Pias skrivtips: Det viktiga anslaget
Idag börjar jag med en nyhet i min blogg - jag kommer att dela med mig av olika skrivtips och jag börjar med det viktiga anslaget.
Oj oj oj, vad jag fick leta innan jag insåg vad som menades med "det viktiga anslaget". Jag sökte på nätet, i skrivhandböcker, frågade författarkollegor och författarcoacher men fick inget svar. Och killen som skrev till mig och sa att jag missat detta viktiga anslag svarade aldrig på min fråga vad han menade.
Men tillsist förstod jag och jag vill därför dela med mig för anslaget är faktiskt väldigt viktig.
VAD ÄR ANSLAG?
Anslaget är början på din bok. Andra ord är ansats eller inledning. Den är viktig eftersom det är här du ska fånga läsarna och inte vilka läsare som helst utan "de rätta" läsarna.
Därför är det oerhört viktigt att början på din bok speglar resten av innehållet. Annars kanske du skrämmer bort de läsare som skulle älska din bok om de läste vidare, men lockar läsare som gillar din början men hatar resten.
Att skriva på ett sätt i början och något annat i resten av boken är alltså en dum idé som riskerar att ge dig dåliga recensioner eftersom din bok missat sin målgrupp. Har du riktig otur blir din bok inte läst över huvud taget om du missat den viktiga ansatsen.
OBS! Vill du veta vad du ska tänka på när det gäller anslaget? Artikeln är så lång att du måste klicka på Läs hela inlägget för att se resten.
VAD SKA JAG TÄNKA PÅ NÄR DET GÄLLER ANSLAGET?
Anslaget är tänkt att berätta vissa grundläggande saker för läsarna så att dessa kan avgöra om det är en bok i deras smak. Dessa saker är sådana som:
- Hur boken är skriven, d.v.s. ton, stil, rytm, perspektiv, berättarröst mm.
- Vad boken handlar om. Du behöver inte gå in på några detaljer men redan på de första raderna är det bra om läsaren förstår om det här är en spänningsroman, en deckare, en romance, en fantasy o.s.v.
- Vem/vilka boken handlar om. Läsaren ska alltså redan i början få en känsla av vem eller vilka som är bokens huvudkaraktärer. Alla behöver inte presenteras på de första sidorna, men någon av karaktärerna måste i varje fall finnas med. Undantaget är väl alla deckare som börjar med en prolog där någon mördas, men läsarna av den här genren har lärt sig att huvudkaraktären troligen inte dyker upp förrän i nästa kapitel.
- Var boken utspelar sig. På ett ungefär i alla fall. Utspelar det sig i Sverige, ett fantasiland, i rymden, på en u-båt och så vidare.
- När boken utspelar sig. Samma sak här - på ett ungefär. Det är stor skillnad på en nutidshistoria och en historisk roman och det bör framkomma tidigt i boken.
- Och så bör du ha någon form av hook, krok, som fångar läsarna.
Det är inte så att du behöver skriva ut plats och datum, men genom hur karaktärerna beter sig, vad de pratar om och hur det ser ut runt omrking dem så kan man som läsare få en rätt bra bild var och när boken utspelar sig, samt vad den handlar om.
Det här är alltså sådana saker som det är bra att du får med redan på de första sidorna i boken.
NÄR ANSLAGET GÅR SNETT
Exempel på när anslaget kan gå snett är när författaren skriver en prolog som tydligt skiljer sig från resten av boken. Jag har själv gjort det felet en gång. Jag skrev berättande i en prolog vilket gjorde att läsarna tolkade min bok som en "saga", fast den i själva verket inte alls var en saga.
Ett annat exempel när anslaget fångar fel läsare är ett manus som jag läste för några år sedan. Där var vartannat kapitel skrivet som en skönlitterär spänningsroman i stil med James Bond, medan författaren i vartannat kapitel funderade på livets existentiella frågor. Som läsare förväntade jag mig spänning och gick inte alls igång på de existentiella funderingarna. Hade boken börjat omvänt hade jag förväntat mig en existentiell bok och stört mig på spänningsdelen. Vill man skriva en sådan bok och verkligen nå ut till rätt läsare måste man få in båda delarna redan i anslaget så att läsarna vet vad de kan förvänta sig när de läser vidare.
ANSLAGET INNEBÄR ATT DU SKRIVER ETT KONTRAKT MED DINA LÄSARE
Redan i bokens inledande rader/sidor skriver du ett kontrakt med dina läsare om vad boken ska handla om, vem den handlar om, hur den är skriven o.s.v.
Det är viktigt att du inte bryter detta kontrakt när boken fortskrider för då blir dina läsare besvikna.
Och det är detta som det viktiga anslaget handlar om: Det gäller att skriva kontrakt med rätt läsare - de som vill läsa just din bok så som den är skriven.
Hoppas du lärde dig lite mer om det viktiga anslaget. Återkom gärna med kommentarer eller frågor.
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
lars ahlin » Pias skrivtips: Bygg din egen Word-mall: ”Tacksam med hjölp att ta bort skrivskyddet i Word. Har försökt utan att lyckas. ..”
-
shemal Samuelson » Pias skrivtips: Det perfekta följebrevet: ”Mycket bra info och råd om hur ett bra följebrev kan skrivas. Tusen tack.”
-
Aki » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Jättebra sida, förutom det jag kommenterade, glömde jag ju också att skriva, Tac”
-
Aki » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Jag glömde skriva tidigare att de äldre författare jag läst som jag gillar som S..”
-
Ingela Kamal Kärrman » Pias skrivtips: Så skriver du en bestseller: ”Tack så hjärtligt för vägledning Nu är det min första mening i min ev första ..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
eva ludvigsen skrivarkurs klarar du de svåra orden itunes twlightsagan save the cat erotisk roman klimatet flesch-kincaid pr romangestalter webbkurs ramhandling niklas modig berättelser öppningsscen ekosystem vi for upp till mor forum förlag sociala media covid upplösning elisabeth hoyt livet motorcyklar och andra omöjliga projekt förstärka direkt miljöbeskrivning olof röhlander lynda woodruff dödlig åtrå sandemo pitch ansatsen james v smith jr tryckt bok distribution bob dylan författarkliniken susan wiggs litterära agenter lyrik word-mallar prissättning books & dreams språk lyckostunder god jul skriva adlibris personlighet danny alegi rytm in media res frida arwen roslund skapa en mall förlagsekonomi skatt game of thrones pseudonymer piratförlaget delilah marvell kill your darlings bokens premiss viberg förlag robin dunbar filmanalys nordland huvudperson stockholms körförbund pia allvetande rabén & sjögren pod grejen med verb test den inre resan antagen konkurs catoblepas förlag neurologi gimmick titanic theres wittgren sara lövenstam radio p1 objektivt perspektiv kreditupplysning kurs tillbaka till bromma planteringar the twilight saga save the cat! filmtips begränsat perspektiv lix sara dalengren anders blomström story structure architect tvist ängelns coctail ylva, johan och siri arvidsson karin smirnoff marknadsföring chic lit vändpunkt skrivfest katarina bivald inramning dagen f indirekt miljöbeskrivning förbeställ stand up fifty shades of gray sveriges bästa skrivblogg fanta ansats writers little helper e-bok rollup svenska akademien youtube oanständiga berättelser jenny rogneby brenda novak kontrakt med läsarna försaka omslag #skriv2016 litterärt undertext logik en oberoende kvinna skräcknoveller rutin anna keiler story trumps structure liknelser sex buskap niklas engdahl kapitel buzz egenutgivning skatteregler sagan om is och eld symbolik skriv klart författarträff att skriva under hot head hopping bokbeat mia bergenheim dunbars tal analys tankevurpa lucia organiskt skrivande det allvetande perspektivet helen ekeroth vi och dem flicka försvunnen spex rättigheter harper collins högskoleprovet podcaster redigering henrik fürst anna bågestam ryltenius humor miljön fånga läsaren hemsida hierarkier skrivkurs pablo roberto magkänsla actionscener kretslopp läsbarhetsindex sofia fritzson instagram skriv en bestseller igenkänningsfaktorn mathew l tocker refusering skrivarpodden inledning skröna din hjärna sarah dawn finer the girl on the train berättad prosa gestaltningsbibeln ett oemotståndligt förslag den viktiga ansatsen allt jag fått lära mig referera olga rönnberg show don't tell månpocket romantik extrovert socialt umgänge kuliss anna jansson populärlitteratur histrisk kärleksroman leona tärningen är kastad dikter bygg din egen word-mall bokus kostnader faktabok skriv2016 titel mitt i trigger annika estassy dokument flickvänskontraktet bonnier förlag bonnier carlsen nattlöpare biintrig loppet word-mall bokens koncept beskrivande sickla åsa böker syd field sagan om isfolket mariette linden perspektivbyte bokens intrig skrivartips bones dave eggers dagny carlsson k.m. weiland storytel författarutbildning svåra ord national treasure sanning med modifikation godmorgon världen på denne grund koncept de rotlösa larry brooks lättläst deckare ewa åkerlind ljudbok valet strukturmodell fängsla dina läsare finlitteratur mathew l jockers the bestseller experiment john yorke känslor vuxenlitteratur lektörsutlåtande mega-bestseller synopsis skriv dialog idé parallellhandling releasefest vågspel twist ordberoende förlag margit sandemo planerat skrivande författarröst miljö hitta början character arc svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset förlagsavtal dialog screen writing novellantologi boktugg allvetande perspektiv bäraren release djävulsverk svenska skrivbloggpriset den antagonistiska kraften strukturera din roman följebrev röst ylva lee lindell steven james mörkersdottir roller yttre resa ungdomsbok skräck målgrupp romantisk komedi dramaturgi harlequins författartävling 2015 blogg faktaböcker filmmanus simona ahrnstedt konsten att flirta som en gudinna peter barlach stil vanföreställning inre resa 17-stegsmodell takt pacing catrine tollström tävling hungerspelen facklitteratur konflikter förlag början kata skrivhandbok kärlek the circle bästsäljare berättarröst gestalta erotik författare lean lektör handling falskspel vägen framåt fantasy roman ann ljungberg historisk roman gestaltning döda poeters sällskap harlequins författartävling harlequin författartävling skrivtips historisk kärleksroman kärleksroman struktur pia lerigon romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips bokrecension historical romance bok johannes vivers harlequin pias strukturmodell dubbelspel bokrelease mål bestseller covid-19 romanstruktur tema karaktärer corona vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 pinch point bokens handling the bestseller code bihandling recension skrivpodd skönlitterärt anslag perspektiv marcus olausson redaktör plot point jodie archer film skriva böcker mariette lindstein harpercollins korrekturgranskare katametoden feel good skrivarhandbok genre hinder konfliktupptrappning harpercollins författartävling tempo barnbok bli utgiven gestaltande bokmanus miljöer eurovision song contest lind & co testläsare osynlig berättarröst författarskap tillbakablick skrivprocess längd avatar novell research agenter vardagligt språk stieg larsson nobelpriset i litteratur klimax divergent frida skybäck huvudhandling premiss ping pong-metoden intervju facebook lyckas med din gestaltning skriva filmmanus hunger games whip media organic writer harlequin författartävling 2015 allt hopp är ute elisabeth akteus rex 4-aktsmodell svenska skrivpoddpriset långtidssjuk veronica roth story engineering hjärnan spänning bokens tema skriva facklitteratur sekten på dimön topic eldbunden överenskommelser miljöbeskrivningar agenturer akademiskt språk outliner antagonist birgitta bergin stand up comedy öka drivet i din berättelse skrivblogg förväntningar berättare skiftande perspektiv alla bolag allvetande berättare revy spökskrivare forskning libsyn theory if mind vingar av rök ton vilken typ är du? tillbaka till henne motsättningar michael gazzania hoi förlag style den normala världen ljudboksgalan i havet finns så många fiskar korrekturfel george rr martin vinst traditionellt förlag hype lust & löften ll-förlaget ämne arne dahl bakgrund lyckas ännu mer med din gestaltning enkelt scener stella cameron håll rollen fatta eld livet leker into the wood karaktärsdrag miljöbeskrivning böcker kontrakt med läsaren raeanne thayne malva b. innehåll oraganiskt skrivande tryck bokformat the writers little helper aristoteles bibliografi the charm school petra mede litet förlag franskt band högtider permakultur manuspitch flickan med silverhåret susanne ahlenius komik mina böcker filmrättigheter höst siri arvidsson scandalous desires detta är lean slutscen lennart guldbrandsen hur en bok bör skrivas 100 ord skrivregler sommar camilla davidsson historieberättare pär åhlström vilseledning peter magnusson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen uc midsommar filmrecension relationsroman blake snyder gömd tajming brainstorming steven pinker sofia ymén den inre positiva resan blir det någonsin för sent? tvister medveten författare tonalitet lögn julia london udda tempus elementary stockholm adjektivsjuka voice plot goal lars wilderäng som eld the screen writer's workbook fackböcker känn dina karaktärer beskriva tema, idé, koncept, premiss och intrig mall på denna grund ljusets väktare drivkrafter konsten att vara caroline roald dahl manustävling skriv enkelt vuxenroman gröna fingrar sökes leona mitt i nacka revolt akter lucy dillon förlagssytem mallar poesi litterära agenturer skrivarhandböcker janice hardy stilistiska särdrag eleine eksvärd refererande miljöbeskrivning stökigt nybörjarmisstag dramatrugi författarplattform passiva meningar sexchock måns zelmerlöw kristina svensson pocket öka drivet med rätt pacing ylva arvidsson hisspresentation erotisk deckare frans jeppsson wall anders hansen mittpunkt vinter kroppsspråk manus skrivglädje twitter lb förlag fällor jul klimatriksdag tempväxling läsupplevelse lisa cron kursportal richard dawkins säljkurs jenny dahlberg komedi coach så överlever du en refusering redigera bok stitcher högskoleprovets orddel författarkurs syfte intrig synlig berättarröst antologi debutera fokus spegelneuroner tone sanning hjärtats dårskap hjärtan av jazz logiska fel anna bågstam ryltenius vad gick fel? nacka hybridförlag word höstsol överraska dina läsare the definite guide to screen writing jan arnald arv adjektiv snackis noveller marie-louise fritzén susanne collins metaforer högläsning anders nyman fal bygg din egen mall sanna ivarsson tärningen är kastad begär sättning städning introvert minnen av dig kriminalroman understanding show don't tell harry potter catharina ingelman-sundberg gestaltande miljöbeskrivning tara westover årstider permakultur! framtiden i din trädgård sveriges bästa skrivpodd filteruttryck gone girl bokskåpets hemlighet hjärnforskning debutroman johan arvidsson expert föreläsning justin timerlake författarkväll 100 första orden slut vår pensionatet vid världens ände skrivmingel förläggare matthew l jocker så skapar du en bra tvist victoria lynn schmidt eldskytten författarförbundet påsk specifik sören bondesson studie love actually kuleshov-effekten robert sapolsky frdia arwen rosesund
Tack för tydlig info om anslag. En fråga, finns det någon ”regel” på hur långt anslaget kan vara?
Du är verkligen grym. Allt som du har skrivit har jag tagit till mig och är basen för min kommande bok. Jag kommer att ha två perspektiv i boken. Början kommer att vara rätt så direkt och bitvis hemsk... Hans perspektiv är mer äventyrligt och tjejens perspektiv har förvisso intriger och driv men inte lika mycket fart. Jag är rädd att skrämma bort vissa läsare vid öppningsscenen om jag är för på eller rå. Har du något tips hur jag kan tänka?