Pias skrivtips: Så skapar du en bra tWist
Filmen Blåsningen är fortfarande en av de bästa filmer jag någonsin sett. Och skälet är att twisten på slutet överraskade mig totalt. Jag är än idag fruktansvärt imponerad av hur skickligt manusförfattare, regissör och skådespelare lurade mig till att tro att vändpunkten skulle vara något helt annat. Och samtidigt - när slutet var ett faktum - så kändes det så oerhört rätt. Tankar som for genom mitt huvud var:
Wow!
Naturligtvis!
Hur kunde jag missa det?
Om DET är vad du vill att dina läsare ska känna när de lagt ifrån sig din bok ska du läsa det här blogginlägget. För idag pratar jag om twister och hur du gör för att lyckas skapa en överraskande vändpunkt.
Vad kännetecknar en bra twist?
Enligt Steven James som skrivit boken Story trumps structure är en bra twist en vändpunkt som:
- är trovärdig
- är oväntad
- eskalerar handlingen
- skapar mening
En bra twist överraskar samtidigt som vändpunkten - sett i backspegeln - känns som den enda logiska utvägen. Det är en knorr fri från gimmicks, som både chockar och behagar.
En bra twist driver handlingen framåt, samtidigt som den reder ut härvor och skapar nya trådar på en och samma gång. En bra twist skapar större mening till berättelsen.
Detta påstår alltså Steven James och jag kan inte annat än hålla med. Men att lyckas med sådana vändpunkter är inte det lättaste. Så frågan är hur man gör.
Tips 1: No way eller utgå från reaktionen
- No way!
- Huh. Nice!
- Oh, yeah!
Om du vill att dina läsare ska tänka "No way!" så måste du göra dem säkra.
Du måste få dem att tro att det bara finns en enda möjlig utväg. Ju bättre du är på att lura i dem att det bara finns en väg ut, desto större kommer de gapa när du avslöjar att saker och ting inte alls är vad de förväntades vara.
Om du vill att dina läsare ska tänka "Huh. Nice!" så måste du göra dem osäkra.
Dina läsare ska tänka: Jag har ingen aning om vart det här är på väg. När du vill ha den här reaktionen så måste du skapa en osäker och obalanserad värld. Dina läsare ska inte bara misstänka en person utan en hel hög med personer. Först när twisten avslöjas så ska läsarna inse att allting pekat mot denna lösning hela tiden.
Om du vill att dina läsare ska tänka "Oh, yeah!" så måste du anspela på intelligensen i hur din hjälte löser problemet.
Din hjälte måste komma ur ett till synes helt omöjligt problem. Ett knep är att ge din hjälte en förmåga, kunskap eller attiralj som du planterat långt tidigare i berättelsen och som läsarna inte tänker på förrän det används.
Tips 2: Planteringar eller den mystiska livbojen
Om läsarna blir missnöjda med din twist så måste du göra den mer trovärdig, skriver Steven James. Alltför många berättelser har vändpunkter där läsarna undrar:
Var katten kom det ifrån?
När en läsare känner så betyder det att du som författare har fuskat. Och fusk är aldrig bra.
Säg att din hjälte håller på att drunkna. Han är mitt ute på ett öppet hav, långt ifrån land. Båten har åkt ifrån honom och han orkar snart inte simma längre.
Då kommer en livboj nedsinglandes från ingenstans och hjälten överlever.
Det är fusk!
Likaså om båten håller på att slås sönder mot klipporna och allt är jättedramatiskt. Precis då mojnar stormen och alla klarar sig.
Eller om hjälten plötsligt kan karate. Eller polisen väldigt lägligt dyker upp i exakt rätt ögonblick. Eller det kör förbi en buss precis när den onda antagonisten tar ett steg ut på gatan så att hen blir överkörd och dör.
Så fort något känns som out of the blue, ren och skär tur, plötsligt eller löjligt lägligt så är det fusk.
En sådan vändpunkt är ingen bra twist. Dina läsare känner sig lurade. Det spelar ingen roll om du har en bra förklaring - som att kustbevakningen råkade köra förbi i exakt rätt ögonblick, eller att en storm visst kan mojna när som helst - dina läsare kommer likväl känna sig lurade på konfekten.
Lösningen på problemet är enkel: Du måste ha planterat livbojen, karaten, samtalet till polisen eller bussen i en tidigare scen. Ska stormen mojna måste någon vid något tillfälle ha förklarat nyckfullheten hos stormar.
Till exempel kan det ha varit ett partaj på en lustjakt tidigare i boken och någon kastar livbojen i sjön. Eller så finns det en bihandling med en kille som jobbar på kustbevakningen och som tidigare samma dag får ett anrop som gör att han måste åka exakt samma rutt som din hjälte. Kanske du har en scen där din hjälte gör av med sin ilska genom att öva karatesparkar mot en sandsäck. Eller så hänger det fullt av medaljer från karatetävlingar i din hjältes pojkrum, vilket den tilltänkta flickvännen vid ett väl valt tillfälle kommenterat med ett fniss. Ska bussen köra förbi i just rätt ögonblick måste du haft med bussen i någon tidigare scen så att läsarna tycker att det är logiskt att det kör bussar på just den vägen. Och naturligtvis måste du ha visat att någon ringer till polisen.
En bra twist är nämligen sådan att läsarna inser att allting fram tills nu i berättelsen har lett fram till detta slut. Det måste finnas en logik, en orsak och verkan mellan allt som sker. Med facit i hand ska vändpunkten kännas oundviklig - det hade inte kunnat gå på något annat sätt.
Ska du ha en livboj måste den alltså ha planterats in tidigare i boken. Annars är det fusk.
Tips 3: Vilseledning eller hur du döljer en hel elefant
Men samtidigt måste twisten överraska. Det får ju inte vara en vändpunkt med ett slut som varenda läsare förväntar sig. Det blir ju, per definition, ingen twist. Bara trist :)
Om läsarna blir besvikna över din twist måste du göra den mer oförutsägbar.
Och det kan ju kännas lite bakvänt när jag precis sagt att du måste plantera livbojen redan innan den används. Den smarta läsaren inser ju att livbojen kommer att användas förr eller senare.
Ett knep, som jag tagit från Steven James bok Story trumps structure, är att begrava ledtrådarna i diskussioner eller handling som rör någonting annat. Du kan även begrava dem i känslor eller i action så att läsarnas uppmärksamhet är riktade åt något helt annat håll.
Lennart Guldbrandsen har en del bra tips om vilseledning i sin bok Manusförfattarens guide som du kan använda dig av när du skapar bra twister. Till exempel kan du nämna bojen i fel sammanhang eller på fel sätt. Du kan även presentera något annat viktigt samtidigt som bojen slinker förbi. Du kan få läsarna att hålla ögonen på någonting annat, till exempel vad som har hänt, eller vad de förväntar sig kommer att hända. Det finns många sätt att vilseleda sina läsare.
Eller, om jag citerar Lennart: "På det sättet kan man gömma hela ... elefanter, faktiskt."
Just ens egna slutsatser är något som en bra författare ofta använder emot en, skriver Lennart Guldbrandsen. Och det leder mig vidare till något jag läste i John Yorkes bok Into the Woods ...
Tips 4: Kuleshov-effekten eller branden i radhuset
Den ryska regissören Lev Kuleshow insåg, någon gång i filmens barndom, att människor har ett behov av att sätta saker och ting i ordning. Om en publik får se en osammanhängande bildsekvens försöker de automatiskt placera bilderna i en meningsfull ordning.
Detta kan du använda dig av för att skapa bra twister.
Allting handlar nämligen om orsak och verkan. Läsare har en inbyggd drivkraft att sätta allting i en logisk följd. Läs följande två meningar.
- I morse brann det i ett radhus.
- En mamma och hennes två barn ligger på sjukhus.
Trots att meningarna inte har någon koppling till varandra lägger vi läsare automatiskt ihop dem så att vi tolkar det som att det var kvinnans radhus som brann och att kvinnan och hennes barn ligger på sjukhus på grund av brandskador.
Det är så vår hjärna fungerar.
Genom att leka med läsarnas inbyggda drivkraft att sätta allt i ordning kan du skapa bra twister. Använd dig av orsak och verkan för att få läsarna att förvänta sig att en sak är på ett visst sätt, när det i själva verket är något helt annat.
Tänk dig att du läser en bok med dessa två händelser. Du är övertygad om att kvinnan och de två barnen på sjukhuset har råkat ut för en brand. Det är så uppenbart att du inte ens reflekterar över det. Så visar det sig att kvinnan på sjukhuset inte har någonting alls med branden att göra - vips har berättelsen en överraskande vändpunkt.
Använd dig av läsarnas förväntningar och sätt dem på skam. Gör som komikern Sarah Silverman:
Jag vill göra abort, men jag har så svårt att bli gravid.
Exemplet har jag hämtat från John Yorkes bok Into the woods.
Tips 5: Multipla universum eller ju större twist ...
För varje twist måste du skapa en parallell berättelse till den du berättar på ytan, skriver Steven James i sin bok Story Trumps Structure.
Om du vill ha med en twist måste du vara säker på att åtminstone två personer kan vara ansvariga för brottet. Om du vill ha en dubbeltwist, måste det finnas minst tre personer som kan vara ansvariga och så vidare.
Ju större twist du vill skapa, desto mer människor måste du ha med och desto fler ledtrådar måste du plantera.
Identifiera de ledtrådar du använt för att bevisa logiken och trovärdigheten för en värld och använd dem för att bevisa att den andra (eller tredje, eller fjärde) världen är ännu mer trovärdig - men endast efter att du avslöjat twisten, skriver Steven James.
Tips 6: Brainstormning eller att eliminera det uppenbara
Steven James tips för att eliminera det uppenbara är lika logiskt som irriterande:
- Tänk ut varje möjlig lösning.
- Förkasta dem allihop.
- Tänk ut några fler.
- Förkasta dem också.
- Fundera nu på vilka idéer som kommer till dig av sig självt.
Först då kan du hitta en lösning som är så unik att inte ens en miljon läsare kan klura ut twisten i förväg. Och samtidigt ska den vara så logisk och så bra att varenda en av dem tänker:
Ja! Det där är fullständigt logiskt. Varför klurade jag inte ut det?
Ju mer omöjligt det verkar för hjälten, desto mer trovärdig och logisk måste lösningen vara, skriver Steven James. Ingen läsare ska ifrågasätta svaret, alla ska nicka och le när det sker.
Kanske inte helt lätt, men vem har sagt att mästerverk är enkla att skapa?
I vilket fall som helst så gäller det att göra en ordentlig brainstorming och fundera ut alla möjliga lösningar. Och några till. Och så ytterligare några till.
Tips 7: Undvik gimmicks eller har du hört den förut?
Du får aldrig håna eller lura dina läsare genom att skapa twister som känns konstgjorda, tillrättalagda eller tagna ur luften.
Ett exempel på en twist du ska undvika är att låta din karaktär vakna och inse att allt är en dröm. Steven James skriver att en dröm inte ens är att räkna som en twist, det är så uttjatat att det blivit en cliché.
En annan vanlig cliché, enligt Steven James, är att skriva scenen från offrets synvinkel. Han menar att det är så uttjatat att man redan på förhand fattar att offret kommer att dö.
Kanske är det därför jag själv gäspar högt varje gång jag försöker läsa en deckare och det börjar med att en stackars tjej (eller kille med för den delen) blir jagad genom en mörk park.
Har du hört den förut?
I så fall duger det inte till en bra twist.
Tips 8: Olika typer av twister
Om du fortfarande tycker att det är svårt att skapa en bra tvist så har Steven James en lista på fem olika typer av tvister. Utgå från listan och se om du kan hitta en vändpunkt som funkar för just din bok:
- Identitet: Din hjälte (eller läsaren eller båda) inser att hen inte var den hen trodde sig vara. Det är hen som är galen, en robot, en zombie, en varulv, ett spöke, en karaktär i någon annans roman och så vidare.
- Medvetenhet: Världen är inte det din hjälte trodde att den var. Hen befinner sig inte på jorden, hen är inte i himlen utan i helvetet och så vidare.
- Komplexitet: Hjälten vet något om de onda som läsarna inte känner till. Nyfikenhet om hur det hela ska sluta driver läsarna att vända blad.
- Fara: Den verkliga faran är inte vad läsarna tror att det är. Jägaren är egentligen den jagade, agentens partner är egentligen en dubbelagent, hjältens dotter är egentligen en terrorist och så vidare.
- Smarthet: Den onda har hela tiden legat ett steg före hjälten och har gillrat en fälla som hjälten (eller läsarna eller båda) inte har upptäckt. Kom ihåg att hjälten måste lösa gåtan innan läsarna, annars tycker läsarna att de är smartare än hjälten (och författaren).
Hoppas nu att du fått lite tankar om hur du skapar en bra twist som du kan använda som en överraskande vändpunkt i ditt eget manus.
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Åke Sandahl » Pias skrivtips: Karaktärer som stannar i läsarnas sinnen: ”Tack, det här var just det jag behövde för att göra mina karaktärer tydligare!”
-
Turid Heiberg » Pias skrivtips: Hur skriver du andlöst spännande?: ”Spennende og inspirerende - må bare komme i gang med skrivingen,..”
-
lars ahlin » Pias skrivtips: Bygg din egen Word-mall: ”Tacksam med hjölp att ta bort skrivskyddet i Word. Har försökt utan att lyckas. ..”
-
shemal Samuelson » Pias skrivtips: Det perfekta följebrevet: ”Mycket bra info och råd om hur ett bra följebrev kan skrivas. Tusen tack.”
-
Aki » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Jättebra sida, förutom det jag kommenterade, glömde jag ju också att skriva, Tac”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
leona gröna fingrar sökes vuxenroman skriv enkelt omslag #skriv2016 litterärt undertext logik ljusets väktare på denna grund mall tema, idé, koncept, premiss och intrig manustävling roald dahl konsten att vara caroline drivkrafter lars wilderäng plot goal voice beskriva känn dina karaktärer fackböcker the screen writer's workbook som eld julia london lögn tonalitet adjektivsjuka stockholm elementary tempus udda spex rättigheter medveten författare tvister anna bågestam ryltenius humor miljön fånga läsaren sofia ymén steven pinker brainstorming tajming gömd blake snyder actionscener kretslopp läsbarhetsindex sofia fritzson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen peter magnusson vilseledning pär åhlström skrivarpodden inledning skröna instagram skriv en bestseller igenkänningsfaktorn mathew l tocker refusering gestaltningsbibeln ett oemotståndligt förslag den viktiga ansatsen allt jag fått lära mig din hjärna sarah dawn finer the girl on the train berättad prosa månpocket romantik extrovert socialt umgänge referera olga rönnberg show don't tell leona tärningen är kastad dikter bygg din egen word-mall bokformat tryck oraganiskt skrivande innehåll malva b. stella cameron scener enkelt miljöbeskrivning karaktärsdrag into the wood livet leker fatta eld håll rollen lust & löften hype flickvänskontraktet bonnier förlag bonnier carlsen nattlöpare biintrig sagan om isfolket mariette linden perspektivbyte bokens intrig beskrivande sickla åsa böker syd field dagny carlsson k.m. weiland storytel skrivartips bones dave eggers spökskrivare revy allvetande berättare alla bolag författarutbildning svåra ord national treasure sanning med modifikation erotisk roman klimatet flesch-kincaid eva ludvigsen skrivarkurs klarar du de svåra orden itunes twlightsagan save the cat skrivmingel pensionatet vid världens ände vår slut eldskytten victoria lynn schmidt så skapar du en bra tvist matthew l jocker förläggare livet motorcyklar och andra omöjliga projekt förstärka forum förlag sociala media covid upplösning elisabeth hoyt pitch ansatsen james v smith jr direkt miljöbeskrivning olof röhlander lynda woodruff dödlig åtrå sandemo litterära agenter lyrik word-mallar tryckt bok distribution bob dylan författarkliniken susan wiggs lyckostunder god jul skriva prissättning books & dreams språk marie-louise fritzén noveller snackis anders nyman högläsning metaforer susanne collins delilah marvell kill your darlings bokens premiss adjektiv arv jan arnald the definite guide to screen writing stockholms körförbund pia allvetande hybridförlag nacka vad gick fel? anna bågstam ryltenius logiska fel hjärtan av jazz test den inre resan antagen konkurs spegelneuroner fokus coach komedi jenny dahlberg syfte författarkurs högskoleprovets orddel stitcher redigera bok så överlever du en refusering tempväxling klimatriksdag jul fällor säljkurs richard dawkins kursportal lisa cron läsupplevelse ängelns coctail ylva, johan och siri arvidsson karin smirnoff lb förlag twitter skrivglädje manus katarina bivald inramning dagen f anders hansen frans jeppsson wall erotisk deckare sveriges bästa skrivblogg fanta ansats writers little helper pocket kristina svensson måns zelmerlöw sexchock passiva meningar litterära agenturer poesi mallar e-bok rollup svenska akademien youtube oanständiga berättelser hitta början organic writer character arc svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset skriva filmmanus novellantologi boktugg lyckas med din gestaltning facebook allvetande perspektiv huvudhandling divergent svenska skrivbloggpriset klimax nobelpriset i litteratur stieg larsson röst följebrev novell mörkersdottir steven james yttre resa skrivprocess skräck tillbakablick romantisk komedi målgrupp skiftande perspektiv berättare larry brooks ewa åkerlind förväntningar valet strukturmodell stand up comedy fängsla dina läsare the bestseller experiment finlitteratur mathew l jockers miljöbeskrivningar överenskommelser eldbunden mega-bestseller lektörsutlåtande bokens tema skriv dialog idé releasefest parallellhandling svenska skrivpoddpriset 4-aktsmodell långtidssjuk elisabeth akteus rex författarröst planerat skrivande harpercollins författartävling vanföreställning hinder genre skrivarhandbok pacing catrine tollström tävling harpercollins hungerspelen skriva böcker dramaturgi eurovision song contest blogg faktaböcker filmmanus simona ahrnstedt konsten att flirta som en gudinna peter barlach skönlitterärt skrivpodd recension förlag plot point kata skrivhandbok marcus olausson anslag bokens handling pinch point erotik författare lean karaktärer tema romanstruktur covid-19 falskspel bestseller mål gestaltning harlequins författartävling harlequin författartävling historisk kärleksroman harlequin johannes vivers struktur historical romance romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips pia lerigon bokrecension bok kärleksroman skrivtips pias strukturmodell dubbelspel bokrelease döda poeters sällskap historisk roman corona vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 ann ljungberg roman fantasy vägen framåt the bestseller code bihandling handling lektör the circle perspektiv kärlek redaktör jodie archer början film gestalta berättarröst bästsäljare tempo barnbok bli utgiven gestaltande bokmanus miljöer harlequins författartävling 2015 konflikter facklitteratur mariette lindstein korrekturgranskare katametoden feel good takt 17-stegsmodell inre resa konfliktupptrappning stil allt hopp är ute harlequin författartävling 2015 margit sandemo twist vågspel ordberoende förlag story engineering veronica roth hjärnan spänning skriva facklitteratur synopsis topic sekten på dimön känslor john yorke vuxenlitteratur akademiskt språk outliner agenturer antagonist ljudbok birgitta bergin deckare öka drivet i din berättelse skrivblogg lättläst de rotlösa testläsare lind & co ungdomsbok osynlig berättarröst författarskap roller avatar längd research ylva lee lindell vardagligt språk agenter den antagonistiska kraften strukturera din roman djävulsverk frida skybäck release bäraren screen writing dialog premiss ping pong-metoden intervju förlagsavtal hunger games whip media miljö skrivarhandböcker janice hardy stilistiska särdrag eleine eksvärd refererande miljöbeskrivning försaka kontrakt med läsarna brenda novak jenny rogneby fifty shades of gray stand up förbeställ indirekt miljöbeskrivning stökigt nybörjarmisstag dramatrugi författarplattform skrivfest vändpunkt chic lit marknadsföring öka drivet med rätt pacing ylva arvidsson hisspresentation tvist story structure architect anders blomström mittpunkt vinter kroppsspråk save the cat! the twilight saga planteringar tillbaka till bromma kurs sara dalengren lix begränsat perspektiv filmtips sara lövenstam theres wittgren titanic gimmick neurologi catoblepas förlag kreditupplysning objektivt perspektiv radio p1 grejen med verb pod rabén & sjögren intrig synlig berättarröst antologi debutera huvudperson nordland filmanalys robin dunbar viberg förlag tone sanning hjärtats dårskap piratförlaget pseudonymer game of thrones skatt förlagsekonomi word höstsol överraska dina läsare rytm danny alegi personlighet adlibris skapa en mall frida arwen roslund in media res begär sättning fal bygg din egen mall sanna ivarsson tärningen är kastad understanding show don't tell harry potter catharina ingelman-sundberg gestaltande miljöbeskrivning städning introvert minnen av dig kriminalroman filteruttryck gone girl bokskåpets hemlighet hjärnforskning tara westover årstider permakultur! framtiden i din trädgård sveriges bästa skrivpodd föreläsning justin timerlake författarkväll 100 första orden debutroman johan arvidsson expert niklas modig ramhandling webbkurs romangestalter pr vi for upp till mor ekosystem öppningsscen berättelser studie love actually kuleshov-effekten robert sapolsky frdia arwen rosesund författarförbundet påsk specifik sören bondesson forskning libsyn theory if mind vingar av rök koncept på denne grund godmorgon världen tillbaka till henne motsättningar michael gazzania hoi förlag ton vilken typ är du? i havet finns så många fiskar korrekturfel george rr martin vinst traditionellt förlag style den normala världen ljudboksgalan ll-förlaget ämne arne dahl bakgrund lyckas ännu mer med din gestaltning bokens koncept word-mall loppet mitt i titel skriv2016 faktabok kostnader bokus dokument annika estassy trigger histrisk kärleksroman populärlitteratur anna jansson kuliss böcker kontrakt med läsaren raeanne thayne the charm school petra mede litet förlag franskt band the writers little helper aristoteles bibliografi flickan med silverhåret susanne ahlenius komik mina böcker filmrättigheter högtider permakultur manuspitch scandalous desires detta är lean slutscen lennart guldbrandsen hur en bok bör skrivas 100 ord höst siri arvidsson magkänsla pablo roberto skrivkurs hierarkier hemsida skrivregler sommar camilla davidsson historieberättare henrik fürst redigering podcaster högskoleprovet harper collins uc midsommar filmrecension relationsroman flicka försvunnen vi och dem helen ekeroth den inre positiva resan blir det någonsin för sent? tankevurpa analys dunbars tal mia bergenheim bokbeat det allvetande perspektivet organiskt skrivande lucia skriv klart symbolik sagan om is och eld skatteregler egenutgivning head hopping att skriva under hot författarträff sex liknelser story trumps structure anna keiler buzz kapitel niklas engdahl buskap mitt i nacka revolt akter lucy dillon förlagssytem rutin skräcknoveller en oberoende kvinna
Kram Pia
Nej, att skriva mästerverk är sannerligen inte lätt. Men det kan vara värt det hårda arbetet om du i slutändan får till en riktigt bra historia.
Böcker med fantastiska twister, som Jenny Rognebys bok Leona, har en förmåga att bli ihågkomna och sälja riktigt bra.
Kram Pia