Pias skrivtips: hur en bok "bör" skrivas
Läsarna har vissa förväntningar på en bok. Det finns mer eller mindre outtalade regler om hur en skönlitterär bok bör vara skriven.
Som läsare tänker vi sällan på det, men det sitter i ryggmärgen för det är så de flesta böcker är strukturerade. I varje fall här i västvärlden.
Idag tänkte jag prata om dessa mer eller mindre oskrivna regler, vad läsarna förväntar sig av en skönlitterär bok och vad som händer när man bryter mot reglerna och provar något nytt.
Jag har precis läst en skrivarhandbok som heter Story Structure architect av Victoria Lynn Schmidt. Enligt Victoria är vi i väst så vana vid det hon kallar den traditionella strukturen att vi har svårt att acceptera en bok som skiljer sig från detta sätta att skriva.
Den traditionella strukturen har vi burit med oss sedan före Aristoteles och det är så djupt förankrat hur en bok "bör" vara att vi till och med kallar böcker som bryter mot denna regel för anti-novel.
Behållningen med Victorias bok är att hon även tar upp alternativa sätt att skriva och hur de skiljer sig från den traditionella strukturen. Hon menar att i andra delar av världen kan böcker mycket väl bryta mot den traditionella strukturen utan att någon finner det konstigt.
Men vad är det då som är det traditionella sättet att skriva och vad händer när man bryter mot dessa regler?
Vad skiljer den traditionella strukturen mot andra strukturer?
Den traditionella strukturen bygger på att följande moment finns med i berättelsen:
- Det finns en början, en mitt och ett slut.
- Händelserna driver handlingen framåt.
- Det finns en logisk följd mellan händelser och karaktärers agerande.
- Berättelsen bygger på fråga som ska besvaras mot slutet.
- Huvudpersonerna har betydelsefulla mål som får stora konskvenser om de inte nås.
- Huvudpersonerna lägger upp dåliga strategier och råkar ut för tuffa hinder som blir svårare och svårare att klara i en ständigt eskalerande spänning.
En struktur kan även vara uppbyggd på andra sätt. Victoria Lynn Schmidt tar upp tolv olika strukturer i sin bok, men de flesta är varianter av den traditionella strukturen så jag tar endast upp de två som tydligt bryter mot reglerna ovan.
I den interaktiva strukturen är läsaren med och bestämmer i vilken ordning saker och ting ska ske. Den är vanlig i dataspel. I de never ending onlinespelen finns till exempel ingen fråga som ska besvaras mot slutet för det finns inget slut. Ett icke onlinespel kan däremot mycket väl ha både början, mitt och slut med ett tydligt quest som ska besvaras och en logisk följd mellan händelserna.
Victoria talar även om Slice of Life-strukturen som är vanlig i andra kulturer än den västerländska. Den bygger på händelser ur livet och behöver varken ha en tydlig början, mitt eller slut eller någon logisk följd mellan händelserna. Tanken är inte att besvara en fråga eller att huvudpersonerna har mål som de strävar efter. Istället kan syftet vara att uforska något, gå in i djupet i karaktärernas sinnen eller i olika relationer eller bara vara i nuet. Den här typen av berättelser kräver intressanta karaktärer för att fånga läsarna. Här i väst känner vi till fenomenet från dokusåpor där vi får följa en samling udda människor i deras liv.
Början, mitt och slut
Enligt den traditionella strukturen måste det finnas en tydlig början, en mitt och ett slut.
Flera författare av skrivarhandböcker går så långt att de säger att utan början, mitt och slut så är det ingen berättelse.
Själv var jag så inne på det här sättat att skriva att jag inte ens i min vildaste fantasi kunde förstå hur en bok INTE kunde ha en början, en mitt och ett slut. Men det förstår jag nu :)
Motsatsen till en början, en mitt och ett slut är en samling händelser staplade på varandra utan inbördes ordning. Den ena händelsen leder inte till den andra, varför de kan kastas om och berättas när som helst utan att det får någon betydelse för utvecklingen i boken.
Observera att en bok som är skriven i icke kronologisk ordning (även kallat icke linjär), där författaren t.ex. hoppar fram och tillbaka i tiden, fortfarande kan ha en tydlig början, en mitt och ett slut.
Victoria Lynn Schmidt berättar att i andra delar av världen är det rätt vanligt att inte ha en tydlig början, mitt och slut i en berättelse. Där kan det mycket väl vara en samling av korta vardagshändelser skildrade i sitt lilla format utan att de för den sakens skull för handlingen framåt. Victoria kallar detta sätt att skriva för Slice of Life structure.
Livet beter sig ofta så. Våra viktigaste händelser i livet kan vara sådant som studenten, första jobbet, bröllopet, födelsen av våra barn och så vidare. De är viktiga för oss, men samtidigt behöver de inte leda vidare till något annat. Vi kan få barn utan att gifta oss och ett jobb utan att ta studenten och defintivt kan vi få barn utan att ha ett jobb.
Ett annat exempel på berättelser utan tydlig början, mitt och slut är vad Victoria kallar internaktiva berättelser. Strukturen är vanlig bland dataspel. Där väljer du som spelare i vilken ordning du ska göra saker.
Även böcker kan skrivas på det här interaktiva sättet. Jag läste själv sådana som tonåring. Då fick man olika val och så bläddrade man vidare till rätt sida och fortsatte läsa därifrån. Men naturligtvis fanns det en röd tråd och jag skulle säga att det fanns både början, mitt och slut även om vissa scener naturligtvis gick att kasta om som man ville.
Händelserna driver handlingen framåt
I en traditionellt strukturerad berättelse ska det finnas en tydlig framåtdrift.
Det är ointressant hur viktiga händelserna är ur ett livsperspektiv. Istället tittar man på hur viktiga händelserna är för att driva berättelsen framåt.
Alla scener måste ha ett syfte som driver berättelsen framåt. Då kanske en bröllopscen ska uteslutas eftersom den inte tillför något till handlingen.
Enligt Victoria Lynn Schmidt har man en helt annan tradition i andra delar av världen. Här finns mycket större möjligheter att utforska vardagshändelser som inte för handlingen framåt.
I Slice of Life-strukturen kan mycket väl bröllopsscenen få stå i fokus. Den för inte handlingen framåt men är intressant för att den är en viktig del av livet.
En logisk följd
Ett annat viktigt element i den traditionella strukturen är att det finns en logisk följd mellan det som händer, från början till slut. Det vill säga att det händer något som leder till något annat som i sin tur leder till en tredje sak och så vidare hela vägen in i mål.
Om händelsekedjan drivs av yttre händelser kallas den plot driven, t.ex. en vulkan sprutar lava vilket tvingar fram bokens handling och får karaktärerna i boken att agera.
Om händelsekedjan drivs av karaktärena kallas den character driven, t.ex. huvudpersonen dricker sig full, sätter sig i bilen, kör ihjäl en person och så vidare.
Eftersom den traditionella strukturen är så inpräntad hos oss västerlänningar har vi har svårt att acceptera berättelser med händelser inkastade om vartannat som inte har en logisk följd. Det gäller även enstaka scener.
Om din karaktär blivit dumpad av sin flickvän och förväntas vara ledsen, då kan du inte låta personen gå ut och roa sig med polarna som om ingenting har hänt. Det är en ologisk följd som inte passar med det du vill att läsarna ska känna. Läsarna blir förvirrade och förstår sig inte på karaktären. Läs mer om det i mitt blogginlägg Karaktärer som stannar i läsarnas sinnen.
Av samma anledning kan du inte ta med scener som inte har med handlingen att göra, hur mysiga och trevliga de än är som t.ex. det där bröllopet. Visst händer det att sådana scener är med även i västerländska böcker, men som läsare brukar åtminstone jag gäspa högt. Jag är för hårt skolad i den traditionella traditionen för att uppskatta sådana utvikningar :)
I biografier av kända personer där läsarna är nyfikna på att veta mer om kändisens vardagsliv, finns möjlighet att använda det Victoria kallar Slice of Life structure även här i västvärlden. I sådana biografier går det bra att utforska händelser som inte har med varandra att göra utan att läsarna tröttnar.
För all del finns det en rad tv-program som följer samma mönster. Här behöver deltagarna inte ens vara kända från början för att locka tittare. Ta bara Hollywoodfruar och andra dokusåpor. Det kanske inte är så långt kvar tills det här sättet att strukturera en berättelse blir vanligt i bokform även här i västvärlden?
En fråga som besvaras i slutet
I den traditionella strukturen finns det en fråga i början av berättelsen som får sitt svar i slutet. Frågan kan vara mer eller mindre uttalad men den finns där som en röd tråd som för historien framåt.
I en deckare är ofta frågan vem som är mördaren eller om mördaren ska åka fast, i en kärleksberättelse handlar det om de två ska få varandra eller inte, i en fantasy är frågan om hjälten ska lyckas med sitt uppdrag.
Frågan handlar ofta huruvida huvudkaraktärerna ska lyckas eller misslyckas. Det är detta som driver läsarnas intresse att vända blad. I romances vet jag på förhand att det kommer gå bra på slutet - frågan är snarare hur de når sitt mål, inte om. Ändå sitter jag där och hoppas att det ska lösa sig och hur bryr jag mig inte så mycket om, bara de får varandra.
I den icke traditionella Slice of Life-strukturen behöver det inte finnas någon fråga som besvaras. Det intressanta är inte om någon lyckas eller misslyckas. Istället finns oftast en inledande händelse som ger författaren ett skäl att berätta historien i form av glimtar av olika händelser.
Betydelsefulla mål och hemska konsekvenser
I den traditionella strukturen hängs berättelsen upp kring en eller flera huvudpersoner. Så är det även i berättelser som följer den icke traditionella strukturen, som Slice of Life.
Skillnaden mot Slice of Life-strukturen är att i den traditionella strukturen har huvudpersonerna mål som är viktiga och betydelsefulla för dem och för berättelsen.
Om huvudpersonerna inte når sina mål får det konsekvenser. Dessa konsekvenser måste vara tydliga för läsarna. Ju större och viktigare konsekvenserna är desto mer intressant blir berättelsen.
I den icke traditionella Slice of Life-strukturen är det inte alls säkert att huvudpersonerna strävar efter något mål eller att deras handlingar får några konsekvenser. Karaktärerna kan istället följa strömmen och se vart livet för dem. Det viktiga är inte huruvida händelsen driver handlingen framåt utan hur intressant den är för författaren att beskriva eller vad händelsen säger om karaktären.
Ofta kan stora delar av Slice of Life-berättelsen användas till att utforska en karaktärs inre tankar och känslor, det mänskliga sinnet eller olika relationer, utan att detta driver storyn framåt. Istället kan det vara karaktären som växer och lär sig saker av händelserna i berättelsen, snarare än att det finns en tydlig handling.
Nyckeln för att lyckas med det här sättet att skriva är att ha intressanta karaktärer, precis som i dokusåpor där tittarna följer serien för att karaktärerna sticker ut från normen.
I den interaktiva strukturen är det läsarens eller dataspelarens mål som styr handlingen.
Dåliga strategier, tuffa hinder och en eskalerande spänning
I den traditionella strukturen har huvudpersonerna strategier för att nå sina mål. Strategierna behöver inte finnas från början utan kan utvecklas under berättelsens gång. Viktigt är att strategierna inte är för framgångsrika och att huvudpersonerna inte sitter på alla svar från början, då faller nämligen den traditionella strukturen.
Huvudpersonerna ska nämligen råka ut för en rad hinder och bakslag innan de eventuellt lyckas i slutet av boken.
Dessa hinder och bakslag är det som driver storyn framåt och gör berättelsen intressant för läsarna att följa.
Hindren och bakslagen måste trappas upp till en eskalerande spänning, där huvudpersonerna tvingas kämpa allt hårdare för att nå sina mål samtidigt som motståndet blir svårare och svårare.
I Slice of Life-strukturen finns också hinder och bakslag, men inte nödvändigtvis i alla scener och inte nödvändigtvis så att hindren blir svårare och svårare. Precis som i det verkliga livet - eller i en dokusåpa - kan vissa dagar vara bra och andra dåliga. Det intressanta är inte huruvida personerna ska lösa ett problem eller nå ett mål utan hur relationerna påverkas av det som sker, om de lär sig något av sina misstag och växer som människor eller om de fortsätter gå genom livet utan att ha fattat ett enda dugg.
I den interaktiva strukturen finns oftast en massa hinder som måste övervinnas, men eftersom det är dataspelaren eller läsaren som väljer i vilken ordning saker och ting sker är det inte säkert att hindren eskaleras. Dataspel är dock oftast upplagda så att karaktären klarar svårare och svårare hinder allteftersom hen samlat på sig poäng och erfarenhet. Den vana dataspelaren vet bättre än att kasta in sin nybakade karaktär i svåraste grottan.
Lära sig av andra
Enligt Victoria Lynn Schmidt är den traditionella strukturen så inarbetad hos oss västerlänningar att de flesta har svårt med böcker och filmer som går utanför normen. En bok som inte följer de mer eller mindre oskrivna reglerna om hur man "bör" skriva blir därmed inte läst.
Men om vi tittar på hur mycket dokusåpor roar tv-tittarna och hur intressant vi tycker det är att följa en samling individer i olika vardagliga händelser, så kanske Slice of Life-strukturen vinner mark framöver även här i västvärlden? VS Naipaul fick ju Nobelpriset i litteratur och hans bok Ett halvt liv är ett tydligt exempel på Slice of Life-strukturen.
För att inte tala om det interaktiva dataspelandet som tar över allt mer. Det är fortfarande inte lika lätt att få till i bokform som i ett dataspel, men Elisabeth Akteus Rex gjorde en spännande variant med sin bok Valet där läsarna kan välja mellan tre olika slut. Kanske är framtidens melodi att låta läsarna får vara med och bestämma slutet?
Vill du läsa mer om den traditionella strukturen, se gärna mina blogginlägg:
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Lisbeth Lovén » Pias skrivtips: Har längden betydelse?: ”Men gud: skitjuste! Jag är takksam för ditt tips;: Regler är super bra (de super..”
-
Gustav » Pias skrivtips: Det viktiga anslaget: ”Hej! Du är verkligen grym. Allt som du har skrivit har jag tagit till mig och ä..”
-
Anna Emanuelsson » Pias skrivtips: Det perfekta följebrevet: ”Tack för alla goda tips! Jag är helt ny i branschen och hade ingen aning om allt..”
-
Micke » Pias skrivtips! perspektiv och berättare: ”Hej! Tack för matnyttig information. Jag skriver en historisk faktabok och undra..”
-
Lars Ahlin » Pias skrivtips: Välja förlag: ”Har skrivit en kriminalroman på 360 sidor. Finns några förlag som du varmt kan r..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
som eld ljudboksgalan den normala världen style adjektivsjuka stockholm revolt mitt i nacka dagny carlsson k.m. weiland storytel medveten författare bones dave eggers flicka försvunnen revy romantisk komedi alla bolag vingar av rök svåra ord national treasure forskning radio p1 klimatet läsbarhetsindex sofia fritzson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen klarar du de svåra orden itunes twlightsagan berättelser pensionatet vid världens ände inledning vi for upp till mor 100 ord victoria lynn schmidt ramhandling förläggare livet motorcyklar och andra omöjliga projekt den viktiga ansatsen debutroman sociala media covid upplösning föreläsning sveriges bästa skrivpodd pitch årstider tara westover hjärnforskning bokskåpets hemlighet gone girl filteruttryck litterära agenter lyrik introvert städning kuliss anna jansson harry potter understanding show don't tell språk lyckostunder dokument prissättning sättning susanne ahlenius leona marie-louise fritzén word-mall bokens koncept lyckas ännu mer med din gestaltning bakgrund danny alegi rytm ll-förlaget delilah marvell mariette linden perspektivbyte förlagsekonomi skatt game of thrones histrisk kärleksroman malva b. i havet finns så många fiskar hjärtats dårskap sanning hybridförlag skrivartips vad gick fel? anna bågstam ryltenius logiska fel tillbaka till henne var lugn allt är i sin ordning antologi allvetande berättare koncept rabén & sjögren spegelneuroner fokus coach jenny dahlberg kreditupplysning catoblepas förlag neurologi gimmick titanic redigera bok så överlever du en refusering tempväxling klimatriksdag fällor säljkurs richard dawkins planteringar the twilight saga ängelns coctail ylva, johan och siri arvidsson karin smirnoff 100 första orden story structure architect manus katarina bivald ansatsen james v smith jr marknadsföring anders hansen frans jeppsson wall skrivfest sveriges bästa skrivblogg fanta nybörjarmisstag stökigt gestaltande miljöbeskrivning catharina ingelman-sundberg måns zelmerlöw sexchock niklas modig skrivarhandböcker litterära agenturer poesi bygg din egen mall fal rollup svenska akademien janice hardy logik en oberoende kvinna noveller skapa en mall förlagssytem personlighet akter dödlig åtrå sandemo buskap niklas engdahl word bokens premiss adjektiv manustävling roald dahl författarkliniken susan wiggs piratförlaget lars wilderäng plot goal voice skatteregler sagan om is och eld symbolik hjärtan av jazz julia london lögn tonalitet bokbeat dunbars tal analys susanne collins grejen med verb spex objektivt perspektiv syfte författarkurs tvister anna bågestam ryltenius humor miljön midsommar uc harper collins steven pinker brainstorming tajming redigering sara lövenstam erotisk roman camilla davidsson sommar mittpunkt anders blomström peter magnusson pablo roberto skrivmingel siri arvidsson öka drivet med rätt pacing instagram lennart guldbrandsen slutscen theres wittgren manuspitch permakultur högtider allt jag fått lära mig indirekt miljöbeskrivning mina böcker komik berättad prosa bibliografi aristoteles extrovert socialt umgänge refererande miljöbeskrivning eleine eksvärd show don't tell raeanne thayne skräcknoveller böcker tryck oraganiskt skrivande innehåll håll rollen trigger annika estassy scener enkelt bokus faktabok skriv2016 titel loppet att skriva under hot hype beskriva känn dina karaktärer arne dahl ämne oanständiga berättelser yttre resa skräck premiss tillbakablick ungdomsbok lind & co skriva filmmanus lugn allt är i sin ordning releasefest förväntningar strukturera din roman stand up comedy antagonist novell outliner akademiskt språk känslor john yorke mega-bestseller synopsis skriva facklitteratur skriv dialog konsten att flirta som en gudinna hjärnan lättläst veronica roth parallellhandling ewa åkerlind långtidssjuk de rotlösa larry brooks planerat skrivande deckare miljöbeskrivningar ylva lee lindell whip media svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset överenskommelser novellantologi idé facebook chic lit 4-aktsmodell vågspel ordberoende förlag elisabeth akteus rex nobelpriset i litteratur stieg larsson agenter miljö följebrev research eldbunden längd avatar konflikter takt dramaturgi tävling harpercollins mariette lindstein faktaböcker barnbok skriva böcker harlequins författartävling 2015 stil gestaltande bli utgiven inre resa 17-stegsmodell tempo peter barlach katametoden harpercollins författartävling skönlitterärt berättarröst jodie archer gestalta recension plot point förlag perspektiv skrivpodd terese marvelin författare bihandling the bestseller code lektör bokens handling fantasy romanstruktur ann ljungberg corona covid-19 bestseller mål gestaltning bokrelease harlequin författartävling historisk kärleksroman harlequin kärleksroman bok historical romance romance boktips pias skrivtips podd skrivarpodd skrivdrömmar bokrecension pia lerigon struktur johannes vivers skrivtips pias strukturmodell dubbelspel harlequins författartävling döda poeters sällskap historisk roman karaktärer vägen framåt falskspel vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 roman tema lean erotik handling pinch point marcus olausson anslag skrivhandbok bästsäljare the circle början redaktör kata kärlek film feel good korrekturgranskare catrine tollström simona ahrnstedt filmmanus genre hinder konfliktupptrappning vanföreställning miljöer tessie marvelin intervju hungerspelen bokmanus blogg eurovision song contest skrivarhandbok pacing release facklitteratur steven james mörkersdottir margit sandemo character arc vardagligt språk röst story engineering den antagonistiska kraften harlequin författartävling 2015 klimax svenska skrivbloggpriset frida skybäck divergent huvudhandling dialog boktugg författarskap förlagsavtal bokens tema sekten på dimön organic writer hitta början allt hopp är ute författarröst valet twist strukturmodell svenska skrivpoddpriset öka drivet i din berättelse bäraren berättare skiftande perspektiv spänning målgrupp osynlig berättarröst topic lektörsutlåtande vuxenlitteratur mathew l jockers finlitteratur the bestseller experiment agenturer fängsla dina läsare ljudbok birgitta bergin djävulsverk skrivblogg screen writing testläsare allvetande perspektiv hunger games lyckas med din gestaltning ping pong-metoden roller skrivprocess youtube nattlöpare bonnier carlsen bonnier förlag flickvänskontraktet head hopping lust & löften biintrig livet leker into the wood kostnader tema, idé, koncept, premiss och intrig mall på denna grund stella cameron tärningen är kastad erotisk deckare populärlitteratur lucy dillon bokformat rutin dikter kriminalroman petra mede litet förlag franskt band mallar kontrakt med läsarna romantik save the cat! the girl on the train sarah dawn finer din hjärna filmrättigheter writers little helper ansats ett oemotståndligt förslag refusering mathew l tocker igenkänningsfaktorn hur en bok bör skrivas skröna höst skrivarpodden magkänsla vilseledning hierarkier hemsida skrivregler kretslopp actionscener historieberättare henrik fürst nordland podcaster högskoleprovet kurs sara dalengren lix begränsat perspektiv filmrecension godmorgon världen the definite guide to screen writing vi och dem helen ekeroth rättigheter den inre positiva resan blir det någonsin för sent? tankevurpa tempus elementary mia bergenheim intrig synlig berättarröst organiskt skrivande lucia begär fackböcker nacka egenutgivning allvetande författarintervju författarträff skriv klart konsten att vara caroline liknelser story trumps structure arv anna keiler buzz kapitel ljusets väktare drivkrafter undertext litterärt #skriv2016 omslag skriv enkelt vuxenroman gröna fingrar sökes leona tärningen är kastad elisabeth hoyt stilistiska särdrag books & dreams e-bok försaka god jul brenda novak månpocket passiva meningar fifty shades of gray stand up förbeställ kristina svensson pocket word-mallar dramatrugi författarplattform save the cat vändpunkt olof röhlander direkt miljöbeskrivning dagen f inramning ylva arvidsson hisspresentation tvist twitter lb förlag vinter kroppsspråk läsupplevelse lisa cron tillbaka till bromma eldskytten slut jul filmtips relationsroman syd field åsa böker stitcher högskoleprovets orddel skrivarkurs eva ludvigsen flesch-kincaid komedi sanning med modifikation pod författarutbildning konkurs antagen den inre resan test debutera mitt i fatta eld filmanalys robin dunbar viberg förlag tone pia stockholms körförbund huvudperson pseudonymer jan arnald sickla beskrivande bokens intrig kill your darlings höstsol överraska dina läsare the charm school metaforer högläsning anders nyman adlibris snackis frida arwen roslund in media res flickan med silverhåret karaktärsdrag miljöbeskrivning skriva sanna ivarsson jenny rogneby scandalous desires detta är lean bob dylan distribution tryckt bok bygg din egen word-mall kontrakt med läsaren minnen av dig gästblogg pär åhlström lynda woodruff olga rönnberg referera the writers little helper permakultur! framtiden i din trädgård gestaltningsbibeln blake snyder gömd justin timerlake författarkväll forum förlag förstärka johan arvidsson expert matthew l jocker så skapar du en bra tvist romangestalter pr vår ekosystem öppningsscen studie love actually kuleshov-effekten robert sapolsky frdia arwen rosesund författarförbundet påsk specifik sören bondesson the screen writer's workbook libsyn theory if mind sofia ymén fånga läsaren på denne grund spökskrivare sex motsättningar michael gazzania hoi förlag ton vilken typ är du? udda korrekturfel george rr martin vinst traditionellt förlag det allvetande perspektivet allt som glimmar sagan om isfolket
26 juli 2017 10:58:52
5 juli 2017 09:49:46
Kram Pia