Nattlöpare av Marcus Olausson
Jag har egentligen slutat att recensera böcker men då och då gör jag undantag för böcker jag verkligen kan rekommendera.
Nattlöpare av Marcus Olausson är en sådan bok.
Nattlöpare är tredje delen i en episk och storslagen fantasysaga om den unga Elderim som blivit utvald att rädda världen Serahema från undergång. I varje bok hittills har Elderim lärt sig en ny elementarkraft och Nattlöpare är inget undantag. När boken slutar behärskar Elderim tre elementarkrafter, men han känns samtidigt längre ifrån sitt mål än någonsin tidigare.
På många sätt är den här bokserien som en pusseldeckare där Elderim måste lösa ett antal gåtor i sin kamp för att rädda världen. Men vad händer när mörkret enar krafter som är mångdubbelt starkare än Elderim och hans färdkamraters? Hur ska en ung man kunna rädda hela världen från undergång?
Jag har följt Marcus författarresa sedan första boken i hans fantasyserie om Serahema kom ut på Mörkersdottirs förlag för drygt två år sedan. Jag läser inte så ofta episka fantasyberättelser men Marcus lurade i mig att hans första bok i serien - De rotlösa - innehöll både kärlek och sex.
Det var en klar överdrift. Men berättelsen innehöll så mycket mer och när jag läst klart första boken i serien var jag fast. Naturligtvis ville jag veta hur det skulle gå för den tafatta Elderim i hans jakt att rädda Serahema från undergång.
Redan i första boken slogs jag av hur duktig Marcus är på att beskriva miljöer. Jag kan ofta tycka att de går till överdrift och i fantasygenren är det lätt hänt att det blir för mycket av det goda. Men Marcus har med fantastiska miljöbeskrivningar utan att det någonsin blir för mycket - istället målar han upp sin fantasyvärld så skickligt att man som läsare stiger rakt in i den.
Jag gillade också att bokens huvudperson - Elderim - var så ung och oerfaren. Han var ingen fullfjädrad krigare från början och det gjorde mig nyfiken. För hur kul är det att följa en hjälte som klarar allt och aldrig kan dö? Elderim däremot har inte stora chanser att klara uppdraget - det verkar ju totalt hopplöst att en sådan tafatt ung man ska lyckas rädda hela världen från undergång. Kul, tänkte jag, och läste vidare.
Här finns verkligen en möjlighet till character arc, som man säger på engelska. Det betyder personlighetsutveckling. Det är alltid givande när karaktärerna i boken utvecklas under resans gång. I tredje boken har Elderim utvecklats, men han är fortfarande en rätt tafatt ung man som famlar i blindo efter ledtrådar om hur han ska rädda världen. Det finns alltså fortfarande stora möjligheter till personlighetsutveckling.
Och just det att huvudpersonen är rätt tafatt och mest famlar i blindo gör att konflikten kan trappas upp så att det känns näst intill omöjligt att lyckas med uppdraget. Även om Elderim lär sig nya sker hela tiden på sin resa och lyckas komma över ledtråd efter ledtråd, så är han inte ensam om att trappa upp. Även motståndarlaget samlar sina trupper. Och motståndarna är verkligen inga små duvungar.
Det här är grundregeln för det som kallas konfliktupptrappning - genom att såväl hjälten som motståndarna trappar upp du får spänningen i en bok att hela tiden stiga. Och spännande är det verkligen. Hela boken igenom undrar jag hur i helskotta det här ska kunna sluta lyckligt.
Men så kommer en delseger - oftast helt utan att jag kunnat förutsäga hur. Ändå känns det trovärdigt när det sker. Det är inte enkelt att lyckas med sina twister så att läsarna inte i förväg klurar ut vad som ska hända. Men Marcus lyckas verkligen överraska gång på gång.

Visst hade första boken en del svagheter. Marcus var ny som författare när han skrev den. Men ha överseende med det och läs hans böcker ändå, för historien är väl värd att läsas och det blir bara bättre och bättre.
Sedan första boken har Marcus vuxit enormt som författare. Andra boken, Bäraren, var betydligt bättre skriven än första.
Och nu till tredje boken så känns Marcus som en fullfjärdad författare. Det märks att han har vunnit en rad priser med sina noveller och att han tagit med sig den lärdomen när han redigerade Nattlöpare. Marcus är nämligen utgiven i fyra novellantologier och har dessutom vunnit flera novelltävlingar. Att han dessutom haft en jättebra redaktör till denna sista bok har också gjort sitt till.
Marcus Olausson har jämförts med stora fantasyförfattare som Robert Jordan. Och jag som bara kikat lite i Jordans böcker kan inte uttala mig om det. Men jag läser mycket annan litteratur och jag kan förstå berömmet. För det känns som att Nattlöpare är skriven av en internationell bestsellerförfattare. Så stilsäkert för Marcus sin tredje bok i hamn.
Jag är grymt imponerad av boken. Jag fick helt klart en WOW-känsla när jag läste Nattlöpare och det får jag sällan.

Som vanligt är Marcus fantastisk på miljöer, men han har faktiskt vässat sig där också. Dessutom har han använt sig av liknelser som är så spot on att jag satt och gapade.
Som författare vet jag hur svårt det är att få till de där liknelserna. Det är no-no att använda uttjatade uttryck. Istället ska man skapa nya som är skräddarsydda för genren, platsen, tiden och karaktärerna. Skriver man som Marcus en fantasysaga kan man inte dra till med en liknelse som "han var inte den vassaste kniven i lådan", för det är ju en nutida liknelse och dessutom fanns det inte knivlådor förr i tiden. Nej, då måste man hitta något annat som passar bättre. Och just det har Marcus lyckats med galant.
Inte för att jag kommer på något exempel just nu. Det dryper ju inte av metaforer och liknelser som i en bok av Ranelid. Nej, det är bara sådär lagom - någon gång ibland. Men när det händer är det lysande.
Men det som framför allt imponerade på mig är Marcus Olaussons världsbygge och alla trådar som han väver ihop till en gigantisk gobeläng. Jag tänkte flera gånger: Var får han allt ifrån?
Det är helt otroligt hur mycket som ryms i Marcus huvud. Och än vet jag inte hur han ska ro allt i land, men alla sex böckerna är färdigskrivna så jag vet att det finns ett väl genomtänkt slut på berättelsen.
Trots att det är så många sidohistorier är det inte krångligt att hålla isär dem. Visst var jag lite ringrostig när det var ett år sedan jag läste förra boken, men jag kom snabbt in i berättelsen igen.
Och det känns som att Marcus har en plan. Det känns som om nätet börjar spännas åt, att alla trådarna drar åt exakt samma håll som när man drar i mitten på en filt så att ändarna kryper närmre och närmre varandra.
Men jag kan inte för mitt liv komma på hur den här planen ska gå i lås.
Och sådant gillar jag. Det finns inget förutsägbart i berättelsen.
En mycket stark bok av en författare som utvecklats enormt på bara två år. Jag spår att Marcus Olausson har en lysande framtid som författare och att vi bara sett början.
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
-
Petra » Pias skrivtips: Det perfekta följebrevet: ”Hej! Jag är i full färd med att skriva min första roman och läste precis råden d..”
-
Karin Sunde » Pias skrivtips: Vad kan vi lära oss av Döda Poeters Sällskap, del 6: ”Meen så bra du skriver! Det var en fantastisk resa att tas med på. Vilken detalj..”
-
Ylva Berglund » Pias skrivtips: Så skriver du en bestseller: ”Tack så mycket, för ett jättebra blogginlägg, med intressanta tips!! Kram och tr..”
-
Kristian » Pias skrivtips: Välja förlag: ”Någon som kan tipsa om en erfaren och skicklig spökskrivare? Det är dialogen mel..”
-
Oliver » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Väldigt bra pia kram ”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
revolt mitt i nacka sagan om isfolket allt som glimmar det allvetande perspektivet traditionellt förlag vinst george rr martin dave eggers udda vilken typ är du? ton hoi förlag michael gazzania libsyn the screen writer's workbook flicka försvunnen revy fånga läsaren sofia ymén theory if mind kuleshov-effekten love actually studie radio p1 klimatet läsbarhetsindex sofia fritzson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen klarar du de svåra orden så skapar du en bra tvist matthew l jocker berättelser pensionatet vid världens ände inledning vi for upp till mor 100 ord victoria lynn schmidt upplösning föreläsning expert johan arvidsson förstärka forum förlag författarkväll lynda woodruff pär åhlström sveriges bästa skrivpodd pitch årstider tara westover hjärnforskning bokskåpets hemlighet harry potter understanding show don't tell gästblogg minnen av dig kontrakt med läsaren bygg din egen word-mall tryckt bok distribution susanne ahlenius språk lyckostunder dokument prissättning sättning danny alegi rytm leona marie-louise fritzén word-mall bokens koncept lyckas ännu mer med din gestaltning bakgrund jan arnald pseudonymer ll-förlaget delilah marvell mariette linden perspektivbyte förlagsekonomi skatt game of thrones filmanalys fatta eld mitt i i havet finns så många fiskar hjärtats dårskap sanning hybridförlag skrivartips pod tillbaka till henne var lugn allt är i sin ordning antologi allvetande berättare koncept rabén & sjögren spegelneuroner stitcher åsa böker syd field sanning med modifikation komedi flesch-kincaid eva ludvigsen skrivarkurs högskoleprovets orddel planteringar the twilight saga relationsroman filmtips jul slut eldskytten tillbaka till bromma manus kroppsspråk vinter lb förlag twitter skrivglädje vändpunkt save the cat katarina bivald ansatsen james v smith jr marknadsföring anders hansen stand up fifty shades of gray passiva meningar författarplattform dramatrugi word-mallar pocket kristina svensson förbeställ svenska akademien janice hardy skrivarhandböcker litterära agenturer poesi bygg din egen mall fal rollup #skriv2016 litterärt undertext logik en oberoende kvinna noveller skapa en mall förlagssytem personlighet liknelser konsten att vara caroline drivkrafter ljusets väktare kapitel buzz anna keiler arv story trumps structure begär piratförlaget lars wilderäng plot goal voice skatteregler sagan om is och eld analys susanne collins hjärtan av jazz julia london lögn tonalitet bokbeat dunbars tal tvister grejen med verb spex objektivt perspektiv syfte författarkurs brainstorming tajming redigering sara lövenstam godmorgon världen filmrecension begränsat perspektiv lix sara dalengren kurs högskoleprovet vilseledning magkänsla erotisk roman camilla davidsson sommar mittpunkt anders blomström peter magnusson igenkänningsfaktorn mathew l tocker refusering skrivarpodden höst skröna hur en bok bör skrivas sarah dawn finer the girl on the train save the cat! ett oemotståndligt förslag ansats writers little helper filmrättigheter din hjärna show don't tell romantik kontrakt med läsarna mallar franskt band litet förlag petra mede innehåll kriminalroman dikter rutin bokformat lucy dillon skriv2016 titel tärningen är kastad stella cameron på denna grund mall tema, idé, koncept, premiss och intrig kostnader into the wood nattlöpare youtube biintrig lust & löften head hopping flickvänskontraktet bonnier förlag bonnier carlsen skrivprocess tillbakablick ungdomsbok ping pong-metoden lyckas med din gestaltning romantisk komedi lind & co screen writing förväntningar releasefest stand up comedy strukturera din roman antagonist finlitteratur mathew l jockers novell outliner vuxenlitteratur topic mega-bestseller osynlig berättarröst spänning skriv dialog hjärnan lättläst bäraren öka drivet i din berättelse de rotlösa ewa åkerlind långtidssjuk valet deckare planerat skrivande miljöbeskrivningar ylva lee lindell whip media bokens tema förlagsavtal författarskap boktugg dialog chic lit 4-aktsmodell vågspel svenska skrivbloggpriset nobelpriset i litteratur stieg larsson elisabeth akteus rex vardagligt språk agenter miljö margit sandemo avatar mörkersdottir steven james konflikter takt dramaturgi tävling blogg bokmanus faktaböcker barnbok konsten att flirta som en gudinna tessie marvelin miljöer konfliktupptrappning gestaltande inre resa genre filmmanus tempo catrine tollström korrekturgranskare skönlitterärt berättarröst jodie archer gestalta recension plot point förlag skrivhandbok terese marvelin anslag feel good pinch point handling erotik lean tema roman vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 falskspel vägen framåt karaktärer historisk roman döda poeters sällskap harlequins författartävling dubbelspel pias strukturmodell skrivtips johannes vivers struktur historical romance bokrecension skrivdrömmar skrivarpodd podd pias skrivtips boktips romance pia lerigon bok kärleksroman harlequin historisk kärleksroman harlequin författartävling bokrelease gestaltning mål bestseller covid-19 corona ann ljungberg romanstruktur fantasy bokens handling lektör the bestseller code bihandling författare marcus olausson skrivpodd perspektiv bästsäljare the circle början redaktör kata kärlek film harpercollins författartävling katametoden peter barlach simona ahrnstedt 17-stegsmodell bli utgiven hinder vanföreställning stil harlequins författartävling 2015 skriva böcker intervju hungerspelen mariette lindstein harpercollins eurovision song contest skrivarhandbok pacing release facklitteratur längd eldbunden character arc research röst följebrev harlequin författartävling 2015 story engineering den antagonistiska kraften ordberoende förlag klimax frida skybäck divergent huvudhandling idé novellantologi facebook överenskommelser svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset sekten på dimön organic writer hitta början författarröst allt hopp är ute larry brooks strukturmodell svenska skrivpoddpriset twist veronica roth parallellhandling berättare skiftande perspektiv målgrupp skriva facklitteratur synopsis lektörsutlåtande john yorke känslor the bestseller experiment agenturer akademiskt språk fängsla dina läsare ljudbok birgitta bergin djävulsverk skrivblogg lugn allt är i sin ordning skriva filmmanus allvetande perspektiv testläsare premiss skräck hunger games yttre resa roller känn dina karaktärer beskriva hype att skriva under hot loppet oanständiga berättelser ämne arne dahl faktabok bokus enkelt scener annika estassy trigger håll rollen livet leker oraganiskt skrivande tryck böcker skräcknoveller raeanne thayne erotisk deckare populärlitteratur eleine eksvärd refererande miljöbeskrivning socialt umgänge extrovert aristoteles bibliografi mina böcker indirekt miljöbeskrivning allt jag fått lära mig högtider permakultur manuspitch berättad prosa komik skriv en bestseller instagram öka drivet med rätt pacing siri arvidsson skrivmingel theres wittgren slutscen lennart guldbrandsen hierarkier hemsida skrivregler kretslopp actionscener historieberättare pablo roberto skrivkurs steven pinker harper collins uc midsommar miljön humor anna bågestam ryltenius henrik fürst nordland podcaster vi och dem helen ekeroth rättigheter den inre positiva resan blir det någonsin för sent? the definite guide to screen writing elementary mia bergenheim intrig synlig berättarröst organiskt skrivande lucia tankevurpa tempus fackböcker nacka egenutgivning allvetande författarintervju författarträff skriv klart symbolik manustävling adjektiv bokens premiss word niklas engdahl buskap susan wiggs författarkliniken roald dahl omslag skriv enkelt vuxenroman gröna fingrar sökes leona tärningen är kastad sandemo dödlig åtrå akter books & dreams e-bok försaka god jul brenda novak månpocket elisabeth hoyt stilistiska särdrag måns zelmerlöw catharina ingelman-sundberg gestaltande miljöbeskrivning stökigt nybörjarmisstag fanta sveriges bästa skrivblogg niklas modig sexchock olof röhlander direkt miljöbeskrivning dagen f inramning ylva arvidsson hisspresentation skrivfest frans jeppsson wall story structure architect 100 första orden karin smirnoff ylva, johan och siri arvidsson ängelns coctail tvist richard dawkins säljkurs fällor klimatriksdag tempväxling läsupplevelse lisa cron kursportal neurologi catoblepas förlag kreditupplysning jenny dahlberg coach så överlever du en refusering redigera bok titanic gimmick författarutbildning konkurs antagen den inre resan test debutera fokus robin dunbar viberg förlag tone pia stockholms körförbund huvudperson logiska fel anna bågstam ryltenius vad gick fel? sickla beskrivande bokens intrig kill your darlings höstsol överraska dina läsare malva b. histrisk kärleksroman högläsning anders nyman adlibris snackis frida arwen roslund in media res the charm school metaforer karaktärsdrag miljöbeskrivning skriva sanna ivarsson jenny rogneby flickan med silverhåret anna jansson kuliss städning introvert lyrik litterära agenter scandalous desires detta är lean bob dylan olga rönnberg referera the writers little helper permakultur! framtiden i din trädgård gestaltningsbibeln filteruttryck gone girl covid sociala media debutroman den viktiga ansatsen livet motorcyklar och andra omöjliga projekt blake snyder gömd justin timerlake romangestalter pr vår ekosystem öppningsscen förläggare ramhandling webbkurs robert sapolsky frdia arwen rosesund författarförbundet påsk specifik sören bondesson twlightsagan itunes svåra ord vingar av rök alla bolag på denne grund spökskrivare forskning national treasure bones medveten författare storytel k.m. weiland dagny carlsson sex motsättningar stockholm adjektivsjuka style den normala världen ljudboksgalan som eld korrekturfel
Sedan är han ju en trevlig person också, den där Marcus O. Icke att förglömma.
/SH