Intervju med Terese Marvelin om hennes nya bok Allt som glimmar
Här kommer en purfärsk intervju med författaren Terese Marvelin som tidigare utkommit med boken "Var lugn allt är i sin ordning" som jag skrivit om tidigare.
I lördags kom din andra roman ut som heter "Allt som glimmar". Två romaner betyder att du kan gå med i författarförbundet och titulera dig författare "på riktigt". Tänker du göra det?
Som det ser ut nu så kommer jag inte att gå med i författarförbundet. Jag ser mig själv redan som en författare på riktigt. Jag har hört mycket om det ovärderliga i att få juridisk hjälp vilket i dagsläget inte är ett dragplåster för mig att gå med. Jag äger mitt eget förlag och hoppas inte att jag kommer att lura mig själv vad gäller min royalty ;) Nej men, skämt åsido så ser jag idag ingen mening med det. Den dagen någon tänker försöka övertala mig så kommer jag att lyssna uppmärksamt och om jag inte kan motstå argumenten så lovar jag att omvärdera.
Du skriver om en ung kvinna som ska gifta sig men får kalla fötter och inleder en relation med en annan man. Du ska ju själv också snart gifta dig. Ser du några likheter mellan dig och huvudpersonen och finns det någon fara med att låta huvudpersonen få låna egenskaper av sin författare?
Jag ser alltid väldigt få likheter mellan mig och mina huvudkaraktärer. Vissa drag och vissa kommentarer kan absolut komma från mig men i det stora hela är vi väldigt olika. Jag tycker att man absolut kan låna egenskaper från sig själv (och även från andra) till sina karaktärer men det gäller att se upp med hur man skriver det. Folk som läser mycket böcker kan ofta se vilka delar som kommer från själva författaren. Det gäller att karaktärsdragen och tankarna passar karaktären även om det är inspirerat av författaren själv.
Du säger att man kan låna egenskaper från andra. Händer det att du använder folk i din omgivning som förebilder när du hittar på dina karaktärer?
Det kan hända. Oftast är det roligare att hitta på så mycket som möjligt och ge sina karaktärer drag som känns rätt för just den karaktären men många vänner och bekanta kan antagligen känna igen bitar både från mig och från sig själva. Man ska passa sig för att göra bort sig i min närhet, då kanske det kommer med i en bok ;)
Du hade en tävling tidigare under året där vinnaren fick namnge en karaktär i boken. Vilken karaktär blev det och varför vann den personen?
Det blev en karaktär, i en relativt kort scen, som arbetar som restaurangchef. Det vinnande namnet var Aurora. Tävlingen gick ut på att beskriva sitt drömyrke och vinnaren skickade en lång förklaring till varför hon ville bli just konditor, som var hennes drömyrke.
I lördags hade du releasefest för boken och temat var Scottland. Varför det?
Sommaren 2014 gjorde jag en roadtrip i Skottland och blev totalt förälskad i landet. Jag kände att jag var tvungen att låta min nästa bok utspela sig i Skottland. Jag har försökt skildra landet för läsaren så som jag upplevde det, vilket inte är helt lätt. Jag hoppas att kanske någon läsare får samma bild av landet som jag har - vilket är att det är ett av de vackraste länderna i hela världen!
Hur gör man research när man skriver om en plats långt hemifrån?
Jag har ju som sagt varit där och har min helhetsbild väldigt tydlig. Däremot så finns det ju självklart hur mycket som helst på internet och mycket research går att sköta från sin stol hemma i Sverige. Man kan ju till och med, genom google maps, ta sig runt och se hur omgivningarna ser ut. Dessutom så måste jag erkänna att jag skapar förutsättningar för mig och mina karaktärer. Alla platser som finns med i mina böcker existerar faktiskt inte på riktigt.
Du jobbar själv som skyddsvakt och ändå skriver du feel good-romaner, hur går det ihop?
Det låter ju kanske lite speciellt att leva i så två helt olika världar, men det fungerar alldeles utmärkt. Jag älskar att arbeta med säkerhet och trivs extremt bra med mitt jobb. Jag är en ganska tuff och inte så ”flickig” tjej men när det handlar om vad jag läser och skriver så är det ’all in’ på chic-lit. Med mitt arbete kanske jag har materialet och researchen klar för att skriva en spänningsroman, men det är en helt annan del av mitt liv som i dagsläget inte mina läsare får ta del av.
Blir det fler böcker eller har du total idétorka nu?
Idétorkan har inte infunnit sig än. Jag skriver just nu på en tredje bok, som precis som den senaste blir en helt fristående bok där man får lära känna ännu en kvinna. Jag kan inte svara på hur många böcker det kommer att bli totalt. Antingen så blir den tredje också den sista eller så skriver jag tills jag dör. Det får framtiden utvisa.
Tack Tessie och stort lycka till. Kram Pia
Terese Marvelins bok kan du köpa här:
Adlibris
Bokus
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Petra » Pias skrivtips: Det perfekta följebrevet: ”Hej! Jag är i full färd med att skriva min första roman och läste precis råden d..”
-
Karin Sunde » Pias skrivtips: Vad kan vi lära oss av Döda Poeters Sällskap, del 6: ”Meen så bra du skriver! Det var en fantastisk resa att tas med på. Vilken detalj..”
-
Ylva Berglund » Pias skrivtips: Så skriver du en bestseller: ”Tack så mycket, för ett jättebra blogginlägg, med intressanta tips!! Kram och tr..”
-
Kristian » Pias skrivtips: Välja förlag: ”Någon som kan tipsa om en erfaren och skicklig spökskrivare? Det är dialogen mel..”
-
Oliver » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Väldigt bra pia kram ”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
mitt i nacka sagan om isfolket allt som glimmar det allvetande perspektivet traditionellt förlag vinst george rr martin korrekturfel udda vilken typ är du? ton hoi förlag michael gazzania motsättningar forskning spökskrivare på denne grund alla bolag vingar av rök svåra ord national treasure studie radio p1 klimatet läsbarhetsindex sofia fritzson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen klarar du de svåra orden itunes twlightsagan berättelser pensionatet vid världens ände inledning vi for upp till mor 100 ord victoria lynn schmidt så skapar du en bra tvist matthew l jocker blake snyder livet motorcyklar och andra omöjliga projekt den viktiga ansatsen debutroman sociala media covid upplösning filteruttryck gestaltningsbibeln permakultur! framtiden i din trädgård the writers little helper referera olga rönnberg lynda woodruff pär åhlström scandalous desires litterära agenter lyrik introvert städning kuliss anna jansson harry potter flickan med silverhåret jenny rogneby sanna ivarsson skriva miljöbeskrivning karaktärsdrag the charm school in media res frida arwen roslund snackis adlibris anders nyman högläsning metaforer pseudonymer ll-förlaget delilah marvell mariette linden perspektivbyte förlagsekonomi skatt game of thrones histrisk kärleksroman huvudperson stockholms körförbund pia tone viberg förlag robin dunbar filmanalys fatta eld tillbaka till henne var lugn allt är i sin ordning antologi allvetande berättare koncept rabén & sjögren spegelneuroner fokus sanning med modifikation komedi flesch-kincaid eva ludvigsen skrivarkurs högskoleprovets orddel stitcher åsa böker syd field relationsroman filmtips jul slut eldskytten tillbaka till bromma planteringar the twilight saga ängelns coctail ylva, johan och siri arvidsson karin smirnoff 100 första orden story structure architect tvist save the cat katarina bivald ansatsen james v smith jr marknadsföring anders hansen frans jeppsson wall passiva meningar författarplattform dramatrugi word-mallar pocket kristina svensson förbeställ stand up fifty shades of gray janice hardy skrivarhandböcker litterära agenturer poesi bygg din egen mall fal rollup svenska akademien undertext logik en oberoende kvinna noveller skapa en mall förlagssytem personlighet akter dödlig åtrå susan wiggs buskap niklas engdahl word bokens premiss adjektiv manustävling roald dahl författarkliniken skriv klart författarträff författarintervju allvetande egenutgivning nacka fackböcker hjärtan av jazz julia london lögn tonalitet bokbeat dunbars tal analys susanne collins grejen med verb spex objektivt perspektiv syfte författarkurs tvister henrik fürst anna bågestam ryltenius humor miljön midsommar uc harper collins steven pinker brainstorming tajming redigering historieberättare actionscener kretslopp skrivregler hemsida hierarkier skrivkurs pablo roberto skrivmingel siri arvidsson öka drivet med rätt pacing instagram skriv en bestseller igenkänningsfaktorn mathew l tocker berättad prosa manuspitch permakultur högtider allt jag fått lära mig indirekt miljöbeskrivning mina böcker komik show don't tell romantik kontrakt med läsarna mallar franskt band litet förlag petra mede raeanne thayne skräcknoveller böcker tryck oraganiskt skrivande innehåll håll rollen trigger annika estassy scener enkelt bokus faktabok skriv2016 titel biintrig lust & löften head hopping flickvänskontraktet bonnier förlag bonnier carlsen nattlöpare youtube yttre resa ungdomsbok ping pong-metoden lyckas med din gestaltning hunger games allvetande perspektiv testläsare lugn allt är i sin ordning skrivblogg djävulsverk birgitta bergin ljudbok fängsla dina läsare mathew l jockers novell outliner akademiskt språk vuxenlitteratur lektörsutlåtande topic osynlig berättarröst målgrupp spänning hjärnan lättläst veronica roth parallellhandling ewa åkerlind långtidssjuk de rotlösa valet planerat skrivande deckare miljöbeskrivningar ylva lee lindell whip media svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset förlagsavtal novellantologi idé facebook huvudhandling 4-aktsmodell vågspel ordberoende förlag story engineering harlequin författartävling 2015 den antagonistiska kraften följebrev röst vardagligt språk margit sandemo avatar mörkersdottir steven james konflikter takt skrivarhandbok tävling harpercollins bokmanus faktaböcker hungerspelen konsten att flirta som en gudinna tessie marvelin miljöer vanföreställning konfliktupptrappning bli utgiven 17-stegsmodell filmmanus simona ahrnstedt catrine tollström korrekturgranskare skönlitterärt berättarröst jodie archer gestalta recension plot point förlag perspektiv terese marvelin anslag feel good pinch point handling erotik lean tema roman vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 falskspel vägen framåt karaktärer historisk roman döda poeters sällskap harlequins författartävling dubbelspel pias strukturmodell skrivtips johannes vivers struktur historical romance bokrecension skrivdrömmar skrivarpodd podd pias skrivtips boktips romance pia lerigon bok kärleksroman harlequin historisk kärleksroman harlequin författartävling bokrelease gestaltning mål bestseller covid-19 corona ann ljungberg romanstruktur fantasy bokens handling lektör the bestseller code bihandling författare marcus olausson skrivpodd skrivhandbok bästsäljare the circle början redaktör kata kärlek film harpercollins författartävling katametoden peter barlach tempo genre hinder inre resa gestaltande stil harlequins författartävling 2015 skriva böcker intervju barnbok mariette lindstein blogg eurovision song contest dramaturgi pacing release facklitteratur längd eldbunden character arc research miljö agenter stieg larsson nobelpriset i litteratur elisabeth akteus rex klimax svenska skrivbloggpriset frida skybäck divergent chic lit dialog boktugg författarskap överenskommelser bokens tema sekten på dimön organic writer hitta början allt hopp är ute författarröst larry brooks twist strukturmodell svenska skrivpoddpriset öka drivet i din berättelse bäraren berättare skiftande perspektiv skriv dialog skriva facklitteratur synopsis mega-bestseller john yorke känslor finlitteratur the bestseller experiment agenturer antagonist stand up comedy strukturera din roman förväntningar releasefest screen writing skriva filmmanus lind & co romantisk komedi tillbakablick premiss skräck roller skrivprocess ämne arne dahl känn dina karaktärer beskriva hype att skriva under hot loppet oanständiga berättelser livet leker into the wood kostnader tema, idé, koncept, premiss och intrig mall på denna grund stella cameron tärningen är kastad erotisk deckare populärlitteratur lucy dillon bokformat rutin dikter kriminalroman eleine eksvärd refererande miljöbeskrivning socialt umgänge extrovert aristoteles bibliografi the girl on the train sarah dawn finer din hjärna filmrättigheter writers little helper ansats ett oemotståndligt förslag save the cat! theres wittgren slutscen lennart guldbrandsen hur en bok bör skrivas skröna höst skrivarpodden refusering vilseledning peter magnusson anders blomström mittpunkt sommar camilla davidsson erotisk roman magkänsla nordland podcaster högskoleprovet kurs sara dalengren lix begränsat perspektiv filmrecension godmorgon världen sara lövenstam the definite guide to screen writing vi och dem helen ekeroth rättigheter den inre positiva resan blir det någonsin för sent? tankevurpa tempus elementary mia bergenheim intrig synlig berättarröst organiskt skrivande lucia symbolik sagan om is och eld skatteregler voice plot goal lars wilderäng piratförlaget begär liknelser story trumps structure arv anna keiler buzz kapitel ljusets väktare drivkrafter konsten att vara caroline litterärt #skriv2016 omslag skriv enkelt vuxenroman gröna fingrar sökes leona tärningen är kastad sandemo stilistiska särdrag books & dreams e-bok försaka god jul brenda novak månpocket elisabeth hoyt niklas modig sexchock måns zelmerlöw catharina ingelman-sundberg gestaltande miljöbeskrivning stökigt nybörjarmisstag fanta sveriges bästa skrivblogg vändpunkt olof röhlander direkt miljöbeskrivning dagen f inramning ylva arvidsson hisspresentation skrivfest skrivglädje twitter lb förlag vinter kroppsspråk manus lisa cron kursportal richard dawkins säljkurs fällor klimatriksdag tempväxling läsupplevelse redigera bok titanic gimmick neurologi catoblepas förlag kreditupplysning jenny dahlberg coach så överlever du en refusering pod författarutbildning konkurs antagen den inre resan test debutera logiska fel anna bågstam ryltenius vad gick fel? skrivartips hybridförlag sanning hjärtats dårskap i havet finns så många fiskar mitt i jan arnald sickla beskrivande bokens intrig kill your darlings höstsol överraska dina läsare malva b. rytm danny alegi bakgrund lyckas ännu mer med din gestaltning bokens koncept word-mall marie-louise fritzén leona susanne ahlenius sättning prissättning dokument lyckostunder språk detta är lean bob dylan distribution tryckt bok bygg din egen word-mall kontrakt med läsaren minnen av dig gästblogg understanding show don't tell gone girl bokskåpets hemlighet hjärnforskning tara westover årstider pitch sveriges bästa skrivpodd gömd justin timerlake författarkväll forum förlag förstärka johan arvidsson expert föreläsning ramhandling webbkurs romangestalter pr vår ekosystem öppningsscen förläggare love actually kuleshov-effekten robert sapolsky frdia arwen rosesund författarförbundet påsk specifik sören bondesson the screen writer's workbook libsyn theory if mind sofia ymén fånga läsaren revy flicka försvunnen dave eggers bones medveten författare storytel k.m. weiland dagny carlsson sex revolt stockholm adjektivsjuka style den normala världen ljudboksgalan som eld