Boktips: Sekten på Dimön av Mariette Lindstein
Egentligen har jag slutat recensera böcker, men jag gör ett undantag för denna fantastiska bok: Sekten på Dimön av Mariette Lindstein.
Boken handlar om Sofia som fascineras av den karsimatiske och snygge Franz Oswald. När hon blir erbjuden att arbeta för honom tar hon chansen. I början är allting bra men sakta men säkert förändras Franz. Personalen får jobba allt hårdare och snart börjar bestraffningar att delas ut. Bestraffningar som bara blir värre och värre. Sofia inser att hon måste fly, men det är lättare sagt än gjort.
För er som inte vet så flydde Mariette från Scientologernas högkvarter i Los Angeles 2004. Boken Sekten på Dimön är en fiktiv berättelse, men Mariette har använt sig av sin erfarenhet av hur det är att tillhöra en sekt och det är en skrämmande bild som målas upp i hennes bok Sekten på Dimön.
Ändå är det inte närmelsevis lika hemskt som det var i verkligheten, berättade Mariette för mig. Jag har svårt att tro att det kan bli mycket värre än de scener som utspelar sig i hennes bok, men tydligen överträffar verkligheten dikten.
Det här är en bok som skulle ha ett egenvärde bara för att den tar upp ett viktigt ämne. Men boken har fler kvaliteter än så. Många fler.
Mariette är en otroligt duktig författare. Hon skriver på ett sätt som imponerade på mig från första sidan. Utan att det blir för mycket, bara perfekt lagom, så gestaltar hon både miljöer och personer. Stundtals är hennes språk poetiskt med klockrena liknelser och metaforer. Ändå tar språket aldrig överhand över berättelsen. Den förstärker berättelsen, men blir aldrig för mycket. Det är en lättläst bok som jag tror skulle passa de flesta.
Att lyckas med gestaltningen är inte lätt. Bara det i sig är värt en guldstjärna. Men som jag sa tidigare har boken flera kvaliteter.
Ni som följt min blogg med skrivartips vet att jag ofta skriver om struktur. Och eftersom jag är miljöförstörd när det kommer till struktur så förväntade jag mig redan på förhand att Sofia ca 25% in i boken kommer tacka ja till Franz erbjudande om jobbet, ca 50% in i boken kommer hon inse att det inte finns någon återvändo - hon är fast, och ca 75% in i boken kommer hon ta steget att försöka fly.
Och Mariette gjorde mig inte besviken. Okej att Sofia tar steget att flytta in hos Franz Oswald lite tidigare än 25% in i boken, men det gör ingenting. Mittpunkten ligger som en smäck. Och vid 75% börjar Sofias flyktplan ta form. Mariette följer den klassiska strukturen och den dramaturgiska utvecklingen funkar jättebra.
Dessutom är det här en trilogi. Klurigheterna med en bokserie är att få varje bok som en avslutande berättelse och ändå låta läsarna ana att det finns något mer. Även det lyckas Mariette jättebra med. Har ni läst baksidestexten på hennes andra bok i serien? Gör det - man får rysningar av obehag.
Men det bästa av allt är ingenting av detta. För bokens största behållning är alla tankar och frågor det ställde hos mig:
Varför reser de sig inte bara upp och går?
Varför finner de sig i att bli behandlade som skit?
Varför berättar aldrig Sofia för föräldrarna hur illa det är?
Om alla går samman så kan de överrumpla sektledaren.
Och ändå böjer alla på huvudena och mottar slag efter slag efter slag. Och inte ens när Sofia släpper frågan om att allt inte står rätt till så får hon nickningar tillbaka.
Först förstår jag det inte. Men ju längre in i boken jag kommer desto mer går det upp för mig att det inte är så lätt att resa sig upp och gå. Människor har en konstig egenskap att vilja tillhöra en grupp och det får dem att ta de mest konstiga beslut, utplåna sig själva för ... vad?
Vi har sett det ske om och om igen. Historien är full av exempel:
- Andra världskriget. Hitler. Judeutrotningen. Hur kunde folk gå med på att göra något så hemskt? Ändå hände det.
- Berlinmuren. Ingen på Östsidan hade det bra. Inte ens ledarna i Stasis högkvarter. De låg långt efter Väst i bekvämlighet. Ändå var det ingen som försökte ändra på systemet. Förrän en dag - av en slump - när en person sprang mot muren och vakten bestämde sig för att lägga ned sitt vapen, varefter ännu en och ännu en sprang mot friheten i Väst. Och så plötsligt hade muren fallit. Men det tog typ 40 år innan det inträffade.
- Diktaturer, IS - ja, historien upprepar sig.
Det är inte bara i sekter vi upplever att människor viker sig för övermakten utan att våga ta sig ur. Det verkar vara sådana vi är.
Med en ledare som vill gott kan vi göra otroligt många bra saker tack vare att vi står enade. Men med en ledare som vill ont så blir det som i Mariettes bok.
Boken fick mig att fundera på hur jag själv skulle ha agerat i en liknande situation. Jag har aldrig varit rädd för att ha en avvikande åsikt och säga den även om alla andra tycker annorlunda. Jag hade protesterat för länge sedan om jag varit Sofia och troligen blivit utkastad innan sektledaren ens kom på tanken att spärra in alla.
Jag hade inte skrivit på kontraktet från början utan att ha strykit i det. Och när Hurtig påstår att tes nummer tre inte passar undergivna människor, så hade jag svarat att de enda som är undergivna är de som böjer sig. De riktigt starka behöver inga andras sanningar för att må bra.
Men samtidigt jobbar jag alltid hårt och vill inte skada någon. Under nollningen på högskolan så gjorde jag mitt bästa för att gruppen inte skulle behöva böta. Först efter nollningen insåg jag hur lätt det är att hjärntvätta folk. Vi gjorde ju precis som de sa utan en tanke på varför. Och skulle någon stå med ett vapen mot mitt huvud lovar jag att jag inte skulle vara ett dugg kaxig.
Jag hoppas verkligen att Mariettes bok gör skillnad. Att den får människor att tänka till så att de inte hamnar i liknande situation som Sofia. Och jag hoppas att den översätts till engelska, slår igenom på den amerikanska marknaden och blir film. Framför allt hoppas jag att den ska få murarna att rämna på alla sekter som finns där ute så att folk släpps fria.
Visste ni att när jag var 17 år gammal så gick jag förbi ett tält inne i Stockholm. Där stod människor och sa:
Kom in och gör en enkel test så berättar vi vem du är.
Coolt tyckte jag och fyllde i en A4-sida med frågor, lämnade in den och trodde glad i hågen att jag skulle få veta min personlighet. Men nej då. Svaret jag fick var att jag hade en del saker att arbeta med och att de ville att jag skulle gå deras kurs. Den var gratis. Men eftersom jag var under 18 år så behövde jag mina föräldrars godkännande.
Lite konstigt tyckte jag det var att jag "hade saker att arbeta med". Det var väl inget fel på mig. Men likväl tog jag med mig papperet hem för att få den där underskriften. Det var ju gratis och rätt spännande. Men mamma tittade på papperet och fnös:
Ingenting är gratis här i livet. Det måste vara något skumt.
Det var först senare jag fick veta vilka Scientologerna var och att de lockar in sina medlemmar genom att erbjuda gratiskurser där de påstår att man mår dåligt men att de har svaret på alla ens problem.
Tack mamma för att du sa så kloka ord. Ditt goda råd har jag burit med mig hela livet. Eller som min lärare i finansiering sa när han blev erbjuden en riktigt bra finansieringsdeal:
Verkar det för bra för att vara sant - lägg benen på ryggen och spring.
Kram Pia
Boken kan ni köpa här:
Adlibris
Bokus
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Birgitta Hallberg » Pias skrivtips: Hjärnforskningen visar hur du når fram till dina läsare: ”Tusen tack för detta inlägg! ”
-
Birgitta Hallberg » Podd: Karaktärer (Romanfigurer): ”Lärorikt! Underhållande! Intressant! ”
-
Birgitta Hallberg » Podd: Hur hanterar man kritik?: ”Tack för ett jättebra poddavsnitt! T. ex. Hopplöshetsfasen. Åh, vad jag känner ..”
-
Alfons viberg Bengtsson » Pias skrivtips: Hur skriver du andlöst spännande?: ”Harjaergvägen 46 23254 46 Åkarp ”
-
alfons viberg bengtsson » Pias skrivtips: Hur skriver du andlöst spännande?: ”Alfons200704@gmail.com”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
huvudperson stockholms körförbund pia allvetande hybridförlag nacka vad gick fel? anna bågstam ryltenius logiska fel debutera antologi synlig berättarröst intrig rabén & sjögren pod sara lövenstam radio p1 objektivt perspektiv kreditupplysning catoblepas förlag neurologi gimmick titanic theres wittgren save the cat! filmtips begränsat perspektiv lix sara dalengren kurs tillbaka till bromma planteringar the twilight saga ängelns coctail ylva, johan och siri arvidsson karin smirnoff lb förlag twitter skrivglädje manus katarina bivald inramning dagen f anders hansen frans jeppsson wall erotisk deckare sveriges bästa skrivblogg fanta ansats writers little helper pocket kristina svensson måns zelmerlöw sexchock passiva meningar jenny rogneby brenda novak kontrakt med läsarna försaka refererande miljöbeskrivning eleine eksvärd stilistiska särdrag janice hardy logik en oberoende kvinna skräcknoveller rutin förlagssytem lucy dillon akter revolt mitt i nacka buskap niklas engdahl kapitel buzz anna keiler story trumps structure liknelser sex som eld lars wilderäng plot goal voice beskriva känn dina karaktärer fackböcker the screen writer's workbook lucia organiskt skrivande det allvetande perspektivet bokbeat mia bergenheim dunbars tal analys tankevurpa blir det någonsin för sent? den inre positiva resan helen ekeroth vi och dem blake snyder relationsroman filmrecension midsommar uc harper collins högskoleprovet podcaster redigering henrik fürst actionscener kretslopp läsbarhetsindex sofia fritzson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen peter magnusson vilseledning pär åhlström skrivarpodden inledning skröna instagram skriv en bestseller igenkänningsfaktorn mathew l tocker refusering gestaltningsbibeln ett oemotståndligt förslag den viktiga ansatsen allt jag fått lära mig din hjärna sarah dawn finer the girl on the train berättad prosa månpocket romantik extrovert socialt umgänge referera olga rönnberg show don't tell leona tärningen är kastad dikter bygg din egen word-mall bokformat tryck oraganiskt skrivande innehåll malva b. trigger annika estassy dokument bokus kostnader faktabok skriv2016 titel mitt i ll-förlaget lust & löften hype flickvänskontraktet bonnier förlag bonnier carlsen nattlöpare i havet finns så många fiskar ljudboksgalan den normala världen style traditionellt förlag vinst george rr martin korrekturfel tillbaka till henne vilken typ är du? ton hoi förlag michael gazzania motsättningar sanning med modifikation godmorgon världen på denne grund koncept vingar av rök theory if mind libsyn forskning sören bondesson specifik påsk författarförbundet frdia arwen rosesund robert sapolsky kuleshov-effekten love actually studie skrivmingel pensionatet vid världens ände vår slut eldskytten victoria lynn schmidt så skapar du en bra tvist matthew l jocker förläggare livet motorcyklar och andra omöjliga projekt förstärka forum förlag sociala media covid upplösning elisabeth hoyt pitch ansatsen james v smith jr direkt miljöbeskrivning olof röhlander lynda woodruff dödlig åtrå sandemo litterära agenter lyrik word-mallar tryckt bok distribution bob dylan författarkliniken susan wiggs tärningen är kastad sanna ivarsson bygg din egen mall fal sättning begär marie-louise fritzén noveller snackis anders nyman högläsning metaforer susanne collins överraska dina läsare höstsol word förlagsekonomi skatt game of thrones pseudonymer synopsis skriva facklitteratur spänning hjärnan veronica roth story engineering ordberoende förlag vågspel twist margit sandemo harlequin författartävling 2015 allt hopp är ute miljö whip media hunger games förlagsavtal intervju ping pong-metoden premiss dialog screen writing bäraren release frida skybäck djävulsverk strukturera din roman den antagonistiska kraften agenter vardagligt språk ylva lee lindell research längd avatar yttre resa ungdomsbok skräck tillbakablick lind & co testläsare de rotlösa lättläst skrivblogg öka drivet i din berättelse deckare birgitta bergin ljudbok fängsla dina läsare agenturer outliner akademiskt språk känslor vuxenlitteratur john yorke lektörsutlåtande mega-bestseller gestaltande barnbok simona ahrnstedt tempo harpercollins författartävling vanföreställning inre resa 17-stegsmodell skrivarhandbok pacing catrine tollström korrekturgranskare harpercollins hungerspelen skriva böcker dramaturgi eurovision song contest blogg faktaböcker skrivhandbok marcus olausson anslag bästsäljare berättarröst gestalta film början jodie archer författare lean lektör handling bihandling corona karaktärer tema romanstruktur covid-19 historisk roman gestaltning döda poeters sällskap harlequins författartävling pias strukturmodell harlequin skrivtips kärleksroman struktur pia lerigon romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips bokrecension historical romance bok johannes vivers historisk kärleksroman harlequin författartävling dubbelspel bokrelease mål bestseller vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 ann ljungberg roman fantasy vägen framåt falskspel erotik pinch point bokens handling the bestseller code kata plot point förlag recension skrivpodd skönlitterärt the circle perspektiv kärlek redaktör bokmanus miljöer harlequins författartävling 2015 konflikter facklitteratur mariette lindstein tävling katametoden feel good takt genre hinder konfliktupptrappning stil peter barlach konsten att flirta som en gudinna bli utgiven filmmanus topic sekten på dimön överenskommelser miljöbeskrivningar eldbunden mathew l jockers finlitteratur the bestseller experiment antagonist stand up comedy strukturmodell valet förväntningar ewa åkerlind larry brooks berättare skiftande perspektiv målgrupp romantisk komedi osynlig berättarröst författarskap roller skrivprocess steven james mörkersdottir novell följebrev röst stieg larsson nobelpriset i litteratur klimax svenska skrivbloggpriset divergent huvudhandling allvetande perspektiv facebook lyckas med din gestaltning boktugg novellantologi skriva filmmanus svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset character arc organic writer hitta början planerat skrivande författarröst elisabeth akteus rex långtidssjuk 4-aktsmodell svenska skrivpoddpriset parallellhandling releasefest idé skriv dialog bokens tema the definite guide to screen writing jan arnald arv adjektiv bokens premiss kill your darlings delilah marvell piratförlaget rytm danny alegi personlighet adlibris skapa en mall frida arwen roslund in media res books & dreams prissättning skriva god jul lyckostunder språk understanding show don't tell harry potter catharina ingelman-sundberg gestaltande miljöbeskrivning städning introvert minnen av dig kriminalroman filteruttryck gone girl bokskåpets hemlighet hjärnforskning tara westover årstider permakultur! framtiden i din trädgård sveriges bästa skrivpodd föreläsning justin timerlake författarkväll 100 första orden debutroman johan arvidsson expert niklas modig ramhandling webbkurs romangestalter pr vi for upp till mor ekosystem öppningsscen berättelser twlightsagan itunes klarar du de svåra orden skrivarkurs eva ludvigsen flesch-kincaid klimatet erotisk roman save the cat national treasure svåra ord författarutbildning alla bolag allvetande berättare revy spökskrivare dave eggers bones skrivartips storytel k.m. weiland dagny carlsson syd field åsa böker sickla beskrivande bokens intrig perspektivbyte mariette linden sagan om isfolket ämne arne dahl bakgrund lyckas ännu mer med din gestaltning bokens koncept word-mall loppet biintrig fatta eld livet leker into the wood karaktärsdrag miljöbeskrivning enkelt scener stella cameron håll rollen histrisk kärleksroman populärlitteratur anna jansson kuliss böcker kontrakt med läsaren raeanne thayne the charm school petra mede litet förlag franskt band the writers little helper aristoteles bibliografi flickan med silverhåret susanne ahlenius komik mina böcker filmrättigheter högtider permakultur manuspitch scandalous desires detta är lean slutscen lennart guldbrandsen hur en bok bör skrivas 100 ord höst siri arvidsson magkänsla pablo roberto skrivkurs hierarkier hemsida skrivregler sommar camilla davidsson historieberättare gömd tajming brainstorming steven pinker sofia ymén fånga läsaren miljön humor anna bågestam ryltenius tvister medveten författare rättigheter spex flicka försvunnen tempus elementary stockholm adjektivsjuka tonalitet lögn julia london udda symbolik sagan om is och eld skatteregler egenutgivning head hopping att skriva under hot författarträff skriv klart konsten att vara caroline roald dahl manustävling tema, idé, koncept, premiss och intrig mall på denna grund ljusets väktare drivkrafter undertext litterärt #skriv2016 omslag skriv enkelt vuxenroman gröna fingrar sökes leona oanständiga berättelser youtube svenska akademien rollup e-bok mallar poesi litterära agenturer skrivarhandböcker fifty shades of gray stand up förbeställ indirekt miljöbeskrivning stökigt nybörjarmisstag dramatrugi författarplattform skrivfest vändpunkt chic lit marknadsföring öka drivet med rätt pacing ylva arvidsson hisspresentation tvist story structure architect anders blomström mittpunkt vinter kroppsspråk läsupplevelse lisa cron kursportal richard dawkins säljkurs fällor jul klimatriksdag tempväxling så överlever du en refusering redigera bok stitcher högskoleprovets orddel författarkurs syfte jenny dahlberg komedi coach fokus spegelneuroner konkurs antagen den inre resan test grejen med verb nordland filmanalys robin dunbar viberg förlag tone sanning hjärtats dårskap hjärtan av jazz
Har i motsats till dig, väldigt svårt för språket och upprepningarna. Boken är långsam och tjatig.
Blev precis som du inlockad till scientologerna när jag var 16. Skrattade ut dom, och talade om att jag inte är så lättlurad att jag går på sån skit. De framhärdade inte, kanske för att de gjort ett IQ test som visade på 139. Synd om de som har dålig självkänsla dock. Påminner om nutidens behov av "likes" i sociala medier