Pias skrivtips: Lyckas ännu mer med din gestaltning
I förra blogginlägget gick jag igenom vad gestaltning är och delade med mig av några knep om hur du lyckas med din gestaltning.
Ändå skrapade jag bara på ytan.
Idag ska jag berätta hur du lyckas ännu mer med din gestaltning.
Jag tänkte förklara syftet med gestaltning, ge ännu fler knep hur du lyckas med din gestaltning och ge exempel på texter som jag personligen tycker är bra gestaltade.
Vill du veta mer? Klicka då på Läs hela inlägget nedan:
Syftet med gestaltning
Det absolut viktigaste syftet med gestaltningen är att läsarna ska lära känna dina karaktärer.
Japp, det är därför du gestaltar.
Du hör väl på ordet - gestalta. Kommer från gestalt.
Vad gestaltning handlar om är att få fram personligheten hos dina gestalter. Ju bättre du lyckas, desto bättre gestaltat.
I en riktigt bra gestaltad text behöver du inte skriva ut namnet på den som har perspektivet. Dina läsare vet det ändå. Och DET är vad som är syftet med gestaltning.
I förra blogginlägget lovade jag er exempel på bra gestaltning. Det var tack vare Jenny Rognebys fantastiska gestaltning som gjorde att jag läste hennes deckare Leona, trots att jag normalt inte är mycket för deckare:
Själv satt jag bara tyst. Försökte fokusera på något annat än mötesbordet, men blicken sögs ändå dit. Ner mot de ojämna springorna som ilsket separerade tolv mindre bord som någon försökt sammanföra till ett enda stort. Nivåskillnaderna på flera millimeter var iögonfallande. På fler än fyra ställen stack dessutom den ena bordsskivan ut minst fyra millimeter i förhållande till bordet bredvid. Mycket irriterande. Kollegorna knorrade över att rummet var syrefattigt utan att ens lägga märke till springorna och ojämnheterna i bordsformationen.
Men jag sa inget.
Det var bäst så.
Som ni märker handlar det här stycket inte om hur det ser ut i rummet, även om det är en enda lång miljöbeskrivning. Det handlar om vem Leona är som person och att hon inte passar in, är en udda fågel bland alla andra utredare.
Notera hur smart Jenny Rogneby använder sig av miljön för att gestalta sin huvudkaraktär Leona. Det är så ni ska använda er av miljöbesrivningar. Jag återkommer till det i ett annat blogginlägg.
Om du tycker att det är svårt med gestaltning beror det troligen på att du har missat syftet med gestaltningen.
Jag skrev i förra blogginlägget att läsarna har lättare att bli en del av berättelsen om du gestaltar och det är också sant. Men skälet att de blir det beror på att de blir dina karaktärer. De ser berättelsen från dina karaktärers ögon, de upplever historien genom dina karaktärer.
För att lyckas måste du bli dina karaktärer.
Nåja, inte alla - det räcker med dina huvudkaraktärer och dem som har perspektivet. Läs mer om perspektiv i mitt blogginlägg Perspektiv och berättare.
Hur gör du då för att bli dina karaktärer?
Knep 5: Känn dina karaktärer

(Om du undrar varför jag skriver knep 5 så beror det på att jag fortsätter med knepen från det förra blogginlägget om gestaltning - Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning.)
För att lyckas med din gestaltning måste känna dina karaktärer på djupet.
Nu pratar jag inte ytliga saker som hur de ser ut och hur de går klädda, utan deras personligheter.
Ålder och yrke har naturligtvis också betydelse.
Det är väldigt stor skillnad på en fyraåring och en fyrtioåring, på en börsmäklare och en busschaufför. Sådant ska du naturligtvis också veta eftersom erfarenhet och livsval formar oss som personer. Det ingår när jag säger att du måste förstå dina karaktärer på djupet.
Och så naturligtvis deras personliga egenskaper, deras mål och drivkrafter, deras sätt att se och tolka världen, dra slutsatser och tackla problem. Allt sådant måste du känna till om dina kraktärer.
Jag kommer att skriva ett annat blogginlägg om karaktärer där du får tips om vilka frågor du bör besvara för att lära känna dina karaktärer på djupet. Håll utkik här i bloggen.
Knep 6: Se världen genom andras ögon

När du skriver ska du se världen från dina karaktärers perspektiv.
Du kan välja på ett förstapersonsperspektiv (jag) eller tredjepersonsperspektiv (han, hon, den/det). Läs mer i blogginlägget Perspektiv och berättare.
Andrapersonsperspektivet, tänker du kanske, funkar inte det? Nej. Jag kan ju inte veta vad du tänker eller registrerar. Skippa duet. I varje fall nu när vi diskuterar gestaltning :)
För att lyckas med din gestaltning är det viktigt att du går in i den karaktär som för närvarande har perspektivet och endast registrerar sådant som denna karaktär skulle registrera. Med registrera menar jag ser, hör, tänker, känner, luktar och smakar.
Din karaktär kan naturligtvis inte heller göra eller säga något som inte ligger i linje med hens personlighet.
Du ska alltså se världen genom andras ögon - dina karaktärers ögon.
För att veta vad din karaktär registrerar, gör och säger måste du känna din karaktär på djupet. Därav så oerhört viktigt att du vilka dina karaktärer är som personer.
Om du skriver om en tjej som är totalt ointresserad av inredning kan du t.ex. inte låta henne registrera hur det ser ut i det rum hon stiger in i. Det bryr hon blanka fan i, för att uttrycka mig krasst. Den modeintresserade killen däremot lägger omedelbart märke till om hans kollega bytt slips. Han kommenterar det troligen. Om den nu inte är så ful att han spyr över den och han är en städad typ som aldrig skulle säga något som sårar. Och just att han kommenterar en slips, som ingen annan än han skulle lägga märke till, visar ju vem han är som person - eller hur?
Vips har du gestaltat utan att ens tänka på det. :)
Nja, så enkelt är det kanske inte riktigt. Du måste fortfarande ha skrivit saker som visar vem din karaktär är som person. Att bara skriva att hen går in och sätter sig vid bordet gör inte knepet. Men kommer hen insnubblandes fem minuter för sent blir det betydligt mer intressant. Under förutsättning då att din karaktär brukar komma för sent, eller aldrig kommer för sent och detta är ett undantag. Besvara den frågan genom att visa vad din karaktär gör när hen kommer in i rummet. Då har du gestaltat.
Knep 7: Håll tyst!

Ska du lyckas med din gestaltning får du som författare inte kommentera eller förtydliga saker för läsarna. Du måste hålla dig utanför berättelsen, vara så osynlig du bara kan. Läs mer i blogginlägget Perspektiv och berättare.
Håll tyst, helt enkelt.
Det betyder att du inte kan gå in och lägga till saker i berättelsen som den som har perspektivet aldrig skulle registrera, säga eller göra.
T.ex. kan du inte börja med en lång bakgrundsbeskrivning om personen det handlar om, för hur troligt är det på en skala att din karaktär skulle gå runt och tänka: Det hela började när jag var fem år gammal ...
Nej, sådär tänker inte folk om man inte planerar att skriva sin självbiografi.
Dessutom finns det ingen gestaltning alls i en återberättande bakgrundstext av det här slaget. Och det är ju gestaltning vi pratar om här.
Inte heller kan du förklara hur din karaktär ser ut. För hur många tänker: Jag har råttfärgat, burrigt hår, går klädd i mjukisbyxor, en urblekt t-shirt och jympadojor.
Åter igen är detta exempel på en berättande, inte gestaltande text.
På sin höjd tänker man: Fan vad mitt hår är risigt, jag får inte glömma att boka en tid hos frissan.
Märker du skillnaden?
Du ska inte ens lägga till små kommentarer i texten som "tänkte han" för det är berättarrösten som gör sig synlig.
Skriv ut tanken, punkt slut. Det räcker. Inga förtydliganden från författaren att det var han som tänkte, det fattar faktiskt läsarna ändå. Du behöver inte ens kursivera tanken. Bara kör på och lita på att läsarna hänger med.
Och naturligtvis kan du inte lägga till kommentarer som: Om han vetat vad som skulle hända hade han aldrig gått på den där festen.
Sätt munkavle på den där berättarrösten, oavsett hur bra cliffhanger det än är. I varje fall om du vill bli en fena på gestaltning.
Som jag skrev i förra blogginlägget om gestaltning väljer du i slutändan vilken nivå du vill lägga dig på. Men nu - när du övar på att lyckas ännu bättre med din gestaltning - stryker du berättarrösten helt och hållet.
Knep 8: Tänk förändring

Det här knepet har jag lånat från Lennart Guldbrandsson, som för övrigt har en väldigt bra blogg som heter Element X.
Lennart skriver: Det är lätt att tänka sig att gestaltning handlar om att beskriva saker, personer, djur, miljöer, byggnader och annat konkret, men bra gestaltning handlar ofta om att visa förändring och processer. Använd fortfarande sinnesintrycken och känslorna för att få fram förändringarna: ”det blev kallare” eller ”hennes hand hade blivit skrovlig och stark sedan vi träffades senast”.
Jag tycker det är ett oerhört bra tips. Framför allt handlar gestaltning inte alls om att beskriva saker utan att visa. Det som följer nedan är för övrigt helt och hållet mina egna tankar, så förlåt Lennart om jag misstolkat dig ;)
Åter igen handlar det om vad dina karaktärer reagerar på.
Tänk efter själv - du reagerar på att det är kallt när du kliver ut genom dörren, eller när du stått vid busshållplatsen så länge att du börjar frysa. Det kan ha varit lika kallt hela tiden, men det är när du upplever en förändring som du reagerar på kylan.
Samma sak gäller en person som kommer hem till sin bostad. Inte tänker hen: Jag lägger märke till den bruna soffan som står i hörnet. Knappast om hen bor i huset och det såg ut så när hen lämnade bostaden.
Den enda gång man reagerar på hur det ser ut är om det skett en förändring. T.ex. att soffan var brun när man gick hemifrån men är vit när man kommer hem. DÅ reagear man.
Eller om ett modemagasin ringer och frågar om de får göra ett hemma-hos-reportage i ditt hem. Då lovar jag dig att du ser varenda liten skavank som finns. Men så har det också skett en förändring i ditt sätt att se ditt hem. Plötsligt måste det duga för ett modemagasin.
Knep 9: Tänk stort

Åter igen ett bra tips från Lennart Guldbrandsson som skriver bloggen Element X.
Lennart skriver: En ännu större metod att gestalta handlar om att skapa historier, d.v.s. situationer, anekdoter och skeenden som närmast tvingar läsaren att uppleva det du vill få fram på ett särskilt sätt. Du kan hitta rätt adjektiv och substantiv och verb, men ingenting slår en hel scen som illustrerar det du vill säga.
Lennart har helt rätt, även om jag skulle stryka det där om att hitta rätt adjektiv ;)
Jag lägger till mina egna tankar och säger: Tänk stort när du ska gestalta.
Du kan faktiskt ha hela scener vars huvudsyfte är att få läsarna att lära känna din karaktär. Förvisso är det bra om de samtidigt driver berättelsen framåt. Jag tycker ju att alla scener ska driva berättelsen framåt.
Det finns egentligen bara tre bra skäl till att ha med en scen:
- droppa viktig information som behövs för fortsättningen,
- driva storyn framåt,
- eller sätta karaktärerna.
Jag kommer berätta mer om hur du bygger upp scener i ett annat blogginlägg.
Tanken med att tänka stort är att du kan ha med hela scener vars syfte är att säga något om din karaktär. Faktum är att du kan använda hela boken till att bygga upp vem din karaktär är, så länge du fortfarande har en story och ett bra driv och struktur i berättelsen - annars lär du nog tappa läsare. ;)
Som sagt, jag återkommer till scener i ett annat blogginlägg.
Lennart har med ett exempel från filmen Men in Black. Ni minns kanske scenen där Will Smith är inbjuden att göra några hemliga tester? Alla skjuter hej vilt på monster, men han avlossar ett enda skott och det är mot den lilla flickan (i papp, om du inte sett filmen). Hela scenen är till för att visa att James tänker utanför boxen och är bäst lämpad att bli hemlig agent. Ett ypperligt exempel som visar hur ni kan jobba med hela scener för att gestalta en karaktär.
Knep 10: Tänk smått

Jag lånar en tredje grej från Lennart. Den om att du ska utvidga världen för läsarna genom att utnyttja research och använda dig av detaljer.
Lennart skriver: En metod att undvika det parodiska eller klichéartade är att visa att världen innehåller mer än vad läsaren kanske först tänkt. Visa att Hawaii inte bara har palmer och vågor utan – ja, vadå? Det är här researchen kommer in. Om du inte har gjort din research är det svårt att gestalta ordentligt. Och när du har gjort din research är det mycket lättare att hitta de där sinnesintrycken och känslorna. Vad finns det för grejer som bara den som varit där eller varit med om grejen skulle erfara? På vilket sätt blir läsarens värld större?
Det är möjligt jag förvanskar Lennart tips när jag säger att det är detaljerna som gör det, men det är i varje fall mitt knep till dig: Tänk smått.
För att lyckas fånga detaljerna, måste du känna din värld. För att känna din värld måste du ha gjort din research.
Säg att du ska skriva en scen som utspelar sig på ett tradinggolv. Då kan det vara bra att du varit på en mäklarfirma så att du vet vad folk jobbar med på handlargolvet, hur det är möblerat, hur det doftar, hur det låter, hur folk är klädda, vad de säger, hur de säger det och allt som sägs mellan raderna, om jargongen är hjärtlig eller rå, hur det känns och hur du mår.
- För det är genom de små detaljerna som du får fram nyanserna i dina karaktärer.
- Det är genom nyanserna som dina karaktärer blir riktigt trovärdiga.
- Och det är när dina karaktärer blir riktigt trovärdiga som du lyckats med din gestaltning.
Men överdriv inte.
Det är inte meningen att du ska spotta ut dig information och detaljer som en fackbok. Ibland kan din research sluta i ett enda futtigt ord. Men det ordet säger allt som behövs sägas.
Bäst jag återkommer till research i ett annat blogginlägg, för det kan lätt bli fel om du har med för mycket. ;)
Jag hade hoppats kunna avsluta med ytterligare ett exempel på bra gestaltning. Själv kan jag inte tänka mig någon bättre lämpad författare än Alexandra Wiik. Alla som varit aktiva på sajten Kapitel1 vet precis vad jag talar om. Förhoppningsvis får jag hennes tillåtelse att dela med mig av något hon skrivit. Hon skulle tänka på saken.
Lycka till nu mer din gestaltning.
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Birgitta Hallberg » Pias skrivtips: Hjärnforskningen visar hur du når fram till dina läsare: ”Tusen tack för detta inlägg! ”
-
Birgitta Hallberg » Podd: Karaktärer (Romanfigurer): ”Lärorikt! Underhållande! Intressant! ”
-
Birgitta Hallberg » Podd: Hur hanterar man kritik?: ”Tack för ett jättebra poddavsnitt! T. ex. Hopplöshetsfasen. Åh, vad jag känner ..”
-
Alfons viberg Bengtsson » Pias skrivtips: Hur skriver du andlöst spännande?: ”Harjaergvägen 46 23254 46 Åkarp ”
-
alfons viberg bengtsson » Pias skrivtips: Hur skriver du andlöst spännande?: ”Alfons200704@gmail.com”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
påsk författarförbundet frdia arwen rosesund robert sapolsky kuleshov-effekten love actually studie sören bondesson specifik vår slut eldskytten victoria lynn schmidt så skapar du en bra tvist matthew l jocker förläggare skrivmingel pensionatet vid världens ände förstärka forum förlag sociala media covid upplösning elisabeth hoyt livet motorcyklar och andra omöjliga projekt årstider tara westover hjärnforskning bokskåpets hemlighet gone girl filteruttryck sveriges bästa skrivpodd permakultur! framtiden i din trädgård introvert städning gestaltande miljöbeskrivning catharina ingelman-sundberg harry potter understanding show don't tell kriminalroman minnen av dig bygg din egen mall fal sättning begär tärningen är kastad sanna ivarsson skapa en mall adlibris personlighet danny alegi rytm in media res frida arwen roslund kill your darlings bokens premiss adjektiv arv jan arnald the definite guide to screen writing överraska dina läsare höstsol allvetande hybridförlag nacka vad gick fel? anna bågstam ryltenius logiska fel hjärtan av jazz hjärtats dårskap den inre resan antagen konkurs spegelneuroner fokus debutera antologi jenny dahlberg syfte författarkurs högskoleprovets orddel stitcher redigera bok så överlever du en refusering coach komedi jul fällor säljkurs richard dawkins kursportal lisa cron läsupplevelse tempväxling klimatriksdag karin smirnoff lb förlag twitter skrivglädje manus kroppsspråk inramning dagen f anders hansen frans jeppsson wall erotisk deckare hisspresentation ylva arvidsson writers little helper pocket kristina svensson måns zelmerlöw sexchock passiva meningar författarplattform dramatrugi mallar e-bok rollup svenska akademien youtube oanständiga berättelser jenny rogneby brenda novak kontrakt med läsarna rutin förlagssytem lucy dillon akter revolt mitt i nacka leona gröna fingrar sökes kapitel buzz anna keiler story trumps structure liknelser sex buskap niklas engdahl plot goal voice beskriva känn dina karaktärer fackböcker the screen writer's workbook som eld lars wilderäng lögn tonalitet adjektivsjuka stockholm elementary tempus udda julia london den inre positiva resan helen ekeroth vi och dem flicka försvunnen spex fånga läsaren sofia ymén steven pinker brainstorming tajming gömd blake snyder relationsroman filmrecension sommar skrivregler hemsida hierarkier skrivkurs pablo roberto magkänsla actionscener kretslopp skröna instagram skriv en bestseller igenkänningsfaktorn mathew l tocker refusering skrivarpodden inledning allt jag fått lära mig din hjärna sarah dawn finer the girl on the train berättad prosa gestaltningsbibeln ett oemotståndligt förslag den viktiga ansatsen the writers little helper franskt band litet förlag petra mede the charm school bibliografi aristoteles böcker kuliss anna jansson populärlitteratur histrisk kärleksroman leona tärningen är kastad dikter scener enkelt miljöbeskrivning karaktärsdrag into the wood livet leker fatta eld håll rollen stella cameron word-mall bokens koncept lyckas ännu mer med din gestaltning bakgrund arne dahl ämne ll-förlaget lust & löften perspektivbyte bokens intrig beskrivande sickla åsa böker syd field sagan om isfolket mariette linden ton hoi förlag michael gazzania motsättningar tillbaka till henne vilken typ är du? koncept vingar av rök theory if mind libsyn forskning spökskrivare revy skiftande perspektiv berättare larry brooks förväntningar skrivblogg strukturmodell stand up comedy birgitta bergin fängsla dina läsare outliner akademiskt språk agenturer miljöbeskrivningar överenskommelser eldbunden topic sekten på dimön skriva facklitteratur skriv dialog idé parallellhandling releasefest 4-aktsmodell långtidssjuk svenska skrivpoddpriset margit sandemo författarröst planerat skrivande miljö hitta början character arc svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset förlagsavtal boktugg lyckas med din gestaltning facebook intervju allvetande perspektiv bäraren release djävulsverk svenska skrivbloggpriset nobelpriset i litteratur stieg larsson vardagligt språk agenter ylva lee lindell längd avatar roller yttre resa tillbakablick författarskap lind & co testläsare dramaturgi eurovision song contest blogg faktaböcker filmmanus simona ahrnstedt konsten att flirta som en gudinna peter barlach stil vanföreställning inre resa 17-stegsmodell takt feel good catrine tollström korrekturgranskare hungerspelen facklitteratur konflikter förlag jodie archer kata skrivhandbok kärlek the circle bästsäljare berättarröst gestalta erotik författare lean lektör handling falskspel vägen framåt fantasy roman ann ljungberg historisk roman gestaltning döda poeters sällskap harlequins författartävling harlequin författartävling skrivtips historisk kärleksroman kärleksroman struktur pia lerigon romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips bokrecension historical romance bok johannes vivers harlequin pias strukturmodell dubbelspel bokrelease mål bestseller covid-19 romanstruktur tema karaktärer corona vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 pinch point bokens handling the bestseller code bihandling recension skrivpodd skönlitterärt anslag perspektiv marcus olausson redaktör början plot point film skriva böcker mariette lindstein harpercollins tävling katametoden pacing skrivarhandbok genre hinder konfliktupptrappning harpercollins författartävling tempo barnbok bli utgiven gestaltande bokmanus miljöer harlequins författartävling 2015 romantisk komedi målgrupp skräck ungdomsbok osynlig berättarröst skrivprocess mörkersdottir steven james novell research följebrev röst den antagonistiska kraften strukturera din roman klimax divergent frida skybäck huvudhandling novellantologi screen writing dialog premiss ping pong-metoden skriva filmmanus hunger games whip media organic writer allt hopp är ute harlequin författartävling 2015 elisabeth akteus rex ordberoende förlag twist vågspel veronica roth story engineering hjärnan spänning synopsis bokens tema lektörsutlåtande mega-bestseller känslor john yorke vuxenlitteratur mathew l jockers finlitteratur the bestseller experiment antagonist valet ljudbok ewa åkerlind deckare öka drivet i din berättelse lättläst de rotlösa på denne grund godmorgon världen sanning med modifikation national treasure svåra ord författarutbildning alla bolag allvetande berättare dagny carlsson dave eggers bones skrivartips storytel k.m. weiland ljudboksgalan i havet finns så många fiskar korrekturfel george rr martin vinst traditionellt förlag style den normala världen loppet biintrig nattlöpare bonnier carlsen bonnier förlag flickvänskontraktet hype annika estassy trigger mitt i titel skriv2016 faktabok kostnader bokus dokument kontrakt med läsaren raeanne thayne malva b. innehåll oraganiskt skrivande tryck bokformat bygg din egen word-mall romantik månpocket show don't tell olga rönnberg referera socialt umgänge extrovert permakultur manuspitch flickan med silverhåret susanne ahlenius komik mina böcker filmrättigheter högtider siri arvidsson scandalous desires detta är lean slutscen lennart guldbrandsen hur en bok bör skrivas 100 ord höst camilla davidsson historieberättare pär åhlström vilseledning peter magnusson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen sofia fritzson läsbarhetsindex miljön humor anna bågestam ryltenius henrik fürst redigering podcaster högskoleprovet harper collins uc midsommar blir det någonsin för sent? tvister medveten författare rättigheter organiskt skrivande lucia tankevurpa analys dunbars tal mia bergenheim bokbeat det allvetande perspektivet att skriva under hot författarträff skriv klart symbolik sagan om is och eld skatteregler egenutgivning head hopping på denna grund ljusets väktare drivkrafter konsten att vara caroline roald dahl manustävling tema, idé, koncept, premiss och intrig mall skräcknoveller en oberoende kvinna logik undertext litterärt #skriv2016 omslag skriv enkelt vuxenroman poesi litterära agenturer skrivarhandböcker janice hardy stilistiska särdrag eleine eksvärd refererande miljöbeskrivning försaka ansats fanta sveriges bästa skrivblogg fifty shades of gray stand up förbeställ indirekt miljöbeskrivning stökigt nybörjarmisstag katarina bivald skrivfest vändpunkt chic lit marknadsföring öka drivet med rätt pacing ylva, johan och siri arvidsson ängelns coctail tvist story structure architect anders blomström mittpunkt vinter filmtips save the cat! the twilight saga planteringar tillbaka till bromma kurs sara dalengren lix begränsat perspektiv radio p1 sara lövenstam theres wittgren titanic gimmick neurologi catoblepas förlag kreditupplysning objektivt perspektiv test grejen med verb pod rabén & sjögren intrig synlig berättarröst pia stockholms körförbund huvudperson nordland filmanalys robin dunbar viberg förlag tone sanning delilah marvell piratförlaget pseudonymer game of thrones skatt förlagsekonomi word noveller marie-louise fritzén susanne collins metaforer högläsning anders nyman snackis god jul lyckostunder språk books & dreams prissättning skriva lyrik litterära agenter susan wiggs författarkliniken bob dylan distribution tryckt bok word-mallar ansatsen pitch sandemo dödlig åtrå lynda woodruff olof röhlander direkt miljöbeskrivning james v smith jr johan arvidsson expert föreläsning justin timerlake författarkväll 100 första orden debutroman ekosystem öppningsscen berättelser niklas modig ramhandling webbkurs romangestalter pr vi for upp till mor klimatet erotisk roman save the cat twlightsagan itunes klarar du de svåra orden skrivarkurs eva ludvigsen flesch-kincaid
Kram Pia
27 maj 2018 18:30:47