Pias skrivtips: populärlitteratur versus finlitteratur?
Nyss hemkommen från Skriv2016 måste jag dela med mig av en alla de saker jag lärt mig under konferensen. Nämligen vad som skilljer populärlitteratur från finlitteratur.
Det är inte mina ord, utan Jan Arnalds. Han är betydligt mer kompetent att uttala sig om dessa saker än vad jag är eftersom han rör sig i såväl finlitteraturens salonger som i populärlitteraturens salar.
Jan Arnald eller Arne Dahl
Jan Arnald är författaren och litteraturkritikern som ville ta in finlitteraturen i deckargenren. Han ville visa att det går att skriva deckare med karaktärer som inte är platta. Så skapade han pseudonymen Arne Dahl och skrev flera prisbelönta deckare.
Jag har faktiskt gått på kurs hos honom en gång för väldigt många år sedan i tron att jag skulle träffa min favoritförfattare Roald Dahl. Besvikelsen var stor och jag var inte så peppad att gå en kurs om hur man skriver deckare. Det var naturligtvis ett stort misstag att jag inte tog tillvara på den kunskap Jan Arnald hade att erbjuda, men på den tiden skrev jag inte aktivt.
Dock minns jag att det var en kul kurs. Och så minns jag att Jan Arnald läste en av sina noveller där 400.000 kr i 1000-lappar vällde ut ur en portfölj. Då påpekade en av deltagarna att 400.000 kr i 1000-lappar inte är mer än fyra sedelbuntar, vilket knappast fyller en hel portfölj. Jan Arnalds förvånade min sitter för alltid inpräntad på min näthinna.
Det hade ju varit bättre om jag mindes något annat från kursen än just denna anekdot. :)
Men nu var det ju inte om det jag skulle prata om utan om populärllitteratur versus finlitteratur.
Vad skiljer populärlitteratur mot finlitteratur?
Slutet skiljer mellan populärlitteratur och finlitteratur, sa Jan Arnald på Skriv2016 och jämförde med en deckare. I en deckare sker det alltid någon form av upplösning. Det är få deckare där slutet flyter ut i något obestämbart luddigt. Läsarna har större krav än så - de vill ha closure.
Och sedan sa Jan Arnald något som verkligen fick mig att spetsa öronen:
Tyvärr har det blivit så bland finlitteraturens generaler att finns det ett slut i en bok så är det likställt med något dåligt.
Och det är tack vare detta uttalande som jag skriver det här blogginlägget.
Själv har jag aldrig förstått mig på den här uppdelningen i populärlitteratur och finlitteratur. Det finns bra och dåliga böcker, men inte katten finns det något som jag skulle vilja säga är "finare" än andra.
Själv gör jag kopplingen mellan det Jan Arnald sa och det jag skrivit om i olika strukturmodeller.
I den klassiska strukturmodellen så bygger boken på att det finns en handling. Och handlingen får du om bokens protagonist har ett mål som hen försöker nå. Boken slutar med en upplösning där läsarna får svar på frågan om hen lyckades nå sitt mål eller inte.
Det är så de flesta läsare vill ha det varför böcker som har den här uppbyggnaden säljer bättre. Det överensstämmer alltså med begreppet populärlitteratur - litteratur som är populär bland läsarna.
I slice of slice-strukturen har man ingen handling utan berättelsen bygger på en rad scener som staplas på varandra utan någon till synes egentlig ordning. Med andra ord finns inte heller något tydligt slut. Det kan vara sådär obestämt luddigt som Jan Arnald säger att finlitteraturens generaler vill ha.
Nu tror jag ju inte jag att det är slutet i sig som gör att finlitteraturens generaler förespråkar denna typ av litteratur, utan konceptet som sådant. Det kräver nämligen mer av läsarna när det inte finns någon tydlig handling. Istället läggs vikten på karaktärerna, relationerna och att man utforskar ett ämne på djupet.
Är man ute efter en tydlig handling ter sig dessa böcker flummiga. Därför går de sällan hem hos den stora massan. Men är man en van läsare kan det bli väldigt givande att ge sig hän åt det mänskliga psykets inre virrgångar. Om man är lagd åt det hållet, vill säga.
Och om det är en bra bok. ;)
Det finns ju bra och dåliga böcker som följer så väl den klassiska strukturen som slice of life-strukturen.
Finns det drag av lathet hos finlitterära författare?
Ja, det finns en mer hantverksmässig del i en deckare, tyckte Jan Arnald. Många författare vill ha frihet. Den absoluta friheten skapar sällan bra litteratur - det behövs något mer.
Och det där med frihet hörde jag även från en annan föreläsning på Skriv2016-konferensen. Danny Alegi sa nämligen:
Have structure, but be free. The more structure you have, the more freedom you will have. Embrace the paradox.
Danny menade att har du en struktur så kan du vila i tryggheten vart du ska och sedan är du fri att skriva på. Det ger dig mycket mer frihet än om du börjar skriva utan en aning om vart du ska ta vägen.
Jag håller med, även om jag tror att varje person måste hitta sitt eget sätt att skriva. Dock är det aldrig fel att prova nya vägar. Läs gärna mitt blogginlägg Vilken typ är du?
Finns det ett förakt mot populärlitteratur?
I Svenska Akademien finns ett deckarförakt, fortsatte Jan Arnald. Det finns en övertygelse att når man rätt många läsare så är något i grunden fel.
Han rör ju sig i Svenska Akademiens salonger så han borde veta vad han talar om. Jan Arnald själv tycker däremot att det är viktigt att nå läsarna. Och jag håller med.
Att skriva en bok som når en stor läsekrets är faktiskt ingenting man knåpar ihop på en kafferast. Det kräver enormt mycket arbete och kunskap om skrivandet. Därför tycker inte jag att man ska se ned på populärlitteraturen.
Och trots att slice of life-strukturen har sina egna utmaningar för att boken ska bli bra, så kanske det ligger något i Jan Arnalds påstående att de som skriver finlitteratur är lite lata. I varje fall om de valt bort all form av struktur bara för att de anser att deras konstnärliga frihet skadas av för mycket kunskap. Men samtidigt tror inte jag att man kan skriva en riktigt bra bok om man är lat.
Jag håller med Danny Alegi om att struktur skapar frihet, den begränsar inte. Det är nämligen svårt att bryta mot konventionen och vara nyskapande om man inte vet vad man bryter mot.
Varför anses finlitteraturen vara bättre?
I andra länder är det här med finlitteratur inte samma grej. Nobelpriset gör att vi byggt upp ett elfenbenstorn av finlitteratur i Sverige som skapat en mur mellan populärlitteraturen och finlitteraturen, avslutade Jan Arnald.
Men så skrattade han och sa att det här med att Bob Dylan fått nobelpriset i litteratur rört om i grytan. Kanske blåser det nya vindar i elfenbenstornet?
Ja, jag håller med. Det är positivt att Bob Dylan fick priset. Han om någon skriver ju populärlitteratur i den bemärkelsen att hans låttexter är populära. Kanske vi en dag äntligen slutar dela upp böcker i populär- kontra finlitteratur.
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
lars ahlin » Pias skrivtips: Bygg din egen Word-mall: ”Tacksam med hjölp att ta bort skrivskyddet i Word. Har försökt utan att lyckas. ..”
-
shemal Samuelson » Pias skrivtips: Det perfekta följebrevet: ”Mycket bra info och råd om hur ett bra följebrev kan skrivas. Tusen tack.”
-
Aki » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Jättebra sida, förutom det jag kommenterade, glömde jag ju också att skriva, Tac”
-
Aki » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Jag glömde skriva tidigare att de äldre författare jag läst som jag gillar som S..”
-
Ingela Kamal Kärrman » Pias skrivtips: Så skriver du en bestseller: ”Tack så hjärtligt för vägledning Nu är det min första mening i min ev första ..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
allvetande hybridförlag nacka vad gick fel? anna bågstam ryltenius logiska fel hjärtan av jazz hjärtats dårskap sanning antagen konkurs spegelneuroner fokus debutera antologi jenny dahlberg syfte författarkurs högskoleprovets orddel stitcher redigera bok så överlever du en refusering coach komedi jul fällor säljkurs richard dawkins kursportal lisa cron läsupplevelse tempväxling klimatriksdag vinter mittpunkt anders blomström story structure architect tvist ängelns coctail ylva, johan och siri arvidsson öka drivet med rätt pacing marknadsföring chic lit vändpunkt skrivfest katarina bivald nybörjarmisstag stökigt indirekt miljöbeskrivning förbeställ stand up fifty shades of gray sveriges bästa skrivblogg fanta ansats försaka refererande miljöbeskrivning eleine eksvärd stilistiska särdrag janice hardy skrivarhandböcker litterära agenturer poesi vuxenroman skriv enkelt omslag #skriv2016 litterärt undertext logik en oberoende kvinna skräcknoveller mall tema, idé, koncept, premiss och intrig manustävling roald dahl konsten att vara caroline drivkrafter ljusets väktare på denna grund head hopping egenutgivning skatteregler sagan om is och eld symbolik skriv klart författarträff att skriva under hot tonalitet adjektivsjuka stockholm elementary tempus udda julia london lögn helen ekeroth vi och dem flicka försvunnen spex midsommar uc harper collins högskoleprovet podcaster redigering henrik fürst anna bågestam ryltenius humor miljön läsbarhetsindex sofia fritzson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen peter magnusson vilseledning pär åhlström historieberättare camilla davidsson höst 100 ord hur en bok bör skrivas lennart guldbrandsen slutscen detta är lean scandalous desires siri arvidsson högtider filmrättigheter mina böcker komik susanne ahlenius flickan med silverhåret manuspitch permakultur extrovert socialt umgänge referera olga rönnberg show don't tell månpocket romantik bygg din egen word-mall bokformat tryck oraganiskt skrivande innehåll malva b. raeanne thayne kontrakt med läsaren dokument bokus kostnader faktabok skriv2016 titel mitt i trigger annika estassy hype flickvänskontraktet bonnier förlag bonnier carlsen nattlöpare biintrig loppet perspektivbyte bokens intrig beskrivande sickla åsa böker syd field sagan om isfolket mariette linden ton hoi förlag michael gazzania motsättningar tillbaka till henne vilken typ är du? koncept vingar av rök theory if mind libsyn forskning spökskrivare revy allvetande berättare flesch-kincaid eva ludvigsen skrivarkurs klarar du de svåra orden itunes twlightsagan save the cat erotisk roman klimatet vi for upp till mor pr romangestalter webbkurs ramhandling niklas modig berättelser öppningsscen ekosystem debutroman 100 första orden författarkväll justin timerlake föreläsning expert johan arvidsson james v smith jr direkt miljöbeskrivning olof röhlander lynda woodruff dödlig åtrå sandemo pitch ansatsen word-mallar tryckt bok distribution bob dylan författarkliniken susan wiggs litterära agenter lyrik skriva prissättning books & dreams språk lyckostunder god jul snackis anders nyman högläsning metaforer susanne collins marie-louise fritzén noveller word förlagsekonomi skatt game of thrones pseudonymer piratförlaget delilah marvell bokens tema synopsis spänning hjärnan story engineering veronica roth vågspel twist ordberoende förlag elisabeth akteus rex harlequin författartävling 2015 allt hopp är ute organic writer whip media hunger games skriva filmmanus ping pong-metoden premiss dialog screen writing novellantologi huvudhandling frida skybäck divergent klimax strukturera din roman den antagonistiska kraften röst följebrev research novell steven james mörkersdottir skrivprocess osynlig berättarröst ungdomsbok skräck målgrupp romantisk komedi skiftande perspektiv larry brooks öka drivet i din berättelse deckare ewa åkerlind ljudbok valet antagonist the bestseller experiment finlitteratur mathew l jockers vuxenlitteratur john yorke känslor mega-bestseller lektörsutlåtande gestaltande bli utgiven barnbok tempo harpercollins författartävling konfliktupptrappning hinder genre skrivarhandbok pacing katametoden tävling harpercollins mariette lindstein skriva böcker dramaturgi eurovision song contest blogg faktaböcker skrivhandbok kärlek the circle bästsäljare berättarröst gestalta film plot point början författare lean lektör handling bihandling corona karaktärer tema romanstruktur covid-19 historisk roman gestaltning döda poeters sällskap harlequins författartävling pias strukturmodell harlequin skrivtips kärleksroman struktur pia lerigon romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips bokrecension historical romance bok johannes vivers historisk kärleksroman harlequin författartävling dubbelspel bokrelease mål bestseller vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 ann ljungberg roman fantasy vägen framåt falskspel erotik pinch point bokens handling the bestseller code kata jodie archer förlag recension skrivpodd skönlitterärt anslag perspektiv marcus olausson redaktör bokmanus miljöer harlequins författartävling 2015 konflikter facklitteratur hungerspelen korrekturgranskare catrine tollström feel good takt 17-stegsmodell inre resa vanföreställning stil peter barlach konsten att flirta som en gudinna simona ahrnstedt filmmanus sekten på dimön topic eldbunden överenskommelser miljöbeskrivningar agenturer akademiskt språk outliner fängsla dina läsare birgitta bergin stand up comedy strukturmodell skrivblogg förväntningar berättare lättläst de rotlösa testläsare lind & co författarskap tillbakablick yttre resa roller avatar längd ylva lee lindell agenter vardagligt språk stieg larsson nobelpriset i litteratur svenska skrivbloggpriset djävulsverk release bäraren allvetande perspektiv intervju facebook lyckas med din gestaltning boktugg förlagsavtal svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset character arc hitta början miljö planerat skrivande författarröst margit sandemo svenska skrivpoddpriset långtidssjuk 4-aktsmodell releasefest parallellhandling idé skriv dialog skriva facklitteratur höstsol överraska dina läsare the definite guide to screen writing jan arnald arv adjektiv bokens premiss kill your darlings frida arwen roslund in media res rytm danny alegi personlighet adlibris skapa en mall sanna ivarsson tärningen är kastad begär sättning fal bygg din egen mall minnen av dig kriminalroman understanding show don't tell harry potter catharina ingelman-sundberg gestaltande miljöbeskrivning städning introvert permakultur! framtiden i din trädgård sveriges bästa skrivpodd filteruttryck gone girl bokskåpets hemlighet hjärnforskning tara westover årstider livet motorcyklar och andra omöjliga projekt elisabeth hoyt upplösning covid sociala media forum förlag förstärka pensionatet vid världens ände skrivmingel förläggare matthew l jocker så skapar du en bra tvist victoria lynn schmidt eldskytten slut vår specifik sören bondesson studie love actually kuleshov-effekten robert sapolsky frdia arwen rosesund författarförbundet påsk på denne grund godmorgon världen sanning med modifikation national treasure svåra ord författarutbildning alla bolag k.m. weiland dagny carlsson dave eggers bones skrivartips storytel den normala världen ljudboksgalan i havet finns så många fiskar korrekturfel george rr martin vinst traditionellt förlag style lust & löften ll-förlaget ämne arne dahl bakgrund lyckas ännu mer med din gestaltning bokens koncept word-mall stella cameron håll rollen fatta eld livet leker into the wood karaktärsdrag miljöbeskrivning enkelt scener dikter leona tärningen är kastad histrisk kärleksroman populärlitteratur anna jansson kuliss böcker aristoteles bibliografi the charm school petra mede litet förlag franskt band the writers little helper den viktiga ansatsen ett oemotståndligt förslag gestaltningsbibeln berättad prosa the girl on the train sarah dawn finer din hjärna allt jag fått lära mig inledning skrivarpodden refusering mathew l tocker igenkänningsfaktorn skriv en bestseller instagram skröna kretslopp actionscener magkänsla pablo roberto skrivkurs hierarkier hemsida skrivregler sommar filmrecension relationsroman blake snyder gömd tajming brainstorming steven pinker sofia ymén fånga läsaren den inre positiva resan blir det någonsin för sent? tvister medveten författare rättigheter organiskt skrivande lucia tankevurpa analys dunbars tal mia bergenheim bokbeat det allvetande perspektivet lars wilderäng som eld the screen writer's workbook fackböcker känn dina karaktärer beskriva voice plot goal niklas engdahl buskap sex liknelser story trumps structure anna keiler buzz kapitel gröna fingrar sökes leona mitt i nacka revolt akter lucy dillon förlagssytem rutin kontrakt med läsarna brenda novak jenny rogneby oanständiga berättelser youtube svenska akademien rollup e-bok mallar dramatrugi författarplattform passiva meningar sexchock måns zelmerlöw kristina svensson pocket writers little helper ylva arvidsson hisspresentation erotisk deckare frans jeppsson wall anders hansen dagen f inramning kroppsspråk manus skrivglädje twitter lb förlag karin smirnoff begränsat perspektiv filmtips save the cat! the twilight saga planteringar tillbaka till bromma kurs sara dalengren lix objektivt perspektiv radio p1 sara lövenstam theres wittgren titanic gimmick neurologi catoblepas förlag kreditupplysning den inre resan test grejen med verb pod rabén & sjögren intrig synlig berättarröst pia stockholms körförbund huvudperson nordland filmanalys robin dunbar viberg förlag tone
Jag tror förlagen först och främst vill ha böcker som säljer bra och då är det den klassiska strukturen med tydlig handling och ett slut som gäller. Därför kan det vara svårt att bli antagen som debutant om man skriver enligt slice of life-strukturen.
Det kräver dessutom rätt mycket av en författare att ro en slice of life-struktur i hamn för karaktärerna och relationerna eller det ämne man valt att utforska måste vara så intressant att det uppväger det faktum att det saknas en handling. Det är något som man kanske måste ha skrivit många böcker för att lyckas med.
Däremot finns det ju ingenting som hindrar att man skriver en bok enligt den klassiska strukturen men likväl har intressanta karaktärer, relationer och ämne som man utforskar. Om jag förstod Jan Arnald rätt var det just detta han ville bevisa.
Kram Pia
Betr. novellen av Jan Arnald: Där visade han verkligen vad viktig research är. Han gjorde nog inte om den missen :-).
Det här med staplade scener på varandra och otydligt slut i "finlitteratur". Har fått för mig att om du är debutant är det mycket svårare att få ett manus publicerat, om det är uppbyggt på det sättet. Då ska det mesta vara väldigt tydligt. Väldigt med stora bokstäver. Men det kanske är en fördom jag har :-).
Just Jan Arnalds föreläsning var en av de mest intressanta under #Skriv2016