Pias skrivtips: populärlitteratur versus finlitteratur?
Nyss hemkommen från Skriv2016 måste jag dela med mig av en alla de saker jag lärt mig under konferensen. Nämligen vad som skilljer populärlitteratur från finlitteratur.
Det är inte mina ord, utan Jan Arnalds. Han är betydligt mer kompetent att uttala sig om dessa saker än vad jag är eftersom han rör sig i såväl finlitteraturens salonger som i populärlitteraturens salar.
Jan Arnald eller Arne Dahl
Jan Arnald är författaren och litteraturkritikern som ville ta in finlitteraturen i deckargenren. Han ville visa att det går att skriva deckare med karaktärer som inte är platta. Så skapade han pseudonymen Arne Dahl och skrev flera prisbelönta deckare.
Jag har faktiskt gått på kurs hos honom en gång för väldigt många år sedan i tron att jag skulle träffa min favoritförfattare Roald Dahl. Besvikelsen var stor och jag var inte så peppad att gå en kurs om hur man skriver deckare. Det var naturligtvis ett stort misstag att jag inte tog tillvara på den kunskap Jan Arnald hade att erbjuda, men på den tiden skrev jag inte aktivt.
Dock minns jag att det var en kul kurs. Och så minns jag att Jan Arnald läste en av sina noveller där 400.000 kr i 1000-lappar vällde ut ur en portfölj. Då påpekade en av deltagarna att 400.000 kr i 1000-lappar inte är mer än fyra sedelbuntar, vilket knappast fyller en hel portfölj. Jan Arnalds förvånade min sitter för alltid inpräntad på min näthinna.
Det hade ju varit bättre om jag mindes något annat från kursen än just denna anekdot. :)
Men nu var det ju inte om det jag skulle prata om utan om populärllitteratur versus finlitteratur.
Vad skiljer populärlitteratur mot finlitteratur?
Slutet skiljer mellan populärlitteratur och finlitteratur, sa Jan Arnald på Skriv2016 och jämförde med en deckare. I en deckare sker det alltid någon form av upplösning. Det är få deckare där slutet flyter ut i något obestämbart luddigt. Läsarna har större krav än så - de vill ha closure.
Och sedan sa Jan Arnald något som verkligen fick mig att spetsa öronen:
Tyvärr har det blivit så bland finlitteraturens generaler att finns det ett slut i en bok så är det likställt med något dåligt.
Och det är tack vare detta uttalande som jag skriver det här blogginlägget.
Själv har jag aldrig förstått mig på den här uppdelningen i populärlitteratur och finlitteratur. Det finns bra och dåliga böcker, men inte katten finns det något som jag skulle vilja säga är "finare" än andra.
Själv gör jag kopplingen mellan det Jan Arnald sa och det jag skrivit om i olika strukturmodeller.
I den klassiska strukturmodellen så bygger boken på att det finns en handling. Och handlingen får du om bokens protagonist har ett mål som hen försöker nå. Boken slutar med en upplösning där läsarna får svar på frågan om hen lyckades nå sitt mål eller inte.
Det är så de flesta läsare vill ha det varför böcker som har den här uppbyggnaden säljer bättre. Det överensstämmer alltså med begreppet populärlitteratur - litteratur som är populär bland läsarna.
I slice of slice-strukturen har man ingen handling utan berättelsen bygger på en rad scener som staplas på varandra utan någon till synes egentlig ordning. Med andra ord finns inte heller något tydligt slut. Det kan vara sådär obestämt luddigt som Jan Arnald säger att finlitteraturens generaler vill ha.
Nu tror jag ju inte jag att det är slutet i sig som gör att finlitteraturens generaler förespråkar denna typ av litteratur, utan konceptet som sådant. Det kräver nämligen mer av läsarna när det inte finns någon tydlig handling. Istället läggs vikten på karaktärerna, relationerna och att man utforskar ett ämne på djupet.
Är man ute efter en tydlig handling ter sig dessa böcker flummiga. Därför går de sällan hem hos den stora massan. Men är man en van läsare kan det bli väldigt givande att ge sig hän åt det mänskliga psykets inre virrgångar. Om man är lagd åt det hållet, vill säga.
Och om det är en bra bok. ;)
Det finns ju bra och dåliga böcker som följer så väl den klassiska strukturen som slice of life-strukturen.
Finns det drag av lathet hos finlitterära författare?
Ja, det finns en mer hantverksmässig del i en deckare, tyckte Jan Arnald. Många författare vill ha frihet. Den absoluta friheten skapar sällan bra litteratur - det behövs något mer.
Och det där med frihet hörde jag även från en annan föreläsning på Skriv2016-konferensen. Danny Alegi sa nämligen:
Have structure, but be free. The more structure you have, the more freedom you will have. Embrace the paradox.
Danny menade att har du en struktur så kan du vila i tryggheten vart du ska och sedan är du fri att skriva på. Det ger dig mycket mer frihet än om du börjar skriva utan en aning om vart du ska ta vägen.
Jag håller med, även om jag tror att varje person måste hitta sitt eget sätt att skriva. Dock är det aldrig fel att prova nya vägar. Läs gärna mitt blogginlägg Vilken typ är du?
Finns det ett förakt mot populärlitteratur?
I Svenska Akademien finns ett deckarförakt, fortsatte Jan Arnald. Det finns en övertygelse att når man rätt många läsare så är något i grunden fel.
Han rör ju sig i Svenska Akademiens salonger så han borde veta vad han talar om. Jan Arnald själv tycker däremot att det är viktigt att nå läsarna. Och jag håller med.
Att skriva en bok som når en stor läsekrets är faktiskt ingenting man knåpar ihop på en kafferast. Det kräver enormt mycket arbete och kunskap om skrivandet. Därför tycker inte jag att man ska se ned på populärlitteraturen.
Och trots att slice of life-strukturen har sina egna utmaningar för att boken ska bli bra, så kanske det ligger något i Jan Arnalds påstående att de som skriver finlitteratur är lite lata. I varje fall om de valt bort all form av struktur bara för att de anser att deras konstnärliga frihet skadas av för mycket kunskap. Men samtidigt tror inte jag att man kan skriva en riktigt bra bok om man är lat.
Jag håller med Danny Alegi om att struktur skapar frihet, den begränsar inte. Det är nämligen svårt att bryta mot konventionen och vara nyskapande om man inte vet vad man bryter mot.
Varför anses finlitteraturen vara bättre?
I andra länder är det här med finlitteratur inte samma grej. Nobelpriset gör att vi byggt upp ett elfenbenstorn av finlitteratur i Sverige som skapat en mur mellan populärlitteraturen och finlitteraturen, avslutade Jan Arnald.
Men så skrattade han och sa att det här med att Bob Dylan fått nobelpriset i litteratur rört om i grytan. Kanske blåser det nya vindar i elfenbenstornet?
Ja, jag håller med. Det är positivt att Bob Dylan fick priset. Han om någon skriver ju populärlitteratur i den bemärkelsen att hans låttexter är populära. Kanske vi en dag äntligen slutar dela upp böcker i populär- kontra finlitteratur.
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Alfons viberg Bengtsson » Pias skrivtips: Hur skriver du andlöst spännande?: ”Harjaergvägen 46 23254 46 Åkarp ”
-
alfons viberg bengtsson » Pias skrivtips: Hur skriver du andlöst spännande?: ”Alfons200704@gmail.com”
-
alfons viberg bengtsson » Pias skrivtips: Hur skriver du andlöst spännande?: ”A”
-
Carl » Pias skrivtips: Har längden betydelse?: ”Vilken fantastiskt bra artikel! Tack för detta! Jag undrar hur du ser på lagom l..”
-
Mona Thorén » Pias skrivtips: Har längden betydelse?: ”Jag har skrivit ett manus innehållande 115 000 ord. När lektör nr 2 började ta i..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
robert sapolsky kuleshov-effekten love actually studie sören bondesson specifik påsk författarförbundet frdia arwen rosesund romangestalter webbkurs ramhandling niklas modig berättelser öppningsscen ekosystem vi for upp till mor pr sociala media covid upplösning elisabeth hoyt livet motorcyklar och andra omöjliga projekt förstärka forum förlag olof röhlander lynda woodruff dödlig åtrå sandemo pitch ansatsen james v smith jr direkt miljöbeskrivning catharina ingelman-sundberg harry potter understanding show don't tell kriminalroman minnen av dig introvert städning gestaltande miljöbeskrivning begär tärningen är kastad sanna ivarsson bygg din egen mall fal sättning högläsning metaforer susanne collins marie-louise fritzén noveller snackis anders nyman game of thrones pseudonymer piratförlaget delilah marvell kill your darlings bokens premiss adjektiv arv vad gick fel? anna bågstam ryltenius logiska fel hjärtan av jazz hjärtats dårskap sanning tone viberg förlag spegelneuroner fokus debutera antologi synlig berättarröst intrig rabén & sjögren högskoleprovets orddel stitcher redigera bok så överlever du en refusering coach komedi jenny dahlberg syfte författarkurs tillbaka till bromma planteringar the twilight saga save the cat! filmtips begränsat perspektiv lix sara dalengren kurs story structure architect tvist ängelns coctail ylva, johan och siri arvidsson karin smirnoff lb förlag chic lit vändpunkt skrivfest katarina bivald inramning dagen f anders hansen måns zelmerlöw sexchock passiva meningar författarplattform dramatrugi nybörjarmisstag stökigt indirekt miljöbeskrivning svenska akademien youtube oanständiga berättelser jenny rogneby brenda novak kontrakt med läsarna försaka refererande miljöbeskrivning eleine eksvärd akter revolt mitt i nacka leona gröna fingrar sökes vuxenroman skriv enkelt omslag manustävling roald dahl konsten att vara caroline drivkrafter ljusets väktare på denna grund mall tema, idé, koncept, premiss och intrig sagan om is och eld symbolik skriv klart författarträff att skriva under hot head hopping egenutgivning skatteregler dunbars tal analys tankevurpa lucia organiskt skrivande det allvetande perspektivet bokbeat mia bergenheim vi och dem flicka försvunnen spex rättigheter medveten författare högskoleprovet podcaster redigering henrik fürst anna bågestam ryltenius humor miljön fånga läsaren sofia ymén hierarkier skrivkurs pablo roberto magkänsla actionscener kretslopp läsbarhetsindex sofia fritzson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen hur en bok bör skrivas lennart guldbrandsen slutscen detta är lean scandalous desires siri arvidsson höst 100 ord sarah dawn finer the girl on the train berättad prosa gestaltningsbibeln ett oemotståndligt förslag den viktiga ansatsen allt jag fått lära mig din hjärna petra mede the charm school bibliografi aristoteles the writers little helper franskt band litet förlag populärlitteratur histrisk kärleksroman leona tärningen är kastad dikter bygg din egen word-mall bokformat tryck faktabok skriv2016 titel mitt i trigger annika estassy dokument bokus kostnader bonnier carlsen nattlöpare biintrig loppet word-mall bokens koncept lyckas ännu mer med din gestaltning bakgrund åsa böker syd field sagan om isfolket mariette linden perspektivbyte bokens intrig beskrivande sickla bones dave eggers dagny carlsson k.m. weiland storytel skrivartips svåra ord national treasure sanning med modifikation godmorgon världen på denne grund koncept vingar av rök de rotlösa larry brooks lättläst deckare ewa åkerlind stand up comedy birgitta bergin ljudbok fängsla dina läsare finlitteratur mathew l jockers the bestseller experiment överenskommelser eldbunden miljöbeskrivningar lektörsutlåtande mega-bestseller synopsis skriv dialog idé parallellhandling releasefest långtidssjuk svenska skrivpoddpriset 4-aktsmodell margit sandemo planerat skrivande författarröst organic writer miljö whip media svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset förlagsavtal facebook intervju ping pong-metoden premiss allvetande perspektiv bäraren divergent klimax djävulsverk den antagonistiska kraften strukturera din roman följebrev röst ylva lee lindell steven james mörkersdottir roller yttre resa ungdomsbok skräck testläsare lind & co dramaturgi harlequins författartävling 2015 miljöer faktaböcker gestaltande barnbok konsten att flirta som en gudinna peter barlach stil vanföreställning inre resa 17-stegsmodell takt pacing catrine tollström tävling hungerspelen facklitteratur konflikter förlag början kata skrivhandbok kärlek the circle bästsäljare berättarröst recension erotik författare lean lektör handling falskspel vägen framåt fantasy roman ann ljungberg historisk roman gestaltning döda poeters sällskap harlequins författartävling harlequin författartävling skrivtips historisk kärleksroman kärleksroman struktur pia lerigon romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips bokrecension historical romance bok johannes vivers harlequin pias strukturmodell dubbelspel bokrelease mål bestseller covid-19 romanstruktur tema karaktärer corona vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 pinch point bokens handling the bestseller code bihandling gestalta skrivpodd skönlitterärt anslag perspektiv marcus olausson redaktör plot point jodie archer film skriva böcker mariette lindstein harpercollins korrekturgranskare katametoden feel good skrivarhandbok genre hinder konfliktupptrappning harpercollins författartävling tempo bli utgiven simona ahrnstedt filmmanus bokmanus blogg eurovision song contest målgrupp romantisk komedi osynlig berättarröst författarskap tillbakablick skrivprocess längd avatar novell research agenter vardagligt språk stieg larsson nobelpriset i litteratur svenska skrivbloggpriset frida skybäck release huvudhandling lyckas med din gestaltning boktugg novellantologi screen writing dialog skriva filmmanus character arc hunger games hitta början harlequin författartävling 2015 allt hopp är ute elisabeth akteus rex vågspel ordberoende förlag twist veronica roth story engineering hjärnan spänning bokens tema skriva facklitteratur sekten på dimön topic vuxenlitteratur känslor john yorke agenturer akademiskt språk outliner antagonist strukturmodell valet öka drivet i din berättelse skrivblogg förväntningar berättare skiftande perspektiv författarutbildning alla bolag allvetande berättare revy spökskrivare forskning libsyn theory if mind hoi förlag ton vilken typ är du? tillbaka till henne motsättningar michael gazzania vinst traditionellt förlag style den normala världen ljudboksgalan i havet finns så många fiskar korrekturfel george rr martin bonnier förlag flickvänskontraktet hype lust & löften ll-förlaget ämne arne dahl karaktärsdrag miljöbeskrivning enkelt scener stella cameron håll rollen fatta eld livet leker into the wood anna jansson kuliss böcker kontrakt med läsaren raeanne thayne malva b. innehåll oraganiskt skrivande referera socialt umgänge extrovert romantik månpocket show don't tell olga rönnberg filmrättigheter högtider permakultur manuspitch flickan med silverhåret susanne ahlenius komik mina böcker skröna inledning skrivarpodden refusering mathew l tocker igenkänningsfaktorn skriv en bestseller instagram hemsida skrivregler sommar camilla davidsson historieberättare pär åhlström vilseledning peter magnusson harper collins uc midsommar filmrecension relationsroman blake snyder gömd tajming brainstorming steven pinker helen ekeroth den inre positiva resan blir det någonsin för sent? tvister stockholm adjektivsjuka tonalitet lögn julia london udda tempus elementary känn dina karaktärer beskriva voice plot goal lars wilderäng som eld the screen writer's workbook fackböcker anna keiler buzz kapitel niklas engdahl buskap sex liknelser story trumps structure lucy dillon förlagssytem rutin skräcknoveller en oberoende kvinna logik undertext litterärt #skriv2016 rollup e-bok mallar poesi litterära agenturer skrivarhandböcker janice hardy stilistiska särdrag kristina svensson pocket writers little helper ansats fanta sveriges bästa skrivblogg fifty shades of gray stand up förbeställ marknadsföring öka drivet med rätt pacing ylva arvidsson hisspresentation erotisk deckare frans jeppsson wall anders blomström mittpunkt vinter kroppsspråk manus skrivglädje twitter säljkurs fällor jul klimatriksdag tempväxling läsupplevelse lisa cron kursportal richard dawkins catoblepas förlag kreditupplysning objektivt perspektiv radio p1 sara lövenstam theres wittgren titanic gimmick neurologi konkurs antagen den inre resan test grejen med verb pod nacka hybridförlag allvetande pia stockholms körförbund huvudperson nordland filmanalys robin dunbar skatt förlagsekonomi word höstsol överraska dina läsare the definite guide to screen writing jan arnald personlighet adlibris skapa en mall frida arwen roslund in media res rytm danny alegi books & dreams prissättning skriva god jul lyckostunder språk distribution tryckt bok word-mallar lyrik litterära agenter susan wiggs författarkliniken bob dylan hjärnforskning tara westover årstider permakultur! framtiden i din trädgård sveriges bästa skrivpodd filteruttryck gone girl bokskåpets hemlighet 100 första orden debutroman johan arvidsson expert föreläsning justin timerlake författarkväll eldskytten slut vår pensionatet vid världens ände skrivmingel förläggare matthew l jocker så skapar du en bra tvist victoria lynn schmidt skrivarkurs eva ludvigsen flesch-kincaid klimatet erotisk roman save the cat twlightsagan itunes klarar du de svåra orden
Jag tror förlagen först och främst vill ha böcker som säljer bra och då är det den klassiska strukturen med tydlig handling och ett slut som gäller. Därför kan det vara svårt att bli antagen som debutant om man skriver enligt slice of life-strukturen.
Det kräver dessutom rätt mycket av en författare att ro en slice of life-struktur i hamn för karaktärerna och relationerna eller det ämne man valt att utforska måste vara så intressant att det uppväger det faktum att det saknas en handling. Det är något som man kanske måste ha skrivit många böcker för att lyckas med.
Däremot finns det ju ingenting som hindrar att man skriver en bok enligt den klassiska strukturen men likväl har intressanta karaktärer, relationer och ämne som man utforskar. Om jag förstod Jan Arnald rätt var det just detta han ville bevisa.
Kram Pia
Betr. novellen av Jan Arnald: Där visade han verkligen vad viktig research är. Han gjorde nog inte om den missen :-).
Det här med staplade scener på varandra och otydligt slut i "finlitteratur". Har fått för mig att om du är debutant är det mycket svårare att få ett manus publicerat, om det är uppbyggt på det sättet. Då ska det mesta vara väldigt tydligt. Väldigt med stora bokstäver. Men det kanske är en fördom jag har :-).
Just Jan Arnalds föreläsning var en av de mest intressanta under #Skriv2016