Pias skrivtips: Glöm inte Syfte och målgrupp!
All text har ett syfte och en målgrupp.
Japp, så är det!
Om du så skriver en post-it-lapp och sätter på dörrhandtaget med orden: "Glöm inte nyckeln" så har du ett syfte och en målgrupp:
- Syfte = Påminna.
- Målgrupp = Dig själv och din familj.
En reklamkampanj har t.ex. följande syfte och målgrupp:
- Syfte = Få kunderna att köpa.
- Målgrupp = Den tilltänkta kundgruppen. Observera att olika kundgrupper kan kräva olika kampanjer, t.ex. kan du inte använda samma reklam för att nå såväl företagare som privatpersoner. Ju bättre du känner din kund, desto enklare är det att anpassa kampanjen så att kunden köper produkten.
På samma sätt har ett bokmanus ett syfte och en målgrupp och idag tänkte jag prata om varför det är så viktigt att förstå vilket syfte och vilken målgrupp du har med din text.
Det är nämligen syftet och målgruppen som avgör HUR och VAD du ska skriva.
OBS! Artikeln är så lång att du måste klicka på Läs hela inlägget för att se resten.
Nå ut med din text
Hur ska du nå ut med ditt budskap om du inte ens vet syftet med din egen text och vem/vilka den vänder sig till?
När jag lektörsläser ett manus frågar jag alltid författaren vad syftet är med just den här texten och vem/vilka som är målgruppen.
Ofta får jag svar i stil med:
- Syfte = Jag skriver för att det är kul.
- Målgrupp = Jag vet inte.
Med ett sådant svar kan jag inte annat än tolka att författaren skriver för sin egen skull och att målgruppen är författaren själv. Då har jag egentligen ingenting att tillägga. För ingen känner ju målgruppen bättre än författaren, så vad ska jag bidra med?
Om jag inte ställt frågan om syfte och målgrupp kanske jag utgår från att författaren vill bli utgiven och ger kommentarer för att förbättra texten ur ett kommersiellt perspektiv. Och det kan bli väldigt galet. Kanske författaren är ute efter att bli bekräftad och istället tar råden som personliga påhopp, mår dåligt och slutar skriva.
Som du förstår är det oerhört stor skillnad på krav om du skriver för din egen skull jämfört med om ditt syfte är att bli bästsäljande författare, om du vill väcka opinion eller vinna en massa literära priser.
Ta därför och fundera på varför du skriver just den här texten och vem den vänder sig till.
Syfte
Syftet är skälet till varför du skriver just den här texten.
Det finns några grundläggande huvudsyften som är generella nog att täcka in alla texter. Kommer du på fler så är det helt okej. Det är ingen tävling om vem som har rätt utan handlar mer om att förstå tänket.
HUVUDSYFTEN
- Agera = Jag vill få läsarna att göra en specifik sak, t.ex. köpa min bok.
- Amusera = Jag vill underhålla läsarna, t.ex. att de ska roas eller förfasas.
- Informera = Jag vill berätta en sak för läsarna så att de inte behöver fråga om det, t.ex. jag återkommer på måndag.
- Inspirera = Jag vill väcka idéer och tankar hos läsarna, t.ex. hur löser vi världskrisen?
- Instruera = Jag vill lära ut eller förklara hur en sak fungerar för läsarna, t.ex. gör såhär för att sätta på maskinen.
- Propagera = Jag vill påverka läsarna att tycka på ett visst sätt, t.ex. hålla med mig i en viss fråga.
Dessa huvudsyften kan du naturligtvis använda även när du skriver böcker. Det är ingenting som hindrar att du har fler än ett syfte med din bok. Du kan t.ex. ha syftet:
Jag ska bli en bästsäljande författare genom att skriva spännande underhållningsromaner som samtidigt lär läsarna något om världen, väcker idéer samt får dem att ändra åsikt.
Med andra ord har du täckt in samtliga huvudsyften ovan med undantag från informera ;)
Målgrupp
Målgruppen är den du vänder dig till med din text.
Ju bättre du förstår dig på din målgrupp och ju mer du kan specificera dig, desto enklare är det att anpassa din text så att så du når ut med ditt budskap.
Det är nämligen oerhört vanskligt att säga att din målgrupp är alla människor.
Ett barn tar till sig en text annorlunda än en vuxen. En forskare som behöver underlag till sin avhandling är ute efter något helt annat än en person som vill koppla av med en god bok i hängmattan.
Hur ska du nå alla dessa grupper med en och samma text? Jag lovar: Om du försöker kompromissa kommer du inte att nå en enda.
Bestäm därför vem du skriver för. Ju mer specifik, desto bättre. Skapa dig en idealläsare:
Anna, 37 år, heltidsarbetande gift småbarnsförälder som är på semester med familjen i Thailand och har köpt en pocket inför resan för att kunna koppla av en stund i solstolen.
Försök sätta dig in i denna person. Vad tror du att Anna köpt för en bok? Vad är hon ute efter? Hur gör du henne nöjd?
Visst kanske det är så att Gunnar, 75 år, pensionär och änkling också läser din bok. Eller Emma, 16 år, gymnasiestudent och elitgymnast. Det är bonusen du får på köpet. Men vänd dig inte till dem alla tre, för då blir du alldeles för splittrad om vad du ska skriva och hur.
Och nu då?
Bra, nu har du bestämt syfte och målgrupp.
Det är nu det roliga börjar - det är nu du ska skriva en text som uppfyller ditt syfte och når din målgrupp.
Det kan göras på många olika sätt, men håll med om att det är stor skillnad på en text som ska få en väldigt upptagen företagsledare som får 200 mejl om dagen att öppna just ditt mejl, klicka på länken i mejlet, gå in på hemsidan och köpa din bok, jämfört med en text som ska få en 4-åring att somna på kvällen.
Syfte och målgrupp avgör nämligen VAD och HUR du ska skriva.
Det finns en massa regler för olika texter och jag tänker inte gå igenom dem alla här. Det viktiga är att du funderar själv på hur du ska nå din tilltänkta idealläsare.
Jag ska dock ge ett generellt tips:
Vill du få någon att agera? Skriv inte att "någon" ska göra "något". Skriv istället "du" och var väldigt tydlig med vad du vill att personen ska göra.
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Birgitta Hallberg » Pias skrivtips: Hjärnforskningen visar hur du når fram till dina läsare: ”Tusen tack för detta inlägg! ”
-
Birgitta Hallberg » Podd: Karaktärer (Romanfigurer): ”Lärorikt! Underhållande! Intressant! ”
-
Birgitta Hallberg » Podd: Hur hanterar man kritik?: ”Tack för ett jättebra poddavsnitt! T. ex. Hopplöshetsfasen. Åh, vad jag känner ..”
-
Alfons viberg Bengtsson » Pias skrivtips: Hur skriver du andlöst spännande?: ”Harjaergvägen 46 23254 46 Åkarp ”
-
alfons viberg bengtsson » Pias skrivtips: Hur skriver du andlöst spännande?: ”Alfons200704@gmail.com”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
vuxenroman skriv enkelt omslag #skriv2016 litterärt undertext logik en oberoende kvinna skräcknoveller mall tema, idé, koncept, premiss och intrig manustävling roald dahl konsten att vara caroline drivkrafter ljusets väktare på denna grund head hopping egenutgivning skatteregler sagan om is och eld symbolik skriv klart författarträff att skriva under hot tonalitet adjektivsjuka stockholm elementary tempus udda julia london lögn helen ekeroth vi och dem flicka försvunnen spex midsommar uc harper collins högskoleprovet podcaster redigering henrik fürst anna bågestam ryltenius humor miljön läsbarhetsindex sofia fritzson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen peter magnusson vilseledning pär åhlström historieberättare camilla davidsson höst 100 ord hur en bok bör skrivas lennart guldbrandsen slutscen detta är lean scandalous desires siri arvidsson högtider filmrättigheter mina böcker komik susanne ahlenius flickan med silverhåret manuspitch permakultur extrovert socialt umgänge referera olga rönnberg show don't tell månpocket romantik bygg din egen word-mall bokformat tryck oraganiskt skrivande innehåll malva b. raeanne thayne kontrakt med läsaren dokument bokus kostnader faktabok skriv2016 titel mitt i trigger annika estassy hype flickvänskontraktet bonnier förlag bonnier carlsen nattlöpare biintrig loppet perspektivbyte bokens intrig beskrivande sickla åsa böker syd field sagan om isfolket mariette linden ton hoi förlag michael gazzania motsättningar tillbaka till henne vilken typ är du? koncept vingar av rök theory if mind libsyn forskning spökskrivare revy allvetande berättare flesch-kincaid eva ludvigsen skrivarkurs klarar du de svåra orden itunes twlightsagan save the cat erotisk roman klimatet vi for upp till mor pr romangestalter webbkurs ramhandling niklas modig berättelser öppningsscen ekosystem debutroman 100 första orden författarkväll justin timerlake föreläsning expert johan arvidsson james v smith jr direkt miljöbeskrivning olof röhlander lynda woodruff dödlig åtrå sandemo pitch ansatsen word-mallar tryckt bok distribution bob dylan författarkliniken susan wiggs litterära agenter lyrik skriva prissättning books & dreams språk lyckostunder god jul snackis anders nyman högläsning metaforer susanne collins marie-louise fritzén noveller word förlagsekonomi skatt game of thrones pseudonymer piratförlaget delilah marvell allvetande hybridförlag nacka vad gick fel? anna bågstam ryltenius logiska fel hjärtan av jazz hjärtats dårskap sanning antagen konkurs spegelneuroner fokus debutera antologi jenny dahlberg syfte författarkurs högskoleprovets orddel stitcher redigera bok så överlever du en refusering coach komedi jul fällor säljkurs richard dawkins kursportal lisa cron läsupplevelse tempväxling klimatriksdag vinter mittpunkt anders blomström story structure architect tvist ängelns coctail ylva, johan och siri arvidsson öka drivet med rätt pacing marknadsföring chic lit vändpunkt skrivfest katarina bivald nybörjarmisstag stökigt indirekt miljöbeskrivning förbeställ stand up fifty shades of gray sveriges bästa skrivblogg fanta ansats försaka refererande miljöbeskrivning eleine eksvärd stilistiska särdrag janice hardy skrivarhandböcker litterära agenturer poesi miljö hitta början character arc svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset förlagsavtal boktugg lyckas med din gestaltning facebook intervju allvetande perspektiv bäraren release djävulsverk svenska skrivbloggpriset nobelpriset i litteratur stieg larsson vardagligt språk agenter ylva lee lindell längd avatar roller yttre resa tillbakablick författarskap lind & co testläsare de rotlösa lättläst berättare förväntningar skrivblogg strukturmodell stand up comedy birgitta bergin fängsla dina läsare outliner akademiskt språk agenturer miljöbeskrivningar överenskommelser eldbunden topic sekten på dimön skriva facklitteratur skriv dialog idé parallellhandling releasefest 4-aktsmodell långtidssjuk svenska skrivpoddpriset margit sandemo författarröst planerat skrivande harpercollins författartävling konfliktupptrappning hinder genre skrivarhandbok pacing katametoden tävling harpercollins mariette lindstein skriva böcker dramaturgi eurovision song contest blogg faktaböcker filmmanus simona ahrnstedt konsten att flirta som en gudinna peter barlach skönlitterärt skrivpodd recension förlag jodie archer kata skrivhandbok kärlek the circle bokens handling pinch point erotik författare lean karaktärer tema romanstruktur covid-19 falskspel bestseller mål gestaltning harlequins författartävling harlequin författartävling historisk kärleksroman harlequin johannes vivers struktur historical romance romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips pia lerigon bokrecension bok kärleksroman skrivtips pias strukturmodell dubbelspel bokrelease döda poeters sällskap historisk roman corona vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 ann ljungberg roman fantasy vägen framåt the bestseller code bihandling handling lektör anslag perspektiv marcus olausson redaktör början plot point film gestalta berättarröst bästsäljare tempo barnbok bli utgiven gestaltande bokmanus miljöer harlequins författartävling 2015 konflikter facklitteratur hungerspelen korrekturgranskare catrine tollström feel good takt 17-stegsmodell inre resa vanföreställning stil allt hopp är ute harlequin författartävling 2015 elisabeth akteus rex ordberoende förlag twist vågspel veronica roth story engineering hjärnan spänning synopsis bokens tema lektörsutlåtande mega-bestseller känslor john yorke vuxenlitteratur mathew l jockers finlitteratur the bestseller experiment antagonist valet ljudbok ewa åkerlind deckare öka drivet i din berättelse larry brooks skiftande perspektiv romantisk komedi målgrupp skräck ungdomsbok osynlig berättarröst skrivprocess mörkersdottir steven james novell research följebrev röst den antagonistiska kraften strukturera din roman klimax divergent frida skybäck huvudhandling novellantologi screen writing dialog premiss ping pong-metoden skriva filmmanus hunger games whip media organic writer kontrakt med läsarna brenda novak jenny rogneby oanständiga berättelser youtube svenska akademien rollup e-bok mallar dramatrugi författarplattform passiva meningar sexchock måns zelmerlöw kristina svensson pocket writers little helper ylva arvidsson hisspresentation erotisk deckare frans jeppsson wall anders hansen dagen f inramning kroppsspråk manus skrivglädje twitter lb förlag karin smirnoff begränsat perspektiv filmtips save the cat! the twilight saga planteringar tillbaka till bromma kurs sara dalengren lix objektivt perspektiv radio p1 sara lövenstam theres wittgren titanic gimmick neurologi catoblepas förlag kreditupplysning den inre resan test grejen med verb pod rabén & sjögren intrig synlig berättarröst pia stockholms körförbund huvudperson nordland filmanalys robin dunbar viberg förlag tone höstsol överraska dina läsare the definite guide to screen writing jan arnald arv adjektiv bokens premiss kill your darlings frida arwen roslund in media res rytm danny alegi personlighet adlibris skapa en mall sanna ivarsson tärningen är kastad begär sättning fal bygg din egen mall minnen av dig kriminalroman understanding show don't tell harry potter catharina ingelman-sundberg gestaltande miljöbeskrivning städning introvert permakultur! framtiden i din trädgård sveriges bästa skrivpodd filteruttryck gone girl bokskåpets hemlighet hjärnforskning tara westover årstider livet motorcyklar och andra omöjliga projekt elisabeth hoyt upplösning covid sociala media forum förlag förstärka pensionatet vid världens ände skrivmingel förläggare matthew l jocker så skapar du en bra tvist victoria lynn schmidt eldskytten slut vår specifik sören bondesson studie love actually kuleshov-effekten robert sapolsky frdia arwen rosesund författarförbundet påsk på denne grund godmorgon världen sanning med modifikation national treasure svåra ord författarutbildning alla bolag k.m. weiland dagny carlsson dave eggers bones skrivartips storytel den normala världen ljudboksgalan i havet finns så många fiskar korrekturfel george rr martin vinst traditionellt förlag style lust & löften ll-förlaget ämne arne dahl bakgrund lyckas ännu mer med din gestaltning bokens koncept word-mall stella cameron håll rollen fatta eld livet leker into the wood karaktärsdrag miljöbeskrivning enkelt scener dikter leona tärningen är kastad histrisk kärleksroman populärlitteratur anna jansson kuliss böcker aristoteles bibliografi the charm school petra mede litet förlag franskt band the writers little helper den viktiga ansatsen ett oemotståndligt förslag gestaltningsbibeln berättad prosa the girl on the train sarah dawn finer din hjärna allt jag fått lära mig inledning skrivarpodden refusering mathew l tocker igenkänningsfaktorn skriv en bestseller instagram skröna kretslopp actionscener magkänsla pablo roberto skrivkurs hierarkier hemsida skrivregler sommar filmrecension relationsroman blake snyder gömd tajming brainstorming steven pinker sofia ymén fånga läsaren den inre positiva resan blir det någonsin för sent? tvister medveten författare rättigheter organiskt skrivande lucia tankevurpa analys dunbars tal mia bergenheim bokbeat det allvetande perspektivet lars wilderäng som eld the screen writer's workbook fackböcker känn dina karaktärer beskriva voice plot goal niklas engdahl buskap sex liknelser story trumps structure anna keiler buzz kapitel gröna fingrar sökes leona mitt i nacka revolt akter lucy dillon förlagssytem rutin