Vem vinner Eurovision Song Contest 2016?
Igår var jag och såg Eurovision Song Contest live i Globen. En sådan häftig upplevelse och något jag velat göra sedan jag var liten. Här kommer min tipplista inför kvällens final.
Ska vi tolka hurraropen i Globen så ser vinnarlistan ut såhär:
1) Sverige
2) Australien
3) Bulgarien
4) Spanien
5) Frankrike
6) Österrike
7) Ryssland
Bottenlistan är:
Serbien
Polen
Nu tror ju inte jag att vi kan gå för mycket på Globenpublikens hurrarop. Vi var ju rätt många svenskar där så att Sverige fick högst hurrarop är inget konstigt.
Själv tyckte jag att Frans uppträdande var lamt och bland det svagaste i hela startfältet. Hade publiken lyst med ficklampor hade stämningen blivit rätt. Nu stod de upp och tjöt och klappade i händerna till Frans låt och det blev en väldigt konstigt soppa. Jag har aldrig gillat Frans uppträdande och förstod inte att han vann den svenska uttagningen. Däremot gillar jag att lyssna på låten på radio. Så frågan är - är min magkänsla om Frans låt rätt eller fel? Är hans framträdande ett av de svagaste i startfältet? Eller ska man gå på hurraropen i Globen. Även tyskarna som satt bredvid oss stod och tjöt när Frans gick upp på scenen. Men de tjöt å andra sidan till rätt många låtar.
Min gissning är i varje fall att vinsten kommer stå mellan Australien och Bulgarien ikväll. Australien var den asiatiska flickan som sjöng en mäktig ballad. Själv älskar jag ballader så det är min vinnare ikväll. Bulgarien hade en tjej med reflexer på benen. Det enda jag kan säga om låten är att den har drag och alla stod upp och dansade.
Ryssland är en förhandsfavorit och jag har själv påstått (efter att jag hört 4 låtar) att jag tror att den kan vinna. Det var innan jag hörde resten av startfältet. Ryssland kan dock fortfarande bli farliga. Det är alltid många som röstar på Ryssland oavsett kvalitet på bidraget. Kom ihåg att gummorna nästan vann för några år sedan. Det som fick publiken att jubla var dock inte musiken utan den coola klätterväggen. I övrigt var publiken inte alls lika entusiastisk inför Rysslands bidrag som många andra. Jag tror dock att Ryssland kvalar in i top 5.
Spanien och Frankrike fick många hurrarop. Frankrike har en stark refräng youuuuuu som sätter sig i huvudet. Spanien har en discodänga som fick en stor del av publiken att dansa. Icke eruovision-fans, det vill säga dem som inte köper biljett till Globen för att se eurovision live, har kanske inte sett de här bidragen förut. Frågan är om de blir lika tossiga i låtarna som de som nu var i Globen. Det återstår att se. Vinner tror jag inte att de gör, men de blir farliga motståndare till topplaceringarna.
Och så har vi Österrikes låt. Den glada, porlande sommarbäcken som gör lyssnarna på gott humör. Den gick definitivt inte hem hos min make. Men topp 10 kommer den definitivt.
Så har vi några hittills icke nämnda bidrag som ändå bör nämnas:
Belgiens glada tjej med lockigt hår - vad hände med henne? Hon startade först och låten fick ett varmt, men inte jublande mottagande av publiken. Tyvärr försvinner hon i den stora massan av låtar.
Nederländernas härliga och mysiga låt om att vi ska sluta stressa blir man oerhört glad av. Men likaså den försvinner i den stora massan av låtar. Poäng kommer den få, det är jag övertygad om, men det räcker inte till vinst. Topp 10 däremot.
Ungerns låt, killen med den raspiga rösten, är en av mina personliga favoriter. Motagandet var varmt men inte euforiskt. Samma sak där, den försvinner lite i den stora massan.
Israels låt, killen med den stora rösten, hurrades fram av publiken men det går inte att jämföra med hurrarösterna för de låtar jag skrev om inledningsvis.
Ukraina. Kvällen bästa pipa. Snacka att den tjejen kan sjunga. Låtern är stark, har ett budskap och är suggestiv.
Lettland har en rätt stark låt. Den är cool och det tyckte publiken också.
Malta är det många som tror på, men när hon kommer in i slutet med sin ballad så tänker man: "Ja, det här är ju rätt bra." Men sedan är det inte så mycket mer. Publiken var rätt mätta på bra låtar vid det laget och ballader har vi ju haft mängder av i startfältet.
AUSTRALIENS LÅT VINNER IKVÄLL!

Australiens bidrag i Eurovision Song Contest 2016
Min vinnarlista ser dock ut som följande:
1. Australien
2. Bulgarien
3. Spanien
4. Ryssland
5. Ukraina
6. Österrike
7. Frankrike
8. Sverige (Jag är högst osäker på Sveriges placering, själv vill jag placera Frans betydligt längre bak i vinnarfältet, snarare på plats 20 än bland topp 10. Nu försöker jag avgöra hur juryn och publiken har röstat. Eftersom jag haft fel förut gällande Frans så inser jag att mina personliga preferenser troligen inte gäller.)
9. Israel
10. Nederländerna
11. Ungern
12. Lettland
13. Malta
14. Italien
Sist blir nog Serbien. Det var då alla gick och köpte sig en öl.
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Birgitta Hallberg » Pias skrivtips: Hjärnforskningen visar hur du når fram till dina läsare: ”Tusen tack för detta inlägg! ”
-
Birgitta Hallberg » Podd: Karaktärer (Romanfigurer): ”Lärorikt! Underhållande! Intressant! ”
-
Birgitta Hallberg » Podd: Hur hanterar man kritik?: ”Tack för ett jättebra poddavsnitt! T. ex. Hopplöshetsfasen. Åh, vad jag känner ..”
-
Alfons viberg Bengtsson » Pias skrivtips: Hur skriver du andlöst spännande?: ”Harjaergvägen 46 23254 46 Åkarp ”
-
alfons viberg bengtsson » Pias skrivtips: Hur skriver du andlöst spännande?: ”Alfons200704@gmail.com”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
gröna fingrar sökes vuxenroman skriv enkelt omslag #skriv2016 litterärt undertext logik en oberoende kvinna kapitel buzz anna keiler story trumps structure liknelser sex buskap niklas engdahl plot goal voice beskriva känn dina karaktärer fackböcker the screen writer's workbook som eld lars wilderäng det allvetande perspektivet bokbeat mia bergenheim dunbars tal analys tankevurpa lucia organiskt skrivande rättigheter medveten författare tvister blir det någonsin för sent? miljön fånga läsaren sofia ymén steven pinker brainstorming tajming gömd blake snyder relationsroman filmrecension sommar skrivregler hemsida hierarkier skrivkurs pablo roberto magkänsla actionscener siri arvidsson höst 100 ord hur en bok bör skrivas lennart guldbrandsen slutscen detta är lean scandalous desires permakultur högtider filmrättigheter mina böcker komik susanne ahlenius flickan med silverhåret manuspitch aristoteles the writers little helper franskt band litet förlag petra mede the charm school bibliografi dikter bygg din egen word-mall bokformat tryck oraganiskt skrivande innehåll malva b. raeanne thayne scener enkelt miljöbeskrivning karaktärsdrag into the wood livet leker fatta eld håll rollen stella cameron hype flickvänskontraktet bonnier förlag bonnier carlsen nattlöpare biintrig loppet mariette linden perspektivbyte bokens intrig beskrivande sickla åsa böker syd field sagan om isfolket k.m. weiland storytel skrivartips bones dave eggers dagny carlsson allvetande berättare alla bolag författarutbildning svåra ord national treasure sanning med modifikation godmorgon världen på denne grund påsk författarförbundet frdia arwen rosesund robert sapolsky kuleshov-effekten love actually studie sören bondesson specifik vår slut eldskytten victoria lynn schmidt så skapar du en bra tvist matthew l jocker förläggare skrivmingel pensionatet vid världens ände förstärka forum förlag sociala media covid upplösning elisabeth hoyt livet motorcyklar och andra omöjliga projekt ansatsen james v smith jr direkt miljöbeskrivning olof röhlander lynda woodruff dödlig åtrå sandemo pitch introvert städning gestaltande miljöbeskrivning catharina ingelman-sundberg harry potter understanding show don't tell kriminalroman minnen av dig god jul skriva prissättning books & dreams språk lyckostunder skapa en mall adlibris personlighet danny alegi rytm in media res frida arwen roslund word förlagsekonomi skatt game of thrones pseudonymer piratförlaget delilah marvell sanning tone viberg förlag robin dunbar filmanalys nordland huvudperson stockholms körförbund pia synlig berättarröst intrig rabén & sjögren pod grejen med verb test objektivt perspektiv kreditupplysning catoblepas förlag neurologi gimmick titanic theres wittgren sara lövenstam radio p1 klimatriksdag jul fällor säljkurs richard dawkins kursportal lisa cron läsupplevelse tempväxling ylva, johan och siri arvidsson karin smirnoff lb förlag twitter skrivglädje manus kroppsspråk inramning dagen f anders hansen frans jeppsson wall erotisk deckare hisspresentation dramatrugi nybörjarmisstag stökigt indirekt miljöbeskrivning förbeställ stand up fifty shades of gray sveriges bästa skrivblogg fanta kontrakt med läsarna försaka refererande miljöbeskrivning eleine eksvärd stilistiska särdrag janice hardy skrivarhandböcker litterära agenturer miljö hitta början character arc svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset förlagsavtal boktugg lyckas med din gestaltning facebook intervju allvetande perspektiv bäraren release djävulsverk svenska skrivbloggpriset nobelpriset i litteratur stieg larsson vardagligt språk agenter research längd avatar roller yttre resa tillbakablick författarskap romantisk komedi målgrupp skiftande perspektiv berättare larry brooks förväntningar skrivblogg strukturmodell stand up comedy birgitta bergin fängsla dina läsare outliner akademiskt språk agenturer miljöbeskrivningar överenskommelser eldbunden mega-bestseller lektörsutlåtande skriva facklitteratur skriv dialog idé parallellhandling releasefest 4-aktsmodell långtidssjuk svenska skrivpoddpriset margit sandemo författarröst planerat skrivande harpercollins författartävling konfliktupptrappning hinder genre skrivarhandbok pacing katametoden tävling harpercollins hungerspelen skriva böcker dramaturgi eurovision song contest blogg faktaböcker filmmanus simona ahrnstedt konsten att flirta som en gudinna peter barlach skönlitterärt skrivpodd recension förlag plot point kata skrivhandbok kärlek anslag bokens handling pinch point erotik författare lean karaktärer tema romanstruktur covid-19 falskspel bestseller mål gestaltning harlequins författartävling harlequin författartävling historisk kärleksroman harlequin johannes vivers struktur historical romance romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips pia lerigon bokrecension bok kärleksroman skrivtips pias strukturmodell dubbelspel bokrelease döda poeters sällskap historisk roman corona vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 ann ljungberg roman fantasy vägen framåt the bestseller code bihandling handling lektör the circle perspektiv marcus olausson redaktör jodie archer början film gestalta berättarröst bästsäljare tempo barnbok bli utgiven gestaltande bokmanus miljöer harlequins författartävling 2015 konflikter facklitteratur mariette lindstein korrekturgranskare catrine tollström feel good takt 17-stegsmodell inre resa vanföreställning stil allt hopp är ute harlequin författartävling 2015 elisabeth akteus rex ordberoende förlag twist vågspel veronica roth story engineering hjärnan spänning synopsis bokens tema topic sekten på dimön känslor john yorke vuxenlitteratur mathew l jockers finlitteratur the bestseller experiment antagonist valet ljudbok ewa åkerlind deckare öka drivet i din berättelse lättläst de rotlösa testläsare lind & co skräck ungdomsbok osynlig berättarröst skrivprocess mörkersdottir steven james ylva lee lindell novell följebrev röst den antagonistiska kraften strukturera din roman klimax divergent frida skybäck huvudhandling novellantologi screen writing dialog premiss ping pong-metoden skriva filmmanus hunger games whip media organic writer brenda novak jenny rogneby oanständiga berättelser youtube svenska akademien rollup e-bok mallar poesi författarplattform passiva meningar sexchock måns zelmerlöw kristina svensson pocket writers little helper ansats katarina bivald skrivfest vändpunkt chic lit marknadsföring öka drivet med rätt pacing ylva arvidsson ängelns coctail tvist story structure architect anders blomström mittpunkt vinter filmtips save the cat! the twilight saga planteringar tillbaka till bromma kurs sara dalengren lix begränsat perspektiv komedi coach så överlever du en refusering redigera bok stitcher högskoleprovets orddel författarkurs syfte jenny dahlberg antologi debutera fokus spegelneuroner konkurs antagen den inre resan hjärtats dårskap hjärtan av jazz logiska fel anna bågstam ryltenius vad gick fel? nacka hybridförlag allvetande höstsol överraska dina läsare the definite guide to screen writing jan arnald arv adjektiv bokens premiss kill your darlings marie-louise fritzén susanne collins metaforer högläsning anders nyman snackis noveller tärningen är kastad begär sättning fal bygg din egen mall sanna ivarsson litterära agenter susan wiggs författarkliniken bob dylan distribution tryckt bok word-mallar lyrik sveriges bästa skrivpodd filteruttryck gone girl bokskåpets hemlighet hjärnforskning tara westover årstider permakultur! framtiden i din trädgård expert föreläsning justin timerlake författarkväll 100 första orden debutroman johan arvidsson öppningsscen berättelser niklas modig ramhandling webbkurs romangestalter pr vi for upp till mor ekosystem erotisk roman save the cat twlightsagan itunes klarar du de svåra orden skrivarkurs eva ludvigsen flesch-kincaid klimatet revy spökskrivare forskning libsyn theory if mind vingar av rök koncept vilken typ är du? tillbaka till henne motsättningar michael gazzania hoi förlag ton ljudboksgalan i havet finns så många fiskar korrekturfel george rr martin vinst traditionellt förlag style den normala världen lust & löften ll-förlaget ämne arne dahl bakgrund lyckas ännu mer med din gestaltning bokens koncept word-mall trigger mitt i titel skriv2016 faktabok kostnader bokus dokument annika estassy leona tärningen är kastad histrisk kärleksroman populärlitteratur anna jansson kuliss böcker kontrakt med läsaren romantik månpocket show don't tell olga rönnberg referera socialt umgänge extrovert ett oemotståndligt förslag gestaltningsbibeln berättad prosa the girl on the train sarah dawn finer din hjärna allt jag fått lära mig den viktiga ansatsen skrivarpodden refusering mathew l tocker igenkänningsfaktorn skriv en bestseller instagram skröna inledning camilla davidsson historieberättare pär åhlström vilseledning peter magnusson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen sofia fritzson läsbarhetsindex kretslopp humor anna bågestam ryltenius henrik fürst redigering podcaster högskoleprovet harper collins uc midsommar spex flicka försvunnen vi och dem helen ekeroth den inre positiva resan julia london udda tempus elementary stockholm adjektivsjuka tonalitet lögn författarträff skriv klart symbolik sagan om is och eld skatteregler egenutgivning head hopping att skriva under hot ljusets väktare drivkrafter konsten att vara caroline roald dahl manustävling tema, idé, koncept, premiss och intrig mall på denna grund leona mitt i nacka revolt akter lucy dillon förlagssytem rutin skräcknoveller