Intervju med Peter Magnusson som skrivit filmmanuset Tillbaka till Bromma
I mitt förra blogginlägg Hur en bok "bör" skrivas jämförde jag den traditionella strukturen med bl.a. Slice of Life-strukturen.
Dagen efter visades filmen Tillbaka till Bromma på TV. Jag missade tyvärr början men blev fascinerad över den ovanliga strukturen i filmen som jag tyckte påminde om Slice of Life.
I Tillbaka till Bromma får vi följa tre 38-åriga killars liv i Bromma, alla spelade av Peter Magnusson som även skrivit manuset till filmen tillsammans med Martin Persson.
Det visade sig dock att det inte var den Martin Persson som det länkas till i Wikipedia - Wikipedia har inte alltid rätt ;) så jag fick "bara" tag i Peter Magnusson.
Men det är inte så bara för han är enormt rolig och en mycket dukig manusförfattare som även skrivit filmer som Sommaren med Göran och En gång i Phuket.
 
Det var lite bökigt att få tag i Peter. Men tillslut lyckades jag få kontakt och Peter ställde upp på en intervju. Och som sig bör i en blogg om skrivande har vi pratat om manusskrivandet.
Peter är en mycket erfaren manusskribent. Han sa en hel del tänkvärt om det här med att skriva manus som även kan appliceras för alla oss som skriver böcker.
 
HAR DU OCH MARTIN PERSSON BIDRAGIT LIKA MYCKET TILL MANUSET TILLBAKA TILL BROMMA ELLER HAR NI HAFT OLIKA ROLLER?
Vi har skrivit lika mycket. Vi sitter tillsammans och drar upp riktlinjerna och utvecklar storylinjerna. Sedan går vi hem och skriver olika delar var. Därefter byter vi med varandra och läser vi varandras texter.
HAR NI SKRIVIT FLER SAKER IHOP?
Vi har gjort flera saker ihop. Bland annat gjorde tv-serien Blomstertid som filmen är baserad på. 
VILKEN STRUKTUR TYCKER DU SJÄLV ATT NI HAR I FILMEN TILLBAKA TILL BROMMA?
Det är vardagsrealism med tre berättelser som vävs samman och nuddar varandra här och där. 
JAG HAR LÄST FLERA BÖCKER OM SCREEN WRITING OCH DÄR TALAS DET ALLTID OM HUR VIKTIGT DET ÄR ATT FÖLJA REGLERNA FÖR STRUKTUR MED PLOT POINT 1, MIDPOINT, PLOT POINT 2 OCH KLIMAX. UTGICK NI FRÅN DE HÄR RELGERNA NÄR NI SKREV ERT MANUS?
 
Nej, vi satt inte och tänkte plot point 1 med mera.
Man måste naturligtvis kunna det där med struktur och förstå dramaturgi, men sen när man skriver måste man ha en intuitiv känsla. Är man helt hänvisad till att titta på plot point blir det som en robot. Folk som gör det alltför mycket skriver ofta tråkiga filmer. :)
Att sitta med ett körschema bredvid sig när man skriver filmmanus gör man kanske i början i sin karriär, men sedan får man en känsla för hur man skriver film.
 
Däremot kan man vända sig till strukturböckerna om man har ett problem som måste lösas. Ofta känner man att en sak inte funkar och då kan man gå tillbaka och ändra.
Jag har skrivit mycket sketcher och det är gentligen ingen större skillnad på film och sketch. Det handlar mer om att berätta en historia.
Alla mina filmer har varit ganska enkla. Utom den här då som har en mer komplicerad struktur.
JAG TYCKTE ATT TILLBAKA TILL BROMMA PÅMINDE MYCKET OM SLICE OF LIFE-STRUKTUREN. DET VAR SOM EN DOKUSÅPA DÄR MAN FÅR SE OLIKA HÄNDELSER UR DE TRE KARAKTÄRERNAS LIV. KÄNNER DU TILL SLICE OF LIFE?
Ja, men jag brukar inte använda så mycket uttryck för att beskriva det jag gör. Men ja, det kan man absolut applicera på det här manuset.
 
Filmen är sprungen från en tv-serie som i sin tur är sprungen ur en parodi om dokumentären Student 92 - femton år senare om en klass på Lidingö femton år efter studenten. Jag och Martin tyckte det var kul för karaktärerna var så roliga. TV-serien Blomstertid, som Martin och jag skrev, var egentligen en pastisch på den typen av karaktärer.
ER FILM ÄR GJORD FÖR ATT EFTERLIKNA EN DOKUMENTÄR. VARFÖR VALDE NI DET GREPPET?
 
Greppet är i högsta grad medvetet. Filmen är som sagt en pastisch på dokumentärfilmen Student 92 - femton år senare.
The spinal tap som kom i mitten av 80-talet är den första framgångsrika filmen som låtsas vara en dokumentär. Den handlar om ett rockband, men allt är påhittat.
The Blair Witch Project bygger på samma idé, man förhöjer skräcken genom att låtsas att det hänt på riktigt.
Vi ville nå samma fenomen och förhöja känslan av äkthet. Men det här greppet är mer använt och mer lämpat för TV än på film.
TILLBAKA TILL BROMMA ÄR EN KOMEDI. ÄR DET SVÅRT ATT SKRIVA KOMEDI?
Skratt. 
Absolut, allt är svårt. Det är svårt att göra film. När komedi inte funkar är det så tydligt, publiken blir missnöjda om de inte får skratta. När ett drama inte funkar kan filmen ändå puttra på.
 
HUR TROR DU ATT HUMORGENREN KOMMER ATT UTVECKLAS?
Jag vet inte.
TV överlag har blivit väldigt billigt - det läggs inte så mycket pengar på komedi längre. Det premieras inte och därför måste det gå fort att producera en komedi, vilket drabbar kvaliteten.
VAR DET SVÅRT ATT FÅ SÅLT MANUSET TILL FILMEN?
 
Ja, det var inte så lätt. 
Just den här filmen här funkade urdåligt kommersiellt för det var en okommersiell produkt. En anledning är det är en otydlig och svår form att lägga på bio.
 
Det är svårt att få folk att gå på bio. Ska du ha en kioskvältare är det main stream som gäller.
Det var inte sannolikt att den här filmen skulle dra horder av besökare. Breda enkla komedier eller dramor med en bok i ryggen kan dra många tittare, det här är en annan typ av film. Det var därför den var svår att göra.
Mina andra filmer har varit breda romantiska komedier och det är enklare att göra en sådan film i main streem-fåran. Det här är inte en sådan film.
 
De som vinner pris på guld-bagge-galan är inte de filmer som folk tittar på. Massorna väljer mer lättilgängliga historier. Små udda existentialistiska dramor får inte folk att springa man ur huset.
DOKUSÅPOR HAR KOMMIT STORT DE SISTA ÅREN OCH DRAR MÄNGDER AV TV-TITTARE. VARFÖR SKULLE INTE EN DOKUSÅPA FUNGERA I STORFILMSMILJÖ?
 
Det räcker inte bara med en bra historia för att folk att gå på bio. De vill ha ett mervärde. De ska betala 120 kr och då vill de ha lite mer. De vill ha production value - något som är larger than life som fina bilder och fina miljöer.
Man ser sällan mörka miljöer som en tråkig förort i en kommersiell film. Film handlar mycket om eskapism för den stora massan och då vill man ha något mer. Tillbaka till Bromma är för vardagsnära och för tråkigt, man vill ha mer ögongodis.
 
Historien och manuset måste också vara bra och habilt, men ett litet kammarspel - oavsett hur bra det är - drar inte folk till bion.
JAG HÅLLER MED OM ATT DIN FILM GÅR ÅT DET EXISTENTIELLA HÅLLET. ALLA TRE HUVUDKARKATÄRER HAR UTVECKLATS NÄR FILMEN ÄR SLUT OCH VÅGAR STÅ UPP FÖR DET DE VILL OCH SINA FAMILJER.
Ja, så är det absolut.
 
HAR DU NÅGOT NYTT PÅ GÅNG?
Ja, men det är för tidigt att berätta något om det.
HAR ALLA DINA MANUS BLIVIT FILM?
Jag har något manus som inte blivit film, men de flesta har blivit det. Jag bestämmer mig för att det ska bli film och då blir det så. 
Däremot har jag själv avbrutit när jag märkt att det inte hållit.
Bagrundsljud som tyder på att Peter Magnusson är ute och går.
ÄR DU PÅ VÄG NÅGONSTANS ELLER HAR DU TID ATT TA EN FRÅGA TILL?
Jag ska hämta dottern på dagis. 
JAG MÅSTE OCKSÅ SNART IVÄG OCH HÄMTA MIN DOTTER. TACK FÖR ATT JAG FICK INTERVJUA DIG.
Och där lämnade jag Peter Magnusson till vardagslivet med barn och familj och framtida spännande manusprojekt. Förhoppningsvis får vi snart se honom igen i någon ny svensk film eller tv-serie.
Jag tycker i varje fall intervjun var jättespännande. Framför allt det Peter sa om att man måste ha känsla för det man skriver och att det kan bli trist om man följer en mall rakt av.
Du som följt min blogg och läst mina skrivartips tror kanske att du måste göra allt som jag tipsar om, men så är det inte. Vi är alla olika och det finns inga rätt eller fel, inte heller några måsten eller pekpinnar. 
Mina tips ska ses som hjälpmedel, till exempel:
- Om du behöver en grundmall att utgå ifrån när du bygger upp din historia.
 - Om du behöver hjälp med redigeringen.
 - Om du har kört fast och inte kommer vidare.
 - Om du vill få en större förståelse för hantverket.
 - Om du vill sälja mycket böcker eller skriva film som ses av många biotittare är det, som Peter säger, main stream som gäller. Då är det bra att känna till reglerna för main stream.
 
I slutändan är det känslan som avgör vad du ska skriva eller inte. 
Kram Pia
						
							Kommentera gärna:						
					
								
								
						
							Senaste inlägg						
					
								
								
						
							Senaste kommentarer						
					
								
								- 
					
Fiona Allen » Pias skrivtips: Konflikter!: ”Mitt liv har vänt till det bättre sedan jag började arbeta med Dr Ilekhojie. Sed..”
 - 
					
sarah » Pias skrivtips: Konflikter!: ”Jag läste några av Dr. Sunnys vittnesmål om en kärleksförmedlare som förklarade ..”
 - 
					
mary » Pias skrivtips: Den inre resan: ”Läs och kontakta även Dr. Sunny om du behöver en stark kärleksförtrollning för a..”
 - 
					
loveth » Den är jätteintressant, mamma!: ”Jag läste några av Dr. Sunnys vittnesmål om en kärleksförmedlare som förklarade ..”
 - 
					
Dora » Kan man skriva en hel bok bara med hjälp av mina 17 strukturpunkter?: ”Mitt namn är Dora. Av respekt för dig och dina trollformler måste jag göra detta..”
 
						
							Bloggarkiv						
					
								
								
						
							Länkar						
					
								
								- Kapitel 1
 - Iza melody Frost - romanceblogg
 - Simona Ahrnstedt romanceblogg
 - PING
 - Ylwa Karlsson
 - Lennart Guldbrandssons blogg
 - Författarhjälp
 - Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
 - Läsbarhetsindex LIX
 - ElementX
 - Bokproduktion
 - Multimanus
 - Kurslistan
 - Boktipset
 - Bli utgiven
 - Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
 - Pixabay gratis bilder
 - Lektörsförbundet
 - Storydoktors
 - Förverkliga din bokdröm
 - Håkan Gullikssons handbok för skrivande
 
						
							Etikettmoln						
					
								
								huvudperson stockholms körförbund pia allvetande hybridförlag nacka vad gick fel? anna bågstam ryltenius logiska fel debutera antologi synlig berättarröst intrig rabén & sjögren pod sara lövenstam radio p1 objektivt perspektiv kreditupplysning catoblepas förlag neurologi gimmick titanic theres wittgren tempväxling klimatriksdag jul fällor säljkurs richard dawkins kursportal lisa cron läsupplevelse ängelns coctail ylva, johan och siri arvidsson karin smirnoff lb förlag twitter skrivglädje manus katarina bivald inramning dagen f anders hansen frans jeppsson wall erotisk deckare sveriges bästa skrivblogg fanta ansats writers little helper pocket kristina svensson måns zelmerlöw sexchock passiva meningar jenny rogneby brenda novak kontrakt med läsarna försaka refererande miljöbeskrivning eleine eksvärd stilistiska särdrag janice hardy logik en oberoende kvinna skräcknoveller rutin förlagssytem lucy dillon akter revolt mitt i nacka buskap niklas engdahl kapitel buzz anna keiler story trumps structure liknelser sex som eld lars wilderäng plot goal voice beskriva känn dina karaktärer fackböcker the screen writer's workbook lucia organiskt skrivande det allvetande perspektivet bokbeat mia bergenheim dunbars tal analys tankevurpa blir det någonsin för sent? den inre positiva resan helen ekeroth vi och dem anna bågestam ryltenius humor miljön fånga läsaren sofia ymén steven pinker brainstorming tajming gömd blake snyder actionscener kretslopp läsbarhetsindex sofia fritzson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen peter magnusson vilseledning pär åhlström skrivarpodden inledning skröna instagram skriv en bestseller igenkänningsfaktorn mathew l tocker refusering gestaltningsbibeln ett oemotståndligt förslag den viktiga ansatsen allt jag fått lära mig din hjärna sarah dawn finer the girl on the train berättad prosa månpocket romantik extrovert socialt umgänge referera olga rönnberg show don't tell leona tärningen är kastad dikter bygg din egen word-mall bokformat tryck oraganiskt skrivande innehåll malva b. trigger annika estassy dokument bokus kostnader faktabok skriv2016 titel mitt i ll-förlaget lust & löften hype flickvänskontraktet bonnier förlag bonnier carlsen nattlöpare i havet finns så många fiskar ljudboksgalan den normala världen style traditionellt förlag vinst george rr martin korrekturfel tillbaka till henne vilken typ är du? ton hoi förlag michael gazzania motsättningar sanning med modifikation godmorgon världen på denne grund koncept vingar av rök theory if mind libsyn forskning erotisk roman klimatet flesch-kincaid eva ludvigsen skrivarkurs klarar du de svåra orden itunes twlightsagan save the cat skrivmingel pensionatet vid världens ände vår slut eldskytten victoria lynn schmidt så skapar du en bra tvist matthew l jocker förläggare livet motorcyklar och andra omöjliga projekt förstärka forum förlag sociala media covid upplösning elisabeth hoyt pitch ansatsen james v smith jr direkt miljöbeskrivning olof röhlander lynda woodruff dödlig åtrå sandemo litterära agenter lyrik word-mallar tryckt bok distribution bob dylan författarkliniken susan wiggs tärningen är kastad sanna ivarsson bygg din egen mall fal sättning begär marie-louise fritzén noveller snackis anders nyman högläsning metaforer susanne collins överraska dina läsare höstsol word förlagsekonomi skatt game of thrones pseudonymer synopsis skriva facklitteratur spänning hjärnan veronica roth story engineering ordberoende förlag vågspel twist margit sandemo harlequin författartävling 2015 allt hopp är ute miljö whip media hunger games förlagsavtal intervju ping pong-metoden premiss dialog screen writing bäraren release frida skybäck djävulsverk strukturera din roman den antagonistiska kraften agenter vardagligt språk ylva lee lindell research längd avatar yttre resa författarskap osynlig berättarröst ungdomsbok lind & co testläsare de rotlösa lättläst skrivblogg öka drivet i din berättelse deckare birgitta bergin ljudbok fängsla dina läsare agenturer outliner akademiskt språk känslor vuxenlitteratur john yorke lektörsutlåtande mega-bestseller gestaltande bli utgiven barnbok tempo harpercollins författartävling vanföreställning hinder genre skrivarhandbok pacing catrine tollström korrekturgranskare harpercollins hungerspelen skriva böcker dramaturgi eurovision song contest blogg faktaböcker skrivhandbok marcus olausson anslag bästsäljare berättarröst gestalta film början jodie archer författare lean lektör handling bihandling corona karaktärer tema romanstruktur covid-19 historisk roman gestaltning döda poeters sällskap harlequins författartävling pias strukturmodell harlequin skrivtips kärleksroman struktur pia lerigon romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips bokrecension historical romance bok johannes vivers historisk kärleksroman harlequin författartävling dubbelspel bokrelease mål bestseller vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 ann ljungberg roman fantasy vägen framåt falskspel erotik pinch point bokens handling the bestseller code kata plot point förlag recension skrivpodd skönlitterärt the circle perspektiv kärlek redaktör bokmanus miljöer harlequins författartävling 2015 konflikter facklitteratur mariette lindstein tävling katametoden feel good takt 17-stegsmodell inre resa konfliktupptrappning stil peter barlach konsten att flirta som en gudinna simona ahrnstedt filmmanus topic sekten på dimön överenskommelser miljöbeskrivningar eldbunden mathew l jockers finlitteratur the bestseller experiment antagonist stand up comedy strukturmodell valet förväntningar ewa åkerlind larry brooks berättare skiftande perspektiv målgrupp romantisk komedi tillbakablick skräck roller skrivprocess steven james mörkersdottir novell följebrev röst stieg larsson nobelpriset i litteratur klimax svenska skrivbloggpriset divergent huvudhandling allvetande perspektiv facebook lyckas med din gestaltning boktugg novellantologi skriva filmmanus svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset character arc organic writer hitta början planerat skrivande författarröst elisabeth akteus rex långtidssjuk 4-aktsmodell svenska skrivpoddpriset parallellhandling releasefest idé skriv dialog bokens tema the definite guide to screen writing jan arnald arv adjektiv bokens premiss kill your darlings delilah marvell piratförlaget rytm danny alegi personlighet adlibris skapa en mall frida arwen roslund in media res books & dreams prissättning skriva god jul lyckostunder språk understanding show don't tell harry potter catharina ingelman-sundberg gestaltande miljöbeskrivning städning introvert minnen av dig kriminalroman filteruttryck gone girl bokskåpets hemlighet hjärnforskning tara westover årstider permakultur! framtiden i din trädgård sveriges bästa skrivpodd föreläsning justin timerlake författarkväll 100 första orden debutroman johan arvidsson expert niklas modig ramhandling webbkurs romangestalter pr vi for upp till mor ekosystem öppningsscen berättelser studie love actually kuleshov-effekten robert sapolsky frdia arwen rosesund författarförbundet påsk specifik sören bondesson national treasure svåra ord författarutbildning alla bolag allvetande berättare revy spökskrivare dave eggers bones skrivartips storytel k.m. weiland dagny carlsson syd field åsa böker sickla beskrivande bokens intrig perspektivbyte mariette linden sagan om isfolket ämne arne dahl bakgrund lyckas ännu mer med din gestaltning bokens koncept word-mall loppet biintrig fatta eld livet leker into the wood karaktärsdrag miljöbeskrivning enkelt scener stella cameron håll rollen histrisk kärleksroman populärlitteratur anna jansson kuliss böcker kontrakt med läsaren raeanne thayne the charm school petra mede litet förlag franskt band the writers little helper aristoteles bibliografi flickan med silverhåret susanne ahlenius komik mina böcker filmrättigheter högtider permakultur manuspitch scandalous desires detta är lean slutscen lennart guldbrandsen hur en bok bör skrivas 100 ord höst siri arvidsson magkänsla pablo roberto skrivkurs hierarkier hemsida skrivregler sommar camilla davidsson historieberättare henrik fürst redigering podcaster högskoleprovet harper collins uc midsommar filmrecension relationsroman tvister medveten författare rättigheter spex flicka försvunnen tempus elementary stockholm adjektivsjuka tonalitet lögn julia london udda symbolik sagan om is och eld skatteregler egenutgivning head hopping att skriva under hot författarträff skriv klart konsten att vara caroline roald dahl manustävling tema, idé, koncept, premiss och intrig mall på denna grund ljusets väktare drivkrafter undertext litterärt #skriv2016 omslag skriv enkelt vuxenroman gröna fingrar sökes leona oanständiga berättelser youtube svenska akademien rollup e-bok mallar poesi litterära agenturer skrivarhandböcker fifty shades of gray stand up förbeställ indirekt miljöbeskrivning stökigt nybörjarmisstag dramatrugi författarplattform skrivfest vändpunkt chic lit marknadsföring öka drivet med rätt pacing ylva arvidsson hisspresentation tvist story structure architect anders blomström mittpunkt vinter kroppsspråk save the cat! the twilight saga planteringar tillbaka till bromma kurs sara dalengren lix begränsat perspektiv filmtips så överlever du en refusering redigera bok stitcher högskoleprovets orddel författarkurs syfte jenny dahlberg komedi coach fokus spegelneuroner konkurs antagen den inre resan test grejen med verb nordland filmanalys robin dunbar viberg förlag tone sanning hjärtats dårskap hjärtan av jazz
					
					
					
					
			
Kram Pia