Pias skrivtips: Konflikter!
Mitt förra blogginlägg om twister fick flera läsare att efterfråga ett inlägg om tvister i bemärkelsen konflikter. Och eftersom konflikter är så viktigt för ett manus kommer jag idag ta upp konflikter, kriser, konfrontationer, tvister, dispyter, motsättningar, sammandrabbningar, bråk, gräl, osämja, missförstånd, dilemman, hinder, spänning eller kort och gott: Vad gick fel?
Men varför är konflikter så viktiga?
Ingen konflikt = ingen berättelse
Du har ingen berättelse förrän något går fel, säger Steven James i sin bok Story Trumps structure. Och jag kan inte annat än hålla med.
För vad är en berättelse?
Kommer du ihåg skoltiden när du kom tillbaka efter sommarlovet och svenskaläraren bad alla i klassen att skriva en uppsats om Mitt sommarlov. Jag tror det har drabbat de flesta.
Själv älskade jag att skriva uppsatser men att skriva om mitt sommarlov var döden. Stånk och stön vad trist. Och inte blev det bra heller.
Steven James har förklaringen: Att skriva om sitt sommarlov blir - för de allra flesta - bara en uppradning av olika händelser. Det är ingen berättelse, det är en rapport.
Vad läraren skulle ha gjort, är att fråga eleverna: Vad gick fel?
För det är när vi börjar tänka i termer av konflikter som det blir en berättelse.
Steven har ett bra exempel som han kallar The ceiling fan principle. Den är rätt kul. Och faktum är att den är sann. En elev till Steven James berättade historien för klassen när Steven ställde frågan: Vad gick fel på ditt sommarlov?
Min kusin kom förbi och vi hade en tävling om vem som kunde hoppa längst från min våningssäng.
Han hoppade först och kom rätt långt, men jag sa:
"Jag kan hoppa längre än så!"
Jag backade tillbaka hela vägen till väggen så jag kunde få en springande start ... tog sats och kastade jag mig ut från sängen ... och takfläkten var igång.
Jag fastnade med huvudet i takfläkten och den kastade mig mot väggen.
Men jag kom längre!
Vad hade denna berättelse varit om ingenting hade gått fel? Rätt trist eller hur? Defintivt inte mer än ett referat om när kusinen kom på besök, inte mer än en tillfällig dokumentation av en händelse. Definitivt ingen berättelse.
En historia förs fram av dess konflikter. Det är konflikterna som bygger upp spänningen och leder handlingen framåt, skriver Linda J. Cowgill i sin bok The art of plotting.
Så konflikter är essentiella om du ska skriva en berättelse.
Ingen konflikt = ingen berättelse.
Minst en konflikt i varje scen
Detta fantastiska råd fick jag av Ann Ljungberg när jag gick hennes ettåriga skrivutbildning Skrivarprat.
Minst en konflikt i varje scen. Måste det vara så?
Det finns de som påstår att man inte måste ha konflikter i alla scener och så tar de med exempel som en romantisk sexscen. Men jag som skriver romance - och massvis av sexscener - jag svarar njaej.
För vad blir en sexscen utan någon konflikt? Utan ett hjärta som bankar lite extra hårt för att det är första gången och man är nervös, eller för att man är otrogen och vet att det är fel, eller för att man inte borde kära ned sig, eller för att det finns en rätt stor risk att någon ska komma in och upptäcka en mitt i akten. Eller som Jean - den stora fähunden i min roman Dubbelspel - tänker efter den fantastiska kärleksakten med Leonore:
Nej, det skulle inte bli svårt för honom att vilja komma till henne varje kväll som han lovat.
Det svåra skulle bli att göra det utan att Gabriel fattade några misstankar.
Om allt går bra - framför allt om saker och ting går allt bättre och bättre för huvudkaraktärerna - så tappar läsarna intresset och lägger boken ifrån sig, skriver Steven James i sin bok Story Trumps Structure.
Jag kan inte annat än hålla med. Enda gången du kommer undan med att inte ha några konflikter alls är i sista scenen i boken där alla får varandra och lever lyckliga i alla sina dagar. För är det sista scenen gör det ju inget om läsarna inte vill fortsätta vända blad.
Ja, så illa kan det vara. Om du har med scener utan konflikter blir de så tråkiga att du tappar läsare. Och ju fler sådana scener du har med i din bok, desto fler läsare tappar du. Dropp, dropp, dropp och tillslut var det inga kvar.
Varför är en scen utan konflikter så trist?
I vårt vardagliga liv mår vi bäst när vi inte har några konflikter. Nåja, de flesta av oss i varje fall. Jag har en granne som verkar leva för konflikter. Fast jag tror hon mår rätt dåligt. Så okej då - alla mår som bäst när vi inte har några konflikter.
Vi har rätt många tillfällen i våra liv när vi inte har några konflikter, när allt bara är superbra och alla är glada.
Det kan dessutom vara de viktigaste stunderna i våra liv. När vi tar studenten, får veta att vi kommit in på drömutbildningen, får första jobbet, gifter oss, får barn, julaftnar, födelsedagar, semesterresor eller bara sitter och myser i soffan med familjen.
Alla de här viktiga tillfällena i våra liv är - många gånger - fria från konflikter.
Med tanke på att det är så kan det ju tyckas konstigt att det inte går att skriva en skönlitterär bok utan att ha minst en konflikt i varje scen. Du har säkert tänkt tanken: Vad är det för fel med en konfliktfri scen när händelsen är så viktig i min huvudpersons liv?
Tyvärr. Konfliktfria scener får läsarna att gäspa. Om du inte är en kändis vill säga och har mängder av fans som inte vill något hellre än att läsa din självbiografi, då kan det funka. Om inte så måste du stryka den konfliktfria scenen. Även om det är din bröllopsscen.
Jag ändrar mig - inte ens kändisar klarar sig undan. Har du någon gång läst en skvallerblaska där huvudnumret handlar om att allt är frid och fröjd? Nej. De stora rubrikerna handlar om otrohet, skilsmässor eller folk som gör bort sig. Står det att kändisparet gifter om sig med varandra på nytt, så katten smyger det sig in att de skilde sig den första gången för att maken satte på barnflickan. Möjligtvis lyckas svensk Damtidning med konfliktfria rubriker när de visar bilder på prinsessans nya bebis. Fast däri ligger ju sensationen i att hovet äntligen släppt bilder på kungabarnet. Och får sig inte Chris en känga för att han inte var närvande?
Det är sensationen som säljer, inte det puttinuttiga. Läsarna vill ha konflikter.
Men varför vill de ha konflikter? Varför nöjer de sig inte med en romantisk bröllopsscen där allt är jättetrevlig och alla är så vänliga och glada och älskar varandra? ... Och nu sätter jag nästan fingrarna i halsen och spyr för att det putinuttiga står mig upp i halsen.
Men varför är det så? Ja, det är en högst berättigad fråga. För jag är inte ensam om att det putinuttiga står mig upp i halsen och det är så tråkigt att läsa en konfliktfri scen att jag döööör av tristess.
Därför måste du ha med konflikter
Skälet är enkelt: Utan konflikt ingen berättelse. Och dina läsare är ju ute efter en berättelse, eller hur?
Få är ute efter att läsa om diverse olika händelser från en persons vardag. Framför allt om personen inte är kändis (eller tillhör familjen) och ingenting driver berättelsen framåt.
De flesta vill ha en handling. Och det funkar såhär:
En berättelse handlar alltid om dina karaktärers mål. I alla fall om du skriver enligt den klassiska strukturen. Och här i Västvärlden är den klassiska strukturen så dominerande att de allra flesta läsare förväntar sig att du följer den. Du kan för övrigt läsa mer om den klassiska strukturen i mitt blogginlägg Hur en bok "bör" skrivas.
I hjärtat av berättelsen finns spänning, skriver Steven James i sin bok Story Trumps Structure. Och i hjärtat av spänningen finns ouppnådda drömmar. I kärnan av varje berättelse står en person som vill något men inte kan få det. Så fort hen får det hen vill ha är berättelsen slut. Om läsarna inte förstår vad karaktären vill ha, så förstår de inte vad berättelsen handlar om.
Ja, så är det.
Dina läsare behöver alltså förstå vad dina karaktärer har för mål. Redan i inledande scener så vill läsarna ställa sig frågan: Kommer hen att nå sitt mål?
Därför måste du vara tydlig med vad dina karaktärer vill.
Ju viktigare mål, desto intressantare berättelse. Det ska stå mycket på spel om dina karaktärer misslyckas. Och läsarna måste förstå vad som står på spel för att de ska bry sig om och heja på dina karaktärer.
Var tydlig med vad dina karaktärer vinner om de når sitt mål, alternativt förlorar om de inte når sitt mål.
Steven James påstår att värdet på något står i direkt proportion till hur ont det gör att förlora det. Så visa att det gör ont. Visa att dina karaktärer bryr sig. Då får du med dig läsarna.
Dessutom måste det här målet vara så viktigt för dina karaktärer att de gör i princip vad som helst för att nå det. Naturligtvis kan du byta mål under resans gång, men dina karaktärer måste vara beredda att strida för sina mål.
För är målet inte viktigt och vill dina karaktärer inte kämpa så blir det ingen bok. Då ger de upp och då är berättelsen slut.
Det får inte heller vara för enkelt för dina karaktärer att nå sina mål. Då blir det inte heller någon bok. Säg att du löser mordgåtan efter två sidor. Vad ska du därefter fylla resterande 298 sidor med? Om du inte har något nytt mål för dina karaktärer att sträva efter så slutar boken där.
Just därför måste det finnas konflikter.
Konflikter är hinder som sätter krokben för dina karaktärer så de inte når sina mål. Lägg det på minnet - det är viktigt och jag återkommer till det länge ned.
Ju längre in i boken du kommer, desto större måste dessa hinder bli så att det blir svårare och svårare och svårare för dina karaktärer att nå sina mål. När läsarna tänker att det inte kan bli värre, då gör du det värre tills allt verkar hopplöst omöjligt. Då kastar du in en twist (se mitt förra blogginlägg Så skapar du en bra twist) där dina karaktärer kommer på lösningen på problemet. Och så når de målet. Eller inte.
Med andra ord är konflikterna en oerhört viktig pusselbit för att bygga en berättelse. Utan mål, utan anledning för dina karaktärer att vilja nå målet och utan konflikter som ställer sig ivägen för deras strävan att nå målet - då blir det ingen berättelse.
Enligt Steven James finns tre grundtyper av berättelser.
- Ge din protagonist vad han önskar sig och ta det sedan ifrån honom. I den här typen av berättelser har din protagonist något, förlorar det och försöker sedan få det tillbaka.
- Få din protagonist att önska sig något och locka sedan med det framför hans näsa. I den här typen av berättelser försöker din protagonist få något han väldigt gärna vill ha.
- Tvinga din protagonist att möta sina farhågor och låt honom sedan fly från dem. I den här typen av berättelser ställs din protagonist inför ett problem som hen måste lösa för att inte drabbas av konsekvenserna.
Allt handlar alltså om dina karaktärers mål och vilka hinder som står i vägen för att de ska nå dessa mål. Utan hinder, ingen berättelse.
Punkt slut.
Vilka konflikter ska jag ha med?
Kommer du ihåg att jag påstod att konflikter är hinder som sätter krokben för dina karaktärer så de inte når sina mål?
Om du tar fasta på den regeln blir det mycket enklare att fundera ut vilka konflikter du ska fylla dina scener med.
Enligt Steven James som skrivit boken Story Trumps Structure finns det tre varianter av konflikter:
- Yttre konflikter - t.ex. bilen går sönder. Yttre konflikter är problem som måste lösas. Det kan handla om att besegra andra människor, farliga situationer eller fenomen. Läsarna drivs av att få veta hur protagonisten ska lösa problemet. Beroende på om och hur din protagonist löser problemet kan läsarna beundra och se upp till din hjälte, men det är sällan läsarna blir emotionellt engagerade i konflikten.
- Inre konflikter - t.ex. dåligt självförtroende. Inre konflikter handlar om vår längtan, våra känsor, våra rädslor, våra krav på oss själv, hur vi mår och hur vårt inre påverkas av det som händer. Läsarna drivs av att de blir emotionellt engagerade i konflikten och identifierar sig med protagonisten.
- Interpersonella konflikter - t.ex. gräl med grannen. Interpersonella konflikter handlar om relationer och de yttre och inre konflikter som kan uppstå mellan människor. Varje relation har potential att utvecklas till konflikt.
Använd dig gärna av alla tre typer av konflikter när du skriver, men se till att de vävs samman och är kopplade till dina karaktärers mål.
Det går nämligen inte att kasta in konflikter om vad som helst. Bara för att Ann Ljungberg sagt att du måste ha minst en konflikt i varje scen, så betyder det inte att vilka konflikter som helst duger.
Att ha en hel scen om att din huvudperson inte får på sig byxorna, är förvisso en konfliktfylld scen, men bidrar det till att din person når eller inte når sitt mål?
Om byxscenen innebär att din huvudperson blir sen till ett möte, vilket i sin tur innebär att hen misslyckas att nå sitt mål och måste hitta på nya sätt att få det där drömjobbet - ja, du har konflikten med de krångliga byxorna en given plats i din berättelse.
Men finns byxscenen där bara för att den var kul eller för att du gillar den så mycket eller för att du behövde en konflikt - då ska den bort.
Steven James säger en så otroligt bra sak i sin bok Story Trumps Structure:
A story is not about something else going wrong; it's about something worse going on.
Storytellers need to introduce more and more tension, not simply make more and more things happen.
Du kan alltså inte kasta in en ny konflikt som inte har med målet att göra. Det är ingen tävling om vem som hittar på flest konflikter. Att stapla massa actionscener på varandra om än det ena, än det andra, gör ingen berättelse så länge konflikterna inte är kopplade till dina karaktärers mål.
Fastnar du och tänker att du måste göra berättelsen lite mer spännande - gör inte misstaget att kasta in en ny konflikt som handar om något annat. Håll dig till storyn, det vill säga till dina karaktärers mål.
Istället ska du trappa upp de konflikter du redan har, de konflikter som hindrar dina karaktärer från att nå sina mål. Du kan vara hur nytänkande du vill, så länge konflikterna står ivägen för dina karaktärer och deras mål.
Berättelser handlar inte om action, det handlar om dilemman, skriver Steven James. Action är inte samma sak som spänning. Att kasta in fler händelser gör inte att läsarna mer intresserade, men att öka spänningen genom att målet blir svårare och svårare att nå gör däremot läsarna intresserade.
Skriver du en romance handlar målet om att det tu ska få varandra. Alla konflikter måste alltså handla om att sätta krokben för kärleksparets möjlighet att få varandra. Vill du göra det mer spännande - trappa upp konflikten så att det blir ännu svårare för dem att få varandra.
Kasta inte in en ny konfikt.
Såvida du inte har en bihistoria som handlar om att tjejen vill plugga på universitetet. Då kan du ha konflikter som rör att tjejen inte kommer in på utbildningen. MEN du får bara ha med en bihistoria så länge den och kärlekshistorien tangerar vid någon punkt. Till exempel att tjejen träffar killen hon blir kär i när hon försöker komma in på universitetet, så att universitetet blir deras naturliga träffpunkt och miljön allting utspelar sig i. Bäst är det ju om hennes två mål flyter samman, som att hon inte får träffa killen igen om hon misslyckas med att komma in på skolan.
Finns det ingen koppling mellan din huvudhistoria och din bihistoria, då har du två separata berättelser och alltså två olika böcker. Då kommer du inte undan med att kasta in konflikter som rör universitetet. Då delar du upp boken i två och skriver två olika berättelser.
Men kan du väva in flera konflikter så att de samverkar och gör att det blir svårare för din huvudperson att nå sitt må, då har du en intressant och komplex historia.
Nio sätt att öka spänningen
Men konflikter ska inte bara vara kopplade till dina karaktärers mål. De måste även eskalera allt eftersom berättelsen framskrider, en så kallad konfliktupptrappning.
För att en berättelse ska vara intressant hela vägen till sista sidan måste det måste bli svårare och svårare och svårare för dina karaktärer att nå sina mål, tills allt känns fullständigt hopplöst. Först då kan de lösa problemet och nå sitt mål.
Men hur gör du då för att eskalera dina konflikter?
Steven James har nio bra tips i sin bok Story Trumps Structure på hur du kan eskalera en konflikt så att spänningen ökar:
- Låt faran som var på avstånd komma närmare och närmare.
- Låt faran som var liten blir större och större.
- Ticka ned mot en deadline.
- Låt timern som tickar ned mot deadlinen ticka allt snabbare, så att du minskar tiden som finns till förfogande.
- Låt läsarna se en fara som din protagonist inte är medveten om.
- Tvinga din protagonist att välja mellan två personligt viktiga saker, eller låt hen ta ett livsavgörande beslut.
- Gör det personligt. Låt inte vem som helst bli kidnappad utan din protagonits son.
- Öka insatsen så att konsekvensen om din protagonist misslyckas blir större och större, utmana protagonisten att prestera under allt större press, eliminiera möjliga lösningar till problemet.
- Isolera din protagonist så att hen endast kan förlita sig på sig själv.
Har du tillräckligt med idéer nu till hur du ska eskalera din konflikt? Bra, för då inser du att du inte måste kasta in nya konflikter utan kan arbeta med dem du redan har. Och det är bra.
När ska jag kasta in mina konflikter?
Men när bör jag presentera mina konflikter?
Right away!
Skämt åsido. Naturligtvis ska du ha med konflikter från första början. Eller som Steven James säger: Every story beginns with a coincidence.
Men - du behöver inte kasta in alla konflikter samtidigt.
Olika konflikter kan påbörjas samtidigt eller vid skilda tillfällen. Någon av konflikterna kan till och med ha påbörjats innan bokens början. Men påbörja inte alla konflikter innan boken börjar för då tycker läsarna att du snuvat dem på en bra historia. Dessutom kommer du behöva en massa tillbakablickar för att förklara konflikterna för läsarna och tillbakablickar drar ned tempot.
På samma sätt kan du avsluta konflikterna samtidigt eller vid olika tillfällen. Löser du den externa konflikten först kan den till exempel hjälpa din huvudperson att komma över sina interna konflikter. Alla konflikter behöver inte ens lösas när boken slutar, dock måste du ha löst tillräckligt mycket så att läsarna blir tillfredsställda.
Men framför allt gäller att konflikterna sammanstrålar vid någon punkt, för annars har du - som jag sa tidigare - två olika berättelser som passar bättre i två olika böcker.
Hjälp! Mina karaktärer vill inte bråka
Den frågan fick jag av en författarkollega. Han skrev att han hade svårt med tvister, det vill säga verbala konflikter och motsättningar där folk är oense. Hans karaktärer som är kompisar med varandra är lite väl snälla och kanske alltför mycket överens.
Regeln är densamma som ovan. Ha bara med dispyter som är kopplade till karaktärernas mål.
Och vill du att två vänner ska hamna i verbal fajt, se då till att de antingen har;
- olika mål eller
- olika idéer hur de ska nå målet.
Är det så att du har flera karaktärer som är väldigt lika, som tycker likadant, som gillar samma saker, som har samma mål, samma drivkrafter och samma strategi för att nå målet - då får du antingen;
- slå samman dem till en och samma person,
- ställa dem på varsin sida så att båda vill ha samma sak och kämpar mot varandra om samma mål, eller
- leta djupare i deras psyke så du hittar sätt att skilja dem från varandra.
Läs gärna mitt blogginlägg Känn dina karaktärer om du vill få idéer om hur du särskiljer vänner som är alltför mycket överens.
Det var allt för den här gången. Lycka till nu med dina konflikter.
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
alfons viberg bengtsson » Pias skrivtips: Hur skriver du andlöst spännande?: ”Alfons200704@gmail.com”
-
alfons viberg bengtsson » Pias skrivtips: Hur skriver du andlöst spännande?: ”A”
-
Carl » Pias skrivtips: Har längden betydelse?: ”Vilken fantastiskt bra artikel! Tack för detta! Jag undrar hur du ser på lagom l..”
-
Mona Thorén » Pias skrivtips: Har längden betydelse?: ”Jag har skrivit ett manus innehållande 115 000 ord. När lektör nr 2 började ta i..”
-
Åke Sandahl » Pias skrivtips: Karaktärer som stannar i läsarnas sinnen: ”Tack, det här var just det jag behövde för att göra mina karaktärer tydligare!”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
love actually studie sören bondesson specifik påsk författarförbundet frdia arwen rosesund robert sapolsky kuleshov-effekten ramhandling niklas modig berättelser öppningsscen ekosystem vi for upp till mor pr romangestalter webbkurs upplösning elisabeth hoyt livet motorcyklar och andra omöjliga projekt förstärka forum förlag sociala media covid gone girl filteruttryck sveriges bästa skrivpodd permakultur! framtiden i din trädgård årstider tara westover hjärnforskning bokskåpets hemlighet harry potter understanding show don't tell kriminalroman minnen av dig introvert städning gestaltande miljöbeskrivning catharina ingelman-sundberg begär tärningen är kastad sanna ivarsson bygg din egen mall fal sättning rytm in media res frida arwen roslund skapa en mall adlibris personlighet danny alegi pseudonymer piratförlaget delilah marvell kill your darlings bokens premiss adjektiv arv jan arnald nordland huvudperson stockholms körförbund pia allvetande hybridförlag nacka vad gick fel? fokus debutera antologi synlig berättarröst intrig rabén & sjögren pod redigera bok så överlever du en refusering coach komedi jenny dahlberg syfte författarkurs högskoleprovets orddel stitcher the twilight saga save the cat! filmtips begränsat perspektiv lix sara dalengren kurs tillbaka till bromma planteringar ängelns coctail ylva, johan och siri arvidsson karin smirnoff lb förlag twitter skrivglädje vändpunkt skrivfest katarina bivald inramning dagen f anders hansen frans jeppsson wall fifty shades of gray sveriges bästa skrivblogg fanta ansats writers little helper pocket kristina svensson måns zelmerlöw stilistiska särdrag janice hardy skrivarhandböcker litterära agenturer poesi mallar e-bok rollup svenska akademien revolt mitt i nacka leona gröna fingrar sökes vuxenroman skriv enkelt omslag #skriv2016 konsten att vara caroline drivkrafter ljusets väktare på denna grund mall tema, idé, koncept, premiss och intrig manustävling roald dahl the screen writer's workbook som eld lars wilderäng plot goal voice beskriva känn dina karaktärer fackböcker tempus udda julia london lögn tonalitet adjektivsjuka stockholm elementary flicka försvunnen spex rättigheter medveten författare tvister redigering henrik fürst anna bågestam ryltenius humor miljön fånga läsaren sofia ymén steven pinker brainstorming pablo roberto magkänsla actionscener kretslopp läsbarhetsindex sofia fritzson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen peter magnusson vilseledning mathew l tocker refusering skrivarpodden inledning skröna instagram skriv en bestseller igenkänningsfaktorn susanne ahlenius flickan med silverhåret manuspitch permakultur högtider filmrättigheter mina böcker komik the charm school bibliografi aristoteles the writers little helper franskt band litet förlag petra mede malva b. raeanne thayne kontrakt med läsaren böcker kuliss anna jansson populärlitteratur titel mitt i trigger annika estassy dokument bokus kostnader faktabok skriv2016 ämne ll-förlaget lust & löften hype flickvänskontraktet bonnier förlag bonnier carlsen nattlöpare korrekturfel i havet finns så många fiskar ljudboksgalan den normala världen style traditionellt förlag vinst george rr martin tillbaka till henne vilken typ är du? ton hoi förlag michael gazzania motsättningar forskning spökskrivare revy allvetande berättare alla bolag författarutbildning svåra ord de rotlösa larry brooks lättläst skrivblogg öka drivet i din berättelse valet strukturmodell stand up comedy antagonist mathew l jockers the bestseller experiment finlitteratur känslor vuxenlitteratur john yorke lektörsutlåtande mega-bestseller bokens tema skriv dialog idé parallellhandling releasefest svenska skrivpoddpriset 4-aktsmodell långtidssjuk margit sandemo författarröst planerat skrivande hitta början organic writer whip media svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset förlagsavtal intervju ping pong-metoden premiss dialog allvetande perspektiv bäraren divergent klimax djävulsverk strukturera din roman den antagonistiska kraften följebrev röst ylva lee lindell avatar längd skrivprocess roller ungdomsbok skräck testläsare lind & co dramaturgi eurovision song contest blogg faktaböcker gestaltande barnbok konsten att flirta som en gudinna peter barlach stil konfliktupptrappning hinder 17-stegsmodell takt feel good katametoden tävling hungerspelen facklitteratur konflikter förlag början kata skrivhandbok kärlek the circle bästsäljare berättarröst recension erotik författare lean lektör handling falskspel vägen framåt fantasy roman ann ljungberg historisk roman gestaltning döda poeters sällskap harlequins författartävling harlequin författartävling skrivtips historisk kärleksroman kärleksroman struktur pia lerigon romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips bokrecension historical romance bok johannes vivers harlequin pias strukturmodell dubbelspel bokrelease mål bestseller covid-19 romanstruktur tema karaktärer corona vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 pinch point bokens handling the bestseller code bihandling gestalta skrivpodd skönlitterärt anslag perspektiv marcus olausson redaktör plot point jodie archer film skriva böcker mariette lindstein harpercollins korrekturgranskare catrine tollström pacing skrivarhandbok genre inre resa vanföreställning harpercollins författartävling tempo bli utgiven simona ahrnstedt filmmanus bokmanus miljöer harlequins författartävling 2015 målgrupp romantisk komedi osynlig berättarröst författarskap tillbakablick yttre resa steven james mörkersdottir novell research agenter vardagligt språk nobelpriset i litteratur stieg larsson svenska skrivbloggpriset frida skybäck release huvudhandling facebook lyckas med din gestaltning boktugg novellantologi screen writing skriva filmmanus character arc hunger games miljö allt hopp är ute harlequin författartävling 2015 elisabeth akteus rex twist vågspel ordberoende förlag veronica roth story engineering hjärnan spänning skriva facklitteratur synopsis sekten på dimön topic miljöbeskrivningar eldbunden överenskommelser outliner agenturer akademiskt språk fängsla dina läsare ljudbok birgitta bergin förväntningar ewa åkerlind deckare berättare skiftande perspektiv libsyn theory if mind vingar av rök koncept på denne grund godmorgon världen sanning med modifikation national treasure bones skrivartips storytel k.m. weiland dagny carlsson dave eggers sickla beskrivande bokens intrig perspektivbyte mariette linden sagan om isfolket syd field åsa böker arne dahl bakgrund lyckas ännu mer med din gestaltning bokens koncept word-mall loppet biintrig livet leker into the wood karaktärsdrag miljöbeskrivning enkelt scener stella cameron håll rollen fatta eld innehåll oraganiskt skrivande tryck bokformat bygg din egen word-mall dikter leona tärningen är kastad histrisk kärleksroman olga rönnberg referera socialt umgänge extrovert romantik månpocket show don't tell sarah dawn finer din hjärna allt jag fått lära mig den viktiga ansatsen ett oemotståndligt förslag gestaltningsbibeln berättad prosa the girl on the train lennart guldbrandsen hur en bok bör skrivas 100 ord höst siri arvidsson scandalous desires detta är lean slutscen skrivkurs hierarkier hemsida skrivregler sommar camilla davidsson historieberättare pär åhlström podcaster högskoleprovet harper collins uc midsommar filmrecension relationsroman blake snyder gömd tajming vi och dem helen ekeroth den inre positiva resan blir det någonsin för sent? analys dunbars tal mia bergenheim bokbeat det allvetande perspektivet organiskt skrivande lucia tankevurpa symbolik sagan om is och eld skatteregler egenutgivning head hopping att skriva under hot författarträff skriv klart liknelser story trumps structure anna keiler buzz kapitel niklas engdahl buskap sex akter lucy dillon förlagssytem rutin skräcknoveller en oberoende kvinna logik undertext litterärt eleine eksvärd refererande miljöbeskrivning försaka kontrakt med läsarna brenda novak jenny rogneby oanständiga berättelser youtube stand up förbeställ indirekt miljöbeskrivning stökigt nybörjarmisstag dramatrugi författarplattform passiva meningar sexchock chic lit marknadsföring öka drivet med rätt pacing ylva arvidsson hisspresentation erotisk deckare tvist story structure architect anders blomström mittpunkt vinter kroppsspråk manus kursportal richard dawkins säljkurs fällor jul klimatriksdag tempväxling läsupplevelse lisa cron gimmick neurologi catoblepas förlag kreditupplysning objektivt perspektiv radio p1 sara lövenstam theres wittgren titanic spegelneuroner konkurs antagen den inre resan test grejen med verb filmanalys robin dunbar viberg förlag tone sanning hjärtats dårskap hjärtan av jazz logiska fel anna bågstam ryltenius game of thrones skatt förlagsekonomi word höstsol överraska dina läsare the definite guide to screen writing metaforer högläsning anders nyman snackis noveller marie-louise fritzén susanne collins books & dreams prissättning skriva god jul lyckostunder språk bob dylan distribution tryckt bok word-mallar lyrik litterära agenter susan wiggs författarkliniken lynda woodruff olof röhlander direkt miljöbeskrivning james v smith jr ansatsen pitch sandemo dödlig åtrå justin timerlake författarkväll 100 första orden debutroman johan arvidsson expert föreläsning så skapar du en bra tvist victoria lynn schmidt eldskytten slut vår pensionatet vid världens ände skrivmingel förläggare matthew l jocker itunes klarar du de svåra orden skrivarkurs eva ludvigsen flesch-kincaid klimatet erotisk roman save the cat twlightsagan