Nattlöpare av Marcus Olausson
Jag har egentligen slutat att recensera böcker men då och då gör jag undantag för böcker jag verkligen kan rekommendera.
Nattlöpare av Marcus Olausson är en sådan bok.
Nattlöpare är tredje delen i en episk och storslagen fantasysaga om den unga Elderim som blivit utvald att rädda världen Serahema från undergång. I varje bok hittills har Elderim lärt sig en ny elementarkraft och Nattlöpare är inget undantag. När boken slutar behärskar Elderim tre elementarkrafter, men han känns samtidigt längre ifrån sitt mål än någonsin tidigare.
På många sätt är den här bokserien som en pusseldeckare där Elderim måste lösa ett antal gåtor i sin kamp för att rädda världen. Men vad händer när mörkret enar krafter som är mångdubbelt starkare än Elderim och hans färdkamraters? Hur ska en ung man kunna rädda hela världen från undergång?
Jag har följt Marcus författarresa sedan första boken i hans fantasyserie om Serahema kom ut på Mörkersdottirs förlag för drygt två år sedan. Jag läser inte så ofta episka fantasyberättelser men Marcus lurade i mig att hans första bok i serien - De rotlösa - innehöll både kärlek och sex.
Det var en klar överdrift. Men berättelsen innehöll så mycket mer och när jag läst klart första boken i serien var jag fast. Naturligtvis ville jag veta hur det skulle gå för den tafatta Elderim i hans jakt att rädda Serahema från undergång.
Redan i första boken slogs jag av hur duktig Marcus är på att beskriva miljöer. Jag kan ofta tycka att de går till överdrift och i fantasygenren är det lätt hänt att det blir för mycket av det goda. Men Marcus har med fantastiska miljöbeskrivningar utan att det någonsin blir för mycket - istället målar han upp sin fantasyvärld så skickligt att man som läsare stiger rakt in i den.
Jag gillade också att bokens huvudperson - Elderim - var så ung och oerfaren. Han var ingen fullfjädrad krigare från början och det gjorde mig nyfiken. För hur kul är det att följa en hjälte som klarar allt och aldrig kan dö? Elderim däremot har inte stora chanser att klara uppdraget - det verkar ju totalt hopplöst att en sådan tafatt ung man ska lyckas rädda hela världen från undergång. Kul, tänkte jag, och läste vidare.
Här finns verkligen en möjlighet till character arc, som man säger på engelska. Det betyder personlighetsutveckling. Det är alltid givande när karaktärerna i boken utvecklas under resans gång. I tredje boken har Elderim utvecklats, men han är fortfarande en rätt tafatt ung man som famlar i blindo efter ledtrådar om hur han ska rädda världen. Det finns alltså fortfarande stora möjligheter till personlighetsutveckling.
Och just det att huvudpersonen är rätt tafatt och mest famlar i blindo gör att konflikten kan trappas upp så att det känns näst intill omöjligt att lyckas med uppdraget. Även om Elderim lär sig nya sker hela tiden på sin resa och lyckas komma över ledtråd efter ledtråd, så är han inte ensam om att trappa upp. Även motståndarlaget samlar sina trupper. Och motståndarna är verkligen inga små duvungar.
Det här är grundregeln för det som kallas konfliktupptrappning - genom att såväl hjälten som motståndarna trappar upp du får spänningen i en bok att hela tiden stiga. Och spännande är det verkligen. Hela boken igenom undrar jag hur i helskotta det här ska kunna sluta lyckligt.
Men så kommer en delseger - oftast helt utan att jag kunnat förutsäga hur. Ändå känns det trovärdigt när det sker. Det är inte enkelt att lyckas med sina twister så att läsarna inte i förväg klurar ut vad som ska hända. Men Marcus lyckas verkligen överraska gång på gång.

Visst hade första boken en del svagheter. Marcus var ny som författare när han skrev den. Men ha överseende med det och läs hans böcker ändå, för historien är väl värd att läsas och det blir bara bättre och bättre.
Sedan första boken har Marcus vuxit enormt som författare. Andra boken, Bäraren, var betydligt bättre skriven än första.
Och nu till tredje boken så känns Marcus som en fullfjärdad författare. Det märks att han har vunnit en rad priser med sina noveller och att han tagit med sig den lärdomen när han redigerade Nattlöpare. Marcus är nämligen utgiven i fyra novellantologier och har dessutom vunnit flera novelltävlingar. Att han dessutom haft en jättebra redaktör till denna sista bok har också gjort sitt till.
Marcus Olausson har jämförts med stora fantasyförfattare som Robert Jordan. Och jag som bara kikat lite i Jordans böcker kan inte uttala mig om det. Men jag läser mycket annan litteratur och jag kan förstå berömmet. För det känns som att Nattlöpare är skriven av en internationell bestsellerförfattare. Så stilsäkert för Marcus sin tredje bok i hamn.
Jag är grymt imponerad av boken. Jag fick helt klart en WOW-känsla när jag läste Nattlöpare och det får jag sällan.

Som vanligt är Marcus fantastisk på miljöer, men han har faktiskt vässat sig där också. Dessutom har han använt sig av liknelser som är så spot on att jag satt och gapade.
Som författare vet jag hur svårt det är att få till de där liknelserna. Det är no-no att använda uttjatade uttryck. Istället ska man skapa nya som är skräddarsydda för genren, platsen, tiden och karaktärerna. Skriver man som Marcus en fantasysaga kan man inte dra till med en liknelse som "han var inte den vassaste kniven i lådan", för det är ju en nutida liknelse och dessutom fanns det inte knivlådor förr i tiden. Nej, då måste man hitta något annat som passar bättre. Och just det har Marcus lyckats med galant.
Inte för att jag kommer på något exempel just nu. Det dryper ju inte av metaforer och liknelser som i en bok av Ranelid. Nej, det är bara sådär lagom - någon gång ibland. Men när det händer är det lysande.
Men det som framför allt imponerade på mig är Marcus Olaussons världsbygge och alla trådar som han väver ihop till en gigantisk gobeläng. Jag tänkte flera gånger: Var får han allt ifrån?
Det är helt otroligt hur mycket som ryms i Marcus huvud. Och än vet jag inte hur han ska ro allt i land, men alla sex böckerna är färdigskrivna så jag vet att det finns ett väl genomtänkt slut på berättelsen.
Trots att det är så många sidohistorier är det inte krångligt att hålla isär dem. Visst var jag lite ringrostig när det var ett år sedan jag läste förra boken, men jag kom snabbt in i berättelsen igen.
Och det känns som att Marcus har en plan. Det känns som om nätet börjar spännas åt, att alla trådarna drar åt exakt samma håll som när man drar i mitten på en filt så att ändarna kryper närmre och närmre varandra.
Men jag kan inte för mitt liv komma på hur den här planen ska gå i lås.
Och sådant gillar jag. Det finns inget förutsägbart i berättelsen.
En mycket stark bok av en författare som utvecklats enormt på bara två år. Jag spår att Marcus Olausson har en lysande framtid som författare och att vi bara sett början.
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
-
Fiona Allen » Pias skrivtips: Konflikter!: ”Mitt liv har vänt till det bättre sedan jag började arbeta med Dr Ilekhojie. Sed..”
-
sarah » Pias skrivtips: Konflikter!: ”Jag läste några av Dr. Sunnys vittnesmål om en kärleksförmedlare som förklarade ..”
-
mary » Pias skrivtips: Den inre resan: ”Läs och kontakta även Dr. Sunny om du behöver en stark kärleksförtrollning för a..”
-
loveth » Den är jätteintressant, mamma!: ”Jag läste några av Dr. Sunnys vittnesmål om en kärleksförmedlare som förklarade ..”
-
Dora » Kan man skriva en hel bok bara med hjälp av mina 17 strukturpunkter?: ”Mitt namn är Dora. Av respekt för dig och dina trollformler måste jag göra detta..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
kuleshov-effekten love actually studie sören bondesson specifik påsk författarförbundet frdia arwen rosesund robert sapolsky webbkurs ramhandling niklas modig berättelser öppningsscen ekosystem vi for upp till mor pr romangestalter covid upplösning elisabeth hoyt livet motorcyklar och andra omöjliga projekt förstärka forum förlag sociala media bokskåpets hemlighet gone girl filteruttryck sveriges bästa skrivpodd permakultur! framtiden i din trädgård årstider tara westover hjärnforskning bob dylan författarkliniken susan wiggs litterära agenter lyrik word-mallar tryckt bok distribution begär tärningen är kastad sanna ivarsson bygg din egen mall fal sättning högläsning metaforer susanne collins marie-louise fritzén noveller snackis anders nyman game of thrones pseudonymer piratförlaget delilah marvell kill your darlings bokens premiss adjektiv arv filmanalys nordland huvudperson stockholms körförbund pia allvetande hybridförlag nacka pod grejen med verb test den inre resan antagen konkurs spegelneuroner stitcher redigera bok så överlever du en refusering coach komedi jenny dahlberg syfte författarkurs högskoleprovets orddel planteringar the twilight saga save the cat! filmtips begränsat perspektiv lix sara dalengren kurs tillbaka till bromma tvist ängelns coctail ylva, johan och siri arvidsson karin smirnoff lb förlag twitter frans jeppsson wall erotisk deckare hisspresentation ylva arvidsson öka drivet med rätt pacing marknadsföring chic lit måns zelmerlöw sexchock passiva meningar författarplattform dramatrugi nybörjarmisstag stökigt indirekt miljöbeskrivning svenska akademien youtube oanständiga berättelser jenny rogneby brenda novak kontrakt med läsarna försaka refererande miljöbeskrivning eleine eksvärd akter revolt mitt i nacka leona gröna fingrar sökes vuxenroman skriv enkelt omslag manustävling roald dahl konsten att vara caroline drivkrafter ljusets väktare på denna grund mall tema, idé, koncept, premiss och intrig sagan om is och eld symbolik skriv klart författarträff att skriva under hot head hopping egenutgivning skatteregler elementary tempus udda julia london lögn tonalitet adjektivsjuka stockholm tvister blir det någonsin för sent? den inre positiva resan helen ekeroth vi och dem podcaster redigering henrik fürst anna bågestam ryltenius humor miljön fånga läsaren sofia ymén steven pinker skrivkurs pablo roberto magkänsla actionscener kretslopp läsbarhetsindex sofia fritzson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen peter magnusson lennart guldbrandsen slutscen detta är lean scandalous desires siri arvidsson höst 100 ord hur en bok bör skrivas sarah dawn finer the girl on the train berättad prosa gestaltningsbibeln ett oemotståndligt förslag den viktiga ansatsen allt jag fått lära mig din hjärna show don't tell månpocket romantik extrovert socialt umgänge referera olga rönnberg populärlitteratur histrisk kärleksroman leona tärningen är kastad dikter bygg din egen word-mall bokformat tryck faktabok skriv2016 titel mitt i trigger annika estassy dokument bokus kostnader bonnier carlsen nattlöpare biintrig loppet word-mall bokens koncept lyckas ännu mer med din gestaltning bakgrund korrekturfel i havet finns så många fiskar ljudboksgalan den normala världen style traditionellt förlag vinst george rr martin motsättningar tillbaka till henne vilken typ är du? ton hoi förlag michael gazzania national treasure sanning med modifikation godmorgon världen på denne grund koncept vingar av rök theory if mind de rotlösa larry brooks lättläst deckare ewa åkerlind stand up comedy birgitta bergin ljudbok fängsla dina läsare finlitteratur mathew l jockers the bestseller experiment överenskommelser eldbunden miljöbeskrivningar lektörsutlåtande mega-bestseller synopsis skriv dialog idé parallellhandling releasefest långtidssjuk svenska skrivpoddpriset 4-aktsmodell margit sandemo planerat skrivande författarröst organic writer miljö whip media svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset förlagsavtal facebook intervju ping pong-metoden premiss allvetande perspektiv bäraren divergent klimax djävulsverk den antagonistiska kraften strukturera din roman följebrev röst ylva lee lindell steven james mörkersdottir roller yttre resa ungdomsbok skräck testläsare lind & co dramaturgi harlequins författartävling 2015 miljöer faktaböcker gestaltande barnbok konsten att flirta som en gudinna peter barlach stil vanföreställning inre resa 17-stegsmodell takt feel good catrine tollström tävling hungerspelen facklitteratur konflikter förlag början kata skrivhandbok kärlek the circle bästsäljare berättarröst recension erotik författare lean lektör handling falskspel vägen framåt fantasy roman ann ljungberg historisk roman gestaltning döda poeters sällskap harlequins författartävling harlequin författartävling skrivtips historisk kärleksroman kärleksroman struktur pia lerigon romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips bokrecension historical romance bok johannes vivers harlequin pias strukturmodell dubbelspel bokrelease mål bestseller covid-19 romanstruktur tema karaktärer corona vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 pinch point bokens handling the bestseller code bihandling gestalta skrivpodd skönlitterärt anslag perspektiv marcus olausson redaktör plot point jodie archer film skriva böcker mariette lindstein harpercollins korrekturgranskare katametoden pacing skrivarhandbok genre hinder konfliktupptrappning harpercollins författartävling tempo bli utgiven simona ahrnstedt filmmanus bokmanus blogg eurovision song contest målgrupp romantisk komedi osynlig berättarröst författarskap tillbakablick skrivprocess längd avatar novell research agenter vardagligt språk stieg larsson nobelpriset i litteratur svenska skrivbloggpriset frida skybäck release huvudhandling lyckas med din gestaltning boktugg novellantologi screen writing dialog skriva filmmanus character arc hunger games hitta början harlequin författartävling 2015 allt hopp är ute elisabeth akteus rex vågspel ordberoende förlag twist veronica roth story engineering hjärnan spänning bokens tema skriva facklitteratur sekten på dimön topic vuxenlitteratur känslor john yorke agenturer akademiskt språk outliner antagonist strukturmodell valet öka drivet i din berättelse skrivblogg förväntningar berättare skiftande perspektiv svåra ord författarutbildning alla bolag allvetande berättare revy spökskrivare forskning libsyn skrivartips storytel k.m. weiland dagny carlsson dave eggers bones sickla beskrivande bokens intrig perspektivbyte mariette linden sagan om isfolket syd field åsa böker bonnier förlag flickvänskontraktet hype lust & löften ll-förlaget ämne arne dahl karaktärsdrag miljöbeskrivning enkelt scener stella cameron håll rollen fatta eld livet leker into the wood anna jansson kuliss böcker kontrakt med läsaren raeanne thayne malva b. innehåll oraganiskt skrivande litet förlag franskt band the writers little helper aristoteles bibliografi the charm school petra mede filmrättigheter högtider permakultur manuspitch flickan med silverhåret susanne ahlenius komik mina böcker instagram skröna inledning skrivarpodden refusering mathew l tocker igenkänningsfaktorn skriv en bestseller hierarkier hemsida skrivregler sommar camilla davidsson historieberättare pär åhlström vilseledning högskoleprovet harper collins uc midsommar filmrecension relationsroman blake snyder gömd tajming brainstorming medveten författare rättigheter spex flicka försvunnen dunbars tal mia bergenheim bokbeat det allvetande perspektivet organiskt skrivande lucia tankevurpa analys känn dina karaktärer beskriva voice plot goal lars wilderäng som eld the screen writer's workbook fackböcker anna keiler buzz kapitel niklas engdahl buskap sex liknelser story trumps structure lucy dillon förlagssytem rutin skräcknoveller en oberoende kvinna logik undertext litterärt #skriv2016 rollup e-bok mallar poesi litterära agenturer skrivarhandböcker janice hardy stilistiska särdrag kristina svensson pocket writers little helper ansats fanta sveriges bästa skrivblogg fifty shades of gray stand up förbeställ anders hansen dagen f inramning katarina bivald skrivfest vändpunkt story structure architect anders blomström mittpunkt vinter kroppsspråk manus skrivglädje richard dawkins säljkurs fällor jul klimatriksdag tempväxling läsupplevelse lisa cron kursportal neurologi catoblepas förlag kreditupplysning objektivt perspektiv radio p1 sara lövenstam theres wittgren titanic gimmick rabén & sjögren intrig synlig berättarröst antologi debutera fokus robin dunbar viberg förlag tone sanning hjärtats dårskap hjärtan av jazz logiska fel anna bågstam ryltenius vad gick fel? skatt förlagsekonomi word höstsol överraska dina läsare the definite guide to screen writing jan arnald personlighet adlibris skapa en mall frida arwen roslund in media res rytm danny alegi books & dreams prissättning skriva god jul lyckostunder språk catharina ingelman-sundberg gestaltande miljöbeskrivning städning introvert minnen av dig kriminalroman understanding show don't tell harry potter olof röhlander direkt miljöbeskrivning james v smith jr ansatsen pitch sandemo dödlig åtrå lynda woodruff författarkväll 100 första orden debutroman johan arvidsson expert föreläsning justin timerlake victoria lynn schmidt eldskytten slut vår pensionatet vid världens ände skrivmingel förläggare matthew l jocker så skapar du en bra tvist klarar du de svåra orden skrivarkurs eva ludvigsen flesch-kincaid klimatet erotisk roman save the cat twlightsagan itunes
Sedan är han ju en trevlig person också, den där Marcus O. Icke att förglömma.
/SH