Pias skrivtips: Ping pong-metoden
I mitt förra blogginlägg lovade jag er mer information om det som jag kallar för ping pong-metoden.
Ping pong-metoden är mitt eget begrepp och jag använder det när författaren byter perspektiv inom vart och vartannat stycke. På engelska även kallat head hopping.
PING PONG-METODEN
Om du väljer ett skiftande perspektiv får läsarna följa mer än en persons perspektiv (läs mer i min blogg perspektiv och berättare).
Du kan välja att göra perspektivbytena vid ett scenbyte eller ett kapitelbyte. Det är vad man råder alla oerfarna författare eftersom det underlättar för läsarna att hänga med.
Men du kan även byta perspektiv fram och tillbaka utan att göra scenbyte. Det är detta jag kallar för ping pong-metoden. Författaren byter perspektiv mest hela tiden och att följa de olika karaktärerna blir som att följa ett ping pong-spel där bollen studsar från den ena spelaren över till den andra och så tillbaka igen.
Det här sättet att skriva var vanligt på 1980-talet och många storsäljande författare som slog igenom på 80-talet skriver på det här sättet.
Man brukar säga att dessa författare anammat det allvetande perspektivet, eftersom läsaren får följa med in i alla karaktärers huvuden, men ping pong-metoden är ett mer precist ord för det förklarar det här ständiga perspektivbytet. Ordet är för övrigt mitt eget påhitt och får gärna återanvändas :) På engelska heter det som sagt head hopping.
Om ping pong-metoden används korrekt har läsarna inga problem att hänga med vems huvud man är inne i för tillfället. Nora Robert och Sidney Sheldon är mästare på att använda tekniken.
Ett varningens finger måste ändå höjas! Många författare misslyckas så illa med sina perspektivbyten att läsarna kliar sig i huvudet och inte fattar någonting - därav rådet att inte byta perspektiv förrän vid ny scen. Fundera därför en extra gång innan du väljer den här metoden.
OBS! Vill du veta hur du lyckas med ping pong-metoden? Artikeln är så lång att du måste klicka på Läs hela inlägget för att se resten.
HUR LYCKAS MAN MED PING PONG-METODEN?
Låt oss ta ett exempel från Nora Roberts bok Partners (Honest Illusions på engelska):
Lukes perspektiv:
Han förstod inte hur han skulle lyckas ta sig igenom de närmaste fem veckorna och vara sådär broderlig hela tiden.
Han svängde runt ett hörn. De flesta solstolar var tomma. Eftersom de inte skulle ge sig iväg förrän klockan sju den kvällen hade många passagerar valt att stanna i land så länge som möjligt. De som föredrog att lata sig ombord befann sig två trappor ned och njöt av de läckra, franska bakverken som serverades till ttet.
Men Roxanne log utstäckt på en solstol. Hon hade solglasögon med spegelglas på näsan och en bok i handen. Hennes osannolikht minimala bikini skylde bara så mycket som lagen krävde.
Luke svor tyst och innerligt när han gick fram till henne.
Perspektivbyte till Roxanne:
Hon visste att han var där, hon hade vetat det så snart han nått trappans krön och vänt sig om. Hon hade stirrat på samma sida i romanen i två minuter och var tacksam för att hon fått tid att dämpa hjärtfrekvensen.
Hon vände lojt blad och sträckte sig efter den ljumma drycken på bordet bredvid solstolen.
- Du gillar att leva farligt.
Hon tittade upp, höjde ett ögonbryn och sköt sedan fram glasögonen tillräckligt långt för att kunna se över dem.
- Jaså?
Byte tillbaka till Lukes perspektiv:
- En rödhårig människa som sitter i solen och bara tigger om brännskador.
Hennes hud hade varken blivit bränd eller brun, den blomstrade helt enkelt som en mogen persika.
Byte till Roxanne:
- Jag sitter inte ute länge. Hon log och sköt tillbaka solglasögonen på plats. Hennes kropp genomfors av en glad ilning av lusta. Och så är jag alldeles insmord med solcreme.
Hon drog långsamt fingertoppen längs sitt blänkande hår.
- Gav du Lily den där spetssolfjädern jag köpte?
Byte till Luke:
- Ja. Luke körde ner händerna i fickorna för att försäkra sig om att de höll sig på plats. Du hade alldeles rätt, hon blev överförtjust.
Själv tycker jag att detta är ett bra exempel på när ping pong-metoden fungerar utan att jag som läsare tappar bort mig i vem som tänker vad.
Hur har då Nora Roberts gjort?
- Nytt stycke: Nora Roberts byter aldrig perspektiv inom en och samma mening eller stycke. Det är alltid minst ett stycke mellan perspektivbytena.
- Tydlig markör och därefter en tanke: Nora Roberts visar tydligt med ett namn eller en markör om vems perspektiv det är - han och hon i det här exemplet - och fortsätter med en tanke så att man omedelbart förstår att man är inne i denna karaktäres huvud och ser världen ur denna persons perspektiv.
- Dialogbyte: Ett annat knep Nora Roberts använder sig av är att byta perspektiv i samband med dialogbyte. Först dialog, sedan en tanke.
Egentligen verkar det inte så svårt. Vi har ju i alla tider använt oss av dialog och där lärt oss knep för att läsarna ska hänga med på vem som säger vad. Det här med perspektivbyte inom en och samma scen är egentligen samma sak. Det handlar bara om att vara tillräckligt tydlig så att läsarna inte blir förvirrade.
FÖR- OCH NACKDELAR MED PING PONG-METODEN
Fördelarna med ping pong-metoden är:
- Dynamiken mellan karaktärerna blir uppenbar.
- Ingenting lämnas åt läsarna att tolka eller missförstå - läsarna vet precis vad varje karaktär tänker och tycker.
- Framåtrörelsen i boken snabbas upp - du kan forcera berättelsen.
Nackdelen är:
- Risken ökar att du förvirrar dina läsare och de tappar bort sig i vem som tänker vad.
- Dina läsare ges inte tolkningsföreträde.
- Det förtar lite av spänningen att veta vad alla tänker och tycker hela tiden.
Välj med omtanke vilken metod du vill använda för dina perspektivbyten och använd ping pong-metoden för att den passar dig och din berättelse.
Lycka till. Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Henric » PODD: Pias dramatiska strukturmodell: ”Hej Tack igen för den enskilt viktigaste texten om skrivande jag någonsin läst...”
-
Jane » Pias skrivtips: Miljöbeskrivningar som funkar: ”Så otroligt bra! Vilken hjälp jag fick i mitt skrivande ”
-
Maud » Vad måste du försaka för att kunna skriva?: ”Min man sedan 3 år gjorde slut med mig förra veckan. Jag åt inte eller pratade m..”
-
Oscar Johansson (kurre) » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Hej, ser att ingen av er har lagt till min snap?? Vaför”
-
Hilding » Pias skrivtips: Skriv poesi: ”Skulle bara säga att Karin Boyes dikt heter "Ja visst gör det ont" och inte "Ja ..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
skrivfest hisspresentation ylva arvidsson inramning dagen f direkt miljöbeskrivning olof röhlander vändpunkt sveriges bästa skrivblogg fanta nybörjarmisstag stökigt gestaltande miljöbeskrivning catharina ingelman-sundberg måns zelmerlöw sexchock niklas modig elisabeth hoyt månpocket brenda novak god jul försaka e-bok books & dreams stilistiska särdrag sandemo leona tärningen är kastad gröna fingrar sökes vuxenroman skriv enkelt omslag #skriv2016 litterärt susan wiggs buskap niklas engdahl word bokens premiss adjektiv manustävling roald dahl författarkliniken begär piratförlaget lars wilderäng plot goal voice skatteregler sagan om is och eld symbolik lucia organiskt skrivande synlig berättarröst intrig mia bergenheim elementary tempus tankevurpa blir det någonsin för sent? den inre positiva resan rättigheter helen ekeroth vi och dem the definite guide to screen writing sara lövenstam godmorgon världen filmrecension begränsat perspektiv lix sara dalengren kurs högskoleprovet podcaster nordland magkänsla erotisk roman camilla davidsson sommar mittpunkt anders blomström peter magnusson vilseledning refusering skrivarpodden höst skröna hur en bok bör skrivas lennart guldbrandsen slutscen theres wittgren save the cat! ett oemotståndligt förslag ansats writers little helper filmrättigheter din hjärna sarah dawn finer the girl on the train bibliografi aristoteles extrovert socialt umgänge refererande miljöbeskrivning eleine eksvärd kriminalroman dikter rutin bokformat lucy dillon populärlitteratur erotisk deckare tärningen är kastad stella cameron på denna grund mall tema, idé, koncept, premiss och intrig kostnader into the wood livet leker oanständiga berättelser loppet att skriva under hot hype beskriva känn dina karaktärer arne dahl ämne mitt i nacka sagan om isfolket allt som glimmar det allvetande perspektivet traditionellt förlag vinst george rr martin korrekturfel dagny carlsson k.m. weiland storytel medveten författare bones dave eggers forskning spökskrivare på denne grund alla bolag vingar av rök svåra ord national treasure studie radio p1 klimatet läsbarhetsindex sofia fritzson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen klarar du de svåra orden itunes twlightsagan berättelser pensionatet vid världens ände inledning vi for upp till mor 100 ord victoria lynn schmidt så skapar du en bra tvist matthew l jocker blake snyder livet motorcyklar och andra omöjliga projekt den viktiga ansatsen debutroman sociala media covid upplösning filteruttryck gestaltningsbibeln permakultur! framtiden i din trädgård the writers little helper referera olga rönnberg lynda woodruff pär åhlström scandalous desires litterära agenter lyrik introvert städning kuliss anna jansson harry potter flickan med silverhåret jenny rogneby sanna ivarsson skriva miljöbeskrivning karaktärsdrag the charm school in media res frida arwen roslund snackis adlibris anders nyman högläsning metaforer malva b. överraska dina läsare höstsol kill your darlings bokens intrig beskrivande sickla jan arnald pseudonymer i havet finns så många fiskar hjärtats dårskap sanning hybridförlag skrivartips vad gick fel? anna bågstam ryltenius logiska fel tillbaka till henne var lugn allt är i sin ordning antologi allvetande berättare koncept rabén & sjögren spegelneuroner fokus sanning med modifikation komedi flesch-kincaid eva ludvigsen skrivarkurs högskoleprovets orddel stitcher åsa böker syd field relationsroman filmtips jul slut eldskytten tillbaka till bromma planteringar the twilight saga ängelns coctail ylva, johan och siri arvidsson karin smirnoff 100 första orden story structure architect tvist ewa åkerlind långtidssjuk de rotlösa valet planerat skrivande deckare miljöbeskrivningar ylva lee lindell whip media svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset överenskommelser novellantologi idé facebook huvudhandling 4-aktsmodell vågspel ordberoende förlag story engineering harlequin författartävling 2015 den antagonistiska kraften följebrev röst vardagligt språk margit sandemo eldbunden längd avatar yttre resa ungdomsbok ping pong-metoden lyckas med din gestaltning hunger games allvetande perspektiv testläsare lugn allt är i sin ordning skrivblogg djävulsverk birgitta bergin ljudbok fängsla dina läsare mathew l jockers novell outliner akademiskt språk vuxenlitteratur lektörsutlåtande topic osynlig berättarröst målgrupp spänning hjärnan lättläst veronica roth parallellhandling miljöer vanföreställning konfliktupptrappning bli utgiven 17-stegsmodell filmmanus simona ahrnstedt catrine tollström korrekturgranskare facklitteratur release pacing dramaturgi eurovision song contest blogg bokmanus barnbok intervju skriva böcker the circle bästsäljare skrivhandbok skrivpodd marcus olausson film kärlek kata redaktör början erotik lean feel good pinch point handling corona covid-19 tema roman vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 falskspel bestseller mål harlequins författartävling bokrelease pias strukturmodell harlequin johannes vivers kärleksroman historical romance bokrecension skrivdrömmar skrivarpodd podd pias skrivtips boktips romance pia lerigon bok struktur historisk kärleksroman skrivtips harlequin författartävling dubbelspel döda poeters sällskap gestaltning historisk roman ann ljungberg romanstruktur fantasy karaktärer vägen framåt the bestseller code bihandling författare bokens handling lektör plot point recension gestalta jodie archer berättarröst skönlitterärt anslag terese marvelin perspektiv förlag tessie marvelin konsten att flirta som en gudinna hungerspelen faktaböcker mariette lindstein harpercollins tävling skrivarhandbok takt konflikter harpercollins författartävling katametoden peter barlach tempo genre hinder inre resa gestaltande stil harlequins författartävling 2015 öka drivet i din berättelse bäraren berättare skiftande perspektiv skriv dialog skriva facklitteratur synopsis mega-bestseller john yorke känslor finlitteratur the bestseller experiment agenturer antagonist stand up comedy strukturera din roman förväntningar releasefest screen writing skriva filmmanus lind & co romantisk komedi tillbakablick premiss skräck roller skrivprocess steven james mörkersdottir character arc research miljö agenter stieg larsson nobelpriset i litteratur elisabeth akteus rex klimax svenska skrivbloggpriset frida skybäck divergent chic lit dialog boktugg författarskap förlagsavtal bokens tema sekten på dimön organic writer hitta början allt hopp är ute författarröst larry brooks twist strukturmodell svenska skrivpoddpriset skrivglädje twitter lb förlag vinter kroppsspråk manus lisa cron kursportal richard dawkins säljkurs fällor klimatriksdag tempväxling läsupplevelse redigera bok titanic gimmick neurologi catoblepas förlag kreditupplysning jenny dahlberg coach så överlever du en refusering pod författarutbildning konkurs antagen den inre resan test debutera mitt i fatta eld filmanalys robin dunbar viberg förlag tone pia stockholms körförbund huvudperson histrisk kärleksroman game of thrones skatt förlagsekonomi perspektivbyte mariette linden delilah marvell ll-förlaget rytm danny alegi bakgrund lyckas ännu mer med din gestaltning bokens koncept word-mall marie-louise fritzén leona susanne ahlenius sättning prissättning dokument lyckostunder språk detta är lean bob dylan distribution tryckt bok bygg din egen word-mall kontrakt med läsaren minnen av dig gästblogg understanding show don't tell gone girl bokskåpets hemlighet hjärnforskning tara westover årstider pitch sveriges bästa skrivpodd gömd justin timerlake författarkväll forum förlag förstärka johan arvidsson expert föreläsning ramhandling webbkurs romangestalter pr vår ekosystem öppningsscen förläggare love actually kuleshov-effekten robert sapolsky frdia arwen rosesund författarförbundet påsk specifik sören bondesson the screen writer's workbook libsyn theory if mind sofia ymén fånga läsaren revy flicka försvunnen sex motsättningar michael gazzania hoi förlag ton vilken typ är du? udda revolt stockholm adjektivsjuka style den normala världen ljudboksgalan som eld youtube nattlöpare bonnier carlsen bonnier förlag flickvänskontraktet head hopping lust & löften biintrig titel skriv2016 faktabok bokus enkelt scener annika estassy trigger håll rollen innehåll oraganiskt skrivande tryck böcker skräcknoveller raeanne thayne petra mede litet förlag franskt band mallar kontrakt med läsarna romantik show don't tell komik mina böcker indirekt miljöbeskrivning allt jag fått lära mig högtider permakultur manuspitch berättad prosa mathew l tocker igenkänningsfaktorn skriv en bestseller instagram öka drivet med rätt pacing siri arvidsson skrivmingel pablo roberto skrivkurs hierarkier hemsida skrivregler kretslopp actionscener historieberättare redigering tajming brainstorming steven pinker harper collins uc midsommar miljön humor anna bågestam ryltenius henrik fürst tvister författarkurs syfte objektivt perspektiv spex grejen med verb susanne collins analys dunbars tal bokbeat tonalitet lögn julia london hjärtan av jazz fackböcker nacka egenutgivning allvetande författarintervju författarträff skriv klart konsten att vara caroline liknelser story trumps structure arv anna keiler buzz kapitel ljusets väktare drivkrafter dödlig åtrå akter personlighet förlagssytem skapa en mall noveller en oberoende kvinna logik undertext svenska akademien rollup fal bygg din egen mall poesi litterära agenturer skrivarhandböcker janice hardy fifty shades of gray stand up förbeställ kristina svensson pocket word-mallar dramatrugi författarplattform passiva meningar frans jeppsson wall anders hansen marknadsföring james v smith jr ansatsen katarina bivald save the cat