Divergent av Veronica Roth
Jag erkänner; jag är ungefär 2-3 år efter alla andra när det kommer till att läsa boken Divergent. I varje fall om jag får tro hyllningarna som var tryckta i min bok.
Divergent påminner rätt mycket om Hungerspelen på så vis att det handlar om ett framtida USA med rätt speciell politisk idiologi och en stark ung kvinna som måste genomgå rätt jobbiga utmaningar för att överleva. Men ändå är inte det här en sämre kopia av Hungerspelen. Nej, den här boken har ett klart egenvärde. Och det säger jag trots att Hungerspelen är en av de bästa böcker jag någonsin läst.
Divergent handlar om 16-åriga Beatrice som måste välja falang. Det finns fem olika att välja bland och väljer hon något annat än det som hon är uppvuxen i kommer hon aldrig mer återse sin familj. Men Beatrice är inte som alla andra. Hon drömmer om något annat än sina föräldrar och under testerna framkommer det att hon är divergent, något hon får rådet om att inte yppa för någon eftersom det är väldigt farligt. Beatrice vet varken ut eller in och vet inte vad divergent betyder eller varför hon inte får säga något. Men när valdagen kommer väljer hon att lämna sin falang och istället gå med de i de tappras falang. För att bli en av dem måste hon först genomgå en månads stenhårda tester och bara hälften av alla som sökt sig dit kommer att bli antagna. Resten blir falanglösa, vilket innebär ett liv i missär och utan naturlig tillhörighet. Det blir inte bättre av att hennes medtävlare är beredda att gå över lik för att vinna och hon förvirras av sina känslor till den skrämmande ledaren Four.
Jag måste erkänna; precis som alla hyllningar om boken så håller jag med - den var oerhört svår att släppa ifrån sig. Jag ska ju skriva på min egen bok, men jag skrev inte ett ord förrän Divergent var utläst. Och det är ju bara första delen i en trilogi så jag gör nog bäst i att inte köpa resten av böckerna i serien förrän mitt eget manus är klart ;)
Precis som Susanne Collins skriver Veronica Roth med ett bra driv. Det finns inga trista eller onödiga partier och jag lockas hela tiden läsa vidare. Det som jag gick igång på var naturligtvis den spirande kärlekshistorien mellan Beatrice och Four. Veronica lyckas verkligen skildra den där unga nyförälskelsen och den jobbiga perioden innan man vet om den andra känner likadant. Det är småsaker som får mig att inse att Four nog har ett gott öga till Beatrice. Det är en lite för lång blick, ett extra ord, en klapp på axeln. Små, små saker som får mig att bli sådär lycklig i kroppen och tänka att jo du Beatrice, den där skittuffa och supersnygga Four som får alla att darra, är nog lite kär i dig. Fast Beatrice förstår det inte alls till en början. Hon förstår knappt sina egna känslor.
Och det jag minns mest när jag slagit ihop boken är Fours ord till Beatrice: "Jag tror nog at jag kanske är kär i dig. Kanske är jag redan säker, men vill bara inte skrämma dig." Beatrice svarar: "Som du vet är jag inte så lättskrämd av mig." "Okej", säger han. "I så fall älskar jag dig." Och där smälte jag totalt :)
Och för er som inte gillar kärlek och romantik - nej, det här är en action och fantasy och kärleken är bara den där extra kryddan på moset. Som jag brukar säga: En bok blir alltid bättre av en kittlande kärlekshistoria.
Nåja, undrar säkert ni som följt min blogg och vet att jag brukar hitta alla möjliga och omöjliga logiska luckor i de böcker jag läser. Jodå, Divergent är faktiskt inget undantag - det smiter in konstigheter här också.
Det som störde mig mest är att jag inledningsvis får intrycket av att det är väldigt många 16-åringar som genomgår den här riten. Jag menar: Det finns fem falanger som bor på olika delar av stan, men vars barn går i samma skola. Det måste ju vara en gigantskola, tänker jag. Boken utspelar sig i ett framtida Chicago och Chicago är idag en rätt stor stad med nästan 3 miljoner invånare. Jag antar att det var rätt många som överlevt i detta framtidsscenario. Under själva riten där ungdomarna ska välja falang är det hur mycket folk som helst och de flesta väljer den falang som de själva är uppvuxen i. Några få gör som Beatrice och byter falang till allas stora fasa. När Beatrice sedan springer ut tillsammans med de andra som valt de tappras falang så är det hundratals springande fötter. Summa summarum: Jag fick intrycket av att det var rätt många som valt de tappras falang och att Beatrice var udda som valt att byta falang.
MEN - sedan får jag veta att det är nio personer som valt att byta till de tappras falang. Det var inte så konstigt för i min värld så var det ju så få som bytte falang. Det konstiga är när det framkommer att det bara var elva personer som valt att stanna i de tappras falang och som alltså var födda i denna falang. Totalt sett tjugo stycken ungdomar, Och så ett par personer som ramlade av tåget och blev falanglösa direkt, så säg tjugotvå. Det betyder att det är ungefär hälften av alla som bytt falang - med andra ord inget ovanligt alls att vara falangbytare. Trots det skrivs det uttryckligen ut att de flesta valt att stanna kvar inom sin falang. Jag tycker inte att en uppdelning på 55% kontra 45% är så jättestor skillnad och jag tror de flesta skulle anse att en grupp på nio och en grupp på elva är rätt jämnt fördelat.
Dessutom påstås det ingenstans i boken att det är ovanligt få som söker till de tappras falang. Nej, tvärt om får jag för mig att det är rätt jämnt mellan falangerna. Tjugotvå ungdomar gånger fem falanger innebär 110 ungdomar totalt. Det blir tre till fyra gymnasieklasser det. Inte mer. För det är inte så att man väljer falang den dag man fyller 16 eller den månad man fyller 16, nej - falangvalet sker endast en gång per år så alla 16-åringar det året gör valet samtidigt.
Hm, så den här "jättestora" skolan som Beatrice gick i är alltså rätt pluttig. Men om den är så pluttig borde det ju finnas fler gymnasieskolor, eller hur? För inte kan det väl vara så att gigantstora Chicago endast har lite drygt hundra stycken 16-åringar totalt? Och om det är så att det finns flera gymnasieskolor så är det konstigt att inte varje falang har sina egna skolor när de lever så åtskilda från varandra i övrigt.
Det här är rätt intressanta frågor för att få ihop den här fantasyvärlden och ändå reflekterar författaren inte ens över frågorna. Mycket annat får vi svar på, men inte just det här. Och det vore ju så lätt att skriva att dessa tjugo ungdomarna kom från denna gymnasieskola, men att det fanns hundratals andra skolor som gjorde samma sak.
Fast jag tror inte att det fanns hundratals andra skolor som gjorde samma sak för Beatrice och hennes studiekamrater får nämligen göra sina månadslånga tester i de tappras högkvarter och det kan ju bara finnas ett högkvarter. Och då kan man ju undra var de andra gymnasieskolorna håller hus. För ingenstans nämns det hundratals, eller tusentals trängade elever i dessa lokaler. Nej, det är bara dessa tjugo. Och är det så att olika skolor har de här valen vid olika tillfällen under året, så betyder det max 12 skolor i hela Chicago. Det är inte mycket. Framför allt inte om alla skolor bara har 3-4 klasser i varje årskurs.
Det författaren däremot lyckas med är att förklara det väldigt konstiga i att ha en fantasyvärld där man delat upp befolkningen i fem falanger som alla står för varsitt karaktärsdrag. Det tyckte jag inledningsvis var jätteknäppt, men det får faktiskt sin förklaring. Okej, jag är fortfarande skeptisk, men det funkar. Dock hade jag själv valt andra falanger om jag hade skrivit boken och de tappra hade absolut inte fått vara med för den gruppen är ju rent livsfarlig.
Bokens premiss är dock väldigt intressant: Dels snuddar vi vid frågor som hur det är att lämna sin familj bakom sig för att påbörja ett liv med idel främlingar. Dels snuddar vi vid frågor vilka egenskaper som är viktiga. Dels snuddar vi vid frågor vad som händer när någon bestämmer sig för att utnyttja systemets svagheter.
För det händer nämligen: Boken får en rätt brutal och mycket intressant vändning som fick mig att fundera på hur det skulle vara att hamna i den situationen. Och ja - det var trovärdigt att det skulle ske. Egentligen var jag inte direkt förvånad, för jag var från början rätt övertygad om att något måste hända med denna tokiga idé om att dela upp befolkningen i olika falanger. Och ja - jag hade rätt. Så överraskningen var inte speciellt stor, men frågorna det väckte hos mig var väldigt intressanta.
Kort och gott en bok med slukarvarning.
Kram Pia
Boken kan ni köpa här
Adlibris
Bokus
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Birgitta Hallberg » Pias skrivtips: Hjärnforskningen visar hur du når fram till dina läsare: ”Tusen tack för detta inlägg! ”
-
Birgitta Hallberg » Podd: Karaktärer (Romanfigurer): ”Lärorikt! Underhållande! Intressant! ”
-
Birgitta Hallberg » Podd: Hur hanterar man kritik?: ”Tack för ett jättebra poddavsnitt! T. ex. Hopplöshetsfasen. Åh, vad jag känner ..”
-
Alfons viberg Bengtsson » Pias skrivtips: Hur skriver du andlöst spännande?: ”Harjaergvägen 46 23254 46 Åkarp ”
-
alfons viberg bengtsson » Pias skrivtips: Hur skriver du andlöst spännande?: ”Alfons200704@gmail.com”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
sören bondesson specifik påsk författarförbundet frdia arwen rosesund robert sapolsky kuleshov-effekten love actually studie berättelser öppningsscen ekosystem vi for upp till mor pr romangestalter webbkurs ramhandling niklas modig expert johan arvidsson debutroman 100 första orden författarkväll justin timerlake föreläsning sveriges bästa skrivpodd permakultur! framtiden i din trädgård årstider tara westover hjärnforskning bokskåpets hemlighet gone girl filteruttryck kriminalroman minnen av dig introvert städning gestaltande miljöbeskrivning catharina ingelman-sundberg harry potter understanding show don't tell språk lyckostunder god jul skriva prissättning books & dreams in media res frida arwen roslund skapa en mall adlibris personlighet danny alegi rytm piratförlaget delilah marvell kill your darlings bokens premiss adjektiv arv jan arnald the definite guide to screen writing hjärtan av jazz hjärtats dårskap sanning tone viberg förlag robin dunbar filmanalys nordland grejen med verb test den inre resan antagen konkurs spegelneuroner fokus coach komedi jenny dahlberg syfte författarkurs högskoleprovets orddel stitcher redigera bok så överlever du en refusering filmtips begränsat perspektiv lix sara dalengren kurs tillbaka till bromma planteringar the twilight saga save the cat! kroppsspråk vinter mittpunkt anders blomström story structure architect tvist hisspresentation ylva arvidsson öka drivet med rätt pacing marknadsföring chic lit vändpunkt skrivfest författarplattform dramatrugi nybörjarmisstag stökigt indirekt miljöbeskrivning förbeställ stand up fifty shades of gray skrivarhandböcker litterära agenturer poesi mallar e-bok rollup svenska akademien youtube oanständiga berättelser leona gröna fingrar sökes vuxenroman skriv enkelt omslag #skriv2016 litterärt undertext drivkrafter ljusets väktare på denna grund mall tema, idé, koncept, premiss och intrig manustävling roald dahl konsten att vara caroline skriv klart författarträff att skriva under hot head hopping egenutgivning skatteregler sagan om is och eld symbolik udda julia london lögn tonalitet adjektivsjuka stockholm elementary tempus flicka försvunnen spex rättigheter medveten författare tvister relationsroman filmrecension midsommar uc harper collins högskoleprovet podcaster redigering henrik fürst historieberättare camilla davidsson sommar skrivregler hemsida hierarkier skrivkurs pablo roberto magkänsla siri arvidsson höst 100 ord hur en bok bör skrivas lennart guldbrandsen slutscen detta är lean scandalous desires manuspitch permakultur högtider filmrättigheter mina böcker komik susanne ahlenius flickan med silverhåret bibliografi aristoteles the writers little helper franskt band litet förlag petra mede the charm school raeanne thayne kontrakt med läsaren böcker kuliss anna jansson populärlitteratur histrisk kärleksroman håll rollen stella cameron scener enkelt miljöbeskrivning karaktärsdrag into the wood livet leker fatta eld biintrig loppet word-mall bokens koncept lyckas ännu mer med din gestaltning bakgrund arne dahl ämne sagan om isfolket mariette linden perspektivbyte bokens intrig beskrivande sickla åsa böker syd field dagny carlsson k.m. weiland storytel skrivartips bones dave eggers spökskrivare revy allvetande berättare alla bolag författarutbildning svåra ord national treasure skiftande perspektiv berättare larry brooks ewa åkerlind förväntningar valet strukturmodell stand up comedy antagonist the bestseller experiment finlitteratur mathew l jockers eldbunden miljöbeskrivningar överenskommelser sekten på dimön topic bokens tema skriv dialog idé releasefest parallellhandling svenska skrivpoddpriset 4-aktsmodell långtidssjuk elisabeth akteus rex författarröst planerat skrivande hitta början organic writer character arc svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset skriva filmmanus novellantologi boktugg lyckas med din gestaltning facebook allvetande perspektiv huvudhandling divergent svenska skrivbloggpriset klimax nobelpriset i litteratur stieg larsson röst följebrev novell mörkersdottir steven james skrivprocess roller skräck tillbakablick romantisk komedi målgrupp dramaturgi eurovision song contest blogg faktaböcker filmmanus simona ahrnstedt konsten att flirta som en gudinna peter barlach stil konfliktupptrappning inre resa 17-stegsmodell takt feel good katametoden tävling mariette lindstein facklitteratur konflikter förlag plot point kata skrivhandbok marcus olausson anslag bästsäljare berättarröst gestalta erotik författare lean lektör handling falskspel vägen framåt fantasy roman ann ljungberg historisk roman gestaltning döda poeters sällskap harlequins författartävling harlequin författartävling skrivtips historisk kärleksroman kärleksroman struktur pia lerigon romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips bokrecension historical romance bok johannes vivers harlequin pias strukturmodell dubbelspel bokrelease mål bestseller covid-19 romanstruktur tema karaktärer corona vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 pinch point bokens handling the bestseller code bihandling recension skrivpodd skönlitterärt the circle perspektiv kärlek redaktör jodie archer början film skriva böcker hungerspelen harpercollins korrekturgranskare catrine tollström pacing skrivarhandbok genre hinder vanföreställning harpercollins författartävling tempo barnbok bli utgiven gestaltande bokmanus miljöer harlequins författartävling 2015 testläsare lind & co ungdomsbok osynlig berättarröst författarskap yttre resa avatar längd research ylva lee lindell vardagligt språk agenter den antagonistiska kraften strukturera din roman djävulsverk frida skybäck release bäraren screen writing dialog premiss ping pong-metoden intervju förlagsavtal hunger games whip media miljö allt hopp är ute harlequin författartävling 2015 margit sandemo twist vågspel ordberoende förlag story engineering veronica roth hjärnan spänning skriva facklitteratur synopsis mega-bestseller lektörsutlåtande john yorke vuxenlitteratur känslor akademiskt språk outliner agenturer fängsla dina läsare ljudbok birgitta bergin deckare öka drivet i din berättelse skrivblogg lättläst de rotlösa forskning libsyn theory if mind vingar av rök koncept på denne grund godmorgon världen sanning med modifikation motsättningar michael gazzania hoi förlag ton vilken typ är du? tillbaka till henne korrekturfel george rr martin vinst traditionellt förlag style den normala världen ljudboksgalan i havet finns så många fiskar nattlöpare bonnier carlsen bonnier förlag flickvänskontraktet hype lust & löften ll-förlaget mitt i titel skriv2016 faktabok kostnader bokus dokument annika estassy trigger malva b. innehåll oraganiskt skrivande tryck bokformat bygg din egen word-mall dikter leona tärningen är kastad show don't tell olga rönnberg referera socialt umgänge extrovert romantik månpocket berättad prosa the girl on the train sarah dawn finer din hjärna allt jag fått lära mig den viktiga ansatsen ett oemotståndligt förslag gestaltningsbibeln refusering mathew l tocker igenkänningsfaktorn skriv en bestseller instagram skröna inledning skrivarpodden pär åhlström vilseledning peter magnusson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen sofia fritzson läsbarhetsindex kretslopp actionscener blake snyder gömd tajming brainstorming steven pinker sofia ymén fånga läsaren miljön humor anna bågestam ryltenius vi och dem helen ekeroth den inre positiva resan blir det någonsin för sent? tankevurpa analys dunbars tal mia bergenheim bokbeat det allvetande perspektivet organiskt skrivande lucia the screen writer's workbook fackböcker känn dina karaktärer beskriva voice plot goal lars wilderäng som eld sex liknelser story trumps structure anna keiler buzz kapitel niklas engdahl buskap mitt i nacka revolt akter lucy dillon förlagssytem rutin skräcknoveller en oberoende kvinna logik janice hardy stilistiska särdrag eleine eksvärd refererande miljöbeskrivning försaka kontrakt med läsarna brenda novak jenny rogneby passiva meningar sexchock måns zelmerlöw kristina svensson pocket writers little helper ansats fanta sveriges bästa skrivblogg erotisk deckare frans jeppsson wall anders hansen dagen f inramning katarina bivald manus skrivglädje twitter lb förlag karin smirnoff ylva, johan och siri arvidsson ängelns coctail läsupplevelse lisa cron kursportal richard dawkins säljkurs fällor jul klimatriksdag tempväxling theres wittgren titanic gimmick neurologi catoblepas förlag kreditupplysning objektivt perspektiv radio p1 sara lövenstam pod rabén & sjögren intrig synlig berättarröst antologi debutera logiska fel anna bågstam ryltenius vad gick fel? nacka hybridförlag allvetande pia stockholms körförbund huvudperson pseudonymer game of thrones skatt förlagsekonomi word höstsol överraska dina läsare susanne collins metaforer högläsning anders nyman snackis noveller marie-louise fritzén begär sättning fal bygg din egen mall sanna ivarsson tärningen är kastad susan wiggs författarkliniken bob dylan distribution tryckt bok word-mallar lyrik litterära agenter sandemo dödlig åtrå lynda woodruff olof röhlander direkt miljöbeskrivning james v smith jr ansatsen pitch elisabeth hoyt upplösning covid sociala media forum förlag förstärka livet motorcyklar och andra omöjliga projekt förläggare matthew l jocker så skapar du en bra tvist victoria lynn schmidt eldskytten slut vår pensionatet vid världens ände skrivmingel save the cat twlightsagan itunes klarar du de svåra orden skrivarkurs eva ludvigsen flesch-kincaid klimatet erotisk roman
Vilka så kallade Typskarektärer hittar du i texte? känner du igen dessa Typskarektärer från andra böcker och filmer?
Tack för hjälpen
Motiv kan också vara en “typsituation” eller en typisk karaktär som finns i annan litteratur.
Hjälten som räddar världen
Den trofaste vännen
Jag undrade om du skulle kunna besvara dess frågor åt mig.
Vilket tema har romanen?
Vilka motiv kan du hitta? Känner du igen motiven från andra böcker och filmer?
Rekommenderar du boken till en annan klasskompis? Varför/varför inte?
TAck så hemskt mycket om du väljer hjälpa mig.
Vilket tema har romanen?
Vilka motiv kan du hitta? Känner du igen motiven från andra böcker och filmer?
Rekommenderar du boken till en annan klasskompis? Varför/varför inte?