Intervju med Peter Magnusson som skrivit filmmanuset Tillbaka till Bromma
I mitt förra blogginlägg Hur en bok "bör" skrivas jämförde jag den traditionella strukturen med bl.a. Slice of Life-strukturen.
Dagen efter visades filmen Tillbaka till Bromma på TV. Jag missade tyvärr början men blev fascinerad över den ovanliga strukturen i filmen som jag tyckte påminde om Slice of Life.
I Tillbaka till Bromma får vi följa tre 38-åriga killars liv i Bromma, alla spelade av Peter Magnusson som även skrivit manuset till filmen tillsammans med Martin Persson.
Det visade sig dock att det inte var den Martin Persson som det länkas till i Wikipedia - Wikipedia har inte alltid rätt ;) så jag fick "bara" tag i Peter Magnusson.
Men det är inte så bara för han är enormt rolig och en mycket dukig manusförfattare som även skrivit filmer som Sommaren med Göran och En gång i Phuket.
Det var lite bökigt att få tag i Peter. Men tillslut lyckades jag få kontakt och Peter ställde upp på en intervju. Och som sig bör i en blogg om skrivande har vi pratat om manusskrivandet.
Peter är en mycket erfaren manusskribent. Han sa en hel del tänkvärt om det här med att skriva manus som även kan appliceras för alla oss som skriver böcker.
HAR DU OCH MARTIN PERSSON BIDRAGIT LIKA MYCKET TILL MANUSET TILLBAKA TILL BROMMA ELLER HAR NI HAFT OLIKA ROLLER?
Vi har skrivit lika mycket. Vi sitter tillsammans och drar upp riktlinjerna och utvecklar storylinjerna. Sedan går vi hem och skriver olika delar var. Därefter byter vi med varandra och läser vi varandras texter.
HAR NI SKRIVIT FLER SAKER IHOP?
Vi har gjort flera saker ihop. Bland annat gjorde tv-serien Blomstertid som filmen är baserad på.
VILKEN STRUKTUR TYCKER DU SJÄLV ATT NI HAR I FILMEN TILLBAKA TILL BROMMA?
Det är vardagsrealism med tre berättelser som vävs samman och nuddar varandra här och där.
JAG HAR LÄST FLERA BÖCKER OM SCREEN WRITING OCH DÄR TALAS DET ALLTID OM HUR VIKTIGT DET ÄR ATT FÖLJA REGLERNA FÖR STRUKTUR MED PLOT POINT 1, MIDPOINT, PLOT POINT 2 OCH KLIMAX. UTGICK NI FRÅN DE HÄR RELGERNA NÄR NI SKREV ERT MANUS?
Nej, vi satt inte och tänkte plot point 1 med mera.
Man måste naturligtvis kunna det där med struktur och förstå dramaturgi, men sen när man skriver måste man ha en intuitiv känsla. Är man helt hänvisad till att titta på plot point blir det som en robot. Folk som gör det alltför mycket skriver ofta tråkiga filmer. :)
Att sitta med ett körschema bredvid sig när man skriver filmmanus gör man kanske i början i sin karriär, men sedan får man en känsla för hur man skriver film.
Däremot kan man vända sig till strukturböckerna om man har ett problem som måste lösas. Ofta känner man att en sak inte funkar och då kan man gå tillbaka och ändra.
Jag har skrivit mycket sketcher och det är gentligen ingen större skillnad på film och sketch. Det handlar mer om att berätta en historia.
Alla mina filmer har varit ganska enkla. Utom den här då som har en mer komplicerad struktur.
JAG TYCKTE ATT TILLBAKA TILL BROMMA PÅMINDE MYCKET OM SLICE OF LIFE-STRUKTUREN. DET VAR SOM EN DOKUSÅPA DÄR MAN FÅR SE OLIKA HÄNDELSER UR DE TRE KARAKTÄRERNAS LIV. KÄNNER DU TILL SLICE OF LIFE?
Ja, men jag brukar inte använda så mycket uttryck för att beskriva det jag gör. Men ja, det kan man absolut applicera på det här manuset.
Filmen är sprungen från en tv-serie som i sin tur är sprungen ur en parodi om dokumentären Student 92 - femton år senare om en klass på Lidingö femton år efter studenten. Jag och Martin tyckte det var kul för karaktärerna var så roliga. TV-serien Blomstertid, som Martin och jag skrev, var egentligen en pastisch på den typen av karaktärer.
ER FILM ÄR GJORD FÖR ATT EFTERLIKNA EN DOKUMENTÄR. VARFÖR VALDE NI DET GREPPET?
Greppet är i högsta grad medvetet. Filmen är som sagt en pastisch på dokumentärfilmen Student 92 - femton år senare.
The spinal tap som kom i mitten av 80-talet är den första framgångsrika filmen som låtsas vara en dokumentär. Den handlar om ett rockband, men allt är påhittat.
The Blair Witch Project bygger på samma idé, man förhöjer skräcken genom att låtsas att det hänt på riktigt.
Vi ville nå samma fenomen och förhöja känslan av äkthet. Men det här greppet är mer använt och mer lämpat för TV än på film.
TILLBAKA TILL BROMMA ÄR EN KOMEDI. ÄR DET SVÅRT ATT SKRIVA KOMEDI?
Skratt.
Absolut, allt är svårt. Det är svårt att göra film. När komedi inte funkar är det så tydligt, publiken blir missnöjda om de inte får skratta. När ett drama inte funkar kan filmen ändå puttra på.
HUR TROR DU ATT HUMORGENREN KOMMER ATT UTVECKLAS?
Jag vet inte.
TV överlag har blivit väldigt billigt - det läggs inte så mycket pengar på komedi längre. Det premieras inte och därför måste det gå fort att producera en komedi, vilket drabbar kvaliteten.
VAR DET SVÅRT ATT FÅ SÅLT MANUSET TILL FILMEN?
Ja, det var inte så lätt.
Just den här filmen här funkade urdåligt kommersiellt för det var en okommersiell produkt. En anledning är det är en otydlig och svår form att lägga på bio.
Det är svårt att få folk att gå på bio. Ska du ha en kioskvältare är det main stream som gäller.
Det var inte sannolikt att den här filmen skulle dra horder av besökare. Breda enkla komedier eller dramor med en bok i ryggen kan dra många tittare, det här är en annan typ av film. Det var därför den var svår att göra.
Mina andra filmer har varit breda romantiska komedier och det är enklare att göra en sådan film i main streem-fåran. Det här är inte en sådan film.
De som vinner pris på guld-bagge-galan är inte de filmer som folk tittar på. Massorna väljer mer lättilgängliga historier. Små udda existentialistiska dramor får inte folk att springa man ur huset.
DOKUSÅPOR HAR KOMMIT STORT DE SISTA ÅREN OCH DRAR MÄNGDER AV TV-TITTARE. VARFÖR SKULLE INTE EN DOKUSÅPA FUNGERA I STORFILMSMILJÖ?
Det räcker inte bara med en bra historia för att folk att gå på bio. De vill ha ett mervärde. De ska betala 120 kr och då vill de ha lite mer. De vill ha production value - något som är larger than life som fina bilder och fina miljöer.
Man ser sällan mörka miljöer som en tråkig förort i en kommersiell film. Film handlar mycket om eskapism för den stora massan och då vill man ha något mer. Tillbaka till Bromma är för vardagsnära och för tråkigt, man vill ha mer ögongodis.
Historien och manuset måste också vara bra och habilt, men ett litet kammarspel - oavsett hur bra det är - drar inte folk till bion.
JAG HÅLLER MED OM ATT DIN FILM GÅR ÅT DET EXISTENTIELLA HÅLLET. ALLA TRE HUVUDKARKATÄRER HAR UTVECKLATS NÄR FILMEN ÄR SLUT OCH VÅGAR STÅ UPP FÖR DET DE VILL OCH SINA FAMILJER.
Ja, så är det absolut.
HAR DU NÅGOT NYTT PÅ GÅNG?
Ja, men det är för tidigt att berätta något om det.
HAR ALLA DINA MANUS BLIVIT FILM?
Jag har något manus som inte blivit film, men de flesta har blivit det. Jag bestämmer mig för att det ska bli film och då blir det så.
Däremot har jag själv avbrutit när jag märkt att det inte hållit.
Bagrundsljud som tyder på att Peter Magnusson är ute och går.
ÄR DU PÅ VÄG NÅGONSTANS ELLER HAR DU TID ATT TA EN FRÅGA TILL?
Jag ska hämta dottern på dagis.
JAG MÅSTE OCKSÅ SNART IVÄG OCH HÄMTA MIN DOTTER. TACK FÖR ATT JAG FICK INTERVJUA DIG.
Och där lämnade jag Peter Magnusson till vardagslivet med barn och familj och framtida spännande manusprojekt. Förhoppningsvis får vi snart se honom igen i någon ny svensk film eller tv-serie.
Jag tycker i varje fall intervjun var jättespännande. Framför allt det Peter sa om att man måste ha känsla för det man skriver och att det kan bli trist om man följer en mall rakt av.
Du som följt min blogg och läst mina skrivartips tror kanske att du måste göra allt som jag tipsar om, men så är det inte. Vi är alla olika och det finns inga rätt eller fel, inte heller några måsten eller pekpinnar.
Mina tips ska ses som hjälpmedel, till exempel:
- Om du behöver en grundmall att utgå ifrån när du bygger upp din historia.
- Om du behöver hjälp med redigeringen.
- Om du har kört fast och inte kommer vidare.
- Om du vill få en större förståelse för hantverket.
- Om du vill sälja mycket böcker eller skriva film som ses av många biotittare är det, som Peter säger, main stream som gäller. Då är det bra att känna till reglerna för main stream.
I slutändan är det känslan som avgör vad du ska skriva eller inte.
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Henric » PODD: Pias dramatiska strukturmodell: ”Hej Tack igen för den enskilt viktigaste texten om skrivande jag någonsin läst...”
-
Jane » Pias skrivtips: Miljöbeskrivningar som funkar: ”Så otroligt bra! Vilken hjälp jag fick i mitt skrivande ”
-
Maud » Vad måste du försaka för att kunna skriva?: ”Min man sedan 3 år gjorde slut med mig förra veckan. Jag åt inte eller pratade m..”
-
Oscar Johansson (kurre) » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Hej, ser att ingen av er har lagt till min snap?? Vaför”
-
Hilding » Pias skrivtips: Skriv poesi: ”Skulle bara säga att Karin Boyes dikt heter "Ja visst gör det ont" och inte "Ja ..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
vändpunkt save the cat katarina bivald ansatsen james v smith jr marknadsföring anders hansen frans jeppsson wall fifty shades of gray passiva meningar författarplattform dramatrugi word-mallar pocket kristina svensson förbeställ stand up janice hardy skrivarhandböcker litterära agenturer poesi bygg din egen mall fal rollup svenska akademien litterärt undertext logik en oberoende kvinna noveller skapa en mall förlagssytem personlighet liknelser konsten att vara caroline drivkrafter ljusets väktare kapitel buzz anna keiler arv story trumps structure symbolik skriv klart författarträff författarintervju allvetande egenutgivning nacka fackböcker susanne collins hjärtan av jazz julia london lögn tonalitet bokbeat dunbars tal analys grejen med verb spex objektivt perspektiv syfte författarkurs tvister nordland henrik fürst anna bågestam ryltenius humor miljön midsommar uc harper collins steven pinker brainstorming pablo roberto historieberättare actionscener kretslopp skrivregler hemsida hierarkier skrivkurs slutscen theres wittgren skrivmingel siri arvidsson öka drivet med rätt pacing instagram skriv en bestseller igenkänningsfaktorn berättad prosa manuspitch permakultur högtider allt jag fått lära mig indirekt miljöbeskrivning mina böcker komik bibliografi aristoteles extrovert socialt umgänge refererande miljöbeskrivning eleine eksvärd innehåll kriminalroman dikter rutin bokformat lucy dillon populärlitteratur titel tärningen är kastad stella cameron på denna grund mall tema, idé, koncept, premiss och intrig kostnader into the wood nattlöpare youtube biintrig lust & löften head hopping flickvänskontraktet bonnier förlag bonnier carlsen revolt mitt i nacka sagan om isfolket allt som glimmar det allvetande perspektivet traditionellt förlag vinst george rr martin sex dagny carlsson k.m. weiland storytel medveten författare bones national treasure forskning spökskrivare på denne grund alla bolag vingar av rök svåra ord love actually studie radio p1 klimatet läsbarhetsindex sofia fritzson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen klarar du de svåra orden itunes matthew l jocker berättelser pensionatet vid världens ände inledning vi for upp till mor 100 ord victoria lynn schmidt så skapar du en bra tvist gömd blake snyder livet motorcyklar och andra omöjliga projekt den viktiga ansatsen debutroman sociala media covid gone girl filteruttryck gestaltningsbibeln permakultur! framtiden i din trädgård the writers little helper referera olga rönnberg lynda woodruff detta är lean scandalous desires litterära agenter lyrik introvert städning kuliss anna jansson susanne ahlenius språk lyckostunder dokument prissättning sättning metaforer the charm school in media res frida arwen roslund snackis adlibris anders nyman högläsning histrisk kärleksroman malva b. överraska dina läsare höstsol kill your darlings bokens intrig beskrivande sickla jan arnald fatta eld mitt i i havet finns så många fiskar hjärtats dårskap sanning hybridförlag skrivartips vad gick fel? fokus debutera test den inre resan antagen konkurs författarutbildning pod åsa böker syd field sanning med modifikation komedi flesch-kincaid eva ludvigsen skrivarkurs högskoleprovets orddel stitcher the twilight saga relationsroman filmtips jul slut eldskytten tillbaka till bromma planteringar ängelns coctail ylva, johan och siri arvidsson karin smirnoff 100 första orden story structure architect tvist svenska skrivpoddpriset strukturmodell twist valet deckare planerat skrivande miljöbeskrivningar ylva lee lindell whip media bokens tema förlagsavtal novellantologi idé facebook chic lit 4-aktsmodell vågspel svenska skrivbloggpriset den antagonistiska kraften story engineering harlequin författartävling 2015 vardagligt språk agenter miljö margit sandemo avatar mörkersdottir steven james yttre resa tillbakablick ungdomsbok ping pong-metoden lyckas med din gestaltning romantisk komedi lind & co screen writing skrivblogg djävulsverk birgitta bergin ljudbok antagonist akademiskt språk agenturer the bestseller experiment finlitteratur vuxenlitteratur topic mega-bestseller osynlig berättarröst målgrupp spänning hjärnan lättläst bäraren öka drivet i din berättelse miljöer vanföreställning konfliktupptrappning bli utgiven genre filmmanus tempo catrine tollström korrekturgranskare facklitteratur release pacing skrivarhandbok eurovision song contest harpercollins mariette lindstein hungerspelen intervju skriva böcker the circle bästsäljare perspektiv skrivpodd marcus olausson film kärlek kata redaktör början erotik lean feel good pinch point handling corona covid-19 tema roman vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 falskspel bestseller mål harlequins författartävling bokrelease pias strukturmodell harlequin johannes vivers kärleksroman historical romance bokrecension skrivdrömmar skrivarpodd podd pias skrivtips boktips romance pia lerigon bok struktur historisk kärleksroman skrivtips harlequin författartävling dubbelspel döda poeters sällskap gestaltning historisk roman ann ljungberg romanstruktur fantasy karaktärer vägen framåt the bestseller code bihandling författare bokens handling lektör plot point recension gestalta jodie archer berättarröst skönlitterärt anslag terese marvelin skrivhandbok förlag tessie marvelin konsten att flirta som en gudinna barnbok faktaböcker bokmanus blogg tävling dramaturgi takt konflikter harpercollins författartävling katametoden peter barlach simona ahrnstedt 17-stegsmodell hinder inre resa gestaltande stil harlequins författartävling 2015 veronica roth parallellhandling berättare skiftande perspektiv skriv dialog skriva facklitteratur synopsis lektörsutlåtande john yorke känslor outliner novell mathew l jockers fängsla dina läsare stand up comedy strukturera din roman förväntningar releasefest lugn allt är i sin ordning skriva filmmanus allvetande perspektiv testläsare premiss skräck hunger games roller skrivprocess längd eldbunden character arc research röst följebrev nobelpriset i litteratur elisabeth akteus rex stieg larsson ordberoende förlag klimax frida skybäck divergent huvudhandling dialog boktugg författarskap överenskommelser svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset sekten på dimön organic writer hitta början författarröst allt hopp är ute larry brooks långtidssjuk ewa åkerlind de rotlösa skrivglädje twitter lb förlag vinter kroppsspråk manus kursportal richard dawkins säljkurs fällor klimatriksdag tempväxling läsupplevelse lisa cron gimmick neurologi catoblepas förlag kreditupplysning jenny dahlberg coach så överlever du en refusering redigera bok titanic spegelneuroner rabén & sjögren koncept allvetande berättare antologi var lugn allt är i sin ordning tillbaka till henne filmanalys robin dunbar viberg förlag tone pia stockholms körförbund huvudperson logiska fel anna bågstam ryltenius game of thrones skatt förlagsekonomi perspektivbyte mariette linden delilah marvell ll-förlaget pseudonymer danny alegi bakgrund lyckas ännu mer med din gestaltning bokens koncept word-mall marie-louise fritzén leona rytm karaktärsdrag miljöbeskrivning skriva sanna ivarsson jenny rogneby flickan med silverhåret bob dylan distribution tryckt bok bygg din egen word-mall kontrakt med läsaren minnen av dig gästblogg understanding show don't tell harry potter bokskåpets hemlighet hjärnforskning tara westover årstider pitch sveriges bästa skrivpodd pär åhlström justin timerlake författarkväll forum förlag förstärka johan arvidsson expert föreläsning upplösning webbkurs romangestalter pr vår ekosystem öppningsscen förläggare ramhandling kuleshov-effekten robert sapolsky frdia arwen rosesund författarförbundet påsk specifik sören bondesson twlightsagan libsyn theory if mind sofia ymén fånga läsaren revy flicka försvunnen the screen writer's workbook motsättningar michael gazzania hoi förlag ton vilken typ är du? udda dave eggers stockholm adjektivsjuka style den normala världen ljudboksgalan som eld korrekturfel arne dahl känn dina karaktärer beskriva hype att skriva under hot loppet oanständiga berättelser ämne skriv2016 faktabok bokus enkelt scener annika estassy trigger håll rollen livet leker oraganiskt skrivande tryck böcker skräcknoveller raeanne thayne erotisk deckare petra mede litet förlag franskt band mallar kontrakt med läsarna romantik show don't tell sarah dawn finer din hjärna filmrättigheter writers little helper ansats ett oemotståndligt förslag save the cat! the girl on the train lennart guldbrandsen hur en bok bör skrivas skröna höst skrivarpodden refusering mathew l tocker vilseledning peter magnusson anders blomström mittpunkt sommar camilla davidsson erotisk roman magkänsla podcaster högskoleprovet kurs sara dalengren lix begränsat perspektiv filmrecension godmorgon världen sara lövenstam redigering tajming vi och dem helen ekeroth rättigheter den inre positiva resan blir det någonsin för sent? the definite guide to screen writing elementary mia bergenheim intrig synlig berättarröst organiskt skrivande lucia tankevurpa tempus sagan om is och eld skatteregler voice plot goal lars wilderäng piratförlaget begär roald dahl manustävling adjektiv bokens premiss word niklas engdahl buskap susan wiggs författarkliniken #skriv2016 omslag skriv enkelt vuxenroman gröna fingrar sökes leona tärningen är kastad sandemo dödlig åtrå akter books & dreams e-bok försaka god jul brenda novak månpocket elisabeth hoyt stilistiska särdrag måns zelmerlöw catharina ingelman-sundberg gestaltande miljöbeskrivning stökigt nybörjarmisstag fanta sveriges bästa skrivblogg niklas modig sexchock olof röhlander direkt miljöbeskrivning dagen f inramning ylva arvidsson hisspresentation skrivfest
Kram Pia