Pias skrivtips: Skriv dialog
För några år sedan vann jag Ann Ljungbergs tävling om vem som skrev bästa dialogen.
Det var kul och oväntat för hennes skrivtävlingar har alltid bra priser och många tävlanden.
Dessutom kändes det stort att vinna just dialog-tävlingen då dialogen är så otroligt viktig.
I filmmanus är dialogen det absolut viktigaste och det som driver historien framåt. Om dialogen inte funkar så funkar inte filmen. Det var länge sedan vi hade stumfilm där man var förlitad helt och hållet på att bilderna berättade handlingen.
Även i böcker har dialogen en viktig funktion, dock inte lika kritiskt som i film. En bok kan vara läsvärd trots en medioker dialog, men varför lämna dialogen åt sitt öde?
Idag ska jag prata om vad som kännetecknar en bra dialog och hur man skriver den.
Vad kännetecknar en bra dialog?
En bra dialog:
- Har ett syfte
- Säger något om karaktärerna som talar
- Är trovärdig
- Väcker intresse
Syftet med dialogen är att föra handlingen framåt och gestalta karaktärerna. Dialogen kan även användas för att ge information till läsarna som behövs för att de ska förstå handlingen.
Men hur gör man då för att få till en bra dialog? Här nedan följer sju enkla tips.
Tips 1: Kasta in en megafon
Bildligt talat alltså.
Det ska höras vem som talar.
I en riktigt bra dialog kan du stryka alla sa han, sa hon, muttrade Kalle, skrek Lovisa och så vidare och ändå förstå vem som talar.
Nu menar inte jag att du ska stryka all anföring - se tips 2 nedan - utan jag menar att läsarna ska förstå vem som talar bara genom vad personen säger.
Det är inte alltid så enkelt, men det är bra att fundera på om det går att särskilja dina karaktärer efter vad de talar om, hur de uttrycker sig och hur de framför sitt budskap.
Alla människor är olika. Vi har olika personlighet, humör, intressen, bakgrund, intelligens, skolning och så vidare. Allt detta påverkar vilka ämnen vi talar om, vad vi säger och hur vi säger det.
Jämför de två exemplen nedan.
- "Unga man, skolan har börjat. Det är dags att du går in."
- "Tja ba, det ringde in. Ska du med?"
Sätt dig in i dina karaktärer - läs gärna mitt blogginlägg Känn dina karaktärer - och använd den kunskapen för att skapa en dialog som passar varje person.
När du lyckas blir din dialog automatiskt trovärdig. Det är naturligt att just den här personen uttrycker sig på det här sättet.
OBS! Försök undvika slang och att skriva på dialekt. De allra flesta läsare tycker sådan dialog är jobbig. Du kan kasta in ett eller annat konstigt uttryck, men skriv inte all dialog på det sättet. Undantag finns naturligtvis som bekräftar regeln :)
Tips 2: Kasta in gestaltning
I en riktigt bra dialog behöver du inte förklara för läsaren "skrek han argt" för man förstår att han är arg av det som sägs.
I en riktigt bra dialog blir adjektiv och adverb som argt ovan överflödiga. Då räcker det att skriva "sa han" för att förtydliga för läsaren vem som säger vad.
Men det blir rätt trist att skriva sa han, sa hon sida upp och sida ned. Eller hur? Visst, jag har läst böcker där det funkar men jag reagerade.
Saken är den att det går utmärkt att skriva dialog utan att skriva sa han, sa hon eller skrek han argt, mumlade hon tyst och så vidare.
Gestalta istället.
Dialogen är ett nämligen ett ypperligt tillfälle att gestalta dina karaktärer. Och det fantastiska är att det ger dig så mycket utrymme att variera ditt sätt att skriva anföring. Se exemplen nedan som alla är hämtade ur mitt senaste manus Vågspel:
”Vad far pratar.” Hjärtat bankade ikapp med orden.
”Kära hjärtanes. Hur gick det?” Märtas röst var gäll och orden kom ut i snabba pustar.
”Så? Vad har det med herr Darnagård att göra?” Hector satte tumnaglarna mot läpparna samtidigt som han slog ihop pekfingrarna mot varandra över näsroten.
”Kan herr Darnagård vara snäll och räcka mig papper och penna?” Han pekade mot bokhyllan. ”Bäst vi får det här på pränt, eller vad säger herr Darnagård?”
”Äktenskapskontrakt?” Hon rynkade näsan.
”Vi håller dig.” Rösten lät allt annat än lugn.
”Vi måste skynda oss, skynda oss!” Stina rusade före över gårdsplanen. Hon viftade med armarna mot den framkörda droskan.
”Vad ... vad gör du här i krokarna?” lyckades hon få fram, missade armstödet till fåtöljen och närmast ramlade ned i den. Kastade sig upp i sittande ställning och log som ett dumfån.
”Jag skulle ha kommit tidigare, men jag var på sjön och ...” Han skakade på huvudet. ”Förlåt. Nu är jag här.”
Det finns alltså tusen och åter tusen olika sätt att skriva anföring utan att behöva använda adjektiv och adverb eller behöva skriva sa han, sa hon sida upp och sida ned. Dessutom får du en ypperlig möjlighet att berätta något om den som talar.
Många gånger kan du helt hoppa över anföringen utan att läsarna tappar tråden om vem som talar eller hur det sägs. Fast gör inte misstaget att aldrig ha någon anföring i en lång dialog, för då kommer läsarna att tappa bort sig om vem som talar. Några meningar här och där är däremot inte några problem. Se exemplet nedan från mitt manus Vågspel där det tydligt framgår hur meningen ska läsas.
"Kör!"
Läs gärna mina tidigare blogginlägg om gestaltning:
Tips 3: Kasta bort allt onödigt
Stryk allt som inte för handlingen framåt.
Det är en sanning med modifikation, för dialog har även andra syften. Men det är viktigt att du tänker i de här banorna.
Börja med att fundera på vad du vill säga med scenen. Gå vidare med att fundera på hur du kan säga det. Det gäller även dialogen.
Säg att syftet med scenen är att två personer ska boka ett möte. Om mötet inte blir av så faller handlingen. Det är alltså en viktig scen.
Det enda du måste ha med i den här scenen är dialogen som gör att mötet bokas. Det måste naturligtvis kännas logiskt att de två personerna bokar mötet. Men för övrigt är all annan dialog överflödig, i varje fall ur den synpunkten att det för handlingen framåt.
Undvik transportsträckor, det vill säga det där som gör att vi förflyttar karaktärerna från en plats till en annan, från en tidpunkt till en annan eller från en handling till en annan.
Visst kan det finnas anledning att ha med en transportsträcka, men många tänker inte ens på att de skriver transportsträckor. Ett exempel är hälsningsfraser.
Alla skrivarhandböcker säger samma sak: Du behöver inte ta med hälsningsfraser. Om telefonen ringer så skriv inte:
"Hej, det är Petra."
"Nämen tjena Petra, hur är läget?"
"Bra tack, hur är det själv?"
Det här är en transportsträcka. Dialogen ovan är ointressant för handlingen och rätt trist att läsa, eller hur? Stryk den och gå istället direkt på kärnpunkten.
Hur det kan göras får du genom ett exempel från mitt manus Djävulsverk:
Jag far upp från stolen. Springer in i huset och hämtar min telefon. Ut igen. Kryper upp på stolen. Slår numret till min syster. För en gång skull svarar hon direkt, som om hon suttit och väntat på att jag ska ringa. Jag kan inte bärga mig. Så fort jag hör hennes namn far det ur mig:
”Jag är ägare till ett strandslott!”
När du stryker all ovidkommande dialog blir dialogen genast mycket mer intressant för läsaren.
Tips 4: Kasta in undertext
Det här tipset har jag tagit från John Yorkes bok Into the Woods och det är så bra att jag bara måste dela med mig: Låt dialogen handla om mer än vad som sägs.
Alla karaktärer går in i en dialog med olika intentioner. Ofta försöker de framstå i god dager eller som något som de kanske inte är. Kanske försöker de undanhålla något för den de talar med. Ibland går de som katten kring het gröt utan att våga berätta vad de egentligen vill säga.
Allt detta gör att dialogen många gånger handlar om någonting helt annat än om man skulle bokstavstolka det som står. Och en sådan dialog blir genast mer intressant och ger ett djup till berättelsen.
Tänk dig killen som ser en snygg tjej i baren. Hans intention är att ragga upp henne, helst få med henne till hotellrummet för lite kul. Men hur ska ha närma sig henne?
I en dialog som är rakt på sak skulle killen gå fram till tjejen och säga:
"Tjena snygging. Jag har stått och spanat in dig ett tag. Du är riktigt sexig. Vad säger du - ska du hänga med upp på mitt hotellrum och knulla?"
Väldigt sällan är det någon som är så rakt på sak. Istället brukar vi linda in det.
"Tjena, får jag bjuda på en drink?"
Alla som läser vet ju om att killens egentliga syfte inte är att kasta ut pengar på en drink på en tjej han inte känner, utan att han vill skapa kontakt. Och gillar de varandra kanske det leder till något mer.
Tänk dig att din kvinnliga karaktär ska be sin chef om löneförhöjning. Säger hon det rakt ut eller försöker hon linda in det?
Och hur beter sig killen som misstänker sin tjej för att ha varit otrogen? Frågar han henne rakt ut, eller försöker han luska? Och vad säger tjejen? Erkänner hon rakt på sak att hon haft sex med grannen eller ljuger hon?
Det finns många tillfällen när du kan arbeta med undertexter i din dialog och där undertexten förstärker och gör dialogen mycket mer intressant än om alla säger rakt ut det de menar.
Tips 5: Kasta in en dumbom
Dialog kan även användas för att få fram viktig information som läsarna måste ha för att förstå handlingen, så kallad exposition.
Problemet är att dialogen riskerar att bli både tråkig och icke trovärdig. Ska du använda dialogen för att droppa viktig information måste det göras med finess. Stor finess.
Du kan till exempel inte låta karaktärerna berätta saker för varandra som det är uppenbart att alla vet och det inte finns någon anledning att prata om. Det blir väldigt genomskinligt att sådan dialog endast finns där för att läsarna ska få reda på något.
Deckare och polisserier är typiska sådan exempel. Ta till exempel tv-serien Bones där doktor Brennan och hennes team hela tiden berättar saker för oss tittare som är självklart för dem själva. Detsamma gäller serien Elementary där Sherlock Holmes förklarar för tittarna en rad saker som är självklart för honom själv.
Men, tänker du. Du skriver att man inte ska göra såhär och ändå gör man det.
Precis - det kan nämligen finnas bra anledningar till att använda dialogen för att berätta saker för läsarna/tittarna. Men du måste göra det med finess.
En lösning är att kasta in en karaktär i filmen eller boken som inte är lika kunnig som experten - en dumbom helt enkelt. I Bones har vi eleverna som måste upprepa allt de gör för doktor Brennan så att de blir godkända på sin praktik. I Elementary har vi doktor Watson, Sherlock Holmes elev, som han ständigt undervisar.
Okej, jag tycker fortfarande att det är skrattretande när doktor Brennans kollegor i Bones upprepar allt de gör för Brennan trots att hon vet exakt vad det handlar om. Det är tydligt att den dialogen finns där för tv-tittarnas skull. Men det blir åtminstone lite trovärdigt om kollegan är en elev som ska visa sig på styva linan. Så kasta in en dumbom.
Tips 6: Kasta in en konflikt
Ett bra sätt att få ut information till läsarna som gärna kan bli trist är att kasta in en konflikt.
Låt karaktärerna ha olika mål som krockar med varandra, skriver John Yorke i sin bok Into the Woods. Om en karaktärs önskemål hamnar i opposition med en annan karaktärs önskemål blir det en intressant konflikt och du kan få ut en viktig information till läsarna utan att de tröttnar.
Här är ett exempel från min bok Falskspel:
”Varför flyttade hon förresten?”
”Hon?” Vincent släppte armarna från bröstet och hävde sig fram på stolen. ”Så du vet att Daniel är en hon?”
Det gick runt i huvudet på honom. Bilder blixtrade förbi som inte verkade ha någon logisk koppling till varandra. Leonore utklädd till sin bror. Vincent med sin traditionella syn på kvinnligt och manligt, som accepterat Daniel som sin vän och jämnlike.
”Hur länge har du vetat om det?” Michael hävde sig fram över bordet han också.
”Hur länge har du?”
De mätte varandra med blicken. Vincent var den som vek undan först.
”Sedan jag kom tillbaka efter påsk.”
”Hur ...? Hur ...?” Michael kunde inte för sitt liv komma på hur Vincent klurat ut att Daniel var en hon. Leonore hade spelat sin roll väl och Vincent var inte så fritänkande att han skulle komma på tanken att en kvinna kunde klä ut sig till en man.
”Daniel ... Jag menar hon ... berättade det för mig.”
Tips 7: Kasta in en ovanlig plats eller händelse
Även om du har mycket information som måste ut till läsarna för att de ska förstå handlingen kan du inte slänga ur dig all information på en och samma gång. Då får du nämligen vad som kallas en infodump och sådana är rätt trista.
Har du lång information som måste ut, får du antingen ge dig till tåls och sprida ut den här och där eller så får du göra scenen så intressant att läsarna inte tröttnar.
Ett knep är att kasta in karaktärerna på en ovanlig plats eller i en ovanlig händelse där det sker saker samtidigt som de berättar den här viktiga informationen. Antingen händer det saker i bakgrunden som tvingar dem att ta pauser i berättandet, eller så händer det saker med karaktärerna som gör att de pausar. Det kan vara saker de gör eller tänker, gärna både och.
För att göra dialogen extra intressant kan du låta det som händer runt omkring eller i karaktärernas tankar kretsa om något helt annat än det de talar om.
Här är ett utdrag från den scen som gjorde att jag vann Ann Ljungbergs tävling om bästa dialog. Den finns för övrigt med i mitt manus Falskspel som kom tvåa i Harlequins författartävling 2015.
”Jag vet”, sa hon, ”hur du bär dig åt.”
”Jaså?” Han undrade vad det var hon kommit på, för honom veterligen hade han inget direkt knep. Han hade bara väldigt lätt för att minnas.
”Du läser folks tankar.”
Michael hostade.
”Vad sa du?”
”Att jag inte förstått det innan”, svirrade hon - helt upptagen av sina egna tankar. ”Det är ju så uppenbart … Och om man kan läsa andras tankar omedelbart och utan större ansträngning - ja, så som du gör - då kan man ta varenda tenta utan att behöva studera.” Leonore stannade upp och tittade på honom. Hennes ansikte var ett enda stort leende.
Hon kunde inte mena allvar!
”Jag läser inte folks tankar. Det är ju absurt.”
”Det är helt förståeligt att du inte vill gå ut med din hemlighet. Men jag är inte som andra. Jag förstår.”
Leonore tittade på honom precis som om hon förväntade sig en bekännelse. Vad skulle han rimligtvis svara som inte sårade eller förnärmade? Tydligen fungerade det bra att inte säga något alls för hon fattade hans hand i sin. Det var en utveckling han tyckte om.
”Jag förstår att du tappar talföret”, sa hon och såg på honom med sina förföriska ögon. ”Kom här och sätt dig bredvid mig.”
Hon drog med sig honom till sin säng och klappade vid sidan om sig som att han skulle sätta sig. Han gjorde henne till viljes. Sängskrället gungade till som vanligt. Han borde ha dragit nytta av det och ramlat rakt in i hennes famn, men möjligheten gick honom förbi. Det var en miss.
”Du förstår. Jag kan också läsa tankar.”
Han kunde inte gärna låtsas att han föll mot henne nu när det var för sent. Hon var tyvärr alldeles för intelligent för att gå på något sådant … Vad sa hon för något? Michael skakade på huvudet.
”Nu ljuger du.”
”Nej, varför skulle jag ljuga om något sådant. Du vet ju lika väl som jag hur snett folk tittar på en när man berättar en sådan sak.”
Lycka till nu med din dialog och återkom gärna med frågor.
Kram Pia
Kommentera gärna:
-
gustaf jansson
•
14 april 2016 12:51:12
Mycket bra tips! :D
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Åke Sandahl » Pias skrivtips: Karaktärer som stannar i läsarnas sinnen: ”Tack, det här var just det jag behövde för att göra mina karaktärer tydligare!”
-
Turid Heiberg » Pias skrivtips: Hur skriver du andlöst spännande?: ”Spennende og inspirerende - må bare komme i gang med skrivingen,..”
-
lars ahlin » Pias skrivtips: Bygg din egen Word-mall: ”Tacksam med hjölp att ta bort skrivskyddet i Word. Har försökt utan att lyckas. ..”
-
shemal Samuelson » Pias skrivtips: Det perfekta följebrevet: ”Mycket bra info och råd om hur ett bra följebrev kan skrivas. Tusen tack.”
-
Aki » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Jättebra sida, förutom det jag kommenterade, glömde jag ju också att skriva, Tac”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
twlightsagan save the cat erotisk roman klimatet flesch-kincaid eva ludvigsen skrivarkurs klarar du de svåra orden itunes matthew l jocker förläggare skrivmingel pensionatet vid världens ände vår slut eldskytten victoria lynn schmidt så skapar du en bra tvist föreläsning expert johan arvidsson debutroman 100 första orden författarkväll justin timerlake gone girl filteruttryck sveriges bästa skrivpodd permakultur! framtiden i din trädgård årstider tara westover hjärnforskning bokskåpets hemlighet harry potter understanding show don't tell kriminalroman minnen av dig introvert städning gestaltande miljöbeskrivning catharina ingelman-sundberg begär tärningen är kastad sanna ivarsson bygg din egen mall fal sättning rytm in media res frida arwen roslund skapa en mall adlibris personlighet danny alegi pseudonymer piratförlaget delilah marvell kill your darlings bokens premiss adjektiv arv jan arnald logiska fel hjärtan av jazz hjärtats dårskap sanning tone viberg förlag robin dunbar filmanalys grejen med verb test den inre resan antagen konkurs spegelneuroner fokus theres wittgren sara lövenstam radio p1 objektivt perspektiv kreditupplysning catoblepas förlag neurologi gimmick titanic läsupplevelse tempväxling klimatriksdag jul fällor säljkurs richard dawkins kursportal lisa cron ängelns coctail ylva, johan och siri arvidsson karin smirnoff lb förlag twitter skrivglädje erotisk deckare hisspresentation ylva arvidsson öka drivet med rätt pacing marknadsföring chic lit vändpunkt passiva meningar författarplattform dramatrugi nybörjarmisstag stökigt indirekt miljöbeskrivning förbeställ stand up stilistiska särdrag janice hardy skrivarhandböcker litterära agenturer poesi mallar e-bok rollup svenska akademien revolt mitt i nacka leona gröna fingrar sökes vuxenroman skriv enkelt omslag #skriv2016 konsten att vara caroline drivkrafter ljusets väktare på denna grund mall tema, idé, koncept, premiss och intrig manustävling roald dahl the screen writer's workbook som eld lars wilderäng plot goal voice beskriva känn dina karaktärer fackböcker tankevurpa lucia organiskt skrivande det allvetande perspektivet bokbeat mia bergenheim dunbars tal analys flicka försvunnen spex rättigheter medveten författare tvister gömd blake snyder relationsroman filmrecension midsommar uc harper collins högskoleprovet podcaster pablo roberto magkänsla actionscener kretslopp läsbarhetsindex sofia fritzson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen peter magnusson vilseledning detta är lean scandalous desires siri arvidsson höst 100 ord hur en bok bör skrivas lennart guldbrandsen slutscen susanne ahlenius flickan med silverhåret manuspitch permakultur högtider filmrättigheter mina böcker komik the charm school bibliografi aristoteles the writers little helper franskt band litet förlag petra mede malva b. raeanne thayne kontrakt med läsaren böcker kuliss anna jansson populärlitteratur titel mitt i trigger annika estassy dokument bokus kostnader faktabok skriv2016 ämne ll-förlaget lust & löften hype flickvänskontraktet bonnier förlag bonnier carlsen nattlöpare korrekturfel i havet finns så många fiskar ljudboksgalan den normala världen style traditionellt förlag vinst george rr martin tillbaka till henne vilken typ är du? ton hoi förlag michael gazzania motsättningar sanning med modifikation godmorgon världen på denne grund koncept vingar av rök theory if mind libsyn de rotlösa larry brooks lättläst skrivblogg öka drivet i din berättelse valet strukturmodell stand up comedy antagonist mathew l jockers the bestseller experiment finlitteratur känslor vuxenlitteratur john yorke lektörsutlåtande mega-bestseller bokens tema skriv dialog idé story engineering veronica roth svenska skrivpoddpriset 4-aktsmodell långtidssjuk margit sandemo författarröst planerat skrivande hitta början organic writer whip media svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset förlagsavtal intervju ping pong-metoden premiss dialog allvetande perspektiv huvudhandling divergent svenska skrivbloggpriset klimax strukturera din roman den antagonistiska kraften följebrev röst ylva lee lindell avatar längd skrivprocess roller författarskap osynlig berättarröst testläsare lind & co dramaturgi eurovision song contest blogg faktaböcker gestaltande barnbok konsten att flirta som en gudinna peter barlach stil konfliktupptrappning hinder genre takt feel good katametoden tävling hungerspelen facklitteratur konflikter förlag början kata skrivhandbok kärlek the circle bästsäljare berättarröst recension erotik författare lean lektör handling falskspel vägen framåt fantasy roman ann ljungberg historisk roman gestaltning döda poeters sällskap harlequins författartävling harlequin författartävling skrivtips historisk kärleksroman kärleksroman struktur pia lerigon romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips bokrecension historical romance bok johannes vivers harlequin pias strukturmodell dubbelspel bokrelease mål bestseller covid-19 romanstruktur tema karaktärer corona vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 pinch point bokens handling the bestseller code bihandling gestalta skrivpodd skönlitterärt anslag perspektiv marcus olausson redaktör plot point jodie archer film skriva böcker mariette lindstein harpercollins korrekturgranskare catrine tollström pacing skrivarhandbok 17-stegsmodell inre resa vanföreställning harpercollins författartävling tempo bli utgiven simona ahrnstedt filmmanus bokmanus miljöer harlequins författartävling 2015 målgrupp romantisk komedi tillbakablick skräck ungdomsbok yttre resa steven james mörkersdottir novell research agenter vardagligt språk nobelpriset i litteratur stieg larsson djävulsverk frida skybäck release bäraren facebook lyckas med din gestaltning boktugg novellantologi screen writing skriva filmmanus character arc hunger games miljö allt hopp är ute harlequin författartävling 2015 elisabeth akteus rex twist vågspel ordberoende förlag parallellhandling releasefest hjärnan spänning skriva facklitteratur synopsis sekten på dimön topic miljöbeskrivningar eldbunden överenskommelser outliner agenturer akademiskt språk fängsla dina läsare ljudbok birgitta bergin förväntningar ewa åkerlind deckare berättare skiftande perspektiv national treasure svåra ord författarutbildning alla bolag allvetande berättare revy spökskrivare forskning bones skrivartips storytel k.m. weiland dagny carlsson dave eggers sickla beskrivande bokens intrig perspektivbyte mariette linden sagan om isfolket syd field åsa böker arne dahl bakgrund lyckas ännu mer med din gestaltning bokens koncept word-mall loppet biintrig livet leker into the wood karaktärsdrag miljöbeskrivning enkelt scener stella cameron håll rollen fatta eld innehåll oraganiskt skrivande tryck bokformat bygg din egen word-mall dikter leona tärningen är kastad histrisk kärleksroman olga rönnberg referera socialt umgänge extrovert romantik månpocket show don't tell sarah dawn finer din hjärna allt jag fått lära mig den viktiga ansatsen ett oemotståndligt förslag gestaltningsbibeln berättad prosa the girl on the train igenkänningsfaktorn skriv en bestseller instagram skröna inledning skrivarpodden refusering mathew l tocker skrivkurs hierarkier hemsida skrivregler sommar camilla davidsson historieberättare pär åhlström tajming brainstorming steven pinker sofia ymén fånga läsaren miljön humor anna bågestam ryltenius henrik fürst redigering vi och dem helen ekeroth den inre positiva resan blir det någonsin för sent? tempus elementary stockholm adjektivsjuka tonalitet lögn julia london udda symbolik sagan om is och eld skatteregler egenutgivning head hopping att skriva under hot författarträff skriv klart liknelser story trumps structure anna keiler buzz kapitel niklas engdahl buskap sex akter lucy dillon förlagssytem rutin skräcknoveller en oberoende kvinna logik undertext litterärt eleine eksvärd refererande miljöbeskrivning försaka kontrakt med läsarna brenda novak jenny rogneby oanständiga berättelser youtube sexchock måns zelmerlöw kristina svensson pocket writers little helper ansats fanta sveriges bästa skrivblogg fifty shades of gray frans jeppsson wall anders hansen dagen f inramning katarina bivald skrivfest tvist story structure architect anders blomström mittpunkt vinter kroppsspråk manus planteringar tillbaka till bromma kurs sara dalengren lix begränsat perspektiv filmtips save the cat! the twilight saga stitcher högskoleprovets orddel författarkurs syfte jenny dahlberg komedi coach så överlever du en refusering redigera bok pod rabén & sjögren intrig synlig berättarröst antologi debutera anna bågstam ryltenius vad gick fel? nacka hybridförlag allvetande pia stockholms körförbund huvudperson nordland game of thrones skatt förlagsekonomi word höstsol överraska dina läsare the definite guide to screen writing metaforer högläsning anders nyman snackis noveller marie-louise fritzén susanne collins books & dreams prissättning skriva god jul lyckostunder språk bob dylan distribution tryckt bok word-mallar lyrik litterära agenter susan wiggs författarkliniken lynda woodruff olof röhlander direkt miljöbeskrivning james v smith jr ansatsen pitch sandemo dödlig åtrå upplösning covid sociala media forum förlag förstärka livet motorcyklar och andra omöjliga projekt elisabeth hoyt ramhandling webbkurs romangestalter pr vi for upp till mor ekosystem öppningsscen berättelser niklas modig love actually kuleshov-effekten robert sapolsky frdia arwen rosesund författarförbundet påsk specifik sören bondesson studie