Pias skrivtips: populärlitteratur versus finlitteratur?
Nyss hemkommen från Skriv2016 måste jag dela med mig av en alla de saker jag lärt mig under konferensen. Nämligen vad som skilljer populärlitteratur från finlitteratur.
Det är inte mina ord, utan Jan Arnalds. Han är betydligt mer kompetent att uttala sig om dessa saker än vad jag är eftersom han rör sig i såväl finlitteraturens salonger som i populärlitteraturens salar.
Jan Arnald eller Arne Dahl
Jan Arnald är författaren och litteraturkritikern som ville ta in finlitteraturen i deckargenren. Han ville visa att det går att skriva deckare med karaktärer som inte är platta. Så skapade han pseudonymen Arne Dahl och skrev flera prisbelönta deckare.
Jag har faktiskt gått på kurs hos honom en gång för väldigt många år sedan i tron att jag skulle träffa min favoritförfattare Roald Dahl. Besvikelsen var stor och jag var inte så peppad att gå en kurs om hur man skriver deckare. Det var naturligtvis ett stort misstag att jag inte tog tillvara på den kunskap Jan Arnald hade att erbjuda, men på den tiden skrev jag inte aktivt.
Dock minns jag att det var en kul kurs. Och så minns jag att Jan Arnald läste en av sina noveller där 400.000 kr i 1000-lappar vällde ut ur en portfölj. Då påpekade en av deltagarna att 400.000 kr i 1000-lappar inte är mer än fyra sedelbuntar, vilket knappast fyller en hel portfölj. Jan Arnalds förvånade min sitter för alltid inpräntad på min näthinna.
Det hade ju varit bättre om jag mindes något annat från kursen än just denna anekdot. :)
Men nu var det ju inte om det jag skulle prata om utan om populärllitteratur versus finlitteratur.
Vad skiljer populärlitteratur mot finlitteratur?
Slutet skiljer mellan populärlitteratur och finlitteratur, sa Jan Arnald på Skriv2016 och jämförde med en deckare. I en deckare sker det alltid någon form av upplösning. Det är få deckare där slutet flyter ut i något obestämbart luddigt. Läsarna har större krav än så - de vill ha closure.
Och sedan sa Jan Arnald något som verkligen fick mig att spetsa öronen:
Tyvärr har det blivit så bland finlitteraturens generaler att finns det ett slut i en bok så är det likställt med något dåligt.
Och det är tack vare detta uttalande som jag skriver det här blogginlägget.
Själv har jag aldrig förstått mig på den här uppdelningen i populärlitteratur och finlitteratur. Det finns bra och dåliga böcker, men inte katten finns det något som jag skulle vilja säga är "finare" än andra.
Själv gör jag kopplingen mellan det Jan Arnald sa och det jag skrivit om i olika strukturmodeller.
I den klassiska strukturmodellen så bygger boken på att det finns en handling. Och handlingen får du om bokens protagonist har ett mål som hen försöker nå. Boken slutar med en upplösning där läsarna får svar på frågan om hen lyckades nå sitt mål eller inte.
Det är så de flesta läsare vill ha det varför böcker som har den här uppbyggnaden säljer bättre. Det överensstämmer alltså med begreppet populärlitteratur - litteratur som är populär bland läsarna.
I slice of slice-strukturen har man ingen handling utan berättelsen bygger på en rad scener som staplas på varandra utan någon till synes egentlig ordning. Med andra ord finns inte heller något tydligt slut. Det kan vara sådär obestämt luddigt som Jan Arnald säger att finlitteraturens generaler vill ha.
Nu tror jag ju inte jag att det är slutet i sig som gör att finlitteraturens generaler förespråkar denna typ av litteratur, utan konceptet som sådant. Det kräver nämligen mer av läsarna när det inte finns någon tydlig handling. Istället läggs vikten på karaktärerna, relationerna och att man utforskar ett ämne på djupet.
Är man ute efter en tydlig handling ter sig dessa böcker flummiga. Därför går de sällan hem hos den stora massan. Men är man en van läsare kan det bli väldigt givande att ge sig hän åt det mänskliga psykets inre virrgångar. Om man är lagd åt det hållet, vill säga.
Och om det är en bra bok. ;)
Det finns ju bra och dåliga böcker som följer så väl den klassiska strukturen som slice of life-strukturen.
Finns det drag av lathet hos finlitterära författare?
Ja, det finns en mer hantverksmässig del i en deckare, tyckte Jan Arnald. Många författare vill ha frihet. Den absoluta friheten skapar sällan bra litteratur - det behövs något mer.
Och det där med frihet hörde jag även från en annan föreläsning på Skriv2016-konferensen. Danny Alegi sa nämligen:
Have structure, but be free. The more structure you have, the more freedom you will have. Embrace the paradox.
Danny menade att har du en struktur så kan du vila i tryggheten vart du ska och sedan är du fri att skriva på. Det ger dig mycket mer frihet än om du börjar skriva utan en aning om vart du ska ta vägen.
Jag håller med, även om jag tror att varje person måste hitta sitt eget sätt att skriva. Dock är det aldrig fel att prova nya vägar. Läs gärna mitt blogginlägg Vilken typ är du?
Finns det ett förakt mot populärlitteratur?
I Svenska Akademien finns ett deckarförakt, fortsatte Jan Arnald. Det finns en övertygelse att når man rätt många läsare så är något i grunden fel.
Han rör ju sig i Svenska Akademiens salonger så han borde veta vad han talar om. Jan Arnald själv tycker däremot att det är viktigt att nå läsarna. Och jag håller med.
Att skriva en bok som når en stor läsekrets är faktiskt ingenting man knåpar ihop på en kafferast. Det kräver enormt mycket arbete och kunskap om skrivandet. Därför tycker inte jag att man ska se ned på populärlitteraturen.
Och trots att slice of life-strukturen har sina egna utmaningar för att boken ska bli bra, så kanske det ligger något i Jan Arnalds påstående att de som skriver finlitteratur är lite lata. I varje fall om de valt bort all form av struktur bara för att de anser att deras konstnärliga frihet skadas av för mycket kunskap. Men samtidigt tror inte jag att man kan skriva en riktigt bra bok om man är lat.
Jag håller med Danny Alegi om att struktur skapar frihet, den begränsar inte. Det är nämligen svårt att bryta mot konventionen och vara nyskapande om man inte vet vad man bryter mot.
Varför anses finlitteraturen vara bättre?
I andra länder är det här med finlitteratur inte samma grej. Nobelpriset gör att vi byggt upp ett elfenbenstorn av finlitteratur i Sverige som skapat en mur mellan populärlitteraturen och finlitteraturen, avslutade Jan Arnald.
Men så skrattade han och sa att det här med att Bob Dylan fått nobelpriset i litteratur rört om i grytan. Kanske blåser det nya vindar i elfenbenstornet?
Ja, jag håller med. Det är positivt att Bob Dylan fick priset. Han om någon skriver ju populärlitteratur i den bemärkelsen att hans låttexter är populära. Kanske vi en dag äntligen slutar dela upp böcker i populär- kontra finlitteratur.
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Fiona Allen » Pias skrivtips: Konflikter!: ”Mitt liv har vänt till det bättre sedan jag började arbeta med Dr Ilekhojie. Sed..”
-
sarah » Pias skrivtips: Konflikter!: ”Jag läste några av Dr. Sunnys vittnesmål om en kärleksförmedlare som förklarade ..”
-
mary » Pias skrivtips: Den inre resan: ”Läs och kontakta även Dr. Sunny om du behöver en stark kärleksförtrollning för a..”
-
loveth » Den är jätteintressant, mamma!: ”Jag läste några av Dr. Sunnys vittnesmål om en kärleksförmedlare som förklarade ..”
-
Dora » Kan man skriva en hel bok bara med hjälp av mina 17 strukturpunkter?: ”Mitt namn är Dora. Av respekt för dig och dina trollformler måste jag göra detta..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
logiska fel hjärtan av jazz hjärtats dårskap sanning tone viberg förlag robin dunbar filmanalys nordland debutera antologi synlig berättarröst intrig rabén & sjögren pod redigera bok så överlever du en refusering coach komedi jenny dahlberg syfte författarkurs högskoleprovets orddel stitcher the twilight saga save the cat! filmtips begränsat perspektiv lix sara dalengren kurs tillbaka till bromma planteringar manus kroppsspråk vinter mittpunkt anders blomström story structure architect tvist skrivfest katarina bivald inramning dagen f anders hansen frans jeppsson wall fifty shades of gray sveriges bästa skrivblogg fanta ansats writers little helper pocket kristina svensson måns zelmerlöw sexchock janice hardy skrivarhandböcker litterära agenturer poesi mallar e-bok rollup svenska akademien revolt mitt i nacka leona gröna fingrar sökes vuxenroman skriv enkelt omslag #skriv2016 litterärt sex buskap niklas engdahl kapitel buzz anna keiler story trumps structure liknelser skriv klart författarträff att skriva under hot head hopping egenutgivning skatteregler sagan om is och eld symbolik udda julia london lögn tonalitet adjektivsjuka stockholm elementary tempus blir det någonsin för sent? den inre positiva resan helen ekeroth vi och dem redigering henrik fürst anna bågestam ryltenius humor miljön fånga läsaren sofia ymén steven pinker brainstorming tajming pär åhlström historieberättare camilla davidsson sommar skrivregler hemsida hierarkier skrivkurs mathew l tocker refusering skrivarpodden inledning skröna instagram skriv en bestseller igenkänningsfaktorn the girl on the train berättad prosa gestaltningsbibeln ett oemotståndligt förslag den viktiga ansatsen allt jag fått lära mig din hjärna sarah dawn finer show don't tell månpocket romantik extrovert socialt umgänge referera olga rönnberg histrisk kärleksroman leona tärningen är kastad dikter bygg din egen word-mall bokformat tryck oraganiskt skrivande innehåll mitt i trigger annika estassy dokument bokus kostnader faktabok skriv2016 titel ll-förlaget lust & löften hype flickvänskontraktet bonnier förlag bonnier carlsen nattlöpare korrekturfel i havet finns så många fiskar ljudboksgalan den normala världen style traditionellt förlag vinst george rr martin dave eggers dagny carlsson k.m. weiland storytel skrivartips bones forskning spökskrivare revy allvetande berättare alla bolag författarutbildning svåra ord national treasure studie sören bondesson specifik påsk författarförbundet frdia arwen rosesund robert sapolsky kuleshov-effekten love actually niklas modig berättelser öppningsscen ekosystem vi for upp till mor pr romangestalter webbkurs ramhandling elisabeth hoyt livet motorcyklar och andra omöjliga projekt förstärka forum förlag sociala media covid upplösning dödlig åtrå sandemo pitch ansatsen james v smith jr direkt miljöbeskrivning olof röhlander lynda woodruff understanding show don't tell kriminalroman minnen av dig introvert städning gestaltande miljöbeskrivning catharina ingelman-sundberg harry potter språk lyckostunder god jul skriva prissättning books & dreams marie-louise fritzén noveller snackis anders nyman högläsning metaforer susanne collins the definite guide to screen writing överraska dina läsare höstsol word förlagsekonomi skatt game of thrones synopsis skriva facklitteratur spänning hjärnan releasefest parallellhandling ordberoende förlag vågspel twist elisabeth akteus rex harlequin författartävling 2015 allt hopp är ute miljö whip media hunger games skriva filmmanus screen writing novellantologi boktugg lyckas med din gestaltning facebook bäraren release frida skybäck djävulsverk stieg larsson nobelpriset i litteratur följebrev röst research novell mörkersdottir steven james yttre resa ungdomsbok skräck tillbakablick romantisk komedi målgrupp skiftande perspektiv berättare deckare ewa åkerlind förväntningar birgitta bergin ljudbok fängsla dina läsare mathew l jockers the bestseller experiment finlitteratur överenskommelser eldbunden miljöbeskrivningar lektörsutlåtande mega-bestseller filmmanus barnbok simona ahrnstedt tempo harpercollins författartävling vanföreställning inre resa 17-stegsmodell skrivarhandbok pacing catrine tollström korrekturgranskare harpercollins hungerspelen skriva böcker dramaturgi eurovision song contest blogg faktaböcker skrivhandbok kärlek the circle bästsäljare berättarröst gestalta film jodie archer plot point författare lean lektör handling bihandling corona karaktärer tema romanstruktur covid-19 historisk roman gestaltning döda poeters sällskap harlequins författartävling pias strukturmodell harlequin skrivtips kärleksroman struktur pia lerigon romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips bokrecension historical romance bok johannes vivers historisk kärleksroman harlequin författartävling dubbelspel bokrelease mål bestseller vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 ann ljungberg roman fantasy vägen framåt falskspel erotik pinch point bokens handling the bestseller code kata början förlag recension skrivpodd skönlitterärt anslag perspektiv marcus olausson redaktör bokmanus miljöer harlequins författartävling 2015 konflikter facklitteratur mariette lindstein tävling katametoden feel good takt genre hinder konfliktupptrappning stil peter barlach konsten att flirta som en gudinna bli utgiven gestaltande topic sekten på dimön john yorke vuxenlitteratur känslor akademiskt språk outliner agenturer antagonist stand up comedy strukturmodell valet öka drivet i din berättelse skrivblogg lättläst larry brooks de rotlösa lind & co testläsare osynlig berättarröst författarskap roller skrivprocess längd avatar ylva lee lindell vardagligt språk agenter den antagonistiska kraften strukturera din roman klimax svenska skrivbloggpriset divergent huvudhandling allvetande perspektiv dialog premiss ping pong-metoden intervju förlagsavtal svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset character arc organic writer hitta början planerat skrivande författarröst margit sandemo långtidssjuk 4-aktsmodell svenska skrivpoddpriset veronica roth story engineering idé skriv dialog bokens tema jan arnald arv adjektiv bokens premiss kill your darlings delilah marvell piratförlaget pseudonymer rytm danny alegi personlighet adlibris skapa en mall frida arwen roslund in media res sättning fal bygg din egen mall sanna ivarsson tärningen är kastad begär bob dylan distribution tryckt bok word-mallar lyrik litterära agenter susan wiggs författarkliniken bokskåpets hemlighet hjärnforskning tara westover årstider permakultur! framtiden i din trädgård sveriges bästa skrivpodd filteruttryck gone girl justin timerlake författarkväll 100 första orden debutroman johan arvidsson expert föreläsning så skapar du en bra tvist victoria lynn schmidt eldskytten slut vår pensionatet vid världens ände skrivmingel förläggare matthew l jocker itunes klarar du de svåra orden skrivarkurs eva ludvigsen flesch-kincaid klimatet erotisk roman save the cat twlightsagan libsyn theory if mind vingar av rök koncept på denne grund godmorgon världen sanning med modifikation motsättningar michael gazzania hoi förlag ton vilken typ är du? tillbaka till henne åsa böker sickla beskrivande bokens intrig perspektivbyte mariette linden sagan om isfolket syd field ämne arne dahl bakgrund lyckas ännu mer med din gestaltning bokens koncept word-mall loppet biintrig livet leker into the wood karaktärsdrag miljöbeskrivning enkelt scener stella cameron håll rollen fatta eld populärlitteratur anna jansson kuliss böcker kontrakt med läsaren raeanne thayne malva b. petra mede litet förlag franskt band the writers little helper aristoteles bibliografi the charm school komik mina böcker filmrättigheter högtider permakultur manuspitch flickan med silverhåret susanne ahlenius slutscen lennart guldbrandsen hur en bok bör skrivas 100 ord höst siri arvidsson scandalous desires detta är lean vilseledning peter magnusson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen sofia fritzson läsbarhetsindex kretslopp actionscener magkänsla pablo roberto podcaster högskoleprovet harper collins uc midsommar filmrecension relationsroman blake snyder gömd tvister medveten författare rättigheter spex flicka försvunnen analys dunbars tal mia bergenheim bokbeat det allvetande perspektivet organiskt skrivande lucia tankevurpa fackböcker känn dina karaktärer beskriva voice plot goal lars wilderäng som eld the screen writer's workbook roald dahl manustävling tema, idé, koncept, premiss och intrig mall på denna grund ljusets väktare drivkrafter konsten att vara caroline akter lucy dillon förlagssytem rutin skräcknoveller en oberoende kvinna logik undertext stilistiska särdrag eleine eksvärd refererande miljöbeskrivning försaka kontrakt med läsarna brenda novak jenny rogneby oanständiga berättelser youtube stand up förbeställ indirekt miljöbeskrivning stökigt nybörjarmisstag dramatrugi författarplattform passiva meningar vändpunkt chic lit marknadsföring öka drivet med rätt pacing ylva arvidsson hisspresentation erotisk deckare skrivglädje twitter lb förlag karin smirnoff ylva, johan och siri arvidsson ängelns coctail lisa cron kursportal richard dawkins säljkurs fällor jul klimatriksdag tempväxling läsupplevelse titanic gimmick neurologi catoblepas förlag kreditupplysning objektivt perspektiv radio p1 sara lövenstam theres wittgren fokus spegelneuroner konkurs antagen den inre resan test grejen med verb anna bågstam ryltenius vad gick fel? nacka hybridförlag allvetande pia stockholms körförbund huvudperson
Jag tror förlagen först och främst vill ha böcker som säljer bra och då är det den klassiska strukturen med tydlig handling och ett slut som gäller. Därför kan det vara svårt att bli antagen som debutant om man skriver enligt slice of life-strukturen.
Det kräver dessutom rätt mycket av en författare att ro en slice of life-struktur i hamn för karaktärerna och relationerna eller det ämne man valt att utforska måste vara så intressant att det uppväger det faktum att det saknas en handling. Det är något som man kanske måste ha skrivit många böcker för att lyckas med.
Däremot finns det ju ingenting som hindrar att man skriver en bok enligt den klassiska strukturen men likväl har intressanta karaktärer, relationer och ämne som man utforskar. Om jag förstod Jan Arnald rätt var det just detta han ville bevisa.
Kram Pia
Betr. novellen av Jan Arnald: Där visade han verkligen vad viktig research är. Han gjorde nog inte om den missen :-).
Det här med staplade scener på varandra och otydligt slut i "finlitteratur". Har fått för mig att om du är debutant är det mycket svårare att få ett manus publicerat, om det är uppbyggt på det sättet. Då ska det mesta vara väldigt tydligt. Väldigt med stora bokstäver. Men det kanske är en fördom jag har :-).
Just Jan Arnalds föreläsning var en av de mest intressanta under #Skriv2016