Filmen Divergent
Jag gjorde ett misstag: Jag såg filmen Divergent.
Efter att jag läst boken blev jag nyfiken på hur huvudpersonerna såg ut på filmen, så jag hyrde den i tron att den skulle vara lika bra som filmatiseringen av Hungerspelen.
Men oj vad besviken jag blev.
Rätt mycket av storyn från boken är struken och vissa delar har gjorts om helt. Okej, jag antar att de behövde korta storyn för att få in allt i en spelfilm, men det gick ju med Hungerspelen och den boken var ju lika lång som Divergent.
Både Divergent och Hungerspelen är skrivna i jagform. I filmatiseringen av Hungerspelen har regissören löst det genom att låta tittarna följa fler än bara en person. I Divergent har regissören behållit förstapersonsperspektivet vilket innebär att alla scener är sedda ur Tris perspektiv. Det är en miss som tvingat manusförfattarna att skriva om stora delar av Divergent och alltså en av anledningarna till att filmatiseringen av Divergent är så mycket sämre än boken.
Dessutom tycker jag inte att rolltolkningarna håller. Four är inte alls lika tuff som i boken utan ser snäll ut mest hela tiden och den elaka Erik är inte särskilt skrämmande. Den psykopatiska Peter märks knappt över huvud taget och relationen mellan honom och Tris är mer vänskaplig än något annat. Slagsmålen är inte särskilt blodiga och överfallet på Tris inte särskilt skrämmande. Filmen är rätt barntillåten om jag säger så.
Enda scenen som är bättre än boken är den när Tris och Christina ska ta flaggan. Här har storyn utvecklats. Dock har den ändrats så att det är Tris som tar flaggan och inte Christina.
En annan sak som är bättre i filmen än i boken är att det är fler elever i filmen. I boken är de ju bara 20 och just det var väldigt ologiskt. I boken är de utökade till drygt 30, vilket även det är lite för lite för att vara trovärdigt.
Slutet är för övrigt helt förändrat och jag undrar hur de tänkt sig att den förändringen ska påverka film två och tre. Nu har jag inte läst de andra böckerna i serien, men en sådan förändring borde få följdeffekter.
Men det värsta med filmen är att den fantastiska kärlekshistorien mellan Tris och Four förminskats till nästan ingenting. Det finns ingen spänning, ingen glöd och de kysser varandra bara en enda gång. Inte ens det fantasiska slutet där Four säger att han älskar Tris har de med. I filmen kramas de bara och han säger något tafatt att han vet vem hon är eller något i den stilen.
Hur kan man förringa en sådan fin kärlekshistoria?
Nej, filmen var en stor besvikelse. Boken var tio gånger bättre. Alla ni som sett filmen men inte läst boken - läs boken!
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
lars ahlin » Pias skrivtips: Bygg din egen Word-mall: ”Tacksam med hjölp att ta bort skrivskyddet i Word. Har försökt utan att lyckas. ..”
-
shemal Samuelson » Pias skrivtips: Det perfekta följebrevet: ”Mycket bra info och råd om hur ett bra följebrev kan skrivas. Tusen tack.”
-
Aki » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Jättebra sida, förutom det jag kommenterade, glömde jag ju också att skriva, Tac”
-
Aki » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Jag glömde skriva tidigare att de äldre författare jag läst som jag gillar som S..”
-
Ingela Kamal Kärrman » Pias skrivtips: Så skriver du en bestseller: ”Tack så hjärtligt för vägledning Nu är det min första mening i min ev första ..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
berättad prosa gestaltningsbibeln ett oemotståndligt förslag den viktiga ansatsen allt jag fått lära mig din hjärna sarah dawn finer the girl on the train show don't tell månpocket romantik extrovert socialt umgänge referera olga rönnberg malva b. raeanne thayne kontrakt med läsaren böcker kuliss anna jansson populärlitteratur histrisk kärleksroman håll rollen stella cameron scener enkelt miljöbeskrivning karaktärsdrag into the wood livet leker fatta eld ll-förlaget lust & löften hype flickvänskontraktet bonnier förlag bonnier carlsen nattlöpare korrekturfel i havet finns så många fiskar ljudboksgalan den normala världen style traditionellt förlag vinst george rr martin dave eggers dagny carlsson k.m. weiland storytel skrivartips bones forskning spökskrivare revy allvetande berättare alla bolag författarutbildning svåra ord national treasure studie sören bondesson specifik påsk författarförbundet frdia arwen rosesund robert sapolsky kuleshov-effekten love actually förläggare skrivmingel pensionatet vid världens ände vår slut eldskytten victoria lynn schmidt så skapar du en bra tvist matthew l jocker elisabeth hoyt livet motorcyklar och andra omöjliga projekt förstärka forum förlag sociala media covid upplösning sandemo pitch ansatsen james v smith jr direkt miljöbeskrivning olof röhlander lynda woodruff dödlig åtrå susan wiggs litterära agenter lyrik word-mallar tryckt bok distribution bob dylan författarkliniken språk lyckostunder god jul skriva prissättning books & dreams marie-louise fritzén noveller snackis anders nyman högläsning metaforer susanne collins the definite guide to screen writing överraska dina läsare höstsol word förlagsekonomi skatt game of thrones logiska fel hjärtan av jazz hjärtats dårskap sanning tone viberg förlag robin dunbar filmanalys nordland debutera antologi synlig berättarröst intrig rabén & sjögren pod redigera bok så överlever du en refusering coach komedi jenny dahlberg syfte författarkurs högskoleprovets orddel stitcher läsupplevelse tempväxling klimatriksdag jul fällor säljkurs richard dawkins kursportal lisa cron manus kroppsspråk vinter mittpunkt anders blomström story structure architect tvist hisspresentation ylva arvidsson öka drivet med rätt pacing marknadsföring chic lit vändpunkt passiva meningar författarplattform dramatrugi nybörjarmisstag stökigt indirekt miljöbeskrivning förbeställ stand up fifty shades of gray oanständiga berättelser jenny rogneby brenda novak kontrakt med läsarna försaka refererande miljöbeskrivning eleine eksvärd stilistiska särdrag undertext logik en oberoende kvinna skräcknoveller rutin förlagssytem lucy dillon akter revolt sex buskap niklas engdahl kapitel buzz anna keiler story trumps structure liknelser skriv klart författarträff att skriva under hot head hopping egenutgivning skatteregler sagan om is och eld symbolik udda julia london lögn tonalitet adjektivsjuka stockholm elementary tempus blir det någonsin för sent? den inre positiva resan helen ekeroth vi och dem redigering henrik fürst anna bågestam ryltenius humor miljön fånga läsaren sofia ymén steven pinker brainstorming tajming magkänsla actionscener kretslopp läsbarhetsindex sofia fritzson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen peter magnusson vilseledning detta är lean scandalous desires siri arvidsson höst 100 ord hur en bok bör skrivas lennart guldbrandsen slutscen svenska skrivbloggpriset klimax nobelpriset i litteratur stieg larsson agenter vardagligt språk ylva lee lindell avatar längd skrivprocess roller författarskap osynlig berättarröst testläsare lind & co de rotlösa larry brooks lättläst skrivblogg öka drivet i din berättelse valet strukturmodell stand up comedy antagonist agenturer outliner akademiskt språk känslor vuxenlitteratur john yorke sekten på dimön topic bokens tema skriv dialog idé story engineering veronica roth svenska skrivpoddpriset 4-aktsmodell långtidssjuk margit sandemo författarröst planerat skrivande hitta början organic writer character arc svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset förlagsavtal intervju ping pong-metoden premiss dialog allvetande perspektiv huvudhandling divergent pacing catrine tollström korrekturgranskare harpercollins hungerspelen skriva böcker dramaturgi eurovision song contest blogg faktaböcker gestaltande bli utgiven konsten att flirta som en gudinna peter barlach stil konfliktupptrappning hinder genre takt recension förlag plot point kata skrivhandbok kärlek anslag bästsäljare berättarröst handling bihandling lean bokens handling pinch point ann ljungberg vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 corona karaktärer tema bestseller mål gestaltning bokrelease harlequin författartävling historisk kärleksroman harlequin johannes vivers struktur pia lerigon romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips bokrecension historical romance bok kärleksroman skrivtips pias strukturmodell dubbelspel harlequins författartävling döda poeters sällskap historisk roman roman fantasy vägen framåt falskspel covid-19 romanstruktur lektör the bestseller code författare erotik skrivpodd skönlitterärt the circle perspektiv marcus olausson redaktör jodie archer början film gestalta skrivarhandbok 17-stegsmodell inre resa vanföreställning harpercollins författartävling tempo simona ahrnstedt barnbok filmmanus bokmanus miljöer harlequins författartävling 2015 konflikter facklitteratur mariette lindstein tävling katametoden feel good frida skybäck release bäraren facebook lyckas med din gestaltning boktugg novellantologi screen writing skriva filmmanus hunger games whip media miljö allt hopp är ute harlequin författartävling 2015 elisabeth akteus rex twist vågspel ordberoende förlag parallellhandling releasefest hjärnan spänning skriva facklitteratur synopsis mega-bestseller lektörsutlåtande miljöbeskrivningar eldbunden överenskommelser finlitteratur the bestseller experiment mathew l jockers fängsla dina läsare ljudbok birgitta bergin förväntningar ewa åkerlind deckare berättare skiftande perspektiv målgrupp romantisk komedi tillbakablick skräck ungdomsbok yttre resa steven james mörkersdottir novell research röst följebrev den antagonistiska kraften strukturera din roman djävulsverk mathew l tocker igenkänningsfaktorn skriv en bestseller instagram skröna inledning skrivarpodden refusering pablo roberto skrivkurs hierarkier hemsida skrivregler sommar camilla davidsson historieberättare pär åhlström podcaster högskoleprovet harper collins uc midsommar filmrecension relationsroman blake snyder gömd tvister medveten författare rättigheter spex flicka försvunnen analys dunbars tal mia bergenheim bokbeat det allvetande perspektivet organiskt skrivande lucia tankevurpa fackböcker känn dina karaktärer beskriva voice plot goal lars wilderäng som eld the screen writer's workbook roald dahl manustävling tema, idé, koncept, premiss och intrig mall på denna grund ljusets väktare drivkrafter konsten att vara caroline litterärt #skriv2016 omslag skriv enkelt vuxenroman gröna fingrar sökes leona mitt i nacka youtube svenska akademien rollup e-bok mallar poesi litterära agenturer skrivarhandböcker janice hardy sexchock måns zelmerlöw kristina svensson pocket writers little helper ansats fanta sveriges bästa skrivblogg erotisk deckare frans jeppsson wall anders hansen dagen f inramning katarina bivald skrivfest skrivglädje twitter lb förlag karin smirnoff ylva, johan och siri arvidsson ängelns coctail the twilight saga planteringar tillbaka till bromma kurs sara dalengren lix begränsat perspektiv filmtips save the cat! titanic gimmick neurologi catoblepas förlag kreditupplysning objektivt perspektiv radio p1 sara lövenstam theres wittgren fokus spegelneuroner konkurs antagen den inre resan test grejen med verb anna bågstam ryltenius vad gick fel? nacka hybridförlag allvetande pia stockholms körförbund huvudperson jan arnald arv adjektiv bokens premiss kill your darlings delilah marvell piratförlaget pseudonymer rytm danny alegi personlighet adlibris skapa en mall frida arwen roslund in media res sättning fal bygg din egen mall sanna ivarsson tärningen är kastad begär harry potter catharina ingelman-sundberg gestaltande miljöbeskrivning städning introvert minnen av dig kriminalroman understanding show don't tell gone girl bokskåpets hemlighet hjärnforskning tara westover årstider permakultur! framtiden i din trädgård sveriges bästa skrivpodd filteruttryck justin timerlake författarkväll 100 första orden debutroman johan arvidsson expert föreläsning ramhandling webbkurs romangestalter pr vi for upp till mor ekosystem öppningsscen berättelser niklas modig itunes klarar du de svåra orden skrivarkurs eva ludvigsen flesch-kincaid klimatet erotisk roman save the cat twlightsagan libsyn theory if mind vingar av rök koncept på denne grund godmorgon världen sanning med modifikation motsättningar michael gazzania hoi förlag ton vilken typ är du? tillbaka till henne åsa böker sickla beskrivande bokens intrig perspektivbyte mariette linden sagan om isfolket syd field ämne arne dahl bakgrund lyckas ännu mer med din gestaltning bokens koncept word-mall loppet biintrig titel skriv2016 faktabok kostnader bokus dokument annika estassy trigger mitt i innehåll oraganiskt skrivande tryck bokformat bygg din egen word-mall dikter leona tärningen är kastad petra mede litet förlag franskt band the writers little helper aristoteles bibliografi the charm school susanne ahlenius komik mina böcker filmrättigheter högtider permakultur manuspitch flickan med silverhåret
I boken framkommer dock mycket bättre än i filmen varför man delat upp samhället i de fem falangerna och då blev det trots allt rätt trovärdigt.
Vad gäller ondskan så framkommer det att enda anledningen till att De Lärda vill döda de Oegennyttiga är att de vill fördela resurserna annorlunda så att De Lärda kan köpa fler lyxartiklar. Det ligger alltså ren ondska bakom och allt snack om att de försöker verka för allas bästa är bara för gallerierna. Med andra ord är det en rätt svart-vit-bild även i Divergent.
Hoppas du läser boken och ser om du gillar den bättre än filmen.
Kram Pia
Jag har dock ett stort problem med själva upplägget i Divergent. Ett framtida dystopiskt samhälle som är uppdelat i De Modiga, De Ärliga, De Lärda osv, känns alldeles för konstruerat för att vara trovärdigt. Ännu värre blir det när de flesta passar in i en specifik kategori, medan bara några få är "divergent". I verkligheten är det ju snarare tvärtom. I en fantasyvärld hade jag inte ifrågasatt det, men detta ska ju som sagt utspela sig i ett framtida Chicago och handla om vanliga människor, efter vad jag har förstått.
En sak fungerar dock bättre i Divergent än i Hungerspelen. I den senare är ondskan väldigt svartvit. Huvudstaden förtrycker distrikten för att själva kunna leva lyxliv. I Divergent är ondskan betydligt mer nyanserad och försöker åtminstone verka vara för allas bästa. För att skapa fred och trygghet. Alla utom "de kastlösa" har det ganska bra. Man får välja fraktion. Man blir inte tvingad. Det är en konformistisk diktatur som försöker ge sken av rättvisa, där åtminstone de flesta får vad de behöver, åtminstone så länge de rättar sig i ledet. Det väcker intressantare frågor om rätt och fel, ondska och förtryck, än vad regimen i Hungerspelen gör. Hungerspelen är dock bättre som bok / i övrigt.