Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning
Gestaltning. Det nya inne. Ska du fånga förlagen måste du behärska gestaltningen.
Lätt i teorin. Betydligt svårare i praktiken.
Måste det vara så krångligt?
Nej, det hoppas jag inte. Förhoppningsvis ska jag ge dig några enkla knep så att du lyckas med din gestaltning.
- Tycker du att gestaltning är svårt?
- Har du fått höra att du borde gestalta mer när du tycker att du gestaltat så pennan glöder?
- Eller är det här ett helt nytt begrepp för dig?
Oavsett vilket så är det här bloggen för dig.
Vad är gestaltning?
Gestaltning, eller som det brukar kallas "show don't tell", betyder att du ska visa istället för att berätta.
- Ex på berättande: Han frös.
- Ex på gestaltande: Han slog armarna om sig och huttrade.
Enkelt, eller hur?
Men hur gör du då i praktiken för att lyckas med din gestaltning?
Knep 1: Leta efter adjektiv och adverb
- Har du hört talas om adjektivsjukan?
- Har du fått höra att du inte ska använda adjektiv?
Kanske du tänker:
- Varför får man inte använda adjektiv?
- Det är ju svenska ord och de ska väl användas?
- Hade adjektiv inte behövts hade de ju inte funnits.
Saken är den att det är inget fel på adjektiv. Det är bara det att när du använder adjektiv för att förtydliga en sak så har du - oftast - berättat istället för att gestalta.
Adjektivsjukan är ett symptom på att du missat gestaltningen.
Knep 1 = Hittar du adjektiv eller adverb i din text? Titta närmare på meningen. Har du gestaltat eller beskrivit?
Ex berättande: "Jag vill att du förvinner härifrån", skrek hon argt.
Argt = ett adverb
Du har alltså berättat att hon är arg. Det är inte gestaltning.
Vad är då gestaltning?
Ex 1 gestaltande: Hon vevade med näven.
Detta är ett exempel på gestaltning genom hur karaktären agerar. Du säger aldrig rakt ut att hon är arg, du visar det istället.
Ex 2 gestaltande: Ansiktet var högrött och ögonbrynen var som två raka sträck.
Detta är ett exempel på gestaltning genom karaktärens ansiktsuttryck.
Ex 3 gestaltande: "Försvinn!"
Detta är exempel på gestalning genom dialog. Vad personen säger talar om för läsaren hur personen säger det. Visst får du en känsla för att personen skriker eller talar högt och troligen är arg eller upprörd? Lita på att läsarna kan tolka din dialog. Om inte, har du missat med gestaltningen.
Du kan läsa mer om dialog i mitt blogginlägg Skriv dialog.
Knep 2: Gör som på film
När du skriver ska du tänka dig att din bok ska bli film. Det är nämligen ett ypperligt sätt att lyckas med gestaltningen.
Exempel 1: Din karaktär är glad. Hon har vunnit på lotto och har äntligen råd med den där drömresan.
Hur skulle en regissör och en skådespelerska visa för filmtittarna att kvinnan är glad?
Det finns lite olika lösningar:
- Dialog: "Jippi! Jag ska åka på min drömresa."
- Agerande: Anna studsar gatan fram. Hon hejar på alla hon möter.
- Uttryck och kroppsspråk: Anna ler. Hon sträcker på sig, skjuter fram bröstet och bak med axlarna.
- Miljö: Fåglar kvittar. Solen skiner från en klarblå himmel. Den vita snön glittrar.
Exempel 2: Din karaktär är besviken. Hon vann inte på lotto och kan inte följa med sina vänner på drömresan.
Hur skulle en regissör och en skådespeleska visa för filmtittarna att kvinnan är besviken?
- Dialog: "Det är så himla orättvist. Alla har råd att åka utom jag."
- Agerande: Anna sparkar med foten på en snökoka. Hon vänder bort huvudet när hon möter någon.
- Uttryck och kroppsspråk: Annas läppar är hårt sammanknipna. Hennes axlar kutar.
- Mijö: Himlen är grå. Snön är solkig av hundkiss och avgaser.
Som du märker tvingas du att gestalta om du tänker dig att din text ska bli film. Du kan ine bara säga att Anna är glad eller besviken, du måste visa det. Och filmen visar dig hur.
Show, don't tell.
Knep 3: Gör det BÄTTRE än på film
Film i all ära, men det finns en anledning till att boken ofta är bättre än filmen.
I en bok är det mycket enklare att gestalta tankar, känslor och sinnen.
Utnyttja det för att göra din bok bättre än filmen.
Exempel berättande: Det doftade gott.
Exempel gestaltande: Hon sniffade i luften och ett leende spred sig över läpparna. Mm, mammas köttbullar, tänkte hon och blev alldeles varm inombords.
Fundera på om du får med alla sinnen i din bok? Normalt är vi duktiga på att gestalta det vi ser och hör. Glöm inte bort att även gestalta hur det luktar, smakar eller känns.
Knep 4: Gestalta på flera plan
Har du märkt en sak?
Gestaltning kan användas i alla situationer.
- Du kan gestalta genom vad dina karaktärer säger, t.ex. "Brr, det måste vara arton minus."
- Du kan gestalta genom vad dina karaktärer gör, t.ex. han slog armarna om sig och huttrade.
- Du kan gestalta övriga sinnen som lukt, smak, känsel, t.ex. det stack i fingrarna.
- Du kan gestalta genom dina karaktärers uttryck och kroppspråk , t.ex. tänderna skallrade.
- Du kan gestalta genom tankar och känslor, t.ex. det kändes som om snorren frös fast i byxorna.
- Du kan gestalta genom miljön. Den är lite speciell, så den återkommer jag till i mitt blogginlägg Miljöbeskrivningar som funkar.
Om du fått rådet att gestalta mer fast du tycker att det är precis vad du gjort, då har du troligen inte gestaltat på flera plan. Fundera på om du missat att gestalta någonstans. Kanske din dialog är bra gestaltad men dina karaktärers agerande är beskrivande, eller tvärt om? Kanske du glömmer ta med sinnena eller miljön när du gestaltar?
Det är också viktigt att din gestaltning hänger ihop. Om din karaktär är nedstämd kan du inte spela glad musik i bakgrunden, tankarna kan inte gå till helgens party, karaktären kan inte svänga med armarna när hen går eller tjoa ett glatt hej till alla hen möter. Om din karaktär är nedstämd, visa det på flera olika plan.
Varför ska jag gestalta?
För 100 år sedan var det inget konstigt att en författare berättade sin historia. Men idag tjatar alla om gestaltning.
Varför?
- Att läsa en bok som är berättad/beskriven är som att läsa ett tidningsreferat. Läsaren står utanför berättelsen och är inte delaktig.
- Att läsa en bok som är gestaltad är som att kliva in i berättelsen och bli en del av den. Läsaren får dra sina egna slutsatser och själv bestämma över sina känslor. En gestaltad text skriver inte läsaren på näsan och har lättare att beröra.
Idag ges det ut betydligt fler böcker än förr. Läsarna kan välja och vraka. Och då visar det sig att merparten av läsarna vill vara delaktiga i berättelsen, inte få den refererad.
Dessutom är det enklare att komma nära karaktärerna om man gestaltar och inte berättar. Jag har frågat en massa läsare vad som gör en bok bra och de flesta svarar att de måste känna något för de centrala karaktärerna. Läs mer om det i mitt blogginlägg Karaktärer som stannar i läsarnas sinnen.
Därför är det viktigt att lyckas med gestaltningen.
Jämför följande två texter:
Exempel 1 - berättande/beskrivande
Till höger låg en man som såg ut som ett levande skelett.
Exempel 2 - gestaltande
Mannen stönade när hon tog tag i honom och hon flyttade handen mot hans bak. Men istället för en rund bakdel var det som ett hål in i kroppen och hon kände konturen av hans bäckenben mot sina fingrar. Hon slöt ögonen, blev stående i vad som kändes som en evighet, innan hon klarade av att fortsätta.
I exempel 2 får du inte bara veta något om mannen utan även om personen som boken handlar om. Som läsare får du dra dina egna slutsatser om hur mannen ser ut och vem kvinnan är. Nu är det här en kort text, men kanske du redan nu känner något i magen när du läser?
Måste jag gestalta allt?
Nej, det måste du inte ;)
Det kan faktiskt bli för mycket av det goda.
Övergestalta inte genom att överrösa dina läsare med långa haranger av hur karaktärerna agerar, deras kroppspråk, ansiktsuttryck, sinnen, tankar och dialog. Det räcker ofta med rätt lite för att få fram det du vill ha sagt. Lita på dina läsare - de förstår ofta mer än du tror.
I slutändan är det ditt val som författare att välja hur du vill göra. Är du osäker på vad som är lagom råder jag dig att läsa en massa böcker och fundera på hur mycket som är gestaltat. Hitta den nivå på gestaltning som du själv tycker om.
För att se exempel på olika nivåer på gestaltning läs mitt blogginlägg Varför ska man gestalta? och den diskussion som följde om vilken nivå av gestaltning som är lagom.
I nästa blogginlägg Pias skrivtips: Lyckas ännu bättre med din gestaltning går jag djupare in på gestaltningen, med ännu fler knep samt exempel på vad jag tycker är riktigt bra gestaltning.
Lycka till nu med din gestaltning.
Kram Pia
Kommentera gärna:
-
Aki •
3 april 2024 13:49:05
Jättebra sida, förutom det jag kommenterade, glömde jag ju också att skriva, Tack!
-
Aki •
3 april 2024 13:45:06
Jag glömde skriva tidigare att de äldre författare jag läst som jag gillar som Sandemose, Strindberg, Gide, Flaubert ja många av klassikerna och mer nutida som bara för att nämna några, Roth förstås, E. Jong och många Östergren gestaltar ju också samtidigt som de berättar. På kreativt skrivande kurser säger många: använd inte pluskvamperfekt, ”hade”, men majoriteten av de författare som är publicerade på de större förlagen följer inte den typen av regler. Jag testade att gå in i en bokhandel och öppnade ett några framgångsrika svenska författares senaste böcker och ordet ”hade” förekom frekvent i alla. Det är ju inte så att allt berättas i förfluten form utan det är alltid en blandning av dessa former. Så att slaviskt följa den typen av regler att man inte får använda si eller så kan ju bli lite fyrkantigt. För övrigt ta bort kommentarerna här av Karrie Bergman och Nana - det är reklaminslag av ngt slag och har inget med din sida att göra;)
-
Karrie Bergman •
28 mars 2024 08:57:24
Jag visste aldrig att jag kunde få tillbaka min fästman tills jag kontaktade Dr Isikolo som hjälpte mig. Jag hade ett fruktansvärt missförstånd med min man och vi gick olika vägar. Jag var nedstämd känslomässigt och visste inte vad jag skulle göra för att hjälpa situationen. Så jag fick veta om Dr Isikolo. Jag kontaktade honom och fick honom att hjälpa till med mina problem. Han berättade för mig allt jag behövde veta och förstod och jag följde procedurerna och han fixade så småningom problemet åt mig och nu är jag och min fästman tillsammans igen och jag vet att vi snart kommer att gifta oss. Det hade inte varit möjligt om Dr Isikolo inte hjälpte mig som utlovat. Resultatet av hans arbete visar sig säkert efter 48 timmar och det är 100% garanterat. Det är synligt för mig att se effekten av resultatet av allt han gjorde för mig och verkligen kärleken och tillgivenheten mellan mig och min fästman är helt återställd och det gläder mitt hjärta att jag inte förlorade honom till någon där ute. Han kan lika gärna hjälpa dig om du vänder dig till honom nu. Sms:a honom på WhatsApp honom på +2348133261196 eller maila honom via: isikolosolutionhome@gmail.com
-
Oscar Johansson (kurre)
•
4 april 2023 08:32:08
Hej, ser att ingen av er har lagt till min snap?? Vaför
-
Aki •
22 februari 2023 03:43:30
p.s det skulle stå: men går man en skrivarkurs och visar upp något så skriver läraren samma sak till ALLA oavsett vad för text och innehåll det har. Det är som om läraren har en kommentarsfält, när han/hon inte orkar läsa så noga utan lämnar bara den mallen där det förstås står att man ska gestalta mer, berätta mindre. Jag håller med samtidigt som det blir lite mallartat och enkelspårigt. Som om man vill stöpa alla i samma form. Själva poängen borde ju vara att hitta sin egen speciella röst. Sitt sätt att skriva.
-
Aki •
22 februari 2023 03:38:22
Men vad är det för fel på att berätta? Ska det vara trender som styr hur vi skriver. Man kanske också ska tänka på vilka författare man verkligen älskar och varför, hur man själv vill skriva och vad som sagt som man tyckte så mycket om i de romaner som man tagit sig in. Jag gillar mycket äldre litteratur, alltså 1900-tal kanske inte äldre, jo Strindberg förstås och det är ju mycket berättande i dem. Berättandet i sig är ju det som en berättelse och historia går ut på, att just berätta. Man kan ju varva sina meningar men gå man en skrivkunskaper och visar upp något så skriver läraren samma sak till ALLA oavsett vad det skrivit, gestalta mer , berätta inte. Så nu ska alla skriva gestaltande samtidigt att själva poängen ju är att hitta sin egen speciella röst. Hur går det ihop
-
Alfred Matti (The Maestro) •
26 januari 2023 12:27:09
Mycket härliga råd :) Kanske kommer jag använda dem i min bok om mina kära vän och förebild Kurre!
-
Oscar Johansson (Kurre) •
26 januari 2023 12:26:49
Hej igen, glömde berätta för dig Pia och alla andra här att min snap är oscarjohan07 för de som är intresserade puss
-
Oscar Johansson (kurre) •
26 januari 2023 12:25:36
Kurre var här!!!
-
nibbaballs1232233i
•
26 augusti 2022 10:26:21
frcf4ew neger
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
alfons viberg bengtsson » Pias skrivtips: Hur skriver du andlöst spännande?: ”Alfons200704@gmail.com”
-
alfons viberg bengtsson » Pias skrivtips: Hur skriver du andlöst spännande?: ”A”
-
Carl » Pias skrivtips: Har längden betydelse?: ”Vilken fantastiskt bra artikel! Tack för detta! Jag undrar hur du ser på lagom l..”
-
Mona Thorén » Pias skrivtips: Har längden betydelse?: ”Jag har skrivit ett manus innehållande 115 000 ord. När lektör nr 2 började ta i..”
-
Åke Sandahl » Pias skrivtips: Karaktärer som stannar i läsarnas sinnen: ”Tack, det här var just det jag behövde för att göra mina karaktärer tydligare!”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
mitt i nacka leona gröna fingrar sökes vuxenroman skriv enkelt omslag #skriv2016 litterärt undertext buskap niklas engdahl kapitel buzz anna keiler story trumps structure liknelser sex som eld lars wilderäng plot goal voice beskriva känn dina karaktärer fackböcker the screen writer's workbook lucia organiskt skrivande det allvetande perspektivet bokbeat mia bergenheim dunbars tal analys tankevurpa blir det någonsin för sent? den inre positiva resan helen ekeroth vi och dem henrik fürst anna bågestam ryltenius humor miljön fånga läsaren sofia ymén steven pinker brainstorming tajming gömd historieberättare camilla davidsson sommar skrivregler hemsida hierarkier skrivkurs pablo roberto refusering skrivarpodden inledning skröna instagram skriv en bestseller igenkänningsfaktorn mathew l tocker berättad prosa gestaltningsbibeln ett oemotståndligt förslag den viktiga ansatsen allt jag fått lära mig din hjärna sarah dawn finer the girl on the train the charm school bibliografi aristoteles the writers little helper franskt band litet förlag petra mede malva b. raeanne thayne kontrakt med läsaren böcker kuliss anna jansson populärlitteratur histrisk kärleksroman trigger annika estassy dokument bokus kostnader faktabok skriv2016 titel mitt i ll-förlaget lust & löften hype flickvänskontraktet bonnier förlag bonnier carlsen nattlöpare i havet finns så många fiskar ljudboksgalan den normala världen style traditionellt förlag vinst george rr martin korrekturfel tillbaka till henne vilken typ är du? ton hoi förlag michael gazzania motsättningar forskning spökskrivare revy allvetande berättare alla bolag författarutbildning svåra ord national treasure save the cat erotisk roman klimatet flesch-kincaid eva ludvigsen skrivarkurs klarar du de svåra orden itunes twlightsagan berättelser öppningsscen ekosystem vi for upp till mor pr romangestalter webbkurs ramhandling niklas modig elisabeth hoyt livet motorcyklar och andra omöjliga projekt förstärka forum förlag sociala media covid upplösning sandemo pitch ansatsen james v smith jr direkt miljöbeskrivning olof röhlander lynda woodruff dödlig åtrå kriminalroman minnen av dig introvert städning gestaltande miljöbeskrivning catharina ingelman-sundberg harry potter understanding show don't tell språk lyckostunder god jul skriva prissättning books & dreams marie-louise fritzén noveller snackis anders nyman högläsning metaforer susanne collins överraska dina läsare höstsol word förlagsekonomi skatt game of thrones pseudonymer huvudperson stockholms körförbund pia allvetande hybridförlag nacka vad gick fel? anna bågstam ryltenius logiska fel debutera antologi synlig berättarröst intrig rabén & sjögren pod så överlever du en refusering coach komedi jenny dahlberg syfte författarkurs högskoleprovets orddel stitcher redigera bok läsupplevelse tempväxling klimatriksdag jul fällor säljkurs richard dawkins kursportal lisa cron manus kroppsspråk vinter mittpunkt anders blomström story structure architect tvist hisspresentation ylva arvidsson öka drivet med rätt pacing marknadsföring chic lit vändpunkt sveriges bästa skrivblogg fanta ansats writers little helper pocket kristina svensson måns zelmerlöw sexchock passiva meningar skrivarhandböcker litterära agenturer poesi mallar e-bok rollup svenska akademien youtube hitta början organic writer character arc svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset skriva filmmanus novellantologi boktugg lyckas med din gestaltning facebook allvetande perspektiv huvudhandling divergent svenska skrivbloggpriset klimax nobelpriset i litteratur stieg larsson röst följebrev novell mörkersdottir steven james skrivprocess roller författarskap osynlig berättarröst romantisk komedi målgrupp skiftande perspektiv larry brooks lättläst ewa åkerlind förväntningar valet strukturmodell stand up comedy antagonist the bestseller experiment finlitteratur mathew l jockers eldbunden miljöbeskrivningar överenskommelser sekten på dimön topic bokens tema skriv dialog idé story engineering veronica roth svenska skrivpoddpriset 4-aktsmodell långtidssjuk margit sandemo författarröst planerat skrivande harpercollins författartävling vanföreställning inre resa 17-stegsmodell skrivarhandbok pacing catrine tollström korrekturgranskare harpercollins hungerspelen skriva böcker dramaturgi eurovision song contest blogg faktaböcker filmmanus bli utgiven konsten att flirta som en gudinna peter barlach skönlitterärt skrivpodd recension förlag plot point kata skrivhandbok marcus olausson anslag bokens handling pinch point erotik författare lean karaktärer tema romanstruktur covid-19 falskspel bestseller mål gestaltning harlequins författartävling harlequin författartävling historisk kärleksroman harlequin johannes vivers struktur historical romance romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips pia lerigon bokrecension bok kärleksroman skrivtips pias strukturmodell dubbelspel bokrelease döda poeters sällskap historisk roman corona vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 ann ljungberg roman fantasy vägen framåt the bestseller code bihandling handling lektör the circle perspektiv kärlek redaktör jodie archer början film gestalta berättarröst bästsäljare tempo simona ahrnstedt barnbok gestaltande bokmanus miljöer harlequins författartävling 2015 konflikter facklitteratur mariette lindstein tävling katametoden feel good takt genre hinder konfliktupptrappning stil allt hopp är ute harlequin författartävling 2015 elisabeth akteus rex twist vågspel ordberoende förlag parallellhandling releasefest hjärnan spänning skriva facklitteratur synopsis mega-bestseller lektörsutlåtande john yorke vuxenlitteratur känslor akademiskt språk outliner agenturer fängsla dina läsare ljudbok birgitta bergin deckare öka drivet i din berättelse skrivblogg berättare de rotlösa testläsare lind & co tillbakablick skräck ungdomsbok yttre resa avatar längd research ylva lee lindell vardagligt språk agenter den antagonistiska kraften strukturera din roman djävulsverk frida skybäck release bäraren screen writing dialog premiss ping pong-metoden intervju förlagsavtal hunger games whip media miljö janice hardy stilistiska särdrag eleine eksvärd refererande miljöbeskrivning försaka kontrakt med läsarna brenda novak jenny rogneby oanständiga berättelser fifty shades of gray stand up förbeställ indirekt miljöbeskrivning stökigt nybörjarmisstag dramatrugi författarplattform erotisk deckare frans jeppsson wall anders hansen dagen f inramning katarina bivald skrivfest skrivglädje twitter lb förlag karin smirnoff ylva, johan och siri arvidsson ängelns coctail the twilight saga planteringar tillbaka till bromma kurs sara dalengren lix begränsat perspektiv filmtips save the cat! theres wittgren titanic gimmick neurologi catoblepas förlag kreditupplysning objektivt perspektiv radio p1 sara lövenstam fokus spegelneuroner konkurs antagen den inre resan test grejen med verb nordland filmanalys robin dunbar viberg förlag tone sanning hjärtats dårskap hjärtan av jazz the definite guide to screen writing jan arnald arv adjektiv bokens premiss kill your darlings delilah marvell piratförlaget rytm danny alegi personlighet adlibris skapa en mall frida arwen roslund in media res sättning fal bygg din egen mall sanna ivarsson tärningen är kastad begär författarkliniken bob dylan distribution tryckt bok word-mallar lyrik litterära agenter susan wiggs gone girl bokskåpets hemlighet hjärnforskning tara westover årstider permakultur! framtiden i din trädgård sveriges bästa skrivpodd filteruttryck justin timerlake författarkväll 100 första orden debutroman johan arvidsson expert föreläsning matthew l jocker så skapar du en bra tvist victoria lynn schmidt eldskytten slut vår pensionatet vid världens ände skrivmingel förläggare love actually kuleshov-effekten robert sapolsky frdia arwen rosesund författarförbundet påsk specifik sören bondesson studie libsyn theory if mind vingar av rök koncept på denne grund godmorgon världen sanning med modifikation dave eggers bones skrivartips storytel k.m. weiland dagny carlsson syd field åsa böker sickla beskrivande bokens intrig perspektivbyte mariette linden sagan om isfolket ämne arne dahl bakgrund lyckas ännu mer med din gestaltning bokens koncept word-mall loppet biintrig fatta eld livet leker into the wood karaktärsdrag miljöbeskrivning enkelt scener stella cameron håll rollen innehåll oraganiskt skrivande tryck bokformat bygg din egen word-mall dikter leona tärningen är kastad show don't tell olga rönnberg referera socialt umgänge extrovert romantik månpocket susanne ahlenius komik mina böcker filmrättigheter högtider permakultur manuspitch flickan med silverhåret detta är lean slutscen lennart guldbrandsen hur en bok bör skrivas 100 ord höst siri arvidsson scandalous desires pär åhlström vilseledning peter magnusson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen sofia fritzson läsbarhetsindex kretslopp actionscener magkänsla redigering podcaster högskoleprovet harper collins uc midsommar filmrecension relationsroman blake snyder tvister medveten författare rättigheter spex flicka försvunnen tempus elementary stockholm adjektivsjuka tonalitet lögn julia london udda symbolik sagan om is och eld skatteregler egenutgivning head hopping att skriva under hot författarträff skriv klart konsten att vara caroline roald dahl manustävling tema, idé, koncept, premiss och intrig mall på denna grund ljusets väktare drivkrafter revolt akter lucy dillon förlagssytem rutin skräcknoveller en oberoende kvinna logik