Pias skrivtips: Bygg din egen Word-mall
Jag har märkt att många som skriver böcker inte vet hur man bygger en enkel mall för sitt skrivprojekt.
Många vet inte ens hur man gör ett indrag. Man hoppar istället med blankstegstangenten. Det skapar stora problem vid sättningen av den färdiga boken.
Därför kommer idag en snabbguide hur du skapar din egen Word-mall för just ditt skrivprojekt.
Jag bifogar den som en pdf-fil eftersom den är så full med bilder och pilar och gör såhär att jag inte kan förmedla det direkt i bloggen.
- Wordmall2.pdf 1.9 MB
OBS! Vill du veta födelarna med en mall? Artikeln är så lång att du måste klicka på Läs hela inlägget för att se resten.
FÖRDELEN MED ATT ANVÄNDA EN MALL FÖR SINA SKRIVPROJEKT
Fördelarna är många.
- Underlätta skrivandet: Du kan snabbt hoppa mellan olika kapitel. Du kan till och med flytta hela kapitel genom att klickdra. Du kan dölja text som du funderar på om du ska ha kvar eller inte och ta fram den igen när du vill.
- Underlätta redigeringen: Du kan snabbt byta typsnitt eller fontstorlek vilket gör att texten blir "ny" för dina ögon varför du enklare hittar korrekturfel.
- Underlätta sättningen: Du kan snabbt byta typsnitt, fontstorlek eller radavstånd så det passar olika förlag. Vill du byta utseende på dina rubriker gör du det på ett ställe och det ändras i hela dokumentet. Förlaget uppskattar att du använt en bra mall eftersom det går fortare att sätta boken då.
I min pdf-fil hittar du även instruktioner för hur du ändrar grundmallen i datorn så att ALLA dina nya dokument får din fina mall. Därmed slipper du omaket att göra om den varje gång du skapar ett nytt romanprojekt.
Jag har för övrigt hört mig för med några författarkollegor angående eventuella problem med de automatiska indragen när man skapar e-böcker och det fungerar tydligen utmärkt för flera e-boksformat, men för säkerhets skull kan man skapa en pdf först.
OBS! Rutinen är skapad för PC-datorer. Själv sitter jag på Windows 7. Det kanske ser lite annorlunda ut i just din dator.
Lycka till nu med din Word-mall.
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Alfons viberg Bengtsson » Pias skrivtips: Hur skriver du andlöst spännande?: ”Harjaergvägen 46 23254 46 Åkarp ”
-
alfons viberg bengtsson » Pias skrivtips: Hur skriver du andlöst spännande?: ”Alfons200704@gmail.com”
-
alfons viberg bengtsson » Pias skrivtips: Hur skriver du andlöst spännande?: ”A”
-
Carl » Pias skrivtips: Har längden betydelse?: ”Vilken fantastiskt bra artikel! Tack för detta! Jag undrar hur du ser på lagom l..”
-
Mona Thorén » Pias skrivtips: Har längden betydelse?: ”Jag har skrivit ett manus innehållande 115 000 ord. När lektör nr 2 började ta i..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
gestaltningsbibeln ett oemotståndligt förslag den viktiga ansatsen allt jag fått lära mig din hjärna sarah dawn finer the girl on the train berättad prosa bibliografi aristoteles the writers little helper franskt band litet förlag petra mede the charm school raeanne thayne kontrakt med läsaren böcker kuliss anna jansson populärlitteratur histrisk kärleksroman leona tärningen är kastad stella cameron scener enkelt miljöbeskrivning karaktärsdrag into the wood livet leker fatta eld håll rollen lust & löften hype flickvänskontraktet bonnier förlag bonnier carlsen nattlöpare biintrig sagan om isfolket mariette linden perspektivbyte bokens intrig beskrivande sickla åsa böker syd field dagny carlsson k.m. weiland storytel skrivartips bones dave eggers spökskrivare revy allvetande berättare alla bolag författarutbildning svåra ord national treasure sanning med modifikation erotisk roman klimatet flesch-kincaid eva ludvigsen skrivarkurs klarar du de svåra orden itunes twlightsagan save the cat öppningsscen ekosystem vi for upp till mor pr romangestalter webbkurs ramhandling niklas modig berättelser livet motorcyklar och andra omöjliga projekt förstärka forum förlag sociala media covid upplösning elisabeth hoyt permakultur! framtiden i din trädgård årstider tara westover hjärnforskning bokskåpets hemlighet gone girl filteruttryck sveriges bästa skrivpodd minnen av dig introvert städning gestaltande miljöbeskrivning catharina ingelman-sundberg harry potter understanding show don't tell kriminalroman sanna ivarsson bygg din egen mall fal sättning begär tärningen är kastad marie-louise fritzén noveller snackis anders nyman högläsning metaforer susanne collins delilah marvell kill your darlings bokens premiss adjektiv arv jan arnald the definite guide to screen writing stockholms körförbund pia allvetande hybridförlag nacka vad gick fel? anna bågstam ryltenius logiska fel hjärtan av jazz test den inre resan antagen konkurs spegelneuroner fokus coach komedi jenny dahlberg syfte författarkurs högskoleprovets orddel stitcher redigera bok så överlever du en refusering tempväxling klimatriksdag jul fällor säljkurs richard dawkins kursportal lisa cron läsupplevelse kroppsspråk vinter mittpunkt anders blomström story structure architect tvist ängelns coctail katarina bivald inramning dagen f anders hansen frans jeppsson wall erotisk deckare författarplattform dramatrugi nybörjarmisstag stökigt indirekt miljöbeskrivning förbeställ stand up fifty shades of gray sveriges bästa skrivblogg brenda novak kontrakt med läsarna försaka refererande miljöbeskrivning eleine eksvärd stilistiska särdrag janice hardy skrivarhandböcker en oberoende kvinna skräcknoveller rutin förlagssytem lucy dillon akter revolt mitt i nacka leona ljusets väktare på denna grund mall tema, idé, koncept, premiss och intrig manustävling roald dahl konsten att vara caroline drivkrafter lars wilderäng plot goal voice beskriva känn dina karaktärer fackböcker the screen writer's workbook som eld julia london lögn tonalitet adjektivsjuka stockholm elementary tempus udda spex rättigheter medveten författare tvister anna bågestam ryltenius humor miljön fånga läsaren sofia ymén steven pinker brainstorming tajming gömd blake snyder camilla davidsson sommar skrivregler hemsida hierarkier skrivkurs pablo roberto magkänsla skrivarpodden inledning skröna instagram skriv en bestseller igenkänningsfaktorn mathew l tocker refusering djävulsverk svenska skrivbloggpriset nobelpriset i litteratur stieg larsson röst följebrev research mörkersdottir steven james yttre resa skrivprocess skräck tillbakablick romantisk komedi målgrupp skiftande perspektiv berättare larry brooks öka drivet i din berättelse deckare birgitta bergin ljudbok valet fängsla dina läsare the bestseller experiment finlitteratur mathew l jockers miljöbeskrivningar överenskommelser eldbunden mega-bestseller lektörsutlåtande bokens tema skriv dialog idé releasefest parallellhandling ordberoende förlag vågspel twist margit sandemo författarröst planerat skrivande hitta början organic writer character arc svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset skriva filmmanus novellantologi boktugg lyckas med din gestaltning facebook allvetande perspektiv huvudhandling divergent pacing katametoden tävling harpercollins hungerspelen skriva böcker dramaturgi eurovision song contest blogg faktaböcker filmmanus simona ahrnstedt konsten att flirta som en gudinna peter barlach stil konfliktupptrappning inre resa 17-stegsmodell takt recension förlag plot point kata skrivhandbok marcus olausson anslag bästsäljare berättarröst handling bihandling the bestseller code bokens handling pinch point ann ljungberg vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 corona karaktärer tema bestseller mål gestaltning bokrelease harlequin författartävling historisk kärleksroman harlequin johannes vivers struktur pia lerigon romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips bokrecension historical romance bok kärleksroman skrivtips pias strukturmodell dubbelspel harlequins författartävling döda poeters sällskap historisk roman roman fantasy vägen framåt falskspel covid-19 romanstruktur lektör lean författare erotik skrivpodd skönlitterärt the circle perspektiv kärlek redaktör jodie archer början film gestalta skrivarhandbok genre hinder vanföreställning harpercollins författartävling tempo barnbok bli utgiven gestaltande bokmanus miljöer harlequins författartävling 2015 konflikter facklitteratur mariette lindstein korrekturgranskare catrine tollström feel good frida skybäck release bäraren screen writing dialog premiss ping pong-metoden intervju förlagsavtal hunger games whip media miljö allt hopp är ute harlequin författartävling 2015 elisabeth akteus rex svenska skrivpoddpriset långtidssjuk 4-aktsmodell story engineering veronica roth hjärnan spänning skriva facklitteratur synopsis topic sekten på dimön känslor john yorke vuxenlitteratur akademiskt språk outliner agenturer antagonist stand up comedy strukturmodell skrivblogg förväntningar ewa åkerlind lättläst de rotlösa testläsare lind & co ungdomsbok osynlig berättarröst författarskap roller avatar längd ylva lee lindell novell vardagligt språk agenter den antagonistiska kraften strukturera din roman klimax scandalous desires detta är lean slutscen lennart guldbrandsen hur en bok bör skrivas 100 ord höst siri arvidsson historieberättare pär åhlström vilseledning peter magnusson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen sofia fritzson läsbarhetsindex kretslopp actionscener henrik fürst redigering podcaster högskoleprovet harper collins uc midsommar filmrecension relationsroman flicka försvunnen vi och dem helen ekeroth den inre positiva resan blir det någonsin för sent? tankevurpa analys dunbars tal mia bergenheim bokbeat det allvetande perspektivet organiskt skrivande lucia skriv klart symbolik sagan om is och eld skatteregler egenutgivning head hopping att skriva under hot författarträff sex liknelser story trumps structure anna keiler buzz kapitel niklas engdahl buskap logik undertext litterärt #skriv2016 omslag skriv enkelt vuxenroman gröna fingrar sökes jenny rogneby oanständiga berättelser youtube svenska akademien rollup e-bok mallar poesi litterära agenturer passiva meningar sexchock måns zelmerlöw kristina svensson pocket writers little helper ansats fanta skrivfest vändpunkt chic lit marknadsföring öka drivet med rätt pacing ylva arvidsson hisspresentation manus skrivglädje twitter lb förlag karin smirnoff ylva, johan och siri arvidsson save the cat! the twilight saga planteringar tillbaka till bromma kurs sara dalengren lix begränsat perspektiv filmtips sara lövenstam theres wittgren titanic gimmick neurologi catoblepas förlag kreditupplysning objektivt perspektiv radio p1 grejen med verb pod rabén & sjögren intrig synlig berättarröst antologi debutera huvudperson nordland filmanalys robin dunbar viberg förlag tone sanning hjärtats dårskap piratförlaget pseudonymer game of thrones skatt förlagsekonomi word höstsol överraska dina läsare rytm danny alegi personlighet adlibris skapa en mall frida arwen roslund in media res språk books & dreams prissättning skriva god jul lyckostunder susan wiggs författarkliniken bob dylan distribution tryckt bok word-mallar lyrik litterära agenter sandemo dödlig åtrå lynda woodruff olof röhlander direkt miljöbeskrivning james v smith jr ansatsen pitch föreläsning justin timerlake författarkväll 100 första orden debutroman johan arvidsson expert förläggare matthew l jocker så skapar du en bra tvist victoria lynn schmidt eldskytten slut vår pensionatet vid världens ände skrivmingel studie love actually kuleshov-effekten robert sapolsky frdia arwen rosesund författarförbundet påsk specifik sören bondesson forskning libsyn theory if mind vingar av rök koncept på denne grund godmorgon världen tillbaka till henne motsättningar michael gazzania hoi förlag ton vilken typ är du? i havet finns så många fiskar korrekturfel george rr martin vinst traditionellt förlag style den normala världen ljudboksgalan ll-förlaget ämne arne dahl bakgrund lyckas ännu mer med din gestaltning bokens koncept word-mall loppet mitt i titel skriv2016 faktabok kostnader bokus dokument annika estassy trigger malva b. innehåll oraganiskt skrivande tryck bokformat bygg din egen word-mall dikter månpocket show don't tell olga rönnberg referera socialt umgänge extrovert romantik flickan med silverhåret susanne ahlenius komik mina böcker filmrättigheter högtider permakultur manuspitch
Har försökt utan att lyckas.
Önskemålet är att en vän fritt skall kunna göra alla typer av redigeringar i mitt word dokument. Som nu är går det inte.
Är detta rätt väg?
Efter arkiv och info markerar jag markera Öppna Skydda dokument och rutan blir svart som du säger och 6 alternativ visar sig. Vilken skall jag välja om jag helt vill ta bort skrivskyddet. Antar att jag skall välja Begränsa redigeringar och därefter låter jag Format begränsningar vara orörd och under Redigreringsbegränsningar väljer Kommentarer och sedan under Undantag väljer jag gruppen Alla. Sista val är Starta tvingande skydd och där väljer jag Ja starta tvingade skydd-rätt? Önskar ej använda lösenord!
Har skrivit en bok (nästan klar) på 370 sidor i Open Office Writer som är ett klumpigt vertyg tex indrag med blankstegs tangenten och annat. Har tänkt att överföra den till Word. Hur gör jag detta lättast? Måste jag först nollställa alla indrag och nytt stycke mm?
Med vänlig hälsning, Patricia
Tack på förhand!
Med vänlig hälsning Anna Maria
30 juli 2018 18:04:51
Jag har just skrivit klar en roman (deckare) bestående av ca 460 sidor i sammanlagt 25 word-filer.
Jag har just börjat använd en del av de fakta som du tar upp i wordmall2.pdf och har skapat en mall och börjat rätta upp. Det går ju ganska fort men har några grundläggande frågor som vore bra att veta innan jag gör för mycket:
1) Jag antar att man skall skicka in till förlag printat på papper. Är det önskvärt med dubbelsidig eller enkelsidig print?
2) Du skrev att förlag föredrar 1.5 radavstånd. Är det för läsbarhet?
3) Vilket typsnitt skulle du rekommendera?
4) Vilken fontstorlek skulle du rekommendera?
Jag har ytterligare några lite mer detaljerade frågor av skrivteknisk natur. Har du möjlighet att besvara dem om jag skickar frågorna? (Det är inga mängder, några frågor ungefär som ovan.)
Vidare. Om du skulle läsa och kommentera min roman, ca 460 sidor, vad skulle det kosta, på ett ungefär?
Mvh Olle Hedberg
Tack för world-mallen, som jag fann via ditt inlägg i Författare på facebook!
Kan man prenumerera på din blogg på så vis att det kommer ett meddelande på mail när du skrivit ett nytt inlägg?
Vänlig häslning
Titti
Kram Pia