Nattlöpare av Marcus Olausson
Jag har egentligen slutat att recensera böcker men då och då gör jag undantag för böcker jag verkligen kan rekommendera.
Nattlöpare av Marcus Olausson är en sådan bok.
Nattlöpare är tredje delen i en episk och storslagen fantasysaga om den unga Elderim som blivit utvald att rädda världen Serahema från undergång. I varje bok hittills har Elderim lärt sig en ny elementarkraft och Nattlöpare är inget undantag. När boken slutar behärskar Elderim tre elementarkrafter, men han känns samtidigt längre ifrån sitt mål än någonsin tidigare.
På många sätt är den här bokserien som en pusseldeckare där Elderim måste lösa ett antal gåtor i sin kamp för att rädda världen. Men vad händer när mörkret enar krafter som är mångdubbelt starkare än Elderim och hans färdkamraters? Hur ska en ung man kunna rädda hela världen från undergång?
Jag har följt Marcus författarresa sedan första boken i hans fantasyserie om Serahema kom ut på Mörkersdottirs förlag för drygt två år sedan. Jag läser inte så ofta episka fantasyberättelser men Marcus lurade i mig att hans första bok i serien - De rotlösa - innehöll både kärlek och sex.
Det var en klar överdrift. Men berättelsen innehöll så mycket mer och när jag läst klart första boken i serien var jag fast. Naturligtvis ville jag veta hur det skulle gå för den tafatta Elderim i hans jakt att rädda Serahema från undergång.
Redan i första boken slogs jag av hur duktig Marcus är på att beskriva miljöer. Jag kan ofta tycka att de går till överdrift och i fantasygenren är det lätt hänt att det blir för mycket av det goda. Men Marcus har med fantastiska miljöbeskrivningar utan att det någonsin blir för mycket - istället målar han upp sin fantasyvärld så skickligt att man som läsare stiger rakt in i den.
Jag gillade också att bokens huvudperson - Elderim - var så ung och oerfaren. Han var ingen fullfjädrad krigare från början och det gjorde mig nyfiken. För hur kul är det att följa en hjälte som klarar allt och aldrig kan dö? Elderim däremot har inte stora chanser att klara uppdraget - det verkar ju totalt hopplöst att en sådan tafatt ung man ska lyckas rädda hela världen från undergång. Kul, tänkte jag, och läste vidare.
Här finns verkligen en möjlighet till character arc, som man säger på engelska. Det betyder personlighetsutveckling. Det är alltid givande när karaktärerna i boken utvecklas under resans gång. I tredje boken har Elderim utvecklats, men han är fortfarande en rätt tafatt ung man som famlar i blindo efter ledtrådar om hur han ska rädda världen. Det finns alltså fortfarande stora möjligheter till personlighetsutveckling.
Och just det att huvudpersonen är rätt tafatt och mest famlar i blindo gör att konflikten kan trappas upp så att det känns näst intill omöjligt att lyckas med uppdraget. Även om Elderim lär sig nya sker hela tiden på sin resa och lyckas komma över ledtråd efter ledtråd, så är han inte ensam om att trappa upp. Även motståndarlaget samlar sina trupper. Och motståndarna är verkligen inga små duvungar.
Det här är grundregeln för det som kallas konfliktupptrappning - genom att såväl hjälten som motståndarna trappar upp du får spänningen i en bok att hela tiden stiga. Och spännande är det verkligen. Hela boken igenom undrar jag hur i helskotta det här ska kunna sluta lyckligt.
Men så kommer en delseger - oftast helt utan att jag kunnat förutsäga hur. Ändå känns det trovärdigt när det sker. Det är inte enkelt att lyckas med sina twister så att läsarna inte i förväg klurar ut vad som ska hända. Men Marcus lyckas verkligen överraska gång på gång.

Visst hade första boken en del svagheter. Marcus var ny som författare när han skrev den. Men ha överseende med det och läs hans böcker ändå, för historien är väl värd att läsas och det blir bara bättre och bättre.
Sedan första boken har Marcus vuxit enormt som författare. Andra boken, Bäraren, var betydligt bättre skriven än första.
Och nu till tredje boken så känns Marcus som en fullfjärdad författare. Det märks att han har vunnit en rad priser med sina noveller och att han tagit med sig den lärdomen när han redigerade Nattlöpare. Marcus är nämligen utgiven i fyra novellantologier och har dessutom vunnit flera novelltävlingar. Att han dessutom haft en jättebra redaktör till denna sista bok har också gjort sitt till.
Marcus Olausson har jämförts med stora fantasyförfattare som Robert Jordan. Och jag som bara kikat lite i Jordans böcker kan inte uttala mig om det. Men jag läser mycket annan litteratur och jag kan förstå berömmet. För det känns som att Nattlöpare är skriven av en internationell bestsellerförfattare. Så stilsäkert för Marcus sin tredje bok i hamn.
Jag är grymt imponerad av boken. Jag fick helt klart en WOW-känsla när jag läste Nattlöpare och det får jag sällan.

Som vanligt är Marcus fantastisk på miljöer, men han har faktiskt vässat sig där också. Dessutom har han använt sig av liknelser som är så spot on att jag satt och gapade.
Som författare vet jag hur svårt det är att få till de där liknelserna. Det är no-no att använda uttjatade uttryck. Istället ska man skapa nya som är skräddarsydda för genren, platsen, tiden och karaktärerna. Skriver man som Marcus en fantasysaga kan man inte dra till med en liknelse som "han var inte den vassaste kniven i lådan", för det är ju en nutida liknelse och dessutom fanns det inte knivlådor förr i tiden. Nej, då måste man hitta något annat som passar bättre. Och just det har Marcus lyckats med galant.
Inte för att jag kommer på något exempel just nu. Det dryper ju inte av metaforer och liknelser som i en bok av Ranelid. Nej, det är bara sådär lagom - någon gång ibland. Men när det händer är det lysande.
Men det som framför allt imponerade på mig är Marcus Olaussons världsbygge och alla trådar som han väver ihop till en gigantisk gobeläng. Jag tänkte flera gånger: Var får han allt ifrån?
Det är helt otroligt hur mycket som ryms i Marcus huvud. Och än vet jag inte hur han ska ro allt i land, men alla sex böckerna är färdigskrivna så jag vet att det finns ett väl genomtänkt slut på berättelsen.
Trots att det är så många sidohistorier är det inte krångligt att hålla isär dem. Visst var jag lite ringrostig när det var ett år sedan jag läste förra boken, men jag kom snabbt in i berättelsen igen.
Och det känns som att Marcus har en plan. Det känns som om nätet börjar spännas åt, att alla trådarna drar åt exakt samma håll som när man drar i mitten på en filt så att ändarna kryper närmre och närmre varandra.
Men jag kan inte för mitt liv komma på hur den här planen ska gå i lås.
Och sådant gillar jag. Det finns inget förutsägbart i berättelsen.
En mycket stark bok av en författare som utvecklats enormt på bara två år. Jag spår att Marcus Olausson har en lysande framtid som författare och att vi bara sett början.
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
-
Nira » Jag startar kursportal!: ”Hej, jag heter Nira Shalom och jag vill dela med mig av de goda nyheterna om hur..”
-
Maud » Vad måste du försaka för att kunna skriva?: ”Min man sedan 3 år gjorde slut med mig förra veckan. Jag åt inte eller pratade m..”
-
Oscar Johansson (kurre) » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Hej, ser att ingen av er har lagt till min snap?? Vaför”
-
Hilding » Pias skrivtips: Skriv poesi: ”Skulle bara säga att Karin Boyes dikt heter "Ja visst gör det ont" och inte "Ja ..”
-
Anders » Jag startar kursportal!: ”Spännande! Skulle du säga att kursen även funkar för någon som främst skriver lj..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
dokument prissättning sättning susanne ahlenius språk lyckostunder word-mall bokens koncept lyckas ännu mer med din gestaltning bakgrund danny alegi rytm leona marie-louise fritzén perspektivbyte förlagsekonomi skatt game of thrones histrisk kärleksroman malva b. överraska dina läsare höstsol kill your darlings hybridförlag skrivartips vad gick fel? anna bågstam ryltenius logiska fel huvudperson stockholms körförbund pia antagen konkurs författarutbildning pod tillbaka till henne var lugn allt är i sin ordning antologi allvetande berättare flesch-kincaid eva ludvigsen skrivarkurs högskoleprovets orddel stitcher åsa böker syd field sanning med modifikation komedi fällor säljkurs richard dawkins kursportal lisa cron läsupplevelse tempväxling klimatriksdag karin smirnoff 100 första orden story structure architect tvist ängelns coctail ylva, johan och siri arvidsson james v smith jr marknadsföring anders hansen frans jeppsson wall skrivfest hisspresentation ylva arvidsson nybörjarmisstag stökigt gestaltande miljöbeskrivning catharina ingelman-sundberg måns zelmerlöw sexchock niklas modig sveriges bästa skrivblogg fanta bygg din egen mall fal rollup svenska akademien janice hardy skrivarhandböcker litterära agenturer poesi vuxenroman skriv enkelt omslag #skriv2016 litterärt undertext logik en oberoende kvinna noveller buzz anna keiler arv story trumps structure liknelser konsten att vara caroline drivkrafter ljusets väktare kapitel voice skatteregler sagan om is och eld symbolik skriv klart författarträff författarintervju tonalitet bokbeat dunbars tal analys susanne collins hjärtan av jazz julia london lögn rättigheter helen ekeroth vi och dem the definite guide to screen writing blir det någonsin för sent? den inre positiva resan midsommar uc harper collins steven pinker brainstorming tajming redigering sara lövenstam godmorgon världen filmrecension begränsat perspektiv skrivregler hemsida hierarkier skrivkurs pablo roberto historieberättare actionscener kretslopp öka drivet med rätt pacing instagram skriv en bestseller igenkänningsfaktorn mathew l tocker refusering skrivarpodden högtider allt jag fått lära mig indirekt miljöbeskrivning mina böcker komik berättad prosa manuspitch permakultur extrovert socialt umgänge refererande miljöbeskrivning eleine eksvärd show don't tell romantik kontrakt med läsarna böcker tryck oraganiskt skrivande innehåll kriminalroman dikter mall tema, idé, koncept, premiss och intrig kostnader into the wood livet leker håll rollen trigger annika estassy scener hype beskriva känn dina karaktärer arne dahl ämne oanständiga berättelser loppet att skriva under hot traditionellt förlag vinst george rr martin korrekturfel som eld ljudboksgalan den normala världen ton hoi förlag michael gazzania motsättningar sex dagny carlsson k.m. weiland alla bolag vingar av rök svåra ord national treasure forskning spökskrivare på denne grund läsbarhetsindex sofia fritzson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen klarar du de svåra orden itunes twlightsagan sören bondesson specifik vår pr romangestalter webbkurs ramhandling förläggare öppningsscen ekosystem förstärka forum förlag författarkväll justin timerlake gömd blake snyder livet motorcyklar och andra omöjliga projekt den viktiga ansatsen the writers little helper referera olga rönnberg lynda woodruff pär åhlström sveriges bästa skrivpodd pitch introvert städning kuliss anna jansson harry potter understanding show don't tell gästblogg minnen av dig kontrakt med läsaren outliner akademiskt språk agenturer john yorke vuxenlitteratur topic skriva facklitteratur osynlig berättarröst skriv dialog skiftande perspektiv hjärnan öka drivet i din berättelse bäraren strukturmodell twist svenska skrivpoddpriset larry brooks författarröst allt hopp är ute miljöbeskrivningar hitta början ylva lee lindell bokens tema överenskommelser boktugg dialog författarskap huvudhandling 4-aktsmodell vågspel klimax ordberoende förlag nobelpriset i litteratur stieg larsson elisabeth akteus rex miljö följebrev character arc margit sandemo avatar mörkersdottir roller yttre resa lyckas med din gestaltning hunger games skräck lind & co romantisk komedi skriva filmmanus lugn allt är i sin ordning förväntningar releasefest ljudbok birgitta bergin fängsla dina läsare blogg mariette lindstein hungerspelen intervju skriva böcker harlequins författartävling 2015 stil konfliktupptrappning bli utgiven inre resa 17-stegsmodell tempo peter barlach catrine tollström korrekturgranskare konflikter takt dramaturgi tävling gestalta recension början förlag skrivhandbok terese marvelin anslag skönlitterärt berättarröst jodie archer bihandling the bestseller code lektör bokens handling författare vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 falskspel vägen framåt karaktärer fantasy romanstruktur bestseller mål harlequins författartävling dubbelspel pias strukturmodell skrivtips johannes vivers struktur historical romance bokrecension skrivdrömmar skrivarpodd podd pias skrivtips boktips romance pia lerigon bok kärleksroman harlequin historisk kärleksroman harlequin författartävling bokrelease döda poeters sällskap gestaltning historisk roman roman tema covid-19 corona ann ljungberg pinch point feel good lean erotik handling kata kärlek film marcus olausson skrivpodd perspektiv bästsäljare the circle plot point redaktör eurovision song contest skrivarhandbok pacing release facklitteratur harpercollins författartävling katametoden simona ahrnstedt filmmanus genre hinder vanföreställning gestaltande miljöer tessie marvelin konsten att flirta som en gudinna barnbok faktaböcker bokmanus harpercollins antagonist stand up comedy strukturera din roman skrivblogg djävulsverk screen writing allvetande perspektiv testläsare ping pong-metoden ungdomsbok tillbakablick premiss skrivprocess längd eldbunden steven james research agenter vardagligt språk röst story engineering den antagonistiska kraften harlequin författartävling 2015 svenska skrivbloggpriset divergent frida skybäck chic lit novellantologi facebook idé förlagsavtal svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset sekten på dimön whip media organic writer deckare planerat skrivande valet ewa åkerlind de rotlösa långtidssjuk veronica roth parallellhandling berättare lättläst spänning målgrupp synopsis lektörsutlåtande mega-bestseller känslor novell mathew l jockers finlitteratur the bestseller experiment lyrik litterära agenter scandalous desires detta är lean bob dylan distribution tryckt bok bygg din egen word-mall permakultur! framtiden i din trädgård gestaltningsbibeln filteruttryck gone girl bokskåpets hemlighet hjärnforskning tara westover årstider johan arvidsson expert föreläsning upplösning covid sociala media debutroman inledning pensionatet vid världens ände berättelser matthew l jocker så skapar du en bra tvist victoria lynn schmidt 100 ord vi for upp till mor klimatet radio p1 studie love actually kuleshov-effekten robert sapolsky frdia arwen rosesund författarförbundet påsk revy flicka försvunnen the screen writer's workbook libsyn theory if mind sofia ymén fånga läsaren vilken typ är du? udda dave eggers bones medveten författare storytel det allvetande perspektivet allt som glimmar sagan om isfolket mitt i nacka revolt stockholm adjektivsjuka style lust & löften biintrig youtube nattlöpare bonnier carlsen bonnier förlag flickvänskontraktet head hopping på denna grund stella cameron tärningen är kastad titel skriv2016 faktabok bokus enkelt skräcknoveller raeanne thayne erotisk deckare populärlitteratur lucy dillon bokformat rutin aristoteles bibliografi petra mede litet förlag franskt band mallar ansats ett oemotståndligt förslag save the cat! the girl on the train sarah dawn finer din hjärna filmrättigheter writers little helper siri arvidsson skrivmingel theres wittgren slutscen lennart guldbrandsen hur en bok bör skrivas skröna höst camilla davidsson erotisk roman magkänsla vilseledning peter magnusson anders blomström mittpunkt sommar miljön humor anna bågestam ryltenius henrik fürst nordland podcaster högskoleprovet kurs sara dalengren lix objektivt perspektiv spex grejen med verb tvister författarkurs syfte synlig berättarröst organiskt skrivande lucia tankevurpa tempus elementary mia bergenheim intrig plot goal lars wilderäng piratförlaget begär fackböcker nacka egenutgivning allvetande niklas engdahl buskap susan wiggs författarkliniken roald dahl manustävling adjektiv bokens premiss word gröna fingrar sökes leona tärningen är kastad sandemo dödlig åtrå akter personlighet förlagssytem skapa en mall god jul brenda novak månpocket elisabeth hoyt stilistiska särdrag books & dreams e-bok försaka dramatrugi författarplattform passiva meningar fifty shades of gray stand up förbeställ kristina svensson pocket word-mallar ansatsen katarina bivald save the cat vändpunkt olof röhlander direkt miljöbeskrivning dagen f inramning kroppsspråk manus skrivglädje twitter lb förlag vinter filmtips relationsroman the twilight saga planteringar tillbaka till bromma eldskytten slut jul coach så överlever du en refusering redigera bok titanic gimmick neurologi catoblepas förlag kreditupplysning jenny dahlberg den inre resan test debutera fokus spegelneuroner rabén & sjögren koncept sanning hjärtats dårskap i havet finns så många fiskar mitt i fatta eld filmanalys robin dunbar viberg förlag tone mariette linden delilah marvell ll-förlaget pseudonymer jan arnald sickla beskrivande bokens intrig frida arwen roslund in media res the charm school metaforer högläsning anders nyman adlibris snackis sanna ivarsson jenny rogneby flickan med silverhåret karaktärsdrag miljöbeskrivning skriva
Sedan är han ju en trevlig person också, den där Marcus O. Icke att förglömma.
/SH