2016 > 05
Idag lade en författarkollega ut följande jättebra bild på FaceBook. Den visar olika typer av gestaltning. Jag hoppas det är okej att jag lånar den.
En av mina författarkollegor skrev följande tänkvärda ord som svar på bilden:
Problemet med gestaltning är att det är bara nivå 0 (berättarnivån) och nivå 1 som talar om att hon är ledsen i exemplet. För övriga nivåer börjar gissningsleken. Det kan ju finnas flera andra skäl till att en person måste torka sig i ögonen och t.o.m. att man måste torka sig om kinderna.
Ja, exakt. För det är det som är grejen med gestaltning.
Tanken med gestaltning är att låta läsarna bli delaktiga i berättelsen och dra sina egna slutsatser. Om dessa slutsatser är att tjejen fått grus i ögonen, så må det vara. Det viktiga med gestaltning är inte att förklara för läsarna att Anna är ledsen utan få dem att stiga in i berättelsen. Syftet är att göra läsarna så insyltade i berättelsen att de inte vill släppa boken ifrån sig.
Min kollega svarade:
Fantastiskt bra förklarat. Men om slutsatserna blir helt olika bland läsarna, har man lyckats som författare då?
Det är en högst berättigad fråga. Svaret beror på vad ditt syfte är med texten.
Är det viktigt att läsarna förstår att Anna är ledsen så har du misslyckats om de drar felaktiga slutsatser.
Men är ditt syfte att sälja massvis av böcker och din bok säljs i miljonupplaga över hela världen, då spelar det inte så stor roll om läsarna missuppfattat Annas känslor.
Så fundera på ditt syfte med texten och vem du skriver för.
Diskussionen gick också hög om vilken nivå av gestaltning som är bäst. Någon gillade nivå 0-1, någon annan nivå 2-3 och en tredje nivå 4.
Jag tycker inte att det går att säga att någon nivå är "bäst". Det beror nämligen på vilken berättelse man skriver, vad syftet är med texten och vilken målgrupp man har. Normalt blandar man olika nivåer för att få en levande text.
Fundera på hur långt du vill gå i din gestaltning och vad som är brukligt för den genre du skriver och för din målgrupp.
Vill du veta mer om gestaltning, syfte och målgrupp så läs gärna mina andra blogginlägg:
Glöm inte syfte och målgrupp
Lyckas med din gestaltning
Lyckas ännu mer med din gestaltning
Miljöbeskrivningar som funkar
Karaktärer som stannar i läsarnas sinnen
Skriv dialog
Kram Pia
Eurovision Song Contest 2016 bjöd på den bästa showen någonsin. Är det någon som inte håller med?
Petra Mede och Måns Zelmerlöw var fantastiska programledare. Petra, som jag normalt tycker överdriver när hon står på scen, hade hittat en bra balans. Att hon dessutom var en riktigt duktig sångerska var ett stort plus. Fantastiska nummer av både Petra och Måns.
Sarah Dawn Finers alter ego Lynda Woodruff är fullständigt underbar och jag hoppas hon blir ett stående inslag i alla Eurovisionsfestivaler framöver - oavsett vilket land som håller i arrangemanget.
Lägg därtill till världsstjärnan Justin Timberlake och de roliga klippen om Sverige som "The nerd nation".
Jag tvingade tre kompisar att se Eurovision med mig. Ingen av dem var schlagerbögar när eventet började, jag tror allihop kom ut ur schlagergarderoben när kvällen var över. Det var ord som "tyst, prata inte när de sjunger" och "visste ni att ..." och så kommer det ut att vederbörande vet en massa om Eurovision. Och vid omröstningen så skreks det högt i rummet: "Heja Australien! Va? Fick Polen sååååå många röster, nääää det är inte sant. Vann Ryssland? Det är ditt fel - du röstade på Ryssland. Puh, tur att Ukraina vann över Ryssland."
Omröstningen blev en riktig rysare och det var helt rätt av EBU att anamma det svenska sättet att dela ut poängen. Det förhöjde spänningen in i det sista.
Som sagt - det bästa Eurovision någonsin. Och det trots att jag inte hade många rätt i min tipplista i år och Australien - som borde ha vunnit - bara hamnade på en tredjeplats.
Och grattis Frans till femteplatsen. Min totalt ointresserade make lyckades faktiskt pricka in Sveriges placering i år. Något som jag själv misslyckades med.
Själv tyckte jag inte att Ukrainas låt var bäst, men jag förstår hur den kunde bli tvåa både hos juryn och hos tittarna. Den var nämligen suggestiv och cool, hade startfältets starkaste sångerska och en text med ett budskap. Hon sjöng även med stor inlevelse. Det var inte många bidrag som ens var i närheten av de referenserna.
Normalt är Eurovisions bidrag kommersiellt sönderavlade musikstycken. Det här kändes äkta hela vägen in i hjärtroten. Och då juryn och tittarna inte lyckades ena knep Ukraina förstaplatsen som en äkta kompromiss.
Ingen fick som de ville och idag är alla sura för att "fel" låt vann. Jag är i alla fall överlycklig över en fantastisk show.
Kram Pia
Igår var jag och såg Eurovision Song Contest live i Globen. En sådan häftig upplevelse och något jag velat göra sedan jag var liten. Här kommer min tipplista inför kvällens final.
Är du en organic writer eller en outliner? Och vad är bästa sättet om man vill skriva en bok?
Organic writers versus Outliners
Är du en outliner (även kallad plotters) i sin mest extrema form planerar du hela berättelsen i förväg och du har ett synopsis som är så detaljerat att du tänkt igenom varenda scen i förväg. Är du en outliner ut i fingerspetsarna håller du dig till din strikta planering och avviker inte det minsta från den förutbestämda vägen.
Känner du igen dig?
Nja, kanske inte. Jag är nämligen övertygad om att de allra flesta är någonstans mitt emellan dessa två extremer.
Skrivarhandböcker och författare må bråka om vilket sätt som är bäst, men båda varianterna har sina fördelar och nackdelar. Det finns inget rätt och inget fel. Det viktiga är att du hittar ett sätt som fungerar för dig.
Ni som följt min blogg med skrivtips kanske inte tror mig när jag säger att jag i grund och botten en organic writer. Att vidga sina vyer är dock aldrig fel och jag har lärt mig massvis av att titta på hur outliners jobbar. Även om du är extrem i någon form så kan du utvecklas som författare genom att kika på hur andra gör. Läs därför vidare så ska jag avslöja knepen för organiskt respektive planerat skrivande.
Vad är då för- och nackdelarna med att skriva organiskt versus planlagt? Och hur går man tillväga rent praktiskt när man skriver organiskt versus planlagt?
Det ska jag prata om idag.
Nyheter!
Hitta på bloggen
Senaste inlägg
- Jag startar kursportal!
- Äntligen är den här - hjälper du mig?
- Många berättar att covid-19 kändes som något annat än en vanlig förkylning
- Välkommen på bokrelease!
- Den är jätteintressant, mamma!
- Såhär fin blev boken!
- Idag går min bok Vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 till tryck!
- Frida Skybäcks releasefest för Bokskåpets hemlighet
- Nu kan du köpa min nya faktabok: Vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19
- Pia läser högt ur sin romantiska komedi Konsten att flirta som en gudinna
Senaste kommentarer
Arkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etiketter
sanning tone viberg förlag robin dunbar filmanalys nordland huvudperson stockholms körförbund pia synlig berättarröst intrig rabén & sjögren pod grejen med verb test objektivt perspektiv kreditupplysning catoblepas förlag neurologi gimmick titanic theres wittgren sara lövenstam radio p1 klimatriksdag jul fällor säljkurs richard dawkins kursportal lisa cron läsupplevelse tempväxling ylva, johan och siri arvidsson karin smirnoff lb förlag twitter skrivglädje manus kroppsspråk öka drivet med rätt pacing marknadsföring chic lit vändpunkt skrivfest katarina bivald ansats writers little helper pocket kristina svensson måns zelmerlöw sexchock passiva meningar författarplattform dramatrugi försaka refererande miljöbeskrivning eleine eksvärd stilistiska särdrag janice hardy skrivarhandböcker litterära agenturer poesi vuxenroman skriv enkelt omslag #skriv2016 litterärt undertext logik en oberoende kvinna skräcknoveller mall tema, idé, koncept, premiss och intrig manustävling roald dahl konsten att vara caroline drivkrafter ljusets väktare på denna grund head hopping egenutgivning skatteregler sagan om is och eld symbolik skriv klart författarträff att skriva under hot det allvetande perspektivet bokbeat mia bergenheim dunbars tal analys tankevurpa lucia organiskt skrivande rättigheter medveten författare tvister blir det någonsin för sent? miljön fånga läsaren sofia ymén steven pinker brainstorming tajming gömd blake snyder relationsroman filmrecension sommar skrivregler hemsida hierarkier skrivkurs pablo roberto magkänsla actionscener inledning skröna instagram skriv en bestseller igenkänningsfaktorn mathew l tocker refusering skrivarpodden den viktiga ansatsen allt jag fått lära mig din hjärna sarah dawn finer the girl on the train berättad prosa gestaltningsbibeln ett oemotståndligt förslag extrovert socialt umgänge referera olga rönnberg show don't tell månpocket romantik bygg din egen word-mall bokformat tryck oraganiskt skrivande innehåll malva b. raeanne thayne kontrakt med läsaren dokument bokus kostnader faktabok skriv2016 titel mitt i trigger annika estassy hype flickvänskontraktet bonnier förlag bonnier carlsen nattlöpare biintrig loppet den normala världen style traditionellt förlag vinst george rr martin korrekturfel i havet finns så många fiskar ljudboksgalan k.m. weiland storytel skrivartips bones dave eggers dagny carlsson allvetande berättare alla bolag författarutbildning svåra ord national treasure sanning med modifikation godmorgon världen på denne grund påsk författarförbundet frdia arwen rosesund robert sapolsky kuleshov-effekten love actually studie sören bondesson specifik vår slut eldskytten victoria lynn schmidt så skapar du en bra tvist matthew l jocker förläggare skrivmingel pensionatet vid världens ände debutroman 100 första orden författarkväll justin timerlake föreläsning expert johan arvidsson årstider tara westover hjärnforskning bokskåpets hemlighet gone girl filteruttryck sveriges bästa skrivpodd permakultur! framtiden i din trädgård word-mallar tryckt bok distribution bob dylan författarkliniken susan wiggs litterära agenter lyrik skriva prissättning books & dreams språk lyckostunder god jul snackis anders nyman högläsning metaforer susanne collins marie-louise fritzén noveller word förlagsekonomi skatt game of thrones pseudonymer piratförlaget delilah marvell bokens tema synopsis spänning hjärnan story engineering veronica roth vågspel twist ordberoende förlag elisabeth akteus rex harlequin författartävling 2015 allt hopp är ute organic writer whip media hunger games skriva filmmanus ping pong-metoden premiss dialog screen writing novellantologi huvudhandling frida skybäck divergent klimax strukturera din roman den antagonistiska kraften röst följebrev research novell steven james mörkersdottir skrivprocess osynlig berättarröst ungdomsbok skräck lind & co testläsare de rotlösa lättläst öka drivet i din berättelse deckare ewa åkerlind ljudbok valet antagonist the bestseller experiment finlitteratur mathew l jockers vuxenlitteratur john yorke känslor mega-bestseller lektörsutlåtande gestaltande bli utgiven barnbok tempo harpercollins författartävling konfliktupptrappning hinder genre skrivarhandbok pacing katametoden tävling harpercollins mariette lindstein skriva böcker dramaturgi eurovision song contest blogg faktaböcker skrivhandbok kärlek anslag bästsäljare berättarröst gestalta film början jodie archer författare lean lektör handling bihandling corona karaktärer tema romanstruktur covid-19 historisk roman gestaltning döda poeters sällskap harlequins författartävling pias strukturmodell harlequin skrivtips kärleksroman struktur pia lerigon romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips bokrecension historical romance bok johannes vivers historisk kärleksroman harlequin författartävling dubbelspel bokrelease mål bestseller vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 ann ljungberg roman fantasy vägen framåt falskspel erotik pinch point bokens handling the bestseller code kata plot point förlag recension skrivpodd skönlitterärt the circle perspektiv marcus olausson redaktör bokmanus miljöer harlequins författartävling 2015 konflikter facklitteratur hungerspelen korrekturgranskare catrine tollström feel good takt 17-stegsmodell inre resa vanföreställning stil peter barlach konsten att flirta som en gudinna simona ahrnstedt filmmanus sekten på dimön topic eldbunden överenskommelser miljöbeskrivningar agenturer akademiskt språk outliner fängsla dina läsare birgitta bergin stand up comedy strukturmodell skrivblogg förväntningar larry brooks berättare skiftande perspektiv målgrupp romantisk komedi författarskap tillbakablick yttre resa roller avatar längd ylva lee lindell agenter vardagligt språk stieg larsson nobelpriset i litteratur svenska skrivbloggpriset djävulsverk release bäraren allvetande perspektiv intervju facebook lyckas med din gestaltning boktugg förlagsavtal svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset character arc hitta början miljö planerat skrivande författarröst margit sandemo svenska skrivpoddpriset långtidssjuk 4-aktsmodell releasefest parallellhandling idé skriv dialog skriva facklitteratur höstsol överraska dina läsare the definite guide to screen writing jan arnald arv adjektiv bokens premiss kill your darlings frida arwen roslund in media res rytm danny alegi personlighet adlibris skapa en mall sanna ivarsson tärningen är kastad begär sättning fal bygg din egen mall minnen av dig kriminalroman understanding show don't tell harry potter catharina ingelman-sundberg gestaltande miljöbeskrivning städning introvert pitch sandemo dödlig åtrå lynda woodruff olof röhlander direkt miljöbeskrivning james v smith jr ansatsen livet motorcyklar och andra omöjliga projekt elisabeth hoyt upplösning covid sociala media forum förlag förstärka öppningsscen berättelser niklas modig ramhandling webbkurs romangestalter pr vi for upp till mor ekosystem erotisk roman save the cat twlightsagan itunes klarar du de svåra orden skrivarkurs eva ludvigsen flesch-kincaid klimatet revy spökskrivare forskning libsyn theory if mind vingar av rök koncept vilken typ är du? tillbaka till henne motsättningar michael gazzania hoi förlag ton mariette linden sagan om isfolket syd field åsa böker sickla beskrivande bokens intrig perspektivbyte lust & löften ll-förlaget ämne arne dahl bakgrund lyckas ännu mer med din gestaltning bokens koncept word-mall stella cameron håll rollen fatta eld livet leker into the wood karaktärsdrag miljöbeskrivning enkelt scener dikter leona tärningen är kastad histrisk kärleksroman populärlitteratur anna jansson kuliss böcker aristoteles bibliografi the charm school petra mede litet förlag franskt band the writers little helper permakultur manuspitch flickan med silverhåret susanne ahlenius komik mina böcker filmrättigheter högtider siri arvidsson scandalous desires detta är lean slutscen lennart guldbrandsen hur en bok bör skrivas 100 ord höst camilla davidsson historieberättare pär åhlström vilseledning peter magnusson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen sofia fritzson läsbarhetsindex kretslopp humor anna bågestam ryltenius henrik fürst redigering podcaster högskoleprovet harper collins uc midsommar spex flicka försvunnen vi och dem helen ekeroth den inre positiva resan julia london udda tempus elementary stockholm adjektivsjuka tonalitet lögn lars wilderäng som eld the screen writer's workbook fackböcker känn dina karaktärer beskriva voice plot goal niklas engdahl buskap sex liknelser story trumps structure anna keiler buzz kapitel gröna fingrar sökes leona mitt i nacka revolt akter lucy dillon förlagssytem rutin kontrakt med läsarna brenda novak jenny rogneby oanständiga berättelser youtube svenska akademien rollup e-bok mallar fanta sveriges bästa skrivblogg fifty shades of gray stand up förbeställ indirekt miljöbeskrivning stökigt nybörjarmisstag ylva arvidsson hisspresentation erotisk deckare frans jeppsson wall anders hansen dagen f inramning ängelns coctail tvist story structure architect anders blomström mittpunkt vinter filmtips save the cat! the twilight saga planteringar tillbaka till bromma kurs sara dalengren lix begränsat perspektiv komedi coach så överlever du en refusering redigera bok stitcher högskoleprovets orddel författarkurs syfte jenny dahlberg antologi debutera fokus spegelneuroner konkurs antagen den inre resan hjärtats dårskap hjärtan av jazz logiska fel anna bågstam ryltenius vad gick fel? nacka hybridförlag allvetande
Aki » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Jättebra sida, förutom det jag kommenterade, glömde jag ju också att skriva, Tac”
Aki » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Jag glömde skriva tidigare att de äldre författare jag läst som jag gillar som S..”
Ingela Kamal Kärrman » Pias skrivtips: Så skriver du en bestseller: ”Tack så hjärtligt för vägledning Nu är det min första mening i min ev första ..”
Karrie Bergman » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Jag visste aldrig att jag kunde få tillbaka min fästman tills jag kontaktade Dr ..”
Anne-Lee Bergström » Pias skrivtips: Bygg din egen Word-mall: ”Hej Pia. Jag har en bok i Word. Allt behöver filas till och då är det allt. I sj..”