The definitely guide to Screen Writing & The Screenwriter's Workbook av Syd Fields
Jag har lärt mig en hel del om skrivandets konst de här senaste åren och jag tycker nu att jag har kontroll på det mesta. Men en sak återstod: Jag hade inte läst något om hur man strukturerar sin roman.
Det finns tyvärr inte mycket skrivet om det här på svenska. De skrivarhandböcker som existerar verkar undvika frågan. Men på några ställen har jag hört talas om olika "knep" som används när man skriver filmmanus och som alltså kan återanvändas för vanliga skönlitterära bokmanus.
Därför köpte jag tre böcker av författaren Syd Field om screen writing och har nu läst ut två av dem.
I början tyckte jag att det var mycket blaj och strukturen på böckerna är faktiskt under all kritik. Hur en person som lär ut hur man skriver strukturerat inte själv strukturerar sina böcker är för mig en gåta.
Men efter ett tag insåg jag att jag hade fel förväntningar på böckerna. För de handlar faktiskt väldigt lite om struktur men väldigt mycket om annat. En massa andra BRA saker. Och alla dessa saker ÄR struktur. Det var det jag inte fattat innan jag började läsa.
Och när jag väl läste böckerna med "rätt" glasögon kunde jag ta till mig Syds visdom desto mer.
Det finns enormt många bra tips i böckerna.
Som t.ex. att man alltid måste veta slutet på boken innan man börjar skriva. Varför, undrar du säkert. Jo, därför att din bok redan från sida ett måste driva storyn framåt mot det tänkta slutet. Om du inte vet slutet vet du inte vart din bok ska ta vägen och risken är därför att ditt slut känns ogenomtänkt, hastigt påkommet och totalt orealistisk. Så är det faktiskt i väldigt många böcker jag läst - slutet kommer som en total överraskning och har inget med resten av boken att göra. Det känns ologiskt. Och nog är det så att felet beror på att slutet inte förankrats tillräckligt väl i boken. Det kan ju räcka med så lite - några väl valda ledtrådar som droppas här och där - gärna i första kapitlet. Inte förrän slutet är läst ska läsaren inse kopplingen och tänka - wow!
Det finns en massa andra bra tips och jag bara ler för nu vet jag HUR Susanne Collins fick sin Hungerspelen-trilogi att ha sådan fruktansvärt bra framåtdriv. Och när jag vet varför kan jag ta till mig av kunskapen i mina egna böcker så att de också blir lika bra.
Tja, det kanske tar några år att förfina kunskapen så att jag blir riktigt bra på det, men en början är alltid en början.
Och så fick jag en "mall" för att strukturera upp mitt manus som jag kan använda om jag vill och jag är redan på gång att testa mina manusidéer enligt denna nya mall :)
Böckerna kan köpas här:
Adlibris - The definite guide to Screen Writing
Adlibris - The Screen Writer's Workbook
Bokus - The definitive guide to Screen Writing
Bokus - The Screen Writer's Workbook
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Fiona Allen » Pias skrivtips: Konflikter!: ”Mitt liv har vänt till det bättre sedan jag började arbeta med Dr Ilekhojie. Sed..”
-
sarah » Pias skrivtips: Konflikter!: ”Jag läste några av Dr. Sunnys vittnesmål om en kärleksförmedlare som förklarade ..”
-
mary » Pias skrivtips: Den inre resan: ”Läs och kontakta även Dr. Sunny om du behöver en stark kärleksförtrollning för a..”
-
loveth » Den är jätteintressant, mamma!: ”Jag läste några av Dr. Sunnys vittnesmål om en kärleksförmedlare som förklarade ..”
-
Dora » Kan man skriva en hel bok bara med hjälp av mina 17 strukturpunkter?: ”Mitt namn är Dora. Av respekt för dig och dina trollformler måste jag göra detta..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
klimatet flesch-kincaid eva ludvigsen skrivarkurs klarar du de svåra orden itunes twlightsagan save the cat erotisk roman ekosystem vi for upp till mor pr romangestalter webbkurs ramhandling niklas modig berättelser öppningsscen johan arvidsson debutroman 100 första orden författarkväll justin timerlake föreläsning expert permakultur! framtiden i din trädgård årstider tara westover hjärnforskning bokskåpets hemlighet gone girl filteruttryck sveriges bästa skrivpodd lyrik word-mallar tryckt bok distribution bob dylan författarkliniken susan wiggs litterära agenter sanna ivarsson bygg din egen mall fal sättning begär tärningen är kastad noveller snackis anders nyman högläsning metaforer susanne collins marie-louise fritzén kill your darlings bokens premiss adjektiv arv jan arnald the definite guide to screen writing överraska dina läsare höstsol allvetande hybridförlag nacka vad gick fel? anna bågstam ryltenius logiska fel hjärtan av jazz hjärtats dårskap den inre resan antagen konkurs spegelneuroner fokus debutera antologi jenny dahlberg syfte författarkurs högskoleprovets orddel stitcher redigera bok så överlever du en refusering coach komedi begränsat perspektiv lix sara dalengren kurs tillbaka till bromma planteringar the twilight saga save the cat! filmtips vinter mittpunkt anders blomström story structure architect tvist ängelns coctail ylva arvidsson öka drivet med rätt pacing marknadsföring chic lit vändpunkt skrivfest katarina bivald ansats writers little helper pocket kristina svensson måns zelmerlöw sexchock passiva meningar författarplattform poesi mallar e-bok rollup svenska akademien youtube oanständiga berättelser jenny rogneby brenda novak vuxenroman skriv enkelt omslag #skriv2016 litterärt undertext logik en oberoende kvinna på denna grund mall tema, idé, koncept, premiss och intrig manustävling roald dahl konsten att vara caroline drivkrafter ljusets väktare plot goal voice beskriva känn dina karaktärer fackböcker the screen writer's workbook som eld lars wilderäng lögn tonalitet adjektivsjuka stockholm elementary tempus udda julia london den inre positiva resan helen ekeroth vi och dem flicka försvunnen spex midsommar uc harper collins högskoleprovet podcaster redigering henrik fürst anna bågestam ryltenius humor kretslopp läsbarhetsindex sofia fritzson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen peter magnusson vilseledning pär åhlström historieberättare camilla davidsson inledning skröna instagram skriv en bestseller igenkänningsfaktorn mathew l tocker refusering skrivarpodden den viktiga ansatsen allt jag fått lära mig din hjärna sarah dawn finer the girl on the train berättad prosa gestaltningsbibeln ett oemotståndligt förslag extrovert socialt umgänge referera olga rönnberg show don't tell månpocket romantik kontrakt med läsaren böcker kuliss anna jansson populärlitteratur histrisk kärleksroman leona tärningen är kastad scener enkelt miljöbeskrivning karaktärsdrag into the wood livet leker fatta eld håll rollen stella cameron word-mall bokens koncept lyckas ännu mer med din gestaltning bakgrund arne dahl ämne ll-förlaget lust & löften perspektivbyte bokens intrig beskrivande sickla åsa böker syd field sagan om isfolket mariette linden ton hoi förlag michael gazzania motsättningar tillbaka till henne vilken typ är du? koncept vingar av rök theory if mind libsyn forskning spökskrivare revy skiftande perspektiv berättare larry brooks förväntningar skrivblogg strukturmodell stand up comedy birgitta bergin fängsla dina läsare outliner akademiskt språk agenturer miljöbeskrivningar överenskommelser eldbunden mega-bestseller lektörsutlåtande skriva facklitteratur skriv dialog idé parallellhandling releasefest 4-aktsmodell långtidssjuk svenska skrivpoddpriset margit sandemo författarröst planerat skrivande miljö hitta början character arc svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset förlagsavtal boktugg lyckas med din gestaltning facebook intervju allvetande perspektiv bäraren release djävulsverk svenska skrivbloggpriset nobelpriset i litteratur stieg larsson vardagligt språk agenter research längd avatar roller yttre resa tillbakablick författarskap romantisk komedi målgrupp dramaturgi eurovision song contest blogg faktaböcker filmmanus simona ahrnstedt konsten att flirta som en gudinna peter barlach stil vanföreställning inre resa 17-stegsmodell takt feel good catrine tollström korrekturgranskare mariette lindstein facklitteratur konflikter förlag plot point kata skrivhandbok kärlek anslag bästsäljare berättarröst gestalta erotik författare lean lektör handling falskspel vägen framåt fantasy roman ann ljungberg historisk roman gestaltning döda poeters sällskap harlequins författartävling harlequin författartävling skrivtips historisk kärleksroman kärleksroman struktur pia lerigon romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips bokrecension historical romance bok johannes vivers harlequin pias strukturmodell dubbelspel bokrelease mål bestseller covid-19 romanstruktur tema karaktärer corona vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 pinch point bokens handling the bestseller code bihandling recension skrivpodd skönlitterärt the circle perspektiv marcus olausson redaktör jodie archer början film skriva böcker hungerspelen harpercollins tävling katametoden pacing skrivarhandbok genre hinder konfliktupptrappning harpercollins författartävling tempo barnbok bli utgiven gestaltande bokmanus miljöer harlequins författartävling 2015 testläsare lind & co skräck ungdomsbok osynlig berättarröst skrivprocess mörkersdottir steven james ylva lee lindell novell följebrev röst den antagonistiska kraften strukturera din roman klimax divergent frida skybäck huvudhandling novellantologi screen writing dialog premiss ping pong-metoden skriva filmmanus hunger games whip media organic writer allt hopp är ute harlequin författartävling 2015 elisabeth akteus rex ordberoende förlag twist vågspel veronica roth story engineering hjärnan spänning synopsis bokens tema topic sekten på dimön känslor john yorke vuxenlitteratur mathew l jockers finlitteratur the bestseller experiment antagonist valet ljudbok ewa åkerlind deckare öka drivet i din berättelse lättläst de rotlösa på denne grund godmorgon världen sanning med modifikation national treasure svåra ord författarutbildning alla bolag allvetande berättare dagny carlsson dave eggers bones skrivartips storytel k.m. weiland ljudboksgalan i havet finns så många fiskar korrekturfel george rr martin vinst traditionellt förlag style den normala världen loppet biintrig nattlöpare bonnier carlsen bonnier förlag flickvänskontraktet hype annika estassy trigger mitt i titel skriv2016 faktabok kostnader bokus dokument raeanne thayne malva b. innehåll oraganiskt skrivande tryck bokformat bygg din egen word-mall dikter bibliografi the charm school petra mede litet förlag franskt band the writers little helper aristoteles manuspitch flickan med silverhåret susanne ahlenius komik mina böcker filmrättigheter högtider permakultur scandalous desires detta är lean slutscen lennart guldbrandsen hur en bok bör skrivas 100 ord höst siri arvidsson actionscener magkänsla pablo roberto skrivkurs hierarkier hemsida skrivregler sommar filmrecension relationsroman blake snyder gömd tajming brainstorming steven pinker sofia ymén fånga läsaren miljön blir det någonsin för sent? tvister medveten författare rättigheter organiskt skrivande lucia tankevurpa analys dunbars tal mia bergenheim bokbeat det allvetande perspektivet att skriva under hot författarträff skriv klart symbolik sagan om is och eld skatteregler egenutgivning head hopping niklas engdahl buskap sex liknelser story trumps structure anna keiler buzz kapitel gröna fingrar sökes leona mitt i nacka revolt akter lucy dillon förlagssytem rutin skräcknoveller litterära agenturer skrivarhandböcker janice hardy stilistiska särdrag eleine eksvärd refererande miljöbeskrivning försaka kontrakt med läsarna fanta sveriges bästa skrivblogg fifty shades of gray stand up förbeställ indirekt miljöbeskrivning stökigt nybörjarmisstag dramatrugi hisspresentation erotisk deckare frans jeppsson wall anders hansen dagen f inramning kroppsspråk manus skrivglädje twitter lb förlag karin smirnoff ylva, johan och siri arvidsson tempväxling läsupplevelse lisa cron kursportal richard dawkins säljkurs fällor jul klimatriksdag radio p1 sara lövenstam theres wittgren titanic gimmick neurologi catoblepas förlag kreditupplysning objektivt perspektiv test grejen med verb pod rabén & sjögren intrig synlig berättarröst pia stockholms körförbund huvudperson nordland filmanalys robin dunbar viberg förlag tone sanning delilah marvell piratförlaget pseudonymer game of thrones skatt förlagsekonomi word frida arwen roslund in media res rytm danny alegi personlighet adlibris skapa en mall lyckostunder språk books & dreams prissättning skriva god jul minnen av dig kriminalroman understanding show don't tell harry potter catharina ingelman-sundberg gestaltande miljöbeskrivning städning introvert pitch sandemo dödlig åtrå lynda woodruff olof röhlander direkt miljöbeskrivning james v smith jr ansatsen livet motorcyklar och andra omöjliga projekt elisabeth hoyt upplösning covid sociala media forum förlag förstärka pensionatet vid världens ände skrivmingel förläggare matthew l jocker så skapar du en bra tvist victoria lynn schmidt eldskytten slut vår specifik sören bondesson studie love actually kuleshov-effekten robert sapolsky frdia arwen rosesund författarförbundet påsk