2017 > 09
Idag kl. 14.16 nådde Johannes Vivers och min podd Skrivdrömmar 10.000 unika lyssningar. Med unika betyder att om samma person lyssnar på ett avsnitt flera gånger så räknas det fortfarande bara som en gång.
Jämfört med jättarna i podd-industrin så är vi ingenting, men vi är ändå oerhört glada. Vår podd är ju så nischad mot er som skriver och vill ha skrivtips som går på djupet.
Det här går långt över våra förväntningar när vi startade podden. Jag minns att Johannes sa att målet var 100 unika lyssningar per avsnitt. Nu har vi mångdubblat det.
Så GRATTIS säger jag till oss. Skål på dig Johannes. Vi sitter inte så vi kan skåla live med varandra riktigt än, men det måste firas på något sätt.
Kram Pia
Fängsla dina läsare är skriven av Catrine Tollström som önskade att just den här skrivarhandboken fanns tillgänglig när hon själv skrev sin första bok.
Idag är hon publicerad thrillerförfattare på världens största förlag samt manusutvecklare och lektör. Råden hämtar hon från sin bakgrund som beteendevetare och från egna studier och erfarenhet.
Förutom Catrines tankar är boken full av gästinlägg från andra författare, lektörer och coacher. Totalt tolv personer får ge sin syn på hur man fängslar sina läsare och en av dessa personer är jag.
Japp, ni hörde rätt. Jag är en av dessa personer!
Eftersom boken handlar om hur man fängslar sina läsare så skriver jag om skälet till varför vi alltid fängslats av berättelser och hur du kan dra nytta av den kunskapen för att fånga dina läsare så de blir totalt uppslukade och måste vända blad.
Såhär står det på bokens baksida:
Fängsla dina läsare är en guldgruva för romanförfattare som vill skriva scener som berör på djupet. Du får bland annat veta hur du kan utveckla din gestaltning till max, skapa förtätad stämning och bli proffs på undertext. Boken är fylld av smart teknik, punktlistor och konkreta exempel för att bygga upp texter som griper tag. En rad författare och manusutvecklare bidrar som gästskribenter.
Kram Pia
Vad får man egentligen för pengarna?
Eftersom återkommande frågor är vad en lektör sysslar med, vilken utbildning och bakgrund som är adekvat för en lektör och hur man ska tänka för att hitta rätt lektör, så tänkte jag publicera ett lektörsutlåtande så att du får se vad som kan ingå.
Alla mina lektörsutlåtande skiljer sig åt - de är individuellt anpassade efter de styrkor och svagheter som finns i just ditt manus.
Det manus, vars lektörsutlåtande jag ska dela med mig av här idag, är ett mycket välskrivet manus. Författaren hade redan anlitat en lektör innan mig, vilket märktes. Ändå fanns det mycket att arbeta vidare med. Det är viktigt att det kommer fram att även välgenomarbetade manus kan förbättras. Det blev två lektörsrundor med mig innan författaren kände sig nöjd och skickade in manuset till ett förlag och fick det antaget.
Boken hade aldrig blivit antagen om det inte vore för dig, har kunden sagt till mig flera gånger. Men det var faktiskt författaren själv som gjorde jobbet att skriva om manuset - inte jag. Det ingår nämligen inte lektörens arbeta att skriva om manuset åt kunden.
Innan jag avslöjar vem denna författare är och vad jag skrev i mitt lektörsutlåtande, vill jag förklara vad en lektör gör.
Idag släpper jag och Johannes Vivers ett poddavsnitt som handlar om skrivarhandböcker.
Ja, du hörde rätt - ett helt avsnitt där vi diskuterar våra favoriter bland de skrivarhandböcker vi läst.
Vi går igenom både svenska och amerikanska sådana. Vi berättar varför vi gillar dem, vad de tillför utöver det vi redan läst och ger några favorittips och råd från dessa böcker.
Vårt poddavsnitt hittar du som vanligt på:
- Libsyn: Skrivdrömmar
- iTunes
- Podcaster
- Castbox
- Stitcher
Sök på Skrivdrömmar eller Skrivdrommar.
Kram Pia
Jag ger många skrivtips på min blogg - skrivtips jag hämtat från en rad olika skrivarhandböcker. Det är ett sätt för mig att bearbeta det jag läst och komma ihåg böckerna utan att behöva läsa om dem. Fast ibland gör jag det ändå bara för att de är så bra. :)
Frågan jag naturligtvis ställer till mig själv är: Funkar tipsen? Det kan jag inte svara på förrän jag provat.
För ett tag sedan kom min nu åttaåriga dotter med en bokidé och jag bestämde mig för att vi skulle skriva boken tillsammans. Hon stod för storyn och jag för skrivandet.
Jag har läst böcker i åldersspannet 9-12 för min dotter sedan hon var sex år gammal. Men tyvärr är det få av dessa böcker som är riktigt bra. Det största problemet är att de är tråkiga. Till och med böcker utgivna på stora förlag som Bonniers kan vara rätt tråkiga. Men vi har våra favoriter, så jag visste vad både jag och Alaica gillar.
Så jag tänkte: Kan jag ta allt kunnande jag vet om skrivande och skriva en riktigt bra barn- och ungdomsbok i åldersspannet 9-12? En bok som både barn och deras föräldrar uppskattar från första till sista sidan?
Det var en utmaning jag var tvungen att anta. Jag hade ingen aning om jag skulle lyckas, men det var värt ett försök.
Det ställde dock omedelbart till problem för min dotter hade bara ett ungefärlig hum om hur boken skulle sluta - dessutom ändrades slutet hela tiden. Därför funderade jag på om de tips jag ger i denna blogg fungerar i verkligheten.
- Kan man skriva en hel bok från början till slut utan att ha ett synopsis och utan att veta hur boken slutar? Räcker det att utgå från mina 17 strukturpunkter?
- Dessutom frågade jag mig om jag kan jag gestalta mer än vad som är vanligt i barnböcker och ändå få barnen att känna de känslor jag vill förmedla?
- Och går det att låta huvudpersonen göra en inre utveckling trots att det är en barnbok?
Jag bestämde mig för att pröva min egna råd i praktiken. Vill ni veta hur det gick? Fortsätt i så fall att läsa.
Idag ramlade jag över den intressanta artikeln Så överlever du en refusering som några av mina författarkollegor delade på Face Book.
Artikeln kommer från sajten forskning.se som publicerar aktuella nyheter om forskningsresultat, innovationer och satsningar direkt från landets lärosäten och forskningsinstitut.
Forskaren i det här fallet heter Henrik Fürst och han har disputerat på Uppsala universitet med en avhandling om mekanismer när det gäller möjligheten att bli publicerad.
Enligt artikeln är det magkänslan och läsupplevelsen som styr när förlag väljer ut vilka manus som de antar. Förläggarna kan inte ge några exakta kriterier eller generella svar på vad som krävs för att en bok ska falla dem i smaken.
Såhär står det i artikeln:
Det blir lite abstrakt. De pratar ofta om ”magkänsla” och att det ska ”kännas rätt”. De beskriver hur de fokuserar på ”läsupplevelsen”. I och med att de inte kan säga direkt om manuset är tillräckligt bra eller inte, måste manuset skapa vissa läsupplevelser som ”ska uppstå spontant”. Först när de har den upplevelsen kan de komma fram till att manuset håller för en publicering. Därefter måste de hitta skäl som försvarar publiceringen.
Men är det verkligen så? Har förläggarna ingen koll på varför de gillar ett manus, mer än att den gav en viss läsupplevelse och kändes rätt i magen?
Jag har väldigt svårt att tro det. Jag ska förklara varför.
Det här blogginlägget tillkom efter att en av de mest meriterade skrivlärarna i branschen påstått att lektörer - som inte jobbat som redaktör på förlag, som inte gett ut minst två egna böcker på etablerat förlag och som inte jobbat minst 10 år som skrivlärare för någon institution eller skola - endast rättar stavfel och säger att ditt manus är utmärkt. Den bloggen kan du läsa här: Debutantbloggen
Jag har bara hört gott om denna person och att allt han vill är att folk inte ska bli lurade. Jag antar därför att han sa sådär för att han blev lika förbannad på lektörer som inte gör sitt jobb, som jag blev när jag läste intervjun med honom. Det finns säkert lektörer där ute som snarare arbetar som korrekturgranskare och mestadels rättar stavfel. Men de lektörer jag känner jobbar inte så.
Han har rätt i en sak - gör din research innan du väljer lektör.
Därför ska jag berätta om mig och varför jag jobbar som lektör utan att ha all den där erfarenheten.
Du kommer väl till Ann Ljungbergs Skrivfest som hålls i Stockholm imorgon lördag den 2 september 2017?
Då ska jag nämligen stå på scen och prata om varför vi i alla tider fascinerats av berättelser och hur den kunskapen kan hjälpa dig att bli en bättre författare.
Du får alltså träffa mig och höra mig live. Och dessutom ska jag prata om det här helt fascinerande ämnet. Jag tycker det ska bli jättekul - jag älskar nämligen att stå på scen och prata inför folk.
Men även om du inte lockas av att träffa mig och höra mig prata om skrivandet så tycker jag du ska komma ändå. För Anns skrivmingel och fester är alltid fantastiska. Det är trevligt och man får träffa andra likasinnande att prata böcker och skrivande med utan att de tycker man är dötrist.
Dessutom knyter man värdefulla branschkontakter för en hel del av dem som kommer till Anns mingel är förläggare och det är inte fel att känna en massa förläggare.
Så har inte köpt biljett till Ann Skrivfest - gör det. Du hittar länken nedan med priser, tider, lokal och programpunkter:
Köp biljett till Skrivfest
Kram Pia
Nyheter!
Hitta på bloggen
Senaste inlägg
- Jag startar kursportal!
- Äntligen är den här - hjälper du mig?
- Många berättar att covid-19 kändes som något annat än en vanlig förkylning
- Välkommen på bokrelease!
- Den är jätteintressant, mamma!
- Såhär fin blev boken!
- Idag går min bok Vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 till tryck!
- Frida Skybäcks releasefest för Bokskåpets hemlighet
- Nu kan du köpa min nya faktabok: Vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19
- Pia läser högt ur sin romantiska komedi Konsten att flirta som en gudinna
Senaste kommentarer
Arkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etiketter
undertext logik en oberoende kvinna skräcknoveller rutin förlagssytem lucy dillon akter revolt sex buskap niklas engdahl kapitel buzz anna keiler story trumps structure liknelser skriv klart författarträff att skriva under hot head hopping egenutgivning skatteregler sagan om is och eld symbolik udda julia london lögn tonalitet adjektivsjuka stockholm elementary tempus blir det någonsin för sent? den inre positiva resan helen ekeroth vi och dem redigering henrik fürst anna bågestam ryltenius humor miljön fånga läsaren sofia ymén steven pinker brainstorming tajming pär åhlström historieberättare camilla davidsson sommar skrivregler hemsida hierarkier skrivkurs mathew l tocker refusering skrivarpodden inledning skröna instagram skriv en bestseller igenkänningsfaktorn the girl on the train berättad prosa gestaltningsbibeln ett oemotståndligt förslag den viktiga ansatsen allt jag fått lära mig din hjärna sarah dawn finer show don't tell månpocket romantik extrovert socialt umgänge referera olga rönnberg histrisk kärleksroman leona tärningen är kastad dikter bygg din egen word-mall bokformat tryck oraganiskt skrivande innehåll håll rollen stella cameron scener enkelt miljöbeskrivning karaktärsdrag into the wood livet leker fatta eld ll-förlaget lust & löften hype flickvänskontraktet bonnier förlag bonnier carlsen nattlöpare korrekturfel i havet finns så många fiskar ljudboksgalan den normala världen style traditionellt förlag vinst george rr martin dave eggers dagny carlsson k.m. weiland storytel skrivartips bones forskning spökskrivare revy allvetande berättare alla bolag författarutbildning svåra ord national treasure studie sören bondesson specifik påsk författarförbundet frdia arwen rosesund robert sapolsky kuleshov-effekten love actually niklas modig berättelser öppningsscen ekosystem vi for upp till mor pr romangestalter webbkurs ramhandling elisabeth hoyt livet motorcyklar och andra omöjliga projekt förstärka forum förlag sociala media covid upplösning filteruttryck sveriges bästa skrivpodd permakultur! framtiden i din trädgård årstider tara westover hjärnforskning bokskåpets hemlighet gone girl understanding show don't tell kriminalroman minnen av dig introvert städning gestaltande miljöbeskrivning catharina ingelman-sundberg harry potter språk lyckostunder god jul skriva prissättning books & dreams marie-louise fritzén noveller snackis anders nyman högläsning metaforer susanne collins the definite guide to screen writing överraska dina läsare höstsol word förlagsekonomi skatt game of thrones logiska fel hjärtan av jazz hjärtats dårskap sanning tone viberg förlag robin dunbar filmanalys nordland debutera antologi synlig berättarröst intrig rabén & sjögren pod redigera bok så överlever du en refusering coach komedi jenny dahlberg syfte författarkurs högskoleprovets orddel stitcher the twilight saga save the cat! filmtips begränsat perspektiv lix sara dalengren kurs tillbaka till bromma planteringar manus kroppsspråk vinter mittpunkt anders blomström story structure architect tvist skrivfest katarina bivald inramning dagen f anders hansen frans jeppsson wall passiva meningar författarplattform dramatrugi nybörjarmisstag stökigt indirekt miljöbeskrivning förbeställ stand up fifty shades of gray janice hardy skrivarhandböcker litterära agenturer poesi mallar e-bok rollup svenska akademien hitta början organic writer character arc svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset förlagsavtal intervju ping pong-metoden premiss dialog allvetande perspektiv huvudhandling divergent svenska skrivbloggpriset klimax nobelpriset i litteratur stieg larsson agenter vardagligt språk ylva lee lindell avatar längd skrivprocess roller författarskap osynlig berättarröst testläsare lind & co de rotlösa larry brooks lättläst skrivblogg öka drivet i din berättelse valet strukturmodell stand up comedy antagonist agenturer outliner akademiskt språk känslor vuxenlitteratur john yorke sekten på dimön topic bokens tema skriv dialog idé story engineering veronica roth svenska skrivpoddpriset 4-aktsmodell långtidssjuk margit sandemo författarröst planerat skrivande harpercollins författartävling vanföreställning inre resa 17-stegsmodell skrivarhandbok pacing catrine tollström korrekturgranskare harpercollins hungerspelen skriva böcker dramaturgi eurovision song contest blogg faktaböcker gestaltande bli utgiven konsten att flirta som en gudinna peter barlach skönlitterärt skrivpodd recension förlag början kata skrivhandbok kärlek the circle bokens handling pinch point erotik författare lean karaktärer tema romanstruktur covid-19 falskspel bestseller mål gestaltning harlequins författartävling harlequin författartävling historisk kärleksroman harlequin johannes vivers struktur historical romance romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips pia lerigon bokrecension bok kärleksroman skrivtips pias strukturmodell dubbelspel bokrelease döda poeters sällskap historisk roman corona vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 ann ljungberg roman fantasy vägen framåt the bestseller code bihandling handling lektör anslag perspektiv marcus olausson redaktör plot point jodie archer film gestalta berättarröst bästsäljare tempo simona ahrnstedt barnbok filmmanus bokmanus miljöer harlequins författartävling 2015 konflikter facklitteratur mariette lindstein tävling katametoden feel good takt genre hinder konfliktupptrappning stil allt hopp är ute harlequin författartävling 2015 elisabeth akteus rex twist vågspel ordberoende förlag parallellhandling releasefest hjärnan spänning skriva facklitteratur synopsis mega-bestseller lektörsutlåtande miljöbeskrivningar eldbunden överenskommelser finlitteratur the bestseller experiment mathew l jockers fängsla dina läsare ljudbok birgitta bergin förväntningar ewa åkerlind deckare berättare skiftande perspektiv målgrupp romantisk komedi tillbakablick skräck ungdomsbok yttre resa steven james mörkersdottir novell research röst följebrev den antagonistiska kraften strukturera din roman djävulsverk frida skybäck release bäraren facebook lyckas med din gestaltning boktugg novellantologi screen writing skriva filmmanus hunger games whip media miljö stilistiska särdrag eleine eksvärd refererande miljöbeskrivning försaka kontrakt med läsarna brenda novak jenny rogneby oanständiga berättelser youtube sexchock måns zelmerlöw kristina svensson pocket writers little helper ansats fanta sveriges bästa skrivblogg vändpunkt chic lit marknadsföring öka drivet med rätt pacing ylva arvidsson hisspresentation erotisk deckare skrivglädje twitter lb förlag karin smirnoff ylva, johan och siri arvidsson ängelns coctail lisa cron kursportal richard dawkins säljkurs fällor jul klimatriksdag tempväxling läsupplevelse titanic gimmick neurologi catoblepas förlag kreditupplysning objektivt perspektiv radio p1 sara lövenstam theres wittgren fokus spegelneuroner konkurs antagen den inre resan test grejen med verb anna bågstam ryltenius vad gick fel? nacka hybridförlag allvetande pia stockholms körförbund huvudperson jan arnald arv adjektiv bokens premiss kill your darlings delilah marvell piratförlaget pseudonymer rytm danny alegi personlighet adlibris skapa en mall frida arwen roslund in media res sättning fal bygg din egen mall sanna ivarsson tärningen är kastad begär bob dylan distribution tryckt bok word-mallar lyrik litterära agenter susan wiggs författarkliniken lynda woodruff olof röhlander direkt miljöbeskrivning james v smith jr ansatsen pitch sandemo dödlig åtrå justin timerlake författarkväll 100 första orden debutroman johan arvidsson expert föreläsning så skapar du en bra tvist victoria lynn schmidt eldskytten slut vår pensionatet vid världens ände skrivmingel förläggare matthew l jocker itunes klarar du de svåra orden skrivarkurs eva ludvigsen flesch-kincaid klimatet erotisk roman save the cat twlightsagan libsyn theory if mind vingar av rök koncept på denne grund godmorgon världen sanning med modifikation motsättningar michael gazzania hoi förlag ton vilken typ är du? tillbaka till henne åsa böker sickla beskrivande bokens intrig perspektivbyte mariette linden sagan om isfolket syd field ämne arne dahl bakgrund lyckas ännu mer med din gestaltning bokens koncept word-mall loppet biintrig titel skriv2016 faktabok kostnader bokus dokument annika estassy trigger mitt i populärlitteratur anna jansson kuliss böcker kontrakt med läsaren raeanne thayne malva b. petra mede litet förlag franskt band the writers little helper aristoteles bibliografi the charm school komik mina böcker filmrättigheter högtider permakultur manuspitch flickan med silverhåret susanne ahlenius slutscen lennart guldbrandsen hur en bok bör skrivas 100 ord höst siri arvidsson scandalous desires detta är lean vilseledning peter magnusson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen sofia fritzson läsbarhetsindex kretslopp actionscener magkänsla pablo roberto podcaster högskoleprovet harper collins uc midsommar filmrecension relationsroman blake snyder gömd tvister medveten författare rättigheter spex flicka försvunnen analys dunbars tal mia bergenheim bokbeat det allvetande perspektivet organiskt skrivande lucia tankevurpa fackböcker känn dina karaktärer beskriva voice plot goal lars wilderäng som eld the screen writer's workbook roald dahl manustävling tema, idé, koncept, premiss och intrig mall på denna grund ljusets väktare drivkrafter konsten att vara caroline litterärt #skriv2016 omslag skriv enkelt vuxenroman gröna fingrar sökes leona mitt i nacka
Karrie Bergman » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Jag visste aldrig att jag kunde få tillbaka min fästman tills jag kontaktade Dr ..”
Nana » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Jag och mitt ex gjorde slut för 5 månader sedan och jag var redan gravid. Vi båd..”
Anne-Lee Bergström » Pias skrivtips: Bygg din egen Word-mall: ”Hej Pia. Jag har en bok i Word. Allt behöver filas till och då är det allt. I sj..”
Christina Bengtsson » Pias skrivtips: Det viktiga anslaget: ”Hej Tack för tydlig info om anslag. En fråga, finns det någon ”regel” på hur lå..”
Sam » Pias skrivtips: Skriv facklitteratur: ”Hej Pia, Tack för dina kloka och klargörande ord. Hoppas jag kan skriva till di..”