The definitely guide to Screen Writing & The Screenwriter's Workbook av Syd Fields
Jag har lärt mig en hel del om skrivandets konst de här senaste åren och jag tycker nu att jag har kontroll på det mesta. Men en sak återstod: Jag hade inte läst något om hur man strukturerar sin roman.
Det finns tyvärr inte mycket skrivet om det här på svenska. De skrivarhandböcker som existerar verkar undvika frågan. Men på några ställen har jag hört talas om olika "knep" som används när man skriver filmmanus och som alltså kan återanvändas för vanliga skönlitterära bokmanus.
Därför köpte jag tre böcker av författaren Syd Field om screen writing och har nu läst ut två av dem.
I början tyckte jag att det var mycket blaj och strukturen på böckerna är faktiskt under all kritik. Hur en person som lär ut hur man skriver strukturerat inte själv strukturerar sina böcker är för mig en gåta.
Men efter ett tag insåg jag att jag hade fel förväntningar på böckerna. För de handlar faktiskt väldigt lite om struktur men väldigt mycket om annat. En massa andra BRA saker. Och alla dessa saker ÄR struktur. Det var det jag inte fattat innan jag började läsa.
Och när jag väl läste böckerna med "rätt" glasögon kunde jag ta till mig Syds visdom desto mer.
Det finns enormt många bra tips i böckerna.
Som t.ex. att man alltid måste veta slutet på boken innan man börjar skriva. Varför, undrar du säkert. Jo, därför att din bok redan från sida ett måste driva storyn framåt mot det tänkta slutet. Om du inte vet slutet vet du inte vart din bok ska ta vägen och risken är därför att ditt slut känns ogenomtänkt, hastigt påkommet och totalt orealistisk. Så är det faktiskt i väldigt många böcker jag läst - slutet kommer som en total överraskning och har inget med resten av boken att göra. Det känns ologiskt. Och nog är det så att felet beror på att slutet inte förankrats tillräckligt väl i boken. Det kan ju räcka med så lite - några väl valda ledtrådar som droppas här och där - gärna i första kapitlet. Inte förrän slutet är läst ska läsaren inse kopplingen och tänka - wow!
Det finns en massa andra bra tips och jag bara ler för nu vet jag HUR Susanne Collins fick sin Hungerspelen-trilogi att ha sådan fruktansvärt bra framåtdriv. Och när jag vet varför kan jag ta till mig av kunskapen i mina egna böcker så att de också blir lika bra.
Tja, det kanske tar några år att förfina kunskapen så att jag blir riktigt bra på det, men en början är alltid en början.
Och så fick jag en "mall" för att strukturera upp mitt manus som jag kan använda om jag vill och jag är redan på gång att testa mina manusidéer enligt denna nya mall :)
Böckerna kan köpas här:
Adlibris - The definite guide to Screen Writing
Adlibris - The Screen Writer's Workbook
Bokus - The definitive guide to Screen Writing
Bokus - The Screen Writer's Workbook
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Aki » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Jättebra sida, förutom det jag kommenterade, glömde jag ju också att skriva, Tac”
-
Aki » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Jag glömde skriva tidigare att de äldre författare jag läst som jag gillar som S..”
-
Ingela Kamal Kärrman » Pias skrivtips: Så skriver du en bestseller: ”Tack så hjärtligt för vägledning Nu är det min första mening i min ev första ..”
-
Karrie Bergman » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Jag visste aldrig att jag kunde få tillbaka min fästman tills jag kontaktade Dr ..”
-
Anne-Lee Bergström » Pias skrivtips: Bygg din egen Word-mall: ”Hej Pia. Jag har en bok i Word. Allt behöver filas till och då är det allt. I sj..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
itunes twlightsagan save the cat erotisk roman klimatet flesch-kincaid eva ludvigsen skrivarkurs klarar du de svåra orden ramhandling niklas modig berättelser öppningsscen ekosystem vi for upp till mor pr romangestalter webbkurs upplösning elisabeth hoyt livet motorcyklar och andra omöjliga projekt förstärka forum förlag sociala media covid gone girl filteruttryck sveriges bästa skrivpodd permakultur! framtiden i din trädgård årstider tara westover hjärnforskning bokskåpets hemlighet bob dylan författarkliniken susan wiggs litterära agenter lyrik word-mallar tryckt bok distribution begär tärningen är kastad sanna ivarsson bygg din egen mall fal sättning danny alegi rytm in media res frida arwen roslund skapa en mall adlibris personlighet jan arnald the definite guide to screen writing överraska dina läsare höstsol word förlagsekonomi skatt game of thrones filmanalys nordland huvudperson stockholms körförbund pia allvetande hybridförlag nacka pod grejen med verb test den inre resan antagen konkurs spegelneuroner titanic theres wittgren sara lövenstam radio p1 objektivt perspektiv kreditupplysning catoblepas förlag neurologi gimmick the twilight saga save the cat! filmtips begränsat perspektiv lix sara dalengren kurs tillbaka till bromma planteringar ängelns coctail ylva, johan och siri arvidsson karin smirnoff lb förlag twitter skrivglädje vändpunkt skrivfest katarina bivald inramning dagen f anders hansen frans jeppsson wall sexchock passiva meningar författarplattform dramatrugi nybörjarmisstag stökigt indirekt miljöbeskrivning förbeställ svenska akademien youtube oanständiga berättelser jenny rogneby brenda novak kontrakt med läsarna försaka refererande miljöbeskrivning eleine eksvärd akter revolt mitt i nacka leona gröna fingrar sökes vuxenroman skriv enkelt omslag roald dahl konsten att vara caroline drivkrafter ljusets väktare på denna grund mall tema, idé, koncept, premiss och intrig manustävling symbolik skriv klart författarträff att skriva under hot head hopping egenutgivning skatteregler sagan om is och eld analys tankevurpa lucia organiskt skrivande det allvetande perspektivet bokbeat mia bergenheim dunbars tal tvister blir det någonsin för sent? den inre positiva resan helen ekeroth vi och dem tajming gömd blake snyder relationsroman filmrecension midsommar uc harper collins högskoleprovet pablo roberto magkänsla actionscener kretslopp läsbarhetsindex sofia fritzson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen peter magnusson vilseledning slutscen detta är lean scandalous desires siri arvidsson höst 100 ord hur en bok bör skrivas lennart guldbrandsen the girl on the train berättad prosa gestaltningsbibeln ett oemotståndligt förslag den viktiga ansatsen allt jag fått lära mig din hjärna sarah dawn finer the charm school bibliografi aristoteles the writers little helper franskt band litet förlag petra mede innehåll malva b. raeanne thayne kontrakt med läsaren böcker kuliss anna jansson skriv2016 titel mitt i trigger annika estassy dokument bokus kostnader faktabok arne dahl ämne ll-förlaget lust & löften hype flickvänskontraktet bonnier förlag bonnier carlsen korrekturfel i havet finns så många fiskar ljudboksgalan den normala världen style traditionellt förlag vinst george rr martin dave eggers dagny carlsson k.m. weiland storytel skrivartips bones national treasure sanning med modifikation godmorgon världen på denne grund koncept vingar av rök theory if mind de rotlösa larry brooks lättläst deckare ewa åkerlind stand up comedy birgitta bergin ljudbok fängsla dina läsare akademiskt språk agenturer outliner känslor vuxenlitteratur john yorke lektörsutlåtande mega-bestseller bokens tema spänning idé parallellhandling releasefest twist ordberoende förlag vågspel margit sandemo allt hopp är ute harlequin författartävling 2015 hitta början organic writer whip media svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset förlagsavtal screen writing novellantologi boktugg lyckas med din gestaltning allvetande perspektiv bäraren divergent klimax djävulsverk den antagonistiska kraften strukturera din roman följebrev röst ylva lee lindell avatar längd roller yttre resa ungdomsbok skräck testläsare lind & co dramaturgi eurovision song contest miljöer faktaböcker gestaltande barnbok konsten att flirta som en gudinna peter barlach stil vanföreställning inre resa 17-stegsmodell takt feel good katametoden tävling hungerspelen facklitteratur konflikter förlag början kata skrivhandbok kärlek the circle bästsäljare berättarröst recension erotik författare lean lektör handling falskspel vägen framåt fantasy roman ann ljungberg historisk roman gestaltning döda poeters sällskap harlequins författartävling harlequin författartävling skrivtips historisk kärleksroman kärleksroman struktur pia lerigon romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips bokrecension historical romance bok johannes vivers harlequin pias strukturmodell dubbelspel bokrelease mål bestseller covid-19 romanstruktur tema karaktärer corona vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 pinch point bokens handling the bestseller code bihandling gestalta skrivpodd skönlitterärt anslag perspektiv marcus olausson redaktör plot point jodie archer film skriva böcker mariette lindstein harpercollins korrekturgranskare catrine tollström pacing skrivarhandbok genre hinder konfliktupptrappning harpercollins författartävling tempo bli utgiven simona ahrnstedt filmmanus bokmanus blogg harlequins författartävling 2015 målgrupp romantisk komedi osynlig berättarröst författarskap tillbakablick skrivprocess steven james mörkersdottir novell research agenter vardagligt språk stieg larsson nobelpriset i litteratur svenska skrivbloggpriset frida skybäck release huvudhandling dialog premiss ping pong-metoden intervju facebook skriva filmmanus character arc hunger games miljö planerat skrivande författarröst elisabeth akteus rex långtidssjuk 4-aktsmodell svenska skrivpoddpriset veronica roth story engineering hjärnan skriv dialog skriva facklitteratur synopsis sekten på dimön topic miljöbeskrivningar eldbunden överenskommelser the bestseller experiment mathew l jockers finlitteratur antagonist strukturmodell valet öka drivet i din berättelse skrivblogg förväntningar berättare skiftande perspektiv svåra ord författarutbildning alla bolag allvetande berättare revy spökskrivare forskning libsyn michael gazzania hoi förlag ton vilken typ är du? tillbaka till henne motsättningar sickla beskrivande bokens intrig perspektivbyte mariette linden sagan om isfolket syd field åsa böker bakgrund lyckas ännu mer med din gestaltning bokens koncept word-mall loppet biintrig nattlöpare into the wood karaktärsdrag miljöbeskrivning enkelt scener stella cameron håll rollen fatta eld livet leker oraganiskt skrivande tryck bokformat bygg din egen word-mall dikter leona tärningen är kastad histrisk kärleksroman populärlitteratur olga rönnberg referera socialt umgänge extrovert romantik månpocket show don't tell mina böcker filmrättigheter högtider permakultur manuspitch flickan med silverhåret susanne ahlenius komik skriv en bestseller instagram skröna inledning skrivarpodden refusering mathew l tocker igenkänningsfaktorn skrivkurs hierarkier hemsida skrivregler sommar camilla davidsson historieberättare pär åhlström brainstorming steven pinker sofia ymén fånga läsaren miljön humor anna bågestam ryltenius henrik fürst redigering podcaster medveten författare rättigheter spex flicka försvunnen elementary stockholm adjektivsjuka tonalitet lögn julia london udda tempus fackböcker känn dina karaktärer beskriva voice plot goal lars wilderäng som eld the screen writer's workbook story trumps structure anna keiler buzz kapitel niklas engdahl buskap sex liknelser lucy dillon förlagssytem rutin skräcknoveller en oberoende kvinna logik undertext litterärt #skriv2016 rollup e-bok mallar poesi litterära agenturer skrivarhandböcker janice hardy stilistiska särdrag måns zelmerlöw kristina svensson pocket writers little helper ansats fanta sveriges bästa skrivblogg fifty shades of gray stand up chic lit marknadsföring öka drivet med rätt pacing ylva arvidsson hisspresentation erotisk deckare tvist story structure architect anders blomström mittpunkt vinter kroppsspråk manus kursportal richard dawkins säljkurs fällor jul klimatriksdag tempväxling läsupplevelse lisa cron högskoleprovets orddel författarkurs syfte jenny dahlberg komedi coach så överlever du en refusering redigera bok stitcher rabén & sjögren intrig synlig berättarröst antologi debutera fokus robin dunbar viberg förlag tone sanning hjärtats dårskap hjärtan av jazz logiska fel anna bågstam ryltenius vad gick fel? arv adjektiv bokens premiss kill your darlings delilah marvell piratförlaget pseudonymer högläsning anders nyman snackis noveller marie-louise fritzén susanne collins metaforer books & dreams prissättning skriva god jul lyckostunder språk catharina ingelman-sundberg gestaltande miljöbeskrivning städning introvert minnen av dig kriminalroman understanding show don't tell harry potter lynda woodruff olof röhlander direkt miljöbeskrivning james v smith jr ansatsen pitch sandemo dödlig åtrå justin timerlake författarkväll 100 första orden debutroman johan arvidsson expert föreläsning så skapar du en bra tvist victoria lynn schmidt eldskytten slut vår pensionatet vid världens ände skrivmingel förläggare matthew l jocker kuleshov-effekten robert sapolsky frdia arwen rosesund författarförbundet påsk specifik sören bondesson studie love actually