Intervju med Terese Marvelin om hennes nya bok Allt som glimmar
Här kommer en purfärsk intervju med författaren Terese Marvelin som tidigare utkommit med boken "Var lugn allt är i sin ordning" som jag skrivit om tidigare.
I lördags kom din andra roman ut som heter "Allt som glimmar". Två romaner betyder att du kan gå med i författarförbundet och titulera dig författare "på riktigt". Tänker du göra det?
Som det ser ut nu så kommer jag inte att gå med i författarförbundet. Jag ser mig själv redan som en författare på riktigt. Jag har hört mycket om det ovärderliga i att få juridisk hjälp vilket i dagsläget inte är ett dragplåster för mig att gå med. Jag äger mitt eget förlag och hoppas inte att jag kommer att lura mig själv vad gäller min royalty ;) Nej men, skämt åsido så ser jag idag ingen mening med det. Den dagen någon tänker försöka övertala mig så kommer jag att lyssna uppmärksamt och om jag inte kan motstå argumenten så lovar jag att omvärdera.
Du skriver om en ung kvinna som ska gifta sig men får kalla fötter och inleder en relation med en annan man. Du ska ju själv också snart gifta dig. Ser du några likheter mellan dig och huvudpersonen och finns det någon fara med att låta huvudpersonen få låna egenskaper av sin författare?
Jag ser alltid väldigt få likheter mellan mig och mina huvudkaraktärer. Vissa drag och vissa kommentarer kan absolut komma från mig men i det stora hela är vi väldigt olika. Jag tycker att man absolut kan låna egenskaper från sig själv (och även från andra) till sina karaktärer men det gäller att se upp med hur man skriver det. Folk som läser mycket böcker kan ofta se vilka delar som kommer från själva författaren. Det gäller att karaktärsdragen och tankarna passar karaktären även om det är inspirerat av författaren själv.
Du säger att man kan låna egenskaper från andra. Händer det att du använder folk i din omgivning som förebilder när du hittar på dina karaktärer?
Det kan hända. Oftast är det roligare att hitta på så mycket som möjligt och ge sina karaktärer drag som känns rätt för just den karaktären men många vänner och bekanta kan antagligen känna igen bitar både från mig och från sig själva. Man ska passa sig för att göra bort sig i min närhet, då kanske det kommer med i en bok ;)
Du hade en tävling tidigare under året där vinnaren fick namnge en karaktär i boken. Vilken karaktär blev det och varför vann den personen?
Det blev en karaktär, i en relativt kort scen, som arbetar som restaurangchef. Det vinnande namnet var Aurora. Tävlingen gick ut på att beskriva sitt drömyrke och vinnaren skickade en lång förklaring till varför hon ville bli just konditor, som var hennes drömyrke.
I lördags hade du releasefest för boken och temat var Scottland. Varför det?
Sommaren 2014 gjorde jag en roadtrip i Skottland och blev totalt förälskad i landet. Jag kände att jag var tvungen att låta min nästa bok utspela sig i Skottland. Jag har försökt skildra landet för läsaren så som jag upplevde det, vilket inte är helt lätt. Jag hoppas att kanske någon läsare får samma bild av landet som jag har - vilket är att det är ett av de vackraste länderna i hela världen!
Hur gör man research när man skriver om en plats långt hemifrån?
Jag har ju som sagt varit där och har min helhetsbild väldigt tydlig. Däremot så finns det ju självklart hur mycket som helst på internet och mycket research går att sköta från sin stol hemma i Sverige. Man kan ju till och med, genom google maps, ta sig runt och se hur omgivningarna ser ut. Dessutom så måste jag erkänna att jag skapar förutsättningar för mig och mina karaktärer. Alla platser som finns med i mina böcker existerar faktiskt inte på riktigt.
Du jobbar själv som skyddsvakt och ändå skriver du feel good-romaner, hur går det ihop?
Det låter ju kanske lite speciellt att leva i så två helt olika världar, men det fungerar alldeles utmärkt. Jag älskar att arbeta med säkerhet och trivs extremt bra med mitt jobb. Jag är en ganska tuff och inte så ”flickig” tjej men när det handlar om vad jag läser och skriver så är det ’all in’ på chic-lit. Med mitt arbete kanske jag har materialet och researchen klar för att skriva en spänningsroman, men det är en helt annan del av mitt liv som i dagsläget inte mina läsare får ta del av.
Blir det fler böcker eller har du total idétorka nu?
Idétorkan har inte infunnit sig än. Jag skriver just nu på en tredje bok, som precis som den senaste blir en helt fristående bok där man får lära känna ännu en kvinna. Jag kan inte svara på hur många böcker det kommer att bli totalt. Antingen så blir den tredje också den sista eller så skriver jag tills jag dör. Det får framtiden utvisa.
Tack Tessie och stort lycka till. Kram Pia
Terese Marvelins bok kan du köpa här:
Adlibris
Bokus
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Henric » PODD: Pias dramatiska strukturmodell: ”Hej Tack igen för den enskilt viktigaste texten om skrivande jag någonsin läst...”
-
Jane » Pias skrivtips: Miljöbeskrivningar som funkar: ”Så otroligt bra! Vilken hjälp jag fick i mitt skrivande ”
-
Maud » Vad måste du försaka för att kunna skriva?: ”Min man sedan 3 år gjorde slut med mig förra veckan. Jag åt inte eller pratade m..”
-
Oscar Johansson (kurre) » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Hej, ser att ingen av er har lagt till min snap?? Vaför”
-
Hilding » Pias skrivtips: Skriv poesi: ”Skulle bara säga att Karin Boyes dikt heter "Ja visst gör det ont" och inte "Ja ..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
sagan om isfolket allt som glimmar det allvetande perspektivet traditionellt förlag vinst george rr martin korrekturfel som eld vilken typ är du? ton hoi förlag michael gazzania motsättningar sex spökskrivare på denne grund alla bolag vingar av rök svåra ord national treasure forskning radio p1 klimatet läsbarhetsindex sofia fritzson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen klarar du de svåra orden itunes twlightsagan sören bondesson pensionatet vid världens ände inledning vi for upp till mor 100 ord victoria lynn schmidt så skapar du en bra tvist matthew l jocker berättelser livet motorcyklar och andra omöjliga projekt den viktiga ansatsen debutroman sociala media covid upplösning föreläsning pitch årstider tara westover hjärnforskning bokskåpets hemlighet gone girl filteruttryck gestaltningsbibeln minnen av dig kontrakt med läsaren bygg din egen word-mall tryckt bok distribution bob dylan detta är lean scandalous desires lyckostunder dokument prissättning sättning susanne ahlenius språk in media res frida arwen roslund snackis adlibris anders nyman högläsning metaforer the charm school överraska dina läsare höstsol kill your darlings bokens intrig beskrivande sickla jan arnald pseudonymer ll-förlaget hjärtats dårskap sanning hybridförlag skrivartips vad gick fel? anna bågstam ryltenius logiska fel huvudperson debutera test den inre resan antagen konkurs författarutbildning pod tillbaka till henne jenny dahlberg kreditupplysning catoblepas förlag neurologi gimmick titanic redigera bok så överlever du en refusering coach tempväxling klimatriksdag fällor säljkurs richard dawkins kursportal lisa cron läsupplevelse ylva, johan och siri arvidsson karin smirnoff 100 första orden story structure architect tvist ängelns coctail katarina bivald ansatsen james v smith jr marknadsföring anders hansen frans jeppsson wall skrivfest författarplattform dramatrugi word-mallar pocket kristina svensson förbeställ stand up fifty shades of gray passiva meningar litterära agenturer poesi bygg din egen mall fal rollup svenska akademien janice hardy skrivarhandböcker en oberoende kvinna noveller skapa en mall förlagssytem personlighet akter dödlig åtrå sandemo leona tärningen är kastad ljusets väktare kapitel buzz anna keiler arv story trumps structure liknelser konsten att vara caroline drivkrafter lars wilderäng plot goal voice skatteregler sagan om is och eld symbolik skriv klart lucia organiskt skrivande synlig berättarröst intrig mia bergenheim elementary tempus tankevurpa blir det någonsin för sent? den inre positiva resan rättigheter helen ekeroth vi och dem the definite guide to screen writing godmorgon världen filmrecension begränsat perspektiv lix sara dalengren kurs högskoleprovet podcaster nordland henrik fürst anna bågestam ryltenius actionscener kretslopp skrivregler hemsida hierarkier skrivkurs pablo roberto historieberättare siri arvidsson öka drivet med rätt pacing instagram skriv en bestseller igenkänningsfaktorn mathew l tocker refusering manuspitch permakultur högtider allt jag fått lära mig indirekt miljöbeskrivning mina böcker komik berättad prosa bibliografi aristoteles extrovert socialt umgänge refererande miljöbeskrivning eleine eksvärd show don't tell dikter rutin bokformat lucy dillon populärlitteratur erotisk deckare trigger annika estassy scener enkelt bokus faktabok skriv2016 titel tärningen är kastad lust & löften head hopping flickvänskontraktet bonnier förlag bonnier carlsen nattlöpare youtube biintrig roller skräck premiss tillbakablick ungdomsbok allvetande perspektiv testläsare screen writing djävulsverk skrivblogg birgitta bergin ljudbok antagonist agenturer the bestseller experiment finlitteratur mathew l jockers john yorke mega-bestseller lektörsutlåtande osynlig berättarröst målgrupp spänning berättare hjärnan öka drivet i din berättelse bäraren långtidssjuk de rotlösa ewa åkerlind valet planerat skrivande deckare miljöbeskrivningar sekten på dimön ylva lee lindell svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset överenskommelser novellantologi idé facebook chic lit 4-aktsmodell vågspel svenska skrivbloggpriset harlequin författartävling 2015 den antagonistiska kraften story engineering agenter miljö följebrev research mörkersdottir steven james eldbunden konflikter takt dramaturgi tävling harpercollins mariette lindstein faktaböcker barnbok konsten att flirta som en gudinna tessie marvelin miljöer vanföreställning konfliktupptrappning hinder genre filmmanus simona ahrnstedt katametoden harpercollins författartävling skönlitterärt berättarröst jodie archer gestalta recension plot point förlag perspektiv anslag skrivpodd feel good pinch point handling erotik lean tema roman vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 falskspel vägen framåt karaktärer historisk roman döda poeters sällskap harlequins författartävling dubbelspel pias strukturmodell skrivtips johannes vivers struktur historical romance bokrecension skrivdrömmar skrivarpodd podd pias skrivtips boktips romance pia lerigon bok kärleksroman harlequin historisk kärleksroman harlequin författartävling bokrelease gestaltning mål bestseller covid-19 corona ann ljungberg romanstruktur fantasy bokens handling lektör the bestseller code bihandling författare marcus olausson terese marvelin skrivhandbok bästsäljare the circle början redaktör kata kärlek film korrekturgranskare catrine tollström peter barlach tempo 17-stegsmodell inre resa bli utgiven gestaltande stil harlequins författartävling 2015 skriva böcker intervju hungerspelen bokmanus blogg eurovision song contest skrivarhandbok pacing release facklitteratur avatar längd margit sandemo character arc vardagligt språk röst elisabeth akteus rex stieg larsson nobelpriset i litteratur ordberoende förlag klimax frida skybäck divergent huvudhandling dialog boktugg författarskap förlagsavtal bokens tema whip media organic writer hitta början allt hopp är ute författarröst larry brooks svenska skrivpoddpriset twist strukturmodell parallellhandling veronica roth lättläst skiftande perspektiv skriv dialog skriva facklitteratur synopsis topic känslor vuxenlitteratur akademiskt språk outliner novell fängsla dina läsare stand up comedy strukturera din roman releasefest förväntningar lugn allt är i sin ordning skriva filmmanus lind & co romantisk komedi hunger games lyckas med din gestaltning ping pong-metoden skrivprocess yttre resa oanständiga berättelser ämne arne dahl känn dina karaktärer beskriva hype att skriva under hot loppet håll rollen livet leker into the wood kostnader tema, idé, koncept, premiss och intrig mall på denna grund stella cameron kriminalroman innehåll oraganiskt skrivande tryck böcker skräcknoveller raeanne thayne petra mede litet förlag franskt band mallar kontrakt med läsarna romantik save the cat! the girl on the train sarah dawn finer din hjärna filmrättigheter writers little helper ansats ett oemotståndligt förslag skrivmingel theres wittgren slutscen lennart guldbrandsen hur en bok bör skrivas skröna höst skrivarpodden magkänsla vilseledning peter magnusson anders blomström mittpunkt sommar camilla davidsson erotisk roman sara lövenstam redigering tajming brainstorming steven pinker harper collins uc midsommar miljön humor grejen med verb tvister författarkurs syfte objektivt perspektiv spex hjärtan av jazz susanne collins analys dunbars tal bokbeat tonalitet lögn julia london piratförlaget begär fackböcker nacka egenutgivning allvetande författarintervju författarträff susan wiggs författarkliniken roald dahl manustävling adjektiv bokens premiss word niklas engdahl buskap logik undertext litterärt #skriv2016 omslag skriv enkelt vuxenroman gröna fingrar sökes månpocket elisabeth hoyt stilistiska särdrag books & dreams e-bok försaka god jul brenda novak sveriges bästa skrivblogg niklas modig sexchock måns zelmerlöw catharina ingelman-sundberg gestaltande miljöbeskrivning stökigt nybörjarmisstag fanta save the cat vändpunkt olof röhlander direkt miljöbeskrivning dagen f inramning ylva arvidsson hisspresentation manus skrivglädje twitter lb förlag vinter kroppsspråk the twilight saga planteringar tillbaka till bromma eldskytten slut jul filmtips relationsroman sanning med modifikation syd field åsa böker stitcher högskoleprovets orddel skrivarkurs eva ludvigsen flesch-kincaid komedi fokus spegelneuroner rabén & sjögren koncept allvetande berättare antologi var lugn allt är i sin ordning i havet finns så många fiskar mitt i fatta eld filmanalys robin dunbar viberg förlag tone pia stockholms körförbund malva b. histrisk kärleksroman game of thrones skatt förlagsekonomi perspektivbyte mariette linden delilah marvell leona rytm danny alegi bakgrund lyckas ännu mer med din gestaltning bokens koncept word-mall marie-louise fritzén jenny rogneby flickan med silverhåret karaktärsdrag miljöbeskrivning skriva sanna ivarsson gästblogg understanding show don't tell harry potter anna jansson kuliss städning introvert lyrik litterära agenter sveriges bästa skrivpodd pär åhlström lynda woodruff olga rönnberg referera the writers little helper permakultur! framtiden i din trädgård blake snyder gömd justin timerlake författarkväll forum förlag förstärka johan arvidsson expert förläggare ramhandling webbkurs romangestalter pr vår ekosystem öppningsscen studie love actually kuleshov-effekten robert sapolsky frdia arwen rosesund författarförbundet påsk specifik flicka försvunnen the screen writer's workbook libsyn theory if mind sofia ymén fånga läsaren revy udda dave eggers bones medveten författare storytel k.m. weiland dagny carlsson mitt i nacka revolt stockholm adjektivsjuka style den normala världen ljudboksgalan