Pias skrivtips: Lär dig från Stand Up
Idag var jag på The Big Ben på Söder i Stockholm och tittade på min stand up-vän Christer Jervhäll. Han var så fruktansvärt bra. Och det säger jag trots att jag är partisk. :)
The Big Ben är en pub där nya komiker får prova sina vingar, varvat med mer kända komiker som behöver prova nytt material.
Väldigt trevligt må jag säga - även för oss i publiken. Riktigt hög klass på flera av framträdandena ikväll. Eftersom varje person bara har ca 5 minuter på scenen - om de inte är kända för då får de mer - så hanns det med en hel bunt med komiker.
Och när jag satt där i publiken slog det mig att stand up comedy har rätt mycket gemensamt med en bra bok . Och det är om detta som mitt blogginlägg ska handla om.
Sluta där du började
Det första jag lade märke till är att flera av komikerna i slutet av sitt framträdande anspelade på något som de planterat i ett tidigare skämt.
Inledningsskämtet kunde t.ex. handla om en ponny. Komikern Fredrik Andersson sa att han fundrade på att skaffa en ponny. Det var ju så bra om han försov sig. Om han kom in på en ponny som slängde med manen och blinkade med sina stora, bruna ögon skulle alla förlåta honom för att han var sen. För inte går det att bli arg på någon som rider på en söt ponny.
Sedan följde en rad andra skämt. Mot slutet av akten körde han ett skämt om mygg som spanade in honom genom myggnätet när han skulle sova. Schysst som han var körde han strip tease för dessa mygg. Stackarna levde ju bara en ynka säsong. Han tryckte skinkan mot myggnätet och de fick riktigt fin kontakt. Men en mygga förstod inte vad gränsen gick utan var där med sin snabel och grävde. Förbannad bestämde han sig för att slå ihjäl myggan. Myggan bedyrade sin oskuld, men det var en blodstinn jävel så den hade svårt för att svära sig fri. Fredrik lyfte handen, men precis när han skulle drämma till upptäckte han att myggan satt på en pytteliten ponny.
Och där slutade skämtet.
Om han inte planterat ponnyn tidigare skulle det inte ha varit något skämt. Men nu blev det stora skrattsalvor.
Och på precis samma sätt kan du göra när du skriver en skönlitterär roman. Det behöver inte vara en komedi. De allra flesta böcker är uppbyggda på det här sättet.
Inledningsvis droppar du något som tas upp i slutet av berättelsen. Plötsligt får det som hände i inledningsscenerna en helt ny innebörd och hela boken lyfter.
Om du inte har med en sådan koppling mellan början och slutet brukar läsarna tycka att slutet haltade, det saknades något. Så gör som i stand up comedy och sluta där du började.
Läs gärna mer i mitt blogginlägg Strukturera din roman.
Anspela på igenkänningsfaktorn
Ett annat viktigt verktyg i stand up comedy är igenkänningsfaktorn. Många av komikerna lockade till sig skratt genom att anspela på något som alla kände till.
Kvällen avslutades med en amerikansk manlig komiker, vars namn jag tyvärr aldrig uppfattade. Hans skämt byggde på en lång berättelse ur livet och var rolig för att vi alla varit i den situationen själva någon gång. Eller så hade vi sett det på tv.
Och på samma sätt kan du göra i en bok. Genom att låta dina karaktärer råka ut för sådant som vi alla någon gång råkat ut för, eller fasar för att råka ut för, så känner läsarna igen sig i karaktärerna. Därmed blir de levande människor av kött och blod med samma drömmar och rädslor som vi andra.
På så vis kan du bygga karaktärer som läsarna känner empati för och vars resa de vill följa ända tills bokens sista sida. Lär av stand up och utnyttja igenkänningsfaktorn.
Läs gärna mer i mitt blogginlägg Karaktärer som stannar i läsarnas sinnen.
Utnyttja läsarnas förväntningar
Men det framför allt vanligaste knepet var trots allt att komikerna utnyttjade publikens förväntningar och satte dem på skam.
En av komikerna, tyvärr minns jag inte hans namn, sa att han nästan såg en pojke bli överkörd av X2000. Som tur var, sa komikern och där hann vi i publiken tänka att pojken blev räddad. Som tur var hann jag vända mig om.
Komikern byggde sitt skämt på att vi i publiken drog våra egna slutsatser och så sa han något som var helt oväntat och gick stick i stäv med våra förväntningar.
Och det är exakt så du gör för att bygga upp en bra twist i din bok. Så lär av komikerna och gör likadant.
Läs gärna mer i mitt blogginlägg Så skapar du en bra twist.
Lycka till nu. Kram Pia.
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
-
Henric » PODD: Pias dramatiska strukturmodell: ”Hej Tack igen för den enskilt viktigaste texten om skrivande jag någonsin läst...”
-
Jane » Pias skrivtips: Miljöbeskrivningar som funkar: ”Så otroligt bra! Vilken hjälp jag fick i mitt skrivande ”
-
Maud » Vad måste du försaka för att kunna skriva?: ”Min man sedan 3 år gjorde slut med mig förra veckan. Jag åt inte eller pratade m..”
-
Oscar Johansson (kurre) » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Hej, ser att ingen av er har lagt till min snap?? Vaför”
-
Hilding » Pias skrivtips: Skriv poesi: ”Skulle bara säga att Karin Boyes dikt heter "Ja visst gör det ont" och inte "Ja ..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
dagen f direkt miljöbeskrivning olof röhlander vändpunkt save the cat katarina bivald ansatsen james v smith jr pocket kristina svensson förbeställ stand up fifty shades of gray passiva meningar författarplattform dramatrugi word-mallar fal rollup svenska akademien janice hardy skrivarhandböcker litterära agenturer poesi bygg din egen mall förlagssytem personlighet akter dödlig åtrå sandemo leona tärningen är kastad gröna fingrar sökes vuxenroman buzz anna keiler arv story trumps structure liknelser konsten att vara caroline drivkrafter ljusets väktare kapitel egenutgivning nacka fackböcker begär piratförlaget lars wilderäng plot goal voice bokbeat dunbars tal analys susanne collins hjärtan av jazz julia london lögn tonalitet syfte författarkurs tvister grejen med verb spex objektivt perspektiv sara dalengren kurs högskoleprovet podcaster nordland henrik fürst anna bågestam ryltenius humor miljön midsommar skrivregler hemsida hierarkier skrivkurs pablo roberto historieberättare actionscener kretslopp skröna hur en bok bör skrivas lennart guldbrandsen slutscen theres wittgren skrivmingel siri arvidsson öka drivet med rätt pacing filmrättigheter din hjärna sarah dawn finer the girl on the train save the cat! ett oemotståndligt förslag ansats writers little helper franskt band litet förlag petra mede bibliografi aristoteles extrovert böcker tryck oraganiskt skrivande innehåll kriminalroman dikter rutin tema, idé, koncept, premiss och intrig kostnader into the wood livet leker håll rollen trigger annika estassy scener flickvänskontraktet bonnier förlag bonnier carlsen nattlöpare youtube biintrig lust & löften head hopping traditionellt förlag vinst george rr martin korrekturfel som eld ljudboksgalan den normala världen style hoi förlag michael gazzania motsättningar sex dagny carlsson k.m. weiland alla bolag vingar av rök svåra ord national treasure forskning spökskrivare på denne grund författarförbundet frdia arwen rosesund robert sapolsky kuleshov-effekten love actually studie radio p1 klimatet läsbarhetsindex pr romangestalter webbkurs ramhandling förläggare öppningsscen ekosystem vår forum förlag författarkväll justin timerlake gömd blake snyder livet motorcyklar och andra omöjliga projekt den viktiga ansatsen tara westover hjärnforskning bokskåpets hemlighet gone girl filteruttryck gestaltningsbibeln permakultur! framtiden i din trädgård the writers little helper tryckt bok distribution bob dylan detta är lean scandalous desires litterära agenter lyrik introvert skriva miljöbeskrivning karaktärsdrag flickan med silverhåret jenny rogneby sanna ivarsson snackis adlibris anders nyman högläsning metaforer the charm school in media res frida arwen roslund bokens intrig beskrivande sickla jan arnald pseudonymer ll-förlaget delilah marvell mariette linden perspektivbyte viberg förlag robin dunbar filmanalys fatta eld mitt i i havet finns så många fiskar hjärtats dårskap sanning konkurs författarutbildning pod tillbaka till henne var lugn allt är i sin ordning antologi allvetande berättare koncept eva ludvigsen skrivarkurs högskoleprovets orddel stitcher åsa böker syd field sanning med modifikation komedi flesch-kincaid slut eldskytten tillbaka till bromma planteringar the twilight saga relationsroman filmtips jul lb förlag twitter skrivglädje manus kroppsspråk vinter långtidssjuk de rotlösa ewa åkerlind valet allt hopp är ute författarröst organic writer whip media sekten på dimön svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset förlagsavtal facebook novellantologi idé chic lit frida skybäck divergent svenska skrivbloggpriset harlequin författartävling 2015 den antagonistiska kraften story engineering miljö följebrev röst research steven james eldbunden längd skrivprocess lyckas med din gestaltning hunger games skräck premiss romantisk komedi lind & co screen writing djävulsverk skrivblogg strukturera din roman stand up comedy antagonist outliner akademiskt språk agenturer the bestseller experiment känslor topic mega-bestseller synopsis målgrupp spänning hjärnan lättläst bäraren öka drivet i din berättelse miljöer gestaltande vanföreställning hinder genre filmmanus tempo katametoden harpercollins författartävling facklitteratur release pacing skrivarhandbok eurovision song contest blogg mariette lindstein hungerspelen intervju skriva böcker the circle bästsäljare perspektiv skrivpodd marcus olausson film kärlek kata redaktör plot point erotik lean feel good pinch point handling corona covid-19 tema roman vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 falskspel bestseller mål harlequins författartävling bokrelease pias strukturmodell harlequin johannes vivers kärleksroman historical romance bokrecension skrivdrömmar skrivarpodd podd pias skrivtips boktips romance pia lerigon bok struktur historisk kärleksroman skrivtips harlequin författartävling dubbelspel döda poeters sällskap gestaltning historisk roman ann ljungberg romanstruktur fantasy karaktärer vägen framåt the bestseller code bihandling författare bokens handling lektör början recension gestalta jodie archer berättarröst skönlitterärt anslag terese marvelin skrivhandbok förlag tessie marvelin konsten att flirta som en gudinna barnbok faktaböcker bokmanus harpercollins tävling dramaturgi takt konflikter korrekturgranskare catrine tollström peter barlach simona ahrnstedt 17-stegsmodell inre resa bli utgiven konfliktupptrappning stil harlequins författartävling 2015 veronica roth parallellhandling berättare skiftande perspektiv skriv dialog osynlig berättarröst skriva facklitteratur lektörsutlåtande vuxenlitteratur john yorke novell mathew l jockers finlitteratur fängsla dina läsare birgitta bergin ljudbok releasefest förväntningar lugn allt är i sin ordning skriva filmmanus allvetande perspektiv testläsare ping pong-metoden ungdomsbok tillbakablick yttre resa roller mörkersdottir avatar margit sandemo character arc agenter vardagligt språk elisabeth akteus rex stieg larsson nobelpriset i litteratur ordberoende förlag klimax vågspel 4-aktsmodell huvudhandling boktugg författarskap dialog överenskommelser bokens tema ylva lee lindell hitta början miljöbeskrivningar deckare planerat skrivande larry brooks svenska skrivpoddpriset twist strukturmodell ylva, johan och siri arvidsson ängelns coctail tvist story structure architect 100 första orden karin smirnoff klimatriksdag tempväxling läsupplevelse lisa cron kursportal richard dawkins säljkurs fällor jenny dahlberg coach så överlever du en refusering redigera bok titanic gimmick neurologi catoblepas förlag kreditupplysning antagen den inre resan test debutera fokus spegelneuroner rabén & sjögren tone pia stockholms körförbund huvudperson logiska fel anna bågstam ryltenius vad gick fel? skrivartips hybridförlag kill your darlings höstsol överraska dina läsare malva b. histrisk kärleksroman game of thrones skatt förlagsekonomi word-mall marie-louise fritzén leona rytm danny alegi bakgrund lyckas ännu mer med din gestaltning bokens koncept dokument lyckostunder språk susanne ahlenius sättning prissättning bygg din egen word-mall kontrakt med läsaren minnen av dig gästblogg understanding show don't tell harry potter anna jansson kuliss städning årstider pitch sveriges bästa skrivpodd pär åhlström lynda woodruff olga rönnberg referera förstärka johan arvidsson expert föreläsning upplösning covid sociala media debutroman inledning pensionatet vid världens ände berättelser matthew l jocker så skapar du en bra tvist victoria lynn schmidt 100 ord vi for upp till mor påsk specifik sören bondesson twlightsagan itunes klarar du de svåra orden karaktärer som stannar i läsarnas sinnen sofia fritzson fånga läsaren revy flicka försvunnen the screen writer's workbook libsyn theory if mind sofia ymén ton vilken typ är du? udda dave eggers bones medveten författare storytel det allvetande perspektivet allt som glimmar sagan om isfolket mitt i nacka revolt stockholm adjektivsjuka hype att skriva under hot loppet oanständiga berättelser ämne arne dahl känn dina karaktärer beskriva mall på denna grund stella cameron tärningen är kastad titel skriv2016 faktabok bokus enkelt skräcknoveller raeanne thayne erotisk deckare populärlitteratur lucy dillon bokformat mallar kontrakt med läsarna romantik show don't tell eleine eksvärd refererande miljöbeskrivning socialt umgänge högtider permakultur manuspitch berättad prosa komik mina böcker indirekt miljöbeskrivning allt jag fått lära mig höst skrivarpodden refusering mathew l tocker igenkänningsfaktorn skriv en bestseller instagram sommar camilla davidsson erotisk roman magkänsla vilseledning peter magnusson anders blomström mittpunkt lix begränsat perspektiv filmrecension godmorgon världen sara lövenstam redigering tajming brainstorming steven pinker harper collins uc den inre positiva resan blir det någonsin för sent? the definite guide to screen writing vi och dem helen ekeroth rättigheter synlig berättarröst organiskt skrivande lucia tankevurpa tempus elementary mia bergenheim intrig allvetande författarintervju författarträff skriv klart symbolik sagan om is och eld skatteregler word niklas engdahl buskap susan wiggs författarkliniken roald dahl manustävling adjektiv bokens premiss skapa en mall noveller en oberoende kvinna logik undertext litterärt #skriv2016 omslag skriv enkelt god jul brenda novak månpocket elisabeth hoyt stilistiska särdrag books & dreams e-bok försaka nybörjarmisstag fanta sveriges bästa skrivblogg niklas modig sexchock måns zelmerlöw catharina ingelman-sundberg gestaltande miljöbeskrivning stökigt inramning ylva arvidsson hisspresentation skrivfest frans jeppsson wall anders hansen marknadsföring