ELdbunden av Ylva Lee Lindell
Jag köpte boken Eldbunden av Ylva Lee Lindell på bokmässan Andra Världar tidigare i somras. Och jag skulle ha följt Ylvas råd och köpt bok 2 i samma serie. Fast nu har jag ju en väldigt bra anledning att träffa henne igen på den stora bokmässan i Göteborg i höst :)
Eldbunden är första boken i en serie om tre, om jag förstått Ylva rätt. Det är en fantasy som utspelar sig i Europa, fast när är lite av ett mysterium. Någon gång i framtiden gissar jag, men inte jättelångt fram i tiden för det finns bilar, eller så kanske det är nutid rent utav. Det spelar egentligen ingen större roll.
Skälet till att jag skriver "någonstans i Europa" är att Ylva Lee aldrig berättar var skolan ligger där allting utspelar sig och det är ett stort problem, för jag har kört gissningsleken hela boken igenom.
Huvudpersonen Mindra bor på en internatskola eftersom hennes fosterföräldrar inte vill ta hand om henne längre då hon börjar brinna flera gånger i veckan. Ja, det blir ju ett problem även på internatet där ingen vill vara hennes vän. En dag kommer en ny kille till skolan, den ursnygga Bastian, som oväntat blir intresserad av Mindra.
Bastians föräldrar är från England, men han har de senaste åren bott hos sin farbror i Frankrike. Så åter igen undrar jag i vilket land skolan ligger. En del av namnen är rätt engelska, men vid ett tillfälle pluggar Mindra engelska glosor och är man infödd britt eller går i en skola i ett engelsktalande land så får man ju inte engelska glosor i läxa. Det får man om man är svensk och bor i Sverige. Men på ett annat ställe får jag veta att Mindra varit i London ett år tidigare, vilket borde betyda att skolan eller hennes fosterföräldrar bor i England - för varför skulle hon annars åka på utflykt till London? Det är ju inget man bara gör över dagen sådär och det är få skolor som låter eleverna åka iväg på långresa - framför allt inte en elev som Mindra som kan börja brinna närsomhelst. Åter igen kan jag inte låta bli att undra var denna skola är placerad egentligen. Och om om Mindra har bott i England stora delar av sitt liv så är ju engelskan hennes modersmål och då behöver man definitivt inte plugga engelska glosor.
Värre blir det när skolans vaktmästare Vika tar hjälp av den den snygga Delhad för att "rädda" Bastian och Mindra och tar dem med på en lång resa för att gömma sig från de onda i norr. Här får vi veta att de aldrig passerar vatten och så småningom kommer de till de spanska bergen. Aha, tänker jag - inte passera vatten - då kan skolan varken ha legat i Norden eller i Storbritannien. Men varför använder då Mindra så typiskt svenska uttryck som "Så in i Norden"? Jag tror knappast tyskar eller fransmän skulle säga så. Det är ett uttryck som bara kan användas av oss som kommer från Norden.
Och varför sällskapet överger ambulansen och bestämmer sig för att gå i fem dagar när bensinen tar slut - istället för att gå till närmaste bensinmack, fylla på en dunk, gå tillbaka till bilen, tanka bilen och köra vidare - det får vi aldrig veta. Nej, varför de går och går och går och inte skaffar någon ny bil det förblir en gåta. Trots att det är så farligt att färdas i det fria så lägger sällskapet många dagar på att ta sig till Delhads hus, när de hade kunnat tillryggalägga sträckan på några timmar med en bil. Och när Dehlhads hus visar sig vara himla flott och ha allsköns tekniska apparater så förblir det en ännu större gåta att de åter igen bestämmer sig för att gå. Ett sådant hus borde ju rimligen komma med ett antal flotta bilar. Men inte ens en förklaring till avsaknaden av bilar får vi i boken.
Det är sådana saker som stör mig. Det är inte en ologisk sak, utan massvis. Den vita mattan blir i nästa scen vinröd. Mindra är supertrött hela tiden medan Bastian, som förlorat mer blod än det finns i tio människor tillsammans, är pigg och alert. Skolans rektor ska enligt Vika vara lugn och snäll, men har mest ett hiskeligt humör. Det snöar ymnigt på kvällen så att det blir jättelika snöhögar på flera meter och morgonen därpå är snön i princip bortsmällt. Fjädrar luktar (vaddå undrade jag?) och blodiga fjädrar är mjuka och fjuniga ... Nej, blodiga fjädrar kan inte vara mjuka och fjuniga - de måste ju vara hemskt kladdiga, tänker jag. Och Mindra går med byxorna vid knäna och då lägger först Vika armen om henne och sedan Bastian, så jag ser framför mig en halvnaken kvinna med två män som håller armen om henne samtidigt ... Och hur kan man titta någon i ögonen om denne håller om dig bakifrån? Både Cassandra och Mindra kallas för "Bambi" i olika scener. Och hur Delhads hus kan ligga vid havet när de precis vandrat i flera dagar uppför berg - det övergår mitt förstånd alldeles. Varför äter de inte mackor så de slipper göra upp eld - framför allt som de hade mackor med sig och elden lockar till sig fienden? Och hur kunde den hatade Isa ta sig hela vägen från norr till Spanien med skadade vingar trots att Delhad bara lyckades tack vare att han hade så många vänner som gömde honom, det får vi heller aldrig veta. Och tillhör Gecko de onda i norr eller inte? Om han gör det - varför välkomnas han då in av skogsdryaderna?
Ja, det är finns en hel del felaktigheter i boken som en duktig lektör eller korrekturläsare borde ha påpekat för författaren. Att det är så pass många ologiska missar drar ned helheten, för det stannar upp läsförståelsen och gör att jag funderar på saker som egentligen är helt orelevant för boken.
Trots det älskade jag boken. Och skälet är enkelt: Boken har nämligen en väldigt stark kärlekshistoria. Eller rättare sagt två kärlekshistorier.
Redan från början blir Bastian och Mindra upp över öronen förälskade i varandra. Det är rätt trevligt, men de får ju varandra omedelbart så det finns ingen spänning som ska övervinnas varför den kärlekshistorien blir rätt trist.
Men så kommer Delhad in i bilden och det tar inte lång tid innan det sprakar av återhållna känslor mellan honom och Mindra. Ju längre in i boken vi kommer desto mer djupnar deras relation och här har vi bokens stora behållning: Kärlekshistorien mellan Dehlad och Mindra är det som lyfter hela boken och får mig att vilja läsa nästa bok i serien. Och Mindra ställer den mycket relevanta frågan som säkert gäckat mänskligheten i alla tider: Kan man älska två män samtidigt?
Jag som älskar triangeldramor blev helt såld.
Jag förstår att boken går hem hos många tonåringar, för Mindra är rätt barnslig och tonårstrotsig. Att Delhad - som förvisso ser ut som en tonåring, men som levt i flera hundra år - faller för henne, var från början en gåta. Men så småningom förstår jag varför och då känns det självklart att han blir förälskad i henne. Här har Ylva Lee verkligen lyckats få fram orsaken till hans känslor.
Sedan är boken löjligt platonisk. Det känns som den är skriven för en amerikansk marknad. Att döda går bra, men att ha sex går inte an. Som läsare får jag nöja mig med några kyssar för den äldre Vika ser till att Mindra och Bastian inte hamnar i samma sovrum - för ajabaja vad kan då hända? Som svensk tycker jag ju att det är lite löjligt att två ungdomar i övre tonåren som älskar varandra inte får sova ihop.
Själva storylinen, förutom kärlekshistorien, är väldigt vag. Bastian och Mindra måste fly och så långt är allt väl. Sedan flyr de och hela tiden hotar faran från Norr vilket gör det farligt att vistas utomhus. Åter igen en helt okej plott. Det är bara det att de inte hade behövt vistas utomhus om de varit smarta att köra bil. Men nu tvingar författaren ut sina karaktärer i naturen (tyvärr utan att förklara varför för oss läsare) och då borde det rimligen hända något - en attack eller något liknande. Men nej, de går och går och går och inget händer. I varje fall inte från norr. Det enda läskiga som dyker upp är den onda Gecko, men om han är utsänd från norr eller inte framkommer aldrig. Han är egentligen ute efter att hämnas på Delhad.
Så själva fantasystoryn haltar. Men kärlekshistorien är fantastisk. Och jag som älskar kärlek går igång på det här totalt. Jag ska erkänna - jag ville helst inte lägga boken ifrån mig, så bra var den. Och det trots alla brister jag berättat om.
Kram Pia
Boken kan ni köpa här:
Adlibris
Bokus
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Birgitta Hallberg » Pias skrivtips: Hjärnforskningen visar hur du når fram till dina läsare: ”Tusen tack för detta inlägg! ”
-
Birgitta Hallberg » Podd: Karaktärer (Romanfigurer): ”Lärorikt! Underhållande! Intressant! ”
-
Birgitta Hallberg » Podd: Hur hanterar man kritik?: ”Tack för ett jättebra poddavsnitt! T. ex. Hopplöshetsfasen. Åh, vad jag känner ..”
-
Alfons viberg Bengtsson » Pias skrivtips: Hur skriver du andlöst spännande?: ”Harjaergvägen 46 23254 46 Åkarp ”
-
alfons viberg bengtsson » Pias skrivtips: Hur skriver du andlöst spännande?: ”Alfons200704@gmail.com”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
anna bågstam ryltenius logiska fel hjärtan av jazz hjärtats dårskap sanning tone viberg förlag robin dunbar filmanalys grejen med verb test den inre resan antagen konkurs spegelneuroner titanic theres wittgren sara lövenstam radio p1 objektivt perspektiv kreditupplysning catoblepas förlag neurologi gimmick lisa cron läsupplevelse tempväxling klimatriksdag jul fällor säljkurs richard dawkins kursportal manus kroppsspråk vinter mittpunkt anders blomström story structure architect tvist erotisk deckare hisspresentation ylva arvidsson öka drivet med rätt pacing marknadsföring chic lit sexchock passiva meningar författarplattform dramatrugi nybörjarmisstag stökigt indirekt miljöbeskrivning förbeställ stand up youtube oanständiga berättelser jenny rogneby brenda novak kontrakt med läsarna försaka refererande miljöbeskrivning eleine eksvärd akter revolt mitt i nacka leona gröna fingrar sökes vuxenroman skriv enkelt omslag #skriv2016 konsten att vara caroline drivkrafter ljusets väktare på denna grund mall tema, idé, koncept, premiss och intrig manustävling roald dahl skriv klart författarträff att skriva under hot head hopping egenutgivning skatteregler sagan om is och eld symbolik tankevurpa lucia organiskt skrivande det allvetande perspektivet bokbeat mia bergenheim dunbars tal analys blir det någonsin för sent? den inre positiva resan helen ekeroth vi och dem tajming gömd blake snyder relationsroman filmrecension midsommar uc harper collins högskoleprovet podcaster pär åhlström historieberättare camilla davidsson sommar skrivregler hemsida hierarkier skrivkurs slutscen detta är lean scandalous desires siri arvidsson höst 100 ord hur en bok bör skrivas lennart guldbrandsen the girl on the train berättad prosa gestaltningsbibeln ett oemotståndligt förslag den viktiga ansatsen allt jag fått lära mig din hjärna sarah dawn finer show don't tell månpocket romantik extrovert socialt umgänge referera olga rönnberg innehåll malva b. raeanne thayne kontrakt med läsaren böcker kuliss anna jansson populärlitteratur titel mitt i trigger annika estassy dokument bokus kostnader faktabok skriv2016 biintrig loppet word-mall bokens koncept lyckas ännu mer med din gestaltning bakgrund arne dahl åsa böker syd field sagan om isfolket mariette linden perspektivbyte bokens intrig beskrivande sickla dave eggers dagny carlsson k.m. weiland storytel skrivartips bones national treasure sanning med modifikation godmorgon världen på denne grund koncept vingar av rök theory if mind libsyn twlightsagan save the cat erotisk roman klimatet flesch-kincaid eva ludvigsen skrivarkurs klarar du de svåra orden itunes matthew l jocker förläggare skrivmingel pensionatet vid världens ände vår slut eldskytten victoria lynn schmidt så skapar du en bra tvist föreläsning expert johan arvidsson debutroman 100 första orden författarkväll justin timerlake dödlig åtrå sandemo pitch ansatsen james v smith jr direkt miljöbeskrivning olof röhlander lynda woodruff författarkliniken susan wiggs litterära agenter lyrik word-mallar tryckt bok distribution bob dylan språk lyckostunder god jul skriva prissättning books & dreams rytm in media res frida arwen roslund skapa en mall adlibris personlighet danny alegi the definite guide to screen writing överraska dina läsare höstsol word förlagsekonomi skatt game of thrones synopsis skriva facklitteratur spänning hjärnan story engineering veronica roth ordberoende förlag vågspel twist elisabeth akteus rex författarröst planerat skrivande miljö hunger games character arc skriva filmmanus screen writing novellantologi boktugg lyckas med din gestaltning facebook huvudhandling release frida skybäck svenska skrivbloggpriset den antagonistiska kraften strukturera din roman vardagligt språk agenter research novell mörkersdottir steven james yttre resa tillbakablick författarskap osynlig berättarröst romantisk komedi målgrupp skiftande perspektiv berättare deckare ewa åkerlind förväntningar birgitta bergin ljudbok antagonist akademiskt språk agenturer outliner överenskommelser eldbunden miljöbeskrivningar topic sekten på dimön filmmanus simona ahrnstedt bli utgiven tempo harpercollins författartävling vanföreställning inre resa genre skrivarhandbok pacing catrine tollström korrekturgranskare harpercollins mariette lindstein skriva böcker dramaturgi eurovision song contest miljöer faktaböcker skrivhandbok kärlek the circle bästsäljare berättarröst recension film jodie archer plot point författare lean lektör handling bihandling corona karaktärer tema romanstruktur covid-19 historisk roman gestaltning döda poeters sällskap harlequins författartävling pias strukturmodell harlequin skrivtips kärleksroman struktur pia lerigon romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips bokrecension historical romance bok johannes vivers historisk kärleksroman harlequin författartävling dubbelspel bokrelease mål bestseller vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 ann ljungberg roman fantasy vägen framåt falskspel erotik pinch point bokens handling the bestseller code kata början förlag gestalta skrivpodd skönlitterärt anslag perspektiv marcus olausson redaktör bokmanus blogg harlequins författartävling 2015 konflikter facklitteratur hungerspelen tävling katametoden feel good takt 17-stegsmodell hinder konfliktupptrappning stil peter barlach konsten att flirta som en gudinna barnbok gestaltande mega-bestseller lektörsutlåtande john yorke vuxenlitteratur känslor finlitteratur the bestseller experiment mathew l jockers fängsla dina läsare stand up comedy strukturmodell valet öka drivet i din berättelse skrivblogg lättläst larry brooks de rotlösa lind & co testläsare skräck ungdomsbok roller skrivprocess längd avatar ylva lee lindell röst följebrev nobelpriset i litteratur stieg larsson djävulsverk klimax divergent bäraren allvetande perspektiv dialog premiss ping pong-metoden intervju förlagsavtal svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset whip media organic writer hitta början harlequin författartävling 2015 allt hopp är ute margit sandemo långtidssjuk 4-aktsmodell svenska skrivpoddpriset releasefest parallellhandling idé skriv dialog bokens tema jan arnald arv adjektiv bokens premiss kill your darlings delilah marvell piratförlaget pseudonymer högläsning anders nyman snackis noveller marie-louise fritzén susanne collins metaforer sättning fal bygg din egen mall sanna ivarsson tärningen är kastad begär catharina ingelman-sundberg gestaltande miljöbeskrivning städning introvert minnen av dig kriminalroman understanding show don't tell harry potter bokskåpets hemlighet hjärnforskning tara westover årstider permakultur! framtiden i din trädgård sveriges bästa skrivpodd filteruttryck gone girl covid sociala media forum förlag förstärka livet motorcyklar och andra omöjliga projekt elisabeth hoyt upplösning webbkurs romangestalter pr vi for upp till mor ekosystem öppningsscen berättelser niklas modig ramhandling kuleshov-effekten robert sapolsky frdia arwen rosesund författarförbundet påsk specifik sören bondesson studie love actually svåra ord författarutbildning alla bolag allvetande berättare revy spökskrivare forskning motsättningar michael gazzania hoi förlag ton vilken typ är du? tillbaka till henne george rr martin vinst traditionellt förlag style den normala världen ljudboksgalan i havet finns så många fiskar korrekturfel nattlöpare bonnier carlsen bonnier förlag flickvänskontraktet hype lust & löften ll-förlaget ämne into the wood karaktärsdrag miljöbeskrivning enkelt scener stella cameron håll rollen fatta eld livet leker oraganiskt skrivande tryck bokformat bygg din egen word-mall dikter leona tärningen är kastad histrisk kärleksroman petra mede litet förlag franskt band the writers little helper aristoteles bibliografi the charm school komik mina böcker filmrättigheter högtider permakultur manuspitch flickan med silverhåret susanne ahlenius igenkänningsfaktorn skriv en bestseller instagram skröna inledning skrivarpodden refusering mathew l tocker vilseledning peter magnusson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen sofia fritzson läsbarhetsindex kretslopp actionscener magkänsla pablo roberto brainstorming steven pinker sofia ymén fånga läsaren miljön humor anna bågestam ryltenius henrik fürst redigering tvister medveten författare rättigheter spex flicka försvunnen elementary stockholm adjektivsjuka tonalitet lögn julia london udda tempus fackböcker känn dina karaktärer beskriva voice plot goal lars wilderäng som eld the screen writer's workbook story trumps structure anna keiler buzz kapitel niklas engdahl buskap sex liknelser lucy dillon förlagssytem rutin skräcknoveller en oberoende kvinna logik undertext litterärt svenska akademien rollup e-bok mallar poesi litterära agenturer skrivarhandböcker janice hardy stilistiska särdrag måns zelmerlöw kristina svensson pocket writers little helper ansats fanta sveriges bästa skrivblogg fifty shades of gray frans jeppsson wall anders hansen dagen f inramning katarina bivald skrivfest vändpunkt skrivglädje twitter lb förlag karin smirnoff ylva, johan och siri arvidsson ängelns coctail planteringar tillbaka till bromma kurs sara dalengren lix begränsat perspektiv filmtips save the cat! the twilight saga stitcher högskoleprovets orddel författarkurs syfte jenny dahlberg komedi coach så överlever du en refusering redigera bok pod rabén & sjögren intrig synlig berättarröst antologi debutera fokus vad gick fel? nacka hybridförlag allvetande pia stockholms körförbund huvudperson nordland