Pias skrivtips: Lyckas ännu mer med din gestaltning
I förra blogginlägget gick jag igenom vad gestaltning är och delade med mig av några knep om hur du lyckas med din gestaltning.
Ändå skrapade jag bara på ytan.
Idag ska jag berätta hur du lyckas ännu mer med din gestaltning.
Jag tänkte förklara syftet med gestaltning, ge ännu fler knep hur du lyckas med din gestaltning och ge exempel på texter som jag personligen tycker är bra gestaltade.
Vill du veta mer? Klicka då på Läs hela inlägget nedan:
Syftet med gestaltning
Det absolut viktigaste syftet med gestaltningen är att läsarna ska lära känna dina karaktärer.
Japp, det är därför du gestaltar.
Du hör väl på ordet - gestalta. Kommer från gestalt.
Vad gestaltning handlar om är att få fram personligheten hos dina gestalter. Ju bättre du lyckas, desto bättre gestaltat.
I en riktigt bra gestaltad text behöver du inte skriva ut namnet på den som har perspektivet. Dina läsare vet det ändå. Och DET är vad som är syftet med gestaltning.
I förra blogginlägget lovade jag er exempel på bra gestaltning. Det var tack vare Jenny Rognebys fantastiska gestaltning som gjorde att jag läste hennes deckare Leona, trots att jag normalt inte är mycket för deckare:
Själv satt jag bara tyst. Försökte fokusera på något annat än mötesbordet, men blicken sögs ändå dit. Ner mot de ojämna springorna som ilsket separerade tolv mindre bord som någon försökt sammanföra till ett enda stort. Nivåskillnaderna på flera millimeter var iögonfallande. På fler än fyra ställen stack dessutom den ena bordsskivan ut minst fyra millimeter i förhållande till bordet bredvid. Mycket irriterande. Kollegorna knorrade över att rummet var syrefattigt utan att ens lägga märke till springorna och ojämnheterna i bordsformationen.
Men jag sa inget.
Det var bäst så.
Som ni märker handlar det här stycket inte om hur det ser ut i rummet, även om det är en enda lång miljöbeskrivning. Det handlar om vem Leona är som person och att hon inte passar in, är en udda fågel bland alla andra utredare.
Notera hur smart Jenny Rogneby använder sig av miljön för att gestalta sin huvudkaraktär Leona. Det är så ni ska använda er av miljöbesrivningar. Jag återkommer till det i ett annat blogginlägg.
Om du tycker att det är svårt med gestaltning beror det troligen på att du har missat syftet med gestaltningen.
Jag skrev i förra blogginlägget att läsarna har lättare att bli en del av berättelsen om du gestaltar och det är också sant. Men skälet att de blir det beror på att de blir dina karaktärer. De ser berättelsen från dina karaktärers ögon, de upplever historien genom dina karaktärer.
För att lyckas måste du bli dina karaktärer.
Nåja, inte alla - det räcker med dina huvudkaraktärer och dem som har perspektivet. Läs mer om perspektiv i mitt blogginlägg Perspektiv och berättare.
Hur gör du då för att bli dina karaktärer?
Knep 5: Känn dina karaktärer

(Om du undrar varför jag skriver knep 5 så beror det på att jag fortsätter med knepen från det förra blogginlägget om gestaltning - Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning.)
För att lyckas med din gestaltning måste känna dina karaktärer på djupet.
Nu pratar jag inte ytliga saker som hur de ser ut och hur de går klädda, utan deras personligheter.
Ålder och yrke har naturligtvis också betydelse.
Det är väldigt stor skillnad på en fyraåring och en fyrtioåring, på en börsmäklare och en busschaufför. Sådant ska du naturligtvis också veta eftersom erfarenhet och livsval formar oss som personer. Det ingår när jag säger att du måste förstå dina karaktärer på djupet.
Och så naturligtvis deras personliga egenskaper, deras mål och drivkrafter, deras sätt att se och tolka världen, dra slutsatser och tackla problem. Allt sådant måste du känna till om dina kraktärer.
Jag kommer att skriva ett annat blogginlägg om karaktärer där du får tips om vilka frågor du bör besvara för att lära känna dina karaktärer på djupet. Håll utkik här i bloggen.
Knep 6: Se världen genom andras ögon

När du skriver ska du se världen från dina karaktärers perspektiv.
Du kan välja på ett förstapersonsperspektiv (jag) eller tredjepersonsperspektiv (han, hon, den/det). Läs mer i blogginlägget Perspektiv och berättare.
Andrapersonsperspektivet, tänker du kanske, funkar inte det? Nej. Jag kan ju inte veta vad du tänker eller registrerar. Skippa duet. I varje fall nu när vi diskuterar gestaltning :)
För att lyckas med din gestaltning är det viktigt att du går in i den karaktär som för närvarande har perspektivet och endast registrerar sådant som denna karaktär skulle registrera. Med registrera menar jag ser, hör, tänker, känner, luktar och smakar.
Din karaktär kan naturligtvis inte heller göra eller säga något som inte ligger i linje med hens personlighet.
Du ska alltså se världen genom andras ögon - dina karaktärers ögon.
För att veta vad din karaktär registrerar, gör och säger måste du känna din karaktär på djupet. Därav så oerhört viktigt att du vilka dina karaktärer är som personer.
Om du skriver om en tjej som är totalt ointresserad av inredning kan du t.ex. inte låta henne registrera hur det ser ut i det rum hon stiger in i. Det bryr hon blanka fan i, för att uttrycka mig krasst. Den modeintresserade killen däremot lägger omedelbart märke till om hans kollega bytt slips. Han kommenterar det troligen. Om den nu inte är så ful att han spyr över den och han är en städad typ som aldrig skulle säga något som sårar. Och just att han kommenterar en slips, som ingen annan än han skulle lägga märke till, visar ju vem han är som person - eller hur?
Vips har du gestaltat utan att ens tänka på det. :)
Nja, så enkelt är det kanske inte riktigt. Du måste fortfarande ha skrivit saker som visar vem din karaktär är som person. Att bara skriva att hen går in och sätter sig vid bordet gör inte knepet. Men kommer hen insnubblandes fem minuter för sent blir det betydligt mer intressant. Under förutsättning då att din karaktär brukar komma för sent, eller aldrig kommer för sent och detta är ett undantag. Besvara den frågan genom att visa vad din karaktär gör när hen kommer in i rummet. Då har du gestaltat.
Knep 7: Håll tyst!

Ska du lyckas med din gestaltning får du som författare inte kommentera eller förtydliga saker för läsarna. Du måste hålla dig utanför berättelsen, vara så osynlig du bara kan. Läs mer i blogginlägget Perspektiv och berättare.
Håll tyst, helt enkelt.
Det betyder att du inte kan gå in och lägga till saker i berättelsen som den som har perspektivet aldrig skulle registrera, säga eller göra.
T.ex. kan du inte börja med en lång bakgrundsbeskrivning om personen det handlar om, för hur troligt är det på en skala att din karaktär skulle gå runt och tänka: Det hela började när jag var fem år gammal ...
Nej, sådär tänker inte folk om man inte planerar att skriva sin självbiografi.
Dessutom finns det ingen gestaltning alls i en återberättande bakgrundstext av det här slaget. Och det är ju gestaltning vi pratar om här.
Inte heller kan du förklara hur din karaktär ser ut. För hur många tänker: Jag har råttfärgat, burrigt hår, går klädd i mjukisbyxor, en urblekt t-shirt och jympadojor.
Åter igen är detta exempel på en berättande, inte gestaltande text.
På sin höjd tänker man: Fan vad mitt hår är risigt, jag får inte glömma att boka en tid hos frissan.
Märker du skillnaden?
Du ska inte ens lägga till små kommentarer i texten som "tänkte han" för det är berättarrösten som gör sig synlig.
Skriv ut tanken, punkt slut. Det räcker. Inga förtydliganden från författaren att det var han som tänkte, det fattar faktiskt läsarna ändå. Du behöver inte ens kursivera tanken. Bara kör på och lita på att läsarna hänger med.
Och naturligtvis kan du inte lägga till kommentarer som: Om han vetat vad som skulle hända hade han aldrig gått på den där festen.
Sätt munkavle på den där berättarrösten, oavsett hur bra cliffhanger det än är. I varje fall om du vill bli en fena på gestaltning.
Som jag skrev i förra blogginlägget om gestaltning väljer du i slutändan vilken nivå du vill lägga dig på. Men nu - när du övar på att lyckas ännu bättre med din gestaltning - stryker du berättarrösten helt och hållet.
Knep 8: Tänk förändring

Det här knepet har jag lånat från Lennart Guldbrandsson, som för övrigt har en väldigt bra blogg som heter Element X.
Lennart skriver: Det är lätt att tänka sig att gestaltning handlar om att beskriva saker, personer, djur, miljöer, byggnader och annat konkret, men bra gestaltning handlar ofta om att visa förändring och processer. Använd fortfarande sinnesintrycken och känslorna för att få fram förändringarna: ”det blev kallare” eller ”hennes hand hade blivit skrovlig och stark sedan vi träffades senast”.
Jag tycker det är ett oerhört bra tips. Framför allt handlar gestaltning inte alls om att beskriva saker utan att visa. Det som följer nedan är för övrigt helt och hållet mina egna tankar, så förlåt Lennart om jag misstolkat dig ;)
Åter igen handlar det om vad dina karaktärer reagerar på.
Tänk efter själv - du reagerar på att det är kallt när du kliver ut genom dörren, eller när du stått vid busshållplatsen så länge att du börjar frysa. Det kan ha varit lika kallt hela tiden, men det är när du upplever en förändring som du reagerar på kylan.
Samma sak gäller en person som kommer hem till sin bostad. Inte tänker hen: Jag lägger märke till den bruna soffan som står i hörnet. Knappast om hen bor i huset och det såg ut så när hen lämnade bostaden.
Den enda gång man reagerar på hur det ser ut är om det skett en förändring. T.ex. att soffan var brun när man gick hemifrån men är vit när man kommer hem. DÅ reagear man.
Eller om ett modemagasin ringer och frågar om de får göra ett hemma-hos-reportage i ditt hem. Då lovar jag dig att du ser varenda liten skavank som finns. Men så har det också skett en förändring i ditt sätt att se ditt hem. Plötsligt måste det duga för ett modemagasin.
Knep 9: Tänk stort

Åter igen ett bra tips från Lennart Guldbrandsson som skriver bloggen Element X.
Lennart skriver: En ännu större metod att gestalta handlar om att skapa historier, d.v.s. situationer, anekdoter och skeenden som närmast tvingar läsaren att uppleva det du vill få fram på ett särskilt sätt. Du kan hitta rätt adjektiv och substantiv och verb, men ingenting slår en hel scen som illustrerar det du vill säga.
Lennart har helt rätt, även om jag skulle stryka det där om att hitta rätt adjektiv ;)
Jag lägger till mina egna tankar och säger: Tänk stort när du ska gestalta.
Du kan faktiskt ha hela scener vars huvudsyfte är att få läsarna att lära känna din karaktär. Förvisso är det bra om de samtidigt driver berättelsen framåt. Jag tycker ju att alla scener ska driva berättelsen framåt.
Det finns egentligen bara tre bra skäl till att ha med en scen:
- droppa viktig information som behövs för fortsättningen,
- driva storyn framåt,
- eller sätta karaktärerna.
Jag kommer berätta mer om hur du bygger upp scener i ett annat blogginlägg.
Tanken med att tänka stort är att du kan ha med hela scener vars syfte är att säga något om din karaktär. Faktum är att du kan använda hela boken till att bygga upp vem din karaktär är, så länge du fortfarande har en story och ett bra driv och struktur i berättelsen - annars lär du nog tappa läsare. ;)
Som sagt, jag återkommer till scener i ett annat blogginlägg.
Lennart har med ett exempel från filmen Men in Black. Ni minns kanske scenen där Will Smith är inbjuden att göra några hemliga tester? Alla skjuter hej vilt på monster, men han avlossar ett enda skott och det är mot den lilla flickan (i papp, om du inte sett filmen). Hela scenen är till för att visa att James tänker utanför boxen och är bäst lämpad att bli hemlig agent. Ett ypperligt exempel som visar hur ni kan jobba med hela scener för att gestalta en karaktär.
Knep 10: Tänk smått

Jag lånar en tredje grej från Lennart. Den om att du ska utvidga världen för läsarna genom att utnyttja research och använda dig av detaljer.
Lennart skriver: En metod att undvika det parodiska eller klichéartade är att visa att världen innehåller mer än vad läsaren kanske först tänkt. Visa att Hawaii inte bara har palmer och vågor utan – ja, vadå? Det är här researchen kommer in. Om du inte har gjort din research är det svårt att gestalta ordentligt. Och när du har gjort din research är det mycket lättare att hitta de där sinnesintrycken och känslorna. Vad finns det för grejer som bara den som varit där eller varit med om grejen skulle erfara? På vilket sätt blir läsarens värld större?
Det är möjligt jag förvanskar Lennart tips när jag säger att det är detaljerna som gör det, men det är i varje fall mitt knep till dig: Tänk smått.
För att lyckas fånga detaljerna, måste du känna din värld. För att känna din värld måste du ha gjort din research.
Säg att du ska skriva en scen som utspelar sig på ett tradinggolv. Då kan det vara bra att du varit på en mäklarfirma så att du vet vad folk jobbar med på handlargolvet, hur det är möblerat, hur det doftar, hur det låter, hur folk är klädda, vad de säger, hur de säger det och allt som sägs mellan raderna, om jargongen är hjärtlig eller rå, hur det känns och hur du mår.
- För det är genom de små detaljerna som du får fram nyanserna i dina karaktärer.
- Det är genom nyanserna som dina karaktärer blir riktigt trovärdiga.
- Och det är när dina karaktärer blir riktigt trovärdiga som du lyckats med din gestaltning.
Men överdriv inte.
Det är inte meningen att du ska spotta ut dig information och detaljer som en fackbok. Ibland kan din research sluta i ett enda futtigt ord. Men det ordet säger allt som behövs sägas.
Bäst jag återkommer till research i ett annat blogginlägg, för det kan lätt bli fel om du har med för mycket. ;)
Jag hade hoppats kunna avsluta med ytterligare ett exempel på bra gestaltning. Själv kan jag inte tänka mig någon bättre lämpad författare än Alexandra Wiik. Alla som varit aktiva på sajten Kapitel1 vet precis vad jag talar om. Förhoppningsvis får jag hennes tillåtelse att dela med mig av något hon skrivit. Hon skulle tänka på saken.
Lycka till nu mer din gestaltning.
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Henric » PODD: Pias dramatiska strukturmodell: ”Hej Tack igen för den enskilt viktigaste texten om skrivande jag någonsin läst...”
-
Jane » Pias skrivtips: Miljöbeskrivningar som funkar: ”Så otroligt bra! Vilken hjälp jag fick i mitt skrivande ”
-
Maud » Vad måste du försaka för att kunna skriva?: ”Min man sedan 3 år gjorde slut med mig förra veckan. Jag åt inte eller pratade m..”
-
Oscar Johansson (kurre) » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Hej, ser att ingen av er har lagt till min snap?? Vaför”
-
Hilding » Pias skrivtips: Skriv poesi: ”Skulle bara säga att Karin Boyes dikt heter "Ja visst gör det ont" och inte "Ja ..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
den normala världen style adjektivsjuka stockholm revolt mitt i nacka sagan om isfolket allt som glimmar storytel medveten författare bones dave eggers udda vilken typ är du? fånga läsaren sofia ymén theory if mind libsyn the screen writer's workbook flicka försvunnen revy påsk författarförbundet frdia arwen rosesund robert sapolsky kuleshov-effekten love actually studie radio p1 klimatet vi for upp till mor 100 ord victoria lynn schmidt så skapar du en bra tvist matthew l jocker berättelser pensionatet vid världens ände inledning debutroman sociala media covid upplösning föreläsning expert johan arvidsson årstider tara westover hjärnforskning bokskåpets hemlighet gone girl filteruttryck gestaltningsbibeln permakultur! framtiden i din trädgård bygg din egen word-mall tryckt bok distribution bob dylan detta är lean scandalous desires litterära agenter lyrik dokument prissättning sättning susanne ahlenius språk lyckostunder word-mall bokens koncept lyckas ännu mer med din gestaltning bakgrund danny alegi rytm leona marie-louise fritzén kill your darlings bokens intrig beskrivande sickla jan arnald pseudonymer ll-förlaget delilah marvell mariette linden hybridförlag skrivartips vad gick fel? anna bågstam ryltenius logiska fel huvudperson stockholms körförbund pia allvetande berättare koncept rabén & sjögren spegelneuroner fokus debutera test den inre resan flesch-kincaid eva ludvigsen skrivarkurs högskoleprovets orddel stitcher åsa böker syd field sanning med modifikation komedi fällor säljkurs richard dawkins kursportal lisa cron läsupplevelse tempväxling klimatriksdag karin smirnoff 100 första orden story structure architect tvist ängelns coctail ylva, johan och siri arvidsson james v smith jr marknadsföring anders hansen frans jeppsson wall skrivfest hisspresentation ylva arvidsson nybörjarmisstag stökigt gestaltande miljöbeskrivning catharina ingelman-sundberg måns zelmerlöw sexchock niklas modig sveriges bästa skrivblogg fanta bygg din egen mall fal rollup svenska akademien janice hardy skrivarhandböcker litterära agenturer poesi vuxenroman skriv enkelt omslag #skriv2016 litterärt undertext logik en oberoende kvinna noveller word bokens premiss adjektiv manustävling roald dahl författarkliniken susan wiggs buskap niklas engdahl allvetande egenutgivning nacka fackböcker begär piratförlaget lars wilderäng synlig berättarröst intrig mia bergenheim elementary tempus tankevurpa lucia organiskt skrivande objektivt perspektiv syfte författarkurs tvister grejen med verb spex midsommar uc harper collins steven pinker brainstorming tajming redigering sara lövenstam godmorgon världen filmrecension begränsat perspektiv skrivregler hemsida hierarkier skrivkurs pablo roberto historieberättare actionscener kretslopp öka drivet med rätt pacing instagram skriv en bestseller igenkänningsfaktorn mathew l tocker refusering skrivarpodden högtider allt jag fått lära mig indirekt miljöbeskrivning mina böcker komik berättad prosa manuspitch permakultur extrovert socialt umgänge refererande miljöbeskrivning eleine eksvärd show don't tell romantik kontrakt med läsarna böcker tryck oraganiskt skrivande innehåll kriminalroman dikter scener enkelt bokus faktabok skriv2016 titel tärningen är kastad stella cameron på denna grund hype beskriva känn dina karaktärer arne dahl ämne oanständiga berättelser loppet att skriva under hot skrivprocess ping pong-metoden lyckas med din gestaltning hunger games skräck lind & co romantisk komedi screen writing djävulsverk skrivblogg strukturera din roman stand up comedy antagonist the bestseller experiment finlitteratur mathew l jockers novell john yorke mega-bestseller lektörsutlåtande skriva facklitteratur målgrupp spänning lättläst berättare parallellhandling veronica roth långtidssjuk de rotlösa ewa åkerlind valet planerat skrivande deckare organic writer whip media sekten på dimön svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset förlagsavtal idé facebook novellantologi chic lit frida skybäck divergent svenska skrivbloggpriset harlequin författartävling 2015 den antagonistiska kraften story engineering röst vardagligt språk agenter research längd avatar mörkersdottir konflikter takt dramaturgi tävling harpercollins bokmanus faktaböcker barnbok konsten att flirta som en gudinna tessie marvelin miljöer gestaltande vanföreställning hinder genre filmmanus simona ahrnstedt katametoden harpercollins författartävling skönlitterärt berättarröst jodie archer gestalta recension början förlag skrivhandbok terese marvelin anslag feel good pinch point handling erotik lean tema roman vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 falskspel vägen framåt karaktärer historisk roman döda poeters sällskap harlequins författartävling dubbelspel pias strukturmodell skrivtips johannes vivers struktur historical romance bokrecension skrivdrömmar skrivarpodd podd pias skrivtips boktips romance pia lerigon bok kärleksroman harlequin historisk kärleksroman harlequin författartävling bokrelease gestaltning mål bestseller covid-19 corona ann ljungberg romanstruktur fantasy bokens handling lektör the bestseller code bihandling författare marcus olausson skrivpodd perspektiv bästsäljare the circle plot point redaktör kata kärlek film korrekturgranskare catrine tollström peter barlach tempo 17-stegsmodell inre resa bli utgiven konfliktupptrappning stil harlequins författartävling 2015 skriva böcker intervju hungerspelen mariette lindstein blogg eurovision song contest skrivarhandbok pacing release facklitteratur eldbunden steven james margit sandemo character arc följebrev miljö elisabeth akteus rex stieg larsson nobelpriset i litteratur ordberoende förlag klimax vågspel 4-aktsmodell huvudhandling författarskap dialog boktugg överenskommelser bokens tema ylva lee lindell hitta början miljöbeskrivningar allt hopp är ute författarröst larry brooks svenska skrivpoddpriset twist strukturmodell bäraren öka drivet i din berättelse hjärnan skiftande perspektiv skriv dialog synopsis osynlig berättarröst topic känslor vuxenlitteratur agenturer akademiskt språk outliner fängsla dina läsare birgitta bergin ljudbok releasefest förväntningar lugn allt är i sin ordning skriva filmmanus testläsare allvetande perspektiv ungdomsbok tillbakablick premiss yttre resa roller lust & löften biintrig youtube nattlöpare bonnier carlsen bonnier förlag flickvänskontraktet head hopping annika estassy trigger håll rollen livet leker into the wood kostnader tema, idé, koncept, premiss och intrig mall skräcknoveller raeanne thayne erotisk deckare populärlitteratur lucy dillon bokformat rutin aristoteles bibliografi petra mede litet förlag franskt band mallar ansats ett oemotståndligt förslag save the cat! the girl on the train sarah dawn finer din hjärna filmrättigheter writers little helper siri arvidsson skrivmingel theres wittgren slutscen lennart guldbrandsen hur en bok bör skrivas skröna höst camilla davidsson erotisk roman magkänsla vilseledning peter magnusson anders blomström mittpunkt sommar miljön humor anna bågestam ryltenius henrik fürst nordland podcaster högskoleprovet kurs sara dalengren lix den inre positiva resan blir det någonsin för sent? the definite guide to screen writing vi och dem helen ekeroth rättigheter lögn julia london hjärtan av jazz susanne collins analys dunbars tal bokbeat tonalitet författarintervju författarträff skriv klart symbolik sagan om is och eld skatteregler voice plot goal ljusets väktare drivkrafter konsten att vara caroline liknelser story trumps structure arv anna keiler buzz kapitel gröna fingrar sökes leona tärningen är kastad sandemo dödlig åtrå akter personlighet förlagssytem skapa en mall god jul brenda novak månpocket elisabeth hoyt stilistiska särdrag books & dreams e-bok försaka dramatrugi författarplattform passiva meningar fifty shades of gray stand up förbeställ kristina svensson pocket word-mallar ansatsen katarina bivald save the cat vändpunkt olof röhlander direkt miljöbeskrivning dagen f inramning kroppsspråk manus skrivglädje twitter lb förlag vinter filmtips relationsroman the twilight saga planteringar tillbaka till bromma eldskytten slut jul coach så överlever du en refusering redigera bok titanic gimmick neurologi catoblepas förlag kreditupplysning jenny dahlberg antologi var lugn allt är i sin ordning tillbaka till henne pod författarutbildning konkurs antagen sanning hjärtats dårskap i havet finns så många fiskar mitt i fatta eld filmanalys robin dunbar viberg förlag tone höstsol överraska dina läsare malva b. histrisk kärleksroman game of thrones skatt förlagsekonomi perspektivbyte frida arwen roslund in media res the charm school metaforer högläsning anders nyman adlibris snackis sanna ivarsson jenny rogneby flickan med silverhåret karaktärsdrag miljöbeskrivning skriva kontrakt med läsaren minnen av dig gästblogg understanding show don't tell harry potter anna jansson kuliss städning introvert pitch sveriges bästa skrivpodd pär åhlström lynda woodruff olga rönnberg referera the writers little helper den viktiga ansatsen livet motorcyklar och andra omöjliga projekt blake snyder gömd justin timerlake författarkväll forum förlag förstärka ekosystem öppningsscen förläggare ramhandling webbkurs romangestalter pr vår specifik sören bondesson twlightsagan itunes klarar du de svåra orden karaktärer som stannar i läsarnas sinnen sofia fritzson läsbarhetsindex på denne grund spökskrivare forskning national treasure svåra ord vingar av rök alla bolag k.m. weiland dagny carlsson sex motsättningar michael gazzania hoi förlag ton ljudboksgalan som eld korrekturfel george rr martin vinst traditionellt förlag det allvetande perspektivet
Kram Pia
27 maj 2018 18:30:47