Pias skrivtips: Öka drivet med rätt pacing
Jag älskar berättelser med högt driv. Det vill säga en bok som inte går att lägga ifrån sig förrän sista sidan är läst.
Suzanne Collins är numera min stora idol sedan jag läst Hungerspelen. Hennes driv är nämligen totalt makalöst. Trots att jag sett filmen bara en vecka innan jag köpte boken kunde jag inte lägga den ifrån mig.
Det var då jag började fundera på hur man får driv i sin berättelse. Ja, hur göra man för att fånga läsaren så att de inte kan lägga ifrån sig boken?
De sista dagarna har jag läst en skrivhandbok som heter The writer's little helper av James V. Smith jr. Han påstår att det är pacingen som skapar drivet.
Helt säker på att det bara är pacingen som skapar drivet är jag inte, men jag vill ändå dela med mig av hans idé.
OBS! Vill du veta James knep? Artikeln är så lång att du måste klicka på Läs hela inlägget för att se resten.
PACING?
Pacing är ett engelskt ord. Det betyder takt/tempo. I James värld handlar det om meningarnas längd, hur många stavelser det är i orden och om man använder sig av aktiva eller passiva meningar. Typ. Ni fattar, eller hur?
Hur som helst påstår James att det finns ett samband mellan tempo och meningarna och ordens längd. Ju kortare meningar och ord, desto högre tempo. Dessutom är det tempot som skapar drivet i berättelsen.
James menar att det är viktigt att skriva enkelt. Det vill säga korta meningar, korta ord, inga passiva meningar och framför allt bara säga en sak i varje mening.
Jag har hört det förut: Vill man skriva actionscener ska man använda sig av korta meningar. Så enkelt är det väl inte riktigt, jag återkommer om det i en annan blogg. Men generellt - Ja.
Hur som helst: Om driv, tempo och meningarnas längd har ett samband - då bör du kunna få upp drivet genom att utnyttja pacingen. Och HUR du gör det återkommer jag till nedan.
VARIERA MENINGARNAS LÄNGD
Ni har säkert fått rådet att variera er meningslängd. Inte bara använda korta meningar. Blanda upp dem med långa ibland. Själv har jag definitivt fått det rådet, för jag gillar att skriva med korta meningar. Hela tiden. Det gillade inte en av mina läsare. Så jag har funderat rätt mycket på det där.
Men James är den första person som berättat när man ska använda korta meningar och när man ska använda längre.
Det är detta han kallar för pacing och med rätt taktik kan du ge din berättelse ett fantastiskt driv. Men det gäller att du lägger ned en del tid på att analysera din text.
UTNYTTJA PACINGEN SCEN FÖR SCEN
Välj ut en scen, dela den i tre delar; början, mitten och slutet. Du vet själv var gränsen går - det är ju du som skrivit scenen. Hittar du ingen början, mitt eller slut så kanske scenen bör skrivas om. Jag kommer att berätta mer om struktur i en annan blogg.
Kopiera början av scenen och lägg den i en LIX-räknare. Skriv ned LIX-talet. Du kan använda länken här om du vill: LIX-räknare
En LIX-räknare räknar ut hur lättläst din text är baserat på meningarnas och ordens längd. Ett tal under 30 räknas som extremt lättläst, dock skulle jag inte säga barnbok för mycket vuxenlitteratur har ett LIX under 30 och det är absolut inte fel att sträva efter ett LIX-tal under 30.
Gör likadant med mitten och slutet.
Jämför de tre LIX-talen. Se nedan bilder som visar exempel på hur det kan se ut. Sätt gärna in dina LIX-tal i en liknande graf.
Använd grafen för att analysera din scen.
- Tempot är oförändrat: Om LIX-talen för början, mitten och slutet är rätt lika så är tempot i din scen oförändrat. Regeln säger att oförändrat tempo i en scen är rätt trist och det är en fingervisning om att du behöver se över scenen.
- Tempot ökar i mitten: Om LIX-talet för mellandelen är lägre än LIX-talet för början och slutet så ökar ditt tempo i mitten av scenen. Det här är det vanligaste. Det är bra. Du har en tempoväxling som fungerar.
- Tempot ökar mot slutet: Om LIX-talet faller mot slutet betyder det att tempot i din scen ökar ju längre in i scenen du kommer. Det är jättebra.
- Tempot faller mot slutet: Om LIX-talet ökar mot slutet har du en scen där tempot är högst i början och sedan faller och faller. Nja, en sådan scen vill du troligen inte ha.
Gör nu likadant för ALLA scener i hela boken. Ha, ha - tänker du. Inte en chans att jag lägger ned så mycket tid på något så löjligt. Nej, tänkte väl det. Men TESTA i varje fall. Du kommer inse att hur korkat det här än låter så ligger det faktiskt något i det. Du KAN använda LIX-räknaren för att säga något om tempoväxlingen i din scen.
UTNYTTJA PACINGEN FÖR HELA BOKEN
Välj nu ut dina första 22 scener och analysera dem.
Kopiera HELA scenen och lägg den i LIX-räknaren. Skriv upp LIX-talet. Gör likadant för efterföljande 21 scener. Varför det ska vara 22 scener vet jag inte, men det står så i James bok.
Skriver du in dina LIX-tal i Excel kan du enkelt skapa en graf som exemplet nedan.
Det finns två möjliga problem:
- Tempot är oförändrat. I grafen ovan är LIX-talet i princip oförändrat scen efter scen. Ser din graf ut såhär? Försök i så fall variera dig så att vissa scener har högre tempo och andra scener har lägre tempo. För lågt tempo indikerar att din bok är ett riktigt sömnpiller. Att ha för högt tempo rakt igenom är inte heller bra - det tröttar ut läsaren alldeles. Eftersträva variation.
- Tempot är för lågt. Ett LIX-tal på 50 är extremt högt för en skönlitterär roman. Det är högt oavsett vad du väljer att skriva för text. Det innebär att läsaren får lägga mycket energi på att försöka tolka vad du vill ha sagt. Som du förstår går tempot i läsningen ned. Når du upp i sådana höga LIX-tal se över dina meningar. Innehåller de verkligen bara en tanke per mening eller staplar du tankar på tankar? Är de verkligen så korta som de kan bli eller gillar du långa bisatser? Och ordvalen - är de verkligen de enklast tänkbara? Du kanske till och med strösslar med passiva meningar? Nåja - då vet du vad du ska jobba med. :) Försök få ned LIX-talet till 35 eller lägre och låt bara i undantagsfall någon scen komma över 40.
Eller ser din graf ut som exemplet nedan? GRATTIS!
Det är positivt att LIX-talet varierar mellan scenerna. Det betyder att tempot går såväl upp som ned. Dessutom är grafen fallande, vilket betyder att tempot ökar över tid. Att LIX-talet ligger runt 30 indikerar ett enkelt språk och högt tempo överlag.
Det är en sådan utveckling du ska eftersträva i din bok. James säger inte att du måste analysera resten av boken, men det är väl klart att du ska. Och den sista tvisten - berättelsens klimax - antar jag ska ha lägst LIX-tal av alla scener. Mer om klimax hittar du här.
Hoppas du får nytta av den här kunskapen. För mig var den helt ny, men just därför blev det extra kul. Det är alltid roligt att lära sig något nytt.
KRITIK MOT ATT ANVÄNDA LÄSBARHETSINDEX
Läsbarhetsindex, som LIX, får kritik för att de inte ger en perfekt bild av verkligheten. Så är det faktiskt med ALLA modeller som någonsin tagits fram. En modell är en modell för att ge en hint om något, den säger inte sanningen och den enda sanningen. Ändå använder vi dem.
LIX tar endast hänsyn till hur långa meningarna är och hur många ord som är längre än 6 bokstäver. Det kan tyckas vara ett rätt grovt verktyg. Vissa långa ord är enklare att förstå än vissa korta ord och då kan LIX bli missvisande.
Men James verktyg är tänkt att användas för att jämföra scener i en och samma bok. Troligtvis skriver du på "ditt" sätt genom hela manuset och då kan verktyget ge en hint om tempoväxlingarna i ditt manus.
Sedan ligger det faktiskt något i det här att LIX kan säga något om tempot i en text. Oftast är det så att i riktigt snabba scener skippar författaren långa beskrivningar. Istället används kort munväxling. Jämför följande två meningar:
"Var snäll och gå din väg."
"Gå!"
Båda meningarna säger samma sak, men tempot växlar. I det första fallet är personen uppgiven, trött, det finns en släpighet i meningen. I andra meningen är det en kort och koncis uppmaning som tyder på ilska.
Avgör själv. Tycker du att det här verkar intressant så varför inte prova? Det enda du förlorar är ju lite tid. :)
JÄMFÖRELSE MELLAN LIX OCH FLESCH-KINCAID
Om ni läser boken inser ni att James inte alls pratar om LIX. Han använder ett läsbarhetsindex som heter Flesch-Kincaid. Det fungerar dessvärre bara på engelska texter. Dels eftersom det inte tar hänsyn till å, ä och ö men också för att det är anpassat specifikt efter det engelska språket.
Jag valde LIX för det fungerar på de flesta språk. Dock finns det vissa skillnader mellan Flesch-Kincaid och LIX, vilket grafen nedan visar.
I denna graf jämför jag samma 12 scener, tagna ur en av mina egna böcker. Jag har översatt texten till engelska för att kunna få ett korrekt Flesch-Kincaid-värde och jämför den svenska och den engelska texten med varandra. Dock är översättningen gjord i Google translate, ha ha.
- I Flesch-Kincaid betyder en högre siffra att texten är mer lättläst. Det omvända gäller för LIX så i grafen ovan har jag tagit 100 minus LIX-talet för att få siffrorna jämförbara.
- Som ni ser får en engelsk text ett mycket högre värde än motsvarande text på svenska i Flesch-Kincaid-testet. Det säger alltså inte hur lättläst din svenska text är, men du kan fortfarande se tendenserna.
- LIX-testet däremot ger inte samma höjd i variationerna som i Flesch-Kincaid-testet. Det betyder att även om du får nästan samma LIX-värde på alla dina scener så kan din text vara tillräckligt varierad. Deppa inte ihop alldeles om det visar sig att din graf påminner om en rak landsväg med smågupp här och där. Det behöver inte vara värsta berg-och-dalbanan för att räknas.
Vill ni läsa mer om pacing kan jag rekommendera Lennart Guldbrandssons blogginlägg Taktkänsla.
Just det ja - blev ni nyfikna på James V. Smith Jr:s bok? Den kan ni köpa här:
Adlibris
Bokus
Kram Pia
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Mona Thorén » Pias skrivtips: Har längden betydelse?: ”Jag har skrivit ett manus innehållande 115 000 ord. När lektör nr 2 började ta i..”
-
Åke Sandahl » Pias skrivtips: Karaktärer som stannar i läsarnas sinnen: ”Tack, det här var just det jag behövde för att göra mina karaktärer tydligare!”
-
Turid Heiberg » Pias skrivtips: Hur skriver du andlöst spännande?: ”Spennende og inspirerende - må bare komme i gang med skrivingen,..”
-
lars ahlin » Pias skrivtips: Bygg din egen Word-mall: ”Tacksam med hjölp att ta bort skrivskyddet i Word. Har försökt utan att lyckas. ..”
-
shemal Samuelson » Pias skrivtips: Det perfekta följebrevet: ”Mycket bra info och råd om hur ett bra följebrev kan skrivas. Tusen tack.”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
sören bondesson specifik påsk författarförbundet frdia arwen rosesund robert sapolsky kuleshov-effekten love actually studie berättelser öppningsscen ekosystem vi for upp till mor pr romangestalter webbkurs ramhandling niklas modig expert johan arvidsson debutroman 100 första orden författarkväll justin timerlake föreläsning pitch ansatsen james v smith jr direkt miljöbeskrivning olof röhlander lynda woodruff dödlig åtrå sandemo kriminalroman minnen av dig introvert städning gestaltande miljöbeskrivning catharina ingelman-sundberg harry potter understanding show don't tell lyckostunder god jul skriva prissättning books & dreams språk in media res frida arwen roslund skapa en mall adlibris personlighet danny alegi rytm överraska dina läsare höstsol word förlagsekonomi skatt game of thrones pseudonymer piratförlaget hjärtats dårskap sanning tone viberg förlag robin dunbar filmanalys nordland huvudperson debutera antologi synlig berättarröst intrig rabén & sjögren pod grejen med verb radio p1 objektivt perspektiv kreditupplysning catoblepas förlag neurologi gimmick titanic theres wittgren sara lövenstam filmtips begränsat perspektiv lix sara dalengren kurs tillbaka till bromma planteringar the twilight saga save the cat! kroppsspråk vinter mittpunkt anders blomström story structure architect tvist hisspresentation ylva arvidsson öka drivet med rätt pacing marknadsföring chic lit vändpunkt skrivfest fanta ansats writers little helper pocket kristina svensson måns zelmerlöw sexchock passiva meningar litterära agenturer poesi mallar e-bok rollup svenska akademien youtube oanständiga berättelser jenny rogneby gröna fingrar sökes vuxenroman skriv enkelt omslag #skriv2016 litterärt undertext logik buskap niklas engdahl kapitel buzz anna keiler story trumps structure liknelser sex författarträff att skriva under hot head hopping egenutgivning skatteregler sagan om is och eld symbolik skriv klart lucia organiskt skrivande det allvetande perspektivet bokbeat mia bergenheim dunbars tal analys tankevurpa blir det någonsin för sent? den inre positiva resan helen ekeroth vi och dem flicka försvunnen relationsroman filmrecension midsommar uc harper collins högskoleprovet podcaster redigering henrik fürst historieberättare camilla davidsson sommar skrivregler hemsida hierarkier skrivkurs pablo roberto magkänsla siri arvidsson höst 100 ord hur en bok bör skrivas lennart guldbrandsen slutscen detta är lean scandalous desires manuspitch permakultur högtider filmrättigheter mina böcker komik susanne ahlenius flickan med silverhåret bibliografi aristoteles the writers little helper franskt band litet förlag petra mede the charm school dikter bygg din egen word-mall bokformat tryck oraganiskt skrivande innehåll malva b. trigger annika estassy dokument bokus kostnader faktabok skriv2016 titel mitt i loppet word-mall bokens koncept lyckas ännu mer med din gestaltning bakgrund arne dahl ämne ll-förlaget ljudboksgalan den normala världen style traditionellt förlag vinst george rr martin korrekturfel i havet finns så många fiskar vilken typ är du? ton hoi förlag michael gazzania motsättningar tillbaka till henne godmorgon världen på denne grund koncept vingar av rök theory if mind libsyn forskning skiftande perspektiv berättare larry brooks ewa åkerlind förväntningar valet strukturmodell stand up comedy fängsla dina läsare the bestseller experiment finlitteratur mathew l jockers miljöbeskrivningar överenskommelser eldbunden mega-bestseller lektörsutlåtande bokens tema skriv dialog idé releasefest parallellhandling ordberoende förlag vågspel twist elisabeth akteus rex författarröst planerat skrivande hitta början organic writer character arc svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset skriva filmmanus novellantologi boktugg lyckas med din gestaltning facebook allvetande perspektiv huvudhandling divergent djävulsverk svenska skrivbloggpriset nobelpriset i litteratur stieg larsson röst följebrev research mörkersdottir steven james yttre resa skrivprocess skräck tillbakablick romantisk komedi målgrupp dramaturgi eurovision song contest blogg faktaböcker filmmanus simona ahrnstedt konsten att flirta som en gudinna peter barlach stil konfliktupptrappning inre resa 17-stegsmodell takt feel good catrine tollström korrekturgranskare mariette lindstein facklitteratur konflikter förlag plot point kata skrivhandbok marcus olausson anslag bästsäljare berättarröst gestalta erotik författare lean lektör handling falskspel vägen framåt fantasy roman ann ljungberg historisk roman gestaltning döda poeters sällskap harlequins författartävling harlequin författartävling skrivtips historisk kärleksroman kärleksroman struktur pia lerigon romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips bokrecension historical romance bok johannes vivers harlequin pias strukturmodell dubbelspel bokrelease mål bestseller covid-19 romanstruktur tema karaktärer corona vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 pinch point bokens handling the bestseller code bihandling recension skrivpodd skönlitterärt the circle perspektiv kärlek redaktör jodie archer början film skriva böcker hungerspelen harpercollins tävling katametoden pacing skrivarhandbok genre hinder vanföreställning harpercollins författartävling tempo barnbok bli utgiven gestaltande bokmanus miljöer harlequins författartävling 2015 testläsare lind & co ungdomsbok osynlig berättarröst författarskap roller avatar längd ylva lee lindell novell vardagligt språk agenter den antagonistiska kraften strukturera din roman klimax frida skybäck release bäraren screen writing dialog premiss ping pong-metoden intervju förlagsavtal hunger games whip media miljö allt hopp är ute harlequin författartävling 2015 margit sandemo svenska skrivpoddpriset långtidssjuk 4-aktsmodell story engineering veronica roth hjärnan spänning skriva facklitteratur synopsis topic sekten på dimön känslor john yorke vuxenlitteratur akademiskt språk outliner agenturer antagonist ljudbok birgitta bergin deckare öka drivet i din berättelse skrivblogg lättläst de rotlösa sanning med modifikation national treasure svåra ord författarutbildning alla bolag allvetande berättare revy spökskrivare dave eggers bones skrivartips storytel k.m. weiland dagny carlsson syd field åsa böker sickla beskrivande bokens intrig perspektivbyte mariette linden sagan om isfolket biintrig nattlöpare bonnier carlsen bonnier förlag flickvänskontraktet hype lust & löften håll rollen fatta eld livet leker into the wood karaktärsdrag miljöbeskrivning enkelt scener stella cameron leona tärningen är kastad histrisk kärleksroman populärlitteratur anna jansson kuliss böcker kontrakt med läsaren raeanne thayne show don't tell olga rönnberg referera socialt umgänge extrovert romantik månpocket berättad prosa the girl on the train sarah dawn finer din hjärna allt jag fått lära mig den viktiga ansatsen ett oemotståndligt förslag gestaltningsbibeln refusering mathew l tocker igenkänningsfaktorn skriv en bestseller instagram skröna inledning skrivarpodden pär åhlström vilseledning peter magnusson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen sofia fritzson läsbarhetsindex kretslopp actionscener blake snyder gömd tajming brainstorming steven pinker sofia ymén fånga läsaren miljön humor anna bågestam ryltenius tvister medveten författare rättigheter spex udda tempus elementary stockholm adjektivsjuka tonalitet lögn julia london som eld the screen writer's workbook fackböcker känn dina karaktärer beskriva voice plot goal lars wilderäng drivkrafter konsten att vara caroline roald dahl manustävling tema, idé, koncept, premiss och intrig mall på denna grund ljusets väktare leona mitt i nacka revolt akter lucy dillon förlagssytem rutin skräcknoveller en oberoende kvinna skrivarhandböcker janice hardy stilistiska särdrag eleine eksvärd refererande miljöbeskrivning försaka kontrakt med läsarna brenda novak sveriges bästa skrivblogg fifty shades of gray stand up förbeställ indirekt miljöbeskrivning stökigt nybörjarmisstag dramatrugi författarplattform erotisk deckare frans jeppsson wall anders hansen dagen f inramning katarina bivald manus skrivglädje twitter lb förlag karin smirnoff ylva, johan och siri arvidsson ängelns coctail läsupplevelse lisa cron kursportal richard dawkins säljkurs fällor jul klimatriksdag tempväxling så överlever du en refusering redigera bok stitcher högskoleprovets orddel författarkurs syfte jenny dahlberg komedi coach fokus spegelneuroner konkurs antagen den inre resan test hjärtan av jazz logiska fel anna bågstam ryltenius vad gick fel? nacka hybridförlag allvetande pia stockholms körförbund the definite guide to screen writing jan arnald arv adjektiv bokens premiss kill your darlings delilah marvell susanne collins metaforer högläsning anders nyman snackis noveller marie-louise fritzén tärningen är kastad begär sättning fal bygg din egen mall sanna ivarsson susan wiggs författarkliniken bob dylan distribution tryckt bok word-mallar lyrik litterära agenter sveriges bästa skrivpodd filteruttryck gone girl bokskåpets hemlighet hjärnforskning tara westover årstider permakultur! framtiden i din trädgård elisabeth hoyt upplösning covid sociala media forum förlag förstärka livet motorcyklar och andra omöjliga projekt förläggare matthew l jocker så skapar du en bra tvist victoria lynn schmidt eldskytten slut vår pensionatet vid världens ände skrivmingel save the cat twlightsagan itunes klarar du de svåra orden skrivarkurs eva ludvigsen flesch-kincaid klimatet erotisk roman
Tack för en bra sida :-)