Boktips: Sekten på Dimön av Mariette Lindstein
Egentligen har jag slutat recensera böcker, men jag gör ett undantag för denna fantastiska bok: Sekten på Dimön av Mariette Lindstein.
Boken handlar om Sofia som fascineras av den karsimatiske och snygge Franz Oswald. När hon blir erbjuden att arbeta för honom tar hon chansen. I början är allting bra men sakta men säkert förändras Franz. Personalen får jobba allt hårdare och snart börjar bestraffningar att delas ut. Bestraffningar som bara blir värre och värre. Sofia inser att hon måste fly, men det är lättare sagt än gjort.
För er som inte vet så flydde Mariette från Scientologernas högkvarter i Los Angeles 2004. Boken Sekten på Dimön är en fiktiv berättelse, men Mariette har använt sig av sin erfarenhet av hur det är att tillhöra en sekt och det är en skrämmande bild som målas upp i hennes bok Sekten på Dimön.
Ändå är det inte närmelsevis lika hemskt som det var i verkligheten, berättade Mariette för mig. Jag har svårt att tro att det kan bli mycket värre än de scener som utspelar sig i hennes bok, men tydligen överträffar verkligheten dikten.
Det här är en bok som skulle ha ett egenvärde bara för att den tar upp ett viktigt ämne. Men boken har fler kvaliteter än så. Många fler.
Mariette är en otroligt duktig författare. Hon skriver på ett sätt som imponerade på mig från första sidan. Utan att det blir för mycket, bara perfekt lagom, så gestaltar hon både miljöer och personer. Stundtals är hennes språk poetiskt med klockrena liknelser och metaforer. Ändå tar språket aldrig överhand över berättelsen. Den förstärker berättelsen, men blir aldrig för mycket. Det är en lättläst bok som jag tror skulle passa de flesta.
Att lyckas med gestaltningen är inte lätt. Bara det i sig är värt en guldstjärna. Men som jag sa tidigare har boken flera kvaliteter.
Ni som följt min blogg med skrivartips vet att jag ofta skriver om struktur. Och eftersom jag är miljöförstörd när det kommer till struktur så förväntade jag mig redan på förhand att Sofia ca 25% in i boken kommer tacka ja till Franz erbjudande om jobbet, ca 50% in i boken kommer hon inse att det inte finns någon återvändo - hon är fast, och ca 75% in i boken kommer hon ta steget att försöka fly.
Och Mariette gjorde mig inte besviken. Okej att Sofia tar steget att flytta in hos Franz Oswald lite tidigare än 25% in i boken, men det gör ingenting. Mittpunkten ligger som en smäck. Och vid 75% börjar Sofias flyktplan ta form. Mariette följer den klassiska strukturen och den dramaturgiska utvecklingen funkar jättebra.
Dessutom är det här en trilogi. Klurigheterna med en bokserie är att få varje bok som en avslutande berättelse och ändå låta läsarna ana att det finns något mer. Även det lyckas Mariette jättebra med. Har ni läst baksidestexten på hennes andra bok i serien? Gör det - man får rysningar av obehag.
Men det bästa av allt är ingenting av detta. För bokens största behållning är alla tankar och frågor det ställde hos mig:
Varför reser de sig inte bara upp och går?
Varför finner de sig i att bli behandlade som skit?
Varför berättar aldrig Sofia för föräldrarna hur illa det är?
Om alla går samman så kan de överrumpla sektledaren.
Och ändå böjer alla på huvudena och mottar slag efter slag efter slag. Och inte ens när Sofia släpper frågan om att allt inte står rätt till så får hon nickningar tillbaka.
Först förstår jag det inte. Men ju längre in i boken jag kommer desto mer går det upp för mig att det inte är så lätt att resa sig upp och gå. Människor har en konstig egenskap att vilja tillhöra en grupp och det får dem att ta de mest konstiga beslut, utplåna sig själva för ... vad?
Vi har sett det ske om och om igen. Historien är full av exempel:
- Andra världskriget. Hitler. Judeutrotningen. Hur kunde folk gå med på att göra något så hemskt? Ändå hände det.
- Berlinmuren. Ingen på Östsidan hade det bra. Inte ens ledarna i Stasis högkvarter. De låg långt efter Väst i bekvämlighet. Ändå var det ingen som försökte ändra på systemet. Förrän en dag - av en slump - när en person sprang mot muren och vakten bestämde sig för att lägga ned sitt vapen, varefter ännu en och ännu en sprang mot friheten i Väst. Och så plötsligt hade muren fallit. Men det tog typ 40 år innan det inträffade.
- Diktaturer, IS - ja, historien upprepar sig.
Det är inte bara i sekter vi upplever att människor viker sig för övermakten utan att våga ta sig ur. Det verkar vara sådana vi är.
Med en ledare som vill gott kan vi göra otroligt många bra saker tack vare att vi står enade. Men med en ledare som vill ont så blir det som i Mariettes bok.
Boken fick mig att fundera på hur jag själv skulle ha agerat i en liknande situation. Jag har aldrig varit rädd för att ha en avvikande åsikt och säga den även om alla andra tycker annorlunda. Jag hade protesterat för länge sedan om jag varit Sofia och troligen blivit utkastad innan sektledaren ens kom på tanken att spärra in alla.
Jag hade inte skrivit på kontraktet från början utan att ha strykit i det. Och när Hurtig påstår att tes nummer tre inte passar undergivna människor, så hade jag svarat att de enda som är undergivna är de som böjer sig. De riktigt starka behöver inga andras sanningar för att må bra.
Men samtidigt jobbar jag alltid hårt och vill inte skada någon. Under nollningen på högskolan så gjorde jag mitt bästa för att gruppen inte skulle behöva böta. Först efter nollningen insåg jag hur lätt det är att hjärntvätta folk. Vi gjorde ju precis som de sa utan en tanke på varför. Och skulle någon stå med ett vapen mot mitt huvud lovar jag att jag inte skulle vara ett dugg kaxig.
Jag hoppas verkligen att Mariettes bok gör skillnad. Att den får människor att tänka till så att de inte hamnar i liknande situation som Sofia. Och jag hoppas att den översätts till engelska, slår igenom på den amerikanska marknaden och blir film. Framför allt hoppas jag att den ska få murarna att rämna på alla sekter som finns där ute så att folk släpps fria.
Visste ni att när jag var 17 år gammal så gick jag förbi ett tält inne i Stockholm. Där stod människor och sa:
Kom in och gör en enkel test så berättar vi vem du är.
Coolt tyckte jag och fyllde i en A4-sida med frågor, lämnade in den och trodde glad i hågen att jag skulle få veta min personlighet. Men nej då. Svaret jag fick var att jag hade en del saker att arbeta med och att de ville att jag skulle gå deras kurs. Den var gratis. Men eftersom jag var under 18 år så behövde jag mina föräldrars godkännande.
Lite konstigt tyckte jag det var att jag "hade saker att arbeta med". Det var väl inget fel på mig. Men likväl tog jag med mig papperet hem för att få den där underskriften. Det var ju gratis och rätt spännande. Men mamma tittade på papperet och fnös:
Ingenting är gratis här i livet. Det måste vara något skumt.
Det var först senare jag fick veta vilka Scientologerna var och att de lockar in sina medlemmar genom att erbjuda gratiskurser där de påstår att man mår dåligt men att de har svaret på alla ens problem.
Tack mamma för att du sa så kloka ord. Ditt goda råd har jag burit med mig hela livet. Eller som min lärare i finansiering sa när han blev erbjuden en riktigt bra finansieringsdeal:
Verkar det för bra för att vara sant - lägg benen på ryggen och spring.
Kram Pia
Boken kan ni köpa här:
Adlibris
Bokus
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Aki » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Jättebra sida, förutom det jag kommenterade, glömde jag ju också att skriva, Tac”
-
Aki » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Jag glömde skriva tidigare att de äldre författare jag läst som jag gillar som S..”
-
Ingela Kamal Kärrman » Pias skrivtips: Så skriver du en bestseller: ”Tack så hjärtligt för vägledning Nu är det min första mening i min ev första ..”
-
Karrie Bergman » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Jag visste aldrig att jag kunde få tillbaka min fästman tills jag kontaktade Dr ..”
-
Anne-Lee Bergström » Pias skrivtips: Bygg din egen Word-mall: ”Hej Pia. Jag har en bok i Word. Allt behöver filas till och då är det allt. I sj..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
viberg förlag robin dunbar filmanalys nordland huvudperson stockholms körförbund pia allvetande hybridförlag spegelneuroner fokus debutera antologi synlig berättarröst intrig catoblepas förlag neurologi gimmick titanic theres wittgren sara lövenstam radio p1 objektivt perspektiv kreditupplysning säljkurs richard dawkins kursportal lisa cron läsupplevelse tempväxling klimatriksdag jul fällor anders blomström story structure architect tvist ängelns coctail ylva, johan och siri arvidsson karin smirnoff lb förlag chic lit vändpunkt skrivfest katarina bivald inramning dagen f kristina svensson måns zelmerlöw sexchock passiva meningar författarplattform dramatrugi nybörjarmisstag stökigt indirekt miljöbeskrivning eleine eksvärd stilistiska särdrag janice hardy skrivarhandböcker litterära agenturer poesi mallar e-bok omslag #skriv2016 litterärt undertext logik en oberoende kvinna skräcknoveller rutin förlagssytem story trumps structure liknelser sex buskap niklas engdahl kapitel buzz anna keiler känn dina karaktärer fackböcker the screen writer's workbook som eld lars wilderäng plot goal voice beskriva stockholm elementary tempus udda julia london lögn tonalitet adjektivsjuka medveten författare tvister blir det någonsin för sent? den inre positiva resan harper collins högskoleprovet podcaster redigering henrik fürst anna bågestam ryltenius humor miljön fånga läsaren sofia ymén karaktärer som stannar i läsarnas sinnen peter magnusson vilseledning pär åhlström historieberättare camilla davidsson sommar skrivregler 100 ord hur en bok bör skrivas lennart guldbrandsen slutscen detta är lean scandalous desires siri arvidsson höst din hjärna sarah dawn finer the girl on the train berättad prosa gestaltningsbibeln ett oemotståndligt förslag den viktiga ansatsen allt jag fått lära mig litet förlag petra mede the charm school bibliografi aristoteles the writers little helper franskt band tryck oraganiskt skrivande innehåll malva b. raeanne thayne kontrakt med läsaren böcker kuliss karaktärsdrag into the wood livet leker fatta eld håll rollen stella cameron scener enkelt miljöbeskrivning bakgrund arne dahl ämne ll-förlaget lust & löften hype flickvänskontraktet vinst george rr martin korrekturfel i havet finns så många fiskar ljudboksgalan den normala världen style traditionellt förlag hoi förlag michael gazzania motsättningar tillbaka till henne vilken typ är du? ton vingar av rök theory if mind libsyn forskning spökskrivare revy allvetande berättare alla bolag skrivarkurs klarar du de svåra orden itunes twlightsagan save the cat erotisk roman klimatet flesch-kincaid eva ludvigsen romangestalter webbkurs ramhandling niklas modig berättelser öppningsscen ekosystem vi for upp till mor pr sociala media covid upplösning elisabeth hoyt livet motorcyklar och andra omöjliga projekt förstärka forum förlag olof röhlander lynda woodruff dödlig åtrå sandemo pitch ansatsen james v smith jr direkt miljöbeskrivning catharina ingelman-sundberg harry potter understanding show don't tell kriminalroman minnen av dig introvert städning gestaltande miljöbeskrivning books & dreams språk lyckostunder god jul skriva prissättning personlighet danny alegi rytm in media res frida arwen roslund skapa en mall adlibris arv jan arnald the definite guide to screen writing överraska dina läsare höstsol word förlagsekonomi skriva facklitteratur bokens tema spänning hjärnan story engineering veronica roth långtidssjuk svenska skrivpoddpriset 4-aktsmodell elisabeth akteus rex allt hopp är ute harlequin författartävling 2015 hitta början whip media hunger games skriva filmmanus dialog screen writing novellantologi boktugg lyckas med din gestaltning huvudhandling release frida skybäck klimax nobelpriset i litteratur stieg larsson vardagligt språk agenter research novell avatar längd skrivprocess tillbakablick författarskap osynlig berättarröst romantisk komedi målgrupp skiftande perspektiv berättare förväntningar skrivblogg öka drivet i din berättelse valet strukturmodell antagonist outliner akademiskt språk agenturer john yorke känslor vuxenlitteratur topic sekten på dimön filmmanus bli utgiven barnbok tempo harpercollins författartävling konfliktupptrappning hinder genre skrivarhandbok feel good katametoden korrekturgranskare harpercollins mariette lindstein skriva böcker dramaturgi harlequins författartävling 2015 miljöer faktaböcker skrivhandbok kärlek the circle bästsäljare berättarröst recension film jodie archer plot point författare lean lektör handling bihandling corona karaktärer tema romanstruktur covid-19 historisk roman gestaltning döda poeters sällskap harlequins författartävling pias strukturmodell harlequin skrivtips kärleksroman struktur pia lerigon romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips bokrecension historical romance bok johannes vivers historisk kärleksroman harlequin författartävling dubbelspel bokrelease mål bestseller vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 ann ljungberg roman fantasy vägen framåt falskspel erotik pinch point bokens handling the bestseller code kata början förlag gestalta skrivpodd skönlitterärt anslag perspektiv marcus olausson redaktör bokmanus blogg eurovision song contest konflikter facklitteratur hungerspelen tävling catrine tollström pacing takt 17-stegsmodell inre resa vanföreställning stil peter barlach konsten att flirta som en gudinna simona ahrnstedt gestaltande mega-bestseller lektörsutlåtande miljöbeskrivningar eldbunden överenskommelser the bestseller experiment mathew l jockers finlitteratur fängsla dina läsare ljudbok birgitta bergin stand up comedy ewa åkerlind deckare lättläst larry brooks de rotlösa lind & co testläsare skräck ungdomsbok yttre resa roller mörkersdottir steven james ylva lee lindell röst följebrev strukturera din roman den antagonistiska kraften svenska skrivbloggpriset djävulsverk divergent bäraren allvetande perspektiv premiss ping pong-metoden intervju facebook förlagsavtal svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset character arc miljö organic writer författarröst planerat skrivande margit sandemo ordberoende förlag twist vågspel releasefest parallellhandling idé skriv dialog synopsis adjektiv bokens premiss kill your darlings delilah marvell piratförlaget pseudonymer game of thrones skatt snackis noveller marie-louise fritzén susanne collins metaforer högläsning anders nyman fal bygg din egen mall sanna ivarsson tärningen är kastad begär sättning tryckt bok word-mallar lyrik litterära agenter susan wiggs författarkliniken bob dylan distribution tara westover årstider permakultur! framtiden i din trädgård sveriges bästa skrivpodd filteruttryck gone girl bokskåpets hemlighet hjärnforskning debutroman johan arvidsson expert föreläsning justin timerlake författarkväll 100 första orden slut vår pensionatet vid världens ände skrivmingel förläggare matthew l jocker så skapar du en bra tvist victoria lynn schmidt eldskytten författarförbundet påsk specifik sören bondesson studie love actually kuleshov-effekten robert sapolsky frdia arwen rosesund koncept på denne grund godmorgon världen sanning med modifikation national treasure svåra ord författarutbildning storytel k.m. weiland dagny carlsson dave eggers bones skrivartips beskrivande bokens intrig perspektivbyte mariette linden sagan om isfolket syd field åsa böker sickla lyckas ännu mer med din gestaltning bokens koncept word-mall loppet biintrig nattlöpare bonnier carlsen bonnier förlag bokus dokument annika estassy trigger mitt i titel skriv2016 faktabok kostnader bokformat bygg din egen word-mall dikter leona tärningen är kastad histrisk kärleksroman populärlitteratur anna jansson referera socialt umgänge extrovert romantik månpocket show don't tell olga rönnberg filmrättigheter högtider permakultur manuspitch flickan med silverhåret susanne ahlenius komik mina böcker skröna inledning skrivarpodden refusering mathew l tocker igenkänningsfaktorn skriv en bestseller instagram sofia fritzson läsbarhetsindex kretslopp actionscener magkänsla pablo roberto skrivkurs hierarkier hemsida uc midsommar filmrecension relationsroman blake snyder gömd tajming brainstorming steven pinker rättigheter spex flicka försvunnen vi och dem helen ekeroth bokbeat det allvetande perspektivet organiskt skrivande lucia tankevurpa analys dunbars tal mia bergenheim egenutgivning head hopping att skriva under hot författarträff skriv klart symbolik sagan om is och eld skatteregler tema, idé, koncept, premiss och intrig mall på denna grund ljusets väktare drivkrafter konsten att vara caroline roald dahl manustävling skriv enkelt vuxenroman gröna fingrar sökes leona mitt i nacka revolt akter lucy dillon refererande miljöbeskrivning försaka kontrakt med läsarna brenda novak jenny rogneby oanständiga berättelser youtube svenska akademien rollup pocket writers little helper ansats fanta sveriges bästa skrivblogg fifty shades of gray stand up förbeställ marknadsföring öka drivet med rätt pacing ylva arvidsson hisspresentation erotisk deckare frans jeppsson wall anders hansen mittpunkt vinter kroppsspråk manus skrivglädje twitter sara dalengren lix begränsat perspektiv filmtips save the cat! the twilight saga planteringar tillbaka till bromma kurs syfte jenny dahlberg komedi coach så överlever du en refusering redigera bok stitcher högskoleprovets orddel författarkurs konkurs antagen den inre resan test grejen med verb pod rabén & sjögren tone sanning hjärtats dårskap hjärtan av jazz logiska fel anna bågstam ryltenius vad gick fel? nacka
Har i motsats till dig, väldigt svårt för språket och upprepningarna. Boken är långsam och tjatig.
Blev precis som du inlockad till scientologerna när jag var 16. Skrattade ut dom, och talade om att jag inte är så lättlurad att jag går på sån skit. De framhärdade inte, kanske för att de gjort ett IQ test som visade på 139. Synd om de som har dålig självkänsla dock. Påminner om nutidens behov av "likes" i sociala medier