Filmen Divergent
Jag gjorde ett misstag: Jag såg filmen Divergent.
Efter att jag läst boken blev jag nyfiken på hur huvudpersonerna såg ut på filmen, så jag hyrde den i tron att den skulle vara lika bra som filmatiseringen av Hungerspelen.
Men oj vad besviken jag blev.
Rätt mycket av storyn från boken är struken och vissa delar har gjorts om helt. Okej, jag antar att de behövde korta storyn för att få in allt i en spelfilm, men det gick ju med Hungerspelen och den boken var ju lika lång som Divergent.
Både Divergent och Hungerspelen är skrivna i jagform. I filmatiseringen av Hungerspelen har regissören löst det genom att låta tittarna följa fler än bara en person. I Divergent har regissören behållit förstapersonsperspektivet vilket innebär att alla scener är sedda ur Tris perspektiv. Det är en miss som tvingat manusförfattarna att skriva om stora delar av Divergent och alltså en av anledningarna till att filmatiseringen av Divergent är så mycket sämre än boken.
Dessutom tycker jag inte att rolltolkningarna håller. Four är inte alls lika tuff som i boken utan ser snäll ut mest hela tiden och den elaka Erik är inte särskilt skrämmande. Den psykopatiska Peter märks knappt över huvud taget och relationen mellan honom och Tris är mer vänskaplig än något annat. Slagsmålen är inte särskilt blodiga och överfallet på Tris inte särskilt skrämmande. Filmen är rätt barntillåten om jag säger så.
Enda scenen som är bättre än boken är den när Tris och Christina ska ta flaggan. Här har storyn utvecklats. Dock har den ändrats så att det är Tris som tar flaggan och inte Christina.
En annan sak som är bättre i filmen än i boken är att det är fler elever i filmen. I boken är de ju bara 20 och just det var väldigt ologiskt. I boken är de utökade till drygt 30, vilket även det är lite för lite för att vara trovärdigt.
Slutet är för övrigt helt förändrat och jag undrar hur de tänkt sig att den förändringen ska påverka film två och tre. Nu har jag inte läst de andra böckerna i serien, men en sådan förändring borde få följdeffekter.
Men det värsta med filmen är att den fantastiska kärlekshistorien mellan Tris och Four förminskats till nästan ingenting. Det finns ingen spänning, ingen glöd och de kysser varandra bara en enda gång. Inte ens det fantasiska slutet där Four säger att han älskar Tris har de med. I filmen kramas de bara och han säger något tafatt att han vet vem hon är eller något i den stilen.
Hur kan man förringa en sådan fin kärlekshistoria?
Nej, filmen var en stor besvikelse. Boken var tio gånger bättre. Alla ni som sett filmen men inte läst boken - läs boken!
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Birgitta Hallberg » Pias skrivtips: Hjärnforskningen visar hur du når fram till dina läsare: ”Tusen tack för detta inlägg! ”
-
Birgitta Hallberg » Podd: Karaktärer (Romanfigurer): ”Lärorikt! Underhållande! Intressant! ”
-
Birgitta Hallberg » Podd: Hur hanterar man kritik?: ”Tack för ett jättebra poddavsnitt! T. ex. Hopplöshetsfasen. Åh, vad jag känner ..”
-
Alfons viberg Bengtsson » Pias skrivtips: Hur skriver du andlöst spännande?: ”Harjaergvägen 46 23254 46 Åkarp ”
-
alfons viberg bengtsson » Pias skrivtips: Hur skriver du andlöst spännande?: ”Alfons200704@gmail.com”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
studie sören bondesson specifik påsk författarförbundet frdia arwen rosesund robert sapolsky kuleshov-effekten love actually förläggare skrivmingel pensionatet vid världens ände vår slut eldskytten victoria lynn schmidt så skapar du en bra tvist matthew l jocker föreläsning expert johan arvidsson debutroman 100 första orden författarkväll justin timerlake filteruttryck sveriges bästa skrivpodd permakultur! framtiden i din trädgård årstider tara westover hjärnforskning bokskåpets hemlighet gone girl understanding show don't tell kriminalroman minnen av dig introvert städning gestaltande miljöbeskrivning catharina ingelman-sundberg harry potter begär tärningen är kastad sanna ivarsson bygg din egen mall fal sättning in media res frida arwen roslund skapa en mall adlibris personlighet danny alegi rytm pseudonymer piratförlaget delilah marvell kill your darlings bokens premiss adjektiv arv jan arnald hjärtan av jazz hjärtats dårskap sanning tone viberg förlag robin dunbar filmanalys nordland grejen med verb test den inre resan antagen konkurs spegelneuroner fokus sara lövenstam radio p1 objektivt perspektiv kreditupplysning catoblepas förlag neurologi gimmick titanic theres wittgren save the cat! filmtips begränsat perspektiv lix sara dalengren kurs tillbaka till bromma planteringar the twilight saga ängelns coctail ylva, johan och siri arvidsson karin smirnoff lb förlag twitter skrivglädje skrivfest katarina bivald inramning dagen f anders hansen frans jeppsson wall erotisk deckare sveriges bästa skrivblogg fanta ansats writers little helper pocket kristina svensson måns zelmerlöw sexchock janice hardy skrivarhandböcker litterära agenturer poesi mallar e-bok rollup svenska akademien youtube mitt i nacka leona gröna fingrar sökes vuxenroman skriv enkelt omslag #skriv2016 litterärt konsten att vara caroline drivkrafter ljusets väktare på denna grund mall tema, idé, koncept, premiss och intrig manustävling roald dahl the screen writer's workbook som eld lars wilderäng plot goal voice beskriva känn dina karaktärer fackböcker udda julia london lögn tonalitet adjektivsjuka stockholm elementary tempus flicka försvunnen spex rättigheter medveten författare tvister blake snyder relationsroman filmrecension midsommar uc harper collins högskoleprovet podcaster redigering magkänsla actionscener kretslopp läsbarhetsindex sofia fritzson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen peter magnusson vilseledning pär åhlström scandalous desires siri arvidsson höst 100 ord hur en bok bör skrivas lennart guldbrandsen slutscen detta är lean flickan med silverhåret manuspitch permakultur högtider filmrättigheter mina böcker komik susanne ahlenius the charm school bibliografi aristoteles the writers little helper franskt band litet förlag petra mede leona tärningen är kastad dikter bygg din egen word-mall bokformat tryck oraganiskt skrivande innehåll mitt i trigger annika estassy dokument bokus kostnader faktabok skriv2016 titel biintrig loppet word-mall bokens koncept lyckas ännu mer med din gestaltning bakgrund arne dahl ämne i havet finns så många fiskar ljudboksgalan den normala världen style traditionellt förlag vinst george rr martin korrekturfel dagny carlsson k.m. weiland storytel skrivartips bones dave eggers sanning med modifikation godmorgon världen på denne grund koncept vingar av rök theory if mind libsyn skiftande perspektiv larry brooks lättläst ewa åkerlind förväntningar valet strukturmodell stand up comedy antagonist agenturer outliner akademiskt språk känslor vuxenlitteratur john yorke sekten på dimön topic bokens tema skriv dialog idé story engineering veronica roth svenska skrivpoddpriset 4-aktsmodell långtidssjuk margit sandemo författarröst planerat skrivande hitta början organic writer character arc svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset förlagsavtal intervju ping pong-metoden premiss dialog allvetande perspektiv huvudhandling divergent svenska skrivbloggpriset klimax nobelpriset i litteratur stieg larsson agenter vardagligt språk ylva lee lindell avatar längd skrivprocess roller författarskap osynlig berättarröst romantisk komedi målgrupp dramaturgi eurovision song contest blogg faktaböcker gestaltande bli utgiven konsten att flirta som en gudinna peter barlach stil konfliktupptrappning hinder genre takt feel good katametoden tävling mariette lindstein facklitteratur konflikter förlag plot point kata redaktör marcus olausson anslag bästsäljare berättarröst gestalta erotik författare lean lektör handling falskspel vägen framåt fantasy roman ann ljungberg historisk roman gestaltning döda poeters sällskap harlequins författartävling harlequin författartävling skrivtips historisk kärleksroman kärleksroman struktur pia lerigon romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips bokrecension historical romance bok johannes vivers harlequin pias strukturmodell dubbelspel bokrelease mål bestseller covid-19 romanstruktur tema karaktärer corona vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 pinch point bokens handling the bestseller code bihandling recension skrivpodd skönlitterärt the circle perspektiv kärlek skrivhandbok jodie archer början film skriva böcker hungerspelen harpercollins korrekturgranskare catrine tollström pacing skrivarhandbok 17-stegsmodell inre resa vanföreställning harpercollins författartävling tempo simona ahrnstedt barnbok filmmanus bokmanus miljöer harlequins författartävling 2015 testläsare lind & co tillbakablick skräck ungdomsbok yttre resa steven james mörkersdottir novell research röst följebrev den antagonistiska kraften strukturera din roman djävulsverk frida skybäck release bäraren facebook lyckas med din gestaltning boktugg novellantologi screen writing skriva filmmanus hunger games whip media miljö allt hopp är ute harlequin författartävling 2015 elisabeth akteus rex twist vågspel ordberoende förlag parallellhandling releasefest hjärnan spänning skriva facklitteratur synopsis mega-bestseller lektörsutlåtande miljöbeskrivningar eldbunden överenskommelser finlitteratur the bestseller experiment mathew l jockers fängsla dina läsare ljudbok birgitta bergin deckare öka drivet i din berättelse skrivblogg berättare de rotlösa national treasure svåra ord författarutbildning alla bolag allvetande berättare revy spökskrivare forskning motsättningar michael gazzania hoi förlag ton vilken typ är du? tillbaka till henne åsa böker sickla beskrivande bokens intrig perspektivbyte mariette linden sagan om isfolket syd field nattlöpare bonnier carlsen bonnier förlag flickvänskontraktet hype lust & löften ll-förlaget fatta eld livet leker into the wood karaktärsdrag miljöbeskrivning enkelt scener stella cameron håll rollen histrisk kärleksroman populärlitteratur anna jansson kuliss böcker kontrakt med läsaren raeanne thayne malva b. olga rönnberg referera socialt umgänge extrovert romantik månpocket show don't tell the girl on the train sarah dawn finer din hjärna allt jag fått lära mig den viktiga ansatsen ett oemotståndligt förslag gestaltningsbibeln berättad prosa mathew l tocker igenkänningsfaktorn skriv en bestseller instagram skröna inledning skrivarpodden refusering pablo roberto skrivkurs hierarkier hemsida skrivregler sommar camilla davidsson historieberättare gömd tajming brainstorming steven pinker sofia ymén fånga läsaren miljön humor anna bågestam ryltenius henrik fürst vi och dem helen ekeroth den inre positiva resan blir det någonsin för sent? tankevurpa analys dunbars tal mia bergenheim bokbeat det allvetande perspektivet organiskt skrivande lucia symbolik sagan om is och eld skatteregler egenutgivning head hopping att skriva under hot författarträff skriv klart liknelser story trumps structure anna keiler buzz kapitel niklas engdahl buskap sex revolt akter lucy dillon förlagssytem rutin skräcknoveller en oberoende kvinna logik undertext stilistiska särdrag eleine eksvärd refererande miljöbeskrivning försaka kontrakt med läsarna brenda novak jenny rogneby oanständiga berättelser fifty shades of gray stand up förbeställ indirekt miljöbeskrivning stökigt nybörjarmisstag dramatrugi författarplattform passiva meningar vändpunkt chic lit marknadsföring öka drivet med rätt pacing ylva arvidsson hisspresentation tvist story structure architect anders blomström mittpunkt vinter kroppsspråk manus lisa cron kursportal richard dawkins säljkurs fällor jul klimatriksdag tempväxling läsupplevelse redigera bok stitcher högskoleprovets orddel författarkurs syfte jenny dahlberg komedi coach så överlever du en refusering pod rabén & sjögren intrig synlig berättarröst antologi debutera logiska fel anna bågstam ryltenius vad gick fel? nacka hybridförlag allvetande pia stockholms körförbund huvudperson game of thrones skatt förlagsekonomi word höstsol överraska dina läsare the definite guide to screen writing susanne collins metaforer högläsning anders nyman snackis noveller marie-louise fritzén books & dreams prissättning skriva god jul lyckostunder språk författarkliniken bob dylan distribution tryckt bok word-mallar lyrik litterära agenter susan wiggs dödlig åtrå lynda woodruff olof röhlander direkt miljöbeskrivning james v smith jr ansatsen pitch sandemo upplösning covid sociala media forum förlag förstärka livet motorcyklar och andra omöjliga projekt elisabeth hoyt niklas modig ramhandling webbkurs romangestalter pr vi for upp till mor ekosystem öppningsscen berättelser twlightsagan itunes klarar du de svåra orden skrivarkurs eva ludvigsen flesch-kincaid klimatet erotisk roman save the cat
I boken framkommer dock mycket bättre än i filmen varför man delat upp samhället i de fem falangerna och då blev det trots allt rätt trovärdigt.
Vad gäller ondskan så framkommer det att enda anledningen till att De Lärda vill döda de Oegennyttiga är att de vill fördela resurserna annorlunda så att De Lärda kan köpa fler lyxartiklar. Det ligger alltså ren ondska bakom och allt snack om att de försöker verka för allas bästa är bara för gallerierna. Med andra ord är det en rätt svart-vit-bild även i Divergent.
Hoppas du läser boken och ser om du gillar den bättre än filmen.
Kram Pia
Jag har dock ett stort problem med själva upplägget i Divergent. Ett framtida dystopiskt samhälle som är uppdelat i De Modiga, De Ärliga, De Lärda osv, känns alldeles för konstruerat för att vara trovärdigt. Ännu värre blir det när de flesta passar in i en specifik kategori, medan bara några få är "divergent". I verkligheten är det ju snarare tvärtom. I en fantasyvärld hade jag inte ifrågasatt det, men detta ska ju som sagt utspela sig i ett framtida Chicago och handla om vanliga människor, efter vad jag har förstått.
En sak fungerar dock bättre i Divergent än i Hungerspelen. I den senare är ondskan väldigt svartvit. Huvudstaden förtrycker distrikten för att själva kunna leva lyxliv. I Divergent är ondskan betydligt mer nyanserad och försöker åtminstone verka vara för allas bästa. För att skapa fred och trygghet. Alla utom "de kastlösa" har det ganska bra. Man får välja fraktion. Man blir inte tvingad. Det är en konformistisk diktatur som försöker ge sken av rättvisa, där åtminstone de flesta får vad de behöver, åtminstone så länge de rättar sig i ledet. Det väcker intressantare frågor om rätt och fel, ondska och förtryck, än vad regimen i Hungerspelen gör. Hungerspelen är dock bättre som bok / i övrigt.