Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning
Gestaltning. Det nya inne. Ska du fånga förlagen måste du behärska gestaltningen.
Lätt i teorin. Betydligt svårare i praktiken.
Måste det vara så krångligt?
Nej, det hoppas jag inte. Förhoppningsvis ska jag ge dig några enkla knep så att du lyckas med din gestaltning.
- Tycker du att gestaltning är svårt?
- Har du fått höra att du borde gestalta mer när du tycker att du gestaltat så pennan glöder?
- Eller är det här ett helt nytt begrepp för dig?
Oavsett vilket så är det här bloggen för dig.
Vad är gestaltning?
Gestaltning, eller som det brukar kallas "show don't tell", betyder att du ska visa istället för att berätta.
- Ex på berättande: Han frös.
- Ex på gestaltande: Han slog armarna om sig och huttrade.
Enkelt, eller hur?
Men hur gör du då i praktiken för att lyckas med din gestaltning?
Knep 1: Leta efter adjektiv och adverb
- Har du hört talas om adjektivsjukan?
- Har du fått höra att du inte ska använda adjektiv?
Kanske du tänker:
- Varför får man inte använda adjektiv?
- Det är ju svenska ord och de ska väl användas?
- Hade adjektiv inte behövts hade de ju inte funnits.
Saken är den att det är inget fel på adjektiv. Det är bara det att när du använder adjektiv för att förtydliga en sak så har du - oftast - berättat istället för att gestalta.
Adjektivsjukan är ett symptom på att du missat gestaltningen.
Knep 1 = Hittar du adjektiv eller adverb i din text? Titta närmare på meningen. Har du gestaltat eller beskrivit?
Ex berättande: "Jag vill att du förvinner härifrån", skrek hon argt.
Argt = ett adverb
Du har alltså berättat att hon är arg. Det är inte gestaltning.
Vad är då gestaltning?
Ex 1 gestaltande: Hon vevade med näven.
Detta är ett exempel på gestaltning genom hur karaktären agerar. Du säger aldrig rakt ut att hon är arg, du visar det istället.
Ex 2 gestaltande: Ansiktet var högrött och ögonbrynen var som två raka sträck.
Detta är ett exempel på gestaltning genom karaktärens ansiktsuttryck.
Ex 3 gestaltande: "Försvinn!"
Detta är exempel på gestalning genom dialog. Vad personen säger talar om för läsaren hur personen säger det. Visst får du en känsla för att personen skriker eller talar högt och troligen är arg eller upprörd? Lita på att läsarna kan tolka din dialog. Om inte, har du missat med gestaltningen.
Du kan läsa mer om dialog i mitt blogginlägg Skriv dialog.
Knep 2: Gör som på film
När du skriver ska du tänka dig att din bok ska bli film. Det är nämligen ett ypperligt sätt att lyckas med gestaltningen.
Exempel 1: Din karaktär är glad. Hon har vunnit på lotto och har äntligen råd med den där drömresan.
Hur skulle en regissör och en skådespelerska visa för filmtittarna att kvinnan är glad?
Det finns lite olika lösningar:
- Dialog: "Jippi! Jag ska åka på min drömresa."
- Agerande: Anna studsar gatan fram. Hon hejar på alla hon möter.
- Uttryck och kroppsspråk: Anna ler. Hon sträcker på sig, skjuter fram bröstet och bak med axlarna.
- Miljö: Fåglar kvittar. Solen skiner från en klarblå himmel. Den vita snön glittrar.
Exempel 2: Din karaktär är besviken. Hon vann inte på lotto och kan inte följa med sina vänner på drömresan.
Hur skulle en regissör och en skådespeleska visa för filmtittarna att kvinnan är besviken?
- Dialog: "Det är så himla orättvist. Alla har råd att åka utom jag."
- Agerande: Anna sparkar med foten på en snökoka. Hon vänder bort huvudet när hon möter någon.
- Uttryck och kroppsspråk: Annas läppar är hårt sammanknipna. Hennes axlar kutar.
- Mijö: Himlen är grå. Snön är solkig av hundkiss och avgaser.
Som du märker tvingas du att gestalta om du tänker dig att din text ska bli film. Du kan ine bara säga att Anna är glad eller besviken, du måste visa det. Och filmen visar dig hur.
Show, don't tell.
Knep 3: Gör det BÄTTRE än på film
Film i all ära, men det finns en anledning till att boken ofta är bättre än filmen.
I en bok är det mycket enklare att gestalta tankar, känslor och sinnen.
Utnyttja det för att göra din bok bättre än filmen.
Exempel berättande: Det doftade gott.
Exempel gestaltande: Hon sniffade i luften och ett leende spred sig över läpparna. Mm, mammas köttbullar, tänkte hon och blev alldeles varm inombords.
Fundera på om du får med alla sinnen i din bok? Normalt är vi duktiga på att gestalta det vi ser och hör. Glöm inte bort att även gestalta hur det luktar, smakar eller känns.
Knep 4: Gestalta på flera plan
Har du märkt en sak?
Gestaltning kan användas i alla situationer.
- Du kan gestalta genom vad dina karaktärer säger, t.ex. "Brr, det måste vara arton minus."
- Du kan gestalta genom vad dina karaktärer gör, t.ex. han slog armarna om sig och huttrade.
- Du kan gestalta övriga sinnen som lukt, smak, känsel, t.ex. det stack i fingrarna.
- Du kan gestalta genom dina karaktärers uttryck och kroppspråk , t.ex. tänderna skallrade.
- Du kan gestalta genom tankar och känslor, t.ex. det kändes som om snorren frös fast i byxorna.
- Du kan gestalta genom miljön. Den är lite speciell, så den återkommer jag till i mitt blogginlägg Miljöbeskrivningar som funkar.
Om du fått rådet att gestalta mer fast du tycker att det är precis vad du gjort, då har du troligen inte gestaltat på flera plan. Fundera på om du missat att gestalta någonstans. Kanske din dialog är bra gestaltad men dina karaktärers agerande är beskrivande, eller tvärt om? Kanske du glömmer ta med sinnena eller miljön när du gestaltar?
Det är också viktigt att din gestaltning hänger ihop. Om din karaktär är nedstämd kan du inte spela glad musik i bakgrunden, tankarna kan inte gå till helgens party, karaktären kan inte svänga med armarna när hen går eller tjoa ett glatt hej till alla hen möter. Om din karaktär är nedstämd, visa det på flera olika plan.
Varför ska jag gestalta?
För 100 år sedan var det inget konstigt att en författare berättade sin historia. Men idag tjatar alla om gestaltning.
Varför?
- Att läsa en bok som är berättad/beskriven är som att läsa ett tidningsreferat. Läsaren står utanför berättelsen och är inte delaktig.
- Att läsa en bok som är gestaltad är som att kliva in i berättelsen och bli en del av den. Läsaren får dra sina egna slutsatser och själv bestämma över sina känslor. En gestaltad text skriver inte läsaren på näsan och har lättare att beröra.
Idag ges det ut betydligt fler böcker än förr. Läsarna kan välja och vraka. Och då visar det sig att merparten av läsarna vill vara delaktiga i berättelsen, inte få den refererad.
Dessutom är det enklare att komma nära karaktärerna om man gestaltar och inte berättar. Jag har frågat en massa läsare vad som gör en bok bra och de flesta svarar att de måste känna något för de centrala karaktärerna. Läs mer om det i mitt blogginlägg Karaktärer som stannar i läsarnas sinnen.
Därför är det viktigt att lyckas med gestaltningen.
Jämför följande två texter:
Exempel 1 - berättande/beskrivande
Till höger låg en man som såg ut som ett levande skelett.
Exempel 2 - gestaltande
Mannen stönade när hon tog tag i honom och hon flyttade handen mot hans bak. Men istället för en rund bakdel var det som ett hål in i kroppen och hon kände konturen av hans bäckenben mot sina fingrar. Hon slöt ögonen, blev stående i vad som kändes som en evighet, innan hon klarade av att fortsätta.
I exempel 2 får du inte bara veta något om mannen utan även om personen som boken handlar om. Som läsare får du dra dina egna slutsatser om hur mannen ser ut och vem kvinnan är. Nu är det här en kort text, men kanske du redan nu känner något i magen när du läser?
Måste jag gestalta allt?
Nej, det måste du inte ;)
Det kan faktiskt bli för mycket av det goda.
Övergestalta inte genom att överrösa dina läsare med långa haranger av hur karaktärerna agerar, deras kroppspråk, ansiktsuttryck, sinnen, tankar och dialog. Det räcker ofta med rätt lite för att få fram det du vill ha sagt. Lita på dina läsare - de förstår ofta mer än du tror.
I slutändan är det ditt val som författare att välja hur du vill göra. Är du osäker på vad som är lagom råder jag dig att läsa en massa böcker och fundera på hur mycket som är gestaltat. Hitta den nivå på gestaltning som du själv tycker om.
För att se exempel på olika nivåer på gestaltning läs mitt blogginlägg Varför ska man gestalta? och den diskussion som följde om vilken nivå av gestaltning som är lagom.
I nästa blogginlägg Pias skrivtips: Lyckas ännu bättre med din gestaltning går jag djupare in på gestaltningen, med ännu fler knep samt exempel på vad jag tycker är riktigt bra gestaltning.
Lycka till nu med din gestaltning.
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Henric » PODD: Pias dramatiska strukturmodell: ”Hej Tack igen för den enskilt viktigaste texten om skrivande jag någonsin läst...”
-
Jane » Pias skrivtips: Miljöbeskrivningar som funkar: ”Så otroligt bra! Vilken hjälp jag fick i mitt skrivande ”
-
Maud » Vad måste du försaka för att kunna skriva?: ”Min man sedan 3 år gjorde slut med mig förra veckan. Jag åt inte eller pratade m..”
-
Oscar Johansson (kurre) » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Hej, ser att ingen av er har lagt till min snap?? Vaför”
-
Hilding » Pias skrivtips: Skriv poesi: ”Skulle bara säga att Karin Boyes dikt heter "Ja visst gör det ont" och inte "Ja ..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
vändpunkt save the cat katarina bivald ansatsen james v smith jr marknadsföring anders hansen frans jeppsson wall sexchock niklas modig sveriges bästa skrivblogg fanta nybörjarmisstag stökigt gestaltande miljöbeskrivning catharina ingelman-sundberg måns zelmerlöw stilistiska särdrag elisabeth hoyt månpocket brenda novak god jul försaka e-bok books & dreams akter dödlig åtrå sandemo leona tärningen är kastad gröna fingrar sökes vuxenroman skriv enkelt omslag roald dahl författarkliniken susan wiggs buskap niklas engdahl word bokens premiss adjektiv manustävling symbolik skriv klart författarträff författarintervju allvetande egenutgivning nacka fackböcker tempus tankevurpa lucia organiskt skrivande synlig berättarröst intrig mia bergenheim elementary the definite guide to screen writing blir det någonsin för sent? den inre positiva resan rättigheter helen ekeroth vi och dem podcaster nordland henrik fürst anna bågestam ryltenius humor miljön midsommar uc harper collins steven pinker pablo roberto historieberättare actionscener kretslopp skrivregler hemsida hierarkier skrivkurs igenkänningsfaktorn mathew l tocker refusering skrivarpodden höst skröna hur en bok bör skrivas lennart guldbrandsen the girl on the train save the cat! ett oemotståndligt förslag ansats writers little helper filmrättigheter din hjärna sarah dawn finer bibliografi aristoteles extrovert socialt umgänge refererande miljöbeskrivning eleine eksvärd populärlitteratur erotisk deckare raeanne thayne skräcknoveller böcker tryck oraganiskt skrivande livet leker håll rollen trigger annika estassy scener enkelt bokus faktabok arne dahl ämne oanständiga berättelser loppet att skriva under hot hype beskriva känn dina karaktärer revolt mitt i nacka sagan om isfolket allt som glimmar det allvetande perspektivet traditionellt förlag vinst george rr martin dave eggers udda vilken typ är du? ton hoi förlag michael gazzania libsyn the screen writer's workbook flicka försvunnen revy fånga läsaren sofia ymén theory if mind kuleshov-effekten love actually studie radio p1 klimatet läsbarhetsindex sofia fritzson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen klarar du de svåra orden matthew l jocker berättelser pensionatet vid världens ände inledning vi for upp till mor 100 ord victoria lynn schmidt så skapar du en bra tvist gömd blake snyder livet motorcyklar och andra omöjliga projekt den viktiga ansatsen debutroman sociala media covid gone girl filteruttryck gestaltningsbibeln permakultur! framtiden i din trädgård the writers little helper referera olga rönnberg lynda woodruff harry potter understanding show don't tell gästblogg minnen av dig kontrakt med läsaren bygg din egen word-mall tryckt bok distribution susanne ahlenius språk lyckostunder dokument prissättning sättning danny alegi rytm leona marie-louise fritzén word-mall bokens koncept lyckas ännu mer med din gestaltning bakgrund jan arnald pseudonymer ll-förlaget delilah marvell mariette linden perspektivbyte förlagsekonomi skatt game of thrones filmanalys fatta eld mitt i i havet finns så många fiskar hjärtats dårskap sanning hybridförlag skrivartips pod tillbaka till henne var lugn allt är i sin ordning antologi allvetande berättare koncept rabén & sjögren spegelneuroner stitcher åsa böker syd field sanning med modifikation komedi flesch-kincaid eva ludvigsen skrivarkurs högskoleprovets orddel the twilight saga relationsroman filmtips jul slut eldskytten tillbaka till bromma planteringar ängelns coctail ylva, johan och siri arvidsson karin smirnoff 100 första orden story structure architect tvist de rotlösa ewa åkerlind långtidssjuk valet deckare planerat skrivande miljöbeskrivningar ylva lee lindell whip media bokens tema förlagsavtal författarskap boktugg dialog chic lit 4-aktsmodell vågspel svenska skrivbloggpriset nobelpriset i litteratur stieg larsson elisabeth akteus rex vardagligt språk agenter miljö margit sandemo avatar mörkersdottir steven james skrivprocess tillbakablick ungdomsbok ping pong-metoden lyckas med din gestaltning romantisk komedi lind & co screen writing förväntningar releasefest stand up comedy strukturera din roman antagonist finlitteratur mathew l jockers novell outliner vuxenlitteratur topic mega-bestseller osynlig berättarröst spänning skriv dialog hjärnan lättläst bäraren öka drivet i din berättelse miljöer konfliktupptrappning gestaltande inre resa genre filmmanus tempo catrine tollström korrekturgranskare facklitteratur release pacing skrivarhandbok eurovision song contest harpercollins mariette lindstein hungerspelen intervju skriva böcker the circle bästsäljare perspektiv skrivpodd marcus olausson film kärlek kata redaktör början erotik lean feel good pinch point handling corona covid-19 tema roman vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 falskspel bestseller mål harlequins författartävling bokrelease pias strukturmodell harlequin johannes vivers kärleksroman historical romance bokrecension skrivdrömmar skrivarpodd podd pias skrivtips boktips romance pia lerigon bok struktur historisk kärleksroman skrivtips harlequin författartävling dubbelspel döda poeters sällskap gestaltning historisk roman ann ljungberg romanstruktur fantasy karaktärer vägen framåt the bestseller code bihandling författare bokens handling lektör plot point recension gestalta jodie archer berättarröst skönlitterärt anslag terese marvelin skrivhandbok förlag tessie marvelin konsten att flirta som en gudinna barnbok faktaböcker bokmanus blogg tävling dramaturgi takt konflikter harpercollins författartävling katametoden peter barlach simona ahrnstedt 17-stegsmodell bli utgiven hinder vanföreställning stil harlequins författartävling 2015 veronica roth parallellhandling berättare skiftande perspektiv målgrupp skriva facklitteratur synopsis lektörsutlåtande john yorke känslor the bestseller experiment agenturer akademiskt språk fängsla dina läsare ljudbok birgitta bergin djävulsverk skrivblogg lugn allt är i sin ordning skriva filmmanus allvetande perspektiv testläsare premiss skräck hunger games yttre resa roller längd eldbunden character arc research röst följebrev harlequin författartävling 2015 story engineering den antagonistiska kraften ordberoende förlag klimax frida skybäck divergent huvudhandling idé novellantologi facebook överenskommelser svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset sekten på dimön organic writer hitta början författarröst allt hopp är ute larry brooks strukturmodell svenska skrivpoddpriset twist skrivglädje twitter lb förlag vinter kroppsspråk manus kursportal richard dawkins säljkurs fällor klimatriksdag tempväxling läsupplevelse lisa cron neurologi catoblepas förlag kreditupplysning jenny dahlberg coach så överlever du en refusering redigera bok titanic gimmick författarutbildning konkurs antagen den inre resan test debutera fokus robin dunbar viberg förlag tone pia stockholms körförbund huvudperson logiska fel anna bågstam ryltenius vad gick fel? sickla beskrivande bokens intrig kill your darlings höstsol överraska dina läsare malva b. histrisk kärleksroman högläsning anders nyman adlibris snackis frida arwen roslund in media res the charm school metaforer karaktärsdrag miljöbeskrivning skriva sanna ivarsson jenny rogneby flickan med silverhåret anna jansson kuliss städning introvert lyrik litterära agenter scandalous desires detta är lean bob dylan bokskåpets hemlighet hjärnforskning tara westover årstider pitch sveriges bästa skrivpodd pär åhlström justin timerlake författarkväll forum förlag förstärka johan arvidsson expert föreläsning upplösning webbkurs romangestalter pr vår ekosystem öppningsscen förläggare ramhandling robert sapolsky frdia arwen rosesund författarförbundet påsk specifik sören bondesson twlightsagan itunes svåra ord vingar av rök alla bolag på denne grund spökskrivare forskning national treasure bones medveten författare storytel k.m. weiland dagny carlsson sex motsättningar stockholm adjektivsjuka style den normala världen ljudboksgalan som eld korrekturfel bonnier carlsen bonnier förlag flickvänskontraktet head hopping lust & löften biintrig youtube nattlöpare into the wood kostnader tema, idé, koncept, premiss och intrig mall på denna grund stella cameron tärningen är kastad titel skriv2016 lucy dillon bokformat rutin dikter kriminalroman innehåll petra mede litet förlag franskt band mallar kontrakt med läsarna romantik show don't tell mina böcker indirekt miljöbeskrivning allt jag fått lära mig högtider permakultur manuspitch berättad prosa komik skriv en bestseller instagram öka drivet med rätt pacing siri arvidsson skrivmingel theres wittgren slutscen vilseledning peter magnusson anders blomström mittpunkt sommar camilla davidsson erotisk roman magkänsla högskoleprovet kurs sara dalengren lix begränsat perspektiv filmrecension godmorgon världen sara lövenstam redigering tajming brainstorming författarkurs syfte objektivt perspektiv spex grejen med verb tvister dunbars tal bokbeat tonalitet lögn julia london hjärtan av jazz susanne collins analys sagan om is och eld skatteregler voice plot goal lars wilderäng piratförlaget begär story trumps structure arv anna keiler buzz kapitel ljusets väktare drivkrafter konsten att vara caroline liknelser personlighet förlagssytem skapa en mall noveller en oberoende kvinna logik undertext litterärt #skriv2016 rollup fal bygg din egen mall poesi litterära agenturer skrivarhandböcker janice hardy svenska akademien förbeställ kristina svensson pocket word-mallar dramatrugi författarplattform passiva meningar fifty shades of gray stand up olof röhlander direkt miljöbeskrivning dagen f inramning ylva arvidsson hisspresentation skrivfest
kram