Pias skrivtips! perspektiv och berättare
Kärt barn har många namn. Det här med perspektiv och berättare och alla olika varianter som finns, förvirrar rätt många och jag är själv inget undantag. Det tog mig flera år innan jag insåg att enklaste sättet att få ordning på begreppen är att särskilja dem.
Enklast är att tänka såhär:
- Perspektiv är den karaktär man får följa i boken och om den är skriven som jag, du eller han/hon.
- Begränsat eller skiftande betyder att man antingen får följa en eller flera karaktärer i boken.
- Berättarröst är den yttre berättaren och denna kan vara mer eller mindre synlig för läsarna.
- Berättaren handlar om hur mycket du vill berätta för dina läsare. I den objekiva berättaren väljer du att inte låta läsarna få följa med in i karaktärernas tankar och känslor. I den allvetande berättaren får läsarna veta även veta dessa saker.
Tyvärr brukar dessa saker bakas samman och det skapar en begreppsförvirring som ofta är svår att ta sig igenom. Därför kommer jag att förklara begreppen separerade från varandra. Då blir det nämligen oerhört enkelt.
OBS! Vill du veta mer? Artikeln är så lång att du måste klicka på Läs hela inlägget för att se resten.
PERSPEKTIV
Enkelt uttryckt är perspektiv om berättelsen är skriven i:
1:a person - d.v.s. jag.
2:a person - d.v.s du.
3:e person - d.v.s han, hon eller den/det.
Perspektiv är den karaktär i berättelsen man följer just då. Jaget, tjejen, killen, katten ... ja, vissa skriver till och med om en du-person (fast det är rätt ovanligt). Gå in i jagets, tjejens, killens, kattens huvud och se världen utifrån denna person.
Superlätt. Eller hur? :)
BEGRÄNSAT eller SKIFTANDE?
Om du inte vill krångla till det väljer du att skriva hela din berättelse i samma person. Börjar du skriva jag, fortsätt att skriva jag. Börjar du skriva han/hon fortsätt att skriva han/hon.
Detta sätt att skriva kallas för ett begränsat perspektiv.
Naturligtvis finns inget som hindrar dig från att byta perspektiv i en bok. Om du skriver i 3:e person är det vanligt att man följer olika personer. I ena scenen kanske vi följer tjejen, i nästa scen killen och så vidare. Du kan följa en jagperson i ett kapitel och en han/hon i ett annat kapitel. Det finns till och med böcker med olika jagpersoner.
Detta sätt att skriva kallas för skiftande perspektiv.
Det går alltså utmärkt att blanda perspektiven i en bok - så länge du inte förvirrar läsarna vill säga. ;)
Enda svårigheten med skiftande perspektiv är att skifta så att läsarna hänger med. Därför uppmanas oerfarna författare att inte byta perspektiv förrän man byter scen eller kapitel. Det är en enkel regel som blivit allt vanligare vilket gör att många läsare inte förväntar sig perspektivbyten inom en och samma scen.
Som författare blir svårigheten att hålla sig till samma perspektiv och inte växla av misstag. Med misstag menar jag att man faktiskt växlar utan att tänka på det eller att man inte alls växlat perspektiv men läsarna tror att man gör det. Enklast är att du läser igenom din text noga och funderar på om det finns några delar där läsaren kan förvirras att tro att du bytt perspektiv fast du inte gjort det. Och tvärt om - förstår läsaren att du bytt till en annan persons perspektiv? Ju tidigare i scenen läsaren förstår vem man följer, desto enklare blir det.
Sedan finns det många stora författare, främst sådana som slog igenom på 1980-talet som Nora Roberts och Sidney Sheldon, som byter perspektiv när som helst inom en scen. Det är här det börjar bli svårt att hålla isär begreppen för detta sätt att skriva kallas för det allvetande perspektivet. Allvetande är ett berättargrepp, så låt oss för enkelhetens skull inte blanda in allvetaren riktigt än. Jag kallar därför metoden för "ping pong-metoden" vilket du kan läsa mer om i följande blogg: Ping pong-metoden.
SYNLIG ELLER OSYNLIG BERÄTTARRÖST?
Berättarrösten är den yttre berättaren, allså inte någon av karaktärerna i boken.
Berättarrösten finns alltid för det är du som författare som skrivit boken med dina ord, men berättarrösten kan vara mer eller mindre synlig för läsaren.
Om du väljer att skriva din bok med en synlig berättarröst går du som författare in i berättelsen och berättar och förklarar för läsaren, kommenterar eller kanske raljerar över någonting i boken.
Ex. kan vara när läsarna får veta något som den person som för närvarande har perspektivet inte kan ha någon aning om, t.ex. vad som ska hända i framtiden eller vad som väntar bakom nästa hörn, t.ex. "Om Karin vetat vad som skulle hända hade hon varit betydligt mer nervös". Den enda som kan veta de här sakerna är ju du som författare, därav lyser din berättarröst igenom och blir synlig för läsaren.
En osynlig berättarröst märks aldrig. Där får man följa karaktärerna i boken och se händelserna helt utifrån deras synvinkel, utan att någon utomstående berättare sticker in kommentarer om vad som sker.
Den synliga/osynliga berättarrösten är en flytande skala och du väljer hur synlig du vill göra din berättarröst.
BERÄTTAREN eller HUR MYCKET SKA LÄSARNA FÅ VETA?
När du skriver din bok kan du även välja hur mycket du vill låta dina läsare veta. Vill du låta läsarna få följa med in i dina karakträrers tankar och känslor eller vill du vara lite hemlighetsfull och bara berätta din historia utifrån vad som sker och sägs?
Den objektiva berättaren (flugan på väggen)
Om du som författare väljer den objektiva berättaren skriver du din bok som om du sitter som en fluga på väggen och betraktar världen. Du beskriver vad som händer, vad folk säger och vad de gör, men du låter aldrig läsarna få veta vad dina karaktärer tänker eller känner.
Ett författarpar som ofta använder sig av detta grepp är Kepler. Tekniken påminner om filmens värld, fast med undantag att i en film finns bilder och det finns det normalt inte i en bok. Ska det här angrepssättet bli framgångsrikt måste du ge tillräckligt mycket för att öppna upp för läsarnas egna tolkningar.
Den allvetande berättaren
Om du som författare väljer den allvetande berättaren skriver du din bok som om du är en allvetande gud som vet precis allt om dina karaktärer, allt som hänt och allt som kommer att hända. Förutom att du låter läsaren få veta vad karaktärerna gör och säger så får dina läsare även följa med in i karaktärernas tankar och känslor.
Du kan berätta om precis vad som helst, men du kan naturligtvis också välja att inte berätta allt. Det är upp till dig. Du är den allvetande guden.
Det här berättargreppet blir därmed väldigt brett - du kan som sagt säga allt, eller väldigt lite. Men gemensamt är att läsarna får följa med en eller flera av dina karaktärer in i deras tankar och känslor.
Boken är ofta bättre än filmen, brukar det heta. Och jag tror att anledningen är att i bokens värld kan man välja att låta läsaren få följa med karaktärerna in i deras tankar och känslor - vilket är betydligt svårare att få till i film.
VÄLJ FRITT BLAND PERSPEKTIV, BERÄTTARRÖST OCH BERÄTTARE
Det finns mängder av olika "perspektiv" som alla egentligen handlar om att du väljer bland de här begreppen.
Du kan nämligen skriva din bok enligt flugan på väggen, i strikt första person med en osynlig berättarröst. Det betyder att läsaren följer en jag-person, utan att få veta vad den personen tänker och känner samtidigt som du som författare inte är inne och kommenterar eller förklarar.
Du kan också välja att skriva din bok som den allvetande berättaren, skiftande tredje person med en tydlig berättarröst. Då får läsaren följa flera olika personer skrivna som han eller hon, där perspektivet skiftar från olika scener eller enligt ping pong-metoden, läsarna får följa med i karaktärenas känslor och tankar och du som berättare finns med och förklarar och berättar.
Du kan blanda precis som du vill och få en massa olika varianter. Dessa har en mängd mer eller mindre förvirrande namn - därav den massiva begreppsförvirring som gör att många tycker att det här med perspektiv är krånligt och svårt. Men om man delar upp det som jag har gjort ovan har du bara 4 olika begrepp att hålla reda på. Dessa kan sedan blandas till 24 olika alternativ:
- Begränsad 1:a person, synlig berättarröst, den objektiva berättaren
- Begränsad 1:a person, osynlig berättarröst, den objektiva berättaren
- Begränsad 1:a person, synlig berättarröst, den allvetande berättaren
- Begränsad 1:a person, osynlig berättarröst, den allvetande berättaren
- Skiftande 1:a person, synlig berättarröst, den objektiva berättaren
- Skiftande 1:a person, osynlig berättarröst, den objektiva berättarrent
- Skiftande 1:a person, synlig berättarröst, den allvetande berättaren
- Skiftande 1:a person, osynlig berättarröst, den allvetande berättaren
- Begränsad 2:a person, synlig berättarröst, den objektiva berättaren
- Begränsad 2:a person, osynlig berättarröst, den objektiva berättaren
- Begränsad 2:a person, synlig berättarröst, den allvetande berättaren
- Begränsad 2:a person, osynlig berättarröst, den allvetande berättaren
- Skiftande 2:a person, synlig berättarröst, den objektiva berättaren
- Skiftande 2:a person, osynlig berättarröst, den objektiva berättaren
- Skiftande 2:a person, synlig berättarröst, den allvetande berättaren
- Skiftande 2:a person, osynlig berättarröst, den allvetande berättaren
- Begränsad 3:e person, synlig berättarröst, den objektiva berättaren
- Begränsad 3:e person, osynlig berättarröst, den objektiva berättaren
- Begränsad 3:e person, synlig berättarröst, den allvetande berättaren
- Begränsad 3:e person, osynlig berättarröst, den allvetande berättaren
- Skiftande 3:e person, synlig berättarröst, den objektiva berättaren
- Skiftande 3:e person, osynlig berättarröst, den objektiva berättaren
- Skiftande 3:e person, synlig berättarröst, den allvetande berättaren
- Skiftande 3:e person, osynlig berättarröst, den allvetande berättaren
Som sagt en enorm variation, men egentligen oerhört enkelt när man strukturerar upp det såhär. Eller hur?
Lycka till nu med att välja perspektiv till din bok.
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
lars ahlin » Pias skrivtips: Bygg din egen Word-mall: ”Tacksam med hjölp att ta bort skrivskyddet i Word. Har försökt utan att lyckas. ..”
-
shemal Samuelson » Pias skrivtips: Det perfekta följebrevet: ”Mycket bra info och råd om hur ett bra följebrev kan skrivas. Tusen tack.”
-
Aki » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Jättebra sida, förutom det jag kommenterade, glömde jag ju också att skriva, Tac”
-
Aki » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Jag glömde skriva tidigare att de äldre författare jag läst som jag gillar som S..”
-
Ingela Kamal Kärrman » Pias skrivtips: Så skriver du en bestseller: ”Tack så hjärtligt för vägledning Nu är det min första mening i min ev första ..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
stockholms körförbund pia allvetande hybridförlag nacka vad gick fel? anna bågstam ryltenius logiska fel hjärtan av jazz test den inre resan antagen konkurs spegelneuroner fokus coach komedi jenny dahlberg syfte författarkurs högskoleprovets orddel stitcher redigera bok så överlever du en refusering tempväxling klimatriksdag jul fällor säljkurs richard dawkins kursportal lisa cron läsupplevelse ängelns coctail ylva, johan och siri arvidsson karin smirnoff lb förlag twitter skrivglädje manus katarina bivald inramning dagen f anders hansen frans jeppsson wall erotisk deckare sveriges bästa skrivblogg fanta ansats writers little helper pocket kristina svensson måns zelmerlöw sexchock passiva meningar jenny rogneby brenda novak kontrakt med läsarna försaka refererande miljöbeskrivning eleine eksvärd stilistiska särdrag janice hardy logik en oberoende kvinna skräcknoveller rutin förlagssytem lucy dillon akter revolt mitt i nacka ljusets väktare på denna grund mall tema, idé, koncept, premiss och intrig manustävling roald dahl konsten att vara caroline drivkrafter författarträff att skriva under hot head hopping egenutgivning skatteregler sagan om is och eld symbolik skriv klart julia london lögn tonalitet adjektivsjuka stockholm elementary tempus udda spex rättigheter medveten författare tvister anna bågestam ryltenius humor miljön fånga läsaren sofia ymén steven pinker brainstorming tajming gömd blake snyder actionscener kretslopp läsbarhetsindex sofia fritzson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen peter magnusson vilseledning pär åhlström skrivarpodden inledning skröna instagram skriv en bestseller igenkänningsfaktorn mathew l tocker refusering gestaltningsbibeln ett oemotståndligt förslag den viktiga ansatsen allt jag fått lära mig din hjärna sarah dawn finer the girl on the train berättad prosa månpocket romantik extrovert socialt umgänge referera olga rönnberg show don't tell leona tärningen är kastad dikter bygg din egen word-mall bokformat tryck oraganiskt skrivande innehåll malva b. stella cameron scener enkelt miljöbeskrivning karaktärsdrag into the wood livet leker fatta eld håll rollen loppet word-mall bokens koncept lyckas ännu mer med din gestaltning bakgrund arne dahl ämne sagan om isfolket mariette linden perspektivbyte bokens intrig beskrivande sickla åsa böker syd field dagny carlsson k.m. weiland storytel skrivartips bones dave eggers spökskrivare revy allvetande berättare alla bolag författarutbildning svåra ord national treasure sanning med modifikation erotisk roman klimatet flesch-kincaid eva ludvigsen skrivarkurs klarar du de svåra orden itunes twlightsagan save the cat skrivmingel pensionatet vid världens ände vår slut eldskytten victoria lynn schmidt så skapar du en bra tvist matthew l jocker förläggare livet motorcyklar och andra omöjliga projekt förstärka forum förlag sociala media covid upplösning elisabeth hoyt pitch ansatsen james v smith jr direkt miljöbeskrivning olof röhlander lynda woodruff dödlig åtrå sandemo litterära agenter lyrik word-mallar tryckt bok distribution bob dylan författarkliniken susan wiggs tärningen är kastad sanna ivarsson bygg din egen mall fal sättning begär marie-louise fritzén noveller snackis anders nyman högläsning metaforer susanne collins överraska dina läsare höstsol word förlagsekonomi skatt game of thrones pseudonymer synopsis skriva facklitteratur spänning hjärnan veronica roth story engineering ordberoende förlag vågspel twist margit sandemo harlequin författartävling 2015 allt hopp är ute miljö whip media hunger games förlagsavtal intervju ping pong-metoden premiss dialog screen writing bäraren release frida skybäck djävulsverk strukturera din roman den antagonistiska kraften agenter vardagligt språk ylva lee lindell research längd avatar roller författarskap osynlig berättarröst ungdomsbok lind & co testläsare de rotlösa lättläst skrivblogg öka drivet i din berättelse deckare birgitta bergin ljudbok fängsla dina läsare agenturer outliner akademiskt språk eldbunden miljöbeskrivningar överenskommelser sekten på dimön topic gestaltande bli utgiven barnbok tempo harpercollins författartävling vanföreställning hinder genre skrivarhandbok pacing catrine tollström korrekturgranskare harpercollins hungerspelen skriva böcker dramaturgi eurovision song contest blogg faktaböcker skrivhandbok marcus olausson anslag bästsäljare berättarröst gestalta film början jodie archer författare lean lektör handling bihandling corona karaktärer tema romanstruktur covid-19 historisk roman gestaltning döda poeters sällskap harlequins författartävling pias strukturmodell harlequin skrivtips kärleksroman struktur pia lerigon romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips bokrecension historical romance bok johannes vivers historisk kärleksroman harlequin författartävling dubbelspel bokrelease mål bestseller vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 ann ljungberg roman fantasy vägen framåt falskspel erotik pinch point bokens handling the bestseller code kata plot point förlag recension skrivpodd skönlitterärt the circle perspektiv kärlek redaktör bokmanus miljöer harlequins författartävling 2015 konflikter facklitteratur mariette lindstein tävling katametoden feel good takt 17-stegsmodell inre resa konfliktupptrappning stil peter barlach konsten att flirta som en gudinna simona ahrnstedt filmmanus lektörsutlåtande mega-bestseller känslor john yorke vuxenlitteratur mathew l jockers finlitteratur the bestseller experiment antagonist stand up comedy strukturmodell valet förväntningar ewa åkerlind larry brooks berättare skiftande perspektiv målgrupp romantisk komedi tillbakablick skräck skrivprocess yttre resa steven james mörkersdottir novell följebrev röst stieg larsson nobelpriset i litteratur klimax svenska skrivbloggpriset divergent huvudhandling allvetande perspektiv facebook lyckas med din gestaltning boktugg novellantologi skriva filmmanus svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset character arc organic writer hitta början planerat skrivande författarröst elisabeth akteus rex långtidssjuk 4-aktsmodell svenska skrivpoddpriset parallellhandling releasefest idé skriv dialog bokens tema the definite guide to screen writing jan arnald arv adjektiv bokens premiss kill your darlings delilah marvell piratförlaget rytm danny alegi personlighet adlibris skapa en mall frida arwen roslund in media res books & dreams prissättning skriva god jul lyckostunder språk understanding show don't tell harry potter catharina ingelman-sundberg gestaltande miljöbeskrivning städning introvert minnen av dig kriminalroman filteruttryck gone girl bokskåpets hemlighet hjärnforskning tara westover årstider permakultur! framtiden i din trädgård sveriges bästa skrivpodd föreläsning justin timerlake författarkväll 100 första orden debutroman johan arvidsson expert niklas modig ramhandling webbkurs romangestalter pr vi for upp till mor ekosystem öppningsscen berättelser studie love actually kuleshov-effekten robert sapolsky frdia arwen rosesund författarförbundet påsk specifik sören bondesson forskning libsyn theory if mind vingar av rök koncept på denne grund godmorgon världen tillbaka till henne motsättningar michael gazzania hoi förlag ton vilken typ är du? i havet finns så många fiskar korrekturfel george rr martin vinst traditionellt förlag style den normala världen ljudboksgalan biintrig nattlöpare bonnier carlsen bonnier förlag flickvänskontraktet hype lust & löften ll-förlaget mitt i titel skriv2016 faktabok kostnader bokus dokument annika estassy trigger histrisk kärleksroman populärlitteratur anna jansson kuliss böcker kontrakt med läsaren raeanne thayne the charm school petra mede litet förlag franskt band the writers little helper aristoteles bibliografi flickan med silverhåret susanne ahlenius komik mina böcker filmrättigheter högtider permakultur manuspitch scandalous desires detta är lean slutscen lennart guldbrandsen hur en bok bör skrivas 100 ord höst siri arvidsson magkänsla pablo roberto skrivkurs hierarkier hemsida skrivregler sommar camilla davidsson historieberättare henrik fürst redigering podcaster högskoleprovet harper collins uc midsommar filmrecension relationsroman flicka försvunnen vi och dem helen ekeroth den inre positiva resan blir det någonsin för sent? tankevurpa analys dunbars tal mia bergenheim bokbeat det allvetande perspektivet organiskt skrivande lucia the screen writer's workbook fackböcker känn dina karaktärer beskriva voice plot goal lars wilderäng som eld sex liknelser story trumps structure anna keiler buzz kapitel niklas engdahl buskap undertext litterärt #skriv2016 omslag skriv enkelt vuxenroman gröna fingrar sökes leona oanständiga berättelser youtube svenska akademien rollup e-bok mallar poesi litterära agenturer skrivarhandböcker fifty shades of gray stand up förbeställ indirekt miljöbeskrivning stökigt nybörjarmisstag dramatrugi författarplattform skrivfest vändpunkt chic lit marknadsföring öka drivet med rätt pacing ylva arvidsson hisspresentation tvist story structure architect anders blomström mittpunkt vinter kroppsspråk save the cat! the twilight saga planteringar tillbaka till bromma kurs sara dalengren lix begränsat perspektiv filmtips sara lövenstam theres wittgren titanic gimmick neurologi catoblepas förlag kreditupplysning objektivt perspektiv radio p1 grejen med verb pod rabén & sjögren intrig synlig berättarröst antologi debutera huvudperson nordland filmanalys robin dunbar viberg förlag tone sanning hjärtats dårskap
Tack för matnyttig information. Jag skriver en historisk faktabok och undrar i vilken form boken ska skrivas i. Fungerar jag form.en eller skulle du rekommendera något annat? Det är bara förord/inledning i det här fallet. Vilka alternativ finns anser du?
Med vänlig hälsning,
/M
Tack för dina tips, de är verkligen en bra vägledning för mig som ännu inte publicerat min första bok ännu. Jag har under tiden upptäckt vissa fel som jag gjort och som garanterat gjort det svårare för mig. Jag försöker rätta till dem och samtidigt skriva min berättelse så att den följer vissa regler men vill ändå inte tappa bort min egen skrivarstil. Jag beskriver ofta mina huvudkaraktärers känslor och undrar ifall beskrivningarna bör kortas ner eller om det är ok att ha längre meningar och beskrivningar gällande det som sker mellan dialogerna? Att det oftast ska vara korta meningar har jag förstått men är det nödvändigt att bygga hela berättelsen på kortare meningar och lämna vissa känslor ute?
Vore så otroligt tacksam för svar då detta har kommit att bli en osäkerhet i mitt skrivande.
Med Vänliga Hälsningar
Susanne Borgert
writerlessons. Go to hell/ Rita Gates
Kram Pia
27 maj 2018 18:32:50