Hungerspelen av Suzanne Collins
Jag hade länge varit nyfiken på filmen Hungerspelen och så äntligen fick jag möjlgihet att se den. Wow. Jag hyrde tvåan direkt och insåg att det var fyra filmer och jag skulle få vänta nästan ett år på nästa.
Då köpte jag boken Hungerspelen trilogin. Den damp ned i brevlådan bara någon vecka senare och jag började läsa.
Först trodde jag att det skulle vara trist att läsa boken från början då jag precis sett filmen, men jag sögs in i boken direkt och kunde inte släppa den. Trots att filmen följer boken väldigt väl, förutom att boken är skriven i jagform och filmen visar personerna från olika perspektiv, var den så spännande att jag inte kunde släppa den ifrån mig.
Jag streckläste 950 sidor.
Eftersom jag skriver egna böcker läser jag med författarögon. Det betyder att jag analyserar allt för att förstå varför jag tycker om eller inte tycker om en bok.
Det jag fastnade på i Hungerspelen är inte storyn, trots att den är genialisk. Jag förstår att Collins lekt med tanken om hur det är att vara en del av ett gladiatorspel, men storyn hade vissa logiska brister som störde mig. T.ex. att varje distrikt är specialiserad på en viss vara och att ett av distrikten tillverkar grafit vars användning är rätt så liten samt att ett distrikt bryter kol trots att det finns kärnkraft i ett annat och så vidare.
Det som gjorde boken så fruktansvärt bra är framåtdrivet i storyn. Det finns inte en enda scen som inte för storyn framåt. Och jag inser efter att jag läst Hungerspelen att jag bara vill läsa sådana böcker framöver. Tyvärr är det ingen bok som ens varit i närheten av Collins drivkraft.
Ta t.ex. bröllopsscenen mellan Finnick och Annie. En bröllopsscen tenderar ofta att bli rätt putinuttigt trist där alla är glada och inget händer annat än att två personer gifter sig. Collins låter läsaren vara i det tillståndet i ungefär en halv sida, sedan kommer bröllopstårtan in. För att inte förta läsningen för er som inte läst boken än tänker jag inte berätta vad bröllostårtan symboliserar men det är en otroligt viktig vändpunkt i boken. Bröllopsscenen finns inte där för att Finnick och Annie ska få varandra, den finns där för att Collins måste få med tårtan. Det är en otrolig skillnad från bröllopsscener i andra böcker jag har läst.
Hungerspelen är ett mästerverk när det kommer till hur en bok ska skrivas. Det märks att det är inte är Collins första bok utan att hon är en erfaren författare som vet vad hon sysslar med.
Förutom viss kritik mot hur hennes värld är upplagd, som jag skriver om ovan, har jag bara en sak att kritisera: Collins slarvar bort en helt fantastisk möjlighet att låta triangeldramat mellan Katniss, Peeta och Gale få blomma ut. Som jag brukar säga blir alla böcker bättre av minst en kittlande kärlekshistoria och Collins låter tyvärr inte kärlekshistorien kittla. Den känns tafatt och barnslig och jag tror tyvärr det beror på att amerikanarna är mer rädda för att ungdomarna ska få för sig att ha sex än att de ska döda någon. Det är konstigt att barn tillåts läsa en bok som handlar om barn och ungdomar som tävlar mot varandra tills det bara finns en överlevande kvar, medan de inte får läsa om två ungdomar som älskar varandra och har en fin kärlesscen tillsammans. Det är bokens stora brist.
Men oavsett det så är Hungerspelen en av de absolut bästa böcker jag någonsin läst. Jag förstår att boken är en av världens mest sålda böcker för det är såhär böcker ska skrivas och det oavsett genre.
Boken kan köpas på:
http://www.adlibris.com/se/bok/hungerspelen-trilogin-9789163873522
http://www.bokus.com/bok/9789163873522/hungerspelen-trilogin/
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Birgitta Hallberg » Pias skrivtips: Hjärnforskningen visar hur du når fram till dina läsare: ”Tusen tack för detta inlägg! ”
-
Birgitta Hallberg » Podd: Karaktärer (Romanfigurer): ”Lärorikt! Underhållande! Intressant! ”
-
Birgitta Hallberg » Podd: Hur hanterar man kritik?: ”Tack för ett jättebra poddavsnitt! T. ex. Hopplöshetsfasen. Åh, vad jag känner ..”
-
Alfons viberg Bengtsson » Pias skrivtips: Hur skriver du andlöst spännande?: ”Harjaergvägen 46 23254 46 Åkarp ”
-
alfons viberg bengtsson » Pias skrivtips: Hur skriver du andlöst spännande?: ”Alfons200704@gmail.com”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
undertext logik en oberoende kvinna skräcknoveller rutin förlagssytem lucy dillon akter revolt sex buskap niklas engdahl kapitel buzz anna keiler story trumps structure liknelser skriv klart författarträff att skriva under hot head hopping egenutgivning skatteregler sagan om is och eld symbolik udda julia london lögn tonalitet adjektivsjuka stockholm elementary tempus blir det någonsin för sent? den inre positiva resan helen ekeroth vi och dem redigering henrik fürst anna bågestam ryltenius humor miljön fånga läsaren sofia ymén steven pinker brainstorming tajming magkänsla actionscener kretslopp läsbarhetsindex sofia fritzson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen peter magnusson vilseledning detta är lean scandalous desires siri arvidsson höst 100 ord hur en bok bör skrivas lennart guldbrandsen slutscen berättad prosa gestaltningsbibeln ett oemotståndligt förslag den viktiga ansatsen allt jag fått lära mig din hjärna sarah dawn finer the girl on the train show don't tell månpocket romantik extrovert socialt umgänge referera olga rönnberg malva b. raeanne thayne kontrakt med läsaren böcker kuliss anna jansson populärlitteratur histrisk kärleksroman håll rollen stella cameron scener enkelt miljöbeskrivning karaktärsdrag into the wood livet leker fatta eld ll-förlaget lust & löften hype flickvänskontraktet bonnier förlag bonnier carlsen nattlöpare korrekturfel i havet finns så många fiskar ljudboksgalan den normala världen style traditionellt förlag vinst george rr martin dave eggers dagny carlsson k.m. weiland storytel skrivartips bones forskning spökskrivare revy allvetande berättare alla bolag författarutbildning svåra ord national treasure save the cat erotisk roman klimatet flesch-kincaid eva ludvigsen skrivarkurs klarar du de svåra orden itunes twlightsagan förläggare skrivmingel pensionatet vid världens ände vår slut eldskytten victoria lynn schmidt så skapar du en bra tvist matthew l jocker elisabeth hoyt livet motorcyklar och andra omöjliga projekt förstärka forum förlag sociala media covid upplösning sandemo pitch ansatsen james v smith jr direkt miljöbeskrivning olof röhlander lynda woodruff dödlig åtrå susan wiggs litterära agenter lyrik word-mallar tryckt bok distribution bob dylan författarkliniken språk lyckostunder god jul skriva prissättning books & dreams marie-louise fritzén noveller snackis anders nyman högläsning metaforer susanne collins the definite guide to screen writing överraska dina läsare höstsol word förlagsekonomi skatt game of thrones logiska fel hjärtan av jazz hjärtats dårskap sanning tone viberg förlag robin dunbar filmanalys nordland debutera antologi synlig berättarröst intrig rabén & sjögren pod redigera bok så överlever du en refusering coach komedi jenny dahlberg syfte författarkurs högskoleprovets orddel stitcher läsupplevelse tempväxling klimatriksdag jul fällor säljkurs richard dawkins kursportal lisa cron manus kroppsspråk vinter mittpunkt anders blomström story structure architect tvist hisspresentation ylva arvidsson öka drivet med rätt pacing marknadsföring chic lit vändpunkt passiva meningar författarplattform dramatrugi nybörjarmisstag stökigt indirekt miljöbeskrivning förbeställ stand up fifty shades of gray oanständiga berättelser jenny rogneby brenda novak kontrakt med läsarna försaka refererande miljöbeskrivning eleine eksvärd stilistiska särdrag hitta början organic writer character arc svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset förlagsavtal intervju ping pong-metoden premiss dialog allvetande perspektiv huvudhandling divergent svenska skrivbloggpriset klimax nobelpriset i litteratur stieg larsson agenter vardagligt språk ylva lee lindell avatar längd skrivprocess roller författarskap osynlig berättarröst testläsare lind & co de rotlösa larry brooks lättläst ewa åkerlind förväntningar valet strukturmodell stand up comedy antagonist agenturer outliner akademiskt språk känslor vuxenlitteratur john yorke sekten på dimön topic bokens tema skriv dialog idé story engineering veronica roth svenska skrivpoddpriset 4-aktsmodell långtidssjuk margit sandemo författarröst planerat skrivande harpercollins författartävling vanföreställning inre resa 17-stegsmodell skrivarhandbok pacing catrine tollström korrekturgranskare harpercollins hungerspelen skriva böcker dramaturgi eurovision song contest blogg faktaböcker gestaltande bli utgiven konsten att flirta som en gudinna peter barlach skönlitterärt skrivpodd recension förlag plot point kata skrivhandbok kärlek anslag bokens handling pinch point erotik författare the bestseller code karaktärer tema romanstruktur covid-19 falskspel bestseller mål gestaltning harlequins författartävling harlequin författartävling historisk kärleksroman harlequin johannes vivers struktur historical romance romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips pia lerigon bokrecension bok kärleksroman skrivtips pias strukturmodell dubbelspel bokrelease döda poeters sällskap historisk roman corona vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 ann ljungberg roman fantasy vägen framåt lean bihandling handling lektör the circle perspektiv marcus olausson redaktör jodie archer början film gestalta berättarröst bästsäljare tempo simona ahrnstedt barnbok filmmanus bokmanus miljöer harlequins författartävling 2015 konflikter facklitteratur mariette lindstein tävling katametoden feel good takt genre hinder konfliktupptrappning stil allt hopp är ute harlequin författartävling 2015 elisabeth akteus rex twist vågspel ordberoende förlag parallellhandling releasefest hjärnan spänning skriva facklitteratur synopsis mega-bestseller lektörsutlåtande miljöbeskrivningar eldbunden överenskommelser finlitteratur the bestseller experiment mathew l jockers fängsla dina läsare ljudbok birgitta bergin deckare öka drivet i din berättelse skrivblogg berättare skiftande perspektiv målgrupp romantisk komedi tillbakablick skräck ungdomsbok yttre resa steven james mörkersdottir novell research röst följebrev den antagonistiska kraften strukturera din roman djävulsverk frida skybäck release bäraren facebook lyckas med din gestaltning boktugg novellantologi screen writing skriva filmmanus hunger games whip media miljö youtube svenska akademien rollup e-bok mallar poesi litterära agenturer skrivarhandböcker janice hardy sexchock måns zelmerlöw kristina svensson pocket writers little helper ansats fanta sveriges bästa skrivblogg erotisk deckare frans jeppsson wall anders hansen dagen f inramning katarina bivald skrivfest skrivglädje twitter lb förlag karin smirnoff ylva, johan och siri arvidsson ängelns coctail the twilight saga planteringar tillbaka till bromma kurs sara dalengren lix begränsat perspektiv filmtips save the cat! titanic gimmick neurologi catoblepas förlag kreditupplysning objektivt perspektiv radio p1 sara lövenstam theres wittgren fokus spegelneuroner konkurs antagen den inre resan test grejen med verb anna bågstam ryltenius vad gick fel? nacka hybridförlag allvetande pia stockholms körförbund huvudperson jan arnald arv adjektiv bokens premiss kill your darlings delilah marvell piratförlaget pseudonymer rytm danny alegi personlighet adlibris skapa en mall frida arwen roslund in media res sättning fal bygg din egen mall sanna ivarsson tärningen är kastad begär harry potter catharina ingelman-sundberg gestaltande miljöbeskrivning städning introvert minnen av dig kriminalroman understanding show don't tell gone girl bokskåpets hemlighet hjärnforskning tara westover årstider permakultur! framtiden i din trädgård sveriges bästa skrivpodd filteruttryck justin timerlake författarkväll 100 första orden debutroman johan arvidsson expert föreläsning ramhandling webbkurs romangestalter pr vi for upp till mor ekosystem öppningsscen berättelser niklas modig love actually kuleshov-effekten robert sapolsky frdia arwen rosesund författarförbundet påsk specifik sören bondesson studie libsyn theory if mind vingar av rök koncept på denne grund godmorgon världen sanning med modifikation motsättningar michael gazzania hoi förlag ton vilken typ är du? tillbaka till henne åsa böker sickla beskrivande bokens intrig perspektivbyte mariette linden sagan om isfolket syd field ämne arne dahl bakgrund lyckas ännu mer med din gestaltning bokens koncept word-mall loppet biintrig titel skriv2016 faktabok kostnader bokus dokument annika estassy trigger mitt i innehåll oraganiskt skrivande tryck bokformat bygg din egen word-mall dikter leona tärningen är kastad petra mede litet förlag franskt band the writers little helper aristoteles bibliografi the charm school susanne ahlenius komik mina böcker filmrättigheter högtider permakultur manuspitch flickan med silverhåret mathew l tocker igenkänningsfaktorn skriv en bestseller instagram skröna inledning skrivarpodden refusering pablo roberto skrivkurs hierarkier hemsida skrivregler sommar camilla davidsson historieberättare pär åhlström podcaster högskoleprovet harper collins uc midsommar filmrecension relationsroman blake snyder gömd tvister medveten författare rättigheter spex flicka försvunnen analys dunbars tal mia bergenheim bokbeat det allvetande perspektivet organiskt skrivande lucia tankevurpa fackböcker känn dina karaktärer beskriva voice plot goal lars wilderäng som eld the screen writer's workbook roald dahl manustävling tema, idé, koncept, premiss och intrig mall på denna grund ljusets väktare drivkrafter konsten att vara caroline litterärt #skriv2016 omslag skriv enkelt vuxenroman gröna fingrar sökes leona mitt i nacka