Ett oemotståndligt förslag av Birgitta Bergin
Birgitta Bergins bok "Ett oemotständligt förslag" väckte min nyfikenhet omedelbart när jag såg den. Det var något med omslaget och titeln som gjorde att jag lade märke till den. Och lägg därtill till en spännande baksidestext.
Boken handlar om Anna Holm som en dag får ett rekommenderat brev från en advokatbyrå. Hon har angetts som arvtagare till 5 miljoner euro om hon utför ett uppdrag. Var ska hon börja och vem är egentligen den här jetset-killen Carl-Henrik Vansbo? Kan kärlek förändra gamla mönster och invanda beteenden?
Spännande baksida som dessutom lovar kärlek - det kändes verkligen som en bok för mig och jag läste den med stora förväntningar.
Det första jag undrade över var varför Anna skulle få 5 miljoner euro och inte 50 miljoner kr när boken utspelar sig i Sverige och mannen hon ska ärva är svensk. Den frågan får aldrig något svar.
När hon sedan börjar arbeta på Vansbo fastigheter så var avdelningen rätt liten och ändå kunde företagets ägare roa sig kungligt, ha eget jet-plan och mycket annat. Kanske företaget hade fler avdelningar, men det verkade inte så. Hur ägaren kan tjäna så mycket på ett så pluttigt bolag förstod jag inte.
Och hur kunde den intelligenta Anna, som verkat i fastighetsbranschen länge, inte veta vem Vansbo är när Vansbo fastigheter är störst i Sverige? Och hur kunde den ständigt festande sonen till denna fastighetsmagnat vara totalt okänd för pressen? Nej, det var frågor jag ställde mig som inte fick något svar.
Och hur kunde Calle bli kär i Anna?
Ja, det var den största frågan av dem alla. För Anna är konstant otrevlig mot Calle. Jätteotrevlig. Inte ett snällt ord kommer över hennes läppar. Och visst kanske det händer saker mellan scenerna - scener som vi läsare inte får vara med om - men varje gång Anna och Calles relation gestaltas så är det med en bitsk dialog och hårda ord från Anna. Så hur kunde Calle bli upp över öronen förälskad i denna kvinna?
Nej, kärlekshistorien lämnade mycket kvar att önska. Den kändes inte logisk eftersom Anna är så konstant hård i tonen. Och för att vara en smart kvinna så uttrycker hon sig väldigt stolpigt. Dialogen kunde ha varit bättre, smartare och roligare att läsa. Och kärlekshistorien mer kittlande.
Men plotten som sådan - att hon skulle få dessa pengar för att utföra sitt uppdrag - är fortfarande bra. Väldigt bra. Själva storyn kittlade mitt intresse från bokens första sida hela vägen till slutet.
Och Birgitta har ett väldigt lätt och ledigt språk som gör boken lätt att ta till sig och som inte står ivägen för själva storyn. Sådant gillar jag.
Det här var ingen bok jag stönade mig igenom. Nej, tvärt om läste jag ut den med glädje. Jag trodde ju faktiskt att Annas dåliga humör gentemot Calle skulle vända någon gång. Och visst blev det lite bättre mellan dem mot slutet.
Men själva slutet var ju inte som jag önskat mig. Så onödigt kände jag. Oväntat skrev en annan bokbloggerska och visst var det oväntat. Men inte oväntat på ett positivt sätt som när man läser slutet och tänker "Aha - så smart. Naturligtvis att boken kunde sluta så - tänk att jag inte klurade ut det." Nej, det här är oväntat som "Nej, men vad gör författaren - det där passar inte in med resten av handlingen. Det är ologiskt och gör hon så för att hon inte kan lösa problemet på ett smartare sätt?"
Anledningen till att slutet blir oväntat på det här trista sättet beror på att det inte förankras tillräckligt. Visst finns det en liten notering tidigare i texten att Calle äger en motorcykel, men hade Birgitta låtit mig som läsare bättre förstå att Calle är en extremsportare som gör sådana här saker när han redan befinner sig i ett totalt lyckorus så skulle jag köpa det. Men inte nu. Framför allt inte som jag förstått att Calle festar så mycket bara för att hämnas på sin far och egentligen är en ansvarstagande ung man. Då kändes slutet bara fel och något som kastats in för att författaren inte fick ihop slutet. Fast det hade hon ju kunnat få - det fanns ju ett alternativ som jag hade hoppats på. Inte lika oväntat, men jag läser ju mycket romance och i romance vet man ALLTID hur boken ska sluta ;)
Nu har jag förstått att det utkommer en fortsättning, en tvåa, vilket kanske kan förklara slutet på första boken. För med ett annat slut skulle det väl inte finnas någon anledning till en uppföljare.
Jag är dock inte övertygad om att jag kommer att läsa uppföljaren. För trots att jag läste ut boken och hade behållning av den, så undrar jag om Birgitta Bergin verkligen kommer att lyckas ge mig en kittlande kärlekshistoria i nästa bok eller om Anna åter igen kommer att vara bitsk och kall i tonen. Och för mig är en kittlande kärlekshistoria väldigt viktigt.
Men, det är väl fel att döma ut en författare efter bara en bok, för det går ju inte alltid att skriva boken som "har allt". Vi får se hur jag gör med fortsättningen. Just nu avvaktar jag nog lite.
PS! Dessutom tycker jag att Anna ha stått på sig mot Vansbo. Hon sade inte upp sig från uppdraget som Vansbo påstår när han vägrar ge henne pengarna. Tvärt om hävdade hon ju att tiden inte var slut och att hon gärna fullföljde uppdraget. Så när Vansbo vägrar ge henne pengarna trots att uppdraget de facto lyckades borde hon verkligen ha fräst ifrån. Jag blev faktiskt lite sur där för att Anna mesar ihop - hon bara accepterar att det är så och ifrågasätter inte alls vad Vansbo påstår.
Kram Pia
Boken köper du här:
Adlibris
Bokus
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Henric » PODD: Pias dramatiska strukturmodell: ”Hej Tack igen för den enskilt viktigaste texten om skrivande jag någonsin läst...”
-
Jane » Pias skrivtips: Miljöbeskrivningar som funkar: ”Så otroligt bra! Vilken hjälp jag fick i mitt skrivande ”
-
Maud » Vad måste du försaka för att kunna skriva?: ”Min man sedan 3 år gjorde slut med mig förra veckan. Jag åt inte eller pratade m..”
-
Oscar Johansson (kurre) » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Hej, ser att ingen av er har lagt till min snap?? Vaför”
-
Hilding » Pias skrivtips: Skriv poesi: ”Skulle bara säga att Karin Boyes dikt heter "Ja visst gör det ont" och inte "Ja ..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
anna bågestam ryltenius humor miljön midsommar uc harper collins steven pinker brainstorming tajming redigering sara lövenstam erotisk roman camilla davidsson sommar mittpunkt anders blomström peter magnusson vilseledning magkänsla skrivarpodden höst skröna hur en bok bör skrivas lennart guldbrandsen slutscen theres wittgren manuspitch permakultur högtider allt jag fått lära mig indirekt miljöbeskrivning mina böcker komik berättad prosa bibliografi aristoteles extrovert socialt umgänge refererande miljöbeskrivning eleine eksvärd show don't tell raeanne thayne skräcknoveller böcker tryck oraganiskt skrivande innehåll tärningen är kastad stella cameron på denna grund mall tema, idé, koncept, premiss och intrig kostnader into the wood livet leker håll rollen lust & löften head hopping flickvänskontraktet bonnier förlag bonnier carlsen nattlöpare youtube biintrig ljudboksgalan den normala världen style adjektivsjuka stockholm revolt mitt i nacka dagny carlsson k.m. weiland storytel medveten författare bones dave eggers udda revy fånga läsaren sofia ymén theory if mind libsyn the screen writer's workbook flicka försvunnen radio p1 klimatet läsbarhetsindex sofia fritzson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen klarar du de svåra orden itunes twlightsagan berättelser pensionatet vid världens ände inledning vi for upp till mor 100 ord victoria lynn schmidt så skapar du en bra tvist matthew l jocker expert johan arvidsson förstärka forum förlag författarkväll justin timerlake gömd blake snyder gestaltningsbibeln permakultur! framtiden i din trädgård the writers little helper referera olga rönnberg lynda woodruff pär åhlström gästblogg minnen av dig kontrakt med läsaren bygg din egen word-mall tryckt bok distribution bob dylan detta är lean scandalous desires lyckostunder dokument prissättning sättning susanne ahlenius språk in media res frida arwen roslund snackis adlibris anders nyman högläsning metaforer the charm school delilah marvell mariette linden perspektivbyte förlagsekonomi skatt game of thrones histrisk kärleksroman malva b. stockholms körförbund pia tone viberg förlag robin dunbar filmanalys fatta eld mitt i i havet finns så många fiskar var lugn allt är i sin ordning antologi allvetande berättare koncept rabén & sjögren spegelneuroner fokus coach jenny dahlberg kreditupplysning catoblepas förlag neurologi gimmick titanic redigera bok så överlever du en refusering relationsroman filmtips jul slut eldskytten tillbaka till bromma planteringar the twilight saga ängelns coctail ylva, johan och siri arvidsson karin smirnoff 100 första orden story structure architect tvist hisspresentation ylva arvidsson inramning dagen f direkt miljöbeskrivning olof röhlander vändpunkt save the cat författarplattform dramatrugi word-mallar pocket kristina svensson förbeställ stand up fifty shades of gray passiva meningar månpocket brenda novak god jul försaka e-bok books & dreams stilistiska särdrag elisabeth hoyt en oberoende kvinna noveller skapa en mall förlagssytem personlighet akter dödlig åtrå sandemo buskap niklas engdahl word bokens premiss adjektiv manustävling roald dahl författarkliniken susan wiggs författarträff författarintervju allvetande egenutgivning nacka fackböcker begär piratförlaget julia london lögn tonalitet bokbeat dunbars tal analys susanne collins hjärtan av jazz spex objektivt perspektiv syfte författarkurs tvister grejen med verb chic lit 4-aktsmodell vågspel ordberoende förlag elisabeth akteus rex nobelpriset i litteratur stieg larsson agenter miljö följebrev research eldbunden längd avatar roller skräck premiss tillbakablick ungdomsbok allvetande perspektiv testläsare screen writing skrivblogg djävulsverk birgitta bergin ljudbok fängsla dina läsare agenturer the bestseller experiment finlitteratur mathew l jockers john yorke mega-bestseller lektörsutlåtande osynlig berättarröst målgrupp spänning hjärnan lättläst veronica roth parallellhandling ewa åkerlind långtidssjuk de rotlösa larry brooks planerat skrivande deckare miljöbeskrivningar ylva lee lindell whip media svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset överenskommelser novellantologi idé facebook tempo peter barlach katametoden harpercollins författartävling konflikter takt dramaturgi tävling harpercollins mariette lindstein faktaböcker barnbok konsten att flirta som en gudinna tessie marvelin miljöer vanföreställning konfliktupptrappning hinder genre perspektiv skrivpodd terese marvelin skönlitterärt berättarröst jodie archer gestalta recension plot point förlag lean feel good pinch point handling erotik covid-19 tema roman vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 falskspel vägen framåt bestseller döda poeters sällskap harlequins författartävling dubbelspel harlequin författartävling historisk kärleksroman johannes vivers struktur historical romance bokrecension skrivdrömmar skrivarpodd podd pias skrivtips boktips romance pia lerigon bok kärleksroman skrivtips harlequin pias strukturmodell bokrelease gestaltning mål historisk roman corona ann ljungberg romanstruktur fantasy karaktärer lektör the bestseller code bihandling författare bokens handling bästsäljare the circle början redaktör kata kärlek film marcus olausson anslag skrivhandbok 17-stegsmodell inre resa bli utgiven gestaltande stil harlequins författartävling 2015 skriva böcker intervju hungerspelen bokmanus blogg eurovision song contest skrivarhandbok pacing release facklitteratur korrekturgranskare catrine tollström simona ahrnstedt filmmanus dialog boktugg författarskap förlagsavtal bokens tema sekten på dimön organic writer hitta början allt hopp är ute författarröst valet twist strukturmodell svenska skrivpoddpriset öka drivet i din berättelse bäraren berättare skiftande perspektiv skriv dialog skriva facklitteratur synopsis topic känslor vuxenlitteratur akademiskt språk outliner novell antagonist stand up comedy strukturera din roman förväntningar releasefest lugn allt är i sin ordning skriva filmmanus lind & co romantisk komedi hunger games lyckas med din gestaltning ping pong-metoden skrivprocess yttre resa steven james mörkersdottir margit sandemo character arc vardagligt språk röst story engineering den antagonistiska kraften harlequin författartävling 2015 klimax svenska skrivbloggpriset frida skybäck divergent huvudhandling the definite guide to screen writing vi och dem helen ekeroth rättigheter den inre positiva resan blir det någonsin för sent? tankevurpa tempus elementary mia bergenheim intrig synlig berättarröst organiskt skrivande lucia skriv klart symbolik sagan om is och eld skatteregler voice plot goal lars wilderäng drivkrafter konsten att vara caroline liknelser story trumps structure arv anna keiler buzz kapitel ljusets väktare logik undertext litterärt #skriv2016 omslag skriv enkelt vuxenroman gröna fingrar sökes leona tärningen är kastad janice hardy svenska akademien rollup fal bygg din egen mall poesi litterära agenturer skrivarhandböcker niklas modig sexchock måns zelmerlöw catharina ingelman-sundberg gestaltande miljöbeskrivning stökigt nybörjarmisstag fanta sveriges bästa skrivblogg skrivfest frans jeppsson wall anders hansen marknadsföring james v smith jr ansatsen katarina bivald manus skrivglädje twitter lb förlag vinter kroppsspråk läsupplevelse lisa cron kursportal richard dawkins säljkurs fällor klimatriksdag tempväxling sanning med modifikation syd field åsa böker stitcher högskoleprovets orddel skrivarkurs eva ludvigsen flesch-kincaid komedi tillbaka till henne pod författarutbildning konkurs antagen den inre resan test debutera huvudperson logiska fel anna bågstam ryltenius vad gick fel? skrivartips hybridförlag sanning hjärtats dårskap ll-förlaget pseudonymer jan arnald sickla beskrivande bokens intrig kill your darlings höstsol överraska dina läsare rytm danny alegi bakgrund lyckas ännu mer med din gestaltning bokens koncept word-mall marie-louise fritzén leona flickan med silverhåret karaktärsdrag miljöbeskrivning skriva sanna ivarsson jenny rogneby understanding show don't tell harry potter anna jansson kuliss städning introvert lyrik litterära agenter filteruttryck gone girl bokskåpets hemlighet hjärnforskning tara westover årstider pitch sveriges bästa skrivpodd föreläsning upplösning covid sociala media debutroman den viktiga ansatsen livet motorcyklar och andra omöjliga projekt förläggare ramhandling webbkurs romangestalter pr vår ekosystem öppningsscen studie love actually kuleshov-effekten robert sapolsky frdia arwen rosesund författarförbundet påsk specifik sören bondesson forskning national treasure svåra ord vingar av rök alla bolag på denne grund spökskrivare sex motsättningar michael gazzania hoi förlag ton vilken typ är du? som eld korrekturfel george rr martin vinst traditionellt förlag det allvetande perspektivet allt som glimmar sagan om isfolket oanständiga berättelser ämne arne dahl känn dina karaktärer beskriva hype att skriva under hot loppet titel skriv2016 faktabok bokus enkelt scener annika estassy trigger erotisk deckare populärlitteratur lucy dillon bokformat rutin dikter kriminalroman petra mede litet förlag franskt band mallar kontrakt med läsarna romantik save the cat! the girl on the train sarah dawn finer din hjärna filmrättigheter writers little helper ansats ett oemotståndligt förslag refusering mathew l tocker igenkänningsfaktorn skriv en bestseller instagram öka drivet med rätt pacing siri arvidsson skrivmingel pablo roberto skrivkurs hierarkier hemsida skrivregler kretslopp actionscener historieberättare henrik fürst nordland podcaster högskoleprovet kurs sara dalengren lix begränsat perspektiv filmrecension godmorgon världen