The definitely guide to Screen Writing & The Screenwriter's Workbook av Syd Fields
Jag har lärt mig en hel del om skrivandets konst de här senaste åren och jag tycker nu att jag har kontroll på det mesta. Men en sak återstod: Jag hade inte läst något om hur man strukturerar sin roman.
Det finns tyvärr inte mycket skrivet om det här på svenska. De skrivarhandböcker som existerar verkar undvika frågan. Men på några ställen har jag hört talas om olika "knep" som används när man skriver filmmanus och som alltså kan återanvändas för vanliga skönlitterära bokmanus.
Därför köpte jag tre böcker av författaren Syd Field om screen writing och har nu läst ut två av dem.
I början tyckte jag att det var mycket blaj och strukturen på böckerna är faktiskt under all kritik. Hur en person som lär ut hur man skriver strukturerat inte själv strukturerar sina böcker är för mig en gåta.
Men efter ett tag insåg jag att jag hade fel förväntningar på böckerna. För de handlar faktiskt väldigt lite om struktur men väldigt mycket om annat. En massa andra BRA saker. Och alla dessa saker ÄR struktur. Det var det jag inte fattat innan jag började läsa.
Och när jag väl läste böckerna med "rätt" glasögon kunde jag ta till mig Syds visdom desto mer.
Det finns enormt många bra tips i böckerna.
Som t.ex. att man alltid måste veta slutet på boken innan man börjar skriva. Varför, undrar du säkert. Jo, därför att din bok redan från sida ett måste driva storyn framåt mot det tänkta slutet. Om du inte vet slutet vet du inte vart din bok ska ta vägen och risken är därför att ditt slut känns ogenomtänkt, hastigt påkommet och totalt orealistisk. Så är det faktiskt i väldigt många böcker jag läst - slutet kommer som en total överraskning och har inget med resten av boken att göra. Det känns ologiskt. Och nog är det så att felet beror på att slutet inte förankrats tillräckligt väl i boken. Det kan ju räcka med så lite - några väl valda ledtrådar som droppas här och där - gärna i första kapitlet. Inte förrän slutet är läst ska läsaren inse kopplingen och tänka - wow!
Det finns en massa andra bra tips och jag bara ler för nu vet jag HUR Susanne Collins fick sin Hungerspelen-trilogi att ha sådan fruktansvärt bra framåtdriv. Och när jag vet varför kan jag ta till mig av kunskapen i mina egna böcker så att de också blir lika bra.
Tja, det kanske tar några år att förfina kunskapen så att jag blir riktigt bra på det, men en början är alltid en början.
Och så fick jag en "mall" för att strukturera upp mitt manus som jag kan använda om jag vill och jag är redan på gång att testa mina manusidéer enligt denna nya mall :)
Böckerna kan köpas här:
Adlibris - The definite guide to Screen Writing
Adlibris - The Screen Writer's Workbook
Bokus - The definitive guide to Screen Writing
Bokus - The Screen Writer's Workbook
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Henric » PODD: Pias dramatiska strukturmodell: ”Hej Tack igen för den enskilt viktigaste texten om skrivande jag någonsin läst...”
-
Jane » Pias skrivtips: Miljöbeskrivningar som funkar: ”Så otroligt bra! Vilken hjälp jag fick i mitt skrivande ”
-
Maud » Vad måste du försaka för att kunna skriva?: ”Min man sedan 3 år gjorde slut med mig förra veckan. Jag åt inte eller pratade m..”
-
Oscar Johansson (kurre) » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Hej, ser att ingen av er har lagt till min snap?? Vaför”
-
Hilding » Pias skrivtips: Skriv poesi: ”Skulle bara säga att Karin Boyes dikt heter "Ja visst gör det ont" och inte "Ja ..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
harper collins steven pinker brainstorming tajming redigering sara lövenstam godmorgon världen filmrecension begränsat perspektiv lix sara dalengren anders blomström peter magnusson vilseledning magkänsla erotisk roman camilla davidsson sommar mittpunkt hur en bok bör skrivas lennart guldbrandsen slutscen theres wittgren skrivmingel siri arvidsson öka drivet med rätt pacing filmrättigheter din hjärna sarah dawn finer the girl on the train save the cat! ett oemotståndligt förslag ansats writers little helper franskt band litet förlag petra mede bibliografi aristoteles extrovert socialt umgänge tryck oraganiskt skrivande innehåll kriminalroman dikter rutin bokus faktabok skriv2016 titel tärningen är kastad stella cameron på denna grund mall tema, idé, koncept, premiss och intrig bonnier förlag bonnier carlsen nattlöpare youtube biintrig lust & löften head hopping flickvänskontraktet vinst george rr martin korrekturfel som eld ljudboksgalan den normala världen style hoi förlag michael gazzania motsättningar sex dagny carlsson k.m. weiland storytel theory if mind libsyn the screen writer's workbook flicka försvunnen revy fånga läsaren sofia ymén karaktärer som stannar i läsarnas sinnen klarar du de svåra orden itunes twlightsagan sören bondesson specifik påsk författarförbundet pr romangestalter webbkurs ramhandling förläggare öppningsscen ekosystem vår forum förlag författarkväll justin timerlake gömd blake snyder livet motorcyklar och andra omöjliga projekt den viktiga ansatsen debutroman hjärnforskning bokskåpets hemlighet gone girl filteruttryck gestaltningsbibeln permakultur! framtiden i din trädgård the writers little helper tryckt bok distribution bob dylan detta är lean scandalous desires litterära agenter lyrik introvert städning miljöbeskrivning karaktärsdrag flickan med silverhåret jenny rogneby sanna ivarsson skriva anders nyman högläsning metaforer the charm school in media res frida arwen roslund snackis adlibris skatt game of thrones histrisk kärleksroman malva b. överraska dina läsare höstsol kill your darlings bokens intrig viberg förlag robin dunbar filmanalys fatta eld mitt i i havet finns så många fiskar hjärtats dårskap sanning hybridförlag författarutbildning pod tillbaka till henne var lugn allt är i sin ordning antologi allvetande berättare koncept catoblepas förlag neurologi gimmick titanic redigera bok så överlever du en refusering coach jenny dahlberg kreditupplysning säljkurs richard dawkins kursportal lisa cron läsupplevelse tempväxling klimatriksdag fällor lb förlag twitter skrivglädje manus kroppsspråk vinter marknadsföring anders hansen frans jeppsson wall skrivfest hisspresentation ylva arvidsson inramning dagen f gestaltande miljöbeskrivning catharina ingelman-sundberg måns zelmerlöw sexchock niklas modig sveriges bästa skrivblogg fanta nybörjarmisstag stökigt rollup svenska akademien janice hardy skrivarhandböcker litterära agenturer poesi bygg din egen mall fal omslag #skriv2016 litterärt undertext logik en oberoende kvinna noveller skapa en mall adjektiv manustävling roald dahl författarkliniken susan wiggs buskap niklas engdahl word bokens premiss skatteregler sagan om is och eld symbolik skriv klart författarträff författarintervju allvetande egenutgivning dunbars tal analys susanne collins hjärtan av jazz julia london lögn tonalitet bokbeat författarkurs tvister grejen med verb spex objektivt perspektiv syfte chic lit vågspel 4-aktsmodell svenska skrivbloggpriset nobelpriset i litteratur stieg larsson elisabeth akteus rex miljö följebrev röst research steven james eldbunden längd skrivprocess tillbakablick ungdomsbok ping pong-metoden lyckas med din gestaltning romantisk komedi lind & co screen writing djävulsverk skrivblogg ljudbok birgitta bergin antagonist outliner akademiskt språk agenturer the bestseller experiment känslor topic mega-bestseller synopsis skriv dialog målgrupp hjärnan lättläst bäraren öka drivet i din berättelse twist svenska skrivpoddpriset strukturmodell valet allt hopp är ute författarröst organic writer whip media sekten på dimön bokens tema förlagsavtal facebook novellantologi idé simona ahrnstedt peter barlach catrine tollström harpercollins författartävling konflikter takt dramaturgi eurovision song contest blogg bokmanus faktaböcker barnbok konsten att flirta som en gudinna tessie marvelin miljöer gestaltande vanföreställning hinder genre skrivhandbok terese marvelin anslag skönlitterärt berättarröst jodie archer gestalta recension plot point förlag lean feel good pinch point handling erotik covid-19 tema roman vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 falskspel vägen framåt bestseller döda poeters sällskap harlequins författartävling dubbelspel harlequin författartävling historisk kärleksroman johannes vivers struktur historical romance bokrecension skrivdrömmar skrivarpodd podd pias skrivtips boktips romance pia lerigon bok kärleksroman skrivtips harlequin pias strukturmodell bokrelease gestaltning mål historisk roman corona ann ljungberg romanstruktur fantasy karaktärer lektör the bestseller code bihandling författare bokens handling bästsäljare the circle början redaktör kata kärlek film marcus olausson skrivpodd perspektiv 17-stegsmodell inre resa bli utgiven konfliktupptrappning stil harlequins författartävling 2015 skriva böcker intervju hungerspelen mariette lindstein harpercollins tävling skrivarhandbok pacing release facklitteratur korrekturgranskare katametoden tempo filmmanus boktugg författarskap dialog överenskommelser svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset ylva lee lindell hitta början miljöbeskrivningar deckare planerat skrivande larry brooks ewa åkerlind de rotlösa långtidssjuk veronica roth parallellhandling berättare skiftande perspektiv spänning osynlig berättarröst skriva facklitteratur lektörsutlåtande vuxenlitteratur john yorke novell mathew l jockers finlitteratur fängsla dina läsare strukturera din roman stand up comedy releasefest förväntningar lugn allt är i sin ordning skriva filmmanus allvetande perspektiv testläsare premiss skräck hunger games yttre resa roller mörkersdottir avatar margit sandemo character arc agenter vardagligt språk harlequin författartävling 2015 story engineering den antagonistiska kraften ordberoende förlag klimax divergent frida skybäck huvudhandling rättigheter den inre positiva resan blir det någonsin för sent? the definite guide to screen writing vi och dem helen ekeroth intrig synlig berättarröst organiskt skrivande lucia tankevurpa tempus elementary mia bergenheim voice plot goal lars wilderäng piratförlaget begär fackböcker nacka anna keiler buzz kapitel ljusets väktare drivkrafter konsten att vara caroline liknelser story trumps structure arv skriv enkelt vuxenroman gröna fingrar sökes leona tärningen är kastad sandemo dödlig åtrå akter personlighet förlagssytem försaka god jul brenda novak månpocket elisabeth hoyt stilistiska särdrag books & dreams e-bok word-mallar dramatrugi författarplattform passiva meningar fifty shades of gray stand up förbeställ kristina svensson pocket james v smith jr ansatsen katarina bivald save the cat vändpunkt olof röhlander direkt miljöbeskrivning karin smirnoff ylva, johan och siri arvidsson ängelns coctail tvist story structure architect 100 första orden slut jul filmtips relationsroman the twilight saga planteringar tillbaka till bromma eldskytten eva ludvigsen flesch-kincaid komedi sanning med modifikation syd field åsa böker stitcher högskoleprovets orddel skrivarkurs konkurs antagen den inre resan test debutera fokus spegelneuroner rabén & sjögren tone pia stockholms körförbund huvudperson logiska fel anna bågstam ryltenius vad gick fel? skrivartips förlagsekonomi perspektivbyte mariette linden delilah marvell ll-förlaget pseudonymer jan arnald sickla beskrivande bokens koncept word-mall marie-louise fritzén leona rytm danny alegi bakgrund lyckas ännu mer med din gestaltning dokument lyckostunder språk susanne ahlenius sättning prissättning bygg din egen word-mall kontrakt med läsaren minnen av dig gästblogg understanding show don't tell harry potter anna jansson kuliss tara westover årstider pitch sveriges bästa skrivpodd pär åhlström lynda woodruff olga rönnberg referera förstärka johan arvidsson expert föreläsning upplösning covid sociala media vi for upp till mor inledning pensionatet vid världens ände berättelser matthew l jocker så skapar du en bra tvist victoria lynn schmidt 100 ord sofia fritzson läsbarhetsindex klimatet radio p1 studie love actually kuleshov-effekten robert sapolsky frdia arwen rosesund alla bolag på denne grund spökskrivare forskning national treasure svåra ord vingar av rök ton vilken typ är du? udda dave eggers bones medveten författare traditionellt förlag det allvetande perspektivet allt som glimmar sagan om isfolket mitt i nacka revolt stockholm adjektivsjuka hype att skriva under hot loppet oanständiga berättelser ämne arne dahl känn dina karaktärer beskriva enkelt scener annika estassy trigger håll rollen livet leker into the wood kostnader böcker skräcknoveller raeanne thayne erotisk deckare populärlitteratur lucy dillon bokformat mallar kontrakt med läsarna romantik show don't tell eleine eksvärd refererande miljöbeskrivning allt jag fått lära mig högtider permakultur manuspitch berättad prosa komik mina böcker indirekt miljöbeskrivning skröna höst skrivarpodden refusering mathew l tocker igenkänningsfaktorn skriv en bestseller instagram skrivregler kretslopp actionscener historieberättare pablo roberto skrivkurs hierarkier hemsida uc midsommar miljön humor anna bågestam ryltenius henrik fürst nordland podcaster högskoleprovet kurs