Flickan med silverhåret av Margit Sandemo
Jag minns Flickan med silverhåret som en av Margit Sandemos bästa och härom dagen behövde jag en lättläst och inte alltför tjock bok. Det fick bli den.
Nu är det oerhört många år sedan jag läste den för första gången och sedan dess har mycket hänt i mitt liv. Framför allt har jag börjat skriva böcker själv och lärt mig massvis om gestaltning, berättarröst, perspektiv och annat.
Därför var det med nya ögon jag läste Sandemos bok.
Flickan med Silverhåret är en historisk roman som utspelar sig i en svenskby i Ukraina år 1782 och handlar om en flicka med platinablont hår och stora blå ögon. När hon räddar livet på den unga kosacken Vasili ändras hennes liv rejält. Hon blir bortrövad av tatarerna och först efter fyra år möter hon sin kosack igen som ägnat de senaste fyra åren åt att röva, plundra och mörda.
Boken är lättläst och Margit lyckas verkligen få karaktärerna att leva. Det är trevligt att läsa boken, men varför jag tyckte den var så oerhört bra förstår jag inte såhär i efterhand.
Margit skriver i ett allvetande perspektiv, vilket jag normalt inte brukar tycka om. Berättaren lyser igenom både här och där - åter igen grepp jag inte brukar gilla eftersom det distanserar mig till karaktärerna. Hon hoppar in och ut ur olika personers tankar och det brukar vara ett no-no eftersom det är så lätt att bli förvirrad som läsare. Margit klarar det dock med glans - hon kan sin berättarteknik.
Dock är det rätt så lite gestaltning i boken och jag har börjat tycka om gestaltning. Många scener springs förbi i ett rasande tempo och jag hade önskat att hon saktat in, sugit på karamellen, låtit mig får stanna i scenen lite längre. Men det är klart - då hade ju boken blivit klart längre än sina 150 sidor.
Därtill för Sandemo fram storyn rätt så mycket genom dialog och det så pass att det börjar lukta infodumpar om det hela. Det är inte heller direkt trovärdigt att den väderbitna kosacken skulle vara så pratsam. Det hela hade kunnat göras mycket bättre om Sandemo inte var tvingad att hålla sig till ynka 150 sidor utan kunde låta historien få ta sin rättmätiga plats.
Jag börjar förstå kritiken mot Sandemo att hon inte skriver så bra. Jag har alltid tänkt att det beror på att hon är norska och svenska inte är hennes modersmål. Men nu börjar jag förstå att kritikerna troligen även menar avsaknaden av gestaltning, virvarret av perspektiv och infodumparna i dialogerna.
Hur karaktärerna kan bli så levande när boken saknar gestaltning vet jag dock inte. Inte heller gillar jag huvudkaraktären Lisa speciellt mycket den här gången - hon verkar rätt känslokall och det enda attribut som får männen att falla som käglor är hennes utseende. Nog borde en kärleksroman bygga på mer än att kvinnan är fager?
Likväl bjuder boken på trevlig läsning och det är faktiskt inte illa det heller.
Men de diskussioner som förts på nätet att Margit Sandemo har mycket sex i sina böcker kan jag dementera alldeles. De kysser varandra, men längre än så får man inte följa dem ned i sänghalmen. Det enda som nämns är faktiskt att Lisa tog emot fullbordandet av trollmannens kärlek och sedan får fantasin själv fylla i luckorna.
Kram Pia
Boken kan du köpa här:
Kapten Krok
Bokus
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Henric » PODD: Pias dramatiska strukturmodell: ”Hej Tack igen för den enskilt viktigaste texten om skrivande jag någonsin läst...”
-
Jane » Pias skrivtips: Miljöbeskrivningar som funkar: ”Så otroligt bra! Vilken hjälp jag fick i mitt skrivande ”
-
Maud » Vad måste du försaka för att kunna skriva?: ”Min man sedan 3 år gjorde slut med mig förra veckan. Jag åt inte eller pratade m..”
-
Oscar Johansson (kurre) » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Hej, ser att ingen av er har lagt till min snap?? Vaför”
-
Hilding » Pias skrivtips: Skriv poesi: ”Skulle bara säga att Karin Boyes dikt heter "Ja visst gör det ont" och inte "Ja ..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
skrivfest hisspresentation ylva arvidsson inramning dagen f direkt miljöbeskrivning olof röhlander vändpunkt sveriges bästa skrivblogg fanta nybörjarmisstag stökigt gestaltande miljöbeskrivning catharina ingelman-sundberg måns zelmerlöw sexchock niklas modig elisabeth hoyt månpocket brenda novak god jul försaka e-bok books & dreams stilistiska särdrag sandemo leona tärningen är kastad gröna fingrar sökes vuxenroman skriv enkelt omslag #skriv2016 litterärt konsten att vara caroline drivkrafter ljusets väktare kapitel buzz anna keiler arv story trumps structure liknelser begär piratförlaget lars wilderäng plot goal voice skatteregler sagan om is och eld symbolik lucia organiskt skrivande synlig berättarröst intrig mia bergenheim elementary tempus tankevurpa blir det någonsin för sent? den inre positiva resan rättigheter helen ekeroth vi och dem the definite guide to screen writing sara lövenstam godmorgon världen filmrecension begränsat perspektiv lix sara dalengren kurs högskoleprovet podcaster nordland magkänsla erotisk roman camilla davidsson sommar mittpunkt anders blomström peter magnusson vilseledning refusering skrivarpodden höst skröna hur en bok bör skrivas lennart guldbrandsen slutscen theres wittgren save the cat! ett oemotståndligt förslag ansats writers little helper filmrättigheter din hjärna sarah dawn finer the girl on the train bibliografi aristoteles extrovert socialt umgänge refererande miljöbeskrivning eleine eksvärd kriminalroman dikter rutin bokformat lucy dillon populärlitteratur erotisk deckare tärningen är kastad stella cameron på denna grund mall tema, idé, koncept, premiss och intrig kostnader into the wood livet leker oanständiga berättelser loppet att skriva under hot hype beskriva känn dina karaktärer arne dahl ämne mitt i nacka sagan om isfolket allt som glimmar det allvetande perspektivet traditionellt förlag vinst george rr martin korrekturfel dagny carlsson k.m. weiland storytel medveten författare bones dave eggers forskning spökskrivare på denne grund alla bolag vingar av rök svåra ord national treasure studie radio p1 klimatet läsbarhetsindex sofia fritzson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen klarar du de svåra orden itunes twlightsagan berättelser pensionatet vid världens ände inledning vi for upp till mor 100 ord victoria lynn schmidt så skapar du en bra tvist matthew l jocker blake snyder livet motorcyklar och andra omöjliga projekt den viktiga ansatsen debutroman sociala media covid upplösning filteruttryck gestaltningsbibeln permakultur! framtiden i din trädgård the writers little helper referera olga rönnberg lynda woodruff pär åhlström scandalous desires litterära agenter lyrik introvert städning kuliss anna jansson harry potter flickan med silverhåret jenny rogneby sanna ivarsson skriva miljöbeskrivning karaktärsdrag the charm school in media res frida arwen roslund snackis adlibris anders nyman högläsning metaforer malva b. överraska dina läsare höstsol kill your darlings bokens intrig beskrivande sickla jan arnald pseudonymer huvudperson stockholms körförbund pia tone viberg förlag robin dunbar filmanalys fatta eld tillbaka till henne var lugn allt är i sin ordning antologi allvetande berättare koncept rabén & sjögren spegelneuroner fokus sanning med modifikation komedi flesch-kincaid eva ludvigsen skrivarkurs högskoleprovets orddel stitcher åsa böker syd field relationsroman filmtips jul slut eldskytten tillbaka till bromma planteringar the twilight saga ängelns coctail ylva, johan och siri arvidsson karin smirnoff 100 första orden story structure architect tvist ewa åkerlind långtidssjuk de rotlösa valet planerat skrivande deckare miljöbeskrivningar ylva lee lindell whip media svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset förlagsavtal novellantologi idé facebook huvudhandling 4-aktsmodell vågspel ordberoende förlag story engineering harlequin författartävling 2015 den antagonistiska kraften följebrev röst vardagligt språk margit sandemo eldbunden längd avatar yttre resa ungdomsbok ping pong-metoden lyckas med din gestaltning hunger games allvetande perspektiv testläsare lugn allt är i sin ordning skrivblogg djävulsverk birgitta bergin ljudbok fängsla dina läsare mathew l jockers novell outliner akademiskt språk vuxenlitteratur lektörsutlåtande topic osynlig berättarröst målgrupp spänning hjärnan lättläst veronica roth parallellhandling miljöer vanföreställning konfliktupptrappning bli utgiven 17-stegsmodell filmmanus simona ahrnstedt catrine tollström korrekturgranskare facklitteratur release pacing dramaturgi eurovision song contest blogg mariette lindstein barnbok intervju skriva böcker the circle bästsäljare skrivhandbok skrivpodd marcus olausson film kärlek kata redaktör början erotik lean feel good pinch point handling corona covid-19 tema roman vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 falskspel bestseller mål harlequins författartävling bokrelease pias strukturmodell harlequin johannes vivers kärleksroman historical romance bokrecension skrivdrömmar skrivarpodd podd pias skrivtips boktips romance pia lerigon bok struktur historisk kärleksroman skrivtips harlequin författartävling dubbelspel döda poeters sällskap gestaltning historisk roman ann ljungberg romanstruktur fantasy karaktärer vägen framåt the bestseller code bihandling författare bokens handling lektör plot point recension gestalta jodie archer berättarröst skönlitterärt anslag terese marvelin perspektiv förlag tessie marvelin konsten att flirta som en gudinna hungerspelen faktaböcker bokmanus harpercollins tävling skrivarhandbok takt konflikter harpercollins författartävling katametoden peter barlach tempo genre hinder inre resa gestaltande stil harlequins författartävling 2015 öka drivet i din berättelse bäraren berättare skiftande perspektiv skriv dialog skriva facklitteratur synopsis mega-bestseller john yorke känslor finlitteratur the bestseller experiment agenturer antagonist stand up comedy strukturera din roman förväntningar releasefest screen writing skriva filmmanus lind & co romantisk komedi tillbakablick premiss skräck roller skrivprocess steven james mörkersdottir character arc research miljö agenter stieg larsson nobelpriset i litteratur elisabeth akteus rex klimax svenska skrivbloggpriset frida skybäck divergent chic lit dialog boktugg författarskap överenskommelser bokens tema sekten på dimön organic writer hitta början allt hopp är ute författarröst larry brooks twist strukturmodell svenska skrivpoddpriset skrivglädje twitter lb förlag vinter kroppsspråk manus lisa cron kursportal richard dawkins säljkurs fällor klimatriksdag tempväxling läsupplevelse redigera bok titanic gimmick neurologi catoblepas förlag kreditupplysning jenny dahlberg coach så överlever du en refusering pod författarutbildning konkurs antagen den inre resan test debutera logiska fel anna bågstam ryltenius vad gick fel? skrivartips hybridförlag sanning hjärtats dårskap i havet finns så många fiskar mitt i histrisk kärleksroman game of thrones skatt förlagsekonomi perspektivbyte mariette linden delilah marvell ll-förlaget rytm danny alegi bakgrund lyckas ännu mer med din gestaltning bokens koncept word-mall marie-louise fritzén leona susanne ahlenius sättning prissättning dokument lyckostunder språk detta är lean bob dylan distribution tryckt bok bygg din egen word-mall kontrakt med läsaren minnen av dig gästblogg understanding show don't tell gone girl bokskåpets hemlighet hjärnforskning tara westover årstider pitch sveriges bästa skrivpodd gömd justin timerlake författarkväll forum förlag förstärka johan arvidsson expert föreläsning ramhandling webbkurs romangestalter pr vår ekosystem öppningsscen förläggare love actually kuleshov-effekten robert sapolsky frdia arwen rosesund författarförbundet påsk specifik sören bondesson the screen writer's workbook libsyn theory if mind sofia ymén fånga läsaren revy flicka försvunnen sex motsättningar michael gazzania hoi förlag ton vilken typ är du? udda revolt stockholm adjektivsjuka style den normala världen ljudboksgalan som eld youtube nattlöpare bonnier carlsen bonnier förlag flickvänskontraktet head hopping lust & löften biintrig titel skriv2016 faktabok bokus enkelt scener annika estassy trigger håll rollen innehåll oraganiskt skrivande tryck böcker skräcknoveller raeanne thayne petra mede litet förlag franskt band mallar kontrakt med läsarna romantik show don't tell komik mina böcker indirekt miljöbeskrivning allt jag fått lära mig högtider permakultur manuspitch berättad prosa mathew l tocker igenkänningsfaktorn skriv en bestseller instagram öka drivet med rätt pacing siri arvidsson skrivmingel pablo roberto skrivkurs hierarkier hemsida skrivregler kretslopp actionscener historieberättare redigering tajming brainstorming steven pinker harper collins uc midsommar miljön humor anna bågestam ryltenius henrik fürst tvister författarkurs syfte objektivt perspektiv spex grejen med verb susanne collins analys dunbars tal bokbeat tonalitet lögn julia london hjärtan av jazz fackböcker nacka egenutgivning allvetande författarintervju författarträff skriv klart författarkliniken roald dahl manustävling adjektiv bokens premiss word niklas engdahl buskap susan wiggs dödlig åtrå akter personlighet förlagssytem skapa en mall noveller en oberoende kvinna logik undertext svenska akademien rollup fal bygg din egen mall poesi litterära agenturer skrivarhandböcker janice hardy fifty shades of gray stand up förbeställ kristina svensson pocket word-mallar dramatrugi författarplattform passiva meningar frans jeppsson wall anders hansen marknadsföring james v smith jr ansatsen katarina bivald save the cat