Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning
Gestaltning. Det nya inne. Ska du fånga förlagen måste du behärska gestaltningen.
Lätt i teorin. Betydligt svårare i praktiken.
Måste det vara så krångligt?
Nej, det hoppas jag inte. Förhoppningsvis ska jag ge dig några enkla knep så att du lyckas med din gestaltning.
- Tycker du att gestaltning är svårt?
- Har du fått höra att du borde gestalta mer när du tycker att du gestaltat så pennan glöder?
- Eller är det här ett helt nytt begrepp för dig?
Oavsett vilket så är det här bloggen för dig.
Vad är gestaltning?
Gestaltning, eller som det brukar kallas "show don't tell", betyder att du ska visa istället för att berätta.
- Ex på berättande: Han frös.
- Ex på gestaltande: Han slog armarna om sig och huttrade.
Enkelt, eller hur?
Men hur gör du då i praktiken för att lyckas med din gestaltning?
Knep 1: Leta efter adjektiv och adverb
- Har du hört talas om adjektivsjukan?
- Har du fått höra att du inte ska använda adjektiv?
Kanske du tänker:
- Varför får man inte använda adjektiv?
- Det är ju svenska ord och de ska väl användas?
- Hade adjektiv inte behövts hade de ju inte funnits.
Saken är den att det är inget fel på adjektiv. Det är bara det att när du använder adjektiv för att förtydliga en sak så har du - oftast - berättat istället för att gestalta.
Adjektivsjukan är ett symptom på att du missat gestaltningen.
Knep 1 = Hittar du adjektiv eller adverb i din text? Titta närmare på meningen. Har du gestaltat eller beskrivit?
Ex berättande: "Jag vill att du förvinner härifrån", skrek hon argt.
Argt = ett adverb
Du har alltså berättat att hon är arg. Det är inte gestaltning.
Vad är då gestaltning?
Ex 1 gestaltande: Hon vevade med näven.
Detta är ett exempel på gestaltning genom hur karaktären agerar. Du säger aldrig rakt ut att hon är arg, du visar det istället.
Ex 2 gestaltande: Ansiktet var högrött och ögonbrynen var som två raka sträck.
Detta är ett exempel på gestaltning genom karaktärens ansiktsuttryck.
Ex 3 gestaltande: "Försvinn!"
Detta är exempel på gestalning genom dialog. Vad personen säger talar om för läsaren hur personen säger det. Visst får du en känsla för att personen skriker eller talar högt och troligen är arg eller upprörd? Lita på att läsarna kan tolka din dialog. Om inte, har du missat med gestaltningen.
Du kan läsa mer om dialog i mitt blogginlägg Skriv dialog.
Knep 2: Gör som på film
När du skriver ska du tänka dig att din bok ska bli film. Det är nämligen ett ypperligt sätt att lyckas med gestaltningen.
Exempel 1: Din karaktär är glad. Hon har vunnit på lotto och har äntligen råd med den där drömresan.
Hur skulle en regissör och en skådespelerska visa för filmtittarna att kvinnan är glad?
Det finns lite olika lösningar:
- Dialog: "Jippi! Jag ska åka på min drömresa."
- Agerande: Anna studsar gatan fram. Hon hejar på alla hon möter.
- Uttryck och kroppsspråk: Anna ler. Hon sträcker på sig, skjuter fram bröstet och bak med axlarna.
- Miljö: Fåglar kvittar. Solen skiner från en klarblå himmel. Den vita snön glittrar.
Exempel 2: Din karaktär är besviken. Hon vann inte på lotto och kan inte följa med sina vänner på drömresan.
Hur skulle en regissör och en skådespeleska visa för filmtittarna att kvinnan är besviken?
- Dialog: "Det är så himla orättvist. Alla har råd att åka utom jag."
- Agerande: Anna sparkar med foten på en snökoka. Hon vänder bort huvudet när hon möter någon.
- Uttryck och kroppsspråk: Annas läppar är hårt sammanknipna. Hennes axlar kutar.
- Mijö: Himlen är grå. Snön är solkig av hundkiss och avgaser.
Som du märker tvingas du att gestalta om du tänker dig att din text ska bli film. Du kan ine bara säga att Anna är glad eller besviken, du måste visa det. Och filmen visar dig hur.
Show, don't tell.
Knep 3: Gör det BÄTTRE än på film
Film i all ära, men det finns en anledning till att boken ofta är bättre än filmen.
I en bok är det mycket enklare att gestalta tankar, känslor och sinnen.
Utnyttja det för att göra din bok bättre än filmen.
Exempel berättande: Det doftade gott.
Exempel gestaltande: Hon sniffade i luften och ett leende spred sig över läpparna. Mm, mammas köttbullar, tänkte hon och blev alldeles varm inombords.
Fundera på om du får med alla sinnen i din bok? Normalt är vi duktiga på att gestalta det vi ser och hör. Glöm inte bort att även gestalta hur det luktar, smakar eller känns.
Knep 4: Gestalta på flera plan
Har du märkt en sak?
Gestaltning kan användas i alla situationer.
- Du kan gestalta genom vad dina karaktärer säger, t.ex. "Brr, det måste vara arton minus."
- Du kan gestalta genom vad dina karaktärer gör, t.ex. han slog armarna om sig och huttrade.
- Du kan gestalta övriga sinnen som lukt, smak, känsel, t.ex. det stack i fingrarna.
- Du kan gestalta genom dina karaktärers uttryck och kroppspråk , t.ex. tänderna skallrade.
- Du kan gestalta genom tankar och känslor, t.ex. det kändes som om snorren frös fast i byxorna.
- Du kan gestalta genom miljön. Den är lite speciell, så den återkommer jag till i mitt blogginlägg Miljöbeskrivningar som funkar.
Om du fått rådet att gestalta mer fast du tycker att det är precis vad du gjort, då har du troligen inte gestaltat på flera plan. Fundera på om du missat att gestalta någonstans. Kanske din dialog är bra gestaltad men dina karaktärers agerande är beskrivande, eller tvärt om? Kanske du glömmer ta med sinnena eller miljön när du gestaltar?
Det är också viktigt att din gestaltning hänger ihop. Om din karaktär är nedstämd kan du inte spela glad musik i bakgrunden, tankarna kan inte gå till helgens party, karaktären kan inte svänga med armarna när hen går eller tjoa ett glatt hej till alla hen möter. Om din karaktär är nedstämd, visa det på flera olika plan.
Varför ska jag gestalta?
För 100 år sedan var det inget konstigt att en författare berättade sin historia. Men idag tjatar alla om gestaltning.
Varför?
- Att läsa en bok som är berättad/beskriven är som att läsa ett tidningsreferat. Läsaren står utanför berättelsen och är inte delaktig.
- Att läsa en bok som är gestaltad är som att kliva in i berättelsen och bli en del av den. Läsaren får dra sina egna slutsatser och själv bestämma över sina känslor. En gestaltad text skriver inte läsaren på näsan och har lättare att beröra.
Idag ges det ut betydligt fler böcker än förr. Läsarna kan välja och vraka. Och då visar det sig att merparten av läsarna vill vara delaktiga i berättelsen, inte få den refererad.
Dessutom är det enklare att komma nära karaktärerna om man gestaltar och inte berättar. Jag har frågat en massa läsare vad som gör en bok bra och de flesta svarar att de måste känna något för de centrala karaktärerna. Läs mer om det i mitt blogginlägg Karaktärer som stannar i läsarnas sinnen.
Därför är det viktigt att lyckas med gestaltningen.
Jämför följande två texter:
Exempel 1 - berättande/beskrivande
Till höger låg en man som såg ut som ett levande skelett.
Exempel 2 - gestaltande
Mannen stönade när hon tog tag i honom och hon flyttade handen mot hans bak. Men istället för en rund bakdel var det som ett hål in i kroppen och hon kände konturen av hans bäckenben mot sina fingrar. Hon slöt ögonen, blev stående i vad som kändes som en evighet, innan hon klarade av att fortsätta.
I exempel 2 får du inte bara veta något om mannen utan även om personen som boken handlar om. Som läsare får du dra dina egna slutsatser om hur mannen ser ut och vem kvinnan är. Nu är det här en kort text, men kanske du redan nu känner något i magen när du läser?
Måste jag gestalta allt?
Nej, det måste du inte ;)
Det kan faktiskt bli för mycket av det goda.
Övergestalta inte genom att överrösa dina läsare med långa haranger av hur karaktärerna agerar, deras kroppspråk, ansiktsuttryck, sinnen, tankar och dialog. Det räcker ofta med rätt lite för att få fram det du vill ha sagt. Lita på dina läsare - de förstår ofta mer än du tror.
I slutändan är det ditt val som författare att välja hur du vill göra. Är du osäker på vad som är lagom råder jag dig att läsa en massa böcker och fundera på hur mycket som är gestaltat. Hitta den nivå på gestaltning som du själv tycker om.
För att se exempel på olika nivåer på gestaltning läs mitt blogginlägg Varför ska man gestalta? och den diskussion som följde om vilken nivå av gestaltning som är lagom.
I nästa blogginlägg Pias skrivtips: Lyckas ännu bättre med din gestaltning går jag djupare in på gestaltningen, med ännu fler knep samt exempel på vad jag tycker är riktigt bra gestaltning.
Lycka till nu med din gestaltning.
Kram Pia
Kommentera gärna:
-
Aki •
3 april 2024 13:49:05
Jättebra sida, förutom det jag kommenterade, glömde jag ju också att skriva, Tack!
-
Aki •
3 april 2024 13:45:06
Jag glömde skriva tidigare att de äldre författare jag läst som jag gillar som Sandemose, Strindberg, Gide, Flaubert ja många av klassikerna och mer nutida som bara för att nämna några, Roth förstås, E. Jong och många Östergren gestaltar ju också samtidigt som de berättar. På kreativt skrivande kurser säger många: använd inte pluskvamperfekt, ”hade”, men majoriteten av de författare som är publicerade på de större förlagen följer inte den typen av regler. Jag testade att gå in i en bokhandel och öppnade ett några framgångsrika svenska författares senaste böcker och ordet ”hade” förekom frekvent i alla. Det är ju inte så att allt berättas i förfluten form utan det är alltid en blandning av dessa former. Så att slaviskt följa den typen av regler att man inte får använda si eller så kan ju bli lite fyrkantigt. För övrigt ta bort kommentarerna här av Karrie Bergman och Nana - det är reklaminslag av ngt slag och har inget med din sida att göra;)
-
Karrie Bergman •
28 mars 2024 08:57:24
Jag visste aldrig att jag kunde få tillbaka min fästman tills jag kontaktade Dr Isikolo som hjälpte mig. Jag hade ett fruktansvärt missförstånd med min man och vi gick olika vägar. Jag var nedstämd känslomässigt och visste inte vad jag skulle göra för att hjälpa situationen. Så jag fick veta om Dr Isikolo. Jag kontaktade honom och fick honom att hjälpa till med mina problem. Han berättade för mig allt jag behövde veta och förstod och jag följde procedurerna och han fixade så småningom problemet åt mig och nu är jag och min fästman tillsammans igen och jag vet att vi snart kommer att gifta oss. Det hade inte varit möjligt om Dr Isikolo inte hjälpte mig som utlovat. Resultatet av hans arbete visar sig säkert efter 48 timmar och det är 100% garanterat. Det är synligt för mig att se effekten av resultatet av allt han gjorde för mig och verkligen kärleken och tillgivenheten mellan mig och min fästman är helt återställd och det gläder mitt hjärta att jag inte förlorade honom till någon där ute. Han kan lika gärna hjälpa dig om du vänder dig till honom nu. Sms:a honom på WhatsApp honom på +2348133261196 eller maila honom via: isikolosolutionhome@gmail.com
-
Oscar Johansson (kurre)
•
4 april 2023 08:32:08
Hej, ser att ingen av er har lagt till min snap?? Vaför
-
Aki •
22 februari 2023 03:43:30
p.s det skulle stå: men går man en skrivarkurs och visar upp något så skriver läraren samma sak till ALLA oavsett vad för text och innehåll det har. Det är som om läraren har en kommentarsfält, när han/hon inte orkar läsa så noga utan lämnar bara den mallen där det förstås står att man ska gestalta mer, berätta mindre. Jag håller med samtidigt som det blir lite mallartat och enkelspårigt. Som om man vill stöpa alla i samma form. Själva poängen borde ju vara att hitta sin egen speciella röst. Sitt sätt att skriva.
-
Aki •
22 februari 2023 03:38:22
Men vad är det för fel på att berätta? Ska det vara trender som styr hur vi skriver. Man kanske också ska tänka på vilka författare man verkligen älskar och varför, hur man själv vill skriva och vad som sagt som man tyckte så mycket om i de romaner som man tagit sig in. Jag gillar mycket äldre litteratur, alltså 1900-tal kanske inte äldre, jo Strindberg förstås och det är ju mycket berättande i dem. Berättandet i sig är ju det som en berättelse och historia går ut på, att just berätta. Man kan ju varva sina meningar men gå man en skrivkunskaper och visar upp något så skriver läraren samma sak till ALLA oavsett vad det skrivit, gestalta mer , berätta inte. Så nu ska alla skriva gestaltande samtidigt att själva poängen ju är att hitta sin egen speciella röst. Hur går det ihop
-
Alfred Matti (The Maestro) •
26 januari 2023 12:27:09
Mycket härliga råd :) Kanske kommer jag använda dem i min bok om mina kära vän och förebild Kurre!
-
Oscar Johansson (Kurre) •
26 januari 2023 12:26:49
Hej igen, glömde berätta för dig Pia och alla andra här att min snap är oscarjohan07 för de som är intresserade puss
-
Oscar Johansson (kurre) •
26 januari 2023 12:25:36
Kurre var här!!!
-
nibbaballs1232233i
•
26 augusti 2022 10:26:21
frcf4ew neger
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Birgitta Hallberg » Pias skrivtips: Hjärnforskningen visar hur du når fram till dina läsare: ”Tusen tack för detta inlägg! ”
-
Birgitta Hallberg » Podd: Karaktärer (Romanfigurer): ”Lärorikt! Underhållande! Intressant! ”
-
Birgitta Hallberg » Podd: Hur hanterar man kritik?: ”Tack för ett jättebra poddavsnitt! T. ex. Hopplöshetsfasen. Åh, vad jag känner ..”
-
Alfons viberg Bengtsson » Pias skrivtips: Hur skriver du andlöst spännande?: ”Harjaergvägen 46 23254 46 Åkarp ”
-
alfons viberg bengtsson » Pias skrivtips: Hur skriver du andlöst spännande?: ”Alfons200704@gmail.com”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
pia allvetande hybridförlag nacka vad gick fel? anna bågstam ryltenius logiska fel hjärtan av jazz hjärtats dårskap den inre resan antagen konkurs spegelneuroner fokus debutera objektivt perspektiv kreditupplysning catoblepas förlag neurologi gimmick titanic theres wittgren sara lövenstam radio p1 klimatriksdag jul fällor säljkurs richard dawkins kursportal lisa cron läsupplevelse tempväxling ylva, johan och siri arvidsson karin smirnoff lb förlag twitter skrivglädje manus kroppsspråk inramning dagen f anders hansen frans jeppsson wall erotisk deckare hisspresentation dramatrugi nybörjarmisstag stökigt indirekt miljöbeskrivning förbeställ stand up fifty shades of gray sveriges bästa skrivblogg fanta kontrakt med läsarna försaka refererande miljöbeskrivning eleine eksvärd stilistiska särdrag janice hardy skrivarhandböcker litterära agenturer gröna fingrar sökes vuxenroman skriv enkelt omslag #skriv2016 litterärt undertext logik en oberoende kvinna på denna grund mall tema, idé, koncept, premiss och intrig manustävling roald dahl konsten att vara caroline drivkrafter ljusets väktare att skriva under hot head hopping egenutgivning skatteregler sagan om is och eld symbolik skriv klart författarträff det allvetande perspektivet bokbeat mia bergenheim dunbars tal analys tankevurpa lucia organiskt skrivande rättigheter medveten författare tvister blir det någonsin för sent? miljön fånga läsaren sofia ymén steven pinker brainstorming tajming gömd blake snyder relationsroman filmrecension sommar skrivregler hemsida hierarkier skrivkurs pablo roberto magkänsla actionscener siri arvidsson höst 100 ord hur en bok bör skrivas lennart guldbrandsen slutscen detta är lean scandalous desires permakultur högtider filmrättigheter mina böcker komik susanne ahlenius flickan med silverhåret manuspitch aristoteles the writers little helper franskt band litet förlag petra mede the charm school bibliografi dikter bygg din egen word-mall bokformat tryck oraganiskt skrivande innehåll malva b. raeanne thayne scener enkelt miljöbeskrivning karaktärsdrag into the wood livet leker fatta eld håll rollen stella cameron hype flickvänskontraktet bonnier förlag bonnier carlsen nattlöpare biintrig loppet ljudboksgalan den normala världen style traditionellt förlag vinst george rr martin korrekturfel i havet finns så många fiskar k.m. weiland storytel skrivartips bones dave eggers dagny carlsson på denne grund koncept vingar av rök theory if mind libsyn forskning spökskrivare revy påsk författarförbundet frdia arwen rosesund robert sapolsky kuleshov-effekten love actually studie sören bondesson specifik vår slut eldskytten victoria lynn schmidt så skapar du en bra tvist matthew l jocker förläggare skrivmingel pensionatet vid världens ände förstärka forum förlag sociala media covid upplösning elisabeth hoyt livet motorcyklar och andra omöjliga projekt ansatsen james v smith jr direkt miljöbeskrivning olof röhlander lynda woodruff dödlig åtrå sandemo pitch introvert städning gestaltande miljöbeskrivning catharina ingelman-sundberg harry potter understanding show don't tell kriminalroman minnen av dig god jul skriva prissättning books & dreams språk lyckostunder noveller snackis anders nyman högläsning metaforer susanne collins marie-louise fritzén kill your darlings bokens premiss adjektiv arv jan arnald the definite guide to screen writing överraska dina läsare synopsis skriva facklitteratur spänning hjärnan story engineering veronica roth vågspel twist ordberoende förlag elisabeth akteus rex harlequin författartävling 2015 allt hopp är ute organic writer whip media hunger games förlagsavtal novellantologi boktugg lyckas med din gestaltning facebook intervju huvudhandling frida skybäck divergent klimax strukturera din roman den antagonistiska kraften röst följebrev novell ylva lee lindell längd avatar skrivprocess skräck tillbakablick författarskap lind & co testläsare de rotlösa lättläst öka drivet i din berättelse deckare ewa åkerlind ljudbok valet antagonist the bestseller experiment finlitteratur mathew l jockers vuxenlitteratur john yorke känslor sekten på dimön topic gestaltande bli utgiven barnbok tempo harpercollins författartävling konfliktupptrappning hinder genre skrivarhandbok pacing katametoden tävling harpercollins hungerspelen skriva böcker dramaturgi eurovision song contest blogg faktaböcker skrivhandbok kärlek anslag bästsäljare berättarröst gestalta film början jodie archer författare lean lektör handling bihandling corona karaktärer tema romanstruktur covid-19 historisk roman gestaltning döda poeters sällskap harlequins författartävling pias strukturmodell harlequin skrivtips kärleksroman struktur pia lerigon romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips bokrecension historical romance bok johannes vivers historisk kärleksroman harlequin författartävling dubbelspel bokrelease mål bestseller vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 ann ljungberg roman fantasy vägen framåt falskspel erotik pinch point bokens handling the bestseller code kata plot point förlag recension skrivpodd skönlitterärt the circle perspektiv marcus olausson redaktör bokmanus miljöer harlequins författartävling 2015 konflikter facklitteratur mariette lindstein korrekturgranskare catrine tollström feel good takt 17-stegsmodell inre resa vanföreställning stil peter barlach konsten att flirta som en gudinna simona ahrnstedt filmmanus lektörsutlåtande mega-bestseller eldbunden överenskommelser miljöbeskrivningar agenturer akademiskt språk outliner fängsla dina läsare birgitta bergin stand up comedy strukturmodell skrivblogg förväntningar larry brooks berättare skiftande perspektiv målgrupp romantisk komedi ungdomsbok osynlig berättarröst yttre resa roller steven james mörkersdottir research agenter vardagligt språk stieg larsson nobelpriset i litteratur svenska skrivbloggpriset djävulsverk release bäraren allvetande perspektiv screen writing dialog premiss ping pong-metoden skriva filmmanus svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset character arc hitta början miljö planerat skrivande författarröst margit sandemo svenska skrivpoddpriset långtidssjuk 4-aktsmodell releasefest parallellhandling idé skriv dialog bokens tema delilah marvell piratförlaget pseudonymer game of thrones skatt förlagsekonomi word höstsol in media res rytm danny alegi personlighet adlibris skapa en mall frida arwen roslund tärningen är kastad begär sättning fal bygg din egen mall sanna ivarsson litterära agenter susan wiggs författarkliniken bob dylan distribution tryckt bok word-mallar lyrik sveriges bästa skrivpodd filteruttryck gone girl bokskåpets hemlighet hjärnforskning tara westover årstider permakultur! framtiden i din trädgård expert föreläsning justin timerlake författarkväll 100 första orden debutroman johan arvidsson öppningsscen berättelser niklas modig ramhandling webbkurs romangestalter pr vi for upp till mor ekosystem erotisk roman save the cat twlightsagan itunes klarar du de svåra orden skrivarkurs eva ludvigsen flesch-kincaid klimatet godmorgon världen sanning med modifikation national treasure svåra ord författarutbildning alla bolag allvetande berättare vilken typ är du? tillbaka till henne motsättningar michael gazzania hoi förlag ton sagan om isfolket syd field åsa böker sickla beskrivande bokens intrig perspektivbyte mariette linden lust & löften ll-förlaget ämne arne dahl bakgrund lyckas ännu mer med din gestaltning bokens koncept word-mall trigger mitt i titel skriv2016 faktabok kostnader bokus dokument annika estassy leona tärningen är kastad histrisk kärleksroman populärlitteratur anna jansson kuliss böcker kontrakt med läsaren romantik månpocket show don't tell olga rönnberg referera socialt umgänge extrovert ett oemotståndligt förslag gestaltningsbibeln berättad prosa the girl on the train sarah dawn finer din hjärna allt jag fått lära mig den viktiga ansatsen skrivarpodden refusering mathew l tocker igenkänningsfaktorn skriv en bestseller instagram skröna inledning camilla davidsson historieberättare pär åhlström vilseledning peter magnusson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen sofia fritzson läsbarhetsindex kretslopp humor anna bågestam ryltenius henrik fürst redigering podcaster högskoleprovet harper collins uc midsommar spex flicka försvunnen vi och dem helen ekeroth den inre positiva resan julia london udda tempus elementary stockholm adjektivsjuka tonalitet lögn som eld the screen writer's workbook fackböcker känn dina karaktärer beskriva voice plot goal lars wilderäng buskap sex liknelser story trumps structure anna keiler buzz kapitel niklas engdahl leona mitt i nacka revolt akter lucy dillon förlagssytem rutin skräcknoveller brenda novak jenny rogneby oanständiga berättelser youtube svenska akademien rollup e-bok mallar poesi författarplattform passiva meningar sexchock måns zelmerlöw kristina svensson pocket writers little helper ansats katarina bivald skrivfest vändpunkt chic lit marknadsföring öka drivet med rätt pacing ylva arvidsson ängelns coctail tvist story structure architect anders blomström mittpunkt vinter filmtips save the cat! the twilight saga planteringar tillbaka till bromma kurs sara dalengren lix begränsat perspektiv komedi coach så överlever du en refusering redigera bok stitcher högskoleprovets orddel författarkurs syfte jenny dahlberg test grejen med verb pod rabén & sjögren intrig synlig berättarröst antologi stockholms körförbund huvudperson nordland filmanalys robin dunbar viberg förlag tone sanning