Pias skrivtips: Det viktiga anslaget
Idag börjar jag med en nyhet i min blogg - jag kommer att dela med mig av olika skrivtips och jag börjar med det viktiga anslaget.
Oj oj oj, vad jag fick leta innan jag insåg vad som menades med "det viktiga anslaget". Jag sökte på nätet, i skrivhandböcker, frågade författarkollegor och författarcoacher men fick inget svar. Och killen som skrev till mig och sa att jag missat detta viktiga anslag svarade aldrig på min fråga vad han menade.
Men tillsist förstod jag och jag vill därför dela med mig för anslaget är faktiskt väldigt viktig.
VAD ÄR ANSLAG?
Anslaget är början på din bok. Andra ord är ansats eller inledning. Den är viktig eftersom det är här du ska fånga läsarna och inte vilka läsare som helst utan "de rätta" läsarna.
Därför är det oerhört viktigt att början på din bok speglar resten av innehållet. Annars kanske du skrämmer bort de läsare som skulle älska din bok om de läste vidare, men lockar läsare som gillar din början men hatar resten.
Att skriva på ett sätt i början och något annat i resten av boken är alltså en dum idé som riskerar att ge dig dåliga recensioner eftersom din bok missat sin målgrupp. Har du riktig otur blir din bok inte läst över huvud taget om du missat den viktiga ansatsen.
OBS! Vill du veta vad du ska tänka på när det gäller anslaget? Artikeln är så lång att du måste klicka på Läs hela inlägget för att se resten.
VAD SKA JAG TÄNKA PÅ NÄR DET GÄLLER ANSLAGET?
Anslaget är tänkt att berätta vissa grundläggande saker för läsarna så att dessa kan avgöra om det är en bok i deras smak. Dessa saker är sådana som:
- Hur boken är skriven, d.v.s. ton, stil, rytm, perspektiv, berättarröst mm.
- Vad boken handlar om. Du behöver inte gå in på några detaljer men redan på de första raderna är det bra om läsaren förstår om det här är en spänningsroman, en deckare, en romance, en fantasy o.s.v.
- Vem/vilka boken handlar om. Läsaren ska alltså redan i början få en känsla av vem eller vilka som är bokens huvudkaraktärer. Alla behöver inte presenteras på de första sidorna, men någon av karaktärerna måste i varje fall finnas med. Undantaget är väl alla deckare som börjar med en prolog där någon mördas, men läsarna av den här genren har lärt sig att huvudkaraktären troligen inte dyker upp förrän i nästa kapitel.
- Var boken utspelar sig. På ett ungefär i alla fall. Utspelar det sig i Sverige, ett fantasiland, i rymden, på en u-båt och så vidare.
- När boken utspelar sig. Samma sak här - på ett ungefär. Det är stor skillnad på en nutidshistoria och en historisk roman och det bör framkomma tidigt i boken.
- Och så bör du ha någon form av hook, krok, som fångar läsarna.
Det är inte så att du behöver skriva ut plats och datum, men genom hur karaktärerna beter sig, vad de pratar om och hur det ser ut runt omrking dem så kan man som läsare få en rätt bra bild var och när boken utspelar sig, samt vad den handlar om.
Det här är alltså sådana saker som det är bra att du får med redan på de första sidorna i boken.
NÄR ANSLAGET GÅR SNETT
Exempel på när anslaget kan gå snett är när författaren skriver en prolog som tydligt skiljer sig från resten av boken. Jag har själv gjort det felet en gång. Jag skrev berättande i en prolog vilket gjorde att läsarna tolkade min bok som en "saga", fast den i själva verket inte alls var en saga.
Ett annat exempel när anslaget fångar fel läsare är ett manus som jag läste för några år sedan. Där var vartannat kapitel skrivet som en skönlitterär spänningsroman i stil med James Bond, medan författaren i vartannat kapitel funderade på livets existentiella frågor. Som läsare förväntade jag mig spänning och gick inte alls igång på de existentiella funderingarna. Hade boken börjat omvänt hade jag förväntat mig en existentiell bok och stört mig på spänningsdelen. Vill man skriva en sådan bok och verkligen nå ut till rätt läsare måste man få in båda delarna redan i anslaget så att läsarna vet vad de kan förvänta sig när de läser vidare.
ANSLAGET INNEBÄR ATT DU SKRIVER ETT KONTRAKT MED DINA LÄSARE
Redan i bokens inledande rader/sidor skriver du ett kontrakt med dina läsare om vad boken ska handla om, vem den handlar om, hur den är skriven o.s.v.
Det är viktigt att du inte bryter detta kontrakt när boken fortskrider för då blir dina läsare besvikna.
Och det är detta som det viktiga anslaget handlar om: Det gäller att skriva kontrakt med rätt läsare - de som vill läsa just din bok så som den är skriven.
Hoppas du lärde dig lite mer om det viktiga anslaget. Återkom gärna med kommentarer eller frågor.
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Birgitta Hallberg » Podd: Hur hanterar man kritik?: ”Tack för ett jättebra poddavsnitt! T. ex. Hopplöshetsfasen. Åh, vad jag känner ..”
-
Alfons viberg Bengtsson » Pias skrivtips: Hur skriver du andlöst spännande?: ”Harjaergvägen 46 23254 46 Åkarp ”
-
alfons viberg bengtsson » Pias skrivtips: Hur skriver du andlöst spännande?: ”Alfons200704@gmail.com”
-
alfons viberg bengtsson » Pias skrivtips: Hur skriver du andlöst spännande?: ”A”
-
Carl » Pias skrivtips: Har längden betydelse?: ”Vilken fantastiskt bra artikel! Tack för detta! Jag undrar hur du ser på lagom l..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
stockholms körförbund pia allvetande hybridförlag nacka vad gick fel? anna bågstam ryltenius logiska fel hjärtan av jazz test den inre resan antagen konkurs spegelneuroner fokus coach komedi jenny dahlberg syfte författarkurs högskoleprovets orddel stitcher redigera bok så överlever du en refusering tempväxling klimatriksdag jul fällor säljkurs richard dawkins kursportal lisa cron läsupplevelse ängelns coctail ylva, johan och siri arvidsson karin smirnoff lb förlag twitter skrivglädje manus katarina bivald inramning dagen f anders hansen frans jeppsson wall erotisk deckare sveriges bästa skrivblogg fanta ansats writers little helper pocket kristina svensson måns zelmerlöw sexchock passiva meningar jenny rogneby brenda novak kontrakt med läsarna försaka refererande miljöbeskrivning eleine eksvärd stilistiska särdrag janice hardy leona gröna fingrar sökes vuxenroman skriv enkelt omslag #skriv2016 litterärt undertext logik ljusets väktare på denna grund mall tema, idé, koncept, premiss och intrig manustävling roald dahl konsten att vara caroline drivkrafter lars wilderäng plot goal voice beskriva känn dina karaktärer fackböcker the screen writer's workbook som eld julia london lögn tonalitet adjektivsjuka stockholm elementary tempus udda spex rättigheter medveten författare tvister anna bågestam ryltenius humor miljön fånga läsaren sofia ymén steven pinker brainstorming tajming gömd blake snyder actionscener kretslopp läsbarhetsindex sofia fritzson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen peter magnusson vilseledning pär åhlström skrivarpodden inledning skröna instagram skriv en bestseller igenkänningsfaktorn mathew l tocker refusering gestaltningsbibeln ett oemotståndligt förslag den viktiga ansatsen allt jag fått lära mig din hjärna sarah dawn finer the girl on the train berättad prosa månpocket romantik extrovert socialt umgänge referera olga rönnberg show don't tell leona tärningen är kastad dikter bygg din egen word-mall bokformat tryck oraganiskt skrivande innehåll malva b. stella cameron scener enkelt miljöbeskrivning karaktärsdrag into the wood livet leker fatta eld håll rollen lust & löften hype flickvänskontraktet bonnier förlag bonnier carlsen nattlöpare biintrig sagan om isfolket mariette linden perspektivbyte bokens intrig beskrivande sickla åsa böker syd field dagny carlsson k.m. weiland storytel skrivartips bones dave eggers spökskrivare revy allvetande berättare alla bolag författarutbildning svåra ord national treasure sanning med modifikation erotisk roman klimatet flesch-kincaid eva ludvigsen skrivarkurs klarar du de svåra orden itunes twlightsagan save the cat skrivmingel pensionatet vid världens ände vår slut eldskytten victoria lynn schmidt så skapar du en bra tvist matthew l jocker förläggare livet motorcyklar och andra omöjliga projekt förstärka forum förlag sociala media covid upplösning elisabeth hoyt pitch ansatsen james v smith jr direkt miljöbeskrivning olof röhlander lynda woodruff dödlig åtrå sandemo litterära agenter lyrik word-mallar tryckt bok distribution bob dylan författarkliniken susan wiggs lyckostunder god jul skriva prissättning books & dreams språk marie-louise fritzén noveller snackis anders nyman högläsning metaforer susanne collins delilah marvell kill your darlings bokens premiss adjektiv arv jan arnald the definite guide to screen writing synopsis skriva facklitteratur spänning hjärnan veronica roth story engineering ordberoende förlag vågspel twist margit sandemo harlequin författartävling 2015 allt hopp är ute miljö whip media hunger games förlagsavtal intervju ping pong-metoden premiss dialog screen writing bäraren release frida skybäck djävulsverk strukturera din roman den antagonistiska kraften agenter vardagligt språk ylva lee lindell research längd avatar roller författarskap osynlig berättarröst ungdomsbok lind & co testläsare de rotlösa lättläst skrivblogg öka drivet i din berättelse deckare birgitta bergin ljudbok fängsla dina läsare agenturer outliner akademiskt språk eldbunden miljöbeskrivningar överenskommelser sekten på dimön topic gestaltande bli utgiven barnbok tempo harpercollins författartävling vanföreställning hinder genre skrivarhandbok pacing catrine tollström tävling harpercollins hungerspelen skriva böcker dramaturgi eurovision song contest blogg faktaböcker skrivhandbok marcus olausson anslag bästsäljare berättarröst gestalta film början jodie archer författare lean lektör handling bihandling corona karaktärer tema romanstruktur covid-19 historisk roman gestaltning döda poeters sällskap harlequins författartävling pias strukturmodell harlequin skrivtips kärleksroman struktur pia lerigon romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips bokrecension historical romance bok johannes vivers historisk kärleksroman harlequin författartävling dubbelspel bokrelease mål bestseller vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 ann ljungberg roman fantasy vägen framåt falskspel erotik pinch point bokens handling the bestseller code kata plot point förlag recension skrivpodd skönlitterärt the circle perspektiv kärlek redaktör bokmanus miljöer harlequins författartävling 2015 konflikter facklitteratur mariette lindstein korrekturgranskare katametoden feel good takt 17-stegsmodell inre resa konfliktupptrappning stil peter barlach konsten att flirta som en gudinna simona ahrnstedt filmmanus lektörsutlåtande mega-bestseller känslor john yorke vuxenlitteratur mathew l jockers finlitteratur the bestseller experiment antagonist stand up comedy strukturmodell valet förväntningar ewa åkerlind larry brooks berättare skiftande perspektiv målgrupp romantisk komedi tillbakablick skräck skrivprocess yttre resa steven james mörkersdottir novell följebrev röst stieg larsson nobelpriset i litteratur klimax svenska skrivbloggpriset divergent huvudhandling allvetande perspektiv facebook lyckas med din gestaltning boktugg novellantologi skriva filmmanus svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset character arc organic writer hitta början planerat skrivande författarröst elisabeth akteus rex långtidssjuk 4-aktsmodell svenska skrivpoddpriset parallellhandling releasefest idé skriv dialog bokens tema piratförlaget pseudonymer game of thrones skatt förlagsekonomi word höstsol överraska dina läsare rytm danny alegi personlighet adlibris skapa en mall frida arwen roslund in media res begär sättning fal bygg din egen mall sanna ivarsson tärningen är kastad understanding show don't tell harry potter catharina ingelman-sundberg gestaltande miljöbeskrivning städning introvert minnen av dig kriminalroman filteruttryck gone girl bokskåpets hemlighet hjärnforskning tara westover årstider permakultur! framtiden i din trädgård sveriges bästa skrivpodd föreläsning justin timerlake författarkväll 100 första orden debutroman johan arvidsson expert niklas modig ramhandling webbkurs romangestalter pr vi for upp till mor ekosystem öppningsscen berättelser studie love actually kuleshov-effekten robert sapolsky frdia arwen rosesund författarförbundet påsk specifik sören bondesson forskning libsyn theory if mind vingar av rök koncept på denne grund godmorgon världen tillbaka till henne motsättningar michael gazzania hoi förlag ton vilken typ är du? i havet finns så många fiskar korrekturfel george rr martin vinst traditionellt förlag style den normala världen ljudboksgalan ll-förlaget ämne arne dahl bakgrund lyckas ännu mer med din gestaltning bokens koncept word-mall loppet mitt i titel skriv2016 faktabok kostnader bokus dokument annika estassy trigger histrisk kärleksroman populärlitteratur anna jansson kuliss böcker kontrakt med läsaren raeanne thayne the charm school petra mede litet förlag franskt band the writers little helper aristoteles bibliografi flickan med silverhåret susanne ahlenius komik mina böcker filmrättigheter högtider permakultur manuspitch scandalous desires detta är lean slutscen lennart guldbrandsen hur en bok bör skrivas 100 ord höst siri arvidsson magkänsla pablo roberto skrivkurs hierarkier hemsida skrivregler sommar camilla davidsson historieberättare henrik fürst redigering podcaster högskoleprovet harper collins uc midsommar filmrecension relationsroman flicka försvunnen vi och dem helen ekeroth den inre positiva resan blir det någonsin för sent? tankevurpa analys dunbars tal mia bergenheim bokbeat det allvetande perspektivet organiskt skrivande lucia skriv klart symbolik sagan om is och eld skatteregler egenutgivning head hopping att skriva under hot författarträff sex liknelser story trumps structure anna keiler buzz kapitel niklas engdahl buskap mitt i nacka revolt akter lucy dillon förlagssytem rutin skräcknoveller en oberoende kvinna oanständiga berättelser youtube svenska akademien rollup e-bok mallar poesi litterära agenturer skrivarhandböcker fifty shades of gray stand up förbeställ indirekt miljöbeskrivning stökigt nybörjarmisstag dramatrugi författarplattform skrivfest vändpunkt chic lit marknadsföring öka drivet med rätt pacing ylva arvidsson hisspresentation tvist story structure architect anders blomström mittpunkt vinter kroppsspråk save the cat! the twilight saga planteringar tillbaka till bromma kurs sara dalengren lix begränsat perspektiv filmtips sara lövenstam theres wittgren titanic gimmick neurologi catoblepas förlag kreditupplysning objektivt perspektiv radio p1 grejen med verb pod rabén & sjögren intrig synlig berättarröst antologi debutera huvudperson nordland filmanalys robin dunbar viberg förlag tone sanning hjärtats dårskap
Tack för tydlig info om anslag. En fråga, finns det någon ”regel” på hur långt anslaget kan vara?
Du är verkligen grym. Allt som du har skrivit har jag tagit till mig och är basen för min kommande bok. Jag kommer att ha två perspektiv i boken. Början kommer att vara rätt så direkt och bitvis hemsk... Hans perspektiv är mer äventyrligt och tjejens perspektiv har förvisso intriger och driv men inte lika mycket fart. Jag är rädd att skrämma bort vissa läsare vid öppningsscenen om jag är för på eller rå. Har du något tips hur jag kan tänka?