Pias Skrivtips: Varför är målet så viktigt?
Ta bort målen från fotbollsplanen och du har ingen fotbollsmatch. Du har några fotbollsspelare och en boll, men ingen match.
Ta bort målen från boken och du har ingen berättelse. Du har några karaktärer och miljöer, men ingen handling.
Idag ska jag prata om dina karaktärers mål och varför målen är så viktiga.
Utan mål ingen handling
Om du skriver en bok där dina karaktärer saknar mål så blir det ett antal scener staplade på varandra. Visst kan scenerna vara både roliga och lärorika, men det blir svårt att säga vad boken handlar om.
Den handlar om ett killgäng, blir kanske svaret. Fundera på det svaret ett tag. Vad säger det om boken? Jo, man får veta vem det handlar om, men inte vad. Du vet alltså ingenting om bokens handling.
Det är dina huvudkaraktärers mål som definierar vad:et. Om dina karaktärer inte har några mål, eller om detta/dessa mål är dåligt definierade, så kommer bokens handling att halta.
Som författare ska du alltid fråga dig vad dina karaktärer vill, vad har de för mål? Och sedan måste du få ned det målet så tydligt att dina läsare också förstår vad dina karaktärer har för mål.
Om jag säger att boken handlar om ett killgäng som försöker få biljetter till årets coolaste fest, så vet du inte bara vem det handlar om utan också vad. Killarnas mål är att få tag i biljetter till festen och det definierar bokens handling.
Utan mål, ingen handling.
Gör målet viktigt
Det räcker inte att ge dina karaktärer mål för att det ska bli en intressant handling. Du behöver några saker till.
Det ena är att målet eller målen måste vara viktiga för dina karaktärer. Så viktiga att de kan göra nästan vad som helst för att nå detta mål.
För om målet inte är viktigt då kan dina karaktärer lika gärna ge upp så fort de stöter på ett hinder. Och faller målet, då faller handlingen. Då är boken slut.
Sätt något på spel
För att målet ska bli viktigt för dina karaktärer måste du sätta något på spel, något som är betydelsefullt för dina karaktärer.
Låt dina karaktärer antingen förlora något värdefullt om de inte når sitt mål, eller vinna något värdefullt om de når sitt mål.
Ju viktigare detta är för dina karaktärer, desto intressantare blir berättelsen.
Det mest värdefulla vi har är våra liv, eller våra närståendes liv. Vill du inte skriva om död så kan du skriva om kärlek. Att riskera att förlora sitt livs kärlek är en outtömlig källa till berättelser som fungerat i tusen och åter tusen år. En annan outsinnlig källa för berättelser är om rikedom och makt.
Men egentligen spelar det ingen roll vad det är som sätts på spel, bara det är viktigt för dina karaktärer.
Boken med killarna som försöker få tag i biljetter till årets coolaste fest är egentligen ingen bok. Det är en film. Tro det eller ej - men någon har filmatiserat det hela. Kanske du tycker att handlingen är enormt banal och det hade den blivit om det inte varit för en viktig detalj:
Målet att få biljetter till årets coolaste fest blir viktigt eftersom den ena killens drömtjej ska dit och enda chansen att någonsin få träffa henne igen är om han får tag i biljetter till festen. Eftersom det står mycket på spel - hans livs kärlek - så blev det här banala målet till en film.
Gör det svårt att nå målet
Men det räcker inte att ha ett mål som är viktigt och sätta något på spel. Du behöver dessutom göra målet svårt att nå.
Om målet är lätt att nå kommer dina karaktärer nå målet inom några sidor och då slutar boken där.
Alltså måste du sätta upp hinder som gör att dina karaktärer inte når målet vid första bästa försök.
I exemplet med killarna som försöker få tag i biljetter till årets coolaste fest så är det första hindret det faktum att de letat efter dessa biljetter i flera år utan att få tag i dem. De har ingen aning om vem de ska kontakta för att få tag i biljetterna eller var den här festen håller hus. De vet bara - ryktesvägen - att det är en fest som heter duga och dit kommer den här tjejen.
OBS! Du måste tänka på två saker när du hittar på hindren som står mellan dina karaktärer och deras mål.
- För det första får hindren inte vara för lätta att övervinna, för lyckas de ta sig över hindren och nå målet så slutar berättelsen alldeles för tidigt.
- För det andra måste hindren vara svåra att övervinna på riktigt. Om det finns en enkel utväg, men dina karaktärer inte tar den, så kommer läsarna att bli förbannade.
Gör det svårare att nå målet
Men det räcker inte att göra hindren svåra, ju längre in i berättelsen du kommer desto svårare måste hindren bli. Det kallas för konfliktupptrappning.
Jag berättar mer om konlfikter i mitt blogginlägg Konflikter!
Det är genom att trappa upp konflikterna så att hindren blir svårare och svårare att överkomma som du ökar spänningen i boken. Även om det bara är en feelgood så behöver du en konfliktupptrappning för att behålla dina läsares intresse hela vägen in i mål.
Det låter kanske knepigt, men är i själva verket rätt naturligt.
Det viktiga när du tänker konfliktupptrappning är att du inte kastar in nya konflikter utan att du trappar upp dem du redan har. Spänning byggs inte upp för att du kastar in en ny citron - utan för att du kramar ur sista droppen ur den citron du redan har. Det här med att pressa citroner är en liknelse som jag snott från Lennart Guldbrandsons bok Manusförfattarens guide.
Tänk dig att du har en scen där en ond pojke hotar slå bokens huvudperson med en trädgren. Säg att du som författare låter trädgrenen vara så skör att den går sönder i luften varefter den stygga pojken blir rädd och springer sin väg.
Ingen bra lösning. Den spännande scenen är över innan den ens har börjat. Du har ju inte pressat minsta lilla droppe ur citronen.
Tänk dig istället att den första grenen går sönder i luften, men då böjer sig den elaka pojken ned och hittar en större gren. Din huvudperson duckar så grenen slår i ett träd. Den elaka pojken brottar då ned din huvudperson, famlar med handen i jorden och får tag i en stor sten. Din huvudperson sprattlar med armar och ben men den elaka pojken ropar på sina vänner. De springer fram och håller din huvudperson stilla. Nu kan din huvudperson inte komma undan. Den elaka killen höjer handen med stenen och måttar mot din huvudpersons huvud ...
Ja, nu börjar det likna något. Du har eskalerat motståndet tills allt hopp är ute. Läsarna tänker att hur ska huvudpersonen komma undan? När läsarna tänker så - då har du lyckats pressa sista droppen ur citronen.
Det är så du ska tänka. Låt inte dina karaktärer klara av alla hinder omedelbart utan låt dem få kämpa innan de lyckas. Ju mer de kämpar och desto starkare de blir, desto svårare blir moståndet. Det handlar inte om att du kastar in nya konflikter - du trappar helt enkelt upp den konflikt du redan har. Och det är vad som menas med konfliktupptrappning.
Hela vägen in i mål
Med hela vägen in i mål menar jag att du ska behålla läsarnas intresse hela vägen till bokens sista sida.
Du får nämligen inte låta dina karaktärer nå, eller misslyckas med att nå, sitt mål förrän du närmar dig slutet av berättelsen. Visst kan du ha några sidor där du berättar vad som hände sedan, men de flesta berättelser slutar mer eller mindre när karaktärerna når sitt mål.
Byta mål, byta riktning
Vadå? tänker säkert du. Får jag inte byta mål?
Jo, det får du.
Oftast sker det helt naturligt genom att dina karaktärer lär sig något på resan varefter målet förskjuts.
När dina karaktärer klarar av ett hinder, eller ett hinder gör att dina karaktärer tvingas byta riktning, så har du en så kallad milstolpe. Du kan läsa mer om milstolpar i mina blogginlägg Tema, idé, koncept, premiss och intrig samt Strukturera din roman. Det är vid dessa milstolpar som dina karaktärer helt naturligt justerar sitt mål.
Ja, då eller en stund efteråt. Det är ju inte alltid man inser omedelbart att det mål man precis uppnått inte var så fantastiskt som man tänkt sig. Men det får inte ta alltför lång tid för dina karaktärer att inse sitt fatala misstag, för då kommer läsarna undra varför boken har så många sidor kvar. Kanske de rent av lägger boken ifrån sig trots att halva berättelsen återstår. Jag lovar - jag har gjort det själv. Har dina karaktärer nått sitt mål så känns det som om berättelsen är slut. Och är berättelsen slut så orkar man inte läsa en massa bladder om hur de levde lyckliga i alla sina dagar ...
Nej, om dina karaktärer når ett mål så måste de skaffa sig ett nytt mål eller se över det de redan har. Och det relativt snart.
I filmen om killarna som försökte få tag i biljetter till årets coolaste fest så lyckades de få tag i dessa biljetter i mitten av filmen. Med andra ord borde filmen sluta där. Men nej, naturligtvis händer någonting som gör att de riskerar att missa festen och då förskjuts målet från att få tag i biljetterna till att hinna fram till festen i tid.
Själva huvudmålet är dock i stort detsamma - gå på den berömda festen. Men delmålet för att ta sig dit förskjuts under resans gång.
Om du undrar vilken film jag talar om så heter den The night before. Och nej, jag såg inte hela filmen - råkade bara springa förbi TV:n några gånger under filmens gång och reagerade på den banala handlingen men hur genialiskt producenten ändå fått till det så att det funkade. Kanske jag borde ha sett hela filmen innan jag uttalde mig om den i ett blogginlägg såhär, men det viktiga är ju inte huruvida jag fattat filmen korrekt eller inte. Nej, lärdomen är att du kan låta dina karaktärer ha vilket banalt mål som helst - så länge det är tillräckligt viktigt för dem. :)
Lycka till nu och glöm inte målet!
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Fiona Allen » Pias skrivtips: Konflikter!: ”Mitt liv har vänt till det bättre sedan jag började arbeta med Dr Ilekhojie. Sed..”
-
sarah » Pias skrivtips: Konflikter!: ”Jag läste några av Dr. Sunnys vittnesmål om en kärleksförmedlare som förklarade ..”
-
mary » Pias skrivtips: Den inre resan: ”Läs och kontakta även Dr. Sunny om du behöver en stark kärleksförtrollning för a..”
-
loveth » Den är jätteintressant, mamma!: ”Jag läste några av Dr. Sunnys vittnesmål om en kärleksförmedlare som förklarade ..”
-
Dora » Kan man skriva en hel bok bara med hjälp av mina 17 strukturpunkter?: ”Mitt namn är Dora. Av respekt för dig och dina trollformler måste jag göra detta..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
hjärtan av jazz hjärtats dårskap sanning tone viberg förlag robin dunbar filmanalys nordland huvudperson test den inre resan antagen konkurs spegelneuroner fokus coach komedi jenny dahlberg syfte författarkurs högskoleprovets orddel stitcher redigera bok så överlever du en refusering tempväxling klimatriksdag jul fällor säljkurs richard dawkins kursportal lisa cron läsupplevelse ängelns coctail ylva, johan och siri arvidsson karin smirnoff lb förlag twitter skrivglädje manus katarina bivald inramning dagen f anders hansen frans jeppsson wall erotisk deckare sveriges bästa skrivblogg fanta ansats writers little helper pocket kristina svensson måns zelmerlöw sexchock passiva meningar jenny rogneby brenda novak kontrakt med läsarna försaka refererande miljöbeskrivning eleine eksvärd stilistiska särdrag janice hardy logik en oberoende kvinna skräcknoveller rutin förlagssytem lucy dillon akter revolt mitt i nacka buskap niklas engdahl kapitel buzz anna keiler story trumps structure liknelser sex författarträff att skriva under hot head hopping egenutgivning skatteregler sagan om is och eld symbolik skriv klart lucia organiskt skrivande det allvetande perspektivet bokbeat mia bergenheim dunbars tal analys tankevurpa spex rättigheter medveten författare tvister anna bågestam ryltenius humor miljön fånga läsaren sofia ymén steven pinker brainstorming tajming gömd blake snyder actionscener kretslopp läsbarhetsindex sofia fritzson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen peter magnusson vilseledning pär åhlström skrivarpodden inledning skröna instagram skriv en bestseller igenkänningsfaktorn mathew l tocker refusering gestaltningsbibeln ett oemotståndligt förslag den viktiga ansatsen allt jag fått lära mig din hjärna sarah dawn finer the girl on the train berättad prosa månpocket romantik extrovert socialt umgänge referera olga rönnberg show don't tell leona tärningen är kastad dikter bygg din egen word-mall bokformat tryck oraganiskt skrivande innehåll malva b. trigger annika estassy dokument bokus kostnader faktabok skriv2016 titel mitt i loppet word-mall bokens koncept lyckas ännu mer med din gestaltning bakgrund arne dahl ämne i havet finns så många fiskar ljudboksgalan den normala världen style traditionellt förlag vinst george rr martin korrekturfel dagny carlsson k.m. weiland storytel skrivartips bones dave eggers spökskrivare revy allvetande berättare alla bolag författarutbildning svåra ord national treasure sanning med modifikation erotisk roman klimatet flesch-kincaid eva ludvigsen skrivarkurs klarar du de svåra orden itunes twlightsagan save the cat skrivmingel pensionatet vid världens ände vår slut eldskytten victoria lynn schmidt så skapar du en bra tvist matthew l jocker förläggare livet motorcyklar och andra omöjliga projekt förstärka forum förlag sociala media covid upplösning elisabeth hoyt pitch ansatsen james v smith jr direkt miljöbeskrivning olof röhlander lynda woodruff dödlig åtrå sandemo litterära agenter lyrik word-mallar tryckt bok distribution bob dylan författarkliniken susan wiggs tärningen är kastad sanna ivarsson bygg din egen mall fal sättning begär marie-louise fritzén noveller snackis anders nyman högläsning metaforer susanne collins överraska dina läsare höstsol word förlagsekonomi skatt game of thrones pseudonymer synopsis skriva facklitteratur spänning hjärnan veronica roth story engineering ordberoende förlag vågspel twist margit sandemo harlequin författartävling 2015 allt hopp är ute miljö whip media hunger games förlagsavtal intervju ping pong-metoden premiss dialog screen writing bäraren release frida skybäck djävulsverk strukturera din roman den antagonistiska kraften agenter vardagligt språk ylva lee lindell research längd avatar roller författarskap osynlig berättarröst ungdomsbok lind & co testläsare de rotlösa lättläst skrivblogg öka drivet i din berättelse deckare birgitta bergin ljudbok fängsla dina läsare agenturer outliner akademiskt språk känslor vuxenlitteratur john yorke sekten på dimön topic gestaltande bli utgiven barnbok tempo harpercollins författartävling vanföreställning hinder genre skrivarhandbok pacing catrine tollström korrekturgranskare harpercollins hungerspelen skriva böcker dramaturgi eurovision song contest blogg faktaböcker skrivhandbok marcus olausson anslag bästsäljare berättarröst gestalta film början jodie archer författare lean lektör handling bihandling corona karaktärer tema romanstruktur covid-19 historisk roman gestaltning döda poeters sällskap harlequins författartävling pias strukturmodell harlequin skrivtips kärleksroman struktur pia lerigon romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips bokrecension historical romance bok johannes vivers historisk kärleksroman harlequin författartävling dubbelspel bokrelease mål bestseller vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 ann ljungberg roman fantasy vägen framåt falskspel erotik pinch point bokens handling the bestseller code kata plot point förlag recension skrivpodd skönlitterärt the circle perspektiv kärlek redaktör bokmanus miljöer harlequins författartävling 2015 konflikter facklitteratur mariette lindstein tävling katametoden feel good takt 17-stegsmodell inre resa konfliktupptrappning stil peter barlach konsten att flirta som en gudinna simona ahrnstedt filmmanus lektörsutlåtande mega-bestseller överenskommelser miljöbeskrivningar eldbunden mathew l jockers finlitteratur the bestseller experiment antagonist stand up comedy strukturmodell valet förväntningar ewa åkerlind larry brooks berättare skiftande perspektiv målgrupp romantisk komedi tillbakablick skräck skrivprocess yttre resa steven james mörkersdottir novell följebrev röst stieg larsson nobelpriset i litteratur klimax svenska skrivbloggpriset divergent huvudhandling allvetande perspektiv facebook lyckas med din gestaltning boktugg novellantologi skriva filmmanus svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset character arc organic writer hitta början planerat skrivande författarröst elisabeth akteus rex långtidssjuk 4-aktsmodell svenska skrivpoddpriset parallellhandling releasefest idé skriv dialog bokens tema the definite guide to screen writing jan arnald arv adjektiv bokens premiss kill your darlings delilah marvell piratförlaget rytm danny alegi personlighet adlibris skapa en mall frida arwen roslund in media res books & dreams prissättning skriva god jul lyckostunder språk understanding show don't tell harry potter catharina ingelman-sundberg gestaltande miljöbeskrivning städning introvert minnen av dig kriminalroman filteruttryck gone girl bokskåpets hemlighet hjärnforskning tara westover årstider permakultur! framtiden i din trädgård sveriges bästa skrivpodd föreläsning justin timerlake författarkväll 100 första orden debutroman johan arvidsson expert niklas modig ramhandling webbkurs romangestalter pr vi for upp till mor ekosystem öppningsscen berättelser studie love actually kuleshov-effekten robert sapolsky frdia arwen rosesund författarförbundet påsk specifik sören bondesson forskning libsyn theory if mind vingar av rök koncept på denne grund godmorgon världen tillbaka till henne motsättningar michael gazzania hoi förlag ton vilken typ är du? syd field åsa böker sickla beskrivande bokens intrig perspektivbyte mariette linden sagan om isfolket biintrig nattlöpare bonnier carlsen bonnier förlag flickvänskontraktet hype lust & löften ll-förlaget fatta eld livet leker into the wood karaktärsdrag miljöbeskrivning enkelt scener stella cameron håll rollen histrisk kärleksroman populärlitteratur anna jansson kuliss böcker kontrakt med läsaren raeanne thayne the charm school petra mede litet förlag franskt band the writers little helper aristoteles bibliografi flickan med silverhåret susanne ahlenius komik mina böcker filmrättigheter högtider permakultur manuspitch scandalous desires detta är lean slutscen lennart guldbrandsen hur en bok bör skrivas 100 ord höst siri arvidsson magkänsla pablo roberto skrivkurs hierarkier hemsida skrivregler sommar camilla davidsson historieberättare henrik fürst redigering podcaster högskoleprovet harper collins uc midsommar filmrecension relationsroman flicka försvunnen vi och dem helen ekeroth den inre positiva resan blir det någonsin för sent? tempus elementary stockholm adjektivsjuka tonalitet lögn julia london udda the screen writer's workbook fackböcker känn dina karaktärer beskriva voice plot goal lars wilderäng som eld konsten att vara caroline roald dahl manustävling tema, idé, koncept, premiss och intrig mall på denna grund ljusets väktare drivkrafter undertext litterärt #skriv2016 omslag skriv enkelt vuxenroman gröna fingrar sökes leona oanständiga berättelser youtube svenska akademien rollup e-bok mallar poesi litterära agenturer skrivarhandböcker fifty shades of gray stand up förbeställ indirekt miljöbeskrivning stökigt nybörjarmisstag dramatrugi författarplattform skrivfest vändpunkt chic lit marknadsföring öka drivet med rätt pacing ylva arvidsson hisspresentation tvist story structure architect anders blomström mittpunkt vinter kroppsspråk save the cat! the twilight saga planteringar tillbaka till bromma kurs sara dalengren lix begränsat perspektiv filmtips sara lövenstam theres wittgren titanic gimmick neurologi catoblepas förlag kreditupplysning objektivt perspektiv radio p1 grejen med verb pod rabén & sjögren intrig synlig berättarröst antologi debutera logiska fel anna bågstam ryltenius vad gick fel? nacka hybridförlag allvetande pia stockholms körförbund
Your article is very useful