Intervju med Peter Magnusson som skrivit filmmanuset Tillbaka till Bromma
I mitt förra blogginlägg Hur en bok "bör" skrivas jämförde jag den traditionella strukturen med bl.a. Slice of Life-strukturen.
Dagen efter visades filmen Tillbaka till Bromma på TV. Jag missade tyvärr början men blev fascinerad över den ovanliga strukturen i filmen som jag tyckte påminde om Slice of Life.
I Tillbaka till Bromma får vi följa tre 38-åriga killars liv i Bromma, alla spelade av Peter Magnusson som även skrivit manuset till filmen tillsammans med Martin Persson.
Det visade sig dock att det inte var den Martin Persson som det länkas till i Wikipedia - Wikipedia har inte alltid rätt ;) så jag fick "bara" tag i Peter Magnusson.
Men det är inte så bara för han är enormt rolig och en mycket dukig manusförfattare som även skrivit filmer som Sommaren med Göran och En gång i Phuket.
Det var lite bökigt att få tag i Peter. Men tillslut lyckades jag få kontakt och Peter ställde upp på en intervju. Och som sig bör i en blogg om skrivande har vi pratat om manusskrivandet.
Peter är en mycket erfaren manusskribent. Han sa en hel del tänkvärt om det här med att skriva manus som även kan appliceras för alla oss som skriver böcker.
HAR DU OCH MARTIN PERSSON BIDRAGIT LIKA MYCKET TILL MANUSET TILLBAKA TILL BROMMA ELLER HAR NI HAFT OLIKA ROLLER?
Vi har skrivit lika mycket. Vi sitter tillsammans och drar upp riktlinjerna och utvecklar storylinjerna. Sedan går vi hem och skriver olika delar var. Därefter byter vi med varandra och läser vi varandras texter.
HAR NI SKRIVIT FLER SAKER IHOP?
Vi har gjort flera saker ihop. Bland annat gjorde tv-serien Blomstertid som filmen är baserad på.
VILKEN STRUKTUR TYCKER DU SJÄLV ATT NI HAR I FILMEN TILLBAKA TILL BROMMA?
Det är vardagsrealism med tre berättelser som vävs samman och nuddar varandra här och där.
JAG HAR LÄST FLERA BÖCKER OM SCREEN WRITING OCH DÄR TALAS DET ALLTID OM HUR VIKTIGT DET ÄR ATT FÖLJA REGLERNA FÖR STRUKTUR MED PLOT POINT 1, MIDPOINT, PLOT POINT 2 OCH KLIMAX. UTGICK NI FRÅN DE HÄR RELGERNA NÄR NI SKREV ERT MANUS?
Nej, vi satt inte och tänkte plot point 1 med mera.
Man måste naturligtvis kunna det där med struktur och förstå dramaturgi, men sen när man skriver måste man ha en intuitiv känsla. Är man helt hänvisad till att titta på plot point blir det som en robot. Folk som gör det alltför mycket skriver ofta tråkiga filmer. :)
Att sitta med ett körschema bredvid sig när man skriver filmmanus gör man kanske i början i sin karriär, men sedan får man en känsla för hur man skriver film.
Däremot kan man vända sig till strukturböckerna om man har ett problem som måste lösas. Ofta känner man att en sak inte funkar och då kan man gå tillbaka och ändra.
Jag har skrivit mycket sketcher och det är gentligen ingen större skillnad på film och sketch. Det handlar mer om att berätta en historia.
Alla mina filmer har varit ganska enkla. Utom den här då som har en mer komplicerad struktur.
JAG TYCKTE ATT TILLBAKA TILL BROMMA PÅMINDE MYCKET OM SLICE OF LIFE-STRUKTUREN. DET VAR SOM EN DOKUSÅPA DÄR MAN FÅR SE OLIKA HÄNDELSER UR DE TRE KARAKTÄRERNAS LIV. KÄNNER DU TILL SLICE OF LIFE?
Ja, men jag brukar inte använda så mycket uttryck för att beskriva det jag gör. Men ja, det kan man absolut applicera på det här manuset.
Filmen är sprungen från en tv-serie som i sin tur är sprungen ur en parodi om dokumentären Student 92 - femton år senare om en klass på Lidingö femton år efter studenten. Jag och Martin tyckte det var kul för karaktärerna var så roliga. TV-serien Blomstertid, som Martin och jag skrev, var egentligen en pastisch på den typen av karaktärer.
ER FILM ÄR GJORD FÖR ATT EFTERLIKNA EN DOKUMENTÄR. VARFÖR VALDE NI DET GREPPET?
Greppet är i högsta grad medvetet. Filmen är som sagt en pastisch på dokumentärfilmen Student 92 - femton år senare.
The spinal tap som kom i mitten av 80-talet är den första framgångsrika filmen som låtsas vara en dokumentär. Den handlar om ett rockband, men allt är påhittat.
The Blair Witch Project bygger på samma idé, man förhöjer skräcken genom att låtsas att det hänt på riktigt.
Vi ville nå samma fenomen och förhöja känslan av äkthet. Men det här greppet är mer använt och mer lämpat för TV än på film.
TILLBAKA TILL BROMMA ÄR EN KOMEDI. ÄR DET SVÅRT ATT SKRIVA KOMEDI?
Skratt.
Absolut, allt är svårt. Det är svårt att göra film. När komedi inte funkar är det så tydligt, publiken blir missnöjda om de inte får skratta. När ett drama inte funkar kan filmen ändå puttra på.
HUR TROR DU ATT HUMORGENREN KOMMER ATT UTVECKLAS?
Jag vet inte.
TV överlag har blivit väldigt billigt - det läggs inte så mycket pengar på komedi längre. Det premieras inte och därför måste det gå fort att producera en komedi, vilket drabbar kvaliteten.
VAR DET SVÅRT ATT FÅ SÅLT MANUSET TILL FILMEN?
Ja, det var inte så lätt.
Just den här filmen här funkade urdåligt kommersiellt för det var en okommersiell produkt. En anledning är det är en otydlig och svår form att lägga på bio.
Det är svårt att få folk att gå på bio. Ska du ha en kioskvältare är det main stream som gäller.
Det var inte sannolikt att den här filmen skulle dra horder av besökare. Breda enkla komedier eller dramor med en bok i ryggen kan dra många tittare, det här är en annan typ av film. Det var därför den var svår att göra.
Mina andra filmer har varit breda romantiska komedier och det är enklare att göra en sådan film i main streem-fåran. Det här är inte en sådan film.
De som vinner pris på guld-bagge-galan är inte de filmer som folk tittar på. Massorna väljer mer lättilgängliga historier. Små udda existentialistiska dramor får inte folk att springa man ur huset.
DOKUSÅPOR HAR KOMMIT STORT DE SISTA ÅREN OCH DRAR MÄNGDER AV TV-TITTARE. VARFÖR SKULLE INTE EN DOKUSÅPA FUNGERA I STORFILMSMILJÖ?
Det räcker inte bara med en bra historia för att folk att gå på bio. De vill ha ett mervärde. De ska betala 120 kr och då vill de ha lite mer. De vill ha production value - något som är larger than life som fina bilder och fina miljöer.
Man ser sällan mörka miljöer som en tråkig förort i en kommersiell film. Film handlar mycket om eskapism för den stora massan och då vill man ha något mer. Tillbaka till Bromma är för vardagsnära och för tråkigt, man vill ha mer ögongodis.
Historien och manuset måste också vara bra och habilt, men ett litet kammarspel - oavsett hur bra det är - drar inte folk till bion.
JAG HÅLLER MED OM ATT DIN FILM GÅR ÅT DET EXISTENTIELLA HÅLLET. ALLA TRE HUVUDKARKATÄRER HAR UTVECKLATS NÄR FILMEN ÄR SLUT OCH VÅGAR STÅ UPP FÖR DET DE VILL OCH SINA FAMILJER.
Ja, så är det absolut.
HAR DU NÅGOT NYTT PÅ GÅNG?
Ja, men det är för tidigt att berätta något om det.
HAR ALLA DINA MANUS BLIVIT FILM?
Jag har något manus som inte blivit film, men de flesta har blivit det. Jag bestämmer mig för att det ska bli film och då blir det så.
Däremot har jag själv avbrutit när jag märkt att det inte hållit.
Bagrundsljud som tyder på att Peter Magnusson är ute och går.
ÄR DU PÅ VÄG NÅGONSTANS ELLER HAR DU TID ATT TA EN FRÅGA TILL?
Jag ska hämta dottern på dagis.
JAG MÅSTE OCKSÅ SNART IVÄG OCH HÄMTA MIN DOTTER. TACK FÖR ATT JAG FICK INTERVJUA DIG.
Och där lämnade jag Peter Magnusson till vardagslivet med barn och familj och framtida spännande manusprojekt. Förhoppningsvis får vi snart se honom igen i någon ny svensk film eller tv-serie.
Jag tycker i varje fall intervjun var jättespännande. Framför allt det Peter sa om att man måste ha känsla för det man skriver och att det kan bli trist om man följer en mall rakt av.
Du som följt min blogg och läst mina skrivartips tror kanske att du måste göra allt som jag tipsar om, men så är det inte. Vi är alla olika och det finns inga rätt eller fel, inte heller några måsten eller pekpinnar.
Mina tips ska ses som hjälpmedel, till exempel:
- Om du behöver en grundmall att utgå ifrån när du bygger upp din historia.
- Om du behöver hjälp med redigeringen.
- Om du har kört fast och inte kommer vidare.
- Om du vill få en större förståelse för hantverket.
- Om du vill sälja mycket böcker eller skriva film som ses av många biotittare är det, som Peter säger, main stream som gäller. Då är det bra att känna till reglerna för main stream.
I slutändan är det känslan som avgör vad du ska skriva eller inte.
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Henric » PODD: Pias dramatiska strukturmodell: ”Hej Tack igen för den enskilt viktigaste texten om skrivande jag någonsin läst...”
-
Jane » Pias skrivtips: Miljöbeskrivningar som funkar: ”Så otroligt bra! Vilken hjälp jag fick i mitt skrivande ”
-
Maud » Vad måste du försaka för att kunna skriva?: ”Min man sedan 3 år gjorde slut med mig förra veckan. Jag åt inte eller pratade m..”
-
Oscar Johansson (kurre) » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Hej, ser att ingen av er har lagt till min snap?? Vaför”
-
Hilding » Pias skrivtips: Skriv poesi: ”Skulle bara säga att Karin Boyes dikt heter "Ja visst gör det ont" och inte "Ja ..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
anders hansen frans jeppsson wall skrivfest hisspresentation ylva arvidsson inramning dagen f direkt miljöbeskrivning catharina ingelman-sundberg måns zelmerlöw sexchock niklas modig sveriges bästa skrivblogg fanta nybörjarmisstag stökigt gestaltande miljöbeskrivning books & dreams stilistiska särdrag elisabeth hoyt månpocket brenda novak god jul försaka e-bok personlighet akter dödlig åtrå sandemo leona tärningen är kastad gröna fingrar sökes vuxenroman skriv enkelt arv story trumps structure liknelser konsten att vara caroline drivkrafter ljusets väktare kapitel buzz anna keiler skatteregler sagan om is och eld symbolik skriv klart författarträff författarintervju allvetande egenutgivning dunbars tal analys susanne collins hjärtan av jazz julia london lögn tonalitet bokbeat vi och dem the definite guide to screen writing blir det någonsin för sent? den inre positiva resan rättigheter helen ekeroth steven pinker brainstorming tajming redigering sara lövenstam godmorgon världen filmrecension begränsat perspektiv lix sara dalengren hierarkier skrivkurs pablo roberto historieberättare actionscener kretslopp skrivregler hemsida instagram skriv en bestseller igenkänningsfaktorn mathew l tocker refusering skrivarpodden höst skröna mina böcker komik berättad prosa manuspitch permakultur högtider allt jag fått lära mig indirekt miljöbeskrivning eleine eksvärd show don't tell romantik kontrakt med läsarna mallar franskt band tryck oraganiskt skrivande innehåll kriminalroman dikter rutin bokformat faktabok skriv2016 titel tärningen är kastad stella cameron på denna grund mall tema, idé, koncept, premiss och intrig bonnier förlag bonnier carlsen nattlöpare youtube biintrig lust & löften head hopping flickvänskontraktet vinst george rr martin korrekturfel som eld ljudboksgalan den normala världen style adjektivsjuka michael gazzania motsättningar sex dagny carlsson k.m. weiland storytel theory if mind libsyn the screen writer's workbook flicka försvunnen revy fånga läsaren sofia ymén robert sapolsky kuleshov-effekten love actually studie radio p1 klimatet läsbarhetsindex sofia fritzson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen victoria lynn schmidt så skapar du en bra tvist matthew l jocker berättelser pensionatet vid världens ände inledning vi for upp till mor 100 ord författarkväll justin timerlake gömd blake snyder livet motorcyklar och andra omöjliga projekt den viktiga ansatsen debutroman hjärnforskning bokskåpets hemlighet gone girl filteruttryck gestaltningsbibeln permakultur! framtiden i din trädgård the writers little helper referera anna jansson harry potter understanding show don't tell gästblogg minnen av dig kontrakt med läsaren bygg din egen word-mall tryckt bok sättning susanne ahlenius språk lyckostunder dokument prissättning anders nyman högläsning metaforer the charm school in media res frida arwen roslund snackis adlibris skatt game of thrones histrisk kärleksroman malva b. överraska dina läsare höstsol kill your darlings bokens intrig beskrivande skrivartips vad gick fel? anna bågstam ryltenius logiska fel huvudperson stockholms körförbund pia tone författarutbildning pod tillbaka till henne var lugn allt är i sin ordning antologi allvetande berättare koncept rabén & sjögren neurologi gimmick titanic redigera bok så överlever du en refusering coach jenny dahlberg kreditupplysning catoblepas förlag tillbaka till bromma planteringar the twilight saga relationsroman filmtips jul slut eldskytten story structure architect tvist ängelns coctail ylva, johan och siri arvidsson karin smirnoff 100 första orden twist svenska skrivpoddpriset strukturmodell valet allt hopp är ute författarröst hitta början whip media sekten på dimön bokens tema förlagsavtal facebook novellantologi idé chic lit 4-aktsmodell vågspel svenska skrivbloggpriset nobelpriset i litteratur stieg larsson elisabeth akteus rex vardagligt språk agenter miljö research steven james eldbunden längd skrivprocess tillbakablick ungdomsbok ping pong-metoden lyckas med din gestaltning romantisk komedi lind & co screen writing förväntningar releasefest stand up comedy strukturera din roman antagonist outliner akademiskt språk agenturer the bestseller experiment känslor topic mega-bestseller synopsis skriv dialog målgrupp hjärnan lättläst bäraren öka drivet i din berättelse miljöer konfliktupptrappning gestaltande hinder genre filmmanus tempo katametoden korrekturgranskare facklitteratur release pacing skrivarhandbok tävling harpercollins mariette lindstein hungerspelen intervju skriva böcker the circle bästsäljare perspektiv skrivpodd marcus olausson film kärlek kata redaktör början erotik lean feel good pinch point handling corona covid-19 tema roman vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 falskspel bestseller mål harlequins författartävling bokrelease pias strukturmodell harlequin johannes vivers kärleksroman historical romance bokrecension skrivdrömmar skrivarpodd podd pias skrivtips boktips romance pia lerigon bok struktur historisk kärleksroman skrivtips harlequin författartävling dubbelspel döda poeters sällskap gestaltning historisk roman ann ljungberg romanstruktur fantasy karaktärer vägen framåt the bestseller code bihandling författare bokens handling lektör plot point recension gestalta jodie archer berättarröst skönlitterärt anslag terese marvelin skrivhandbok förlag tessie marvelin konsten att flirta som en gudinna barnbok faktaböcker bokmanus blogg eurovision song contest dramaturgi takt konflikter harpercollins författartävling catrine tollström peter barlach simona ahrnstedt 17-stegsmodell inre resa bli utgiven vanföreställning stil harlequins författartävling 2015 veronica roth parallellhandling berättare skiftande perspektiv spänning osynlig berättarröst skriva facklitteratur lektörsutlåtande vuxenlitteratur john yorke novell mathew l jockers finlitteratur fängsla dina läsare ljudbok birgitta bergin djävulsverk skrivblogg lugn allt är i sin ordning skriva filmmanus allvetande perspektiv testläsare premiss skräck hunger games yttre resa roller mörkersdottir avatar margit sandemo character arc röst följebrev harlequin författartävling 2015 story engineering den antagonistiska kraften ordberoende förlag klimax frida skybäck divergent huvudhandling boktugg författarskap dialog överenskommelser svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset ylva lee lindell miljöbeskrivningar organic writer deckare planerat skrivande larry brooks ewa åkerlind de rotlösa långtidssjuk lb förlag vinter kroppsspråk manus skrivglädje twitter säljkurs fällor klimatriksdag tempväxling läsupplevelse lisa cron kursportal richard dawkins eva ludvigsen flesch-kincaid komedi sanning med modifikation syd field åsa böker stitcher högskoleprovets orddel skrivarkurs konkurs antagen den inre resan test debutera fokus spegelneuroner hybridförlag sanning hjärtats dårskap i havet finns så många fiskar mitt i fatta eld filmanalys robin dunbar viberg förlag förlagsekonomi perspektivbyte mariette linden delilah marvell ll-förlaget pseudonymer jan arnald sickla lyckas ännu mer med din gestaltning bokens koncept word-mall marie-louise fritzén leona rytm danny alegi bakgrund miljöbeskrivning skriva sanna ivarsson jenny rogneby flickan med silverhåret karaktärsdrag kuliss städning introvert lyrik litterära agenter scandalous desires detta är lean bob dylan distribution tara westover årstider pitch sveriges bästa skrivpodd pär åhlström lynda woodruff olga rönnberg forum förlag förstärka johan arvidsson expert föreläsning upplösning covid sociala media pr vår ekosystem öppningsscen förläggare ramhandling webbkurs romangestalter frdia arwen rosesund författarförbundet påsk specifik sören bondesson twlightsagan itunes klarar du de svåra orden vingar av rök alla bolag på denne grund spökskrivare forskning national treasure svåra ord hoi förlag ton vilken typ är du? udda dave eggers bones medveten författare traditionellt förlag det allvetande perspektivet allt som glimmar sagan om isfolket mitt i nacka revolt stockholm beskriva hype att skriva under hot loppet oanständiga berättelser ämne arne dahl känn dina karaktärer bokus enkelt scener annika estassy trigger håll rollen livet leker into the wood kostnader böcker skräcknoveller raeanne thayne erotisk deckare populärlitteratur lucy dillon refererande miljöbeskrivning socialt umgänge extrovert aristoteles bibliografi petra mede litet förlag filmrättigheter writers little helper ansats ett oemotståndligt förslag save the cat! the girl on the train sarah dawn finer din hjärna öka drivet med rätt pacing siri arvidsson skrivmingel theres wittgren slutscen lennart guldbrandsen hur en bok bör skrivas anders blomström mittpunkt sommar camilla davidsson erotisk roman magkänsla vilseledning peter magnusson harper collins uc midsommar miljön humor anna bågestam ryltenius henrik fürst nordland podcaster högskoleprovet kurs syfte objektivt perspektiv spex grejen med verb tvister författarkurs intrig synlig berättarröst organiskt skrivande lucia tankevurpa tempus elementary mia bergenheim voice plot goal lars wilderäng piratförlaget begär fackböcker nacka adjektiv bokens premiss word niklas engdahl buskap susan wiggs författarkliniken roald dahl manustävling förlagssytem skapa en mall noveller en oberoende kvinna logik undertext litterärt #skriv2016 omslag fal bygg din egen mall poesi litterära agenturer skrivarhandböcker janice hardy svenska akademien rollup pocket word-mallar dramatrugi författarplattform passiva meningar fifty shades of gray stand up förbeställ kristina svensson marknadsföring james v smith jr ansatsen katarina bivald save the cat vändpunkt olof röhlander
Kram Pia