Pias skrivtips: Ping pong-metoden
I mitt förra blogginlägg lovade jag er mer information om det som jag kallar för ping pong-metoden.
Ping pong-metoden är mitt eget begrepp och jag använder det när författaren byter perspektiv inom vart och vartannat stycke. På engelska även kallat head hopping.
PING PONG-METODEN
Om du väljer ett skiftande perspektiv får läsarna följa mer än en persons perspektiv (läs mer i min blogg perspektiv och berättare).
Du kan välja att göra perspektivbytena vid ett scenbyte eller ett kapitelbyte. Det är vad man råder alla oerfarna författare eftersom det underlättar för läsarna att hänga med.
Men du kan även byta perspektiv fram och tillbaka utan att göra scenbyte. Det är detta jag kallar för ping pong-metoden. Författaren byter perspektiv mest hela tiden och att följa de olika karaktärerna blir som att följa ett ping pong-spel där bollen studsar från den ena spelaren över till den andra och så tillbaka igen.
Det här sättet att skriva var vanligt på 1980-talet och många storsäljande författare som slog igenom på 80-talet skriver på det här sättet.
Man brukar säga att dessa författare anammat det allvetande perspektivet, eftersom läsaren får följa med in i alla karaktärers huvuden, men ping pong-metoden är ett mer precist ord för det förklarar det här ständiga perspektivbytet. Ordet är för övrigt mitt eget påhitt och får gärna återanvändas :) På engelska heter det som sagt head hopping.
Om ping pong-metoden används korrekt har läsarna inga problem att hänga med vems huvud man är inne i för tillfället. Nora Robert och Sidney Sheldon är mästare på att använda tekniken.
Ett varningens finger måste ändå höjas! Många författare misslyckas så illa med sina perspektivbyten att läsarna kliar sig i huvudet och inte fattar någonting - därav rådet att inte byta perspektiv förrän vid ny scen. Fundera därför en extra gång innan du väljer den här metoden.
OBS! Vill du veta hur du lyckas med ping pong-metoden? Artikeln är så lång att du måste klicka på Läs hela inlägget för att se resten.
HUR LYCKAS MAN MED PING PONG-METODEN?
Låt oss ta ett exempel från Nora Roberts bok Partners (Honest Illusions på engelska):
Lukes perspektiv:
Han förstod inte hur han skulle lyckas ta sig igenom de närmaste fem veckorna och vara sådär broderlig hela tiden.
Han svängde runt ett hörn. De flesta solstolar var tomma. Eftersom de inte skulle ge sig iväg förrän klockan sju den kvällen hade många passagerar valt att stanna i land så länge som möjligt. De som föredrog att lata sig ombord befann sig två trappor ned och njöt av de läckra, franska bakverken som serverades till ttet.
Men Roxanne log utstäckt på en solstol. Hon hade solglasögon med spegelglas på näsan och en bok i handen. Hennes osannolikht minimala bikini skylde bara så mycket som lagen krävde.
Luke svor tyst och innerligt när han gick fram till henne.
Perspektivbyte till Roxanne:
Hon visste att han var där, hon hade vetat det så snart han nått trappans krön och vänt sig om. Hon hade stirrat på samma sida i romanen i två minuter och var tacksam för att hon fått tid att dämpa hjärtfrekvensen.
Hon vände lojt blad och sträckte sig efter den ljumma drycken på bordet bredvid solstolen.
- Du gillar att leva farligt.
Hon tittade upp, höjde ett ögonbryn och sköt sedan fram glasögonen tillräckligt långt för att kunna se över dem.
- Jaså?
Byte tillbaka till Lukes perspektiv:
- En rödhårig människa som sitter i solen och bara tigger om brännskador.
Hennes hud hade varken blivit bränd eller brun, den blomstrade helt enkelt som en mogen persika.
Byte till Roxanne:
- Jag sitter inte ute länge. Hon log och sköt tillbaka solglasögonen på plats. Hennes kropp genomfors av en glad ilning av lusta. Och så är jag alldeles insmord med solcreme.
Hon drog långsamt fingertoppen längs sitt blänkande hår.
- Gav du Lily den där spetssolfjädern jag köpte?
Byte till Luke:
- Ja. Luke körde ner händerna i fickorna för att försäkra sig om att de höll sig på plats. Du hade alldeles rätt, hon blev överförtjust.
Själv tycker jag att detta är ett bra exempel på när ping pong-metoden fungerar utan att jag som läsare tappar bort mig i vem som tänker vad.
Hur har då Nora Roberts gjort?
- Nytt stycke: Nora Roberts byter aldrig perspektiv inom en och samma mening eller stycke. Det är alltid minst ett stycke mellan perspektivbytena.
- Tydlig markör och därefter en tanke: Nora Roberts visar tydligt med ett namn eller en markör om vems perspektiv det är - han och hon i det här exemplet - och fortsätter med en tanke så att man omedelbart förstår att man är inne i denna karaktäres huvud och ser världen ur denna persons perspektiv.
- Dialogbyte: Ett annat knep Nora Roberts använder sig av är att byta perspektiv i samband med dialogbyte. Först dialog, sedan en tanke.
Egentligen verkar det inte så svårt. Vi har ju i alla tider använt oss av dialog och där lärt oss knep för att läsarna ska hänga med på vem som säger vad. Det här med perspektivbyte inom en och samma scen är egentligen samma sak. Det handlar bara om att vara tillräckligt tydlig så att läsarna inte blir förvirrade.
FÖR- OCH NACKDELAR MED PING PONG-METODEN
Fördelarna med ping pong-metoden är:
- Dynamiken mellan karaktärerna blir uppenbar.
- Ingenting lämnas åt läsarna att tolka eller missförstå - läsarna vet precis vad varje karaktär tänker och tycker.
- Framåtrörelsen i boken snabbas upp - du kan forcera berättelsen.
Nackdelen är:
- Risken ökar att du förvirrar dina läsare och de tappar bort sig i vem som tänker vad.
- Dina läsare ges inte tolkningsföreträde.
- Det förtar lite av spänningen att veta vad alla tänker och tycker hela tiden.
Välj med omtanke vilken metod du vill använda för dina perspektivbyten och använd ping pong-metoden för att den passar dig och din berättelse.
Lycka till. Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Fiona Allen » Pias skrivtips: Konflikter!: ”Mitt liv har vänt till det bättre sedan jag började arbeta med Dr Ilekhojie. Sed..”
-
sarah » Pias skrivtips: Konflikter!: ”Jag läste några av Dr. Sunnys vittnesmål om en kärleksförmedlare som förklarade ..”
-
mary » Pias skrivtips: Den inre resan: ”Läs och kontakta även Dr. Sunny om du behöver en stark kärleksförtrollning för a..”
-
loveth » Den är jätteintressant, mamma!: ”Jag läste några av Dr. Sunnys vittnesmål om en kärleksförmedlare som förklarade ..”
-
Dora » Kan man skriva en hel bok bara med hjälp av mina 17 strukturpunkter?: ”Mitt namn är Dora. Av respekt för dig och dina trollformler måste jag göra detta..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
en oberoende kvinna skräcknoveller rutin förlagssytem lucy dillon akter revolt mitt i nacka leona ljusets väktare på denna grund mall tema, idé, koncept, premiss och intrig manustävling roald dahl konsten att vara caroline drivkrafter lars wilderäng plot goal voice beskriva känn dina karaktärer fackböcker the screen writer's workbook som eld julia london lögn tonalitet adjektivsjuka stockholm elementary tempus udda spex rättigheter medveten författare tvister anna bågestam ryltenius humor miljön fånga läsaren sofia ymén steven pinker brainstorming tajming gömd blake snyder actionscener kretslopp läsbarhetsindex sofia fritzson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen peter magnusson vilseledning pär åhlström skrivarpodden inledning skröna instagram skriv en bestseller igenkänningsfaktorn mathew l tocker refusering gestaltningsbibeln ett oemotståndligt förslag den viktiga ansatsen allt jag fått lära mig din hjärna sarah dawn finer the girl on the train berättad prosa bibliografi aristoteles the writers little helper franskt band litet förlag petra mede the charm school raeanne thayne kontrakt med läsaren böcker kuliss anna jansson populärlitteratur histrisk kärleksroman leona tärningen är kastad stella cameron scener enkelt miljöbeskrivning karaktärsdrag into the wood livet leker fatta eld håll rollen lust & löften hype flickvänskontraktet bonnier förlag bonnier carlsen nattlöpare biintrig sagan om isfolket mariette linden perspektivbyte bokens intrig beskrivande sickla åsa böker syd field dagny carlsson k.m. weiland storytel skrivartips bones dave eggers spökskrivare revy allvetande berättare alla bolag författarutbildning svåra ord national treasure sanning med modifikation erotisk roman klimatet flesch-kincaid eva ludvigsen skrivarkurs klarar du de svåra orden itunes twlightsagan save the cat öppningsscen ekosystem vi for upp till mor pr romangestalter webbkurs ramhandling niklas modig berättelser livet motorcyklar och andra omöjliga projekt förstärka forum förlag sociala media covid upplösning elisabeth hoyt permakultur! framtiden i din trädgård årstider tara westover hjärnforskning bokskåpets hemlighet gone girl filteruttryck sveriges bästa skrivpodd minnen av dig introvert städning gestaltande miljöbeskrivning catharina ingelman-sundberg harry potter understanding show don't tell kriminalroman sanna ivarsson bygg din egen mall fal sättning begär tärningen är kastad marie-louise fritzén noveller snackis anders nyman högläsning metaforer susanne collins delilah marvell kill your darlings bokens premiss adjektiv arv jan arnald the definite guide to screen writing stockholms körförbund pia allvetande hybridförlag nacka vad gick fel? anna bågstam ryltenius logiska fel hjärtan av jazz test den inre resan antagen konkurs spegelneuroner fokus coach komedi jenny dahlberg syfte författarkurs högskoleprovets orddel stitcher redigera bok så överlever du en refusering tempväxling klimatriksdag jul fällor säljkurs richard dawkins kursportal lisa cron läsupplevelse kroppsspråk vinter mittpunkt anders blomström story structure architect tvist ängelns coctail katarina bivald inramning dagen f anders hansen frans jeppsson wall erotisk deckare författarplattform dramatrugi nybörjarmisstag stökigt indirekt miljöbeskrivning förbeställ stand up fifty shades of gray sveriges bästa skrivblogg brenda novak kontrakt med läsarna försaka refererande miljöbeskrivning eleine eksvärd stilistiska särdrag janice hardy skrivarhandböcker hitta början organic writer character arc svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset skriva filmmanus novellantologi boktugg lyckas med din gestaltning facebook allvetande perspektiv huvudhandling divergent djävulsverk svenska skrivbloggpriset nobelpriset i litteratur stieg larsson röst följebrev research mörkersdottir steven james yttre resa skrivprocess skräck tillbakablick romantisk komedi målgrupp skiftande perspektiv berättare larry brooks öka drivet i din berättelse deckare birgitta bergin ljudbok valet fängsla dina läsare the bestseller experiment finlitteratur mathew l jockers miljöbeskrivningar överenskommelser eldbunden mega-bestseller lektörsutlåtande bokens tema skriv dialog idé releasefest parallellhandling ordberoende förlag vågspel twist margit sandemo författarröst planerat skrivande harpercollins författartävling vanföreställning hinder genre skrivarhandbok pacing katametoden tävling harpercollins hungerspelen skriva böcker dramaturgi eurovision song contest blogg faktaböcker filmmanus simona ahrnstedt konsten att flirta som en gudinna peter barlach skönlitterärt skrivpodd recension förlag plot point kata skrivhandbok marcus olausson anslag bokens handling pinch point erotik författare lean karaktärer tema romanstruktur covid-19 falskspel bestseller mål gestaltning harlequins författartävling harlequin författartävling historisk kärleksroman harlequin johannes vivers struktur historical romance romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips pia lerigon bokrecension bok kärleksroman skrivtips pias strukturmodell dubbelspel bokrelease döda poeters sällskap historisk roman corona vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 ann ljungberg roman fantasy vägen framåt the bestseller code bihandling handling lektör the circle perspektiv kärlek redaktör jodie archer början film gestalta berättarröst bästsäljare tempo barnbok bli utgiven gestaltande bokmanus miljöer harlequins författartävling 2015 konflikter facklitteratur mariette lindstein korrekturgranskare catrine tollström feel good takt 17-stegsmodell inre resa konfliktupptrappning stil allt hopp är ute harlequin författartävling 2015 elisabeth akteus rex svenska skrivpoddpriset långtidssjuk 4-aktsmodell story engineering veronica roth hjärnan spänning skriva facklitteratur synopsis topic sekten på dimön känslor john yorke vuxenlitteratur akademiskt språk outliner agenturer antagonist stand up comedy strukturmodell skrivblogg förväntningar ewa åkerlind lättläst de rotlösa testläsare lind & co ungdomsbok osynlig berättarröst författarskap roller avatar längd ylva lee lindell novell vardagligt språk agenter den antagonistiska kraften strukturera din roman klimax frida skybäck release bäraren screen writing dialog premiss ping pong-metoden intervju förlagsavtal hunger games whip media miljö jenny rogneby oanständiga berättelser youtube svenska akademien rollup e-bok mallar poesi litterära agenturer passiva meningar sexchock måns zelmerlöw kristina svensson pocket writers little helper ansats fanta skrivfest vändpunkt chic lit marknadsföring öka drivet med rätt pacing ylva arvidsson hisspresentation manus skrivglädje twitter lb förlag karin smirnoff ylva, johan och siri arvidsson save the cat! the twilight saga planteringar tillbaka till bromma kurs sara dalengren lix begränsat perspektiv filmtips sara lövenstam theres wittgren titanic gimmick neurologi catoblepas förlag kreditupplysning objektivt perspektiv radio p1 grejen med verb pod rabén & sjögren intrig synlig berättarröst antologi debutera huvudperson nordland filmanalys robin dunbar viberg förlag tone sanning hjärtats dårskap piratförlaget pseudonymer game of thrones skatt förlagsekonomi word höstsol överraska dina läsare rytm danny alegi personlighet adlibris skapa en mall frida arwen roslund in media res språk books & dreams prissättning skriva god jul lyckostunder susan wiggs författarkliniken bob dylan distribution tryckt bok word-mallar lyrik litterära agenter sandemo dödlig åtrå lynda woodruff olof röhlander direkt miljöbeskrivning james v smith jr ansatsen pitch föreläsning justin timerlake författarkväll 100 första orden debutroman johan arvidsson expert förläggare matthew l jocker så skapar du en bra tvist victoria lynn schmidt eldskytten slut vår pensionatet vid världens ände skrivmingel studie love actually kuleshov-effekten robert sapolsky frdia arwen rosesund författarförbundet påsk specifik sören bondesson forskning libsyn theory if mind vingar av rök koncept på denne grund godmorgon världen tillbaka till henne motsättningar michael gazzania hoi förlag ton vilken typ är du? i havet finns så många fiskar korrekturfel george rr martin vinst traditionellt förlag style den normala världen ljudboksgalan ll-förlaget ämne arne dahl bakgrund lyckas ännu mer med din gestaltning bokens koncept word-mall loppet mitt i titel skriv2016 faktabok kostnader bokus dokument annika estassy trigger malva b. innehåll oraganiskt skrivande tryck bokformat bygg din egen word-mall dikter månpocket show don't tell olga rönnberg referera socialt umgänge extrovert romantik flickan med silverhåret susanne ahlenius komik mina böcker filmrättigheter högtider permakultur manuspitch scandalous desires detta är lean slutscen lennart guldbrandsen hur en bok bör skrivas 100 ord höst siri arvidsson magkänsla pablo roberto skrivkurs hierarkier hemsida skrivregler sommar camilla davidsson historieberättare henrik fürst redigering podcaster högskoleprovet harper collins uc midsommar filmrecension relationsroman flicka försvunnen vi och dem helen ekeroth den inre positiva resan blir det någonsin för sent? tankevurpa analys dunbars tal mia bergenheim bokbeat det allvetande perspektivet organiskt skrivande lucia skriv klart symbolik sagan om is och eld skatteregler egenutgivning head hopping att skriva under hot författarträff sex liknelser story trumps structure anna keiler buzz kapitel niklas engdahl buskap logik undertext litterärt #skriv2016 omslag skriv enkelt vuxenroman gröna fingrar sökes