Filmen Divergent
Jag gjorde ett misstag: Jag såg filmen Divergent.
Efter att jag läst boken blev jag nyfiken på hur huvudpersonerna såg ut på filmen, så jag hyrde den i tron att den skulle vara lika bra som filmatiseringen av Hungerspelen.
Men oj vad besviken jag blev.
Rätt mycket av storyn från boken är struken och vissa delar har gjorts om helt. Okej, jag antar att de behövde korta storyn för att få in allt i en spelfilm, men det gick ju med Hungerspelen och den boken var ju lika lång som Divergent.
Både Divergent och Hungerspelen är skrivna i jagform. I filmatiseringen av Hungerspelen har regissören löst det genom att låta tittarna följa fler än bara en person. I Divergent har regissören behållit förstapersonsperspektivet vilket innebär att alla scener är sedda ur Tris perspektiv. Det är en miss som tvingat manusförfattarna att skriva om stora delar av Divergent och alltså en av anledningarna till att filmatiseringen av Divergent är så mycket sämre än boken.
Dessutom tycker jag inte att rolltolkningarna håller. Four är inte alls lika tuff som i boken utan ser snäll ut mest hela tiden och den elaka Erik är inte särskilt skrämmande. Den psykopatiska Peter märks knappt över huvud taget och relationen mellan honom och Tris är mer vänskaplig än något annat. Slagsmålen är inte särskilt blodiga och överfallet på Tris inte särskilt skrämmande. Filmen är rätt barntillåten om jag säger så.
Enda scenen som är bättre än boken är den när Tris och Christina ska ta flaggan. Här har storyn utvecklats. Dock har den ändrats så att det är Tris som tar flaggan och inte Christina.
En annan sak som är bättre i filmen än i boken är att det är fler elever i filmen. I boken är de ju bara 20 och just det var väldigt ologiskt. I boken är de utökade till drygt 30, vilket även det är lite för lite för att vara trovärdigt.
Slutet är för övrigt helt förändrat och jag undrar hur de tänkt sig att den förändringen ska påverka film två och tre. Nu har jag inte läst de andra böckerna i serien, men en sådan förändring borde få följdeffekter.
Men det värsta med filmen är att den fantastiska kärlekshistorien mellan Tris och Four förminskats till nästan ingenting. Det finns ingen spänning, ingen glöd och de kysser varandra bara en enda gång. Inte ens det fantasiska slutet där Four säger att han älskar Tris har de med. I filmen kramas de bara och han säger något tafatt att han vet vem hon är eller något i den stilen.
Hur kan man förringa en sådan fin kärlekshistoria?
Nej, filmen var en stor besvikelse. Boken var tio gånger bättre. Alla ni som sett filmen men inte läst boken - läs boken!
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Fiona Allen » Pias skrivtips: Konflikter!: ”Mitt liv har vänt till det bättre sedan jag började arbeta med Dr Ilekhojie. Sed..”
-
sarah » Pias skrivtips: Konflikter!: ”Jag läste några av Dr. Sunnys vittnesmål om en kärleksförmedlare som förklarade ..”
-
mary » Pias skrivtips: Den inre resan: ”Läs och kontakta även Dr. Sunny om du behöver en stark kärleksförtrollning för a..”
-
loveth » Den är jätteintressant, mamma!: ”Jag läste några av Dr. Sunnys vittnesmål om en kärleksförmedlare som förklarade ..”
-
Dora » Kan man skriva en hel bok bara med hjälp av mina 17 strukturpunkter?: ”Mitt namn är Dora. Av respekt för dig och dina trollformler måste jag göra detta..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
påsk författarförbundet frdia arwen rosesund robert sapolsky kuleshov-effekten love actually studie sören bondesson specifik vår slut eldskytten victoria lynn schmidt så skapar du en bra tvist matthew l jocker förläggare skrivmingel pensionatet vid världens ände debutroman 100 första orden författarkväll justin timerlake föreläsning expert johan arvidsson james v smith jr direkt miljöbeskrivning olof röhlander lynda woodruff dödlig åtrå sandemo pitch ansatsen städning gestaltande miljöbeskrivning catharina ingelman-sundberg harry potter understanding show don't tell kriminalroman minnen av dig introvert skriva prissättning books & dreams språk lyckostunder god jul snackis anders nyman högläsning metaforer susanne collins marie-louise fritzén noveller bokens premiss adjektiv arv jan arnald the definite guide to screen writing överraska dina läsare höstsol word hybridförlag nacka vad gick fel? anna bågstam ryltenius logiska fel hjärtan av jazz hjärtats dårskap sanning antagen konkurs spegelneuroner fokus debutera antologi synlig berättarröst kreditupplysning catoblepas förlag neurologi gimmick titanic theres wittgren sara lövenstam radio p1 objektivt perspektiv lix sara dalengren kurs tillbaka till bromma planteringar the twilight saga save the cat! filmtips begränsat perspektiv karin smirnoff lb förlag twitter skrivglädje manus kroppsspråk öka drivet med rätt pacing marknadsföring chic lit vändpunkt skrivfest katarina bivald inramning stökigt indirekt miljöbeskrivning förbeställ stand up fifty shades of gray sveriges bästa skrivblogg fanta ansats försaka refererande miljöbeskrivning eleine eksvärd stilistiska särdrag janice hardy skrivarhandböcker litterära agenturer poesi mallar förlagssytem lucy dillon akter revolt mitt i nacka leona gröna fingrar sökes vuxenroman buzz anna keiler story trumps structure liknelser sex buskap niklas engdahl kapitel voice beskriva känn dina karaktärer fackböcker the screen writer's workbook som eld lars wilderäng plot goal tonalitet adjektivsjuka stockholm elementary tempus udda julia london lögn rättigheter medveten författare tvister blir det någonsin för sent? den inre positiva resan fånga läsaren sofia ymén steven pinker brainstorming tajming gömd blake snyder relationsroman filmrecension sommar skrivregler hemsida hierarkier skrivkurs pablo roberto magkänsla actionscener kretslopp 100 ord hur en bok bör skrivas lennart guldbrandsen slutscen detta är lean scandalous desires siri arvidsson höst filmrättigheter mina böcker komik susanne ahlenius flickan med silverhåret manuspitch permakultur högtider franskt band litet förlag petra mede the charm school bibliografi aristoteles the writers little helper bokformat tryck oraganiskt skrivande innehåll malva b. raeanne thayne kontrakt med läsaren enkelt miljöbeskrivning karaktärsdrag into the wood livet leker fatta eld håll rollen stella cameron scener hype flickvänskontraktet bonnier förlag bonnier carlsen nattlöpare biintrig loppet word-mall bokens intrig beskrivande sickla åsa böker syd field sagan om isfolket mariette linden perspektivbyte storytel skrivartips bones dave eggers dagny carlsson k.m. weiland alla bolag författarutbildning svåra ord national treasure sanning med modifikation godmorgon världen på denne grund de rotlösa lättläst berättare förväntningar skrivblogg strukturmodell stand up comedy birgitta bergin fängsla dina läsare finlitteratur mathew l jockers the bestseller experiment john yorke känslor vuxenlitteratur topic sekten på dimön skriva facklitteratur skriv dialog idé parallellhandling releasefest 4-aktsmodell långtidssjuk svenska skrivpoddpriset margit sandemo harlequin författartävling 2015 allt hopp är ute miljö hitta början character arc svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset förlagsavtal premiss dialog screen writing novellantologi allvetande perspektiv bäraren release djävulsverk svenska skrivbloggpriset nobelpriset i litteratur stieg larsson följebrev röst ylva lee lindell steven james mörkersdottir roller yttre resa ungdomsbok skräck lind & co testläsare dramaturgi eurovision song contest blogg faktaböcker filmmanus simona ahrnstedt konsten att flirta som en gudinna peter barlach stil vanföreställning inre resa 17-stegsmodell takt feel good catrine tollström korrekturgranskare hungerspelen facklitteratur konflikter förlag jodie archer kata skrivhandbok kärlek the circle bästsäljare berättarröst gestalta erotik författare lean lektör handling falskspel vägen framåt fantasy roman ann ljungberg historisk roman gestaltning döda poeters sällskap harlequins författartävling harlequin författartävling skrivtips historisk kärleksroman kärleksroman struktur pia lerigon romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips bokrecension historical romance bok johannes vivers harlequin pias strukturmodell dubbelspel bokrelease mål bestseller covid-19 romanstruktur tema karaktärer corona vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 pinch point bokens handling the bestseller code bihandling recension skrivpodd skönlitterärt anslag perspektiv marcus olausson redaktör början plot point film skriva böcker mariette lindstein harpercollins tävling katametoden pacing skrivarhandbok genre hinder konfliktupptrappning harpercollins författartävling tempo barnbok bli utgiven gestaltande bokmanus miljöer harlequins författartävling 2015 romantisk komedi målgrupp osynlig berättarröst författarskap tillbakablick skrivprocess längd avatar novell research agenter vardagligt språk den antagonistiska kraften strukturera din roman klimax divergent frida skybäck huvudhandling ping pong-metoden intervju facebook lyckas med din gestaltning boktugg skriva filmmanus hunger games whip media organic writer författarröst planerat skrivande elisabeth akteus rex ordberoende förlag twist vågspel veronica roth story engineering hjärnan spänning synopsis bokens tema lektörsutlåtande mega-bestseller eldbunden överenskommelser miljöbeskrivningar agenturer akademiskt språk outliner antagonist valet ljudbok ewa åkerlind deckare öka drivet i din berättelse larry brooks skiftande perspektiv allvetande berättare revy spökskrivare forskning libsyn theory if mind vingar av rök koncept vilken typ är du? tillbaka till henne motsättningar michael gazzania hoi förlag ton den normala världen ljudboksgalan i havet finns så många fiskar korrekturfel george rr martin vinst traditionellt förlag style lust & löften ll-förlaget ämne arne dahl bakgrund lyckas ännu mer med din gestaltning bokens koncept dokument annika estassy trigger mitt i titel skriv2016 faktabok kostnader bokus bygg din egen word-mall dikter leona tärningen är kastad histrisk kärleksroman populärlitteratur anna jansson kuliss böcker extrovert romantik månpocket show don't tell olga rönnberg referera socialt umgänge den viktiga ansatsen ett oemotståndligt förslag gestaltningsbibeln berättad prosa the girl on the train sarah dawn finer din hjärna allt jag fått lära mig inledning skrivarpodden refusering mathew l tocker igenkänningsfaktorn skriv en bestseller instagram skröna camilla davidsson historieberättare pär åhlström vilseledning peter magnusson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen sofia fritzson läsbarhetsindex miljön humor anna bågestam ryltenius henrik fürst redigering podcaster högskoleprovet harper collins uc midsommar spex flicka försvunnen vi och dem helen ekeroth det allvetande perspektivet organiskt skrivande lucia tankevurpa analys dunbars tal mia bergenheim bokbeat head hopping att skriva under hot författarträff skriv klart symbolik sagan om is och eld skatteregler egenutgivning mall på denna grund ljusets väktare drivkrafter konsten att vara caroline roald dahl manustävling tema, idé, koncept, premiss och intrig rutin skräcknoveller en oberoende kvinna logik undertext litterärt #skriv2016 omslag skriv enkelt kontrakt med läsarna brenda novak jenny rogneby oanständiga berättelser youtube svenska akademien rollup e-bok nybörjarmisstag dramatrugi författarplattform passiva meningar sexchock måns zelmerlöw kristina svensson pocket writers little helper ylva arvidsson hisspresentation erotisk deckare frans jeppsson wall anders hansen dagen f ylva, johan och siri arvidsson ängelns coctail tvist story structure architect anders blomström mittpunkt vinter klimatriksdag tempväxling läsupplevelse lisa cron kursportal richard dawkins säljkurs fällor jul komedi coach så överlever du en refusering redigera bok stitcher högskoleprovets orddel författarkurs syfte jenny dahlberg den inre resan test grejen med verb pod rabén & sjögren intrig allvetande pia stockholms körförbund huvudperson nordland filmanalys robin dunbar viberg förlag tone kill your darlings delilah marvell piratförlaget pseudonymer game of thrones skatt förlagsekonomi skapa en mall frida arwen roslund in media res rytm danny alegi personlighet adlibris bygg din egen mall sanna ivarsson tärningen är kastad begär sättning fal word-mallar lyrik litterära agenter susan wiggs författarkliniken bob dylan distribution tryckt bok årstider permakultur! framtiden i din trädgård sveriges bästa skrivpodd filteruttryck gone girl bokskåpets hemlighet hjärnforskning tara westover förstärka livet motorcyklar och andra omöjliga projekt elisabeth hoyt upplösning covid sociala media forum förlag ekosystem öppningsscen berättelser niklas modig ramhandling webbkurs romangestalter pr vi for upp till mor klimatet erotisk roman save the cat twlightsagan itunes klarar du de svåra orden skrivarkurs eva ludvigsen flesch-kincaid
I boken framkommer dock mycket bättre än i filmen varför man delat upp samhället i de fem falangerna och då blev det trots allt rätt trovärdigt.
Vad gäller ondskan så framkommer det att enda anledningen till att De Lärda vill döda de Oegennyttiga är att de vill fördela resurserna annorlunda så att De Lärda kan köpa fler lyxartiklar. Det ligger alltså ren ondska bakom och allt snack om att de försöker verka för allas bästa är bara för gallerierna. Med andra ord är det en rätt svart-vit-bild även i Divergent.
Hoppas du läser boken och ser om du gillar den bättre än filmen.
Kram Pia
Jag har dock ett stort problem med själva upplägget i Divergent. Ett framtida dystopiskt samhälle som är uppdelat i De Modiga, De Ärliga, De Lärda osv, känns alldeles för konstruerat för att vara trovärdigt. Ännu värre blir det när de flesta passar in i en specifik kategori, medan bara några få är "divergent". I verkligheten är det ju snarare tvärtom. I en fantasyvärld hade jag inte ifrågasatt det, men detta ska ju som sagt utspela sig i ett framtida Chicago och handla om vanliga människor, efter vad jag har förstått.
En sak fungerar dock bättre i Divergent än i Hungerspelen. I den senare är ondskan väldigt svartvit. Huvudstaden förtrycker distrikten för att själva kunna leva lyxliv. I Divergent är ondskan betydligt mer nyanserad och försöker åtminstone verka vara för allas bästa. För att skapa fred och trygghet. Alla utom "de kastlösa" har det ganska bra. Man får välja fraktion. Man blir inte tvingad. Det är en konformistisk diktatur som försöker ge sken av rättvisa, där åtminstone de flesta får vad de behöver, åtminstone så länge de rättar sig i ledet. Det väcker intressantare frågor om rätt och fel, ondska och förtryck, än vad regimen i Hungerspelen gör. Hungerspelen är dock bättre som bok / i övrigt.