Intervju med Peter Magnusson som skrivit filmmanuset Tillbaka till Bromma
I mitt förra blogginlägg Hur en bok "bör" skrivas jämförde jag den traditionella strukturen med bl.a. Slice of Life-strukturen.
Dagen efter visades filmen Tillbaka till Bromma på TV. Jag missade tyvärr början men blev fascinerad över den ovanliga strukturen i filmen som jag tyckte påminde om Slice of Life.
I Tillbaka till Bromma får vi följa tre 38-åriga killars liv i Bromma, alla spelade av Peter Magnusson som även skrivit manuset till filmen tillsammans med Martin Persson.
Det visade sig dock att det inte var den Martin Persson som det länkas till i Wikipedia - Wikipedia har inte alltid rätt ;) så jag fick "bara" tag i Peter Magnusson.
Men det är inte så bara för han är enormt rolig och en mycket dukig manusförfattare som även skrivit filmer som Sommaren med Göran och En gång i Phuket.
Det var lite bökigt att få tag i Peter. Men tillslut lyckades jag få kontakt och Peter ställde upp på en intervju. Och som sig bör i en blogg om skrivande har vi pratat om manusskrivandet.
Peter är en mycket erfaren manusskribent. Han sa en hel del tänkvärt om det här med att skriva manus som även kan appliceras för alla oss som skriver böcker.
HAR DU OCH MARTIN PERSSON BIDRAGIT LIKA MYCKET TILL MANUSET TILLBAKA TILL BROMMA ELLER HAR NI HAFT OLIKA ROLLER?
Vi har skrivit lika mycket. Vi sitter tillsammans och drar upp riktlinjerna och utvecklar storylinjerna. Sedan går vi hem och skriver olika delar var. Därefter byter vi med varandra och läser vi varandras texter.
HAR NI SKRIVIT FLER SAKER IHOP?
Vi har gjort flera saker ihop. Bland annat gjorde tv-serien Blomstertid som filmen är baserad på.
VILKEN STRUKTUR TYCKER DU SJÄLV ATT NI HAR I FILMEN TILLBAKA TILL BROMMA?
Det är vardagsrealism med tre berättelser som vävs samman och nuddar varandra här och där.
JAG HAR LÄST FLERA BÖCKER OM SCREEN WRITING OCH DÄR TALAS DET ALLTID OM HUR VIKTIGT DET ÄR ATT FÖLJA REGLERNA FÖR STRUKTUR MED PLOT POINT 1, MIDPOINT, PLOT POINT 2 OCH KLIMAX. UTGICK NI FRÅN DE HÄR RELGERNA NÄR NI SKREV ERT MANUS?
Nej, vi satt inte och tänkte plot point 1 med mera.
Man måste naturligtvis kunna det där med struktur och förstå dramaturgi, men sen när man skriver måste man ha en intuitiv känsla. Är man helt hänvisad till att titta på plot point blir det som en robot. Folk som gör det alltför mycket skriver ofta tråkiga filmer. :)
Att sitta med ett körschema bredvid sig när man skriver filmmanus gör man kanske i början i sin karriär, men sedan får man en känsla för hur man skriver film.
Däremot kan man vända sig till strukturböckerna om man har ett problem som måste lösas. Ofta känner man att en sak inte funkar och då kan man gå tillbaka och ändra.
Jag har skrivit mycket sketcher och det är gentligen ingen större skillnad på film och sketch. Det handlar mer om att berätta en historia.
Alla mina filmer har varit ganska enkla. Utom den här då som har en mer komplicerad struktur.
JAG TYCKTE ATT TILLBAKA TILL BROMMA PÅMINDE MYCKET OM SLICE OF LIFE-STRUKTUREN. DET VAR SOM EN DOKUSÅPA DÄR MAN FÅR SE OLIKA HÄNDELSER UR DE TRE KARAKTÄRERNAS LIV. KÄNNER DU TILL SLICE OF LIFE?
Ja, men jag brukar inte använda så mycket uttryck för att beskriva det jag gör. Men ja, det kan man absolut applicera på det här manuset.
Filmen är sprungen från en tv-serie som i sin tur är sprungen ur en parodi om dokumentären Student 92 - femton år senare om en klass på Lidingö femton år efter studenten. Jag och Martin tyckte det var kul för karaktärerna var så roliga. TV-serien Blomstertid, som Martin och jag skrev, var egentligen en pastisch på den typen av karaktärer.
ER FILM ÄR GJORD FÖR ATT EFTERLIKNA EN DOKUMENTÄR. VARFÖR VALDE NI DET GREPPET?
Greppet är i högsta grad medvetet. Filmen är som sagt en pastisch på dokumentärfilmen Student 92 - femton år senare.
The spinal tap som kom i mitten av 80-talet är den första framgångsrika filmen som låtsas vara en dokumentär. Den handlar om ett rockband, men allt är påhittat.
The Blair Witch Project bygger på samma idé, man förhöjer skräcken genom att låtsas att det hänt på riktigt.
Vi ville nå samma fenomen och förhöja känslan av äkthet. Men det här greppet är mer använt och mer lämpat för TV än på film.
TILLBAKA TILL BROMMA ÄR EN KOMEDI. ÄR DET SVÅRT ATT SKRIVA KOMEDI?
Skratt.
Absolut, allt är svårt. Det är svårt att göra film. När komedi inte funkar är det så tydligt, publiken blir missnöjda om de inte får skratta. När ett drama inte funkar kan filmen ändå puttra på.
HUR TROR DU ATT HUMORGENREN KOMMER ATT UTVECKLAS?
Jag vet inte.
TV överlag har blivit väldigt billigt - det läggs inte så mycket pengar på komedi längre. Det premieras inte och därför måste det gå fort att producera en komedi, vilket drabbar kvaliteten.
VAR DET SVÅRT ATT FÅ SÅLT MANUSET TILL FILMEN?
Ja, det var inte så lätt.
Just den här filmen här funkade urdåligt kommersiellt för det var en okommersiell produkt. En anledning är det är en otydlig och svår form att lägga på bio.
Det är svårt att få folk att gå på bio. Ska du ha en kioskvältare är det main stream som gäller.
Det var inte sannolikt att den här filmen skulle dra horder av besökare. Breda enkla komedier eller dramor med en bok i ryggen kan dra många tittare, det här är en annan typ av film. Det var därför den var svår att göra.
Mina andra filmer har varit breda romantiska komedier och det är enklare att göra en sådan film i main streem-fåran. Det här är inte en sådan film.
De som vinner pris på guld-bagge-galan är inte de filmer som folk tittar på. Massorna väljer mer lättilgängliga historier. Små udda existentialistiska dramor får inte folk att springa man ur huset.
DOKUSÅPOR HAR KOMMIT STORT DE SISTA ÅREN OCH DRAR MÄNGDER AV TV-TITTARE. VARFÖR SKULLE INTE EN DOKUSÅPA FUNGERA I STORFILMSMILJÖ?
Det räcker inte bara med en bra historia för att folk att gå på bio. De vill ha ett mervärde. De ska betala 120 kr och då vill de ha lite mer. De vill ha production value - något som är larger than life som fina bilder och fina miljöer.
Man ser sällan mörka miljöer som en tråkig förort i en kommersiell film. Film handlar mycket om eskapism för den stora massan och då vill man ha något mer. Tillbaka till Bromma är för vardagsnära och för tråkigt, man vill ha mer ögongodis.
Historien och manuset måste också vara bra och habilt, men ett litet kammarspel - oavsett hur bra det är - drar inte folk till bion.
JAG HÅLLER MED OM ATT DIN FILM GÅR ÅT DET EXISTENTIELLA HÅLLET. ALLA TRE HUVUDKARKATÄRER HAR UTVECKLATS NÄR FILMEN ÄR SLUT OCH VÅGAR STÅ UPP FÖR DET DE VILL OCH SINA FAMILJER.
Ja, så är det absolut.
HAR DU NÅGOT NYTT PÅ GÅNG?
Ja, men det är för tidigt att berätta något om det.
HAR ALLA DINA MANUS BLIVIT FILM?
Jag har något manus som inte blivit film, men de flesta har blivit det. Jag bestämmer mig för att det ska bli film och då blir det så.
Däremot har jag själv avbrutit när jag märkt att det inte hållit.
Bagrundsljud som tyder på att Peter Magnusson är ute och går.
ÄR DU PÅ VÄG NÅGONSTANS ELLER HAR DU TID ATT TA EN FRÅGA TILL?
Jag ska hämta dottern på dagis.
JAG MÅSTE OCKSÅ SNART IVÄG OCH HÄMTA MIN DOTTER. TACK FÖR ATT JAG FICK INTERVJUA DIG.
Och där lämnade jag Peter Magnusson till vardagslivet med barn och familj och framtida spännande manusprojekt. Förhoppningsvis får vi snart se honom igen i någon ny svensk film eller tv-serie.
Jag tycker i varje fall intervjun var jättespännande. Framför allt det Peter sa om att man måste ha känsla för det man skriver och att det kan bli trist om man följer en mall rakt av.
Du som följt min blogg och läst mina skrivartips tror kanske att du måste göra allt som jag tipsar om, men så är det inte. Vi är alla olika och det finns inga rätt eller fel, inte heller några måsten eller pekpinnar.
Mina tips ska ses som hjälpmedel, till exempel:
- Om du behöver en grundmall att utgå ifrån när du bygger upp din historia.
- Om du behöver hjälp med redigeringen.
- Om du har kört fast och inte kommer vidare.
- Om du vill få en större förståelse för hantverket.
- Om du vill sälja mycket böcker eller skriva film som ses av många biotittare är det, som Peter säger, main stream som gäller. Då är det bra att känna till reglerna för main stream.
I slutändan är det känslan som avgör vad du ska skriva eller inte.
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Birgitta Hallberg » Pias skrivtips: Hjärnforskningen visar hur du når fram till dina läsare: ”Tusen tack för detta inlägg! ”
-
Birgitta Hallberg » Podd: Karaktärer (Romanfigurer): ”Lärorikt! Underhållande! Intressant! ”
-
Birgitta Hallberg » Podd: Hur hanterar man kritik?: ”Tack för ett jättebra poddavsnitt! T. ex. Hopplöshetsfasen. Åh, vad jag känner ..”
-
Alfons viberg Bengtsson » Pias skrivtips: Hur skriver du andlöst spännande?: ”Harjaergvägen 46 23254 46 Åkarp ”
-
alfons viberg bengtsson » Pias skrivtips: Hur skriver du andlöst spännande?: ”Alfons200704@gmail.com”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
högtider filmrättigheter mina böcker komik susanne ahlenius flickan med silverhåret manuspitch permakultur extrovert socialt umgänge referera olga rönnberg show don't tell månpocket romantik bygg din egen word-mall bokformat tryck oraganiskt skrivande innehåll malva b. raeanne thayne kontrakt med läsaren dokument bokus kostnader faktabok skriv2016 titel mitt i trigger annika estassy hype flickvänskontraktet bonnier förlag bonnier carlsen nattlöpare biintrig loppet den normala världen style traditionellt förlag vinst george rr martin korrekturfel i havet finns så många fiskar ljudboksgalan ton hoi förlag michael gazzania motsättningar tillbaka till henne vilken typ är du? allvetande berättare alla bolag författarutbildning svåra ord national treasure sanning med modifikation godmorgon världen på denne grund flesch-kincaid eva ludvigsen skrivarkurs klarar du de svåra orden itunes twlightsagan save the cat erotisk roman klimatet vi for upp till mor pr romangestalter webbkurs ramhandling niklas modig berättelser öppningsscen ekosystem debutroman 100 första orden författarkväll justin timerlake föreläsning expert johan arvidsson james v smith jr direkt miljöbeskrivning olof röhlander lynda woodruff dödlig åtrå sandemo pitch ansatsen word-mallar tryckt bok distribution bob dylan författarkliniken susan wiggs litterära agenter lyrik skriva prissättning books & dreams språk lyckostunder god jul snackis anders nyman högläsning metaforer susanne collins marie-louise fritzén noveller word förlagsekonomi skatt game of thrones pseudonymer piratförlaget delilah marvell allvetande hybridförlag nacka vad gick fel? anna bågstam ryltenius logiska fel hjärtan av jazz hjärtats dårskap sanning antagen konkurs spegelneuroner fokus debutera antologi jenny dahlberg syfte författarkurs högskoleprovets orddel stitcher redigera bok så överlever du en refusering coach komedi jul fällor säljkurs richard dawkins kursportal lisa cron läsupplevelse tempväxling klimatriksdag vinter mittpunkt anders blomström story structure architect tvist ängelns coctail ylva, johan och siri arvidsson öka drivet med rätt pacing marknadsföring chic lit vändpunkt skrivfest katarina bivald nybörjarmisstag stökigt indirekt miljöbeskrivning förbeställ stand up fifty shades of gray sveriges bästa skrivblogg fanta ansats försaka refererande miljöbeskrivning eleine eksvärd stilistiska särdrag janice hardy skrivarhandböcker litterära agenturer poesi vuxenroman skriv enkelt omslag #skriv2016 litterärt undertext logik en oberoende kvinna skräcknoveller mall tema, idé, koncept, premiss och intrig manustävling roald dahl konsten att vara caroline drivkrafter ljusets väktare på denna grund head hopping egenutgivning skatteregler sagan om is och eld symbolik skriv klart författarträff att skriva under hot tonalitet adjektivsjuka stockholm elementary tempus udda julia london lögn helen ekeroth vi och dem flicka försvunnen spex midsommar uc harper collins högskoleprovet podcaster redigering henrik fürst anna bågestam ryltenius humor miljön läsbarhetsindex sofia fritzson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen peter magnusson vilseledning pär åhlström historieberättare camilla davidsson höst 100 ord hur en bok bör skrivas lennart guldbrandsen slutscen detta är lean scandalous desires siri arvidsson djävulsverk svenska skrivbloggpriset nobelpriset i litteratur stieg larsson vardagligt språk agenter ylva lee lindell längd avatar roller yttre resa tillbakablick författarskap lind & co testläsare de rotlösa lättläst berättare förväntningar skrivblogg strukturmodell stand up comedy birgitta bergin fängsla dina läsare outliner akademiskt språk agenturer miljöbeskrivningar överenskommelser eldbunden topic sekten på dimön skriva facklitteratur skriv dialog idé parallellhandling releasefest 4-aktsmodell långtidssjuk svenska skrivpoddpriset margit sandemo författarröst planerat skrivande miljö hitta början character arc svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset förlagsavtal boktugg lyckas med din gestaltning facebook intervju allvetande perspektiv bäraren release pacing katametoden tävling harpercollins mariette lindstein skriva böcker dramaturgi eurovision song contest blogg faktaböcker filmmanus simona ahrnstedt konsten att flirta som en gudinna peter barlach stil vanföreställning inre resa 17-stegsmodell takt recension förlag jodie archer kata skrivhandbok kärlek the circle bästsäljare berättarröst handling bihandling the bestseller code bokens handling pinch point ann ljungberg vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 corona karaktärer tema bestseller mål gestaltning bokrelease harlequin författartävling historisk kärleksroman harlequin johannes vivers struktur pia lerigon romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips bokrecension historical romance bok kärleksroman skrivtips pias strukturmodell dubbelspel harlequins författartävling döda poeters sällskap historisk roman roman fantasy vägen framåt falskspel covid-19 romanstruktur lektör lean författare erotik skrivpodd skönlitterärt anslag perspektiv marcus olausson redaktör början plot point film gestalta skrivarhandbok genre hinder konfliktupptrappning harpercollins författartävling tempo barnbok bli utgiven gestaltande bokmanus miljöer harlequins författartävling 2015 konflikter facklitteratur hungerspelen korrekturgranskare catrine tollström feel good divergent frida skybäck huvudhandling novellantologi screen writing dialog premiss ping pong-metoden skriva filmmanus hunger games whip media organic writer allt hopp är ute harlequin författartävling 2015 elisabeth akteus rex ordberoende förlag twist vågspel veronica roth story engineering hjärnan spänning synopsis bokens tema lektörsutlåtande mega-bestseller känslor john yorke vuxenlitteratur mathew l jockers finlitteratur the bestseller experiment antagonist valet ljudbok ewa åkerlind deckare öka drivet i din berättelse larry brooks skiftande perspektiv romantisk komedi målgrupp skräck ungdomsbok osynlig berättarröst skrivprocess mörkersdottir steven james novell research följebrev röst den antagonistiska kraften strukturera din roman klimax inledning skrivarpodden refusering mathew l tocker igenkänningsfaktorn skriv en bestseller instagram skröna kretslopp actionscener magkänsla pablo roberto skrivkurs hierarkier hemsida skrivregler sommar filmrecension relationsroman blake snyder gömd tajming brainstorming steven pinker sofia ymén fånga läsaren den inre positiva resan blir det någonsin för sent? tvister medveten författare rättigheter organiskt skrivande lucia tankevurpa analys dunbars tal mia bergenheim bokbeat det allvetande perspektivet lars wilderäng som eld the screen writer's workbook fackböcker känn dina karaktärer beskriva voice plot goal niklas engdahl buskap sex liknelser story trumps structure anna keiler buzz kapitel gröna fingrar sökes leona mitt i nacka revolt akter lucy dillon förlagssytem rutin kontrakt med läsarna brenda novak jenny rogneby oanständiga berättelser youtube svenska akademien rollup e-bok mallar dramatrugi författarplattform passiva meningar sexchock måns zelmerlöw kristina svensson pocket writers little helper ylva arvidsson hisspresentation erotisk deckare frans jeppsson wall anders hansen dagen f inramning kroppsspråk manus skrivglädje twitter lb förlag karin smirnoff begränsat perspektiv filmtips save the cat! the twilight saga planteringar tillbaka till bromma kurs sara dalengren lix objektivt perspektiv radio p1 sara lövenstam theres wittgren titanic gimmick neurologi catoblepas förlag kreditupplysning den inre resan test grejen med verb pod rabén & sjögren intrig synlig berättarröst pia stockholms körförbund huvudperson nordland filmanalys robin dunbar viberg förlag tone höstsol överraska dina läsare the definite guide to screen writing jan arnald arv adjektiv bokens premiss kill your darlings frida arwen roslund in media res rytm danny alegi personlighet adlibris skapa en mall sanna ivarsson tärningen är kastad begär sättning fal bygg din egen mall minnen av dig kriminalroman understanding show don't tell harry potter catharina ingelman-sundberg gestaltande miljöbeskrivning städning introvert permakultur! framtiden i din trädgård sveriges bästa skrivpodd filteruttryck gone girl bokskåpets hemlighet hjärnforskning tara westover årstider livet motorcyklar och andra omöjliga projekt elisabeth hoyt upplösning covid sociala media forum förlag förstärka pensionatet vid världens ände skrivmingel förläggare matthew l jocker så skapar du en bra tvist victoria lynn schmidt eldskytten slut vår specifik sören bondesson studie love actually kuleshov-effekten robert sapolsky frdia arwen rosesund författarförbundet påsk revy spökskrivare forskning libsyn theory if mind vingar av rök koncept k.m. weiland dagny carlsson dave eggers bones skrivartips storytel mariette linden sagan om isfolket syd field åsa böker sickla beskrivande bokens intrig perspektivbyte lust & löften ll-förlaget ämne arne dahl bakgrund lyckas ännu mer med din gestaltning bokens koncept word-mall stella cameron håll rollen fatta eld livet leker into the wood karaktärsdrag miljöbeskrivning enkelt scener dikter leona tärningen är kastad histrisk kärleksroman populärlitteratur anna jansson kuliss böcker aristoteles bibliografi the charm school petra mede litet förlag franskt band the writers little helper den viktiga ansatsen ett oemotståndligt förslag gestaltningsbibeln berättad prosa the girl on the train sarah dawn finer din hjärna allt jag fått lära mig
Kram Pia