Intervju med Peter Magnusson som skrivit filmmanuset Tillbaka till Bromma
I mitt förra blogginlägg Hur en bok "bör" skrivas jämförde jag den traditionella strukturen med bl.a. Slice of Life-strukturen.
Dagen efter visades filmen Tillbaka till Bromma på TV. Jag missade tyvärr början men blev fascinerad över den ovanliga strukturen i filmen som jag tyckte påminde om Slice of Life.
I Tillbaka till Bromma får vi följa tre 38-åriga killars liv i Bromma, alla spelade av Peter Magnusson som även skrivit manuset till filmen tillsammans med Martin Persson.
Det visade sig dock att det inte var den Martin Persson som det länkas till i Wikipedia - Wikipedia har inte alltid rätt ;) så jag fick "bara" tag i Peter Magnusson.
Men det är inte så bara för han är enormt rolig och en mycket dukig manusförfattare som även skrivit filmer som Sommaren med Göran och En gång i Phuket.
Det var lite bökigt att få tag i Peter. Men tillslut lyckades jag få kontakt och Peter ställde upp på en intervju. Och som sig bör i en blogg om skrivande har vi pratat om manusskrivandet.
Peter är en mycket erfaren manusskribent. Han sa en hel del tänkvärt om det här med att skriva manus som även kan appliceras för alla oss som skriver böcker.
HAR DU OCH MARTIN PERSSON BIDRAGIT LIKA MYCKET TILL MANUSET TILLBAKA TILL BROMMA ELLER HAR NI HAFT OLIKA ROLLER?
Vi har skrivit lika mycket. Vi sitter tillsammans och drar upp riktlinjerna och utvecklar storylinjerna. Sedan går vi hem och skriver olika delar var. Därefter byter vi med varandra och läser vi varandras texter.
HAR NI SKRIVIT FLER SAKER IHOP?
Vi har gjort flera saker ihop. Bland annat gjorde tv-serien Blomstertid som filmen är baserad på.
VILKEN STRUKTUR TYCKER DU SJÄLV ATT NI HAR I FILMEN TILLBAKA TILL BROMMA?
Det är vardagsrealism med tre berättelser som vävs samman och nuddar varandra här och där.
JAG HAR LÄST FLERA BÖCKER OM SCREEN WRITING OCH DÄR TALAS DET ALLTID OM HUR VIKTIGT DET ÄR ATT FÖLJA REGLERNA FÖR STRUKTUR MED PLOT POINT 1, MIDPOINT, PLOT POINT 2 OCH KLIMAX. UTGICK NI FRÅN DE HÄR RELGERNA NÄR NI SKREV ERT MANUS?
Nej, vi satt inte och tänkte plot point 1 med mera.
Man måste naturligtvis kunna det där med struktur och förstå dramaturgi, men sen när man skriver måste man ha en intuitiv känsla. Är man helt hänvisad till att titta på plot point blir det som en robot. Folk som gör det alltför mycket skriver ofta tråkiga filmer. :)
Att sitta med ett körschema bredvid sig när man skriver filmmanus gör man kanske i början i sin karriär, men sedan får man en känsla för hur man skriver film.
Däremot kan man vända sig till strukturböckerna om man har ett problem som måste lösas. Ofta känner man att en sak inte funkar och då kan man gå tillbaka och ändra.
Jag har skrivit mycket sketcher och det är gentligen ingen större skillnad på film och sketch. Det handlar mer om att berätta en historia.
Alla mina filmer har varit ganska enkla. Utom den här då som har en mer komplicerad struktur.
JAG TYCKTE ATT TILLBAKA TILL BROMMA PÅMINDE MYCKET OM SLICE OF LIFE-STRUKTUREN. DET VAR SOM EN DOKUSÅPA DÄR MAN FÅR SE OLIKA HÄNDELSER UR DE TRE KARAKTÄRERNAS LIV. KÄNNER DU TILL SLICE OF LIFE?
Ja, men jag brukar inte använda så mycket uttryck för att beskriva det jag gör. Men ja, det kan man absolut applicera på det här manuset.
Filmen är sprungen från en tv-serie som i sin tur är sprungen ur en parodi om dokumentären Student 92 - femton år senare om en klass på Lidingö femton år efter studenten. Jag och Martin tyckte det var kul för karaktärerna var så roliga. TV-serien Blomstertid, som Martin och jag skrev, var egentligen en pastisch på den typen av karaktärer.
ER FILM ÄR GJORD FÖR ATT EFTERLIKNA EN DOKUMENTÄR. VARFÖR VALDE NI DET GREPPET?
Greppet är i högsta grad medvetet. Filmen är som sagt en pastisch på dokumentärfilmen Student 92 - femton år senare.
The spinal tap som kom i mitten av 80-talet är den första framgångsrika filmen som låtsas vara en dokumentär. Den handlar om ett rockband, men allt är påhittat.
The Blair Witch Project bygger på samma idé, man förhöjer skräcken genom att låtsas att det hänt på riktigt.
Vi ville nå samma fenomen och förhöja känslan av äkthet. Men det här greppet är mer använt och mer lämpat för TV än på film.
TILLBAKA TILL BROMMA ÄR EN KOMEDI. ÄR DET SVÅRT ATT SKRIVA KOMEDI?
Skratt.
Absolut, allt är svårt. Det är svårt att göra film. När komedi inte funkar är det så tydligt, publiken blir missnöjda om de inte får skratta. När ett drama inte funkar kan filmen ändå puttra på.
HUR TROR DU ATT HUMORGENREN KOMMER ATT UTVECKLAS?
Jag vet inte.
TV överlag har blivit väldigt billigt - det läggs inte så mycket pengar på komedi längre. Det premieras inte och därför måste det gå fort att producera en komedi, vilket drabbar kvaliteten.
VAR DET SVÅRT ATT FÅ SÅLT MANUSET TILL FILMEN?
Ja, det var inte så lätt.
Just den här filmen här funkade urdåligt kommersiellt för det var en okommersiell produkt. En anledning är det är en otydlig och svår form att lägga på bio.
Det är svårt att få folk att gå på bio. Ska du ha en kioskvältare är det main stream som gäller.
Det var inte sannolikt att den här filmen skulle dra horder av besökare. Breda enkla komedier eller dramor med en bok i ryggen kan dra många tittare, det här är en annan typ av film. Det var därför den var svår att göra.
Mina andra filmer har varit breda romantiska komedier och det är enklare att göra en sådan film i main streem-fåran. Det här är inte en sådan film.
De som vinner pris på guld-bagge-galan är inte de filmer som folk tittar på. Massorna väljer mer lättilgängliga historier. Små udda existentialistiska dramor får inte folk att springa man ur huset.
DOKUSÅPOR HAR KOMMIT STORT DE SISTA ÅREN OCH DRAR MÄNGDER AV TV-TITTARE. VARFÖR SKULLE INTE EN DOKUSÅPA FUNGERA I STORFILMSMILJÖ?
Det räcker inte bara med en bra historia för att folk att gå på bio. De vill ha ett mervärde. De ska betala 120 kr och då vill de ha lite mer. De vill ha production value - något som är larger than life som fina bilder och fina miljöer.
Man ser sällan mörka miljöer som en tråkig förort i en kommersiell film. Film handlar mycket om eskapism för den stora massan och då vill man ha något mer. Tillbaka till Bromma är för vardagsnära och för tråkigt, man vill ha mer ögongodis.
Historien och manuset måste också vara bra och habilt, men ett litet kammarspel - oavsett hur bra det är - drar inte folk till bion.
JAG HÅLLER MED OM ATT DIN FILM GÅR ÅT DET EXISTENTIELLA HÅLLET. ALLA TRE HUVUDKARKATÄRER HAR UTVECKLATS NÄR FILMEN ÄR SLUT OCH VÅGAR STÅ UPP FÖR DET DE VILL OCH SINA FAMILJER.
Ja, så är det absolut.
HAR DU NÅGOT NYTT PÅ GÅNG?
Ja, men det är för tidigt att berätta något om det.
HAR ALLA DINA MANUS BLIVIT FILM?
Jag har något manus som inte blivit film, men de flesta har blivit det. Jag bestämmer mig för att det ska bli film och då blir det så.
Däremot har jag själv avbrutit när jag märkt att det inte hållit.
Bagrundsljud som tyder på att Peter Magnusson är ute och går.
ÄR DU PÅ VÄG NÅGONSTANS ELLER HAR DU TID ATT TA EN FRÅGA TILL?
Jag ska hämta dottern på dagis.
JAG MÅSTE OCKSÅ SNART IVÄG OCH HÄMTA MIN DOTTER. TACK FÖR ATT JAG FICK INTERVJUA DIG.
Och där lämnade jag Peter Magnusson till vardagslivet med barn och familj och framtida spännande manusprojekt. Förhoppningsvis får vi snart se honom igen i någon ny svensk film eller tv-serie.
Jag tycker i varje fall intervjun var jättespännande. Framför allt det Peter sa om att man måste ha känsla för det man skriver och att det kan bli trist om man följer en mall rakt av.
Du som följt min blogg och läst mina skrivartips tror kanske att du måste göra allt som jag tipsar om, men så är det inte. Vi är alla olika och det finns inga rätt eller fel, inte heller några måsten eller pekpinnar.
Mina tips ska ses som hjälpmedel, till exempel:
- Om du behöver en grundmall att utgå ifrån när du bygger upp din historia.
- Om du behöver hjälp med redigeringen.
- Om du har kört fast och inte kommer vidare.
- Om du vill få en större förståelse för hantverket.
- Om du vill sälja mycket böcker eller skriva film som ses av många biotittare är det, som Peter säger, main stream som gäller. Då är det bra att känna till reglerna för main stream.
I slutändan är det känslan som avgör vad du ska skriva eller inte.
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Birgitta Hallberg » Pias skrivtips: Hjärnforskningen visar hur du når fram till dina läsare: ”Tusen tack för detta inlägg! ”
-
Birgitta Hallberg » Podd: Karaktärer (Romanfigurer): ”Lärorikt! Underhållande! Intressant! ”
-
Birgitta Hallberg » Podd: Hur hanterar man kritik?: ”Tack för ett jättebra poddavsnitt! T. ex. Hopplöshetsfasen. Åh, vad jag känner ..”
-
Alfons viberg Bengtsson » Pias skrivtips: Hur skriver du andlöst spännande?: ”Harjaergvägen 46 23254 46 Åkarp ”
-
alfons viberg bengtsson » Pias skrivtips: Hur skriver du andlöst spännande?: ”Alfons200704@gmail.com”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
#skriv2016 litterärt undertext logik en oberoende kvinna skräcknoveller rutin förlagssytem lucy dillon liknelser sex buskap niklas engdahl kapitel buzz anna keiler story trumps structure the screen writer's workbook som eld lars wilderäng plot goal voice beskriva känn dina karaktärer fackböcker tempus udda julia london lögn tonalitet adjektivsjuka stockholm elementary flicka försvunnen spex rättigheter medveten författare brainstorming tajming gömd blake snyder relationsroman filmrecension midsommar uc harper collins högskoleprovet pär åhlström historieberättare camilla davidsson sommar skrivregler hemsida hierarkier skrivkurs igenkänningsfaktorn mathew l tocker refusering skrivarpodden inledning skröna instagram skriv en bestseller komik susanne ahlenius flickan med silverhåret manuspitch permakultur högtider filmrättigheter mina böcker show don't tell månpocket romantik extrovert socialt umgänge referera olga rönnberg populärlitteratur histrisk kärleksroman leona tärningen är kastad dikter bygg din egen word-mall bokformat tryck oraganiskt skrivande livet leker fatta eld håll rollen stella cameron scener enkelt miljöbeskrivning karaktärsdrag into the wood nattlöpare biintrig loppet word-mall bokens koncept lyckas ännu mer med din gestaltning bakgrund åsa böker syd field sagan om isfolket mariette linden perspektivbyte bokens intrig beskrivande sickla motsättningar tillbaka till henne vilken typ är du? ton hoi förlag michael gazzania libsyn forskning spökskrivare revy allvetande berättare alla bolag författarutbildning svåra ord love actually studie sören bondesson specifik påsk författarförbundet frdia arwen rosesund robert sapolsky kuleshov-effekten matthew l jocker förläggare skrivmingel pensionatet vid världens ände vår slut eldskytten victoria lynn schmidt så skapar du en bra tvist föreläsning expert johan arvidsson debutroman 100 första orden författarkväll justin timerlake dödlig åtrå sandemo pitch ansatsen james v smith jr direkt miljöbeskrivning olof röhlander lynda woodruff harry potter understanding show don't tell kriminalroman minnen av dig introvert städning gestaltande miljöbeskrivning catharina ingelman-sundberg språk lyckostunder god jul skriva prissättning books & dreams metaforer susanne collins marie-louise fritzén noveller snackis anders nyman högläsning pseudonymer piratförlaget delilah marvell kill your darlings bokens premiss adjektiv arv vad gick fel? anna bågstam ryltenius logiska fel hjärtan av jazz hjärtats dårskap sanning tone viberg förlag robin dunbar fokus debutera antologi synlig berättarröst intrig rabén & sjögren gimmick titanic theres wittgren sara lövenstam radio p1 objektivt perspektiv kreditupplysning catoblepas förlag neurologi lisa cron läsupplevelse tempväxling klimatriksdag jul fällor säljkurs richard dawkins kursportal manus kroppsspråk vinter mittpunkt anders blomström story structure architect tvist erotisk deckare hisspresentation ylva arvidsson öka drivet med rätt pacing marknadsföring chic lit stand up fifty shades of gray sveriges bästa skrivblogg fanta ansats writers little helper pocket kristina svensson måns zelmerlöw stilistiska särdrag janice hardy skrivarhandböcker litterära agenturer poesi mallar e-bok rollup hitta början organic writer whip media svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset förlagsavtal screen writing novellantologi boktugg lyckas med din gestaltning allvetande perspektiv bäraren divergent klimax djävulsverk den antagonistiska kraften strukturera din roman följebrev röst ylva lee lindell avatar längd roller yttre resa ungdomsbok skräck testläsare lind & co de rotlösa larry brooks lättläst deckare ewa åkerlind stand up comedy birgitta bergin ljudbok fängsla dina läsare akademiskt språk agenturer outliner känslor vuxenlitteratur john yorke lektörsutlåtande mega-bestseller bokens tema spänning idé parallellhandling releasefest twist ordberoende förlag vågspel margit sandemo allt hopp är ute harlequin författartävling 2015 harpercollins författartävling konfliktupptrappning hinder genre skrivarhandbok pacing catrine tollström korrekturgranskare harpercollins mariette lindstein skriva böcker dramaturgi eurovision song contest miljöer faktaböcker gestaltande barnbok konsten att flirta som en gudinna peter barlach skönlitterärt skrivpodd gestalta förlag början kata skrivhandbok kärlek the circle bokens handling pinch point erotik författare lean karaktärer tema romanstruktur covid-19 falskspel bestseller mål gestaltning harlequins författartävling harlequin författartävling historisk kärleksroman harlequin johannes vivers struktur historical romance romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips pia lerigon bokrecension bok kärleksroman skrivtips pias strukturmodell dubbelspel bokrelease döda poeters sällskap historisk roman corona vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 ann ljungberg roman fantasy vägen framåt the bestseller code bihandling handling lektör anslag perspektiv marcus olausson redaktör plot point jodie archer film recension berättarröst bästsäljare tempo bli utgiven simona ahrnstedt filmmanus bokmanus blogg harlequins författartävling 2015 konflikter facklitteratur hungerspelen tävling katametoden feel good takt 17-stegsmodell inre resa vanföreställning stil planerat skrivande författarröst elisabeth akteus rex långtidssjuk 4-aktsmodell svenska skrivpoddpriset veronica roth story engineering hjärnan skriv dialog skriva facklitteratur synopsis sekten på dimön topic miljöbeskrivningar eldbunden överenskommelser the bestseller experiment mathew l jockers finlitteratur antagonist strukturmodell valet öka drivet i din berättelse skrivblogg förväntningar berättare skiftande perspektiv målgrupp romantisk komedi osynlig berättarröst författarskap tillbakablick skrivprocess steven james mörkersdottir novell research agenter vardagligt språk stieg larsson nobelpriset i litteratur svenska skrivbloggpriset frida skybäck release huvudhandling dialog premiss ping pong-metoden intervju facebook skriva filmmanus character arc hunger games miljö eleine eksvärd refererande miljöbeskrivning försaka kontrakt med läsarna brenda novak jenny rogneby oanständiga berättelser youtube svenska akademien förbeställ indirekt miljöbeskrivning stökigt nybörjarmisstag dramatrugi författarplattform passiva meningar sexchock frans jeppsson wall anders hansen dagen f inramning katarina bivald skrivfest vändpunkt skrivglädje twitter lb förlag karin smirnoff ylva, johan och siri arvidsson ängelns coctail planteringar tillbaka till bromma kurs sara dalengren lix begränsat perspektiv filmtips save the cat! the twilight saga högskoleprovets orddel författarkurs syfte jenny dahlberg komedi coach så överlever du en refusering redigera bok stitcher spegelneuroner konkurs antagen den inre resan test grejen med verb pod nacka hybridförlag allvetande pia stockholms körförbund huvudperson nordland filmanalys game of thrones skatt förlagsekonomi word höstsol överraska dina läsare the definite guide to screen writing jan arnald personlighet adlibris skapa en mall frida arwen roslund in media res rytm danny alegi sättning fal bygg din egen mall sanna ivarsson tärningen är kastad begär distribution tryckt bok word-mallar lyrik litterära agenter susan wiggs författarkliniken bob dylan bokskåpets hemlighet hjärnforskning tara westover årstider permakultur! framtiden i din trädgård sveriges bästa skrivpodd filteruttryck gone girl covid sociala media forum förlag förstärka livet motorcyklar och andra omöjliga projekt elisabeth hoyt upplösning webbkurs romangestalter pr vi for upp till mor ekosystem öppningsscen berättelser niklas modig ramhandling klarar du de svåra orden skrivarkurs eva ludvigsen flesch-kincaid klimatet erotisk roman save the cat twlightsagan itunes theory if mind vingar av rök koncept på denne grund godmorgon världen sanning med modifikation national treasure bones skrivartips storytel k.m. weiland dagny carlsson dave eggers george rr martin vinst traditionellt förlag style den normala världen ljudboksgalan i havet finns så många fiskar korrekturfel bonnier carlsen bonnier förlag flickvänskontraktet hype lust & löften ll-förlaget ämne arne dahl faktabok kostnader bokus dokument annika estassy trigger mitt i titel skriv2016 anna jansson kuliss böcker kontrakt med läsaren raeanne thayne malva b. innehåll petra mede litet förlag franskt band the writers little helper aristoteles bibliografi the charm school sarah dawn finer din hjärna allt jag fått lära mig den viktiga ansatsen ett oemotståndligt förslag gestaltningsbibeln berättad prosa the girl on the train lennart guldbrandsen hur en bok bör skrivas 100 ord höst siri arvidsson scandalous desires detta är lean slutscen vilseledning peter magnusson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen sofia fritzson läsbarhetsindex kretslopp actionscener magkänsla pablo roberto steven pinker sofia ymén fånga läsaren miljön humor anna bågestam ryltenius henrik fürst redigering podcaster vi och dem helen ekeroth den inre positiva resan blir det någonsin för sent? tvister dunbars tal mia bergenheim bokbeat det allvetande perspektivet organiskt skrivande lucia tankevurpa analys sagan om is och eld skatteregler egenutgivning head hopping att skriva under hot författarträff skriv klart symbolik manustävling tema, idé, koncept, premiss och intrig mall på denna grund ljusets väktare drivkrafter konsten att vara caroline roald dahl omslag skriv enkelt vuxenroman gröna fingrar sökes leona mitt i nacka revolt akter
Kram Pia