Pias Skrivtips: Därför blir Allt jag fått lära mig av Tara Westover en bestseller
I april skrev en person i FaceBook-gruppen Författare på FB skrev att han läst en fantastisk bok: Allt jag fått lära mig av Tara Westover. Och omedelbart kände jag:
Den där boken kommer att bli en bestseller!
Jag håller på med min egen studie av bästsäljande böcker och har läst flera forskningsrapporter och studerat en mängd megabästsäljande böcker för att se vad de har gemensamt. Jag hade ännu inte läst Allt jag fått lära mig av Tara Westover - ändå kände jag starkt att boken skulle bli en bestseller.
Varför?
Jo, en megabestseller är en bok som säljer i mångmiljonupplagor världen över, som svävar upp på topplistorna från en dag till en annan och tar läsarna med storm. Det är en bok som de flesta hört talas om och som får så stor inverkan att de på ett eller annat sätt påverkar samhället.
För att en bok ska lyckas bli en sådan mega bestseller krävs att ett antal faktorer är uppfyllda.
- För det första måste boken vara välskriven, tilltala läsarna och få dem att vända blad. Jag förstod av den här killens upprymda beskrivning av boken att den uppfyllde detta kriterium.
- För det andra måste boken ligga rätt i tiden. Jag läste baksidestexten och boken är en självbiografi om att växa upp i en familj som förbereder sig för domedagen och prepperskulturen har vuxit sig allt starkare de senaste åren. Alltså låg den rätt i tiden.
- För det tredje måste boken snappas upp av de stora förlagen med muskler att marknadsföra den på rätt sätt. I sitt hemland USA är boken utgiven av Random House Publishing Group som är ett världens största förlag och boken hade redan seglat upp på bästsäljarlistorna i USA och sålts till 26 ländar, varav ett var Sverige. Här ges boken ut av Natur & Kultur som är ett de stora förlagen i Sverige.
- För det fjärde måste boken bli en snackis. Kort efter att jag uppmärksammat boken var det flera kända författare som började twittra om att de läst boken.
Och WOW! säger jag bara. Vilken bok.
Mer än bara om prepperskulturen
Om jag trodde att boken låg rätt i tiden för att den handlade om prepperskulturen så hade jag fel. Den handlar om så mycket MER än bara prepperskulturen. Boken berör många av de stora världsomvälvande frågor vi står inför just nu och gav mig oerhört mycket att tänka på.
Tara växer upp i en mormonfamilj Idaho med sina föräldrar och sex syskon. Fadern blir mer och mer fanatisk i sin övertygelse om att staten är satans verk och allt som är statligt är farligt. Han bygger upp förråd av mat, bensin och vapen så att familjen ska klara sig när den stora domedagen inträffar. Tara får inte gå i skolan, och mamman som har till uppgift att undervisa henne och syskonen lär barnen att läsa och skriva, men det är allt. I övrigt får barnen springa fria på berget, hjälpa mamman att plocka örter och blanda tinkturer och hjälpa fadern i hans livsfarliga skrotupplag.
Fadern är övertygad om att allt som sker är guds vilja och följer därför inga som helst säkerhetsrutiner. Det är både ett och annat finger som ryker i hans verksamhet och då är det modern som rycker ut med sina hemmabrygda dekokter. Sjukhus är inte att tänka på, inte ens när olyckorna är så allvarliga att det är närmast dödlig utgång.
Tara fruktar med rätta för sitt liv när hon tvingas jobba för sin far, men han är ingen man som man motsäger, Taras mor allra minst och hon lyfter inte många fingrar för att skydda sina barn.
Inte blir det bättre av att Taras äldre bror uppvisar ännu värre sidor än sin far och när familjen öppet blundar för broderns rätta jag finns det ingen som kan skydda Tara.
Som läsare förstod jag att det bara var en tidsfråga innan något skulle gå riktigt illa och jag bet av naglarna av skräck för vad som skulle hända på nästkommande sida, trots att jag visste att Tara överlevt länge nog för att skriva denna bok.
Tara är en kvinna med många gåvor. Hon har en gudasänd röst och ett intellekt som gör att hon utan att ha gått en enda dag i skolan tar sig in på college och så småningom doktorerar i idéhistoria vid arnrika Cambridge i England. Men hennes möte med den verkliga världen är inte utan problem och hon får kämpa hårt med att förstå sin plats i tillvaron.
Tara Westover beskriver sakligt sin uppväxt och utan att lägga några värderingar i det som sker. Det är upp till läsaren att själv ta ställning till allt som händer, att själv bilda sig en uppfattning om vad som är rätt och fel. Och oj, vad boken gav upphov till tankar.
Så många stora frågor i en och samma bok
Det är många stora frågor som ryms i denna bok.
Taras far är ett levande exempel på den radikalism som i dag sprider sig i samhället med allt fler människor som ifrågasätter statens objektivitet, som inte litar på statistiken från Statistiska Centralbyrån eller från forskningen som bedrivs på högskolor och universitet eller från rapporterna från FN, som inte vaccinerar sina barn, som förlitar sig mer på örter än på läkemdel och där man okritiskt sväljer den information som kommer från alternativa källor. Taras far är allt det här många gånger om och jag hoppas att de som läser boken ser faran med fanatismen och får sig en tankeställare.
Oron för domedagen är så stark hos Taras far att han tar prepperstanken till en ny nivå, vilket ställer frågan om när prepperkulturen går över styr och huruvida det är ett sjukligt eller vettigt beteende.
Den totala avsaknaden av klimat- och miljöfrågor är ett annat intressant spår. Fadern oroar sig för domedagen, men skövlar miljön runt sitt hus utan en tanke på att vi måste ha en livgivande jord för att överleva. Hur kan känslan för klimat- och miljöfrågor vara så icke existerande hos en familj som i mångt och mycket lever på vad naturen ger?
Den sektliknande mentalitet som råder i familjen där fadern är självutnämnd profet är ytterligare ett intressant spår. Tara som vuxit upp i denna familj vet inget annat än att hennes plats som kvinna är att gifta sig och skaffa barn. Den bilden stämmer inte med vem hon vill vara, men det tar henne många år att inse att hon inte behöver gifta sig och skaffa barn - att hon tvärt om har samma möjligheter som en man att göra något annat med sitt liv. Modern däremot utvecklas åt ett annat håll och blir mer och mer radikal i sin gudadyrkan av fadern. Ingenting han gör får henne att släppa taget om att är utsänd av gud.
Fadern är helt klart psykiskt sjuk och det väcker frågan om hur det är att växa upp i en familj med psykiska sjukdomar och varför det är så enkelt att bli medberoende.
Sedan har vi frågan om varför misshandlade kvinnor inte lämnar sina män. Aldrig har det varit så starkt som i denna bok. Här kämpar kvinnorna inte bara mot sin egen inre övertygelse utan mot hela samhällets övertygelse, för fadern får stora delar av familjen och de boende på den lilla orten att tro att Tara är besatt av satan när hon förklarar sin oro för att brodern ska slå ihjäl sin hustru. En efter en vänder de henne ryggen och hon står tillslut ensam kvar och kämpar med valet att ge upp sitt nya liv, erkänna allt pappan säger och återvända till sin familj, eller stanna där hon är och aldrig mer komma tillbaka.
Vad betyder det att tillhör en familj? frågar sig Tara. Den frågan går inte att svara på av någon som inte behövt göra det valet. Tara tvingas att välja.
Frågan om skolan gäckade mig ett långt tag. Tara och två av hennes bröder doktorerar trots att de inte fått någon utbildning alls. Tara själv hade aldrig satt en fot i skolan, köpte några matteböcker och lyckade så väl på USAs motsvarighet till högskoleprovet att hon kom in på college. Det fick mig att fundera på hur mycket vi lär oss i skolan eller om det är så att skolorna i USA håller extremt låg kvalitet. När hon sedan fick stipendium både till Harvard och Cambridge fick jag omvärdera mina tankar. Det måste vara så att Tara är extremt intelligent.
Jag tror dock att det är hennes udda uppväxt som gör hon lyckas så väl på universitetet. Hon ser världen med andra ögon, har en klarsynthet som är få förunnat och en nyfikenhet att förstå både den värld hennes pappa målat upp och världen såsom vi känner den. Naturligtvis fick hennes avhandling professorerna att tappa andan.
Jag förstår dem. Hon öppnade nämligen även mina ögon. Jag kommer aldrig se världen på samma sätt igen som efter att jag läst denna bok.
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
-
lars ahlin » Pias skrivtips: Bygg din egen Word-mall: ”Tacksam med hjölp att ta bort skrivskyddet i Word. Har försökt utan att lyckas. ..”
-
shemal Samuelson » Pias skrivtips: Det perfekta följebrevet: ”Mycket bra info och råd om hur ett bra följebrev kan skrivas. Tusen tack.”
-
Aki » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Jättebra sida, förutom det jag kommenterade, glömde jag ju också att skriva, Tac”
-
Aki » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Jag glömde skriva tidigare att de äldre författare jag läst som jag gillar som S..”
-
Ingela Kamal Kärrman » Pias skrivtips: Så skriver du en bestseller: ”Tack så hjärtligt för vägledning Nu är det min första mening i min ev första ..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
vad gick fel? anna bågstam ryltenius logiska fel hjärtan av jazz hjärtats dårskap sanning tone viberg förlag robin dunbar fokus debutera antologi synlig berättarröst intrig rabén & sjögren gimmick titanic theres wittgren sara lövenstam radio p1 objektivt perspektiv kreditupplysning catoblepas förlag neurologi kursportal lisa cron läsupplevelse tempväxling klimatriksdag jul fällor säljkurs richard dawkins tvist ängelns coctail ylva, johan och siri arvidsson karin smirnoff lb förlag twitter skrivglädje vändpunkt skrivfest katarina bivald inramning dagen f anders hansen stand up fifty shades of gray sveriges bästa skrivblogg fanta ansats writers little helper pocket kristina svensson måns zelmerlöw stilistiska särdrag janice hardy skrivarhandböcker litterära agenturer poesi mallar e-bok rollup #skriv2016 litterärt undertext logik en oberoende kvinna skräcknoveller rutin förlagssytem lucy dillon liknelser sex buskap niklas engdahl kapitel buzz anna keiler story trumps structure the screen writer's workbook som eld lars wilderäng plot goal voice beskriva känn dina karaktärer fackböcker tempus udda julia london lögn tonalitet adjektivsjuka stockholm elementary flicka försvunnen spex rättigheter medveten författare brainstorming tajming gömd blake snyder relationsroman filmrecension midsommar uc harper collins högskoleprovet vilseledning pär åhlström historieberättare camilla davidsson sommar skrivregler hemsida hierarkier lennart guldbrandsen slutscen detta är lean scandalous desires siri arvidsson höst 100 ord hur en bok bör skrivas sarah dawn finer the girl on the train berättad prosa gestaltningsbibeln ett oemotståndligt förslag den viktiga ansatsen allt jag fått lära mig din hjärna show don't tell månpocket romantik extrovert socialt umgänge referera olga rönnberg populärlitteratur histrisk kärleksroman leona tärningen är kastad dikter bygg din egen word-mall bokformat tryck oraganiskt skrivande livet leker fatta eld håll rollen stella cameron scener enkelt miljöbeskrivning karaktärsdrag into the wood nattlöpare biintrig loppet word-mall bokens koncept lyckas ännu mer med din gestaltning bakgrund åsa böker syd field sagan om isfolket mariette linden perspektivbyte bokens intrig beskrivande sickla motsättningar tillbaka till henne vilken typ är du? ton hoi förlag michael gazzania libsyn forskning spökskrivare revy allvetande berättare alla bolag författarutbildning svåra ord itunes twlightsagan save the cat erotisk roman klimatet flesch-kincaid eva ludvigsen skrivarkurs klarar du de svåra orden ramhandling niklas modig berättelser öppningsscen ekosystem vi for upp till mor pr romangestalter webbkurs upplösning elisabeth hoyt livet motorcyklar och andra omöjliga projekt förstärka forum förlag sociala media covid dödlig åtrå sandemo pitch ansatsen james v smith jr direkt miljöbeskrivning olof röhlander lynda woodruff harry potter understanding show don't tell kriminalroman minnen av dig introvert städning gestaltande miljöbeskrivning catharina ingelman-sundberg språk lyckostunder god jul skriva prissättning books & dreams metaforer susanne collins marie-louise fritzén noveller snackis anders nyman högläsning pseudonymer piratförlaget delilah marvell kill your darlings bokens premiss adjektiv arv synopsis skriva facklitteratur skriv dialog hjärnan story engineering veronica roth svenska skrivpoddpriset 4-aktsmodell långtidssjuk elisabeth akteus rex författarröst planerat skrivande miljö hunger games character arc skriva filmmanus facebook intervju ping pong-metoden premiss dialog huvudhandling release frida skybäck svenska skrivbloggpriset nobelpriset i litteratur stieg larsson vardagligt språk agenter research novell mörkersdottir steven james skrivprocess tillbakablick författarskap osynlig berättarröst romantisk komedi målgrupp skiftande perspektiv berättare förväntningar skrivblogg öka drivet i din berättelse valet strukturmodell antagonist finlitteratur mathew l jockers the bestseller experiment överenskommelser eldbunden miljöbeskrivningar topic sekten på dimön filmmanus simona ahrnstedt bli utgiven tempo harpercollins författartävling konfliktupptrappning hinder genre skrivarhandbok pacing catrine tollström korrekturgranskare harpercollins mariette lindstein skriva böcker dramaturgi eurovision song contest miljöer faktaböcker skrivhandbok kärlek the circle bästsäljare berättarröst recension film jodie archer plot point författare lean lektör handling bihandling corona karaktärer tema romanstruktur covid-19 historisk roman gestaltning döda poeters sällskap harlequins författartävling pias strukturmodell harlequin skrivtips kärleksroman struktur pia lerigon romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips bokrecension historical romance bok johannes vivers historisk kärleksroman harlequin författartävling dubbelspel bokrelease mål bestseller vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 ann ljungberg roman fantasy vägen framåt falskspel erotik pinch point bokens handling the bestseller code kata början förlag gestalta skrivpodd skönlitterärt anslag perspektiv marcus olausson redaktör bokmanus blogg harlequins författartävling 2015 konflikter facklitteratur hungerspelen tävling katametoden feel good takt 17-stegsmodell inre resa vanföreställning stil peter barlach konsten att flirta som en gudinna barnbok gestaltande mega-bestseller lektörsutlåtande john yorke vuxenlitteratur känslor outliner agenturer akademiskt språk fängsla dina läsare ljudbok birgitta bergin stand up comedy ewa åkerlind deckare lättläst larry brooks de rotlösa lind & co testläsare skräck ungdomsbok yttre resa roller längd avatar ylva lee lindell röst följebrev strukturera din roman den antagonistiska kraften djävulsverk klimax divergent bäraren allvetande perspektiv lyckas med din gestaltning boktugg novellantologi screen writing förlagsavtal svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset whip media organic writer hitta början harlequin författartävling 2015 allt hopp är ute margit sandemo vågspel ordberoende förlag twist releasefest parallellhandling idé spänning bokens tema game of thrones skatt förlagsekonomi word höstsol överraska dina läsare the definite guide to screen writing jan arnald personlighet adlibris skapa en mall frida arwen roslund in media res rytm danny alegi sättning fal bygg din egen mall sanna ivarsson tärningen är kastad begär distribution tryckt bok word-mallar lyrik litterära agenter susan wiggs författarkliniken bob dylan bokskåpets hemlighet hjärnforskning tara westover årstider permakultur! framtiden i din trädgård sveriges bästa skrivpodd filteruttryck gone girl författarkväll 100 första orden debutroman johan arvidsson expert föreläsning justin timerlake victoria lynn schmidt eldskytten slut vår pensionatet vid världens ände skrivmingel förläggare matthew l jocker så skapar du en bra tvist robert sapolsky frdia arwen rosesund författarförbundet påsk specifik sören bondesson studie love actually kuleshov-effekten theory if mind vingar av rök koncept på denne grund godmorgon världen sanning med modifikation national treasure bones skrivartips storytel k.m. weiland dagny carlsson dave eggers george rr martin vinst traditionellt förlag style den normala världen ljudboksgalan i havet finns så många fiskar korrekturfel bonnier carlsen bonnier förlag flickvänskontraktet hype lust & löften ll-förlaget ämne arne dahl faktabok kostnader bokus dokument annika estassy trigger mitt i titel skriv2016 anna jansson kuliss böcker kontrakt med läsaren raeanne thayne malva b. innehåll petra mede litet förlag franskt band the writers little helper aristoteles bibliografi the charm school mina böcker filmrättigheter högtider permakultur manuspitch flickan med silverhåret susanne ahlenius komik skriv en bestseller instagram skröna inledning skrivarpodden refusering mathew l tocker igenkänningsfaktorn peter magnusson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen sofia fritzson läsbarhetsindex kretslopp actionscener magkänsla pablo roberto skrivkurs steven pinker sofia ymén fånga läsaren miljön humor anna bågestam ryltenius henrik fürst redigering podcaster vi och dem helen ekeroth den inre positiva resan blir det någonsin för sent? tvister dunbars tal mia bergenheim bokbeat det allvetande perspektivet organiskt skrivande lucia tankevurpa analys sagan om is och eld skatteregler egenutgivning head hopping att skriva under hot författarträff skriv klart symbolik manustävling tema, idé, koncept, premiss och intrig mall på denna grund ljusets väktare drivkrafter konsten att vara caroline roald dahl omslag skriv enkelt vuxenroman gröna fingrar sökes leona mitt i nacka revolt akter eleine eksvärd refererande miljöbeskrivning försaka kontrakt med läsarna brenda novak jenny rogneby oanständiga berättelser youtube svenska akademien förbeställ indirekt miljöbeskrivning stökigt nybörjarmisstag dramatrugi författarplattform passiva meningar sexchock chic lit marknadsföring öka drivet med rätt pacing ylva arvidsson hisspresentation erotisk deckare frans jeppsson wall story structure architect anders blomström mittpunkt vinter kroppsspråk manus tillbaka till bromma kurs sara dalengren lix begränsat perspektiv filmtips save the cat! the twilight saga planteringar högskoleprovets orddel författarkurs syfte jenny dahlberg komedi coach så överlever du en refusering redigera bok stitcher spegelneuroner konkurs antagen den inre resan test grejen med verb pod nacka hybridförlag allvetande pia stockholms körförbund huvudperson nordland filmanalys
Översättningen är en katastrof, hur kan förlaget välja en så usel/slarvig översättare? Troligen tar man en som har tid; det gäller att vara snabbt ut för att hänga på en bästsäljare utomlands. Några exempel: "familj" när det uppenbart det är "släkt" som avses. "de lustar efter dem". Vad är "lustar" som verb? "förlösa min bror Shawn". Det är väl föderskan som blir förlöst, eller? "Can you hear me" , heter det på engelska men på svenska säger man "Hör du mig" i en liknande situation."Den där blicken i ögonen". På svenska heter det antingen "Blicken" eller "uttrycket i ögonen". Jag kommer nog att finna flera störande fel, inte alltid förstörande, som tur är.
Jag minns att jag läste om en författare som yttrade något som "först skriver jag texten, sen går jag igenom den och tar bort hälften av orden".Det skulle jag rekommendera Tara att göra också.
Men, som sagt, jag väntar med helhetsomdömet till jag har läst hela boken.
Kul att du tar dig tid att delge dina välformulerade tankar till oss andra bokläsare!
Hälsningar, Göte Gustavsson
Jag ska ärligen erkänna att jag inte reagerade på språket i boken för berättelsen svepte mig med sig, vilket i mitt tycke gör att språket uppfyllt det som den ska - nämligen att bära fram innehållet.
Naturligtvis är vi alla olika. Jag hoppas dock du kan se förbi den dåliga översättningen och uppskatta boken för dess innehåll. Kanske läsa den på originalspråk istället? Du verkar vara väldigt duktig på engelska.
Kram Pia
5 oktober 2019 13:18:11