Nattlöpare av Marcus Olausson
Jag har egentligen slutat att recensera böcker men då och då gör jag undantag för böcker jag verkligen kan rekommendera.
Nattlöpare av Marcus Olausson är en sådan bok.
Nattlöpare är tredje delen i en episk och storslagen fantasysaga om den unga Elderim som blivit utvald att rädda världen Serahema från undergång. I varje bok hittills har Elderim lärt sig en ny elementarkraft och Nattlöpare är inget undantag. När boken slutar behärskar Elderim tre elementarkrafter, men han känns samtidigt längre ifrån sitt mål än någonsin tidigare.
På många sätt är den här bokserien som en pusseldeckare där Elderim måste lösa ett antal gåtor i sin kamp för att rädda världen. Men vad händer när mörkret enar krafter som är mångdubbelt starkare än Elderim och hans färdkamraters? Hur ska en ung man kunna rädda hela världen från undergång?
Jag har följt Marcus författarresa sedan första boken i hans fantasyserie om Serahema kom ut på Mörkersdottirs förlag för drygt två år sedan. Jag läser inte så ofta episka fantasyberättelser men Marcus lurade i mig att hans första bok i serien - De rotlösa - innehöll både kärlek och sex.
Det var en klar överdrift. Men berättelsen innehöll så mycket mer och när jag läst klart första boken i serien var jag fast. Naturligtvis ville jag veta hur det skulle gå för den tafatta Elderim i hans jakt att rädda Serahema från undergång.
Redan i första boken slogs jag av hur duktig Marcus är på att beskriva miljöer. Jag kan ofta tycka att de går till överdrift och i fantasygenren är det lätt hänt att det blir för mycket av det goda. Men Marcus har med fantastiska miljöbeskrivningar utan att det någonsin blir för mycket - istället målar han upp sin fantasyvärld så skickligt att man som läsare stiger rakt in i den.
Jag gillade också att bokens huvudperson - Elderim - var så ung och oerfaren. Han var ingen fullfjädrad krigare från början och det gjorde mig nyfiken. För hur kul är det att följa en hjälte som klarar allt och aldrig kan dö? Elderim däremot har inte stora chanser att klara uppdraget - det verkar ju totalt hopplöst att en sådan tafatt ung man ska lyckas rädda hela världen från undergång. Kul, tänkte jag, och läste vidare.
Här finns verkligen en möjlighet till character arc, som man säger på engelska. Det betyder personlighetsutveckling. Det är alltid givande när karaktärerna i boken utvecklas under resans gång. I tredje boken har Elderim utvecklats, men han är fortfarande en rätt tafatt ung man som famlar i blindo efter ledtrådar om hur han ska rädda världen. Det finns alltså fortfarande stora möjligheter till personlighetsutveckling.
Och just det att huvudpersonen är rätt tafatt och mest famlar i blindo gör att konflikten kan trappas upp så att det känns näst intill omöjligt att lyckas med uppdraget. Även om Elderim lär sig nya sker hela tiden på sin resa och lyckas komma över ledtråd efter ledtråd, så är han inte ensam om att trappa upp. Även motståndarlaget samlar sina trupper. Och motståndarna är verkligen inga små duvungar.
Det här är grundregeln för det som kallas konfliktupptrappning - genom att såväl hjälten som motståndarna trappar upp du får spänningen i en bok att hela tiden stiga. Och spännande är det verkligen. Hela boken igenom undrar jag hur i helskotta det här ska kunna sluta lyckligt.
Men så kommer en delseger - oftast helt utan att jag kunnat förutsäga hur. Ändå känns det trovärdigt när det sker. Det är inte enkelt att lyckas med sina twister så att läsarna inte i förväg klurar ut vad som ska hända. Men Marcus lyckas verkligen överraska gång på gång.

Visst hade första boken en del svagheter. Marcus var ny som författare när han skrev den. Men ha överseende med det och läs hans böcker ändå, för historien är väl värd att läsas och det blir bara bättre och bättre.
Sedan första boken har Marcus vuxit enormt som författare. Andra boken, Bäraren, var betydligt bättre skriven än första.
Och nu till tredje boken så känns Marcus som en fullfjärdad författare. Det märks att han har vunnit en rad priser med sina noveller och att han tagit med sig den lärdomen när han redigerade Nattlöpare. Marcus är nämligen utgiven i fyra novellantologier och har dessutom vunnit flera novelltävlingar. Att han dessutom haft en jättebra redaktör till denna sista bok har också gjort sitt till.
Marcus Olausson har jämförts med stora fantasyförfattare som Robert Jordan. Och jag som bara kikat lite i Jordans böcker kan inte uttala mig om det. Men jag läser mycket annan litteratur och jag kan förstå berömmet. För det känns som att Nattlöpare är skriven av en internationell bestsellerförfattare. Så stilsäkert för Marcus sin tredje bok i hamn.
Jag är grymt imponerad av boken. Jag fick helt klart en WOW-känsla när jag läste Nattlöpare och det får jag sällan.

Som vanligt är Marcus fantastisk på miljöer, men han har faktiskt vässat sig där också. Dessutom har han använt sig av liknelser som är så spot on att jag satt och gapade.
Som författare vet jag hur svårt det är att få till de där liknelserna. Det är no-no att använda uttjatade uttryck. Istället ska man skapa nya som är skräddarsydda för genren, platsen, tiden och karaktärerna. Skriver man som Marcus en fantasysaga kan man inte dra till med en liknelse som "han var inte den vassaste kniven i lådan", för det är ju en nutida liknelse och dessutom fanns det inte knivlådor förr i tiden. Nej, då måste man hitta något annat som passar bättre. Och just det har Marcus lyckats med galant.
Inte för att jag kommer på något exempel just nu. Det dryper ju inte av metaforer och liknelser som i en bok av Ranelid. Nej, det är bara sådär lagom - någon gång ibland. Men när det händer är det lysande.
Men det som framför allt imponerade på mig är Marcus Olaussons världsbygge och alla trådar som han väver ihop till en gigantisk gobeläng. Jag tänkte flera gånger: Var får han allt ifrån?
Det är helt otroligt hur mycket som ryms i Marcus huvud. Och än vet jag inte hur han ska ro allt i land, men alla sex böckerna är färdigskrivna så jag vet att det finns ett väl genomtänkt slut på berättelsen.
Trots att det är så många sidohistorier är det inte krångligt att hålla isär dem. Visst var jag lite ringrostig när det var ett år sedan jag läste förra boken, men jag kom snabbt in i berättelsen igen.
Och det känns som att Marcus har en plan. Det känns som om nätet börjar spännas åt, att alla trådarna drar åt exakt samma håll som när man drar i mitten på en filt så att ändarna kryper närmre och närmre varandra.
Men jag kan inte för mitt liv komma på hur den här planen ska gå i lås.
Och sådant gillar jag. Det finns inget förutsägbart i berättelsen.
En mycket stark bok av en författare som utvecklats enormt på bara två år. Jag spår att Marcus Olausson har en lysande framtid som författare och att vi bara sett början.
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
-
Lisbeth Lovén » Pias skrivtips: Har längden betydelse?: ”Men gud: skitjuste! Jag är takksam för ditt tips;: Regler är super bra (de super..”
-
Gustav » Pias skrivtips: Det viktiga anslaget: ”Hej! Du är verkligen grym. Allt som du har skrivit har jag tagit till mig och ä..”
-
Anna Emanuelsson » Pias skrivtips: Det perfekta följebrevet: ”Tack för alla goda tips! Jag är helt ny i branschen och hade ingen aning om allt..”
-
Micke » Pias skrivtips! perspektiv och berättare: ”Hej! Tack för matnyttig information. Jag skriver en historisk faktabok och undra..”
-
Lars Ahlin » Pias skrivtips: Välja förlag: ”Har skrivit en kriminalroman på 360 sidor. Finns några förlag som du varmt kan r..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
humor miljön midsommar uc harper collins steven pinker brainstorming tajming redigering sara lövenstam godmorgon världen camilla davidsson sommar mittpunkt anders blomström peter magnusson pablo roberto historieberättare skrivarpodden höst skröna hur en bok bör skrivas igenkänningsfaktorn mathew l tocker refusering manuspitch permakultur högtider allt jag fått lära mig indirekt miljöbeskrivning mina böcker komik berättad prosa bibliografi aristoteles extrovert socialt umgänge refererande miljöbeskrivning eleine eksvärd show don't tell dikter rutin bokformat lucy dillon populärlitteratur erotisk deckare stella cameron på denna grund mall tema, idé, koncept, premiss och intrig kostnader into the wood livet leker håll rollen trigger head hopping flickvänskontraktet bonnier förlag bonnier carlsen nattlöpare youtube biintrig lust & löften allt som glimmar det allvetande perspektivet traditionellt förlag vinst george rr martin korrekturfel som eld vilken typ är du? ton hoi förlag michael gazzania motsättningar sex dagny carlsson på denne grund fånga läsaren sofia ymén theory if mind libsyn the screen writer's workbook flicka försvunnen specifik påsk författarförbundet frdia arwen rosesund robert sapolsky kuleshov-effekten love actually studie radio p1 pensionatet vid världens ände inledning vi for upp till mor 100 ord victoria lynn schmidt ramhandling förläggare expert johan arvidsson förstärka forum förlag författarkväll justin timerlake gömd blake snyder permakultur! framtiden i din trädgård the writers little helper referera olga rönnberg lynda woodruff pär åhlström sveriges bästa skrivpodd minnen av dig kontrakt med läsaren bygg din egen word-mall tryckt bok distribution bob dylan detta är lean scandalous desires litterära agenter sanna ivarsson skriva miljöbeskrivning karaktärsdrag flickan med silverhåret jenny rogneby word-mall bokens koncept lyckas ännu mer med din gestaltning bakgrund danny alegi rytm leona marie-louise fritzén mariette linden perspektivbyte förlagsekonomi skatt game of thrones histrisk kärleksroman malva b. överraska dina läsare pia tone viberg förlag robin dunbar filmanalys fatta eld mitt i i havet finns så många fiskar hjärtats dårskap antologi allvetande berättare koncept rabén & sjögren spegelneuroner fokus debutera komedi flesch-kincaid eva ludvigsen skrivarkurs högskoleprovets orddel stitcher åsa böker syd field sanning med modifikation tempväxling klimatriksdag fällor säljkurs richard dawkins planteringar the twilight saga relationsroman ylva, johan och siri arvidsson karin smirnoff 100 första orden story structure architect manus hisspresentation ylva arvidsson inramning dagen f direkt miljöbeskrivning olof röhlander vändpunkt save the cat fanta nybörjarmisstag stökigt gestaltande miljöbeskrivning catharina ingelman-sundberg måns zelmerlöw sexchock niklas modig sveriges bästa skrivblogg poesi bygg din egen mall fal rollup svenska akademien janice hardy skrivarhandböcker litterära agenturer gröna fingrar sökes vuxenroman skriv enkelt omslag #skriv2016 litterärt undertext logik niklas engdahl word bokens premiss adjektiv manustävling roald dahl författarkliniken susan wiggs buskap lars wilderäng plot goal voice skatteregler sagan om is och eld symbolik skriv klart författarträff lögn tonalitet bokbeat dunbars tal analys susanne collins hjärtan av jazz julia london den inre positiva resan rättigheter helen ekeroth vi och dem the definite guide to screen writing blir det någonsin för sent? chic lit 4-aktsmodell vågspel svenska skrivbloggpriset harlequin författartävling 2015 den antagonistiska kraften story engineering röst vardagligt språk agenter research mörkersdottir steven james eldbunden skrivprocess skräck premiss tillbakablick ungdomsbok lind & co skriva filmmanus lugn allt är i sin ordning förväntningar releasefest strukturera din roman stand up comedy fängsla dina läsare the bestseller experiment finlitteratur mathew l jockers vuxenlitteratur känslor topic synopsis skriva facklitteratur skriv dialog konsten att flirta som en gudinna berättare hjärnan öka drivet i din berättelse bäraren långtidssjuk de rotlösa ewa åkerlind valet planerat skrivande deckare organic writer sekten på dimön ylva lee lindell svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset överenskommelser boktugg dialog författarskap tempo peter barlach catrine tollström korrekturgranskare konflikter takt dramaturgi tävling harpercollins mariette lindstein faktaböcker barnbok skriva böcker harlequins författartävling 2015 stil konfliktupptrappning bli utgiven inre resa 17-stegsmodell skrivhandbok terese marvelin marcus olausson skönlitterärt berättarröst jodie archer gestalta recension plot point förlag lean författare bihandling the bestseller code lektör karaktärer fantasy romanstruktur ann ljungberg corona historisk roman mål gestaltning bokrelease pias strukturmodell harlequin skrivtips kärleksroman bok historical romance romance boktips pias skrivtips podd skrivarpodd skrivdrömmar bokrecension pia lerigon struktur johannes vivers historisk kärleksroman harlequin författartävling dubbelspel harlequins författartävling döda poeters sällskap bestseller vägen framåt falskspel vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 roman tema covid-19 erotik handling pinch point bokens handling bästsäljare the circle början redaktör kata kärlek film feel good skrivpodd anslag perspektiv genre hinder vanföreställning gestaltande miljöer tessie marvelin intervju hungerspelen bokmanus blogg eurovision song contest skrivarhandbok pacing release facklitteratur harpercollins författartävling katametoden simona ahrnstedt filmmanus facebook idé novellantologi förlagsavtal bokens tema whip media hitta början miljöbeskrivningar allt hopp är ute författarröst larry brooks svenska skrivpoddpriset twist strukturmodell parallellhandling veronica roth lättläst skiftande perspektiv spänning målgrupp osynlig berättarröst lektörsutlåtande mega-bestseller john yorke agenturer akademiskt språk outliner novell antagonist ljudbok birgitta bergin skrivblogg djävulsverk screen writing testläsare allvetande perspektiv hunger games lyckas med din gestaltning ping pong-metoden yttre resa roller avatar längd margit sandemo character arc följebrev miljö elisabeth akteus rex stieg larsson nobelpriset i litteratur ordberoende förlag klimax frida skybäck divergent huvudhandling grejen med verb tvister författarkurs syfte objektivt perspektiv spex lucia tankevurpa tempus elementary mia bergenheim intrig synlig berättarröst organiskt skrivande piratförlaget begär fackböcker nacka egenutgivning allvetande författarintervju ljusets väktare drivkrafter konsten att vara caroline liknelser story trumps structure arv anna keiler buzz kapitel leona tärningen är kastad sandemo dödlig åtrå akter personlighet förlagssytem skapa en mall noveller en oberoende kvinna månpocket elisabeth hoyt stilistiska särdrag books & dreams e-bok försaka god jul brenda novak passiva meningar fifty shades of gray stand up förbeställ kristina svensson pocket word-mallar dramatrugi författarplattform skrivfest frans jeppsson wall anders hansen marknadsföring james v smith jr ansatsen katarina bivald ängelns coctail tvist twitter lb förlag vinter kroppsspråk läsupplevelse lisa cron tillbaka till bromma eldskytten slut jul filmtips coach så överlever du en refusering redigera bok titanic gimmick neurologi catoblepas förlag kreditupplysning jenny dahlberg var lugn allt är i sin ordning tillbaka till henne pod författarutbildning konkurs antagen den inre resan test stockholms körförbund huvudperson logiska fel anna bågstam ryltenius vad gick fel? skrivartips hybridförlag sanning delilah marvell ll-förlaget pseudonymer jan arnald sickla beskrivande bokens intrig kill your darlings höstsol in media res the charm school metaforer högläsning anders nyman adlibris snackis frida arwen roslund språk susanne ahlenius sättning prissättning dokument lyckostunder gästblogg understanding show don't tell harry potter anna jansson kuliss städning introvert lyrik gestaltningsbibeln filteruttryck gone girl bokskåpets hemlighet hjärnforskning tara westover årstider pitch föreläsning upplösning covid sociala media debutroman den viktiga ansatsen livet motorcyklar och andra omöjliga projekt berättelser matthew l jocker så skapar du en bra tvist romangestalter pr vår ekosystem öppningsscen sören bondesson twlightsagan itunes klarar du de svåra orden karaktärer som stannar i läsarnas sinnen sofia fritzson läsbarhetsindex klimatet spökskrivare forskning national treasure svåra ord vingar av rök alla bolag romantisk komedi revy udda dave eggers bones medveten författare storytel k.m. weiland sagan om isfolket mitt i nacka revolt stockholm adjektivsjuka style den normala världen ljudboksgalan loppet oanständiga berättelser ämne arne dahl känn dina karaktärer beskriva hype att skriva under hot tärningen är kastad titel skriv2016 faktabok bokus enkelt scener annika estassy kriminalroman innehåll oraganiskt skrivande tryck böcker skräcknoveller raeanne thayne petra mede litet förlag franskt band mallar kontrakt med läsarna romantik save the cat! the girl on the train sarah dawn finer din hjärna filmrättigheter writers little helper ansats ett oemotståndligt förslag skrivmingel theres wittgren slutscen lennart guldbrandsen instagram öka drivet med rätt pacing siri arvidsson erotisk roman magkänsla vilseledning hierarkier hemsida skrivregler kretslopp actionscener anna bågestam ryltenius henrik fürst nordland podcaster högskoleprovet kurs sara dalengren lix begränsat perspektiv filmrecension
Sedan är han ju en trevlig person också, den där Marcus O. Icke att förglömma.
/SH