Pias skrivtips! perspektiv och berättare
Kärt barn har många namn. Det här med perspektiv och berättare och alla olika varianter som finns, förvirrar rätt många och jag är själv inget undantag. Det tog mig flera år innan jag insåg att enklaste sättet att få ordning på begreppen är att särskilja dem.
Enklast är att tänka såhär:
- Perspektiv är den karaktär man får följa i boken och om den är skriven som jag, du eller han/hon.
- Begränsat eller skiftande betyder att man antingen får följa en eller flera karaktärer i boken.
- Berättarröst är den yttre berättaren och denna kan vara mer eller mindre synlig för läsarna.
- Berättaren handlar om hur mycket du vill berätta för dina läsare. I den objekiva berättaren väljer du att inte låta läsarna få följa med in i karaktärernas tankar och känslor. I den allvetande berättaren får läsarna veta även veta dessa saker.
Tyvärr brukar dessa saker bakas samman och det skapar en begreppsförvirring som ofta är svår att ta sig igenom. Därför kommer jag att förklara begreppen separerade från varandra. Då blir det nämligen oerhört enkelt.
OBS! Vill du veta mer? Artikeln är så lång att du måste klicka på Läs hela inlägget för att se resten.
PERSPEKTIV
Enkelt uttryckt är perspektiv om berättelsen är skriven i:
1:a person - d.v.s. jag.
2:a person - d.v.s du.
3:e person - d.v.s han, hon eller den/det.
Perspektiv är den karaktär i berättelsen man följer just då. Jaget, tjejen, killen, katten ... ja, vissa skriver till och med om en du-person (fast det är rätt ovanligt). Gå in i jagets, tjejens, killens, kattens huvud och se världen utifrån denna person.
Superlätt. Eller hur? :)
BEGRÄNSAT eller SKIFTANDE?
Om du inte vill krångla till det väljer du att skriva hela din berättelse i samma person. Börjar du skriva jag, fortsätt att skriva jag. Börjar du skriva han/hon fortsätt att skriva han/hon.
Detta sätt att skriva kallas för ett begränsat perspektiv.
Naturligtvis finns inget som hindrar dig från att byta perspektiv i en bok. Om du skriver i 3:e person är det vanligt att man följer olika personer. I ena scenen kanske vi följer tjejen, i nästa scen killen och så vidare. Du kan följa en jagperson i ett kapitel och en han/hon i ett annat kapitel. Det finns till och med böcker med olika jagpersoner.
Detta sätt att skriva kallas för skiftande perspektiv.
Det går alltså utmärkt att blanda perspektiven i en bok - så länge du inte förvirrar läsarna vill säga. ;)
Enda svårigheten med skiftande perspektiv är att skifta så att läsarna hänger med. Därför uppmanas oerfarna författare att inte byta perspektiv förrän man byter scen eller kapitel. Det är en enkel regel som blivit allt vanligare vilket gör att många läsare inte förväntar sig perspektivbyten inom en och samma scen.
Som författare blir svårigheten att hålla sig till samma perspektiv och inte växla av misstag. Med misstag menar jag att man faktiskt växlar utan att tänka på det eller att man inte alls växlat perspektiv men läsarna tror att man gör det. Enklast är att du läser igenom din text noga och funderar på om det finns några delar där läsaren kan förvirras att tro att du bytt perspektiv fast du inte gjort det. Och tvärt om - förstår läsaren att du bytt till en annan persons perspektiv? Ju tidigare i scenen läsaren förstår vem man följer, desto enklare blir det.
Sedan finns det många stora författare, främst sådana som slog igenom på 1980-talet som Nora Roberts och Sidney Sheldon, som byter perspektiv när som helst inom en scen. Det är här det börjar bli svårt att hålla isär begreppen för detta sätt att skriva kallas för det allvetande perspektivet. Allvetande är ett berättargrepp, så låt oss för enkelhetens skull inte blanda in allvetaren riktigt än. Jag kallar därför metoden för "ping pong-metoden" vilket du kan läsa mer om i följande blogg: Ping pong-metoden.
SYNLIG ELLER OSYNLIG BERÄTTARRÖST?
Berättarrösten är den yttre berättaren, allså inte någon av karaktärerna i boken.
Berättarrösten finns alltid för det är du som författare som skrivit boken med dina ord, men berättarrösten kan vara mer eller mindre synlig för läsaren.
Om du väljer att skriva din bok med en synlig berättarröst går du som författare in i berättelsen och berättar och förklarar för läsaren, kommenterar eller kanske raljerar över någonting i boken.
Ex. kan vara när läsarna får veta något som den person som för närvarande har perspektivet inte kan ha någon aning om, t.ex. vad som ska hända i framtiden eller vad som väntar bakom nästa hörn, t.ex. "Om Karin vetat vad som skulle hända hade hon varit betydligt mer nervös". Den enda som kan veta de här sakerna är ju du som författare, därav lyser din berättarröst igenom och blir synlig för läsaren.
En osynlig berättarröst märks aldrig. Där får man följa karaktärerna i boken och se händelserna helt utifrån deras synvinkel, utan att någon utomstående berättare sticker in kommentarer om vad som sker.
Den synliga/osynliga berättarrösten är en flytande skala och du väljer hur synlig du vill göra din berättarröst.
BERÄTTAREN eller HUR MYCKET SKA LÄSARNA FÅ VETA?
När du skriver din bok kan du även välja hur mycket du vill låta dina läsare veta. Vill du låta läsarna få följa med in i dina karakträrers tankar och känslor eller vill du vara lite hemlighetsfull och bara berätta din historia utifrån vad som sker och sägs?
Den objektiva berättaren (flugan på väggen)
Om du som författare väljer den objektiva berättaren skriver du din bok som om du sitter som en fluga på väggen och betraktar världen. Du beskriver vad som händer, vad folk säger och vad de gör, men du låter aldrig läsarna få veta vad dina karaktärer tänker eller känner.
Ett författarpar som ofta använder sig av detta grepp är Kepler. Tekniken påminner om filmens värld, fast med undantag att i en film finns bilder och det finns det normalt inte i en bok. Ska det här angrepssättet bli framgångsrikt måste du ge tillräckligt mycket för att öppna upp för läsarnas egna tolkningar.
Den allvetande berättaren
Om du som författare väljer den allvetande berättaren skriver du din bok som om du är en allvetande gud som vet precis allt om dina karaktärer, allt som hänt och allt som kommer att hända. Förutom att du låter läsaren få veta vad karaktärerna gör och säger så får dina läsare även följa med in i karaktärernas tankar och känslor.
Du kan berätta om precis vad som helst, men du kan naturligtvis också välja att inte berätta allt. Det är upp till dig. Du är den allvetande guden.
Det här berättargreppet blir därmed väldigt brett - du kan som sagt säga allt, eller väldigt lite. Men gemensamt är att läsarna får följa med en eller flera av dina karaktärer in i deras tankar och känslor.
Boken är ofta bättre än filmen, brukar det heta. Och jag tror att anledningen är att i bokens värld kan man välja att låta läsaren få följa med karaktärerna in i deras tankar och känslor - vilket är betydligt svårare att få till i film.
VÄLJ FRITT BLAND PERSPEKTIV, BERÄTTARRÖST OCH BERÄTTARE
Det finns mängder av olika "perspektiv" som alla egentligen handlar om att du väljer bland de här begreppen.
Du kan nämligen skriva din bok enligt flugan på väggen, i strikt första person med en osynlig berättarröst. Det betyder att läsaren följer en jag-person, utan att få veta vad den personen tänker och känner samtidigt som du som författare inte är inne och kommenterar eller förklarar.
Du kan också välja att skriva din bok som den allvetande berättaren, skiftande tredje person med en tydlig berättarröst. Då får läsaren följa flera olika personer skrivna som han eller hon, där perspektivet skiftar från olika scener eller enligt ping pong-metoden, läsarna får följa med i karaktärenas känslor och tankar och du som berättare finns med och förklarar och berättar.
Du kan blanda precis som du vill och få en massa olika varianter. Dessa har en mängd mer eller mindre förvirrande namn - därav den massiva begreppsförvirring som gör att många tycker att det här med perspektiv är krånligt och svårt. Men om man delar upp det som jag har gjort ovan har du bara 4 olika begrepp att hålla reda på. Dessa kan sedan blandas till 24 olika alternativ:
- Begränsad 1:a person, synlig berättarröst, den objektiva berättaren
- Begränsad 1:a person, osynlig berättarröst, den objektiva berättaren
- Begränsad 1:a person, synlig berättarröst, den allvetande berättaren
- Begränsad 1:a person, osynlig berättarröst, den allvetande berättaren
- Skiftande 1:a person, synlig berättarröst, den objektiva berättaren
- Skiftande 1:a person, osynlig berättarröst, den objektiva berättarrent
- Skiftande 1:a person, synlig berättarröst, den allvetande berättaren
- Skiftande 1:a person, osynlig berättarröst, den allvetande berättaren
- Begränsad 2:a person, synlig berättarröst, den objektiva berättaren
- Begränsad 2:a person, osynlig berättarröst, den objektiva berättaren
- Begränsad 2:a person, synlig berättarröst, den allvetande berättaren
- Begränsad 2:a person, osynlig berättarröst, den allvetande berättaren
- Skiftande 2:a person, synlig berättarröst, den objektiva berättaren
- Skiftande 2:a person, osynlig berättarröst, den objektiva berättaren
- Skiftande 2:a person, synlig berättarröst, den allvetande berättaren
- Skiftande 2:a person, osynlig berättarröst, den allvetande berättaren
- Begränsad 3:e person, synlig berättarröst, den objektiva berättaren
- Begränsad 3:e person, osynlig berättarröst, den objektiva berättaren
- Begränsad 3:e person, synlig berättarröst, den allvetande berättaren
- Begränsad 3:e person, osynlig berättarröst, den allvetande berättaren
- Skiftande 3:e person, synlig berättarröst, den objektiva berättaren
- Skiftande 3:e person, osynlig berättarröst, den objektiva berättaren
- Skiftande 3:e person, synlig berättarröst, den allvetande berättaren
- Skiftande 3:e person, osynlig berättarröst, den allvetande berättaren
Som sagt en enorm variation, men egentligen oerhört enkelt när man strukturerar upp det såhär. Eller hur?
Lycka till nu med att välja perspektiv till din bok.
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Henric » PODD: Pias dramatiska strukturmodell: ”Hej Tack igen för den enskilt viktigaste texten om skrivande jag någonsin läst...”
-
Jane » Pias skrivtips: Miljöbeskrivningar som funkar: ”Så otroligt bra! Vilken hjälp jag fick i mitt skrivande ”
-
Maud » Vad måste du försaka för att kunna skriva?: ”Min man sedan 3 år gjorde slut med mig förra veckan. Jag åt inte eller pratade m..”
-
Oscar Johansson (kurre) » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Hej, ser att ingen av er har lagt till min snap?? Vaför”
-
Hilding » Pias skrivtips: Skriv poesi: ”Skulle bara säga att Karin Boyes dikt heter "Ja visst gör det ont" och inte "Ja ..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
dokument prissättning sättning susanne ahlenius språk lyckostunder word-mall bokens koncept lyckas ännu mer med din gestaltning bakgrund danny alegi rytm leona marie-louise fritzén kill your darlings bokens intrig beskrivande sickla jan arnald pseudonymer ll-förlaget delilah marvell mariette linden tone viberg förlag robin dunbar filmanalys fatta eld mitt i i havet finns så många fiskar hjärtats dårskap allvetande berättare koncept rabén & sjögren spegelneuroner fokus debutera test den inre resan flesch-kincaid eva ludvigsen skrivarkurs högskoleprovets orddel stitcher åsa böker syd field sanning med modifikation komedi fällor säljkurs richard dawkins kursportal lisa cron läsupplevelse tempväxling klimatriksdag karin smirnoff 100 första orden story structure architect tvist ängelns coctail ylva, johan och siri arvidsson james v smith jr marknadsföring anders hansen frans jeppsson wall skrivfest hisspresentation ylva arvidsson nybörjarmisstag stökigt gestaltande miljöbeskrivning catharina ingelman-sundberg måns zelmerlöw sexchock niklas modig sveriges bästa skrivblogg fanta bygg din egen mall fal rollup svenska akademien janice hardy skrivarhandböcker litterära agenturer poesi vuxenroman skriv enkelt omslag #skriv2016 litterärt undertext logik en oberoende kvinna noveller word bokens premiss adjektiv manustävling roald dahl författarkliniken susan wiggs buskap niklas engdahl allvetande egenutgivning nacka fackböcker begär piratförlaget lars wilderäng lögn tonalitet bokbeat dunbars tal analys susanne collins hjärtan av jazz julia london objektivt perspektiv syfte författarkurs tvister grejen med verb spex begränsat perspektiv lix sara dalengren kurs högskoleprovet podcaster nordland henrik fürst anna bågestam ryltenius humor miljön skrivregler hemsida hierarkier skrivkurs pablo roberto historieberättare actionscener kretslopp öka drivet med rätt pacing instagram skriv en bestseller igenkänningsfaktorn mathew l tocker refusering skrivarpodden högtider allt jag fått lära mig indirekt miljöbeskrivning mina böcker komik berättad prosa manuspitch permakultur extrovert socialt umgänge refererande miljöbeskrivning eleine eksvärd show don't tell romantik kontrakt med läsarna böcker tryck oraganiskt skrivande innehåll kriminalroman dikter scener enkelt bokus faktabok skriv2016 titel tärningen är kastad stella cameron på denna grund hype beskriva känn dina karaktärer arne dahl ämne oanständiga berättelser loppet att skriva under hot det allvetande perspektivet traditionellt förlag vinst george rr martin korrekturfel som eld ljudboksgalan ton hoi förlag michael gazzania motsättningar sex dagny carlsson k.m. weiland alla bolag vingar av rök svåra ord national treasure forskning spökskrivare på denne grund läsbarhetsindex sofia fritzson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen klarar du de svåra orden itunes twlightsagan sören bondesson specifik vår pr romangestalter webbkurs ramhandling förläggare öppningsscen ekosystem förstärka forum förlag författarkväll justin timerlake gömd blake snyder livet motorcyklar och andra omöjliga projekt den viktiga ansatsen the writers little helper referera olga rönnberg lynda woodruff pär åhlström sveriges bästa skrivpodd pitch introvert städning kuliss anna jansson harry potter understanding show don't tell gästblogg minnen av dig kontrakt med läsaren outliner akademiskt språk agenturer vuxenlitteratur känslor topic osynlig berättarröst synopsis skriv dialog skiftande perspektiv hjärnan öka drivet i din berättelse bäraren strukturmodell twist svenska skrivpoddpriset larry brooks författarröst allt hopp är ute miljöbeskrivningar hitta början ylva lee lindell bokens tema överenskommelser boktugg dialog författarskap huvudhandling 4-aktsmodell vågspel klimax ordberoende förlag nobelpriset i litteratur stieg larsson elisabeth akteus rex miljö följebrev character arc margit sandemo steven james eldbunden roller yttre resa premiss tillbakablick ungdomsbok allvetande perspektiv testläsare skriva filmmanus lugn allt är i sin ordning förväntningar releasefest ljudbok birgitta bergin fängsla dina läsare blogg mariette lindstein hungerspelen intervju skriva böcker harlequins författartävling 2015 stil konfliktupptrappning bli utgiven inre resa 17-stegsmodell tempo peter barlach catrine tollström korrekturgranskare konflikter takt dramaturgi tävling gestalta recension början förlag skrivhandbok terese marvelin anslag skönlitterärt berättarröst jodie archer bihandling the bestseller code lektör bokens handling författare vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 falskspel vägen framåt karaktärer fantasy romanstruktur bestseller mål harlequins författartävling dubbelspel pias strukturmodell skrivtips johannes vivers struktur historical romance bokrecension skrivdrömmar skrivarpodd podd pias skrivtips boktips romance pia lerigon bok kärleksroman harlequin historisk kärleksroman harlequin författartävling bokrelease döda poeters sällskap gestaltning historisk roman roman tema covid-19 corona ann ljungberg pinch point feel good lean erotik handling kata kärlek film marcus olausson skrivpodd perspektiv bästsäljare the circle plot point redaktör eurovision song contest skrivarhandbok pacing release facklitteratur harpercollins författartävling katametoden simona ahrnstedt filmmanus genre hinder vanföreställning gestaltande miljöer tessie marvelin konsten att flirta som en gudinna barnbok faktaböcker bokmanus harpercollins antagonist stand up comedy strukturera din roman skrivblogg djävulsverk screen writing romantisk komedi lind & co skräck hunger games lyckas med din gestaltning ping pong-metoden skrivprocess mörkersdottir avatar längd research agenter vardagligt språk röst story engineering den antagonistiska kraften harlequin författartävling 2015 svenska skrivbloggpriset divergent frida skybäck chic lit novellantologi facebook idé förlagsavtal svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset sekten på dimön whip media organic writer deckare planerat skrivande valet ewa åkerlind de rotlösa långtidssjuk veronica roth parallellhandling berättare lättläst spänning målgrupp skriva facklitteratur lektörsutlåtande mega-bestseller john yorke novell mathew l jockers finlitteratur the bestseller experiment lyrik litterära agenter scandalous desires detta är lean bob dylan distribution tryckt bok bygg din egen word-mall permakultur! framtiden i din trädgård gestaltningsbibeln filteruttryck gone girl bokskåpets hemlighet hjärnforskning tara westover årstider johan arvidsson expert föreläsning upplösning covid sociala media debutroman inledning pensionatet vid världens ände berättelser matthew l jocker så skapar du en bra tvist victoria lynn schmidt 100 ord vi for upp till mor klimatet radio p1 studie love actually kuleshov-effekten robert sapolsky frdia arwen rosesund författarförbundet påsk revy flicka försvunnen the screen writer's workbook libsyn theory if mind sofia ymén fånga läsaren vilken typ är du? udda dave eggers bones medveten författare storytel allt som glimmar sagan om isfolket mitt i nacka revolt stockholm adjektivsjuka style den normala världen lust & löften biintrig youtube nattlöpare bonnier carlsen bonnier förlag flickvänskontraktet head hopping annika estassy trigger håll rollen livet leker into the wood kostnader tema, idé, koncept, premiss och intrig mall skräcknoveller raeanne thayne erotisk deckare populärlitteratur lucy dillon bokformat rutin aristoteles bibliografi petra mede litet förlag franskt band mallar ansats ett oemotståndligt förslag save the cat! the girl on the train sarah dawn finer din hjärna filmrättigheter writers little helper siri arvidsson skrivmingel theres wittgren slutscen lennart guldbrandsen hur en bok bör skrivas skröna höst camilla davidsson erotisk roman magkänsla vilseledning peter magnusson anders blomström mittpunkt sommar filmrecension godmorgon världen sara lövenstam redigering tajming brainstorming steven pinker harper collins uc midsommar den inre positiva resan blir det någonsin för sent? the definite guide to screen writing vi och dem helen ekeroth rättigheter organiskt skrivande lucia tankevurpa tempus elementary mia bergenheim intrig synlig berättarröst författarintervju författarträff skriv klart symbolik sagan om is och eld skatteregler voice plot goal ljusets väktare drivkrafter konsten att vara caroline liknelser story trumps structure arv anna keiler buzz kapitel gröna fingrar sökes leona tärningen är kastad sandemo dödlig åtrå akter personlighet förlagssytem skapa en mall god jul brenda novak månpocket elisabeth hoyt stilistiska särdrag books & dreams e-bok försaka dramatrugi författarplattform passiva meningar fifty shades of gray stand up förbeställ kristina svensson pocket word-mallar ansatsen katarina bivald save the cat vändpunkt olof röhlander direkt miljöbeskrivning dagen f inramning kroppsspråk manus skrivglädje twitter lb förlag vinter filmtips relationsroman the twilight saga planteringar tillbaka till bromma eldskytten slut jul coach så överlever du en refusering redigera bok titanic gimmick neurologi catoblepas förlag kreditupplysning jenny dahlberg antologi var lugn allt är i sin ordning tillbaka till henne pod författarutbildning konkurs antagen pia stockholms körförbund huvudperson logiska fel anna bågstam ryltenius vad gick fel? skrivartips hybridförlag sanning höstsol överraska dina läsare malva b. histrisk kärleksroman game of thrones skatt förlagsekonomi perspektivbyte frida arwen roslund in media res the charm school metaforer högläsning anders nyman adlibris snackis sanna ivarsson jenny rogneby flickan med silverhåret karaktärsdrag miljöbeskrivning skriva
Tack för matnyttig information. Jag skriver en historisk faktabok och undrar i vilken form boken ska skrivas i. Fungerar jag form.en eller skulle du rekommendera något annat? Det är bara förord/inledning i det här fallet. Vilka alternativ finns anser du?
Med vänlig hälsning,
/M
Tack för dina tips, de är verkligen en bra vägledning för mig som ännu inte publicerat min första bok ännu. Jag har under tiden upptäckt vissa fel som jag gjort och som garanterat gjort det svårare för mig. Jag försöker rätta till dem och samtidigt skriva min berättelse så att den följer vissa regler men vill ändå inte tappa bort min egen skrivarstil. Jag beskriver ofta mina huvudkaraktärers känslor och undrar ifall beskrivningarna bör kortas ner eller om det är ok att ha längre meningar och beskrivningar gällande det som sker mellan dialogerna? Att det oftast ska vara korta meningar har jag förstått men är det nödvändigt att bygga hela berättelsen på kortare meningar och lämna vissa känslor ute?
Vore så otroligt tacksam för svar då detta har kommit att bli en osäkerhet i mitt skrivande.
Med Vänliga Hälsningar
Susanne Borgert
writerlessons. Go to hell/ Rita Gates
Kram Pia
27 maj 2018 18:32:50