Går det att förutspå vilken bok som blir nästa stora bestseller?
Går det att förutspå vilken bok som blir nästa stora bestseller? Den frågan brottas jag med just nu.
Många hävdar: Nej!
Som analytiker ger jag mig inte så lätt. Vi människor försöker förutspå det mesta och vi lyckas med varierande framgång.
Meteorologerna har inte alltid rätt om vädret men de blir allt bättre och om vi inte trodde på deras spådomar skulle vi inte lägga så mycket energi på att studera väderleksrapporterna.
Naturligtvis spelar det stor roll om de försöker spå morgondagens väder eller vädret om ett halvår. Vi är rätt övertygade om att de har rätt om vädret senare under dagen. Att en meteorolog redan nu i mars lyckas pricka in att vädet på midsommarafton blir strålande skulle få de flesta av oss att tvivlande skaka på huvudet, men samtidigt hoppfullt hålla tummarna.
Ju längre fram i tiden vi försöker sia, desto svårare blir det att pricka rätt - helt enkelt för att de olika alternativ som kan hända ökar exponentiellt ju längre tiden går. Om vi i dag har 2 möjliga alternativ, så har vi imorgon 4 möjliga alternativ, dagen efter det 16 möjliga alternativ och så vidare. Vår gissning om vilket alternativ som är det rätta blir alltså sämre ju längre framåt i tiden vi försöker spå.
Vad gäller då för böcker? Går det på förhand att pricka in vad som blir framtidens bestseller? Det ska jag prata om i detta blogginlägg.
Böcker skrivs inte över en natt
Böcker skrivs tyvärr inte över en natt - de publiceras inte över en natt heller för den delen. Det kan ta flera år från det att du får en bokidé tills boken ligger tryckt och färdig i bokhandelns skyltfönster.
Att försöka sig på att gissa vilken typ av berättelse som kommer sälja bra om ett par år är därför vanskligt - alternativen är ju så många. Därför är rådet att man aldrig ska bry sig om försäljningssiffror utan skriva om det man brinner för.
Jag håller helt och hållet med.
Samtidigt kan jag inte släppa tanken på att vi borde kunna förutspå vad som blir nästa stora hit. Som analytiker har det varit mitt jobb i många år att förutspå framtiden. Så klart man kan göra det även i bokbranschen ... eller?
Låt oss jämföra med Eurovision Song Contest.
En jämförelse med Eurovision Song Contest
Jämför vi 50- och 60-talens bidrag i Eurovision Song Contest med dagens bidrag är det stor skillnad. På 50- och 60-talen var det stora stråkorkestrar, kvinnor i vackra klänningar och män i frack. Och ja, sett såhär i efterhand var alla låtarna relativt lika varandra. År ut och år in vann samma bidrag. I dag är det en större bredd på låtarna och det är långt ifrån bara schlagermusik. I samma tävling kan vi ha opera och hårdrock, jazz, popp, dansband och etno.
Men går det att se några trender?
1995 vann Norges låt Nocturne - en finstämd låt med stråkar. Året efter fanns det många liknande bidrag och vinnaren blev Irland - en finstämd låt som också innehöll stråkar.
Betyder det att en ny trend hade påbörjats i Eurovision?
Nej, år 1997, var det slut på vinnarbidrag med stråkar. Då tog Katerina and the Wawes hem segern med sin lättrockiga låt Love shine a light och året efter det vann Dana International med låten Diva och året därpå vann Sveriges Charlotte Perelli med en dansbandslåt. Inga trender alls kan tyckas ...
Eller?
Vi hoppar fram några årtionden.
2016 vann Ukraina med en häftig etnolåt.
2017 vann Portugal med en mjuksjungande jazzartist.
2018 vann Israel med en galen kycklinglåt.
Vid första anblicken kan det tyckas som det finns noll korrelation mellan dessa låtar. Vi kan på inga vis titta tillbaka på vad som vann året innan och försöka gissa oss till vad som kommer vinna nästkommande år.
Men gräver vi djupare ser vi att Ukrainas låt var ett politiskt ställningstagande mot Rysslands annektering av Krim. Och Israels låt var ett ställningstagande mot sexuella övergrepp. Två ämnen som var högaktuella de år då låtarna vann.
Men är det så varje år? Nej, andra år finns inga sådana kopplingar alls.
Sverige har med sitt koncept av välproducerade poplåtar med sångstarka artister vunnit Eurovision Song Contest hela sex gånger och vi placerar oss generellt högt på prispallen år efter år. Det är svårt att säga att gyllene skor och stormvindar är politiska ställningstagande. Ändå går det bra för oss.
Varför då?
Jo, för vi har hittat det som är vår styrka - det vi gör riktigt bra.
Jag tror att detsamma gäller med böcker. Visst kan du försöka dig på att klura ut vad som blir nästa stora politiska ställningstagande och skriva en bok om det, men då det tar ett par år innan boken blir utgiven är det säkerligen rätt liten chans att du prickar rätt. Nog för att krig kan pågå i åratal, men få minns i dag annekteringen av Krim och vad det bråket handlade om.
Försök istället hitta det som är din styrka. Skriv om det som är viktigt för dig. Hitta ditt sätta att förmedla det och gör det riktigt bra.
Nej, din bok blir kanske inte det årets stora skräll som säljer i 50 miljoner ex och är på allas läppar. Men fortsätter du skriva bok efter bok inom det som är din stryka, hittar du förhoppningsvis en skara trogna läsare och en dag är de så många att du räknas som en bästsäljande författare.
Låt mig gå tillbaka till Eurovision Song Conest. Nej, jag kan inte i dag säga vilken typ av låt jag tror kommer vinna nästa års Eurovision Song Contest för det är över ett år fram i tiden. Men jag kan ge mig på en kvalificerad gissning att Sveriges bidrag Too late for love hamnar i topp tre i årets Eurovision Song Contest som går av stapeln om ett par månader. Det kan jag eftersom jag hört nästan alla bidrag i årets tävling och kunnat jämföra dem med varandra.
Samma sak är det med böcker. Nej, det är svårt att ett par år i förväg veta vilken bok som blir det årets stora snackis. Men när förläggaren sitter där med hundratals manus framför sig kan han/hon göra en kvalificerad gissning om vilket eller vilka manus som har störst chans att sälja bra. För det är ju i konkurrensen med allting annat vi ska ta ställning till vilken låt som vinner Eurovsion Song Contest eller vilken bok som toppar bästsäljarlistan.
Men så ibland händer det. År 2012 klev Loreen ut på Melodifestivalens scen och började sjunga sin låt Euphoria. Redan vid de första inledande tonerna visste jag att hon skulle vinna den svenska uttagningen. När refrängen kom rann mina tårar och jag visste att vi hade en Eurovision Song Contest-vinnare. Men det var först när jag hört alla andra länders bidrag som jag visste att Loreen skulle vinna STORT. Däremot kunde jag inte ett år i förväg säga att nästa år vinner en låt som heter Euphoria.
Och det kunde inte Danny Saucedo heller som var den som först erbjöds att sjunga Euphoria, men tackade nej. Det var inte samma låt som när Loreen gjorde om den till sin, har han berättat.
Därför blir även bestsellers refuserade
Så är det naturligtvis även med böcker. Ibland vet förlaget omedelbart att de har en vinnare i sin hand. Och ibland vet de det inte eftersom diamanten ännu inte är slipad.
Det är därför som förlag ratat Stieg Larsson Milleniumtriologi, J. K. Rowlings Harry Potter, Stephanie Meyers Twilight och jag kan rada upp hundratals fler stora författare som fick sina bästsäljande manus refuserade av förlagen.
Så deppa inte ihop om du får en refusering. Ditt manus kan likväl vara en av de där bästsäljande böckerna. Ta nya tag. Slipa diamanten.
Går det att förutspå en bestseller?
Ja och nej.
Så klart att det går, men det är svårt.
Forskningen visar att bestsellers upplevs som nya och fräscha av läsarna, men samtidigt knyter an till tidigare litteratur. Författaren bygger vidare på något som redan ligger i allas munnar men gör det på ett nytt sätt.
Mitt råd är att du skriver om det som ligger dig närmast om hjärtat.
Kram Pia
Kommentera gärna:
-
Jonas från BetaReader.io
•
25 mars 2019 20:19:56
Håller helt med! Svårt att veta vilken bok som kommer att slå innan den slår, och de starkaste böckerna föds när författaren verkligen brinner för berättelsen. Men man kan alltid se till att ens eget manus blir så bra det kan bli genom att testköra det med läsarna innan man publicerar för att ta reda på om det man vill säga når fram (fast jag är ju lite biased så klart ).
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
-
Birgitta Hallberg » Pias skrivtips: Hjärnforskningen visar hur du når fram till dina läsare: ”Tusen tack för detta inlägg! ”
-
Birgitta Hallberg » Podd: Karaktärer (Romanfigurer): ”Lärorikt! Underhållande! Intressant! ”
-
Birgitta Hallberg » Podd: Hur hanterar man kritik?: ”Tack för ett jättebra poddavsnitt! T. ex. Hopplöshetsfasen. Åh, vad jag känner ..”
-
Alfons viberg Bengtsson » Pias skrivtips: Hur skriver du andlöst spännande?: ”Harjaergvägen 46 23254 46 Åkarp ”
-
alfons viberg bengtsson » Pias skrivtips: Hur skriver du andlöst spännande?: ”Alfons200704@gmail.com”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
huvudperson stockholms körförbund pia allvetande hybridförlag nacka vad gick fel? anna bågstam ryltenius logiska fel debutera antologi synlig berättarröst intrig rabén & sjögren pod så överlever du en refusering coach komedi jenny dahlberg syfte författarkurs högskoleprovets orddel stitcher redigera bok läsupplevelse tempväxling klimatriksdag jul fällor säljkurs richard dawkins kursportal lisa cron manus kroppsspråk vinter mittpunkt anders blomström story structure architect tvist hisspresentation ylva arvidsson öka drivet med rätt pacing marknadsföring chic lit vändpunkt passiva meningar författarplattform dramatrugi nybörjarmisstag stökigt indirekt miljöbeskrivning förbeställ stand up fifty shades of gray oanständiga berättelser jenny rogneby brenda novak kontrakt med läsarna försaka refererande miljöbeskrivning eleine eksvärd stilistiska särdrag undertext logik en oberoende kvinna skräcknoveller rutin förlagssytem lucy dillon akter revolt drivkrafter ljusets väktare på denna grund mall tema, idé, koncept, premiss och intrig manustävling roald dahl konsten att vara caroline skriv klart författarträff att skriva under hot head hopping egenutgivning skatteregler sagan om is och eld symbolik lucia organiskt skrivande det allvetande perspektivet bokbeat mia bergenheim dunbars tal analys tankevurpa blir det någonsin för sent? den inre positiva resan helen ekeroth vi och dem henrik fürst anna bågestam ryltenius humor miljön fånga läsaren sofia ymén steven pinker brainstorming tajming gömd historieberättare camilla davidsson sommar skrivregler hemsida hierarkier skrivkurs pablo roberto refusering skrivarpodden inledning skröna instagram skriv en bestseller igenkänningsfaktorn mathew l tocker berättad prosa gestaltningsbibeln ett oemotståndligt förslag den viktiga ansatsen allt jag fått lära mig din hjärna sarah dawn finer the girl on the train show don't tell månpocket romantik extrovert socialt umgänge referera olga rönnberg malva b. raeanne thayne kontrakt med läsaren böcker kuliss anna jansson populärlitteratur histrisk kärleksroman håll rollen stella cameron scener enkelt miljöbeskrivning karaktärsdrag into the wood livet leker fatta eld ll-förlaget lust & löften hype flickvänskontraktet bonnier förlag bonnier carlsen nattlöpare i havet finns så många fiskar ljudboksgalan den normala världen style traditionellt förlag vinst george rr martin korrekturfel tillbaka till henne vilken typ är du? ton hoi förlag michael gazzania motsättningar forskning spökskrivare revy allvetande berättare alla bolag författarutbildning svåra ord national treasure save the cat erotisk roman klimatet flesch-kincaid eva ludvigsen skrivarkurs klarar du de svåra orden itunes twlightsagan berättelser öppningsscen ekosystem vi for upp till mor pr romangestalter webbkurs ramhandling niklas modig elisabeth hoyt livet motorcyklar och andra omöjliga projekt förstärka forum förlag sociala media covid upplösning sandemo pitch ansatsen james v smith jr direkt miljöbeskrivning olof röhlander lynda woodruff dödlig åtrå susan wiggs litterära agenter lyrik word-mallar tryckt bok distribution bob dylan författarkliniken språk lyckostunder god jul skriva prissättning books & dreams marie-louise fritzén noveller snackis anders nyman högläsning metaforer susanne collins piratförlaget delilah marvell kill your darlings bokens premiss adjektiv arv jan arnald synopsis skriva facklitteratur spänning hjärnan releasefest parallellhandling ordberoende förlag vågspel twist elisabeth akteus rex harlequin författartävling 2015 allt hopp är ute miljö whip media hunger games förlagsavtal intervju ping pong-metoden premiss dialog screen writing bäraren release frida skybäck djävulsverk strukturera din roman den antagonistiska kraften följebrev röst ylva lee lindell research längd avatar yttre resa ungdomsbok skräck tillbakablick lind & co testläsare de rotlösa berättare skrivblogg öka drivet i din berättelse deckare birgitta bergin ljudbok fängsla dina läsare mathew l jockers the bestseller experiment finlitteratur överenskommelser eldbunden miljöbeskrivningar lektörsutlåtande mega-bestseller gestaltande barnbok simona ahrnstedt tempo harpercollins författartävling vanföreställning inre resa 17-stegsmodell skrivarhandbok pacing catrine tollström korrekturgranskare harpercollins hungerspelen skriva böcker dramaturgi eurovision song contest blogg faktaböcker skrivhandbok marcus olausson anslag bästsäljare berättarröst gestalta film början jodie archer författare lean lektör handling bihandling corona karaktärer tema romanstruktur covid-19 historisk roman gestaltning döda poeters sällskap harlequins författartävling pias strukturmodell harlequin skrivtips kärleksroman struktur pia lerigon romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips bokrecension historical romance bok johannes vivers historisk kärleksroman harlequin författartävling dubbelspel bokrelease mål bestseller vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 ann ljungberg roman fantasy vägen framåt falskspel erotik pinch point bokens handling the bestseller code kata plot point förlag recension skrivpodd skönlitterärt the circle perspektiv kärlek redaktör bokmanus miljöer harlequins författartävling 2015 konflikter facklitteratur mariette lindstein tävling katametoden feel good takt genre hinder konfliktupptrappning stil peter barlach konsten att flirta som en gudinna bli utgiven filmmanus topic sekten på dimön john yorke vuxenlitteratur känslor akademiskt språk outliner agenturer antagonist stand up comedy strukturmodell valet förväntningar ewa åkerlind lättläst larry brooks skiftande perspektiv målgrupp romantisk komedi osynlig berättarröst författarskap roller skrivprocess steven james mörkersdottir novell vardagligt språk agenter stieg larsson nobelpriset i litteratur klimax svenska skrivbloggpriset divergent huvudhandling allvetande perspektiv facebook lyckas med din gestaltning boktugg novellantologi skriva filmmanus svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset character arc organic writer hitta början planerat skrivande författarröst margit sandemo långtidssjuk 4-aktsmodell svenska skrivpoddpriset veronica roth story engineering idé skriv dialog bokens tema pseudonymer game of thrones skatt förlagsekonomi word höstsol överraska dina läsare the definite guide to screen writing rytm danny alegi personlighet adlibris skapa en mall frida arwen roslund in media res sättning fal bygg din egen mall sanna ivarsson tärningen är kastad begär harry potter catharina ingelman-sundberg gestaltande miljöbeskrivning städning introvert minnen av dig kriminalroman understanding show don't tell gone girl bokskåpets hemlighet hjärnforskning tara westover årstider permakultur! framtiden i din trädgård sveriges bästa skrivpodd filteruttryck justin timerlake författarkväll 100 första orden debutroman johan arvidsson expert föreläsning matthew l jocker så skapar du en bra tvist victoria lynn schmidt eldskytten slut vår pensionatet vid världens ände skrivmingel förläggare love actually kuleshov-effekten robert sapolsky frdia arwen rosesund författarförbundet påsk specifik sören bondesson studie libsyn theory if mind vingar av rök koncept på denne grund godmorgon världen sanning med modifikation dave eggers bones skrivartips storytel k.m. weiland dagny carlsson syd field åsa böker sickla beskrivande bokens intrig perspektivbyte mariette linden sagan om isfolket ämne arne dahl bakgrund lyckas ännu mer med din gestaltning bokens koncept word-mall loppet biintrig titel skriv2016 faktabok kostnader bokus dokument annika estassy trigger mitt i innehåll oraganiskt skrivande tryck bokformat bygg din egen word-mall dikter leona tärningen är kastad petra mede litet förlag franskt band the writers little helper aristoteles bibliografi the charm school susanne ahlenius komik mina böcker filmrättigheter högtider permakultur manuspitch flickan med silverhåret detta är lean slutscen lennart guldbrandsen hur en bok bör skrivas 100 ord höst siri arvidsson scandalous desires pär åhlström vilseledning peter magnusson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen sofia fritzson läsbarhetsindex kretslopp actionscener magkänsla redigering podcaster högskoleprovet harper collins uc midsommar filmrecension relationsroman blake snyder tvister medveten författare rättigheter spex flicka försvunnen tempus elementary stockholm adjektivsjuka tonalitet lögn julia london udda fackböcker känn dina karaktärer beskriva voice plot goal lars wilderäng som eld the screen writer's workbook liknelser story trumps structure anna keiler buzz kapitel niklas engdahl buskap sex litterärt #skriv2016 omslag skriv enkelt vuxenroman gröna fingrar sökes leona mitt i nacka youtube svenska akademien rollup e-bok mallar poesi litterära agenturer skrivarhandböcker janice hardy sexchock måns zelmerlöw kristina svensson pocket writers little helper ansats fanta sveriges bästa skrivblogg erotisk deckare frans jeppsson wall anders hansen dagen f inramning katarina bivald skrivfest skrivglädje twitter lb förlag karin smirnoff ylva, johan och siri arvidsson ängelns coctail the twilight saga planteringar tillbaka till bromma kurs sara dalengren lix begränsat perspektiv filmtips save the cat! theres wittgren titanic gimmick neurologi catoblepas förlag kreditupplysning objektivt perspektiv radio p1 sara lövenstam fokus spegelneuroner konkurs antagen den inre resan test grejen med verb nordland filmanalys robin dunbar viberg förlag tone sanning hjärtats dårskap hjärtan av jazz