Pias skrivtips: Tema, idé, koncept, premiss och intrig
Hör du till dem som hört talas om tema, idé, koncept, premiss och intrig men lätt blandar ihop begreppen? Eller har du kanske aldrig funderat på de här sakerna förut? Kanske du tycker det är intressant och gärna vill läsa mer?
I så fall är det här blogginlägget för dig. Idag tänkte jag nämligen bena upp skillnaden mellan tema, idé, koncept, premiss och intrig.
OBS! Vill du veta mer? Artikeln är så lång att du måste klicka på Läs hela inlägget för att se resten.
En bild säger mer än tusen ord. Därför har jag ritat den här bilden som stöd. Den är min egen och du får gärna låna den om du bara berättar vem som gjort den. Klicka på den så blir den större. :)
Tankarna om vad som skiljer de här begreppen åt har jag hämtat från Larry Brooks skrivhandbok Story Engineering. De kan skilja sig något från hur andra definierar begreppen, men det är inte så konstigt för de här sakerna är väldigt lätta att blanda ihop. Om Larry Brooks sitter på alla de rätta svaren vet jag inte, men hans skrivhandbok är en av de bästa jag läst och därför utgår jag från den.
Idé
Idén är oftast det som startar själva tanken om att skriva en berättelse.
Men idén är rätt översiktligt, kanske i stil med: Jag vill skriva om mitt liv eller Jag vill skriva en bok om Titanic.
Att rada upp en rad fakta om ditt liv eller om Titanic skapar ingen berättelse. Det kräver mer än så.
Koncept
Koncept är när du utgår från din idé och ställer frågan:
- Vad händer om ...?
Fortsätt ställa samma fråga tills du är nöjd med ditt koncept.
Man tar helt enkelt idén och förfinar den. Om idé är en frukt, då är koncept ett päron eller kanske ännu mer inlagda päron, kanske till och med inlagda gröna päron. Och har du förfinat konceptet riktigt mycket kanske det är inlagda gröna päron av sorten Anjou. Är du med?
Om idén är att göra en film om Titanic, då är konceptet att ställa frågor som:
- Vad händer om det finns en skatt på Titanic?
- Det leder till följdfrågan: Vad händer om det finns en överlevande kvar som kanske vet något om denna skatt?
- Det leder till frågan: Vad händer om man låter henne berätta sin historia?
- Det i sin tur leder till: Vad händer om hennes historia handlar om förbjuden kärlek?
- Och så vidare ...
Genom att ställa följdfråga på följdfråga förfinar du ditt koncept tills du har grunden till en historia. Och med det här sättet så inser du att idén kan vara densamma medan variationen av konceptet är oändliga.
Det är därför idén kan vara hur gammal och återanvänd som helst, medan konceptet är unikt. Det är ditt jobb som författare att hitta ett koncept som är så pass intressant att det säljer din bok.
Min historiska kärlekstrilogi Dubbelspel, Falskspel och Vågspel startade som ett koncept. Jag ställde mig frågan vad som skulle hända om man tog en kvinna med moderna värderingar och satte henne i fel tid, en tid då kvinnor förväntades stå vid spisen, inte var myndiga och inte fick studera vid universitetet. Vips ramlade historien om Leonore över mig.
Premiss
En premiss är ett koncept där man stoppat in karaktärer och gett dem mål och drömmar, något att sträva efter. En berättelse måste nämligen handla om någon.
Fråga dig:
- Vem eller vilka handlar det om?
- Vad har dessa karaktärer för mål och karaktärsdrag?
- Hur påverkar karaktärernas mål och karaktärsdrag händelseförloppet och hur boken slutar?
Premissen fördjupar konceptet ytterligare, det adderar ännu ett lager, nämligen vem eller vilka det handlar om. Personernas karaktär, personlighet, drömmar och mål kan föra berättelsen i endera ena eller andra riktningen. Det har alltså stor betydelse vilka karaktärer du väljer.
Det är här som Larry Brooks definition på premiss skiljer sig från hur andra definierar premiss. Söker man på nätet så får man upp att premissen är bokens budskap sagt i en enda mening, t.ex. i Romeo & Julia där premissen då skulle vara Kärleken övervinner allt.
Peter Nordstrand säger dock en så bra sak i sin blogg Peter Nordstrand, nämligen:
Premissen påstår att huvudpersonens personlighetsdrag leder till att det går som det går.
Enligt Peter Nordstrand måste du veta vem boken handlar om, vilka dominerande karaktärsdrag denna person har och hur boken slutar för att du ska kunna avgöra bokens premiss, som alltså är bokens budskap sagt i en enda mening.
Veronica Grönte är inne på samma sak (det här vet jag för att jag pratat med Veronica, om det står i hennes bok Pennvässaren vet jag inte för den boken har jag inte läst än). Hon påstår i varje fall att du ska utgå från din karaktärs starkaste karaktärsdrag och fundera på vilka bra och dåliga saker det leder till. Detta leder i sin tur till bokens premiss, vilket kan sammanfattas i en enda mening.
Och ur den aspeketen så har ju Larry Brooks samma definition som alla andra, bara det att han utesluter att premiss är ett budskap sammanfattat i en enda mening. Istället fokuserar Larry Brooks på karaktärerna, vilka de är och hur de driver handlingen framåt hela vägen till bokens slut.
Fördelen med att tänka sig premissen så som Larry Brooks gör är att det sätter premissen i ett större sammanhang. För utan karaktärer med drivkrafter och mål så blir det ingen bok. Jag skriver mer om det i mina blogginlägg Karaktärer som stannar i läsarnas sinnen, Känn dina karaktärer, Hur en bok bör skrivas och Konflikter!
I exemplet med Titanic adderar vi den gamla damen Rose som den nu enda överlevande person som sett skatten. Men hennes mål är inte att berätta om skatten, nej hennes mål är att berätta om kvällen när Titanic sjönk så att hon kan återuppleva sin stora kärlek Jack. Och hennes mål när hon som ung åkte med Titanic var att hitta ett sätt att slippa göra det som förväntades av henne och slippa att gifta sig med den man som hennes mor sett ut.
Rose personlighet är viktig för filmen. Hon stark, hon går sin egen väg. Dessutom är hon lurig. Hon verkar öppen och ärlig med att hon ska hjälpa till att hitta skatten när hon i själva verket döljer den verkliga sanningen. Hennes personlighet spelar naturligtvis jättestor roll för hur historien utvecklar sig. Med en annan karaktär med annan personlighet och andra mål skulle historien bli en annan.
Hela filmen igenom lurar Rose sin mor och sin fästman att hon ska göra som de vill, medan hon egentligen försöker hitta ett sätt att följa sina egna drömmar. Och följer sina egna drömmar gör hon. Hon smiter iväg med Jack och gör allt förbjudet hon kan tänkas göra. Filmen slutar med en massa fotografier på Rose där vi får se att hon under sitt liv upplevt alla de drömmar som hon och Jack pratade om i filmen.
Så jag skulle vilja sammanfatta Titanics budskap - och alltså premiss - med meningen: Följ dina drömmar.
I min historiska kärlekstrilogi Dubbelspel, Falskspel och Vågspel var det självklart att huvudpersonen skulle vara en kvinna med moderna värderingar och en dröm om att få studera vidare och gå sin egen väg utan att ta hänsyn till normer och förväntningar. Leonore är envis vilket är både bra och negativt. Bra för att det får henne att fullfölja sina drömmar men samtidigt vägrar hon förändra sig och hon sluter sitt hjärta för kärleken. Eftersom hon växer upp under 1850-talet kan hon inte både ha kvar sin frihet och gifta sig. Hon måste alltså välja mellan att vara självständig och följa sina drömmar eller ge upp allting för kärleken. Och det leder fram till bokens budskap sammanfattat i en enda mening: Är kärleken värd sitt pris? Eller egentligen så är det väl svaret på den frågan som är bokens premiss, men jag tänker inte ge er svaret för då avslöjar jag ju slutet.
Premiss betyder för övrigt antaganden/förutsättningar. När vi adderar karaktärer till konceptet och hur de påverkar utgången av berättelsen har vi alla grundläggande antaganden för vår berättelse klar. Vi har förfinat vår idé och till den har vi adderat en eller flera intressanta karaktärer som driver storyns budskap. Vi har gunden klar, men någon berättelse är det inte riktigt än. Det saknas en viktig pusselbit, nämligen intrigen.
Intrig
Intrigen, eller handlingen som det också kallas, får du när du tar din premiss och lägger till konflikter och milstolpar.
Det är konflikterna som driver karaktärerna framåt och väcker historien till liv. En konflikt kan vara allt från det lilla till det stora, det inre eller det yttre. Det kan vara att byxorna är för små eller att jorden håller på att gå under. Det kan vara oro för att misslyckas eller att en konkurrent kämpar om samma sak.
Gemensamt för alla konflikter är att de kommer emellan dina karaktärer och deras mål. De sätter ut hinder på vägen. Hinder som måste övervinnas.
En milstolpe är när karaktärerna lyckas ta sig förbi ett av dessa hinder, eller när ett hinder gör att de tvingas ändra riktning. Det är ett avklarat delmål eller en vändpunkt för de inblandade karaktärerna. Det kan vara något stort som att hela livet förändras eller något litet som verkar obetydligt men som får viktiga följdeffekter. Läs mer om dessa hinder och milstolpar i mitt blogginlägg Strukturera din roman.
Gemensamt för alla milstolpar är att de alla leder historien framåt mot det oundvikliga slutet.
Utan konflikter och milstolpar ingen handling, håller du med?
Fråga dig:
- Vilka konflikter kan uppstå som hindrar karaktärerna från att nå sina mål?
- Vilka är de viktigaste milstolparna där dina karaktärer tar sig förbi hindren?
När du svarat på dessa frågor har du din intrig.
I exemplet med Titanic berättar Rose sin historia om hur det var när båten sjönk. Det finns en konflikt för Rose vill inte gifta sig med den man familjen sett ut. När hon försöker ta sitt liv möter hon Jack som vänder upp och ned på hennes tillvaro. Det är en viktig milstolpe. Men en ny konflikt uppstår: De kommer från olika samhällsklasser och kan aldrig kan få varandra. En milstolpe är att de ger efter för sina känslor. Då uppstår ytterligare en konflikt: Båten kör på ett isberg och bägge riskerar att dö. Den sista milstolpen är att Rose bestämmer sig för att leva sitt liv som hon vill och strunta i alla krav från familjen. Hon har nått sitt mål att slippa gifta sig med den man hennes mor sett ut och hon kan istället leva det liv som hon vill, fri från alla krav.
I min historiska kärlekstrilogi försvåras Leonores mål att studera av att kvinnor på den här tiden inte fick läsa vid universitetet. Och henns mål att aldrig gifta sig kompliceras av att hon blir kär. Konflikterna och milstolparna är många, för under tre böcker hinner det hända rätt mycket. Alldeles för mycket för att jag ska ta upp det här :)
I konceptet förfinade du idén. I premissen adderade du karaktärer till konceptet. I intrigen byggde du på med ytterligare ett lager, nämligen konflikter och milstolpar. Det du har framför dig nu är en färdig struktur för din berättelse. Men en sak saknas. Det där lilla extra. Nämligen temat.
Tema
Söker man på tema på nätet så får man upp att tema kan vara t.ex. kärlek, hämnd, rättvisa eller något annat som går att sammanfatta med ett enda ord. Men så enkelt är det inte.
Temat är djupet i din berättelse.
Larry Brooks säger att du ska ställa dig frågan:
- Vad handlar boken om?
Första tanken är kanske att svara det som är bokens intrig. Men finns det något mer, något som döljer sig bakom intrigen?
- Känner du något när du läser boken?
- Vill berättelsen säga något till dig, berätta något mer än bara intrigen?
- Finns det mer eller mindre dolda budskap, allt från sådant som bara kan anas till ren propaganda?
- Vill författaren lära dig något?
Alla sådana saker ger djup till berättelsen. Det kan vara lager på lager som skalas av som en lök. Men gemensamt är att de är bokens tema.
Ibland är det temat som skapat idén till berättelsen. Ibland blir temat uppenbart först när boken är skriven. Ibland saknas det helt.
Larry Brooks påstår att filmen Det sjätte sinnet inte har något tema, det är bara en intrig med ett lurigt slut. Frågar man sig vad filmen handlar om så tänker i varje fall jag på saker som: En pojke som kan se och tala med de döda och en psykolog som försöker hjälpa honom. Filmen har en minnesvärd twist (du kan för övrigt läsa mer om twister i miitt blogginlägg Så skapar du en bra twist) - det visar sig att psykologen också är död. Men i övrigt kan jag inte komma på om filmen försöker säga mig något mer utöver det som faktiskt är dess intrig. Det skulle väl vara premissen då som skulle kunna sammanfattas med: Livet är inte vad det ser ut att vara. Ha ha, nu var jag rätt fyndig (tycker jag själv).
Olika personer kan hitta olika teman i en bok. Som författare är det bara att tacka och ta emot om dina läsare hittar större djup i din berättelse än vad du själv tänkt dig. Men vill du att temat ska bli synligt för dina läsare, då gör du bäst i att förstärka den ... eller kanske inte. Läs vilka olika råd som ges i just denna fråga:
Larry Brooks skriver i sin bok Story Engineering att det underlättar att veta temat redan när man börjar skriva.
Stephen King skriver i sin bok Att skriva att man inte behöver vare sig tema eller riktning, det är bara att skriva och låta karaktärerna berätta historien. Men när det är gjort sätter han sig ned och funderar på vad han egentligen skrivit om. Han försöker hitta bokens tema. När han väl gjort det skriver han om hela boken och lyfter då upp temat så att det synliggörs.
Steven James skriver i sin bok Story Trumps Structure att ju enklare du kan sammanfatta din boks tema desto ytligare är din bok. För om du kan sammanfatta temat på några få rader så finns ju ingen anledning att ägna 300 sidor till att förklara temat. Så sluta försöka definiera temat eller bygga upp din berättelse kring ett tema, skriver Steven James.
- Hellre än att du säger att din bok handlar om rättvisa, så ställ frågor till berättelsen som Vad är viktigast - sanning eller rättvisa?
- Hellre än att du ger råd till läsarna som att Du ska förlåta andra, så låt din berättelse utvecklas kring ett dilemma som Hur förlåter jag någon som har gjort det otänkbara?
- Hellre än att du låter boken kretsa kring en cliché som De mångas behov överväger de fås, så kan du utmana detta axiom genom att fråga När överväger behoven för några få behoven för den stora massan?
Ja, det var lite olika tankar kring det här om tema. Avgör själv om du vill försöka definiera din boks tema eller om du hellre vill utgå från Steven James frågor.
I min historiska trilogi skulle frågan jag ställer mig bli: Vad är viktigast - frihet att leva sina drömmar eller att få leva tillsammans med den man älskar?
Lycka till nu och hoppas att det här blogginlägget redde ut de olika begreppen för dig så att du kan svara på frågan vad som är din boks tema, koncept, premiss och intrig.
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Henric » PODD: Pias dramatiska strukturmodell: ”Hej Tack igen för den enskilt viktigaste texten om skrivande jag någonsin läst...”
-
Jane » Pias skrivtips: Miljöbeskrivningar som funkar: ”Så otroligt bra! Vilken hjälp jag fick i mitt skrivande ”
-
Maud » Vad måste du försaka för att kunna skriva?: ”Min man sedan 3 år gjorde slut med mig förra veckan. Jag åt inte eller pratade m..”
-
Oscar Johansson (kurre) » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Hej, ser att ingen av er har lagt till min snap?? Vaför”
-
Hilding » Pias skrivtips: Skriv poesi: ”Skulle bara säga att Karin Boyes dikt heter "Ja visst gör det ont" och inte "Ja ..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
flickan med silverhåret jenny rogneby sanna ivarsson skriva miljöbeskrivning karaktärsdrag the charm school in media res frida arwen roslund snackis adlibris anders nyman högläsning metaforer ll-förlaget delilah marvell mariette linden perspektivbyte förlagsekonomi skatt game of thrones histrisk kärleksroman malva b. i havet finns så många fiskar hjärtats dårskap sanning hybridförlag skrivartips vad gick fel? anna bågstam ryltenius logiska fel tillbaka till henne var lugn allt är i sin ordning antologi allvetande berättare koncept rabén & sjögren spegelneuroner fokus sanning med modifikation komedi flesch-kincaid eva ludvigsen skrivarkurs högskoleprovets orddel stitcher åsa böker syd field relationsroman filmtips jul slut eldskytten tillbaka till bromma planteringar the twilight saga ängelns coctail ylva, johan och siri arvidsson karin smirnoff 100 första orden story structure architect tvist save the cat katarina bivald ansatsen james v smith jr marknadsföring anders hansen frans jeppsson wall passiva meningar författarplattform dramatrugi word-mallar pocket kristina svensson förbeställ stand up fifty shades of gray janice hardy skrivarhandböcker litterära agenturer poesi bygg din egen mall fal rollup svenska akademien sandemo leona tärningen är kastad gröna fingrar sökes vuxenroman skriv enkelt omslag #skriv2016 litterärt undertext drivkrafter ljusets väktare kapitel buzz anna keiler arv story trumps structure liknelser konsten att vara caroline piratförlaget lars wilderäng plot goal voice skatteregler sagan om is och eld symbolik hjärtan av jazz julia london lögn tonalitet bokbeat dunbars tal analys susanne collins grejen med verb spex objektivt perspektiv syfte författarkurs tvister henrik fürst anna bågestam ryltenius humor miljön midsommar uc harper collins steven pinker brainstorming tajming redigering historieberättare actionscener kretslopp skrivregler hemsida hierarkier skrivkurs pablo roberto skrivmingel siri arvidsson öka drivet med rätt pacing instagram skriv en bestseller igenkänningsfaktorn mathew l tocker berättad prosa manuspitch permakultur högtider allt jag fått lära mig indirekt miljöbeskrivning mina böcker komik show don't tell romantik kontrakt med läsarna mallar franskt band litet förlag petra mede raeanne thayne skräcknoveller böcker tryck oraganiskt skrivande innehåll håll rollen trigger annika estassy scener enkelt bokus faktabok skriv2016 titel loppet att skriva under hot hype beskriva känn dina karaktärer arne dahl ämne oanständiga berättelser sagan om isfolket allt som glimmar det allvetande perspektivet traditionellt förlag vinst george rr martin korrekturfel udda vilken typ är du? ton hoi förlag michael gazzania motsättningar sex flicka försvunnen revy fånga läsaren sofia ymén theory if mind libsyn the screen writer's workbook sören bondesson specifik påsk författarförbundet frdia arwen rosesund robert sapolsky kuleshov-effekten love actually förläggare öppningsscen ekosystem vår pr romangestalter webbkurs ramhandling föreläsning expert johan arvidsson förstärka forum förlag författarkväll justin timerlake gömd sveriges bästa skrivpodd pitch årstider tara westover hjärnforskning bokskåpets hemlighet gone girl understanding show don't tell gästblogg minnen av dig kontrakt med läsaren bygg din egen word-mall tryckt bok distribution bob dylan detta är lean novell outliner akademiskt språk känslor john yorke mega-bestseller synopsis skriva facklitteratur skriv dialog skiftande perspektiv berättare bäraren öka drivet i din berättelse svenska skrivpoddpriset strukturmodell twist larry brooks författarröst allt hopp är ute hitta början organic writer sekten på dimön bokens tema förlagsavtal författarskap boktugg dialog chic lit divergent frida skybäck svenska skrivbloggpriset klimax elisabeth akteus rex nobelpriset i litteratur stieg larsson röst vardagligt språk margit sandemo research mörkersdottir steven james skrivprocess roller skräck premiss tillbakablick romantisk komedi lind & co skriva filmmanus screen writing releasefest förväntningar strukturera din roman stand up comedy antagonist blogg bokmanus barnbok intervju skriva böcker harlequins författartävling 2015 stil gestaltande inre resa hinder genre tempo peter barlach katametoden harpercollins författartävling konflikter takt skrivarhandbok tävling gestalta recension plot point förlag perspektiv terese marvelin anslag skönlitterärt berättarröst jodie archer bihandling the bestseller code lektör bokens handling författare vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 falskspel vägen framåt karaktärer fantasy romanstruktur bestseller mål harlequins författartävling dubbelspel pias strukturmodell skrivtips johannes vivers struktur historical romance bokrecension skrivdrömmar skrivarpodd podd pias skrivtips boktips romance pia lerigon bok kärleksroman harlequin historisk kärleksroman harlequin författartävling bokrelease döda poeters sällskap gestaltning historisk roman roman tema covid-19 corona ann ljungberg pinch point feel good lean erotik handling kata kärlek film marcus olausson skrivpodd skrivhandbok bästsäljare the circle början redaktör eurovision song contest dramaturgi pacing release facklitteratur korrekturgranskare catrine tollström simona ahrnstedt filmmanus 17-stegsmodell bli utgiven konfliktupptrappning vanföreställning miljöer tessie marvelin konsten att flirta som en gudinna hungerspelen faktaböcker mariette lindstein harpercollins fängsla dina läsare ljudbok birgitta bergin djävulsverk skrivblogg lugn allt är i sin ordning testläsare allvetande perspektiv hunger games lyckas med din gestaltning ping pong-metoden ungdomsbok yttre resa avatar längd eldbunden character arc följebrev miljö agenter den antagonistiska kraften harlequin författartävling 2015 story engineering ordberoende förlag vågspel 4-aktsmodell huvudhandling facebook idé novellantologi överenskommelser svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset whip media ylva lee lindell miljöbeskrivningar deckare planerat skrivande valet de rotlösa långtidssjuk ewa åkerlind parallellhandling veronica roth lättläst hjärnan spänning målgrupp osynlig berättarröst topic lektörsutlåtande vuxenlitteratur mathew l jockers finlitteratur the bestseller experiment agenturer harry potter anna jansson kuliss städning introvert lyrik litterära agenter scandalous desires pär åhlström lynda woodruff olga rönnberg referera the writers little helper permakultur! framtiden i din trädgård gestaltningsbibeln filteruttryck upplösning covid sociala media debutroman den viktiga ansatsen livet motorcyklar och andra omöjliga projekt blake snyder matthew l jocker så skapar du en bra tvist victoria lynn schmidt 100 ord vi for upp till mor inledning pensionatet vid världens ände berättelser twlightsagan itunes klarar du de svåra orden karaktärer som stannar i läsarnas sinnen sofia fritzson läsbarhetsindex klimatet radio p1 studie national treasure svåra ord vingar av rök alla bolag på denne grund spökskrivare forskning dave eggers bones medveten författare storytel k.m. weiland dagny carlsson mitt i nacka revolt stockholm adjektivsjuka style den normala världen ljudboksgalan som eld youtube nattlöpare bonnier carlsen bonnier förlag flickvänskontraktet head hopping lust & löften biintrig livet leker into the wood kostnader tema, idé, koncept, premiss och intrig mall på denna grund stella cameron tärningen är kastad erotisk deckare populärlitteratur lucy dillon bokformat rutin dikter kriminalroman eleine eksvärd refererande miljöbeskrivning socialt umgänge extrovert aristoteles bibliografi the girl on the train sarah dawn finer din hjärna filmrättigheter writers little helper ansats ett oemotståndligt förslag save the cat! theres wittgren slutscen lennart guldbrandsen hur en bok bör skrivas skröna höst skrivarpodden refusering vilseledning peter magnusson anders blomström mittpunkt sommar camilla davidsson erotisk roman magkänsla nordland podcaster högskoleprovet kurs sara dalengren lix begränsat perspektiv filmrecension godmorgon världen sara lövenstam the definite guide to screen writing vi och dem helen ekeroth rättigheter den inre positiva resan blir det någonsin för sent? tankevurpa tempus elementary mia bergenheim intrig synlig berättarröst organiskt skrivande lucia begär fackböcker nacka egenutgivning allvetande författarintervju författarträff skriv klart författarkliniken roald dahl manustävling adjektiv bokens premiss word niklas engdahl buskap susan wiggs dödlig åtrå akter personlighet förlagssytem skapa en mall noveller en oberoende kvinna logik stilistiska särdrag books & dreams e-bok försaka god jul brenda novak månpocket elisabeth hoyt niklas modig sexchock måns zelmerlöw catharina ingelman-sundberg gestaltande miljöbeskrivning stökigt nybörjarmisstag fanta sveriges bästa skrivblogg vändpunkt olof röhlander direkt miljöbeskrivning dagen f inramning ylva arvidsson hisspresentation skrivfest skrivglädje twitter lb förlag vinter kroppsspråk manus lisa cron kursportal richard dawkins säljkurs fällor klimatriksdag tempväxling läsupplevelse redigera bok titanic gimmick neurologi catoblepas förlag kreditupplysning jenny dahlberg coach så överlever du en refusering pod författarutbildning konkurs antagen den inre resan test debutera mitt i fatta eld filmanalys robin dunbar viberg förlag tone pia stockholms körförbund huvudperson pseudonymer jan arnald sickla beskrivande bokens intrig kill your darlings höstsol överraska dina läsare rytm danny alegi bakgrund lyckas ännu mer med din gestaltning bokens koncept word-mall marie-louise fritzén leona susanne ahlenius sättning prissättning dokument lyckostunder språk