Pias skrivtips: Skriv poesi
Idag ska jag prata om att skriva poesi, dikter, lyrik eller vers som det också kallas. Många är kallade att skriva poem, endast ett fåtal uppmärksammas för sin diktkonst.
Sanna Ivarsson är poeten som imponerar - åtminstone på mig.
Hennes dikter är korta och koncisa, men rymmer så mycket känslor att jag jag inte förvånas om hon en dag citeras lika flitigt som Karin Boye med sin dikt ja, visst gör det ont när knoppar brister.
Sanna Ivarssons poesi får mig att längta efter mer. Som tur var finns det en bok: Pieces of my heart som du kan köpa direkt av Sanna eller beställa via Internetbokhandeln.
Hur gör man då när man skriver poesi? Låt oss ställa frågan till Sanna.
Smakprov på Sanna Ivarssons dikter
Jag vet inte vad som är värst;
att ständigt vara ensam
eller att ständigt ha sällskap
av min ångest
Sanna Ivarsson
Ibland
drömmer jag om dig
och när jag vaknar
vet jag inte längre
vart jag ska ta vägen
Sanna Ivarsson
Jag berättade det aldrig
men jag var alltid rädd
för att hamna i ett hem
med låsta dörrar
dit bara dina nycklar passade
Sanna Ivarsson
Varför skriver du poesi?
Hej Sanna, varför skriver du poesi?
Mitt poesiskrivande började som ett sätt att få ett känslomässigt utlopp. Det som var svårt att prata om med föräldrar eller kompisar kunde jag istället skriva om i diktform.
Idag skriver jag poesi av samma anledning, plus att det är ett kreativt utlopp. Jag tycker om att skriva och poesi ser jag som en väldigt tillåtande skrivform. Det ställer inte så höga krav utan ger mer en möjlighet att på ett icke-krävande sätt få ut sina tankar och känslor.
Mycket av min poesi handlar om inspiration i stunden, något jag känner att ”det här måste jag sätta ord på”, och då blir det en dikt av det.
Vad bör man tänka på när man skriver poesi?
Vad säger du Sanna - finns det några riktlinjer när man skriver poesi?
Jag skulle nog vilja påstå att poesi är en av de friare skrivformerna. Vem bestämmer egentligen vad som är poesi och inte? Det är lite som med konst – det ligger mycket i skaparens och betraktarens ögon.
Jag har själv aldrig läst någon kurs i eller instruktion om att skriva poesi. På det planet är jag helt självlärd, förutom inspiration och lärdomar från andra poeter såklart.
För min egen del försöker jag skriva mina dikter så att det finns en rytm i dem som gör dem lätta att läsa. Det är svårt att förklara vad det är för rytm, men det märker men om man skriver en dikt och läser upp den för sig själv. Vissa ord och meningar passar bättre eller sämre ihop och ligger bättre eller sämre i munnen när de läses.
Många tror att dikter måste rimma och det kan jag säga direkt – det måste de absolut inte! Det kan dock vara ett bra sätt att börja på för att få in rytmen och flytet i sina dikter genom att rimma. Men för min del är det absolut inget krav.
Jag är övertygad om att det finns många sätt att lära sig att skriva poesi på, men jag tror också att det framförallt handlar om det som kommer från hjärtat. Det kan vara så simpelt från att ditt skosnöre går upp en dag när du är sen på morgonen, till att den du trodde var ditt livs kärlek har lämnat dig. Allt får plats och ryms i poesin.
Hur skriver man poesi som berör?
Sanna, har du några tips om hur man skriver så läsarna berörs?
Oj, den var svår.
Jag skriver poesi för mig själv, det är bara mina tankar och känslor som jag sätter ord på. Jag strävar liksom inte efter att beröra eller skriver på ett visst sätt för att läsaren ska bli berörd. Om jag hade försökt skriva för läsaren istället för mig själv tror jag inte att det hade blivit bra. Det hade känts krystat. Jag tänker nog att om jag lägger in mig själv och mina känslor i mina dikter så lyser det igenom när någon annan läser dem.
Sen beror det ju på vem läsaren är - vissa blir väldigt berörda av dikter kring sorg och saknad, medan andra blir mer berörda av dikter om kärlek. Om jag ber fem personer plocka ut varsin favoritdikt ur min diktsamling kommer det antagligen bli fem olika dikter.
Så jag tänker helt enkelt inte aktivt på att beröra när jag skriver poesi.
Hur väcker man känslor?
Det här med hur man väcker känslor i en dikt är inte lätt att förklara. Men två saker måste vara uppfyllda för att jag ska väckas av känslor.
1. Det ska finnas en rytm
2. Det ska finnas tillräckligt mycket information så jag får en förståelse för innehållet.
1. Varför läsrytmen är så viktig i poesi
När jag gick i grundskolan fick jag lära mig att ett radbryt i en dikt betyder att man ska pausa. Sedan dess gör jag en paus i läsningen så fort en dikt byter rad.
Väldigt ofta stöter jag på poeter som inte följer grundregeln att ett radbryt betyder paus i läsningen. De kan ha en punkt mitt på en rad och fortsätta raden efter punkten för att göra radbryt bara för att papperet tar slut, på samma sätt som när man skriver en novell eller roman.
Då blir det en konflikt i min hjärna - var ska jag pausa? Ska jag pausa vid punkterna eller vid radbrytningarna eller både och? Om jag följer regeln och pausar både vid punkter och radbryt blir läsningen ofta så konstig och ryckig att jag varken upplever en njutning av att läsa dikten eller förstår dess innehåll. Men om jag måste bryta mot regeln att pausa vid radbryt, är det poesi då eller något annat?
Jag frågade Sanna om hon höll med om att man ska ta en paus vid radbrytning. Såhär svarade hon:
Jag bryter rader med en tanke om att det finns en särskild rytm jag gärna vill behålla.
Sanna och jag kom fram till att vi tyckte likadant i den här frågan. Vi ser radbryt som en paus, ungefär som vid en punkt. Sanna sa också att hon ibland hoppar över en hel rad och lämnar ett extra tomrum mellan raderna, då ska det läsas som en större paus.
Det är svårt att förklara rytm i dikter, säger Sanna. Jag är personligen väldigt beroende av rytm. Som exempel: ordet "vandaler" rimmar t.ex. inte på "er" i mitt rytm-tänk, även om det rent språkmässigt rimmar i de sista två bokstäverna.
Jag är som Sanna - jag vill ha en rytm. Poesi för mig handlar mycket om rytmen. När författaren bryter mot grundregeln att inte lägga radbrytningar där läsaren ska göra en konstpaus, så faller ofta hela rytmkänlsan.
När jag tvingas lägga tid på att klura ut hur dikten ska läsas tappar jag i känslomässig upplevelse. Den enda jag då känner är ointresse över att läsa vidare eller på sin höjd frustration.
Jag googlade och ramlade över Skrivsidan som har några bra snabbkurser i hur man skriver poesi. Du kan läsa mer om det här med rytm i Skrivsidans diktskola.
2. Vad handlar dikten om?
Det andra problemet jag ofta ställs inför när jag läser poesi år svårigheten att förstå diktens innehåll.
När rytmkänslan fallerar så tar även innehållet skada. När pauserna hamnar på fel ställen blir meningarna konstiga och då är det svårt att förstå vad författaren velat säga med sin dikt.
Ibland skriver författare dikter med en fantastisk rytm, men där jag likväl inte förstår vad dikten handlar om eftersom sammanhanget inte framgår av dikten. Då är det lätt hänt att dikterna ter sig som nedplottrade ord utan samband. Bara orden i sig räcker inte för att skapa tankar och känslor, jag vill ha ett innehåll.
Jag lånade Thomas Tranströmer på biblioteket och hade svårt att uppskatta hans dikter. Rytmen fanns, men jag förstod inte dikternas innehåll. Här är en av de dikter jag läste och inte förstod vad den handlade om:
När rymmaren greps
bar han fickorna fulla
med kantareller
Jaha, tänkte jag när jag läste dikten. Den sa mig ingenting och lämnade mig totalt oberörd.
Som tur var stod det några rader om att de här dikterna kom till efter att Thomas Tranströmer hälsat på hos en vän som jobbade på en ungdomsanstalt. Thomas skrev då en rad haikudikter som han senare gav till sin vän. När jag förstod dikternas sammanhang fick de plötsligt enormt mycket innehåll och då kom även känslorna.
Just den här dikten fick mig att skratta. Killen på ungdomsanstalten rymde, hamnade i skogen där han hittade kantareller. Om han rymde för att leta kantareller eller om kantarellerna fick honom att tänka på annat än att rymma, vet jag inte. Men vetskapen om hur dikten kom till gjorde all skillnad i världen i min upplevelse av dikten.
Det är inte alla som håller med mig om att läsaren måste förstå innehållet för att den ska väcka känlor. Iréne S Räisänen som har poetpodden skriver följande på Skrivsidans diktskola:
Mitt svar är att de har fel utgångspunkt. En dikt ska läsas utan krav på att förstå. Istället gäller det att öppna sina sinnen och känna.
Jag vet att det finns läsare som kan läsa ord som till synes saknar samband och uppleva de mest fantastiska känslor. Men jag hör inte till dem och jag är långt ifrån ensam. Många som inte tycker om att läsa poesi säger att det beror på att de inte förstår. Att påstå att dessa läsare har fel utgångspunkt är att göra det enkelt för sig som poet.
Kommunikation är alltid tvåvägs. Vill du nå ut med ditt budskap behöver du fundera på hur ditt material tas emot. Varför inte ta fasta på att det finns väldigt många läsare som behöver förstå diktens innehåll för att kunna uppskatta den till fullo. Det är stor skillnad på den som vet precis hur dikten kom till, mot en läsare som inte har en aning om varför den skrevs. Varför inte göra ett försök att skapa så pass mycket sammanhang att dikten kan förstås även av en utomstående läsare? Eller skriv åtminstone några rader om hur dikten kom till.
Det här är naturligtvis en svår balansgång. Som Sanna berättade skriver hon för sin egen skull, hon sätter ord på sina egna känslor. Hon förklarar inte sina dikter, de bara finns där redo att tas emot.
Nu anser jag att Sannas dikter inte behöver förklaras, de är tillräckliga i sig och det är därför jag uppskattar dem så mycket. Det är en konst att få fram så mycket budskap och känslor i så få ord. För mig handlar många av Sannas dikter om obesvarad eller brusten kärlek.
Fint att höra! säger Sanna. Det är mycket det jag har velat få fram.
Det är inte alltid så att jag som läsare tolkar dikten på samma sätt som författaren. Det behöver inte vara ett problem, men det finns en risk att diktens djup går förlorat och att jag som läsare missar dess kvaliteter.
Jag var med i en skrivcirkel på universitetet på 90-talet och en av killarna hade skrivit en dikt som handlade om hur han fick hjärtat utrivet ur kroppen. Jag tyckte det var en fullständigt makaber dikt. Känslor fick jag, men det var snarare äckel och avsmak. Det var verkligen ingen dikt jag tänkte rekommendera någon annan att läsa.
Till min stora förvåning fick killen möjlighet att läsa sin dikt högt på en poesiafton. Då började han med att berättade hur dikten kom till. Han sa att han satte ord på sina känslor efter att flickvännen gjort slut. När han började läsa var det som ljuv musik i mina öron. Jag förstod dikten på ett helt annat plan och blev väldigt berörd av den starka bild som orden förmedlade.
Om du skriver för byrålådan spelar det ingen roll om bara du förstår dig på din dikt. Men skriver du för att berika andra kan det vara bra att sätta dikten i sitt sammanhang. Förhoppningsvis berör den då betydligt fler än bara dem som låter sig svepas med av orden och inte bryr sig om innehållet.
En av mina dikter
Jag skriver faktiskt också poesi. Precis som Sanna skriver jag av mig känslor, därför uppstår mina dikter oftast när något omvälvande händer i mitt liv. De mest omvälvande sakerna skedde när jag var tonåring, varför jag skrev mestadelen av min poesi under denna tid.
Som avslutning tänkte jag dela med mig av mina dikter som jag skrev i ungdomsåren, när jag som så många andra led av olycklig kärlek.
Kram Pia
Mitt hjärta är ditt, min tid är din
Ge mig av ditt hjärta
om så möjligt hel
en halva, en strimla
den allra minsta del
En skärva om blott
en liten kvarglömd vrå
ett minne, en känsla
Vad än du förmå
*****
Ge mig av ditt liv
åtminstone ett år
en månad, en vecka
en dag om det går
En timme om blott
en endaste minut
en sekund om inte annat
Bara det är du
Men ge mig av den tid
som aldrig blir till då
Så det alltid finns en stund
kvar för oss två
*****
Dikt av Pia Lerigon
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
-
Alfons viberg Bengtsson » Pias skrivtips: Hur skriver du andlöst spännande?: ”Harjaergvägen 46 23254 46 Åkarp ”
-
alfons viberg bengtsson » Pias skrivtips: Hur skriver du andlöst spännande?: ”Alfons200704@gmail.com”
-
alfons viberg bengtsson » Pias skrivtips: Hur skriver du andlöst spännande?: ”A”
-
Carl » Pias skrivtips: Har längden betydelse?: ”Vilken fantastiskt bra artikel! Tack för detta! Jag undrar hur du ser på lagom l..”
-
Mona Thorén » Pias skrivtips: Har längden betydelse?: ”Jag har skrivit ett manus innehållande 115 000 ord. När lektör nr 2 började ta i..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
frdia arwen rosesund robert sapolsky kuleshov-effekten love actually studie sören bondesson specifik påsk författarförbundet pr romangestalter webbkurs ramhandling niklas modig berättelser öppningsscen ekosystem vi for upp till mor forum förlag sociala media covid upplösning elisabeth hoyt livet motorcyklar och andra omöjliga projekt förstärka direkt miljöbeskrivning olof röhlander lynda woodruff dödlig åtrå sandemo pitch ansatsen james v smith jr tryckt bok distribution bob dylan författarkliniken susan wiggs litterära agenter lyrik word-mallar prissättning books & dreams språk lyckostunder god jul skriva adlibris personlighet danny alegi rytm in media res frida arwen roslund skapa en mall förlagsekonomi skatt game of thrones pseudonymer piratförlaget delilah marvell kill your darlings bokens premiss nacka vad gick fel? anna bågstam ryltenius logiska fel hjärtan av jazz hjärtats dårskap sanning tone rabén & sjögren pod grejen med verb test den inre resan antagen konkurs författarkurs högskoleprovets orddel stitcher redigera bok så överlever du en refusering coach komedi jenny dahlberg syfte kurs tillbaka till bromma planteringar the twilight saga save the cat! filmtips begränsat perspektiv lix sara dalengren anders blomström story structure architect tvist ängelns coctail ylva, johan och siri arvidsson karin smirnoff marknadsföring chic lit vändpunkt skrivfest katarina bivald inramning dagen f indirekt miljöbeskrivning förbeställ stand up fifty shades of gray sveriges bästa skrivblogg fanta ansats writers little helper e-bok rollup svenska akademien youtube oanständiga berättelser jenny rogneby brenda novak kontrakt med läsarna försaka omslag #skriv2016 litterärt undertext logik en oberoende kvinna skräcknoveller rutin anna keiler story trumps structure liknelser sex buskap niklas engdahl kapitel buzz egenutgivning skatteregler sagan om is och eld symbolik skriv klart författarträff att skriva under hot head hopping adjektivsjuka stockholm elementary tempus udda julia london lögn tonalitet helen ekeroth vi och dem flicka försvunnen spex rättigheter steven pinker brainstorming tajming gömd blake snyder relationsroman filmrecension midsommar uc hemsida hierarkier skrivkurs pablo roberto magkänsla actionscener kretslopp läsbarhetsindex sofia fritzson instagram skriv en bestseller igenkänningsfaktorn mathew l tocker refusering skrivarpodden inledning skröna din hjärna sarah dawn finer the girl on the train berättad prosa gestaltningsbibeln ett oemotståndligt förslag den viktiga ansatsen allt jag fått lära mig referera olga rönnberg show don't tell månpocket romantik extrovert socialt umgänge kuliss anna jansson populärlitteratur histrisk kärleksroman leona tärningen är kastad dikter bygg din egen word-mall bokus kostnader faktabok skriv2016 titel mitt i trigger annika estassy dokument flickvänskontraktet bonnier förlag bonnier carlsen nattlöpare biintrig loppet word-mall bokens koncept vinst george rr martin korrekturfel i havet finns så många fiskar ljudboksgalan den normala världen style traditionellt förlag skrivartips bones dave eggers dagny carlsson k.m. weiland storytel författarutbildning svåra ord national treasure sanning med modifikation godmorgon världen på denne grund koncept de rotlösa larry brooks lättläst deckare ewa åkerlind ljudbok valet strukturmodell fängsla dina läsare finlitteratur mathew l jockers the bestseller experiment john yorke känslor vuxenlitteratur lektörsutlåtande mega-bestseller synopsis skriv dialog idé parallellhandling releasefest vågspel twist ordberoende förlag margit sandemo planerat skrivande författarröst miljö hitta början character arc svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset förlagsavtal dialog screen writing novellantologi boktugg allvetande perspektiv bäraren release djävulsverk svenska skrivbloggpriset den antagonistiska kraften strukturera din roman följebrev röst ylva lee lindell steven james mörkersdottir roller yttre resa ungdomsbok skräck testläsare lind & co dramaturgi harlequins författartävling 2015 blogg faktaböcker filmmanus simona ahrnstedt konsten att flirta som en gudinna peter barlach stil vanföreställning inre resa 17-stegsmodell takt pacing catrine tollström tävling hungerspelen facklitteratur konflikter förlag början kata skrivhandbok kärlek the circle bästsäljare berättarröst gestalta erotik författare lean lektör handling falskspel vägen framåt fantasy roman ann ljungberg historisk roman gestaltning döda poeters sällskap harlequins författartävling harlequin författartävling skrivtips historisk kärleksroman kärleksroman struktur pia lerigon romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips bokrecension historical romance bok johannes vivers harlequin pias strukturmodell dubbelspel bokrelease mål bestseller covid-19 romanstruktur tema karaktärer corona vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 pinch point bokens handling the bestseller code bihandling recension skrivpodd skönlitterärt anslag perspektiv marcus olausson redaktör plot point jodie archer film skriva böcker mariette lindstein harpercollins korrekturgranskare katametoden feel good skrivarhandbok genre hinder konfliktupptrappning harpercollins författartävling tempo barnbok bli utgiven gestaltande bokmanus miljöer eurovision song contest målgrupp romantisk komedi osynlig berättarröst författarskap tillbakablick skrivprocess längd avatar novell research agenter vardagligt språk stieg larsson nobelpriset i litteratur klimax divergent frida skybäck huvudhandling premiss ping pong-metoden intervju facebook lyckas med din gestaltning skriva filmmanus hunger games whip media organic writer harlequin författartävling 2015 allt hopp är ute elisabeth akteus rex 4-aktsmodell svenska skrivpoddpriset långtidssjuk veronica roth story engineering hjärnan spänning bokens tema skriva facklitteratur sekten på dimön topic eldbunden överenskommelser miljöbeskrivningar agenturer akademiskt språk outliner antagonist birgitta bergin stand up comedy öka drivet i din berättelse skrivblogg förväntningar berättare skiftande perspektiv alla bolag allvetande berättare revy spökskrivare forskning libsyn theory if mind vingar av rök ton vilken typ är du? tillbaka till henne motsättningar michael gazzania hoi förlag bokens intrig perspektivbyte mariette linden sagan om isfolket syd field åsa böker sickla beskrivande hype lust & löften ll-förlaget ämne arne dahl bakgrund lyckas ännu mer med din gestaltning enkelt scener stella cameron håll rollen fatta eld livet leker into the wood karaktärsdrag miljöbeskrivning böcker kontrakt med läsaren raeanne thayne malva b. innehåll oraganiskt skrivande tryck bokformat the writers little helper aristoteles bibliografi the charm school petra mede litet förlag franskt band högtider permakultur manuspitch flickan med silverhåret susanne ahlenius komik mina böcker filmrättigheter höst siri arvidsson scandalous desires detta är lean slutscen lennart guldbrandsen hur en bok bör skrivas 100 ord skrivregler sommar camilla davidsson historieberättare pär åhlström vilseledning peter magnusson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen sofia ymén fånga läsaren miljön humor anna bågestam ryltenius henrik fürst redigering podcaster högskoleprovet harper collins den inre positiva resan blir det någonsin för sent? tvister medveten författare bokbeat det allvetande perspektivet organiskt skrivande lucia tankevurpa analys dunbars tal mia bergenheim voice plot goal lars wilderäng som eld the screen writer's workbook fackböcker känn dina karaktärer beskriva tema, idé, koncept, premiss och intrig mall på denna grund ljusets väktare drivkrafter konsten att vara caroline roald dahl manustävling skriv enkelt vuxenroman gröna fingrar sökes leona mitt i nacka revolt akter lucy dillon förlagssytem mallar poesi litterära agenturer skrivarhandböcker janice hardy stilistiska särdrag eleine eksvärd refererande miljöbeskrivning stökigt nybörjarmisstag dramatrugi författarplattform passiva meningar sexchock måns zelmerlöw kristina svensson pocket öka drivet med rätt pacing ylva arvidsson hisspresentation erotisk deckare frans jeppsson wall anders hansen mittpunkt vinter kroppsspråk manus skrivglädje twitter lb förlag fällor jul klimatriksdag tempväxling läsupplevelse lisa cron kursportal richard dawkins säljkurs kreditupplysning objektivt perspektiv radio p1 sara lövenstam theres wittgren titanic gimmick neurologi catoblepas förlag intrig synlig berättarröst antologi debutera fokus spegelneuroner hybridförlag allvetande pia stockholms körförbund huvudperson nordland filmanalys robin dunbar viberg förlag word höstsol överraska dina läsare the definite guide to screen writing jan arnald arv adjektiv snackis noveller marie-louise fritzén susanne collins metaforer högläsning anders nyman fal bygg din egen mall sanna ivarsson tärningen är kastad begär sättning städning introvert minnen av dig kriminalroman understanding show don't tell harry potter catharina ingelman-sundberg gestaltande miljöbeskrivning tara westover årstider permakultur! framtiden i din trädgård sveriges bästa skrivpodd filteruttryck gone girl bokskåpets hemlighet hjärnforskning debutroman johan arvidsson expert föreläsning justin timerlake författarkväll 100 första orden slut vår pensionatet vid världens ände skrivmingel förläggare matthew l jocker så skapar du en bra tvist victoria lynn schmidt eldskytten eva ludvigsen flesch-kincaid klimatet erotisk roman save the cat twlightsagan itunes klarar du de svåra orden skrivarkurs
Hela min värld blev knust och det verkar för mig att jag förlorade den enda person som jag någonsin verkligen älskat. Victor var min bästa vän, min själsfrände, min superhjälte och min hjärtslag men han ser inte längre något bra i mig. Det blev värre vid en tidpunkt som han ansökte om skilsmässa ... Jag försökte mitt bästa för att få honom att ändra tanken och stanna hos mig men all ansträngning var meningslös. Jag bad och försökte allt men ändå fungerade ingenting.
Genombrottet kom när någon introducerade mig för den här underbara, stora stava caster som så småningom hjälpte mig ... Jag har aldrig varit en fan av saker som det här, men bestämde mig bara för att motvilligt försöka att jag var desperat och lämnade inget val. Han gjorde speciella böner och använde rötter och örter. Inom två dagar ringde Victor till mig och var ledsen för alla känslomässiga trauma som han hade orsakat mig, han flyttade tillbaka till huset och vi fortsätter att leva lyckligt. Vilket underbart mirakel Baba Egbe gjorde för mig och min familj. De goda nyheterna är Victor och jag är nu tillbaka tillsammans och lever lyckligt och vi har välsignats med två vackra pojkar efter 17 år med barnlöshet. Han hjälpte mig också att lösa mitt artritproblem som jag har jobbat med i flera år
Jag har introducerat honom för många par med problem över hela världen och de har haft goda nyheter ... Jag tror starkt att någon där ute behöver sin hjälp. För akut hjälp av alla slag, kontakta Baba Egbe nu via hans e-post: babaegbetemple@gmail.com eller WhatsApp honom på +2347013499818 och även kontakta Baba Egbe på Viber via +2347013499818
Jag förstod redan då när vi stod ute på gatan utan för kafeet o kramades att du ville ha mej jag dej jag råka kyssa dig på munnen det var då jag förstod att vil ville ha varan behövdes inga ord kamrarna räkte för oss
Vi var kära
Skulle vilja veta vad du tycker