Pias Skrivtips: Därför blir Allt jag fått lära mig av Tara Westover en bestseller
I april skrev en person i FaceBook-gruppen Författare på FB skrev att han läst en fantastisk bok: Allt jag fått lära mig av Tara Westover. Och omedelbart kände jag:
Den där boken kommer att bli en bestseller!
Jag håller på med min egen studie av bästsäljande böcker och har läst flera forskningsrapporter och studerat en mängd megabästsäljande böcker för att se vad de har gemensamt. Jag hade ännu inte läst Allt jag fått lära mig av Tara Westover - ändå kände jag starkt att boken skulle bli en bestseller.
Varför?
Jo, en megabestseller är en bok som säljer i mångmiljonupplagor världen över, som svävar upp på topplistorna från en dag till en annan och tar läsarna med storm. Det är en bok som de flesta hört talas om och som får så stor inverkan att de på ett eller annat sätt påverkar samhället.
För att en bok ska lyckas bli en sådan mega bestseller krävs att ett antal faktorer är uppfyllda.
- För det första måste boken vara välskriven, tilltala läsarna och få dem att vända blad. Jag förstod av den här killens upprymda beskrivning av boken att den uppfyllde detta kriterium.
- För det andra måste boken ligga rätt i tiden. Jag läste baksidestexten och boken är en självbiografi om att växa upp i en familj som förbereder sig för domedagen och prepperskulturen har vuxit sig allt starkare de senaste åren. Alltså låg den rätt i tiden.
- För det tredje måste boken snappas upp av de stora förlagen med muskler att marknadsföra den på rätt sätt. I sitt hemland USA är boken utgiven av Random House Publishing Group som är ett världens största förlag och boken hade redan seglat upp på bästsäljarlistorna i USA och sålts till 26 ländar, varav ett var Sverige. Här ges boken ut av Natur & Kultur som är ett de stora förlagen i Sverige.
- För det fjärde måste boken bli en snackis. Kort efter att jag uppmärksammat boken var det flera kända författare som började twittra om att de läst boken.
Och WOW! säger jag bara. Vilken bok.
Mer än bara om prepperskulturen
Om jag trodde att boken låg rätt i tiden för att den handlade om prepperskulturen så hade jag fel. Den handlar om så mycket MER än bara prepperskulturen. Boken berör många av de stora världsomvälvande frågor vi står inför just nu och gav mig oerhört mycket att tänka på.
Tara växer upp i en mormonfamilj Idaho med sina föräldrar och sex syskon. Fadern blir mer och mer fanatisk i sin övertygelse om att staten är satans verk och allt som är statligt är farligt. Han bygger upp förråd av mat, bensin och vapen så att familjen ska klara sig när den stora domedagen inträffar. Tara får inte gå i skolan, och mamman som har till uppgift att undervisa henne och syskonen lär barnen att läsa och skriva, men det är allt. I övrigt får barnen springa fria på berget, hjälpa mamman att plocka örter och blanda tinkturer och hjälpa fadern i hans livsfarliga skrotupplag.
Fadern är övertygad om att allt som sker är guds vilja och följer därför inga som helst säkerhetsrutiner. Det är både ett och annat finger som ryker i hans verksamhet och då är det modern som rycker ut med sina hemmabrygda dekokter. Sjukhus är inte att tänka på, inte ens när olyckorna är så allvarliga att det är närmast dödlig utgång.
Tara fruktar med rätta för sitt liv när hon tvingas jobba för sin far, men han är ingen man som man motsäger, Taras mor allra minst och hon lyfter inte många fingrar för att skydda sina barn.
Inte blir det bättre av att Taras äldre bror uppvisar ännu värre sidor än sin far och när familjen öppet blundar för broderns rätta jag finns det ingen som kan skydda Tara.
Som läsare förstod jag att det bara var en tidsfråga innan något skulle gå riktigt illa och jag bet av naglarna av skräck för vad som skulle hända på nästkommande sida, trots att jag visste att Tara överlevt länge nog för att skriva denna bok.
Tara är en kvinna med många gåvor. Hon har en gudasänd röst och ett intellekt som gör att hon utan att ha gått en enda dag i skolan tar sig in på college och så småningom doktorerar i idéhistoria vid arnrika Cambridge i England. Men hennes möte med den verkliga världen är inte utan problem och hon får kämpa hårt med att förstå sin plats i tillvaron.
Tara Westover beskriver sakligt sin uppväxt och utan att lägga några värderingar i det som sker. Det är upp till läsaren att själv ta ställning till allt som händer, att själv bilda sig en uppfattning om vad som är rätt och fel. Och oj, vad boken gav upphov till tankar.
Så många stora frågor i en och samma bok
Det är många stora frågor som ryms i denna bok.
Taras far är ett levande exempel på den radikalism som i dag sprider sig i samhället med allt fler människor som ifrågasätter statens objektivitet, som inte litar på statistiken från Statistiska Centralbyrån eller från forskningen som bedrivs på högskolor och universitet eller från rapporterna från FN, som inte vaccinerar sina barn, som förlitar sig mer på örter än på läkemdel och där man okritiskt sväljer den information som kommer från alternativa källor. Taras far är allt det här många gånger om och jag hoppas att de som läser boken ser faran med fanatismen och får sig en tankeställare.
Oron för domedagen är så stark hos Taras far att han tar prepperstanken till en ny nivå, vilket ställer frågan om när prepperkulturen går över styr och huruvida det är ett sjukligt eller vettigt beteende.
Den totala avsaknaden av klimat- och miljöfrågor är ett annat intressant spår. Fadern oroar sig för domedagen, men skövlar miljön runt sitt hus utan en tanke på att vi måste ha en livgivande jord för att överleva. Hur kan känslan för klimat- och miljöfrågor vara så icke existerande hos en familj som i mångt och mycket lever på vad naturen ger?
Den sektliknande mentalitet som råder i familjen där fadern är självutnämnd profet är ytterligare ett intressant spår. Tara som vuxit upp i denna familj vet inget annat än att hennes plats som kvinna är att gifta sig och skaffa barn. Den bilden stämmer inte med vem hon vill vara, men det tar henne många år att inse att hon inte behöver gifta sig och skaffa barn - att hon tvärt om har samma möjligheter som en man att göra något annat med sitt liv. Modern däremot utvecklas åt ett annat håll och blir mer och mer radikal i sin gudadyrkan av fadern. Ingenting han gör får henne att släppa taget om att är utsänd av gud.
Fadern är helt klart psykiskt sjuk och det väcker frågan om hur det är att växa upp i en familj med psykiska sjukdomar och varför det är så enkelt att bli medberoende.
Sedan har vi frågan om varför misshandlade kvinnor inte lämnar sina män. Aldrig har det varit så starkt som i denna bok. Här kämpar kvinnorna inte bara mot sin egen inre övertygelse utan mot hela samhällets övertygelse, för fadern får stora delar av familjen och de boende på den lilla orten att tro att Tara är besatt av satan när hon förklarar sin oro för att brodern ska slå ihjäl sin hustru. En efter en vänder de henne ryggen och hon står tillslut ensam kvar och kämpar med valet att ge upp sitt nya liv, erkänna allt pappan säger och återvända till sin familj, eller stanna där hon är och aldrig mer komma tillbaka.
Vad betyder det att tillhör en familj? frågar sig Tara. Den frågan går inte att svara på av någon som inte behövt göra det valet. Tara tvingas att välja.
Frågan om skolan gäckade mig ett långt tag. Tara och två av hennes bröder doktorerar trots att de inte fått någon utbildning alls. Tara själv hade aldrig satt en fot i skolan, köpte några matteböcker och lyckade så väl på USAs motsvarighet till högskoleprovet att hon kom in på college. Det fick mig att fundera på hur mycket vi lär oss i skolan eller om det är så att skolorna i USA håller extremt låg kvalitet. När hon sedan fick stipendium både till Harvard och Cambridge fick jag omvärdera mina tankar. Det måste vara så att Tara är extremt intelligent.
Jag tror dock att det är hennes udda uppväxt som gör hon lyckas så väl på universitetet. Hon ser världen med andra ögon, har en klarsynthet som är få förunnat och en nyfikenhet att förstå både den värld hennes pappa målat upp och världen såsom vi känner den. Naturligtvis fick hennes avhandling professorerna att tappa andan.
Jag förstår dem. Hon öppnade nämligen även mina ögon. Jag kommer aldrig se världen på samma sätt igen som efter att jag läst denna bok.
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
-
Aki » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Jättebra sida, förutom det jag kommenterade, glömde jag ju också att skriva, Tac”
-
Aki » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Jag glömde skriva tidigare att de äldre författare jag läst som jag gillar som S..”
-
Ingela Kamal Kärrman » Pias skrivtips: Så skriver du en bestseller: ”Tack så hjärtligt för vägledning Nu är det min första mening i min ev första ..”
-
Karrie Bergman » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Jag visste aldrig att jag kunde få tillbaka min fästman tills jag kontaktade Dr ..”
-
Anne-Lee Bergström » Pias skrivtips: Bygg din egen Word-mall: ”Hej Pia. Jag har en bok i Word. Allt behöver filas till och då är det allt. I sj..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
#skriv2016 litterärt undertext logik en oberoende kvinna skräcknoveller rutin förlagssytem lucy dillon story trumps structure liknelser sex buskap niklas engdahl kapitel buzz anna keiler fackböcker the screen writer's workbook som eld lars wilderäng plot goal voice beskriva känn dina karaktärer elementary tempus udda julia london lögn tonalitet adjektivsjuka stockholm tvister blir det någonsin för sent? den inre positiva resan helen ekeroth steven pinker brainstorming tajming gömd blake snyder relationsroman filmrecension midsommar uc harper collins peter magnusson vilseledning pär åhlström historieberättare camilla davidsson sommar skrivregler hemsida instagram skriv en bestseller igenkänningsfaktorn mathew l tocker refusering skrivarpodden inledning skröna mina böcker komik susanne ahlenius flickan med silverhåret manuspitch permakultur högtider filmrättigheter olga rönnberg show don't tell månpocket romantik extrovert socialt umgänge referera oraganiskt skrivande innehåll malva b. raeanne thayne kontrakt med läsaren böcker kuliss anna jansson into the wood livet leker fatta eld håll rollen stella cameron scener enkelt miljöbeskrivning karaktärsdrag arne dahl ämne ll-förlaget lust & löften hype flickvänskontraktet bonnier förlag george rr martin korrekturfel i havet finns så många fiskar ljudboksgalan den normala världen style traditionellt förlag vinst michael gazzania motsättningar tillbaka till henne vilken typ är du? ton hoi förlag theory if mind libsyn forskning spökskrivare revy allvetande berättare alla bolag författarutbildning klarar du de svåra orden itunes twlightsagan save the cat erotisk roman klimatet flesch-kincaid eva ludvigsen skrivarkurs victoria lynn schmidt så skapar du en bra tvist matthew l jocker förläggare skrivmingel pensionatet vid världens ände vår slut eldskytten författarkväll justin timerlake föreläsning expert johan arvidsson debutroman 100 första orden bokskåpets hemlighet gone girl filteruttryck sveriges bästa skrivpodd permakultur! framtiden i din trädgård årstider tara westover hjärnforskning bob dylan författarkliniken susan wiggs litterära agenter lyrik word-mallar tryckt bok distribution språk lyckostunder god jul skriva prissättning books & dreams danny alegi rytm in media res frida arwen roslund skapa en mall adlibris personlighet jan arnald the definite guide to screen writing överraska dina läsare höstsol word förlagsekonomi skatt robin dunbar filmanalys nordland huvudperson stockholms körförbund pia allvetande hybridförlag nacka pod grejen med verb test den inre resan antagen konkurs neurologi gimmick titanic theres wittgren sara lövenstam radio p1 objektivt perspektiv kreditupplysning catoblepas förlag richard dawkins kursportal lisa cron läsupplevelse tempväxling klimatriksdag jul fällor säljkurs twitter skrivglädje manus kroppsspråk vinter mittpunkt anders blomström frans jeppsson wall erotisk deckare hisspresentation ylva arvidsson öka drivet med rätt pacing marknadsföring förbeställ stand up fifty shades of gray sveriges bästa skrivblogg fanta ansats writers little helper pocket kristina svensson stilistiska särdrag janice hardy skrivarhandböcker litterära agenturer poesi mallar e-bok rollup organic writer miljö whip media svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset förlagsavtal facebook intervju ping pong-metoden premiss allvetande perspektiv bäraren divergent klimax djävulsverk den antagonistiska kraften strukturera din roman följebrev röst ylva lee lindell steven james mörkersdottir roller yttre resa ungdomsbok skräck testläsare lind & co de rotlösa larry brooks lättläst deckare ewa åkerlind stand up comedy birgitta bergin ljudbok fängsla dina läsare finlitteratur mathew l jockers the bestseller experiment överenskommelser eldbunden miljöbeskrivningar lektörsutlåtande mega-bestseller synopsis skriv dialog idé parallellhandling releasefest långtidssjuk svenska skrivpoddpriset 4-aktsmodell margit sandemo planerat skrivande författarröst harpercollins författartävling konfliktupptrappning hinder genre skrivarhandbok feel good katametoden korrekturgranskare harpercollins mariette lindstein skriva böcker dramaturgi harlequins författartävling 2015 miljöer faktaböcker gestaltande barnbok konsten att flirta som en gudinna peter barlach skönlitterärt skrivpodd gestalta förlag början kata skrivhandbok kärlek the circle bokens handling pinch point erotik författare lean karaktärer tema romanstruktur covid-19 falskspel bestseller mål gestaltning harlequins författartävling harlequin författartävling historisk kärleksroman harlequin johannes vivers struktur historical romance romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips pia lerigon bokrecension bok kärleksroman skrivtips pias strukturmodell dubbelspel bokrelease döda poeters sällskap historisk roman corona vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 ann ljungberg roman fantasy vägen framåt the bestseller code bihandling handling lektör anslag perspektiv marcus olausson redaktör plot point jodie archer film recension berättarröst bästsäljare tempo bli utgiven simona ahrnstedt filmmanus bokmanus blogg eurovision song contest konflikter facklitteratur hungerspelen tävling catrine tollström pacing takt 17-stegsmodell inre resa vanföreställning stil harlequin författartävling 2015 allt hopp är ute elisabeth akteus rex vågspel ordberoende förlag twist veronica roth story engineering hjärnan spänning bokens tema skriva facklitteratur sekten på dimön topic vuxenlitteratur känslor john yorke agenturer akademiskt språk outliner antagonist strukturmodell valet öka drivet i din berättelse skrivblogg förväntningar berättare skiftande perspektiv målgrupp romantisk komedi osynlig berättarröst författarskap tillbakablick skrivprocess längd avatar novell research agenter vardagligt språk stieg larsson nobelpriset i litteratur svenska skrivbloggpriset frida skybäck release huvudhandling lyckas med din gestaltning boktugg novellantologi screen writing dialog skriva filmmanus character arc hunger games hitta början eleine eksvärd refererande miljöbeskrivning försaka kontrakt med läsarna brenda novak jenny rogneby oanständiga berättelser youtube svenska akademien indirekt miljöbeskrivning stökigt nybörjarmisstag dramatrugi författarplattform passiva meningar sexchock måns zelmerlöw anders hansen dagen f inramning katarina bivald skrivfest vändpunkt chic lit lb förlag karin smirnoff ylva, johan och siri arvidsson ängelns coctail tvist story structure architect kurs sara dalengren lix begränsat perspektiv filmtips save the cat! the twilight saga planteringar tillbaka till bromma författarkurs syfte jenny dahlberg komedi coach så överlever du en refusering redigera bok stitcher högskoleprovets orddel rabén & sjögren intrig synlig berättarröst antologi debutera fokus spegelneuroner viberg förlag tone sanning hjärtats dårskap hjärtan av jazz logiska fel anna bågstam ryltenius vad gick fel? arv adjektiv bokens premiss kill your darlings delilah marvell piratförlaget pseudonymer game of thrones anders nyman snackis noveller marie-louise fritzén susanne collins metaforer högläsning sättning fal bygg din egen mall sanna ivarsson tärningen är kastad begär gestaltande miljöbeskrivning städning introvert minnen av dig kriminalroman understanding show don't tell harry potter catharina ingelman-sundberg direkt miljöbeskrivning james v smith jr ansatsen pitch sandemo dödlig åtrå lynda woodruff olof röhlander forum förlag förstärka livet motorcyklar och andra omöjliga projekt elisabeth hoyt upplösning covid sociala media pr vi for upp till mor ekosystem öppningsscen berättelser niklas modig ramhandling webbkurs romangestalter frdia arwen rosesund författarförbundet påsk specifik sören bondesson studie love actually kuleshov-effekten robert sapolsky vingar av rök koncept på denne grund godmorgon världen sanning med modifikation national treasure svåra ord skrivartips storytel k.m. weiland dagny carlsson dave eggers bones sickla beskrivande bokens intrig perspektivbyte mariette linden sagan om isfolket syd field åsa böker bakgrund lyckas ännu mer med din gestaltning bokens koncept word-mall loppet biintrig nattlöpare bonnier carlsen kostnader bokus dokument annika estassy trigger mitt i titel skriv2016 faktabok tryck bokformat bygg din egen word-mall dikter leona tärningen är kastad histrisk kärleksroman populärlitteratur litet förlag franskt band the writers little helper aristoteles bibliografi the charm school petra mede din hjärna allt jag fått lära mig den viktiga ansatsen ett oemotståndligt förslag gestaltningsbibeln berättad prosa the girl on the train sarah dawn finer 100 ord höst siri arvidsson scandalous desires detta är lean slutscen lennart guldbrandsen hur en bok bör skrivas karaktärer som stannar i läsarnas sinnen sofia fritzson läsbarhetsindex kretslopp actionscener magkänsla pablo roberto skrivkurs hierarkier sofia ymén fånga läsaren miljön humor anna bågestam ryltenius henrik fürst redigering podcaster högskoleprovet medveten författare rättigheter spex flicka försvunnen vi och dem mia bergenheim bokbeat det allvetande perspektivet organiskt skrivande lucia tankevurpa analys dunbars tal skatteregler egenutgivning head hopping att skriva under hot författarträff skriv klart symbolik sagan om is och eld tema, idé, koncept, premiss och intrig mall på denna grund ljusets väktare drivkrafter konsten att vara caroline roald dahl manustävling omslag skriv enkelt vuxenroman gröna fingrar sökes leona mitt i nacka revolt akter
Översättningen är en katastrof, hur kan förlaget välja en så usel/slarvig översättare? Troligen tar man en som har tid; det gäller att vara snabbt ut för att hänga på en bästsäljare utomlands. Några exempel: "familj" när det uppenbart det är "släkt" som avses. "de lustar efter dem". Vad är "lustar" som verb? "förlösa min bror Shawn". Det är väl föderskan som blir förlöst, eller? "Can you hear me" , heter det på engelska men på svenska säger man "Hör du mig" i en liknande situation."Den där blicken i ögonen". På svenska heter det antingen "Blicken" eller "uttrycket i ögonen". Jag kommer nog att finna flera störande fel, inte alltid förstörande, som tur är.
Jag minns att jag läste om en författare som yttrade något som "först skriver jag texten, sen går jag igenom den och tar bort hälften av orden".Det skulle jag rekommendera Tara att göra också.
Men, som sagt, jag väntar med helhetsomdömet till jag har läst hela boken.
Kul att du tar dig tid att delge dina välformulerade tankar till oss andra bokläsare!
Hälsningar, Göte Gustavsson
Jag ska ärligen erkänna att jag inte reagerade på språket i boken för berättelsen svepte mig med sig, vilket i mitt tycke gör att språket uppfyllt det som den ska - nämligen att bära fram innehållet.
Naturligtvis är vi alla olika. Jag hoppas dock du kan se förbi den dåliga översättningen och uppskatta boken för dess innehåll. Kanske läsa den på originalspråk istället? Du verkar vara väldigt duktig på engelska.
Kram Pia
5 oktober 2019 13:18:11