Divergent av Veronica Roth
Jag erkänner; jag är ungefär 2-3 år efter alla andra när det kommer till att läsa boken Divergent. I varje fall om jag får tro hyllningarna som var tryckta i min bok.
Divergent påminner rätt mycket om Hungerspelen på så vis att det handlar om ett framtida USA med rätt speciell politisk idiologi och en stark ung kvinna som måste genomgå rätt jobbiga utmaningar för att överleva. Men ändå är inte det här en sämre kopia av Hungerspelen. Nej, den här boken har ett klart egenvärde. Och det säger jag trots att Hungerspelen är en av de bästa böcker jag någonsin läst.
Divergent handlar om 16-åriga Beatrice som måste välja falang. Det finns fem olika att välja bland och väljer hon något annat än det som hon är uppvuxen i kommer hon aldrig mer återse sin familj. Men Beatrice är inte som alla andra. Hon drömmer om något annat än sina föräldrar och under testerna framkommer det att hon är divergent, något hon får rådet om att inte yppa för någon eftersom det är väldigt farligt. Beatrice vet varken ut eller in och vet inte vad divergent betyder eller varför hon inte får säga något. Men när valdagen kommer väljer hon att lämna sin falang och istället gå med de i de tappras falang. För att bli en av dem måste hon först genomgå en månads stenhårda tester och bara hälften av alla som sökt sig dit kommer att bli antagna. Resten blir falanglösa, vilket innebär ett liv i missär och utan naturlig tillhörighet. Det blir inte bättre av att hennes medtävlare är beredda att gå över lik för att vinna och hon förvirras av sina känslor till den skrämmande ledaren Four.
Jag måste erkänna; precis som alla hyllningar om boken så håller jag med - den var oerhört svår att släppa ifrån sig. Jag ska ju skriva på min egen bok, men jag skrev inte ett ord förrän Divergent var utläst. Och det är ju bara första delen i en trilogi så jag gör nog bäst i att inte köpa resten av böckerna i serien förrän mitt eget manus är klart ;)
Precis som Susanne Collins skriver Veronica Roth med ett bra driv. Det finns inga trista eller onödiga partier och jag lockas hela tiden läsa vidare. Det som jag gick igång på var naturligtvis den spirande kärlekshistorien mellan Beatrice och Four. Veronica lyckas verkligen skildra den där unga nyförälskelsen och den jobbiga perioden innan man vet om den andra känner likadant. Det är småsaker som får mig att inse att Four nog har ett gott öga till Beatrice. Det är en lite för lång blick, ett extra ord, en klapp på axeln. Små, små saker som får mig att bli sådär lycklig i kroppen och tänka att jo du Beatrice, den där skittuffa och supersnygga Four som får alla att darra, är nog lite kär i dig. Fast Beatrice förstår det inte alls till en början. Hon förstår knappt sina egna känslor.
Och det jag minns mest när jag slagit ihop boken är Fours ord till Beatrice: "Jag tror nog at jag kanske är kär i dig. Kanske är jag redan säker, men vill bara inte skrämma dig." Beatrice svarar: "Som du vet är jag inte så lättskrämd av mig." "Okej", säger han. "I så fall älskar jag dig." Och där smälte jag totalt :)
Och för er som inte gillar kärlek och romantik - nej, det här är en action och fantasy och kärleken är bara den där extra kryddan på moset. Som jag brukar säga: En bok blir alltid bättre av en kittlande kärlekshistoria.
Nåja, undrar säkert ni som följt min blogg och vet att jag brukar hitta alla möjliga och omöjliga logiska luckor i de böcker jag läser. Jodå, Divergent är faktiskt inget undantag - det smiter in konstigheter här också.
Det som störde mig mest är att jag inledningsvis får intrycket av att det är väldigt många 16-åringar som genomgår den här riten. Jag menar: Det finns fem falanger som bor på olika delar av stan, men vars barn går i samma skola. Det måste ju vara en gigantskola, tänker jag. Boken utspelar sig i ett framtida Chicago och Chicago är idag en rätt stor stad med nästan 3 miljoner invånare. Jag antar att det var rätt många som överlevt i detta framtidsscenario. Under själva riten där ungdomarna ska välja falang är det hur mycket folk som helst och de flesta väljer den falang som de själva är uppvuxen i. Några få gör som Beatrice och byter falang till allas stora fasa. När Beatrice sedan springer ut tillsammans med de andra som valt de tappras falang så är det hundratals springande fötter. Summa summarum: Jag fick intrycket av att det var rätt många som valt de tappras falang och att Beatrice var udda som valt att byta falang.
MEN - sedan får jag veta att det är nio personer som valt att byta till de tappras falang. Det var inte så konstigt för i min värld så var det ju så få som bytte falang. Det konstiga är när det framkommer att det bara var elva personer som valt att stanna i de tappras falang och som alltså var födda i denna falang. Totalt sett tjugo stycken ungdomar, Och så ett par personer som ramlade av tåget och blev falanglösa direkt, så säg tjugotvå. Det betyder att det är ungefär hälften av alla som bytt falang - med andra ord inget ovanligt alls att vara falangbytare. Trots det skrivs det uttryckligen ut att de flesta valt att stanna kvar inom sin falang. Jag tycker inte att en uppdelning på 55% kontra 45% är så jättestor skillnad och jag tror de flesta skulle anse att en grupp på nio och en grupp på elva är rätt jämnt fördelat.
Dessutom påstås det ingenstans i boken att det är ovanligt få som söker till de tappras falang. Nej, tvärt om får jag för mig att det är rätt jämnt mellan falangerna. Tjugotvå ungdomar gånger fem falanger innebär 110 ungdomar totalt. Det blir tre till fyra gymnasieklasser det. Inte mer. För det är inte så att man väljer falang den dag man fyller 16 eller den månad man fyller 16, nej - falangvalet sker endast en gång per år så alla 16-åringar det året gör valet samtidigt.
Hm, så den här "jättestora" skolan som Beatrice gick i är alltså rätt pluttig. Men om den är så pluttig borde det ju finnas fler gymnasieskolor, eller hur? För inte kan det väl vara så att gigantstora Chicago endast har lite drygt hundra stycken 16-åringar totalt? Och om det är så att det finns flera gymnasieskolor så är det konstigt att inte varje falang har sina egna skolor när de lever så åtskilda från varandra i övrigt.
Det här är rätt intressanta frågor för att få ihop den här fantasyvärlden och ändå reflekterar författaren inte ens över frågorna. Mycket annat får vi svar på, men inte just det här. Och det vore ju så lätt att skriva att dessa tjugo ungdomarna kom från denna gymnasieskola, men att det fanns hundratals andra skolor som gjorde samma sak.
Fast jag tror inte att det fanns hundratals andra skolor som gjorde samma sak för Beatrice och hennes studiekamrater får nämligen göra sina månadslånga tester i de tappras högkvarter och det kan ju bara finnas ett högkvarter. Och då kan man ju undra var de andra gymnasieskolorna håller hus. För ingenstans nämns det hundratals, eller tusentals trängade elever i dessa lokaler. Nej, det är bara dessa tjugo. Och är det så att olika skolor har de här valen vid olika tillfällen under året, så betyder det max 12 skolor i hela Chicago. Det är inte mycket. Framför allt inte om alla skolor bara har 3-4 klasser i varje årskurs.
Det författaren däremot lyckas med är att förklara det väldigt konstiga i att ha en fantasyvärld där man delat upp befolkningen i fem falanger som alla står för varsitt karaktärsdrag. Det tyckte jag inledningsvis var jätteknäppt, men det får faktiskt sin förklaring. Okej, jag är fortfarande skeptisk, men det funkar. Dock hade jag själv valt andra falanger om jag hade skrivit boken och de tappra hade absolut inte fått vara med för den gruppen är ju rent livsfarlig.
Bokens premiss är dock väldigt intressant: Dels snuddar vi vid frågor som hur det är att lämna sin familj bakom sig för att påbörja ett liv med idel främlingar. Dels snuddar vi vid frågor vilka egenskaper som är viktiga. Dels snuddar vi vid frågor vad som händer när någon bestämmer sig för att utnyttja systemets svagheter.
För det händer nämligen: Boken får en rätt brutal och mycket intressant vändning som fick mig att fundera på hur det skulle vara att hamna i den situationen. Och ja - det var trovärdigt att det skulle ske. Egentligen var jag inte direkt förvånad, för jag var från början rätt övertygad om att något måste hända med denna tokiga idé om att dela upp befolkningen i olika falanger. Och ja - jag hade rätt. Så överraskningen var inte speciellt stor, men frågorna det väckte hos mig var väldigt intressanta.
Kort och gott en bok med slukarvarning.
Kram Pia
Boken kan ni köpa här
Adlibris
Bokus
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Birgitta Hallberg » Podd: Hur hanterar man kritik?: ”Tack för ett jättebra poddavsnitt! T. ex. Hopplöshetsfasen. Åh, vad jag känner ..”
-
Alfons viberg Bengtsson » Pias skrivtips: Hur skriver du andlöst spännande?: ”Harjaergvägen 46 23254 46 Åkarp ”
-
alfons viberg bengtsson » Pias skrivtips: Hur skriver du andlöst spännande?: ”Alfons200704@gmail.com”
-
alfons viberg bengtsson » Pias skrivtips: Hur skriver du andlöst spännande?: ”A”
-
Carl » Pias skrivtips: Har längden betydelse?: ”Vilken fantastiskt bra artikel! Tack för detta! Jag undrar hur du ser på lagom l..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
hybridförlag nacka vad gick fel? anna bågstam ryltenius logiska fel hjärtan av jazz hjärtats dårskap sanning tone rabén & sjögren pod grejen med verb test den inre resan antagen kreditupplysning catoblepas förlag neurologi gimmick titanic theres wittgren sara lövenstam radio p1 objektivt perspektiv fällor säljkurs richard dawkins kursportal lisa cron läsupplevelse tempväxling klimatriksdag jul karin smirnoff lb förlag twitter skrivglädje manus kroppsspråk vinter anders hansen frans jeppsson wall erotisk deckare hisspresentation ylva arvidsson öka drivet med rätt pacing pocket kristina svensson måns zelmerlöw sexchock passiva meningar författarplattform dramatrugi nybörjarmisstag stökigt refererande miljöbeskrivning eleine eksvärd stilistiska särdrag janice hardy skrivarhandböcker litterära agenturer poesi mallar förlagssytem lucy dillon akter revolt mitt i nacka leona gröna fingrar sökes vuxenroman skriv enkelt manustävling roald dahl konsten att vara caroline drivkrafter ljusets väktare på denna grund mall tema, idé, koncept, premiss och intrig beskriva känn dina karaktärer fackböcker the screen writer's workbook som eld lars wilderäng plot goal voice adjektivsjuka stockholm elementary tempus udda julia london lögn tonalitet helen ekeroth vi och dem flicka försvunnen spex uc harper collins högskoleprovet podcaster redigering henrik fürst anna bågestam ryltenius humor miljön fånga läsaren sofia fritzson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen peter magnusson vilseledning pär åhlström historieberättare camilla davidsson sommar 100 ord hur en bok bör skrivas lennart guldbrandsen slutscen detta är lean scandalous desires siri arvidsson höst filmrättigheter mina böcker komik susanne ahlenius flickan med silverhåret manuspitch permakultur högtider franskt band litet förlag petra mede the charm school bibliografi aristoteles the writers little helper bokformat tryck oraganiskt skrivande innehåll malva b. raeanne thayne kontrakt med läsaren böcker miljöbeskrivning karaktärsdrag into the wood livet leker fatta eld håll rollen stella cameron scener enkelt lyckas ännu mer med din gestaltning bakgrund arne dahl ämne ll-förlaget lust & löften hype traditionellt förlag vinst george rr martin korrekturfel i havet finns så många fiskar ljudboksgalan den normala världen style storytel skrivartips bones dave eggers dagny carlsson k.m. weiland alla bolag författarutbildning svåra ord national treasure sanning med modifikation godmorgon världen på denne grund koncept eva ludvigsen skrivarkurs klarar du de svåra orden itunes twlightsagan save the cat erotisk roman klimatet flesch-kincaid slut eldskytten victoria lynn schmidt så skapar du en bra tvist matthew l jocker förläggare skrivmingel pensionatet vid världens ände vår 100 första orden författarkväll justin timerlake föreläsning expert johan arvidsson debutroman hjärnforskning bokskåpets hemlighet gone girl filteruttryck sveriges bästa skrivpodd permakultur! framtiden i din trädgård årstider tara westover gestaltande miljöbeskrivning catharina ingelman-sundberg harry potter understanding show don't tell kriminalroman minnen av dig introvert städning sättning begär tärningen är kastad sanna ivarsson bygg din egen mall fal anders nyman högläsning metaforer susanne collins marie-louise fritzén noveller snackis adjektiv arv jan arnald the definite guide to screen writing överraska dina läsare höstsol word skriva facklitteratur bokens tema spänning hjärnan story engineering veronica roth vågspel twist ordberoende förlag elisabeth akteus rex allt hopp är ute harlequin författartävling 2015 organic writer whip media hunger games skriva filmmanus lyckas med din gestaltning facebook intervju ping pong-metoden premiss huvudhandling frida skybäck divergent klimax nobelpriset i litteratur stieg larsson vardagligt språk agenter research novell avatar längd skrivprocess tillbakablick författarskap osynlig berättarröst testläsare lind & co skiftande perspektiv berättare förväntningar skrivblogg öka drivet i din berättelse ljudbok valet antagonist outliner akademiskt språk agenturer miljöbeskrivningar överenskommelser eldbunden topic sekten på dimön gestaltande bli utgiven barnbok tempo harpercollins författartävling konfliktupptrappning hinder genre skrivarhandbok feel good katametoden korrekturgranskare harpercollins mariette lindstein skriva böcker dramaturgi harlequins författartävling 2015 blogg faktaböcker skrivhandbok kärlek the circle bästsäljare berättarröst gestalta film plot point början författare lean lektör handling bihandling corona karaktärer tema romanstruktur covid-19 historisk roman gestaltning döda poeters sällskap harlequins författartävling pias strukturmodell harlequin skrivtips kärleksroman struktur pia lerigon romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips bokrecension historical romance bok johannes vivers historisk kärleksroman harlequin författartävling dubbelspel bokrelease mål bestseller vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 ann ljungberg roman fantasy vägen framåt falskspel erotik pinch point bokens handling the bestseller code kata jodie archer förlag recension skrivpodd skönlitterärt anslag perspektiv marcus olausson redaktör bokmanus miljöer eurovision song contest konflikter facklitteratur hungerspelen tävling catrine tollström pacing takt 17-stegsmodell inre resa vanföreställning stil peter barlach konsten att flirta som en gudinna simona ahrnstedt filmmanus mega-bestseller lektörsutlåtande vuxenlitteratur känslor john yorke the bestseller experiment mathew l jockers finlitteratur fängsla dina läsare birgitta bergin stand up comedy strukturmodell ewa åkerlind deckare lättläst larry brooks de rotlösa romantisk komedi målgrupp skräck ungdomsbok yttre resa roller mörkersdottir steven james ylva lee lindell röst följebrev strukturera din roman den antagonistiska kraften svenska skrivbloggpriset djävulsverk release bäraren allvetande perspektiv boktugg novellantologi screen writing dialog förlagsavtal svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset character arc hitta början miljö författarröst planerat skrivande margit sandemo svenska skrivpoddpriset långtidssjuk 4-aktsmodell releasefest parallellhandling idé skriv dialog synopsis bokens premiss kill your darlings delilah marvell piratförlaget pseudonymer game of thrones skatt förlagsekonomi skapa en mall frida arwen roslund in media res rytm danny alegi personlighet adlibris skriva god jul lyckostunder språk books & dreams prissättning word-mallar lyrik litterära agenter susan wiggs författarkliniken bob dylan distribution tryckt bok james v smith jr ansatsen pitch sandemo dödlig åtrå lynda woodruff olof röhlander direkt miljöbeskrivning förstärka livet motorcyklar och andra omöjliga projekt elisabeth hoyt upplösning covid sociala media forum förlag ekosystem öppningsscen berättelser niklas modig ramhandling webbkurs romangestalter pr vi for upp till mor påsk specifik sören bondesson studie love actually kuleshov-effekten robert sapolsky frdia arwen rosesund författarförbundet allvetande berättare revy spökskrivare forskning libsyn theory if mind vingar av rök ton vilken typ är du? tillbaka till henne motsättningar michael gazzania hoi förlag bokens intrig perspektivbyte mariette linden sagan om isfolket syd field åsa böker sickla beskrivande bokens koncept word-mall loppet biintrig nattlöpare bonnier carlsen bonnier förlag flickvänskontraktet dokument annika estassy trigger mitt i titel skriv2016 faktabok kostnader bokus bygg din egen word-mall dikter leona tärningen är kastad histrisk kärleksroman populärlitteratur anna jansson kuliss socialt umgänge extrovert romantik månpocket show don't tell olga rönnberg referera allt jag fått lära mig den viktiga ansatsen ett oemotståndligt förslag gestaltningsbibeln berättad prosa the girl on the train sarah dawn finer din hjärna skröna inledning skrivarpodden refusering mathew l tocker igenkänningsfaktorn skriv en bestseller instagram läsbarhetsindex kretslopp actionscener magkänsla pablo roberto skrivkurs hierarkier hemsida skrivregler midsommar filmrecension relationsroman blake snyder gömd tajming brainstorming steven pinker sofia ymén den inre positiva resan blir det någonsin för sent? tvister medveten författare rättigheter det allvetande perspektivet organiskt skrivande lucia tankevurpa analys dunbars tal mia bergenheim bokbeat head hopping att skriva under hot författarträff skriv klart symbolik sagan om is och eld skatteregler egenutgivning buzz kapitel niklas engdahl buskap sex liknelser story trumps structure anna keiler rutin skräcknoveller en oberoende kvinna logik undertext litterärt #skriv2016 omslag försaka kontrakt med läsarna brenda novak jenny rogneby oanständiga berättelser youtube svenska akademien rollup e-bok writers little helper ansats fanta sveriges bästa skrivblogg fifty shades of gray stand up förbeställ indirekt miljöbeskrivning dagen f inramning katarina bivald skrivfest vändpunkt chic lit marknadsföring ylva, johan och siri arvidsson ängelns coctail tvist story structure architect anders blomström mittpunkt lix begränsat perspektiv filmtips save the cat! the twilight saga planteringar tillbaka till bromma kurs sara dalengren jenny dahlberg komedi coach så överlever du en refusering redigera bok stitcher högskoleprovets orddel författarkurs syfte intrig synlig berättarröst antologi debutera fokus spegelneuroner konkurs allvetande pia stockholms körförbund huvudperson nordland filmanalys robin dunbar viberg förlag
Vilka så kallade Typskarektärer hittar du i texte? känner du igen dessa Typskarektärer från andra böcker och filmer?
Tack för hjälpen
Motiv kan också vara en “typsituation” eller en typisk karaktär som finns i annan litteratur.
Hjälten som räddar världen
Den trofaste vännen
Jag undrade om du skulle kunna besvara dess frågor åt mig.
Vilket tema har romanen?
Vilka motiv kan du hitta? Känner du igen motiven från andra böcker och filmer?
Rekommenderar du boken till en annan klasskompis? Varför/varför inte?
TAck så hemskt mycket om du väljer hjälpa mig.
Vilket tema har romanen?
Vilka motiv kan du hitta? Känner du igen motiven från andra böcker och filmer?
Rekommenderar du boken till en annan klasskompis? Varför/varför inte?