Pias Skrivtips: Varför är målet så viktigt?
Ta bort målen från fotbollsplanen och du har ingen fotbollsmatch. Du har några fotbollsspelare och en boll, men ingen match.
Ta bort målen från boken och du har ingen berättelse. Du har några karaktärer och miljöer, men ingen handling.
Idag ska jag prata om dina karaktärers mål och varför målen är så viktiga.
Utan mål ingen handling
Om du skriver en bok där dina karaktärer saknar mål så blir det ett antal scener staplade på varandra. Visst kan scenerna vara både roliga och lärorika, men det blir svårt att säga vad boken handlar om.
Den handlar om ett killgäng, blir kanske svaret. Fundera på det svaret ett tag. Vad säger det om boken? Jo, man får veta vem det handlar om, men inte vad. Du vet alltså ingenting om bokens handling.
Det är dina huvudkaraktärers mål som definierar vad:et. Om dina karaktärer inte har några mål, eller om detta/dessa mål är dåligt definierade, så kommer bokens handling att halta.
Som författare ska du alltid fråga dig vad dina karaktärer vill, vad har de för mål? Och sedan måste du få ned det målet så tydligt att dina läsare också förstår vad dina karaktärer har för mål.
Om jag säger att boken handlar om ett killgäng som försöker få biljetter till årets coolaste fest, så vet du inte bara vem det handlar om utan också vad. Killarnas mål är att få tag i biljetter till festen och det definierar bokens handling.
Utan mål, ingen handling.
Gör målet viktigt
Det räcker inte att ge dina karaktärer mål för att det ska bli en intressant handling. Du behöver några saker till.
Det ena är att målet eller målen måste vara viktiga för dina karaktärer. Så viktiga att de kan göra nästan vad som helst för att nå detta mål.
För om målet inte är viktigt då kan dina karaktärer lika gärna ge upp så fort de stöter på ett hinder. Och faller målet, då faller handlingen. Då är boken slut.
Sätt något på spel
För att målet ska bli viktigt för dina karaktärer måste du sätta något på spel, något som är betydelsefullt för dina karaktärer.
Låt dina karaktärer antingen förlora något värdefullt om de inte når sitt mål, eller vinna något värdefullt om de når sitt mål.
Ju viktigare detta är för dina karaktärer, desto intressantare blir berättelsen.
Det mest värdefulla vi har är våra liv, eller våra närståendes liv. Vill du inte skriva om död så kan du skriva om kärlek. Att riskera att förlora sitt livs kärlek är en outtömlig källa till berättelser som fungerat i tusen och åter tusen år. En annan outsinnlig källa för berättelser är om rikedom och makt.
Men egentligen spelar det ingen roll vad det är som sätts på spel, bara det är viktigt för dina karaktärer.
Boken med killarna som försöker få tag i biljetter till årets coolaste fest är egentligen ingen bok. Det är en film. Tro det eller ej - men någon har filmatiserat det hela. Kanske du tycker att handlingen är enormt banal och det hade den blivit om det inte varit för en viktig detalj:
Målet att få biljetter till årets coolaste fest blir viktigt eftersom den ena killens drömtjej ska dit och enda chansen att någonsin få träffa henne igen är om han får tag i biljetter till festen. Eftersom det står mycket på spel - hans livs kärlek - så blev det här banala målet till en film.
Gör det svårt att nå målet
Men det räcker inte att ha ett mål som är viktigt och sätta något på spel. Du behöver dessutom göra målet svårt att nå.
Om målet är lätt att nå kommer dina karaktärer nå målet inom några sidor och då slutar boken där.
Alltså måste du sätta upp hinder som gör att dina karaktärer inte når målet vid första bästa försök.
I exemplet med killarna som försöker få tag i biljetter till årets coolaste fest så är det första hindret det faktum att de letat efter dessa biljetter i flera år utan att få tag i dem. De har ingen aning om vem de ska kontakta för att få tag i biljetterna eller var den här festen håller hus. De vet bara - ryktesvägen - att det är en fest som heter duga och dit kommer den här tjejen.
OBS! Du måste tänka på två saker när du hittar på hindren som står mellan dina karaktärer och deras mål.
- För det första får hindren inte vara för lätta att övervinna, för lyckas de ta sig över hindren och nå målet så slutar berättelsen alldeles för tidigt.
- För det andra måste hindren vara svåra att övervinna på riktigt. Om det finns en enkel utväg, men dina karaktärer inte tar den, så kommer läsarna att bli förbannade.
Gör det svårare att nå målet
Men det räcker inte att göra hindren svåra, ju längre in i berättelsen du kommer desto svårare måste hindren bli. Det kallas för konfliktupptrappning.
Jag berättar mer om konlfikter i mitt blogginlägg Konflikter!
Det är genom att trappa upp konflikterna så att hindren blir svårare och svårare att överkomma som du ökar spänningen i boken. Även om det bara är en feelgood så behöver du en konfliktupptrappning för att behålla dina läsares intresse hela vägen in i mål.
Det låter kanske knepigt, men är i själva verket rätt naturligt.
Det viktiga när du tänker konfliktupptrappning är att du inte kastar in nya konflikter utan att du trappar upp dem du redan har. Spänning byggs inte upp för att du kastar in en ny citron - utan för att du kramar ur sista droppen ur den citron du redan har. Det här med att pressa citroner är en liknelse som jag snott från Lennart Guldbrandsons bok Manusförfattarens guide.
Tänk dig att du har en scen där en ond pojke hotar slå bokens huvudperson med en trädgren. Säg att du som författare låter trädgrenen vara så skör att den går sönder i luften varefter den stygga pojken blir rädd och springer sin väg.
Ingen bra lösning. Den spännande scenen är över innan den ens har börjat. Du har ju inte pressat minsta lilla droppe ur citronen.
Tänk dig istället att den första grenen går sönder i luften, men då böjer sig den elaka pojken ned och hittar en större gren. Din huvudperson duckar så grenen slår i ett träd. Den elaka pojken brottar då ned din huvudperson, famlar med handen i jorden och får tag i en stor sten. Din huvudperson sprattlar med armar och ben men den elaka pojken ropar på sina vänner. De springer fram och håller din huvudperson stilla. Nu kan din huvudperson inte komma undan. Den elaka killen höjer handen med stenen och måttar mot din huvudpersons huvud ...
Ja, nu börjar det likna något. Du har eskalerat motståndet tills allt hopp är ute. Läsarna tänker att hur ska huvudpersonen komma undan? När läsarna tänker så - då har du lyckats pressa sista droppen ur citronen.
Det är så du ska tänka. Låt inte dina karaktärer klara av alla hinder omedelbart utan låt dem få kämpa innan de lyckas. Ju mer de kämpar och desto starkare de blir, desto svårare blir moståndet. Det handlar inte om att du kastar in nya konflikter - du trappar helt enkelt upp den konflikt du redan har. Och det är vad som menas med konfliktupptrappning.
Hela vägen in i mål
Med hela vägen in i mål menar jag att du ska behålla läsarnas intresse hela vägen till bokens sista sida.
Du får nämligen inte låta dina karaktärer nå, eller misslyckas med att nå, sitt mål förrän du närmar dig slutet av berättelsen. Visst kan du ha några sidor där du berättar vad som hände sedan, men de flesta berättelser slutar mer eller mindre när karaktärerna når sitt mål.
Byta mål, byta riktning
Vadå? tänker säkert du. Får jag inte byta mål?
Jo, det får du.
Oftast sker det helt naturligt genom att dina karaktärer lär sig något på resan varefter målet förskjuts.
När dina karaktärer klarar av ett hinder, eller ett hinder gör att dina karaktärer tvingas byta riktning, så har du en så kallad milstolpe. Du kan läsa mer om milstolpar i mina blogginlägg Tema, idé, koncept, premiss och intrig samt Strukturera din roman. Det är vid dessa milstolpar som dina karaktärer helt naturligt justerar sitt mål.
Ja, då eller en stund efteråt. Det är ju inte alltid man inser omedelbart att det mål man precis uppnått inte var så fantastiskt som man tänkt sig. Men det får inte ta alltför lång tid för dina karaktärer att inse sitt fatala misstag, för då kommer läsarna undra varför boken har så många sidor kvar. Kanske de rent av lägger boken ifrån sig trots att halva berättelsen återstår. Jag lovar - jag har gjort det själv. Har dina karaktärer nått sitt mål så känns det som om berättelsen är slut. Och är berättelsen slut så orkar man inte läsa en massa bladder om hur de levde lyckliga i alla sina dagar ...
Nej, om dina karaktärer når ett mål så måste de skaffa sig ett nytt mål eller se över det de redan har. Och det relativt snart.
I filmen om killarna som försökte få tag i biljetter till årets coolaste fest så lyckades de få tag i dessa biljetter i mitten av filmen. Med andra ord borde filmen sluta där. Men nej, naturligtvis händer någonting som gör att de riskerar att missa festen och då förskjuts målet från att få tag i biljetterna till att hinna fram till festen i tid.
Själva huvudmålet är dock i stort detsamma - gå på den berömda festen. Men delmålet för att ta sig dit förskjuts under resans gång.
Om du undrar vilken film jag talar om så heter den The night before. Och nej, jag såg inte hela filmen - råkade bara springa förbi TV:n några gånger under filmens gång och reagerade på den banala handlingen men hur genialiskt producenten ändå fått till det så att det funkade. Kanske jag borde ha sett hela filmen innan jag uttalde mig om den i ett blogginlägg såhär, men det viktiga är ju inte huruvida jag fattat filmen korrekt eller inte. Nej, lärdomen är att du kan låta dina karaktärer ha vilket banalt mål som helst - så länge det är tillräckligt viktigt för dem. :)
Lycka till nu och glöm inte målet!
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Fiona Allen » Pias skrivtips: Konflikter!: ”Mitt liv har vänt till det bättre sedan jag började arbeta med Dr Ilekhojie. Sed..”
-
sarah » Pias skrivtips: Konflikter!: ”Jag läste några av Dr. Sunnys vittnesmål om en kärleksförmedlare som förklarade ..”
-
mary » Pias skrivtips: Den inre resan: ”Läs och kontakta även Dr. Sunny om du behöver en stark kärleksförtrollning för a..”
-
loveth » Den är jätteintressant, mamma!: ”Jag läste några av Dr. Sunnys vittnesmål om en kärleksförmedlare som förklarade ..”
-
Dora » Kan man skriva en hel bok bara med hjälp av mina 17 strukturpunkter?: ”Mitt namn är Dora. Av respekt för dig och dina trollformler måste jag göra detta..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
robert sapolsky kuleshov-effekten love actually studie sören bondesson specifik påsk författarförbundet frdia arwen rosesund romangestalter webbkurs ramhandling niklas modig berättelser öppningsscen ekosystem vi for upp till mor pr sociala media covid upplösning elisabeth hoyt livet motorcyklar och andra omöjliga projekt förstärka forum förlag hjärnforskning bokskåpets hemlighet gone girl filteruttryck sveriges bästa skrivpodd permakultur! framtiden i din trädgård årstider tara westover distribution bob dylan författarkliniken susan wiggs litterära agenter lyrik word-mallar tryckt bok sättning begär tärningen är kastad sanna ivarsson bygg din egen mall fal anders nyman högläsning metaforer susanne collins marie-louise fritzén noveller snackis skatt game of thrones pseudonymer piratförlaget delilah marvell kill your darlings bokens premiss adjektiv robin dunbar filmanalys nordland huvudperson stockholms körförbund pia allvetande hybridförlag spegelneuroner fokus debutera antologi synlig berättarröst intrig rabén & sjögren högskoleprovets orddel stitcher redigera bok så överlever du en refusering coach komedi jenny dahlberg syfte författarkurs tillbaka till bromma planteringar the twilight saga save the cat! filmtips begränsat perspektiv lix sara dalengren kurs story structure architect tvist ängelns coctail ylva, johan och siri arvidsson karin smirnoff lb förlag anders hansen frans jeppsson wall erotisk deckare hisspresentation ylva arvidsson öka drivet med rätt pacing marknadsföring förbeställ stand up fifty shades of gray sveriges bästa skrivblogg fanta ansats writers little helper pocket rollup svenska akademien youtube oanständiga berättelser jenny rogneby brenda novak kontrakt med läsarna försaka refererande miljöbeskrivning lucy dillon akter revolt mitt i nacka leona gröna fingrar sökes vuxenroman skriv enkelt manustävling roald dahl konsten att vara caroline drivkrafter ljusets väktare på denna grund mall tema, idé, koncept, premiss och intrig skatteregler sagan om is och eld symbolik skriv klart författarträff att skriva under hot head hopping egenutgivning stockholm elementary tempus udda julia london lögn tonalitet adjektivsjuka medveten författare tvister blir det någonsin för sent? den inre positiva resan helen ekeroth högskoleprovet podcaster redigering henrik fürst anna bågestam ryltenius humor miljön fånga läsaren sofia ymén hierarkier skrivkurs pablo roberto magkänsla actionscener kretslopp läsbarhetsindex sofia fritzson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen hur en bok bör skrivas lennart guldbrandsen slutscen detta är lean scandalous desires siri arvidsson höst 100 ord mina böcker komik susanne ahlenius flickan med silverhåret manuspitch permakultur högtider filmrättigheter olga rönnberg show don't tell månpocket romantik extrovert socialt umgänge referera anna jansson populärlitteratur histrisk kärleksroman leona tärningen är kastad dikter bygg din egen word-mall bokformat kostnader faktabok skriv2016 titel mitt i trigger annika estassy dokument bokus bonnier förlag bonnier carlsen nattlöpare biintrig loppet word-mall bokens koncept lyckas ännu mer med din gestaltning george rr martin korrekturfel i havet finns så många fiskar ljudboksgalan den normala världen style traditionellt förlag vinst michael gazzania motsättningar tillbaka till henne vilken typ är du? ton hoi förlag svåra ord national treasure sanning med modifikation godmorgon världen på denne grund koncept vingar av rök de rotlösa larry brooks lättläst deckare ewa åkerlind stand up comedy birgitta bergin ljudbok fängsla dina läsare finlitteratur mathew l jockers the bestseller experiment överenskommelser eldbunden miljöbeskrivningar lektörsutlåtande mega-bestseller synopsis skriv dialog idé parallellhandling releasefest långtidssjuk svenska skrivpoddpriset 4-aktsmodell margit sandemo planerat skrivande författarröst organic writer miljö character arc svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset förlagsavtal facebook intervju ping pong-metoden premiss allvetande perspektiv bäraren divergent klimax djävulsverk den antagonistiska kraften strukturera din roman följebrev röst ylva lee lindell steven james mörkersdottir roller yttre resa ungdomsbok skräck testläsare lind & co dramaturgi harlequins författartävling 2015 miljöer faktaböcker gestaltande simona ahrnstedt konsten att flirta som en gudinna peter barlach stil vanföreställning inre resa 17-stegsmodell takt pacing catrine tollström tävling hungerspelen facklitteratur konflikter förlag början kata skrivhandbok kärlek the circle bästsäljare berättarröst recension erotik författare lean lektör handling falskspel vägen framåt fantasy roman ann ljungberg historisk roman gestaltning döda poeters sällskap harlequins författartävling harlequin författartävling skrivtips historisk kärleksroman kärleksroman struktur pia lerigon romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips bokrecension historical romance bok johannes vivers harlequin pias strukturmodell dubbelspel bokrelease mål bestseller covid-19 romanstruktur tema karaktärer corona vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 pinch point bokens handling the bestseller code bihandling gestalta skrivpodd skönlitterärt anslag perspektiv marcus olausson redaktör plot point jodie archer film skriva böcker mariette lindstein harpercollins korrekturgranskare katametoden feel good skrivarhandbok genre hinder konfliktupptrappning harpercollins författartävling tempo barnbok bli utgiven filmmanus bokmanus blogg eurovision song contest målgrupp romantisk komedi osynlig berättarröst författarskap tillbakablick skrivprocess längd avatar novell research agenter vardagligt språk stieg larsson nobelpriset i litteratur svenska skrivbloggpriset frida skybäck release huvudhandling lyckas med din gestaltning boktugg novellantologi screen writing dialog skriva filmmanus hunger games whip media hitta början harlequin författartävling 2015 allt hopp är ute elisabeth akteus rex vågspel ordberoende förlag twist veronica roth story engineering hjärnan spänning bokens tema skriva facklitteratur sekten på dimön topic vuxenlitteratur känslor john yorke agenturer akademiskt språk outliner antagonist strukturmodell valet öka drivet i din berättelse skrivblogg förväntningar berättare skiftande perspektiv författarutbildning alla bolag allvetande berättare revy spökskrivare forskning libsyn theory if mind storytel k.m. weiland dagny carlsson dave eggers bones skrivartips beskrivande bokens intrig perspektivbyte mariette linden sagan om isfolket syd field åsa böker sickla flickvänskontraktet hype lust & löften ll-förlaget ämne arne dahl bakgrund miljöbeskrivning enkelt scener stella cameron håll rollen fatta eld livet leker into the wood karaktärsdrag kuliss böcker kontrakt med läsaren raeanne thayne malva b. innehåll oraganiskt skrivande tryck franskt band the writers little helper aristoteles bibliografi the charm school petra mede litet förlag allt jag fått lära mig den viktiga ansatsen ett oemotståndligt förslag gestaltningsbibeln berättad prosa the girl on the train sarah dawn finer din hjärna skröna inledning skrivarpodden refusering mathew l tocker igenkänningsfaktorn skriv en bestseller instagram hemsida skrivregler sommar camilla davidsson historieberättare pär åhlström vilseledning peter magnusson harper collins uc midsommar filmrecension relationsroman blake snyder gömd tajming brainstorming steven pinker rättigheter spex flicka försvunnen vi och dem mia bergenheim bokbeat det allvetande perspektivet organiskt skrivande lucia tankevurpa analys dunbars tal beskriva voice plot goal lars wilderäng som eld the screen writer's workbook fackböcker känn dina karaktärer anna keiler buzz kapitel niklas engdahl buskap sex liknelser story trumps structure förlagssytem rutin skräcknoveller en oberoende kvinna logik undertext litterärt #skriv2016 omslag e-bok mallar poesi litterära agenturer skrivarhandböcker janice hardy stilistiska särdrag eleine eksvärd indirekt miljöbeskrivning stökigt nybörjarmisstag dramatrugi författarplattform passiva meningar sexchock måns zelmerlöw kristina svensson dagen f inramning katarina bivald skrivfest vändpunkt chic lit anders blomström mittpunkt vinter kroppsspråk manus skrivglädje twitter säljkurs fällor jul klimatriksdag tempväxling läsupplevelse lisa cron kursportal richard dawkins catoblepas förlag kreditupplysning objektivt perspektiv radio p1 sara lövenstam theres wittgren titanic gimmick neurologi konkurs antagen den inre resan test grejen med verb pod viberg förlag tone sanning hjärtats dårskap hjärtan av jazz logiska fel anna bågstam ryltenius vad gick fel? nacka förlagsekonomi word höstsol överraska dina läsare the definite guide to screen writing jan arnald arv adlibris skapa en mall frida arwen roslund in media res rytm danny alegi personlighet prissättning skriva god jul lyckostunder språk books & dreams gestaltande miljöbeskrivning städning introvert minnen av dig kriminalroman understanding show don't tell harry potter catharina ingelman-sundberg direkt miljöbeskrivning james v smith jr ansatsen pitch sandemo dödlig åtrå lynda woodruff olof röhlander 100 första orden debutroman johan arvidsson expert föreläsning justin timerlake författarkväll eldskytten slut vår pensionatet vid världens ände skrivmingel förläggare matthew l jocker så skapar du en bra tvist victoria lynn schmidt skrivarkurs eva ludvigsen flesch-kincaid klimatet erotisk roman save the cat twlightsagan itunes klarar du de svåra orden
Your article is very useful