Pias skrivtips: Glöm inte Syfte och målgrupp!
All text har ett syfte och en målgrupp.
Japp, så är det!
Om du så skriver en post-it-lapp och sätter på dörrhandtaget med orden: "Glöm inte nyckeln" så har du ett syfte och en målgrupp:
- Syfte = Påminna.
- Målgrupp = Dig själv och din familj.
En reklamkampanj har t.ex. följande syfte och målgrupp:
- Syfte = Få kunderna att köpa.
- Målgrupp = Den tilltänkta kundgruppen. Observera att olika kundgrupper kan kräva olika kampanjer, t.ex. kan du inte använda samma reklam för att nå såväl företagare som privatpersoner. Ju bättre du känner din kund, desto enklare är det att anpassa kampanjen så att kunden köper produkten.
På samma sätt har ett bokmanus ett syfte och en målgrupp och idag tänkte jag prata om varför det är så viktigt att förstå vilket syfte och vilken målgrupp du har med din text.
Det är nämligen syftet och målgruppen som avgör HUR och VAD du ska skriva.
OBS! Artikeln är så lång att du måste klicka på Läs hela inlägget för att se resten.
Nå ut med din text
Hur ska du nå ut med ditt budskap om du inte ens vet syftet med din egen text och vem/vilka den vänder sig till?
När jag lektörsläser ett manus frågar jag alltid författaren vad syftet är med just den här texten och vem/vilka som är målgruppen.
Ofta får jag svar i stil med:
- Syfte = Jag skriver för att det är kul.
- Målgrupp = Jag vet inte.
Med ett sådant svar kan jag inte annat än tolka att författaren skriver för sin egen skull och att målgruppen är författaren själv. Då har jag egentligen ingenting att tillägga. För ingen känner ju målgruppen bättre än författaren, så vad ska jag bidra med?
Om jag inte ställt frågan om syfte och målgrupp kanske jag utgår från att författaren vill bli utgiven och ger kommentarer för att förbättra texten ur ett kommersiellt perspektiv. Och det kan bli väldigt galet. Kanske författaren är ute efter att bli bekräftad och istället tar råden som personliga påhopp, mår dåligt och slutar skriva.
Som du förstår är det oerhört stor skillnad på krav om du skriver för din egen skull jämfört med om ditt syfte är att bli bästsäljande författare, om du vill väcka opinion eller vinna en massa literära priser.
Ta därför och fundera på varför du skriver just den här texten och vem den vänder sig till.
Syfte
Syftet är skälet till varför du skriver just den här texten.
Det finns några grundläggande huvudsyften som är generella nog att täcka in alla texter. Kommer du på fler så är det helt okej. Det är ingen tävling om vem som har rätt utan handlar mer om att förstå tänket.
HUVUDSYFTEN
- Agera = Jag vill få läsarna att göra en specifik sak, t.ex. köpa min bok.
- Amusera = Jag vill underhålla läsarna, t.ex. att de ska roas eller förfasas.
- Informera = Jag vill berätta en sak för läsarna så att de inte behöver fråga om det, t.ex. jag återkommer på måndag.
- Inspirera = Jag vill väcka idéer och tankar hos läsarna, t.ex. hur löser vi världskrisen?
- Instruera = Jag vill lära ut eller förklara hur en sak fungerar för läsarna, t.ex. gör såhär för att sätta på maskinen.
- Propagera = Jag vill påverka läsarna att tycka på ett visst sätt, t.ex. hålla med mig i en viss fråga.
Dessa huvudsyften kan du naturligtvis använda även när du skriver böcker. Det är ingenting som hindrar att du har fler än ett syfte med din bok. Du kan t.ex. ha syftet:
Jag ska bli en bästsäljande författare genom att skriva spännande underhållningsromaner som samtidigt lär läsarna något om världen, väcker idéer samt får dem att ändra åsikt.
Med andra ord har du täckt in samtliga huvudsyften ovan med undantag från informera ;)
Målgrupp
Målgruppen är den du vänder dig till med din text.
Ju bättre du förstår dig på din målgrupp och ju mer du kan specificera dig, desto enklare är det att anpassa din text så att så du når ut med ditt budskap.
Det är nämligen oerhört vanskligt att säga att din målgrupp är alla människor.
Ett barn tar till sig en text annorlunda än en vuxen. En forskare som behöver underlag till sin avhandling är ute efter något helt annat än en person som vill koppla av med en god bok i hängmattan.
Hur ska du nå alla dessa grupper med en och samma text? Jag lovar: Om du försöker kompromissa kommer du inte att nå en enda.
Bestäm därför vem du skriver för. Ju mer specifik, desto bättre. Skapa dig en idealläsare:
Anna, 37 år, heltidsarbetande gift småbarnsförälder som är på semester med familjen i Thailand och har köpt en pocket inför resan för att kunna koppla av en stund i solstolen.
Försök sätta dig in i denna person. Vad tror du att Anna köpt för en bok? Vad är hon ute efter? Hur gör du henne nöjd?
Visst kanske det är så att Gunnar, 75 år, pensionär och änkling också läser din bok. Eller Emma, 16 år, gymnasiestudent och elitgymnast. Det är bonusen du får på köpet. Men vänd dig inte till dem alla tre, för då blir du alldeles för splittrad om vad du ska skriva och hur.
Och nu då?
Bra, nu har du bestämt syfte och målgrupp.
Det är nu det roliga börjar - det är nu du ska skriva en text som uppfyller ditt syfte och når din målgrupp.
Det kan göras på många olika sätt, men håll med om att det är stor skillnad på en text som ska få en väldigt upptagen företagsledare som får 200 mejl om dagen att öppna just ditt mejl, klicka på länken i mejlet, gå in på hemsidan och köpa din bok, jämfört med en text som ska få en 4-åring att somna på kvällen.
Syfte och målgrupp avgör nämligen VAD och HUR du ska skriva.
Det finns en massa regler för olika texter och jag tänker inte gå igenom dem alla här. Det viktiga är att du funderar själv på hur du ska nå din tilltänkta idealläsare.
Jag ska dock ge ett generellt tips:
Vill du få någon att agera? Skriv inte att "någon" ska göra "något". Skriv istället "du" och var väldigt tydlig med vad du vill att personen ska göra.
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
lars ahlin » Pias skrivtips: Bygg din egen Word-mall: ”Tacksam med hjölp att ta bort skrivskyddet i Word. Har försökt utan att lyckas. ..”
-
shemal Samuelson » Pias skrivtips: Det perfekta följebrevet: ”Mycket bra info och råd om hur ett bra följebrev kan skrivas. Tusen tack.”
-
Aki » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Jättebra sida, förutom det jag kommenterade, glömde jag ju också att skriva, Tac”
-
Aki » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Jag glömde skriva tidigare att de äldre författare jag läst som jag gillar som S..”
-
Ingela Kamal Kärrman » Pias skrivtips: Så skriver du en bestseller: ”Tack så hjärtligt för vägledning Nu är det min första mening i min ev första ..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
robert sapolsky kuleshov-effekten love actually studie sören bondesson specifik påsk författarförbundet frdia arwen rosesund romangestalter webbkurs ramhandling niklas modig berättelser öppningsscen ekosystem vi for upp till mor pr sociala media covid upplösning elisabeth hoyt livet motorcyklar och andra omöjliga projekt förstärka forum förlag hjärnforskning bokskåpets hemlighet gone girl filteruttryck sveriges bästa skrivpodd permakultur! framtiden i din trädgård årstider tara westover catharina ingelman-sundberg harry potter understanding show don't tell kriminalroman minnen av dig introvert städning gestaltande miljöbeskrivning books & dreams språk lyckostunder god jul skriva prissättning högläsning metaforer susanne collins marie-louise fritzén noveller snackis anders nyman game of thrones pseudonymer piratförlaget delilah marvell kill your darlings bokens premiss adjektiv arv vad gick fel? anna bågstam ryltenius logiska fel hjärtan av jazz hjärtats dårskap sanning tone viberg förlag spegelneuroner fokus debutera antologi synlig berättarröst intrig rabén & sjögren högskoleprovets orddel stitcher redigera bok så överlever du en refusering coach komedi jenny dahlberg syfte författarkurs tillbaka till bromma planteringar the twilight saga save the cat! filmtips begränsat perspektiv lix sara dalengren kurs story structure architect tvist ängelns coctail ylva, johan och siri arvidsson karin smirnoff lb förlag anders hansen frans jeppsson wall erotisk deckare hisspresentation ylva arvidsson öka drivet med rätt pacing marknadsföring förbeställ stand up fifty shades of gray sveriges bästa skrivblogg fanta ansats writers little helper pocket eleine eksvärd stilistiska särdrag janice hardy skrivarhandböcker litterära agenturer poesi mallar e-bok rollup #skriv2016 litterärt undertext logik en oberoende kvinna skräcknoveller rutin förlagssytem manustävling roald dahl konsten att vara caroline drivkrafter ljusets väktare på denna grund mall tema, idé, koncept, premiss och intrig sagan om is och eld symbolik skriv klart författarträff att skriva under hot head hopping egenutgivning skatteregler dunbars tal analys tankevurpa lucia organiskt skrivande det allvetande perspektivet bokbeat mia bergenheim vi och dem flicka försvunnen spex rättigheter medveten författare högskoleprovet podcaster redigering henrik fürst anna bågestam ryltenius humor miljön fånga läsaren sofia ymén hierarkier skrivkurs pablo roberto magkänsla actionscener kretslopp läsbarhetsindex sofia fritzson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen hur en bok bör skrivas lennart guldbrandsen slutscen detta är lean scandalous desires siri arvidsson höst 100 ord mina böcker komik susanne ahlenius flickan med silverhåret manuspitch permakultur högtider filmrättigheter petra mede the charm school bibliografi aristoteles the writers little helper franskt band litet förlag oraganiskt skrivande innehåll malva b. raeanne thayne kontrakt med läsaren böcker kuliss faktabok skriv2016 titel mitt i trigger annika estassy dokument bokus kostnader bonnier carlsen nattlöpare biintrig loppet word-mall bokens koncept lyckas ännu mer med din gestaltning bakgrund åsa böker syd field sagan om isfolket mariette linden perspektivbyte bokens intrig beskrivande sickla bones dave eggers dagny carlsson k.m. weiland storytel skrivartips svåra ord national treasure sanning med modifikation godmorgon världen på denne grund koncept vingar av rök de rotlösa larry brooks lättläst deckare ewa åkerlind stand up comedy birgitta bergin ljudbok fängsla dina läsare finlitteratur mathew l jockers the bestseller experiment överenskommelser eldbunden miljöbeskrivningar lektörsutlåtande mega-bestseller synopsis skriv dialog idé parallellhandling releasefest långtidssjuk svenska skrivpoddpriset 4-aktsmodell margit sandemo planerat skrivande författarröst organic writer miljö whip media svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset förlagsavtal facebook intervju ping pong-metoden premiss allvetande perspektiv bäraren divergent klimax djävulsverk den antagonistiska kraften strukturera din roman följebrev röst ylva lee lindell steven james mörkersdottir roller yttre resa ungdomsbok skräck testläsare lind & co dramaturgi harlequins författartävling 2015 miljöer faktaböcker gestaltande barnbok konsten att flirta som en gudinna peter barlach stil vanföreställning inre resa 17-stegsmodell takt pacing catrine tollström tävling hungerspelen facklitteratur konflikter förlag början kata skrivhandbok kärlek the circle bästsäljare berättarröst recension erotik författare lean lektör handling falskspel vägen framåt fantasy roman ann ljungberg historisk roman gestaltning döda poeters sällskap harlequins författartävling harlequin författartävling skrivtips historisk kärleksroman kärleksroman struktur pia lerigon romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips bokrecension historical romance bok johannes vivers harlequin pias strukturmodell dubbelspel bokrelease mål bestseller covid-19 romanstruktur tema karaktärer corona vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 pinch point bokens handling the bestseller code bihandling gestalta skrivpodd skönlitterärt anslag perspektiv marcus olausson redaktör plot point jodie archer film skriva böcker mariette lindstein harpercollins korrekturgranskare katametoden feel good skrivarhandbok genre hinder konfliktupptrappning harpercollins författartävling tempo bli utgiven simona ahrnstedt filmmanus bokmanus blogg eurovision song contest målgrupp romantisk komedi osynlig berättarröst författarskap tillbakablick skrivprocess längd avatar novell research agenter vardagligt språk stieg larsson nobelpriset i litteratur svenska skrivbloggpriset frida skybäck release huvudhandling lyckas med din gestaltning boktugg novellantologi screen writing dialog skriva filmmanus character arc hunger games hitta början harlequin författartävling 2015 allt hopp är ute elisabeth akteus rex vågspel ordberoende förlag twist veronica roth story engineering hjärnan spänning bokens tema skriva facklitteratur sekten på dimön topic vuxenlitteratur känslor john yorke agenturer akademiskt språk outliner antagonist strukturmodell valet öka drivet i din berättelse skrivblogg förväntningar berättare skiftande perspektiv författarutbildning alla bolag allvetande berättare revy spökskrivare forskning libsyn theory if mind hoi förlag ton vilken typ är du? tillbaka till henne motsättningar michael gazzania vinst traditionellt förlag style den normala världen ljudboksgalan i havet finns så många fiskar korrekturfel george rr martin bonnier förlag flickvänskontraktet hype lust & löften ll-förlaget ämne arne dahl karaktärsdrag miljöbeskrivning enkelt scener stella cameron håll rollen fatta eld livet leker into the wood tryck bokformat bygg din egen word-mall dikter leona tärningen är kastad histrisk kärleksroman populärlitteratur anna jansson referera socialt umgänge extrovert romantik månpocket show don't tell olga rönnberg allt jag fått lära mig den viktiga ansatsen ett oemotståndligt förslag gestaltningsbibeln berättad prosa the girl on the train sarah dawn finer din hjärna skröna inledning skrivarpodden refusering mathew l tocker igenkänningsfaktorn skriv en bestseller instagram hemsida skrivregler sommar camilla davidsson historieberättare pär åhlström vilseledning peter magnusson harper collins uc midsommar filmrecension relationsroman blake snyder gömd tajming brainstorming steven pinker helen ekeroth den inre positiva resan blir det någonsin för sent? tvister stockholm adjektivsjuka tonalitet lögn julia london udda tempus elementary känn dina karaktärer beskriva voice plot goal lars wilderäng som eld the screen writer's workbook fackböcker anna keiler buzz kapitel niklas engdahl buskap sex liknelser story trumps structure omslag skriv enkelt vuxenroman gröna fingrar sökes leona mitt i nacka revolt akter lucy dillon refererande miljöbeskrivning försaka kontrakt med läsarna brenda novak jenny rogneby oanständiga berättelser youtube svenska akademien indirekt miljöbeskrivning stökigt nybörjarmisstag dramatrugi författarplattform passiva meningar sexchock måns zelmerlöw kristina svensson dagen f inramning katarina bivald skrivfest vändpunkt chic lit anders blomström mittpunkt vinter kroppsspråk manus skrivglädje twitter säljkurs fällor jul klimatriksdag tempväxling läsupplevelse lisa cron kursportal richard dawkins catoblepas förlag kreditupplysning objektivt perspektiv radio p1 sara lövenstam theres wittgren titanic gimmick neurologi konkurs antagen den inre resan test grejen med verb pod nacka hybridförlag allvetande pia stockholms körförbund huvudperson nordland filmanalys robin dunbar skatt förlagsekonomi word höstsol överraska dina läsare the definite guide to screen writing jan arnald personlighet adlibris skapa en mall frida arwen roslund in media res rytm danny alegi sättning fal bygg din egen mall sanna ivarsson tärningen är kastad begär distribution tryckt bok word-mallar lyrik litterära agenter susan wiggs författarkliniken bob dylan direkt miljöbeskrivning james v smith jr ansatsen pitch sandemo dödlig åtrå lynda woodruff olof röhlander 100 första orden debutroman johan arvidsson expert föreläsning justin timerlake författarkväll eldskytten slut vår pensionatet vid världens ände skrivmingel förläggare matthew l jocker så skapar du en bra tvist victoria lynn schmidt skrivarkurs eva ludvigsen flesch-kincaid klimatet erotisk roman save the cat twlightsagan itunes klarar du de svåra orden