Pias skrivtips: Det viktiga anslaget
Idag börjar jag med en nyhet i min blogg - jag kommer att dela med mig av olika skrivtips och jag börjar med det viktiga anslaget.
Oj oj oj, vad jag fick leta innan jag insåg vad som menades med "det viktiga anslaget". Jag sökte på nätet, i skrivhandböcker, frågade författarkollegor och författarcoacher men fick inget svar. Och killen som skrev till mig och sa att jag missat detta viktiga anslag svarade aldrig på min fråga vad han menade.
Men tillsist förstod jag och jag vill därför dela med mig för anslaget är faktiskt väldigt viktig.
VAD ÄR ANSLAG?
Anslaget är början på din bok. Andra ord är ansats eller inledning. Den är viktig eftersom det är här du ska fånga läsarna och inte vilka läsare som helst utan "de rätta" läsarna.
Därför är det oerhört viktigt att början på din bok speglar resten av innehållet. Annars kanske du skrämmer bort de läsare som skulle älska din bok om de läste vidare, men lockar läsare som gillar din början men hatar resten.
Att skriva på ett sätt i början och något annat i resten av boken är alltså en dum idé som riskerar att ge dig dåliga recensioner eftersom din bok missat sin målgrupp. Har du riktig otur blir din bok inte läst över huvud taget om du missat den viktiga ansatsen.
OBS! Vill du veta vad du ska tänka på när det gäller anslaget? Artikeln är så lång att du måste klicka på Läs hela inlägget för att se resten.
VAD SKA JAG TÄNKA PÅ NÄR DET GÄLLER ANSLAGET?
Anslaget är tänkt att berätta vissa grundläggande saker för läsarna så att dessa kan avgöra om det är en bok i deras smak. Dessa saker är sådana som:
- Hur boken är skriven, d.v.s. ton, stil, rytm, perspektiv, berättarröst mm.
- Vad boken handlar om. Du behöver inte gå in på några detaljer men redan på de första raderna är det bra om läsaren förstår om det här är en spänningsroman, en deckare, en romance, en fantasy o.s.v.
- Vem/vilka boken handlar om. Läsaren ska alltså redan i början få en känsla av vem eller vilka som är bokens huvudkaraktärer. Alla behöver inte presenteras på de första sidorna, men någon av karaktärerna måste i varje fall finnas med. Undantaget är väl alla deckare som börjar med en prolog där någon mördas, men läsarna av den här genren har lärt sig att huvudkaraktären troligen inte dyker upp förrän i nästa kapitel.
- Var boken utspelar sig. På ett ungefär i alla fall. Utspelar det sig i Sverige, ett fantasiland, i rymden, på en u-båt och så vidare.
- När boken utspelar sig. Samma sak här - på ett ungefär. Det är stor skillnad på en nutidshistoria och en historisk roman och det bör framkomma tidigt i boken.
- Och så bör du ha någon form av hook, krok, som fångar läsarna.
Det är inte så att du behöver skriva ut plats och datum, men genom hur karaktärerna beter sig, vad de pratar om och hur det ser ut runt omrking dem så kan man som läsare få en rätt bra bild var och när boken utspelar sig, samt vad den handlar om.
Det här är alltså sådana saker som det är bra att du får med redan på de första sidorna i boken.
NÄR ANSLAGET GÅR SNETT
Exempel på när anslaget kan gå snett är när författaren skriver en prolog som tydligt skiljer sig från resten av boken. Jag har själv gjort det felet en gång. Jag skrev berättande i en prolog vilket gjorde att läsarna tolkade min bok som en "saga", fast den i själva verket inte alls var en saga.
Ett annat exempel när anslaget fångar fel läsare är ett manus som jag läste för några år sedan. Där var vartannat kapitel skrivet som en skönlitterär spänningsroman i stil med James Bond, medan författaren i vartannat kapitel funderade på livets existentiella frågor. Som läsare förväntade jag mig spänning och gick inte alls igång på de existentiella funderingarna. Hade boken börjat omvänt hade jag förväntat mig en existentiell bok och stört mig på spänningsdelen. Vill man skriva en sådan bok och verkligen nå ut till rätt läsare måste man få in båda delarna redan i anslaget så att läsarna vet vad de kan förvänta sig när de läser vidare.
ANSLAGET INNEBÄR ATT DU SKRIVER ETT KONTRAKT MED DINA LÄSARE
Redan i bokens inledande rader/sidor skriver du ett kontrakt med dina läsare om vad boken ska handla om, vem den handlar om, hur den är skriven o.s.v.
Det är viktigt att du inte bryter detta kontrakt när boken fortskrider för då blir dina läsare besvikna.
Och det är detta som det viktiga anslaget handlar om: Det gäller att skriva kontrakt med rätt läsare - de som vill läsa just din bok så som den är skriven.
Hoppas du lärde dig lite mer om det viktiga anslaget. Återkom gärna med kommentarer eller frågor.
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
sarah » Pias skrivtips: Konflikter!: ”Jag läste några av Dr. Sunnys vittnesmål om en kärleksförmedlare som förklarade ..”
-
mary » Pias skrivtips: Den inre resan: ”Läs och kontakta även Dr. Sunny om du behöver en stark kärleksförtrollning för a..”
-
loveth » Den är jätteintressant, mamma!: ”Jag läste några av Dr. Sunnys vittnesmål om en kärleksförmedlare som förklarade ..”
-
Dora » Kan man skriva en hel bok bara med hjälp av mina 17 strukturpunkter?: ”Mitt namn är Dora. Av respekt för dig och dina trollformler måste jag göra detta..”
-
Birgitta Hallberg » Pias skrivtips: Hjärnforskningen visar hur du når fram till dina läsare: ”Tusen tack för detta inlägg! ”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
viberg förlag robin dunbar filmanalys nordland huvudperson stockholms körförbund pia allvetande hybridförlag spegelneuroner fokus debutera antologi synlig berättarröst intrig catoblepas förlag neurologi gimmick titanic theres wittgren sara lövenstam radio p1 objektivt perspektiv kreditupplysning säljkurs richard dawkins kursportal lisa cron läsupplevelse tempväxling klimatriksdag jul fällor lb förlag twitter skrivglädje manus kroppsspråk vinter mittpunkt chic lit vändpunkt skrivfest katarina bivald inramning dagen f indirekt miljöbeskrivning förbeställ stand up fifty shades of gray sveriges bästa skrivblogg fanta ansats writers little helper pocket eleine eksvärd stilistiska särdrag janice hardy skrivarhandböcker litterära agenturer poesi mallar e-bok omslag #skriv2016 litterärt undertext logik en oberoende kvinna skräcknoveller rutin förlagssytem story trumps structure liknelser sex buskap niklas engdahl kapitel buzz anna keiler känn dina karaktärer fackböcker the screen writer's workbook som eld lars wilderäng plot goal voice beskriva stockholm elementary tempus udda julia london lögn tonalitet adjektivsjuka medveten författare tvister blir det någonsin för sent? den inre positiva resan harper collins högskoleprovet podcaster redigering henrik fürst anna bågestam ryltenius humor miljön fånga läsaren sofia ymén karaktärer som stannar i läsarnas sinnen peter magnusson vilseledning pär åhlström historieberättare camilla davidsson sommar skrivregler 100 ord hur en bok bör skrivas lennart guldbrandsen slutscen detta är lean scandalous desires siri arvidsson höst din hjärna sarah dawn finer the girl on the train berättad prosa gestaltningsbibeln ett oemotståndligt förslag den viktiga ansatsen allt jag fått lära mig referera olga rönnberg show don't tell månpocket romantik extrovert socialt umgänge tryck oraganiskt skrivande innehåll malva b. raeanne thayne kontrakt med läsaren böcker kuliss karaktärsdrag into the wood livet leker fatta eld håll rollen stella cameron scener enkelt miljöbeskrivning bakgrund arne dahl ämne ll-förlaget lust & löften hype flickvänskontraktet vinst george rr martin korrekturfel i havet finns så många fiskar ljudboksgalan den normala världen style traditionellt förlag hoi förlag michael gazzania motsättningar tillbaka till henne vilken typ är du? ton vingar av rök theory if mind libsyn forskning spökskrivare revy allvetande berättare alla bolag skrivarkurs klarar du de svåra orden itunes twlightsagan save the cat erotisk roman klimatet flesch-kincaid eva ludvigsen eldskytten victoria lynn schmidt så skapar du en bra tvist matthew l jocker förläggare skrivmingel pensionatet vid världens ände vår slut sociala media covid upplösning elisabeth hoyt livet motorcyklar och andra omöjliga projekt förstärka forum förlag hjärnforskning bokskåpets hemlighet gone girl filteruttryck sveriges bästa skrivpodd permakultur! framtiden i din trädgård årstider tara westover catharina ingelman-sundberg harry potter understanding show don't tell kriminalroman minnen av dig introvert städning gestaltande miljöbeskrivning books & dreams språk lyckostunder god jul skriva prissättning personlighet danny alegi rytm in media res frida arwen roslund skapa en mall adlibris arv jan arnald the definite guide to screen writing överraska dina läsare höstsol word förlagsekonomi skriva facklitteratur bokens tema spänning hjärnan story engineering veronica roth långtidssjuk svenska skrivpoddpriset 4-aktsmodell elisabeth akteus rex allt hopp är ute harlequin författartävling 2015 hitta början whip media hunger games skriva filmmanus dialog screen writing novellantologi boktugg lyckas med din gestaltning huvudhandling frida skybäck divergent klimax nobelpriset i litteratur stieg larsson vardagligt språk agenter research novell avatar längd skrivprocess tillbakablick författarskap osynlig berättarröst romantisk komedi målgrupp skiftande perspektiv berättare förväntningar skrivblogg öka drivet i din berättelse valet strukturmodell antagonist outliner akademiskt språk agenturer john yorke känslor vuxenlitteratur topic sekten på dimön filmmanus bli utgiven barnbok tempo harpercollins författartävling konfliktupptrappning hinder genre skrivarhandbok feel good katametoden korrekturgranskare harpercollins mariette lindstein skriva böcker dramaturgi harlequins författartävling 2015 miljöer faktaböcker skrivhandbok kärlek the circle bästsäljare berättarröst recension film jodie archer plot point författare lean lektör handling bihandling corona karaktärer tema romanstruktur covid-19 historisk roman gestaltning döda poeters sällskap harlequins författartävling pias strukturmodell harlequin skrivtips kärleksroman struktur pia lerigon romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips bokrecension historical romance bok johannes vivers historisk kärleksroman harlequin författartävling dubbelspel bokrelease mål bestseller vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 ann ljungberg roman fantasy vägen framåt falskspel erotik pinch point bokens handling the bestseller code kata början förlag gestalta skrivpodd skönlitterärt anslag perspektiv marcus olausson redaktör bokmanus blogg eurovision song contest konflikter facklitteratur hungerspelen tävling catrine tollström pacing takt 17-stegsmodell inre resa vanföreställning stil peter barlach konsten att flirta som en gudinna simona ahrnstedt gestaltande mega-bestseller lektörsutlåtande miljöbeskrivningar eldbunden överenskommelser the bestseller experiment mathew l jockers finlitteratur fängsla dina läsare ljudbok birgitta bergin stand up comedy ewa åkerlind deckare lättläst larry brooks de rotlösa lind & co testläsare skräck ungdomsbok yttre resa roller mörkersdottir steven james ylva lee lindell röst följebrev strukturera din roman den antagonistiska kraften svenska skrivbloggpriset djävulsverk release bäraren allvetande perspektiv premiss ping pong-metoden intervju facebook förlagsavtal svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset character arc miljö organic writer författarröst planerat skrivande margit sandemo ordberoende förlag twist vågspel releasefest parallellhandling idé skriv dialog synopsis adjektiv bokens premiss kill your darlings delilah marvell piratförlaget pseudonymer game of thrones skatt snackis noveller marie-louise fritzén susanne collins metaforer högläsning anders nyman fal bygg din egen mall sanna ivarsson tärningen är kastad begär sättning tryckt bok word-mallar lyrik litterära agenter susan wiggs författarkliniken bob dylan distribution james v smith jr ansatsen pitch sandemo dödlig åtrå lynda woodruff olof röhlander direkt miljöbeskrivning debutroman johan arvidsson expert föreläsning justin timerlake författarkväll 100 första orden vi for upp till mor ekosystem öppningsscen berättelser niklas modig ramhandling webbkurs romangestalter pr författarförbundet påsk specifik sören bondesson studie love actually kuleshov-effekten robert sapolsky frdia arwen rosesund koncept på denne grund godmorgon världen sanning med modifikation national treasure svåra ord författarutbildning storytel k.m. weiland dagny carlsson dave eggers bones skrivartips beskrivande bokens intrig perspektivbyte mariette linden sagan om isfolket syd field åsa böker sickla lyckas ännu mer med din gestaltning bokens koncept word-mall loppet biintrig nattlöpare bonnier carlsen bonnier förlag bokus dokument annika estassy trigger mitt i titel skriv2016 faktabok kostnader bokformat bygg din egen word-mall dikter leona tärningen är kastad histrisk kärleksroman populärlitteratur anna jansson franskt band the writers little helper aristoteles bibliografi the charm school petra mede litet förlag filmrättigheter högtider permakultur manuspitch flickan med silverhåret susanne ahlenius komik mina böcker skröna inledning skrivarpodden refusering mathew l tocker igenkänningsfaktorn skriv en bestseller instagram sofia fritzson läsbarhetsindex kretslopp actionscener magkänsla pablo roberto skrivkurs hierarkier hemsida uc midsommar filmrecension relationsroman blake snyder gömd tajming brainstorming steven pinker rättigheter spex flicka försvunnen vi och dem helen ekeroth bokbeat det allvetande perspektivet organiskt skrivande lucia tankevurpa analys dunbars tal mia bergenheim egenutgivning head hopping att skriva under hot författarträff skriv klart symbolik sagan om is och eld skatteregler tema, idé, koncept, premiss och intrig mall på denna grund ljusets väktare drivkrafter konsten att vara caroline roald dahl manustävling skriv enkelt vuxenroman gröna fingrar sökes leona mitt i nacka revolt akter lucy dillon refererande miljöbeskrivning försaka kontrakt med läsarna brenda novak jenny rogneby oanständiga berättelser youtube svenska akademien rollup stökigt nybörjarmisstag dramatrugi författarplattform passiva meningar sexchock måns zelmerlöw kristina svensson marknadsföring öka drivet med rätt pacing ylva arvidsson hisspresentation erotisk deckare frans jeppsson wall anders hansen karin smirnoff ylva, johan och siri arvidsson ängelns coctail tvist story structure architect anders blomström sara dalengren lix begränsat perspektiv filmtips save the cat! the twilight saga planteringar tillbaka till bromma kurs syfte jenny dahlberg komedi coach så överlever du en refusering redigera bok stitcher högskoleprovets orddel författarkurs konkurs antagen den inre resan test grejen med verb pod rabén & sjögren tone sanning hjärtats dårskap hjärtan av jazz logiska fel anna bågstam ryltenius vad gick fel? nacka
Tack för tydlig info om anslag. En fråga, finns det någon ”regel” på hur långt anslaget kan vara?
Du är verkligen grym. Allt som du har skrivit har jag tagit till mig och är basen för min kommande bok. Jag kommer att ha två perspektiv i boken. Början kommer att vara rätt så direkt och bitvis hemsk... Hans perspektiv är mer äventyrligt och tjejens perspektiv har förvisso intriger och driv men inte lika mycket fart. Jag är rädd att skrämma bort vissa läsare vid öppningsscenen om jag är för på eller rå. Har du något tips hur jag kan tänka?