Pias skrivtips: Det viktiga anslaget
Idag börjar jag med en nyhet i min blogg - jag kommer att dela med mig av olika skrivtips och jag börjar med det viktiga anslaget.
Oj oj oj, vad jag fick leta innan jag insåg vad som menades med "det viktiga anslaget". Jag sökte på nätet, i skrivhandböcker, frågade författarkollegor och författarcoacher men fick inget svar. Och killen som skrev till mig och sa att jag missat detta viktiga anslag svarade aldrig på min fråga vad han menade.
Men tillsist förstod jag och jag vill därför dela med mig för anslaget är faktiskt väldigt viktig.
VAD ÄR ANSLAG?
Anslaget är början på din bok. Andra ord är ansats eller inledning. Den är viktig eftersom det är här du ska fånga läsarna och inte vilka läsare som helst utan "de rätta" läsarna.
Därför är det oerhört viktigt att början på din bok speglar resten av innehållet. Annars kanske du skrämmer bort de läsare som skulle älska din bok om de läste vidare, men lockar läsare som gillar din början men hatar resten.
Att skriva på ett sätt i början och något annat i resten av boken är alltså en dum idé som riskerar att ge dig dåliga recensioner eftersom din bok missat sin målgrupp. Har du riktig otur blir din bok inte läst över huvud taget om du missat den viktiga ansatsen.
OBS! Vill du veta vad du ska tänka på när det gäller anslaget? Artikeln är så lång att du måste klicka på Läs hela inlägget för att se resten.
VAD SKA JAG TÄNKA PÅ NÄR DET GÄLLER ANSLAGET?
Anslaget är tänkt att berätta vissa grundläggande saker för läsarna så att dessa kan avgöra om det är en bok i deras smak. Dessa saker är sådana som:
- Hur boken är skriven, d.v.s. ton, stil, rytm, perspektiv, berättarröst mm.
- Vad boken handlar om. Du behöver inte gå in på några detaljer men redan på de första raderna är det bra om läsaren förstår om det här är en spänningsroman, en deckare, en romance, en fantasy o.s.v.
- Vem/vilka boken handlar om. Läsaren ska alltså redan i början få en känsla av vem eller vilka som är bokens huvudkaraktärer. Alla behöver inte presenteras på de första sidorna, men någon av karaktärerna måste i varje fall finnas med. Undantaget är väl alla deckare som börjar med en prolog där någon mördas, men läsarna av den här genren har lärt sig att huvudkaraktären troligen inte dyker upp förrän i nästa kapitel.
- Var boken utspelar sig. På ett ungefär i alla fall. Utspelar det sig i Sverige, ett fantasiland, i rymden, på en u-båt och så vidare.
- När boken utspelar sig. Samma sak här - på ett ungefär. Det är stor skillnad på en nutidshistoria och en historisk roman och det bör framkomma tidigt i boken.
- Och så bör du ha någon form av hook, krok, som fångar läsarna.
Det är inte så att du behöver skriva ut plats och datum, men genom hur karaktärerna beter sig, vad de pratar om och hur det ser ut runt omrking dem så kan man som läsare få en rätt bra bild var och när boken utspelar sig, samt vad den handlar om.
Det här är alltså sådana saker som det är bra att du får med redan på de första sidorna i boken.
NÄR ANSLAGET GÅR SNETT
Exempel på när anslaget kan gå snett är när författaren skriver en prolog som tydligt skiljer sig från resten av boken. Jag har själv gjort det felet en gång. Jag skrev berättande i en prolog vilket gjorde att läsarna tolkade min bok som en "saga", fast den i själva verket inte alls var en saga.
Ett annat exempel när anslaget fångar fel läsare är ett manus som jag läste för några år sedan. Där var vartannat kapitel skrivet som en skönlitterär spänningsroman i stil med James Bond, medan författaren i vartannat kapitel funderade på livets existentiella frågor. Som läsare förväntade jag mig spänning och gick inte alls igång på de existentiella funderingarna. Hade boken börjat omvänt hade jag förväntat mig en existentiell bok och stört mig på spänningsdelen. Vill man skriva en sådan bok och verkligen nå ut till rätt läsare måste man få in båda delarna redan i anslaget så att läsarna vet vad de kan förvänta sig när de läser vidare.
ANSLAGET INNEBÄR ATT DU SKRIVER ETT KONTRAKT MED DINA LÄSARE
Redan i bokens inledande rader/sidor skriver du ett kontrakt med dina läsare om vad boken ska handla om, vem den handlar om, hur den är skriven o.s.v.
Det är viktigt att du inte bryter detta kontrakt när boken fortskrider för då blir dina läsare besvikna.
Och det är detta som det viktiga anslaget handlar om: Det gäller att skriva kontrakt med rätt läsare - de som vill läsa just din bok så som den är skriven.
Hoppas du lärde dig lite mer om det viktiga anslaget. Återkom gärna med kommentarer eller frågor.
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Birgitta Hallberg » Podd: Hur hanterar man kritik?: ”Tack för ett jättebra poddavsnitt! T. ex. Hopplöshetsfasen. Åh, vad jag känner ..”
-
Alfons viberg Bengtsson » Pias skrivtips: Hur skriver du andlöst spännande?: ”Harjaergvägen 46 23254 46 Åkarp ”
-
alfons viberg bengtsson » Pias skrivtips: Hur skriver du andlöst spännande?: ”Alfons200704@gmail.com”
-
alfons viberg bengtsson » Pias skrivtips: Hur skriver du andlöst spännande?: ”A”
-
Carl » Pias skrivtips: Har längden betydelse?: ”Vilken fantastiskt bra artikel! Tack för detta! Jag undrar hur du ser på lagom l..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
mina böcker komik susanne ahlenius flickan med silverhåret manuspitch permakultur högtider filmrättigheter petra mede the charm school bibliografi aristoteles the writers little helper franskt band litet förlag oraganiskt skrivande innehåll malva b. raeanne thayne kontrakt med läsaren böcker kuliss anna jansson into the wood livet leker fatta eld håll rollen stella cameron scener enkelt miljöbeskrivning karaktärsdrag arne dahl ämne ll-förlaget lust & löften hype flickvänskontraktet bonnier förlag åsa böker syd field sagan om isfolket mariette linden perspektivbyte bokens intrig beskrivande sickla bones dave eggers dagny carlsson k.m. weiland storytel skrivartips libsyn forskning spökskrivare revy allvetande berättare alla bolag författarutbildning svåra ord itunes twlightsagan save the cat erotisk roman klimatet flesch-kincaid eva ludvigsen skrivarkurs klarar du de svåra orden så skapar du en bra tvist matthew l jocker förläggare skrivmingel pensionatet vid världens ände vår slut eldskytten victoria lynn schmidt justin timerlake föreläsning expert johan arvidsson debutroman 100 första orden författarkväll lynda woodruff dödlig åtrå sandemo pitch ansatsen james v smith jr direkt miljöbeskrivning olof röhlander harry potter understanding show don't tell kriminalroman minnen av dig introvert städning gestaltande miljöbeskrivning catharina ingelman-sundberg språk lyckostunder god jul skriva prissättning books & dreams danny alegi rytm in media res frida arwen roslund skapa en mall adlibris personlighet jan arnald the definite guide to screen writing överraska dina läsare höstsol word förlagsekonomi skatt vad gick fel? anna bågstam ryltenius logiska fel hjärtan av jazz hjärtats dårskap sanning tone viberg förlag robin dunbar fokus debutera antologi synlig berättarröst intrig rabén & sjögren gimmick titanic theres wittgren sara lövenstam radio p1 objektivt perspektiv kreditupplysning catoblepas förlag neurologi kursportal lisa cron läsupplevelse tempväxling klimatriksdag jul fällor säljkurs richard dawkins skrivglädje manus kroppsspråk vinter mittpunkt anders blomström story structure architect vändpunkt skrivfest katarina bivald inramning dagen f anders hansen förbeställ stand up fifty shades of gray sveriges bästa skrivblogg fanta ansats writers little helper pocket kristina svensson stilistiska särdrag janice hardy skrivarhandböcker litterära agenturer poesi mallar e-bok rollup #skriv2016 litterärt undertext logik en oberoende kvinna skräcknoveller rutin förlagssytem lucy dillon story trumps structure liknelser sex buskap niklas engdahl kapitel buzz anna keiler symbolik skriv klart författarträff att skriva under hot head hopping egenutgivning skatteregler sagan om is och eld analys tankevurpa lucia organiskt skrivande det allvetande perspektivet bokbeat mia bergenheim dunbars tal flicka försvunnen spex rättigheter medveten författare brainstorming tajming gömd blake snyder relationsroman filmrecension midsommar uc harper collins högskoleprovet vilseledning pär åhlström historieberättare camilla davidsson sommar skrivregler hemsida hierarkier skriv en bestseller igenkänningsfaktorn mathew l tocker refusering skrivarpodden inledning skröna instagram klimax djävulsverk den antagonistiska kraften strukturera din roman följebrev röst ylva lee lindell steven james mörkersdottir roller yttre resa ungdomsbok skräck testläsare lind & co de rotlösa larry brooks lättläst deckare ewa åkerlind stand up comedy birgitta bergin ljudbok fängsla dina läsare finlitteratur mathew l jockers the bestseller experiment överenskommelser eldbunden miljöbeskrivningar lektörsutlåtande mega-bestseller synopsis skriv dialog idé parallellhandling releasefest långtidssjuk svenska skrivpoddpriset 4-aktsmodell margit sandemo planerat skrivande författarröst organic writer miljö whip media svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset förlagsavtal screen writing novellantologi boktugg lyckas med din gestaltning allvetande perspektiv bäraren divergent pacing katametoden korrekturgranskare harpercollins mariette lindstein skriva böcker dramaturgi harlequins författartävling 2015 miljöer faktaböcker gestaltande barnbok konsten att flirta som en gudinna peter barlach stil vanföreställning inre resa 17-stegsmodell takt gestalta förlag början kata skrivhandbok kärlek the circle bästsäljare berättarröst handling bihandling the bestseller code bokens handling pinch point ann ljungberg vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 corona karaktärer tema bestseller mål gestaltning bokrelease harlequin författartävling historisk kärleksroman harlequin johannes vivers struktur pia lerigon romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips bokrecension historical romance bok kärleksroman skrivtips pias strukturmodell dubbelspel harlequins författartävling döda poeters sällskap historisk roman roman fantasy vägen framåt falskspel covid-19 romanstruktur lektör lean författare erotik skrivpodd skönlitterärt anslag perspektiv marcus olausson redaktör plot point jodie archer film recension skrivarhandbok genre hinder konfliktupptrappning harpercollins författartävling tempo bli utgiven simona ahrnstedt filmmanus bokmanus blogg eurovision song contest konflikter facklitteratur hungerspelen tävling catrine tollström feel good frida skybäck release huvudhandling dialog premiss ping pong-metoden intervju facebook skriva filmmanus character arc hunger games hitta början harlequin författartävling 2015 allt hopp är ute elisabeth akteus rex vågspel ordberoende förlag twist veronica roth story engineering hjärnan spänning bokens tema skriva facklitteratur sekten på dimön topic vuxenlitteratur känslor john yorke agenturer akademiskt språk outliner antagonist strukturmodell valet öka drivet i din berättelse skrivblogg förväntningar berättare skiftande perspektiv målgrupp romantisk komedi osynlig berättarröst författarskap tillbakablick skrivprocess längd avatar novell research agenter vardagligt språk stieg larsson nobelpriset i litteratur svenska skrivbloggpriset hur en bok bör skrivas 100 ord höst siri arvidsson scandalous desires detta är lean slutscen lennart guldbrandsen peter magnusson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen sofia fritzson läsbarhetsindex kretslopp actionscener magkänsla pablo roberto skrivkurs steven pinker sofia ymén fånga läsaren miljön humor anna bågestam ryltenius henrik fürst redigering podcaster vi och dem helen ekeroth den inre positiva resan blir det någonsin för sent? tvister stockholm adjektivsjuka tonalitet lögn julia london udda tempus elementary känn dina karaktärer beskriva voice plot goal lars wilderäng som eld the screen writer's workbook fackböcker tema, idé, koncept, premiss och intrig mall på denna grund ljusets väktare drivkrafter konsten att vara caroline roald dahl manustävling omslag skriv enkelt vuxenroman gröna fingrar sökes leona mitt i nacka revolt akter eleine eksvärd refererande miljöbeskrivning försaka kontrakt med läsarna brenda novak jenny rogneby oanständiga berättelser youtube svenska akademien indirekt miljöbeskrivning stökigt nybörjarmisstag dramatrugi författarplattform passiva meningar sexchock måns zelmerlöw chic lit marknadsföring öka drivet med rätt pacing ylva arvidsson hisspresentation erotisk deckare frans jeppsson wall twitter lb förlag karin smirnoff ylva, johan och siri arvidsson ängelns coctail tvist tillbaka till bromma kurs sara dalengren lix begränsat perspektiv filmtips save the cat! the twilight saga planteringar högskoleprovets orddel författarkurs syfte jenny dahlberg komedi coach så överlever du en refusering redigera bok stitcher spegelneuroner konkurs antagen den inre resan test grejen med verb pod nacka hybridförlag allvetande pia stockholms körförbund huvudperson nordland filmanalys arv adjektiv bokens premiss kill your darlings delilah marvell piratförlaget pseudonymer game of thrones anders nyman snackis noveller marie-louise fritzén susanne collins metaforer högläsning sättning fal bygg din egen mall sanna ivarsson tärningen är kastad begär distribution tryckt bok word-mallar lyrik litterära agenter susan wiggs författarkliniken bob dylan hjärnforskning tara westover årstider permakultur! framtiden i din trädgård sveriges bästa skrivpodd filteruttryck gone girl bokskåpets hemlighet sociala media forum förlag förstärka livet motorcyklar och andra omöjliga projekt elisabeth hoyt upplösning covid romangestalter pr vi for upp till mor ekosystem öppningsscen berättelser niklas modig ramhandling webbkurs robert sapolsky frdia arwen rosesund författarförbundet påsk specifik sören bondesson studie love actually kuleshov-effekten theory if mind vingar av rök koncept på denne grund godmorgon världen sanning med modifikation national treasure michael gazzania hoi förlag ton vilken typ är du? tillbaka till henne motsättningar george rr martin vinst traditionellt förlag style den normala världen ljudboksgalan i havet finns så många fiskar korrekturfel bakgrund lyckas ännu mer med din gestaltning bokens koncept word-mall loppet biintrig nattlöpare bonnier carlsen kostnader bokus dokument annika estassy trigger mitt i titel skriv2016 faktabok tryck bokformat bygg din egen word-mall dikter leona tärningen är kastad histrisk kärleksroman populärlitteratur olga rönnberg referera socialt umgänge extrovert romantik månpocket show don't tell din hjärna allt jag fått lära mig den viktiga ansatsen ett oemotståndligt förslag gestaltningsbibeln berättad prosa the girl on the train sarah dawn finer
Tack för tydlig info om anslag. En fråga, finns det någon ”regel” på hur långt anslaget kan vara?
Du är verkligen grym. Allt som du har skrivit har jag tagit till mig och är basen för min kommande bok. Jag kommer att ha två perspektiv i boken. Början kommer att vara rätt så direkt och bitvis hemsk... Hans perspektiv är mer äventyrligt och tjejens perspektiv har förvisso intriger och driv men inte lika mycket fart. Jag är rädd att skrämma bort vissa läsare vid öppningsscenen om jag är för på eller rå. Har du något tips hur jag kan tänka?