Nordland av Åsa Böker - När kommer fortsättningen?
Jag har inget emot en bra bok oavsett genre.
Svårigheten med att skriva fantasy är att få det påhittade landet att verka självklart hos läsaren. Och det utan en massa långa miljöbeskrivningar om platsen, dess styre, dess språk, dess konstiga varelser och vad det nu måhända är som författaren hittat på. Kanske är det därför jag sällan läser fantasy.
Men som sagt - en bra bok är bra oavsett genre.
Åsa Bökers debutroman Nordland är en sådan bok.
Jag läser och förundras över hur naturligt hon får in alla de här udda sakerna som finns och sker i hennes fantasyvärld. Och jag ler när jag tänker på hur mycket bättre det är att göra som Åsa och låta det som är unikt för hennes värld komma till mig som läsare i små planteringar här och där. Som när Åsa introducerar begreppet Leit:
"Det är Leit i år."
Vad Leit är förklaras inte utan jag som läsare förstår att det är något viktigt, men har ingen aning om vad. Och i och med den meningen var jag fast.
Det enda problemet är att det tog 25 sidor att få mig fast.
Början är lite seg för här ska en massa karaktärer presenteras och det är inte bara en utan fem karaktärer som får varsitt kapitel. Kanske hade jag börjat annorlunda om jag var Åsa.
Med det sagt - låt inte en långsam start få er att sluta läsa.
Åsa sålde in Nordland till mig med orden: "Om du gillade Hungerspelen gillar du den här."
Om jag gillade Hungerspelen? Skojar du? Jag älskade Hungerspelen.
Naturligtvis köpte jag Åsas bok, men hon glömde fråga varför jag gillade Hungerspelen. För mig handlade det aldrig om handlingen eller karaktärerna - jag föll för Hungerspelen p.g.a. drivet i storyn, att varenda scen var slipad till perfektion så att det inte gick att sluta läsa.
Nordland har inte det drivet - men å andra sidan: Hur många böcker har det?
Jag läste och jämförde med Hungerspelen och kom fram till att Nordland inte ska jämföras med Hungerspelen. Nordland står på egna ben - det är en bok som är bra på sina egna premisser. Den behöver inte jämföras med någon annan bok för att vara bra. Den följer inte samma mall som Hungerspelen - den följer sin egen mall.
Det är en väldigt lättläst bok, skriven för en yngre läsekrets än Hungerspelen. Därmed inte sagt att den inte tilltalar vuxna också. Jag hade dock föredragit mer reflektion hos karaktärerna, mer känslor och tankar hos huvudpersonen Silke som ramlar in i en främmande värld och verkar ta allt med ro. Själv skulle jag ha fått panik tusen gånger om. Bara det att äta äcklig välling till middag?!?
Men jag förundras över Åsas förmåga att bygga en historia. Det är så enkelt: Silke hamnar i den alternativa världen Nordland och där blir hon satt att plocka diamantblommor som bara blommar vart hundrade år.
- Ska hon bli bland de bästa som får möjlighet att bli spinnerskor?
- Ska hon lyckas hitta de ovanliga färgade diamantblommorna?
- Och hur ska det gå med de två männen i hennes liv: Ben och Crispin?
Tre enkla frågor som hela boken bygger på. Varför måste det vara svårare?
Jag hade svårt att lägga boken ifrån mig och slutet är så bra att jag måste le: Brevet som får mig att förstå att det kommer en fortsättning.
För visst vill jag läsa om Silke, Yrsa, Ben, Crispin och Unna igen. Och bara vetskapen att det måste bli en uppföljare gör mig glad och lycklig.
Boken kan köpas hos:
http://www.adlibris.com/se/bok/nordland-9789175990231
http://www.bokus.com/bok/9789175990231/nordland/
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Henric » PODD: Pias dramatiska strukturmodell: ”Hej Tack igen för den enskilt viktigaste texten om skrivande jag någonsin läst...”
-
Jane » Pias skrivtips: Miljöbeskrivningar som funkar: ”Så otroligt bra! Vilken hjälp jag fick i mitt skrivande ”
-
Maud » Vad måste du försaka för att kunna skriva?: ”Min man sedan 3 år gjorde slut med mig förra veckan. Jag åt inte eller pratade m..”
-
Oscar Johansson (kurre) » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Hej, ser att ingen av er har lagt till min snap?? Vaför”
-
Hilding » Pias skrivtips: Skriv poesi: ”Skulle bara säga att Karin Boyes dikt heter "Ja visst gör det ont" och inte "Ja ..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
susanne ahlenius språk lyckostunder dokument prissättning sättning rytm leona marie-louise fritzén word-mall bokens koncept lyckas ännu mer med din gestaltning bakgrund danny alegi histrisk kärleksroman malva b. överraska dina läsare höstsol kill your darlings bokens intrig beskrivande sickla jan arnald fatta eld mitt i i havet finns så många fiskar hjärtats dårskap sanning hybridförlag skrivartips vad gick fel? fokus debutera test den inre resan antagen konkurs författarutbildning pod redigera bok så överlever du en refusering coach jenny dahlberg kreditupplysning catoblepas förlag neurologi gimmick titanic läsupplevelse tempväxling klimatriksdag fällor säljkurs richard dawkins kursportal lisa cron ängelns coctail ylva, johan och siri arvidsson karin smirnoff 100 första orden story structure architect tvist save the cat katarina bivald ansatsen james v smith jr marknadsföring anders hansen frans jeppsson wall fifty shades of gray passiva meningar författarplattform dramatrugi word-mallar pocket kristina svensson förbeställ stand up stilistiska särdrag elisabeth hoyt månpocket brenda novak god jul försaka e-bok books & dreams litterärt undertext logik en oberoende kvinna noveller skapa en mall förlagssytem personlighet akter konsten att vara caroline drivkrafter ljusets väktare kapitel buzz anna keiler arv story trumps structure liknelser skriv klart författarträff författarintervju allvetande egenutgivning nacka fackböcker tempus tankevurpa lucia organiskt skrivande synlig berättarröst intrig mia bergenheim elementary the definite guide to screen writing blir det någonsin för sent? den inre positiva resan rättigheter helen ekeroth vi och dem nordland henrik fürst anna bågestam ryltenius humor miljön midsommar uc harper collins steven pinker brainstorming tajming magkänsla erotisk roman camilla davidsson sommar mittpunkt anders blomström peter magnusson vilseledning theres wittgren skrivmingel siri arvidsson öka drivet med rätt pacing instagram skriv en bestseller igenkänningsfaktorn the girl on the train save the cat! ett oemotståndligt förslag ansats writers little helper filmrättigheter din hjärna sarah dawn finer show don't tell romantik kontrakt med läsarna mallar franskt band litet förlag petra mede kriminalroman dikter rutin bokformat lucy dillon populärlitteratur titel tärningen är kastad stella cameron på denna grund mall tema, idé, koncept, premiss och intrig kostnader into the wood livet leker youtube biintrig lust & löften head hopping flickvänskontraktet bonnier förlag bonnier carlsen nattlöpare korrekturfel som eld ljudboksgalan den normala världen style adjektivsjuka stockholm dave eggers udda vilken typ är du? ton hoi förlag michael gazzania motsättningar forskning spökskrivare på denne grund alla bolag vingar av rök svåra ord national treasure studie radio p1 klimatet läsbarhetsindex sofia fritzson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen klarar du de svåra orden itunes matthew l jocker berättelser pensionatet vid världens ände inledning vi for upp till mor 100 ord victoria lynn schmidt så skapar du en bra tvist gömd blake snyder livet motorcyklar och andra omöjliga projekt den viktiga ansatsen debutroman sociala media covid upplösning pär åhlström sveriges bästa skrivpodd pitch årstider tara westover hjärnforskning bokskåpets hemlighet harry potter understanding show don't tell gästblogg minnen av dig kontrakt med läsaren bygg din egen word-mall tryckt bok distribution bob dylan mathew l jockers novell outliner känslor john yorke lektörsutlåtande synopsis skriva facklitteratur skriv dialog skiftande perspektiv berättare bäraren öka drivet i din berättelse de rotlösa ewa åkerlind långtidssjuk larry brooks deckare planerat skrivande hitta början organic writer sekten på dimön svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset överenskommelser författarskap boktugg dialog chic lit divergent frida skybäck svenska skrivbloggpriset klimax story engineering harlequin författartävling 2015 den antagonistiska kraften följebrev röst research character arc eldbunden längd skrivprocess roller hunger games skräck premiss testläsare allvetande perspektiv skriva filmmanus lugn allt är i sin ordning releasefest förväntningar strukturera din roman stand up comedy antagonist blogg mariette lindstein hungerspelen intervju skriva böcker harlequins författartävling 2015 stil gestaltande inre resa hinder genre tempo peter barlach katametoden harpercollins författartävling konflikter takt skrivarhandbok tävling gestalta recension plot point förlag skrivhandbok terese marvelin anslag skönlitterärt berättarröst jodie archer bihandling the bestseller code lektör bokens handling författare vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 falskspel vägen framåt karaktärer fantasy romanstruktur bestseller mål harlequins författartävling dubbelspel pias strukturmodell skrivtips johannes vivers struktur historical romance bokrecension skrivdrömmar skrivarpodd podd pias skrivtips boktips romance pia lerigon bok kärleksroman harlequin historisk kärleksroman harlequin författartävling bokrelease döda poeters sällskap gestaltning historisk roman roman tema covid-19 corona ann ljungberg pinch point feel good lean erotik handling kata kärlek film marcus olausson skrivpodd perspektiv bästsäljare the circle början redaktör eurovision song contest dramaturgi pacing release facklitteratur korrekturgranskare catrine tollström simona ahrnstedt filmmanus 17-stegsmodell bli utgiven konfliktupptrappning vanföreställning miljöer tessie marvelin konsten att flirta som en gudinna barnbok faktaböcker bokmanus harpercollins fängsla dina läsare ljudbok birgitta bergin djävulsverk skrivblogg screen writing lind & co romantisk komedi lyckas med din gestaltning ping pong-metoden ungdomsbok tillbakablick yttre resa steven james mörkersdottir avatar margit sandemo miljö agenter vardagligt språk nobelpriset i litteratur elisabeth akteus rex stieg larsson ordberoende förlag vågspel 4-aktsmodell huvudhandling facebook idé novellantologi förlagsavtal bokens tema whip media ylva lee lindell miljöbeskrivningar allt hopp är ute författarröst valet twist strukturmodell svenska skrivpoddpriset parallellhandling veronica roth lättläst hjärnan spänning målgrupp osynlig berättarröst mega-bestseller topic vuxenlitteratur finlitteratur the bestseller experiment agenturer akademiskt språk anna jansson kuliss städning introvert lyrik litterära agenter scandalous desires detta är lean lynda woodruff olga rönnberg referera the writers little helper permakultur! framtiden i din trädgård gestaltningsbibeln filteruttryck gone girl justin timerlake författarkväll forum förlag förstärka johan arvidsson expert föreläsning ramhandling webbkurs romangestalter pr vår ekosystem öppningsscen förläggare love actually kuleshov-effekten robert sapolsky frdia arwen rosesund författarförbundet påsk specifik sören bondesson twlightsagan libsyn theory if mind sofia ymén fånga läsaren revy flicka försvunnen the screen writer's workbook bones medveten författare storytel k.m. weiland dagny carlsson sex george rr martin vinst traditionellt förlag det allvetande perspektivet allt som glimmar sagan om isfolket mitt i nacka revolt arne dahl känn dina karaktärer beskriva hype att skriva under hot loppet oanständiga berättelser ämne skriv2016 faktabok bokus enkelt scener annika estassy trigger håll rollen innehåll oraganiskt skrivande tryck böcker skräcknoveller raeanne thayne erotisk deckare eleine eksvärd refererande miljöbeskrivning socialt umgänge extrovert aristoteles bibliografi komik mina böcker indirekt miljöbeskrivning allt jag fått lära mig högtider permakultur manuspitch berättad prosa slutscen lennart guldbrandsen hur en bok bör skrivas skröna höst skrivarpodden refusering mathew l tocker skrivkurs hierarkier hemsida skrivregler kretslopp actionscener historieberättare pablo roberto podcaster högskoleprovet kurs sara dalengren lix begränsat perspektiv filmrecension godmorgon världen sara lövenstam redigering tvister författarkurs syfte objektivt perspektiv spex grejen med verb analys dunbars tal bokbeat tonalitet lögn julia london hjärtan av jazz susanne collins symbolik sagan om is och eld skatteregler voice plot goal lars wilderäng piratförlaget begär roald dahl manustävling adjektiv bokens premiss word niklas engdahl buskap susan wiggs författarkliniken #skriv2016 omslag skriv enkelt vuxenroman gröna fingrar sökes leona tärningen är kastad sandemo dödlig åtrå svenska akademien rollup fal bygg din egen mall poesi litterära agenturer skrivarhandböcker janice hardy sexchock måns zelmerlöw catharina ingelman-sundberg gestaltande miljöbeskrivning stökigt nybörjarmisstag fanta sveriges bästa skrivblogg niklas modig vändpunkt olof röhlander direkt miljöbeskrivning dagen f inramning ylva arvidsson hisspresentation skrivfest skrivglädje twitter lb förlag vinter kroppsspråk manus planteringar tillbaka till bromma eldskytten slut jul filmtips relationsroman the twilight saga stitcher högskoleprovets orddel skrivarkurs eva ludvigsen flesch-kincaid komedi sanning med modifikation syd field åsa böker spegelneuroner rabén & sjögren koncept allvetande berättare antologi var lugn allt är i sin ordning tillbaka till henne filmanalys robin dunbar viberg förlag tone pia stockholms körförbund huvudperson logiska fel anna bågstam ryltenius game of thrones skatt förlagsekonomi perspektivbyte mariette linden delilah marvell ll-förlaget pseudonymer metaforer högläsning anders nyman adlibris snackis frida arwen roslund in media res the charm school karaktärsdrag miljöbeskrivning skriva sanna ivarsson jenny rogneby flickan med silverhåret
kram Pia
Först - TACK! - för recensionen. Jag tror fortfarande att OM man gillar Hungergames så gillar man Nordland. Det är givetvis inte samma bok (det vore ju plagiat). :-) Men vi som uppskattar kvinnliga hjältar och gärna en gnutta romantik så kan man inte göra fel. Just nu har jag kommit halvvägs in i uppföljaren, planen är att vara klar med råmanuset innan jul. Kram! Åsa