Pias Skrivtips: Varför är målet så viktigt?
Ta bort målen från fotbollsplanen och du har ingen fotbollsmatch. Du har några fotbollsspelare och en boll, men ingen match.
Ta bort målen från boken och du har ingen berättelse. Du har några karaktärer och miljöer, men ingen handling.
Idag ska jag prata om dina karaktärers mål och varför målen är så viktiga.
Utan mål ingen handling
Om du skriver en bok där dina karaktärer saknar mål så blir det ett antal scener staplade på varandra. Visst kan scenerna vara både roliga och lärorika, men det blir svårt att säga vad boken handlar om.
Den handlar om ett killgäng, blir kanske svaret. Fundera på det svaret ett tag. Vad säger det om boken? Jo, man får veta vem det handlar om, men inte vad. Du vet alltså ingenting om bokens handling.
Det är dina huvudkaraktärers mål som definierar vad:et. Om dina karaktärer inte har några mål, eller om detta/dessa mål är dåligt definierade, så kommer bokens handling att halta.
Som författare ska du alltid fråga dig vad dina karaktärer vill, vad har de för mål? Och sedan måste du få ned det målet så tydligt att dina läsare också förstår vad dina karaktärer har för mål.
Om jag säger att boken handlar om ett killgäng som försöker få biljetter till årets coolaste fest, så vet du inte bara vem det handlar om utan också vad. Killarnas mål är att få tag i biljetter till festen och det definierar bokens handling.
Utan mål, ingen handling.
Gör målet viktigt
Det räcker inte att ge dina karaktärer mål för att det ska bli en intressant handling. Du behöver några saker till.
Det ena är att målet eller målen måste vara viktiga för dina karaktärer. Så viktiga att de kan göra nästan vad som helst för att nå detta mål.
För om målet inte är viktigt då kan dina karaktärer lika gärna ge upp så fort de stöter på ett hinder. Och faller målet, då faller handlingen. Då är boken slut.
Sätt något på spel
För att målet ska bli viktigt för dina karaktärer måste du sätta något på spel, något som är betydelsefullt för dina karaktärer.
Låt dina karaktärer antingen förlora något värdefullt om de inte når sitt mål, eller vinna något värdefullt om de når sitt mål.
Ju viktigare detta är för dina karaktärer, desto intressantare blir berättelsen.
Det mest värdefulla vi har är våra liv, eller våra närståendes liv. Vill du inte skriva om död så kan du skriva om kärlek. Att riskera att förlora sitt livs kärlek är en outtömlig källa till berättelser som fungerat i tusen och åter tusen år. En annan outsinnlig källa för berättelser är om rikedom och makt.
Men egentligen spelar det ingen roll vad det är som sätts på spel, bara det är viktigt för dina karaktärer.
Boken med killarna som försöker få tag i biljetter till årets coolaste fest är egentligen ingen bok. Det är en film. Tro det eller ej - men någon har filmatiserat det hela. Kanske du tycker att handlingen är enormt banal och det hade den blivit om det inte varit för en viktig detalj:
Målet att få biljetter till årets coolaste fest blir viktigt eftersom den ena killens drömtjej ska dit och enda chansen att någonsin få träffa henne igen är om han får tag i biljetter till festen. Eftersom det står mycket på spel - hans livs kärlek - så blev det här banala målet till en film.
Gör det svårt att nå målet
Men det räcker inte att ha ett mål som är viktigt och sätta något på spel. Du behöver dessutom göra målet svårt att nå.
Om målet är lätt att nå kommer dina karaktärer nå målet inom några sidor och då slutar boken där.
Alltså måste du sätta upp hinder som gör att dina karaktärer inte når målet vid första bästa försök.
I exemplet med killarna som försöker få tag i biljetter till årets coolaste fest så är det första hindret det faktum att de letat efter dessa biljetter i flera år utan att få tag i dem. De har ingen aning om vem de ska kontakta för att få tag i biljetterna eller var den här festen håller hus. De vet bara - ryktesvägen - att det är en fest som heter duga och dit kommer den här tjejen.
OBS! Du måste tänka på två saker när du hittar på hindren som står mellan dina karaktärer och deras mål.
- För det första får hindren inte vara för lätta att övervinna, för lyckas de ta sig över hindren och nå målet så slutar berättelsen alldeles för tidigt.
- För det andra måste hindren vara svåra att övervinna på riktigt. Om det finns en enkel utväg, men dina karaktärer inte tar den, så kommer läsarna att bli förbannade.
Gör det svårare att nå målet
Men det räcker inte att göra hindren svåra, ju längre in i berättelsen du kommer desto svårare måste hindren bli. Det kallas för konfliktupptrappning.
Jag berättar mer om konlfikter i mitt blogginlägg Konflikter!
Det är genom att trappa upp konflikterna så att hindren blir svårare och svårare att överkomma som du ökar spänningen i boken. Även om det bara är en feelgood så behöver du en konfliktupptrappning för att behålla dina läsares intresse hela vägen in i mål.
Det låter kanske knepigt, men är i själva verket rätt naturligt.
Det viktiga när du tänker konfliktupptrappning är att du inte kastar in nya konflikter utan att du trappar upp dem du redan har. Spänning byggs inte upp för att du kastar in en ny citron - utan för att du kramar ur sista droppen ur den citron du redan har. Det här med att pressa citroner är en liknelse som jag snott från Lennart Guldbrandsons bok Manusförfattarens guide.
Tänk dig att du har en scen där en ond pojke hotar slå bokens huvudperson med en trädgren. Säg att du som författare låter trädgrenen vara så skör att den går sönder i luften varefter den stygga pojken blir rädd och springer sin väg.
Ingen bra lösning. Den spännande scenen är över innan den ens har börjat. Du har ju inte pressat minsta lilla droppe ur citronen.
Tänk dig istället att den första grenen går sönder i luften, men då böjer sig den elaka pojken ned och hittar en större gren. Din huvudperson duckar så grenen slår i ett träd. Den elaka pojken brottar då ned din huvudperson, famlar med handen i jorden och får tag i en stor sten. Din huvudperson sprattlar med armar och ben men den elaka pojken ropar på sina vänner. De springer fram och håller din huvudperson stilla. Nu kan din huvudperson inte komma undan. Den elaka killen höjer handen med stenen och måttar mot din huvudpersons huvud ...
Ja, nu börjar det likna något. Du har eskalerat motståndet tills allt hopp är ute. Läsarna tänker att hur ska huvudpersonen komma undan? När läsarna tänker så - då har du lyckats pressa sista droppen ur citronen.
Det är så du ska tänka. Låt inte dina karaktärer klara av alla hinder omedelbart utan låt dem få kämpa innan de lyckas. Ju mer de kämpar och desto starkare de blir, desto svårare blir moståndet. Det handlar inte om att du kastar in nya konflikter - du trappar helt enkelt upp den konflikt du redan har. Och det är vad som menas med konfliktupptrappning.
Hela vägen in i mål
Med hela vägen in i mål menar jag att du ska behålla läsarnas intresse hela vägen till bokens sista sida.
Du får nämligen inte låta dina karaktärer nå, eller misslyckas med att nå, sitt mål förrän du närmar dig slutet av berättelsen. Visst kan du ha några sidor där du berättar vad som hände sedan, men de flesta berättelser slutar mer eller mindre när karaktärerna når sitt mål.
Byta mål, byta riktning
Vadå? tänker säkert du. Får jag inte byta mål?
Jo, det får du.
Oftast sker det helt naturligt genom att dina karaktärer lär sig något på resan varefter målet förskjuts.
När dina karaktärer klarar av ett hinder, eller ett hinder gör att dina karaktärer tvingas byta riktning, så har du en så kallad milstolpe. Du kan läsa mer om milstolpar i mina blogginlägg Tema, idé, koncept, premiss och intrig samt Strukturera din roman. Det är vid dessa milstolpar som dina karaktärer helt naturligt justerar sitt mål.
Ja, då eller en stund efteråt. Det är ju inte alltid man inser omedelbart att det mål man precis uppnått inte var så fantastiskt som man tänkt sig. Men det får inte ta alltför lång tid för dina karaktärer att inse sitt fatala misstag, för då kommer läsarna undra varför boken har så många sidor kvar. Kanske de rent av lägger boken ifrån sig trots att halva berättelsen återstår. Jag lovar - jag har gjort det själv. Har dina karaktärer nått sitt mål så känns det som om berättelsen är slut. Och är berättelsen slut så orkar man inte läsa en massa bladder om hur de levde lyckliga i alla sina dagar ...
Nej, om dina karaktärer når ett mål så måste de skaffa sig ett nytt mål eller se över det de redan har. Och det relativt snart.
I filmen om killarna som försökte få tag i biljetter till årets coolaste fest så lyckades de få tag i dessa biljetter i mitten av filmen. Med andra ord borde filmen sluta där. Men nej, naturligtvis händer någonting som gör att de riskerar att missa festen och då förskjuts målet från att få tag i biljetterna till att hinna fram till festen i tid.
Själva huvudmålet är dock i stort detsamma - gå på den berömda festen. Men delmålet för att ta sig dit förskjuts under resans gång.
Om du undrar vilken film jag talar om så heter den The night before. Och nej, jag såg inte hela filmen - råkade bara springa förbi TV:n några gånger under filmens gång och reagerade på den banala handlingen men hur genialiskt producenten ändå fått till det så att det funkade. Kanske jag borde ha sett hela filmen innan jag uttalde mig om den i ett blogginlägg såhär, men det viktiga är ju inte huruvida jag fattat filmen korrekt eller inte. Nej, lärdomen är att du kan låta dina karaktärer ha vilket banalt mål som helst - så länge det är tillräckligt viktigt för dem. :)
Lycka till nu och glöm inte målet!
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Henric » PODD: Pias dramatiska strukturmodell: ”Hej Tack igen för den enskilt viktigaste texten om skrivande jag någonsin läst...”
-
Jane » Pias skrivtips: Miljöbeskrivningar som funkar: ”Så otroligt bra! Vilken hjälp jag fick i mitt skrivande ”
-
Maud » Vad måste du försaka för att kunna skriva?: ”Min man sedan 3 år gjorde slut med mig förra veckan. Jag åt inte eller pratade m..”
-
Oscar Johansson (kurre) » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Hej, ser att ingen av er har lagt till min snap?? Vaför”
-
Hilding » Pias skrivtips: Skriv poesi: ”Skulle bara säga att Karin Boyes dikt heter "Ja visst gör det ont" och inte "Ja ..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
miljön midsommar uc harper collins steven pinker brainstorming tajming redigering sara lövenstam godmorgon världen filmrecension sommar mittpunkt anders blomström peter magnusson vilseledning magkänsla erotisk roman camilla davidsson höst skröna hur en bok bör skrivas lennart guldbrandsen slutscen theres wittgren skrivmingel permakultur högtider allt jag fått lära mig indirekt miljöbeskrivning mina böcker komik berättad prosa manuspitch aristoteles extrovert socialt umgänge refererande miljöbeskrivning eleine eksvärd show don't tell romantik skräcknoveller böcker tryck oraganiskt skrivande innehåll kriminalroman annika estassy scener enkelt bokus faktabok skriv2016 titel tärningen är kastad stella cameron head hopping flickvänskontraktet bonnier förlag bonnier carlsen nattlöpare youtube biintrig lust & löften den normala världen style adjektivsjuka stockholm revolt mitt i nacka sagan om isfolket k.m. weiland storytel medveten författare bones dave eggers udda vilken typ är du? alla bolag vingar av rök svåra ord national treasure forskning spökskrivare på denne grund påsk författarförbundet frdia arwen rosesund robert sapolsky kuleshov-effekten love actually studie radio p1 ekosystem vår pr romangestalter webbkurs ramhandling förläggare öppningsscen johan arvidsson förstärka forum förlag författarkväll justin timerlake gömd blake snyder livet motorcyklar och andra omöjliga projekt årstider tara westover hjärnforskning bokskåpets hemlighet gone girl filteruttryck gestaltningsbibeln lyrik introvert städning kuliss anna jansson harry potter understanding show don't tell gästblogg minnen av dig dokument prissättning sättning susanne ahlenius språk lyckostunder word-mall bokens koncept lyckas ännu mer med din gestaltning bakgrund danny alegi rytm leona marie-louise fritzén kill your darlings bokens intrig beskrivande sickla jan arnald pseudonymer ll-förlaget delilah marvell pia tone viberg förlag robin dunbar filmanalys fatta eld mitt i i havet finns så många fiskar hjärtats dårskap allvetande berättare koncept rabén & sjögren spegelneuroner fokus debutera test jenny dahlberg kreditupplysning catoblepas förlag neurologi gimmick titanic redigera bok så överlever du en refusering coach klimatriksdag fällor säljkurs richard dawkins kursportal lisa cron läsupplevelse tempväxling ylva, johan och siri arvidsson karin smirnoff 100 första orden story structure architect tvist ängelns coctail ylva arvidsson inramning dagen f direkt miljöbeskrivning olof röhlander vändpunkt save the cat katarina bivald nybörjarmisstag stökigt gestaltande miljöbeskrivning catharina ingelman-sundberg måns zelmerlöw sexchock niklas modig sveriges bästa skrivblogg fanta god jul försaka e-bok books & dreams stilistiska särdrag elisabeth hoyt månpocket brenda novak noveller skapa en mall förlagssytem personlighet akter dödlig åtrå sandemo leona tärningen är kastad niklas engdahl word bokens premiss adjektiv manustävling roald dahl författarkliniken susan wiggs buskap författarintervju allvetande egenutgivning nacka fackböcker begär piratförlaget lars wilderäng synlig berättarröst intrig mia bergenheim elementary tempus tankevurpa lucia organiskt skrivande objektivt perspektiv syfte författarkurs tvister grejen med verb spex chic lit frida skybäck divergent svenska skrivbloggpriset harlequin författartävling 2015 den antagonistiska kraften story engineering röst vardagligt språk agenter research mörkersdottir steven james eldbunden skrivprocess skräck premiss tillbakablick ungdomsbok allvetande perspektiv testläsare screen writing djävulsverk skrivblogg strukturera din roman stand up comedy antagonist novell outliner akademiskt språk agenturer john yorke mega-bestseller lektörsutlåtande skriva facklitteratur målgrupp spänning berättare hjärnan parallellhandling veronica roth långtidssjuk de rotlösa ewa åkerlind valet planerat skrivande deckare organic writer sekten på dimön ylva lee lindell svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset överenskommelser idé facebook novellantologi tempo peter barlach catrine tollström korrekturgranskare konflikter takt dramaturgi tävling harpercollins mariette lindstein faktaböcker barnbok intervju tessie marvelin miljöer gestaltande vanföreställning hinder genre perspektiv anslag skrivpodd skönlitterärt film jodie archer gestalta recension plot point förlag lean feel good pinch point handling erotik covid-19 tema roman vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 falskspel vägen framåt bestseller döda poeters sällskap harlequins författartävling dubbelspel harlequin författartävling historisk kärleksroman johannes vivers struktur historical romance bokrecension skrivdrömmar skrivarpodd podd pias skrivtips boktips romance pia lerigon bok kärleksroman skrivtips harlequin pias strukturmodell bokrelease gestaltning mål historisk roman corona ann ljungberg romanstruktur fantasy karaktärer lektör the bestseller code bihandling författare bokens handling bästsäljare the circle början redaktör kata kärlek berättarröst marcus olausson terese marvelin skrivhandbok 17-stegsmodell inre resa bli utgiven konfliktupptrappning stil harlequins författartävling 2015 skriva böcker konsten att flirta som en gudinna hungerspelen bokmanus blogg eurovision song contest skrivarhandbok pacing release facklitteratur harpercollins författartävling katametoden simona ahrnstedt filmmanus författarskap dialog boktugg förlagsavtal bokens tema whip media hitta början miljöbeskrivningar allt hopp är ute författarröst larry brooks svenska skrivpoddpriset twist strukturmodell bäraren öka drivet i din berättelse lättläst skiftande perspektiv skriv dialog synopsis osynlig berättarröst topic känslor vuxenlitteratur mathew l jockers finlitteratur the bestseller experiment fängsla dina läsare birgitta bergin ljudbok releasefest förväntningar lugn allt är i sin ordning skriva filmmanus lind & co romantisk komedi hunger games lyckas med din gestaltning ping pong-metoden yttre resa roller avatar längd margit sandemo character arc följebrev miljö elisabeth akteus rex stieg larsson nobelpriset i litteratur ordberoende förlag klimax vågspel 4-aktsmodell huvudhandling blir det någonsin för sent? the definite guide to screen writing vi och dem helen ekeroth rättigheter den inre positiva resan julia london hjärtan av jazz susanne collins analys dunbars tal bokbeat tonalitet lögn författarträff skriv klart symbolik sagan om is och eld skatteregler voice plot goal ljusets väktare drivkrafter konsten att vara caroline liknelser story trumps structure arv anna keiler buzz kapitel en oberoende kvinna logik undertext litterärt #skriv2016 omslag skriv enkelt vuxenroman gröna fingrar sökes litterära agenturer skrivarhandböcker janice hardy svenska akademien rollup fal bygg din egen mall poesi författarplattform passiva meningar fifty shades of gray stand up förbeställ kristina svensson pocket word-mallar dramatrugi hisspresentation skrivfest frans jeppsson wall anders hansen marknadsföring james v smith jr ansatsen kroppsspråk manus skrivglädje twitter lb förlag vinter filmtips relationsroman the twilight saga planteringar tillbaka till bromma eldskytten slut jul komedi sanning med modifikation syd field åsa böker stitcher högskoleprovets orddel skrivarkurs eva ludvigsen flesch-kincaid antologi var lugn allt är i sin ordning tillbaka till henne pod författarutbildning konkurs antagen den inre resan stockholms körförbund huvudperson logiska fel anna bågstam ryltenius vad gick fel? skrivartips hybridförlag sanning höstsol överraska dina läsare malva b. histrisk kärleksroman game of thrones skatt förlagsekonomi perspektivbyte mariette linden in media res the charm school metaforer högläsning anders nyman adlibris snackis frida arwen roslund jenny rogneby flickan med silverhåret karaktärsdrag miljöbeskrivning skriva sanna ivarsson litterära agenter scandalous desires detta är lean bob dylan distribution tryckt bok bygg din egen word-mall kontrakt med läsaren pitch sveriges bästa skrivpodd pär åhlström lynda woodruff olga rönnberg referera the writers little helper permakultur! framtiden i din trädgård expert föreläsning upplösning covid sociala media debutroman den viktiga ansatsen pensionatet vid världens ände berättelser matthew l jocker så skapar du en bra tvist victoria lynn schmidt 100 ord vi for upp till mor inledning specifik sören bondesson twlightsagan itunes klarar du de svåra orden karaktärer som stannar i läsarnas sinnen sofia fritzson läsbarhetsindex klimatet revy flicka försvunnen the screen writer's workbook libsyn theory if mind sofia ymén fånga läsaren dagny carlsson sex motsättningar michael gazzania hoi förlag ton ljudboksgalan som eld korrekturfel george rr martin vinst traditionellt förlag det allvetande perspektivet allt som glimmar loppet oanständiga berättelser ämne arne dahl känn dina karaktärer beskriva hype att skriva under hot trigger håll rollen livet leker into the wood kostnader tema, idé, koncept, premiss och intrig mall på denna grund raeanne thayne erotisk deckare populärlitteratur lucy dillon bokformat rutin dikter bibliografi petra mede litet förlag franskt band mallar kontrakt med läsarna ett oemotståndligt förslag save the cat! the girl on the train sarah dawn finer din hjärna filmrättigheter writers little helper ansats skrivarpodden refusering mathew l tocker igenkänningsfaktorn skriv en bestseller instagram öka drivet med rätt pacing siri arvidsson actionscener historieberättare pablo roberto skrivkurs hierarkier hemsida skrivregler kretslopp humor anna bågestam ryltenius henrik fürst nordland podcaster högskoleprovet kurs sara dalengren lix begränsat perspektiv
Your article is very useful