Pias skrivtips: Bygg din egen Word-mall
Jag har märkt att många som skriver böcker inte vet hur man bygger en enkel mall för sitt skrivprojekt.
Många vet inte ens hur man gör ett indrag. Man hoppar istället med blankstegstangenten. Det skapar stora problem vid sättningen av den färdiga boken.
Därför kommer idag en snabbguide hur du skapar din egen Word-mall för just ditt skrivprojekt.
Jag bifogar den som en pdf-fil eftersom den är så full med bilder och pilar och gör såhär att jag inte kan förmedla det direkt i bloggen.
- Wordmall2.pdf 1.9 MB
OBS! Vill du veta födelarna med en mall? Artikeln är så lång att du måste klicka på Läs hela inlägget för att se resten.
FÖRDELEN MED ATT ANVÄNDA EN MALL FÖR SINA SKRIVPROJEKT
Fördelarna är många.
- Underlätta skrivandet: Du kan snabbt hoppa mellan olika kapitel. Du kan till och med flytta hela kapitel genom att klickdra. Du kan dölja text som du funderar på om du ska ha kvar eller inte och ta fram den igen när du vill.
- Underlätta redigeringen: Du kan snabbt byta typsnitt eller fontstorlek vilket gör att texten blir "ny" för dina ögon varför du enklare hittar korrekturfel.
- Underlätta sättningen: Du kan snabbt byta typsnitt, fontstorlek eller radavstånd så det passar olika förlag. Vill du byta utseende på dina rubriker gör du det på ett ställe och det ändras i hela dokumentet. Förlaget uppskattar att du använt en bra mall eftersom det går fortare att sätta boken då.
I min pdf-fil hittar du även instruktioner för hur du ändrar grundmallen i datorn så att ALLA dina nya dokument får din fina mall. Därmed slipper du omaket att göra om den varje gång du skapar ett nytt romanprojekt.
Jag har för övrigt hört mig för med några författarkollegor angående eventuella problem med de automatiska indragen när man skapar e-böcker och det fungerar tydligen utmärkt för flera e-boksformat, men för säkerhets skull kan man skapa en pdf först.
OBS! Rutinen är skapad för PC-datorer. Själv sitter jag på Windows 7. Det kanske ser lite annorlunda ut i just din dator.
Lycka till nu med din Word-mall.
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Birgitta Hallberg » Pias skrivtips: Hjärnforskningen visar hur du når fram till dina läsare: ”Tusen tack för detta inlägg! ”
-
Birgitta Hallberg » Podd: Karaktärer (Romanfigurer): ”Lärorikt! Underhållande! Intressant! ”
-
Birgitta Hallberg » Podd: Hur hanterar man kritik?: ”Tack för ett jättebra poddavsnitt! T. ex. Hopplöshetsfasen. Åh, vad jag känner ..”
-
Alfons viberg Bengtsson » Pias skrivtips: Hur skriver du andlöst spännande?: ”Harjaergvägen 46 23254 46 Åkarp ”
-
alfons viberg bengtsson » Pias skrivtips: Hur skriver du andlöst spännande?: ”Alfons200704@gmail.com”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
mina böcker komik susanne ahlenius flickan med silverhåret manuspitch permakultur högtider filmrättigheter petra mede the charm school bibliografi aristoteles the writers little helper franskt band litet förlag oraganiskt skrivande innehåll malva b. raeanne thayne kontrakt med läsaren böcker kuliss anna jansson into the wood livet leker fatta eld håll rollen stella cameron scener enkelt miljöbeskrivning karaktärsdrag arne dahl ämne ll-förlaget lust & löften hype flickvänskontraktet bonnier förlag george rr martin korrekturfel i havet finns så många fiskar ljudboksgalan den normala världen style traditionellt förlag vinst michael gazzania motsättningar tillbaka till henne vilken typ är du? ton hoi förlag theory if mind libsyn forskning spökskrivare revy allvetande berättare alla bolag författarutbildning kuleshov-effekten love actually studie sören bondesson specifik påsk författarförbundet frdia arwen rosesund robert sapolsky webbkurs ramhandling niklas modig berättelser öppningsscen ekosystem vi for upp till mor pr romangestalter justin timerlake föreläsning expert johan arvidsson debutroman 100 första orden författarkväll lynda woodruff dödlig åtrå sandemo pitch ansatsen james v smith jr direkt miljöbeskrivning olof röhlander harry potter understanding show don't tell kriminalroman minnen av dig introvert städning gestaltande miljöbeskrivning catharina ingelman-sundberg språk lyckostunder god jul skriva prissättning books & dreams danny alegi rytm in media res frida arwen roslund skapa en mall adlibris personlighet jan arnald the definite guide to screen writing överraska dina läsare höstsol word förlagsekonomi skatt robin dunbar filmanalys nordland huvudperson stockholms körförbund pia allvetande hybridförlag nacka pod grejen med verb test den inre resan antagen konkurs högskoleprovets orddel stitcher redigera bok så överlever du en refusering coach komedi jenny dahlberg syfte författarkurs tillbaka till bromma planteringar the twilight saga save the cat! filmtips begränsat perspektiv lix sara dalengren kurs skrivglädje manus kroppsspråk vinter mittpunkt anders blomström story structure architect vändpunkt skrivfest katarina bivald inramning dagen f anders hansen förbeställ stand up fifty shades of gray sveriges bästa skrivblogg fanta ansats writers little helper pocket kristina svensson stilistiska särdrag janice hardy skrivarhandböcker litterära agenturer poesi mallar e-bok rollup #skriv2016 litterärt undertext logik en oberoende kvinna skräcknoveller rutin förlagssytem lucy dillon story trumps structure liknelser sex buskap niklas engdahl kapitel buzz anna keiler fackböcker the screen writer's workbook som eld lars wilderäng plot goal voice beskriva känn dina karaktärer elementary tempus udda julia london lögn tonalitet adjektivsjuka stockholm tvister blir det någonsin för sent? den inre positiva resan helen ekeroth högskoleprovet podcaster redigering henrik fürst anna bågestam ryltenius humor miljön fånga läsaren sofia ymén steven pinker skrivkurs pablo roberto magkänsla actionscener kretslopp läsbarhetsindex sofia fritzson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen skriv en bestseller igenkänningsfaktorn mathew l tocker refusering skrivarpodden inledning skröna instagram klimax djävulsverk den antagonistiska kraften strukturera din roman följebrev röst ylva lee lindell steven james mörkersdottir roller yttre resa ungdomsbok skräck testläsare lind & co de rotlösa larry brooks lättläst deckare ewa åkerlind stand up comedy birgitta bergin ljudbok fängsla dina läsare finlitteratur mathew l jockers the bestseller experiment överenskommelser eldbunden miljöbeskrivningar lektörsutlåtande mega-bestseller synopsis skriv dialog idé parallellhandling releasefest långtidssjuk svenska skrivpoddpriset 4-aktsmodell margit sandemo planerat skrivande författarröst organic writer miljö whip media svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset förlagsavtal facebook intervju ping pong-metoden premiss allvetande perspektiv bäraren divergent pacing katametoden korrekturgranskare harpercollins mariette lindstein skriva böcker dramaturgi harlequins författartävling 2015 miljöer faktaböcker gestaltande barnbok konsten att flirta som en gudinna peter barlach stil vanföreställning inre resa 17-stegsmodell takt gestalta förlag början kata skrivhandbok kärlek the circle bästsäljare berättarröst handling bihandling the bestseller code bokens handling pinch point ann ljungberg vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 corona karaktärer tema bestseller mål gestaltning bokrelease harlequin författartävling historisk kärleksroman harlequin johannes vivers struktur pia lerigon romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips bokrecension historical romance bok kärleksroman skrivtips pias strukturmodell dubbelspel harlequins författartävling döda poeters sällskap historisk roman roman fantasy vägen framåt falskspel covid-19 romanstruktur lektör lean författare erotik skrivpodd skönlitterärt anslag perspektiv marcus olausson redaktör plot point jodie archer film recension skrivarhandbok genre hinder konfliktupptrappning harpercollins författartävling tempo bli utgiven simona ahrnstedt filmmanus bokmanus blogg eurovision song contest konflikter facklitteratur hungerspelen tävling catrine tollström feel good frida skybäck release huvudhandling lyckas med din gestaltning boktugg novellantologi screen writing dialog skriva filmmanus character arc hunger games hitta början harlequin författartävling 2015 allt hopp är ute elisabeth akteus rex vågspel ordberoende förlag twist veronica roth story engineering hjärnan spänning bokens tema skriva facklitteratur sekten på dimön topic vuxenlitteratur känslor john yorke agenturer akademiskt språk outliner antagonist strukturmodell valet öka drivet i din berättelse skrivblogg förväntningar berättare skiftande perspektiv målgrupp romantisk komedi osynlig berättarröst författarskap tillbakablick skrivprocess längd avatar novell research agenter vardagligt språk stieg larsson nobelpriset i litteratur svenska skrivbloggpriset hur en bok bör skrivas 100 ord höst siri arvidsson scandalous desires detta är lean slutscen lennart guldbrandsen hierarkier hemsida skrivregler sommar camilla davidsson historieberättare pär åhlström vilseledning peter magnusson harper collins uc midsommar filmrecension relationsroman blake snyder gömd tajming brainstorming medveten författare rättigheter spex flicka försvunnen vi och dem mia bergenheim bokbeat det allvetande perspektivet organiskt skrivande lucia tankevurpa analys dunbars tal skatteregler egenutgivning head hopping att skriva under hot författarträff skriv klart symbolik sagan om is och eld tema, idé, koncept, premiss och intrig mall på denna grund ljusets väktare drivkrafter konsten att vara caroline roald dahl manustävling omslag skriv enkelt vuxenroman gröna fingrar sökes leona mitt i nacka revolt akter eleine eksvärd refererande miljöbeskrivning försaka kontrakt med läsarna brenda novak jenny rogneby oanständiga berättelser youtube svenska akademien indirekt miljöbeskrivning stökigt nybörjarmisstag dramatrugi författarplattform passiva meningar sexchock måns zelmerlöw chic lit marknadsföring öka drivet med rätt pacing ylva arvidsson hisspresentation erotisk deckare frans jeppsson wall twitter lb förlag karin smirnoff ylva, johan och siri arvidsson ängelns coctail tvist richard dawkins säljkurs fällor jul klimatriksdag tempväxling läsupplevelse lisa cron kursportal neurologi catoblepas förlag kreditupplysning objektivt perspektiv radio p1 sara lövenstam theres wittgren titanic gimmick rabén & sjögren intrig synlig berättarröst antologi debutera fokus spegelneuroner viberg förlag tone sanning hjärtats dårskap hjärtan av jazz logiska fel anna bågstam ryltenius vad gick fel? arv adjektiv bokens premiss kill your darlings delilah marvell piratförlaget pseudonymer game of thrones anders nyman snackis noveller marie-louise fritzén susanne collins metaforer högläsning sättning fal bygg din egen mall sanna ivarsson tärningen är kastad begär distribution tryckt bok word-mallar lyrik litterära agenter susan wiggs författarkliniken bob dylan hjärnforskning tara westover årstider permakultur! framtiden i din trädgård sveriges bästa skrivpodd filteruttryck gone girl bokskåpets hemlighet sociala media forum förlag förstärka livet motorcyklar och andra omöjliga projekt elisabeth hoyt upplösning covid eldskytten slut vår pensionatet vid världens ände skrivmingel förläggare matthew l jocker så skapar du en bra tvist victoria lynn schmidt skrivarkurs eva ludvigsen flesch-kincaid klimatet erotisk roman save the cat twlightsagan itunes klarar du de svåra orden vingar av rök koncept på denne grund godmorgon världen sanning med modifikation national treasure svåra ord skrivartips storytel k.m. weiland dagny carlsson dave eggers bones sickla beskrivande bokens intrig perspektivbyte mariette linden sagan om isfolket syd field åsa böker bakgrund lyckas ännu mer med din gestaltning bokens koncept word-mall loppet biintrig nattlöpare bonnier carlsen kostnader bokus dokument annika estassy trigger mitt i titel skriv2016 faktabok tryck bokformat bygg din egen word-mall dikter leona tärningen är kastad histrisk kärleksroman populärlitteratur olga rönnberg referera socialt umgänge extrovert romantik månpocket show don't tell din hjärna allt jag fått lära mig den viktiga ansatsen ett oemotståndligt förslag gestaltningsbibeln berättad prosa the girl on the train sarah dawn finer
Har försökt utan att lyckas.
Önskemålet är att en vän fritt skall kunna göra alla typer av redigeringar i mitt word dokument. Som nu är går det inte.
Är detta rätt väg?
Efter arkiv och info markerar jag markera Öppna Skydda dokument och rutan blir svart som du säger och 6 alternativ visar sig. Vilken skall jag välja om jag helt vill ta bort skrivskyddet. Antar att jag skall välja Begränsa redigeringar och därefter låter jag Format begränsningar vara orörd och under Redigreringsbegränsningar väljer Kommentarer och sedan under Undantag väljer jag gruppen Alla. Sista val är Starta tvingande skydd och där väljer jag Ja starta tvingade skydd-rätt? Önskar ej använda lösenord!
Har skrivit en bok (nästan klar) på 370 sidor i Open Office Writer som är ett klumpigt vertyg tex indrag med blankstegs tangenten och annat. Har tänkt att överföra den till Word. Hur gör jag detta lättast? Måste jag först nollställa alla indrag och nytt stycke mm?
Med vänlig hälsning, Patricia
Tack på förhand!
Med vänlig hälsning Anna Maria
30 juli 2018 18:04:51
Jag har just skrivit klar en roman (deckare) bestående av ca 460 sidor i sammanlagt 25 word-filer.
Jag har just börjat använd en del av de fakta som du tar upp i wordmall2.pdf och har skapat en mall och börjat rätta upp. Det går ju ganska fort men har några grundläggande frågor som vore bra att veta innan jag gör för mycket:
1) Jag antar att man skall skicka in till förlag printat på papper. Är det önskvärt med dubbelsidig eller enkelsidig print?
2) Du skrev att förlag föredrar 1.5 radavstånd. Är det för läsbarhet?
3) Vilket typsnitt skulle du rekommendera?
4) Vilken fontstorlek skulle du rekommendera?
Jag har ytterligare några lite mer detaljerade frågor av skrivteknisk natur. Har du möjlighet att besvara dem om jag skickar frågorna? (Det är inga mängder, några frågor ungefär som ovan.)
Vidare. Om du skulle läsa och kommentera min roman, ca 460 sidor, vad skulle det kosta, på ett ungefär?
Mvh Olle Hedberg
Tack för world-mallen, som jag fann via ditt inlägg i Författare på facebook!
Kan man prenumerera på din blogg på så vis att det kommer ett meddelande på mail när du skrivit ett nytt inlägg?
Vänlig häslning
Titti
Kram Pia