Måste alla lektörer ha jobbat på förlag?
Det här blogginlägget tillkom efter att en av de mest meriterade skrivlärarna i branschen påstått att lektörer - som inte jobbat som redaktör på förlag, som inte gett ut minst två egna böcker på etablerat förlag och som inte jobbat minst 10 år som skrivlärare för någon institution eller skola - endast rättar stavfel och säger att ditt manus är utmärkt. Den bloggen kan du läsa här: Debutantbloggen
Jag har bara hört gott om denna person och att allt han vill är att folk inte ska bli lurade. Jag antar därför att han sa sådär för att han blev lika förbannad på lektörer som inte gör sitt jobb, som jag blev när jag läste intervjun med honom. Det finns säkert lektörer där ute som snarare arbetar som korrekturgranskare och mestadels rättar stavfel. Men de lektörer jag känner jobbar inte så.
Han har rätt i en sak - gör din research innan du väljer lektör.
Därför ska jag berätta om mig och varför jag jobbar som lektör utan att ha all den där erfarenheten.
Expert på bästsäljande genrelitteratur
Jag erkänner - jag är white trash när det kommer till litteratur. Jag plöjer mängder av böcker och har alltid gjort så - men det är lättläst genrelitteratur av bästsäljande författare. Men så kallade litterära böcker, som vunnit mängder av priser, kommer jag sällan igenom.
Visst läste jag tunga romaner som Greven av Monte Christo när jag gick på mellanstadiet, bara för att jag ville det. Då hade jag ju själv valt ut boken. Men så fort mina svenskalärare ville att vi skulle läsa klassiker var det tvärtstopp. Det var få klassiker jag kom igenom och skoltiden fick mig att sky allt vad klassiker heter. Och så är det än idag. Jag har oerhört lite läserfarenhet av klassiker.
Men jag har mängder av läserfarenhet av bästsäljande romaner och genrelitteratur. Det är min styrka.
Därför frågar jag alltid varför du skriver. Och är det så att ditt syfte är att vinna en massa litterärar priser - nej, då är jag inte rätt lektör för dig. Jag är den första att erkänna det och då skickar jag dig vidare till någon av mina lektörskollegor.
Men vill du skriva en bok ut som når ut till en bredare målgrupp? Har du en dröm om att bli utgiven och kanske sälja mängder av böcker? Då är jag i mitt essä.
Förlagsnovis
Och nej, jag har aldrig jobbat på förlag. Så du är din fulla rätt att ifrågasätta om jag vet vad förlagen vill ha.
Men jag har en förmåga att se vad som går hem hos andra. När jag var aktiv på Kapitel 1 (en sajt för folk som skriver) hade vi novelltävlingar en gång i månaden. Och då lyckades jag alltid gissa mig till vilken novell som skulle vinna. Alltid.
Jag råkar ha en förkärlek för bästsäljande böcker. Nu pratar jag inte böcker som säljer i några 100.00 exemplar i ankdammen Sverige - däribland finns det många böcker jag inte gillar. Nej, jag pratar om böcker som säljer i miljonupplagor hela världen över. De har något gemensamt som andra böcker saknar och jag dras automatiskt till den typen av böcker.
Med andra ord har jag ett tycke och en smak som är main streem - jag gillar det folk överlag gillar. Jag är alltså en jättebra indikator på vad som säljer och vad som inte säljer.
Analytisk och långt ifrån IQ-befriad
Att gilla det alla andra gillar är absolut ingen garanti för att jag ger råd som gör att du skriver bästsäljande böcker. Absolut inte.
Men jag har en mycket viktig egenskap: Jag är analytisk. Jag har jobbat som finansanalytiker i 10 år - det ligger i min natur att analysera saker.
Dessutom har jag en logisk intelligens som gör att jag är bra på att se samband och att dra slutsatser. Jag vet inte hur hög IQ jag har. Men jag hade alla rätt på Mensas provtest som man kan göra på nätet. Jag gjorde den inte för att bli medlem i Mensa, utan för att jag ville öva på intelligenstester inför en anställningsintervju.
Jag är alltså analytisk och har en hög logiskt intelligens. Det säger dock ingenting om vad jag kan om skrivande. Det är sant.
Slukar skrivarhandböcker
Så vad kan jag då om skrivande?
Grejen är den att jag slukar skrivarhandböcker. När jag läst en stor del av alla skrivarhandböcker som finns på svenska övergick jag till att läsa amerikanska skrivarhandböcker. Och de tar aldrig slut.
Hur olika böckerna än kan verka så ser jag inte olikheterna. Istället ser jag vad de har gemensamt. Och alla böcker jag läst ger mig nya pusselbitar till ett och samma pussel. De säger samma sak, men med olika synvinklar.
Jag har måhända inte hela pusslet klart för mig - men jag ser vad pusslet föreställer. Det handlar om hur man skriver bästsäljande böcker.
Alltså så har jag en viss kunskap om hur man skriver böcker som säljer.
Koden för bästsäljande böcker
Har jag knäckt koden än för hur man skriver bästsäljande böcker? Nej, inte riktigt. Men mitt leende blir bredare och bredare för varje skrivarhandbok jag läser. Och så testar jag råden i mina egna manus - skriver om och förfinar.
Jag är inte utgiven än. I varje fall inte som romanförfattare. Men jag kom 3:a i Harlequins författartävling 2014 och 2:a i Harper Collins författartävling 2015.
Det är två år sedan. Jag har lärt mig massvis sedan dess - så jag filar på mina manus. Jag tänker inte fila för alltid, absolut inte, men just nu har jag mer att ge. Framför allt tycker jag att det jag skrev 2014 är otroligt mycket sämre än hur jag skriver idag. Och eftersom jag skriver en trilogi vill jag redigera samman alla tre böckerna så de håller samma standard.
Därför har jag inte valt att ge ut något än.
Pedagogisk nog att lära ut knepen till dig?
Bara för att jag kanske är på väg att knäcka koden hur man skriver bästsäljande romaner och möjligtvis kommer att få mina böcker utgivna på ett etablerat förlag någon gång i framtiden, är det inte säkert att jag är rätt person att förmedla denna kunskap till dig. Det är också en högst relevant fråga du ska ställa dig när du väljer lektör.
Själv skriver jag en blogg och har en podd. Det räcker att du läser det jag skriver här på bloggen eller lyssnar på min och Johannes podd för att du ska få en känsla för om jag är pedagogisk nog för dig.
Svårare än så är det ju inte att avgöra någons pedagogiska förmåga. Jag kan ha varit lärare i hur många år som helst utan att det är en garanti för att jag kan lära ut något. Men tack vare bloggar och poddar kan du själv avgöra om en lektör är rätt för dig eller inte.
Det här med att lektörer endast letar stavfel ...
Jag kommenterar inte stavfel. Om det är det du är ute efter ska du ha en korrekturgranskare, inte en lektör.
Visst - om jag ser ett skrivfel när jag läser så markerar jag det när jag ändå håller på. Men jag vet att mitt råd i det slutliga lektörsutlåtandet troligen inte handlar om att du ska rätta stavfel (det har aldrig hänt). Nej, mitt råd kan mycket väl vara att du ska kasta hela kapitlet. Varför ska jag då rätta dina stavfel?
Jag skriver löpande kommentarer i manuset när jag läser. Men mitt lektörsutlåtande är på en helt annan nivå. Exakt vad jag säger är olika för alla kunder - det beror nämligen på vilka problem och styrkor som finns i just ditt manus.
Men det allra vanligste problemet - och nu citerar jag min kollega lektören Lennart Guldbrandsson - är att manuset är tråkigt. Det kan finnas olika skäl till varför ett manus är tråkigt, men då berättar jag vad just DU behöver göra i DITT manus för att det ska bli intressant och spännande att läsa.
Jag är rak. Det kan vara hårt att höra att ens manus är tråkigt och att man måste skriva om stora delar av boken för att ha en chans att bli utgiven. Är du övertygad om att ditt manus är färdigt att skickas till förlag och du bara vill ha bekräftelse på hur bra du är på att skriva - nej, då ska du inte prata med mig. Då ska du be din mamma läsa din bok. Eller så skickar du till förlaget och väntar på att de ska höra av sig.
Som lektör är det mitt jobb att vässa ditt manus - och det gör jag inte om jag säger att allting är utmärkt. Jag har aldrig fått ett manus som varit utmärkt rakt igenom - det finns alltid något att fixa till. Orkar du inte höra att ditt manus brister, då ska du inte vända dig till en lektör.
Döm inte lektören efter bara ett kapitel
Ibland får jag bara första kapitlet av en bok. Det är inte lätt att bilda sig en uppfattning om en hel bok bara genom ett kapitel. Det blir en nästan omöjlig uppgift för en lektör att visa vad hen går för, på bara ett kapitel.
Det är därför jag ogillar Tidningen Skrivas avsnitt där lektören läser. Johanna Mo är nämligen en fantastiskt duktig lektör, men det får hon sällan visa i Tidningen Skriva. För det går ju inte att bilda sig en uppfattning om en hel bok av bara ett kapitel och då måste hon ned på detaljnivå och kommentera ordval för att det ska finnas något att läsa i tidningen. Så ta inte det Johanna visar i Tidningen Skriva som utgångspunkt för hur lektörer arbetar. Nu är Johanna som sagt en fantastisk lektör och henns råd är lärorika, trots att hon bara har ett kapitel att gå på - bara det är imponerande. Vad jag vill ha sagt är att det inte handlar om att rätta stavfel. Långt ifrån. Det handlar om att se helheten och då kanske det där första kapitlet ska bort.
Jag funderar nämligen alltid på om det kapitel jag läser hör hemma i berättelsen. Det är kanske inte är så den här boken ska börja. Den här karaktären kanske inte ska vara med. Den här händelsen kanske inte behövs.
Så jag kan läsa ett första kapitel av dig och skriva en massa kommentarer i kanten som du aldrig får se eftersom det är totalt irrelevant för mina råd till dig. Istället återkommer jag till dig och säger:
Du, jag tror du ska stryka hela början. Låt oss ta ett samtal över telefonen så berättar jag varför och vad du ska göra för att hitta din boks rätta början.
Jag är inte nere i svampskogen och letar kantareller. Som lektör är jag uppe bland molnen och studerar skogen för att se om den har förutsättningar för att innehålla skogens guld. Och gör den inte det ska vi bege oss till en annan skog och först när vi är där går vi in och letar rätt på svampen. Och då pratar vi inte bara kantareller utan Karl-Johan, smörsopp, svart trumpetsvamp och alla andra sagolikt goda matsvampar. Det är så jag jobbar. Ovanifrån och ned.
Det finns säkert andra lektörer som letar kantareller i första bästa skog och aldrig lyfter blicken. De känner må hända inte ens igen en Karl-Johan-svamp om de så snubblar över den. De har kanske ingen aning om vilken typ av skog man ska leta i för att öka chanserna att fylla svampkorgen.
Men alla "nätlektörer" är inte sådana. Inte ens om vi inte läser finlitteratur, aldrig blivit utgivna på etablerat förlag, aldrig varit skrivlärare på institution eller skola, aldrig varit knutet till något förlag. Det finns lektörer som saknar all den där erfarenheten, men ändå gör mer än att leta stavfel och påstå att allting är utmärkt.
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
-
Fiona Allen » Pias skrivtips: Konflikter!: ”Mitt liv har vänt till det bättre sedan jag började arbeta med Dr Ilekhojie. Sed..”
-
sarah » Pias skrivtips: Konflikter!: ”Jag läste några av Dr. Sunnys vittnesmål om en kärleksförmedlare som förklarade ..”
-
mary » Pias skrivtips: Den inre resan: ”Läs och kontakta även Dr. Sunny om du behöver en stark kärleksförtrollning för a..”
-
loveth » Den är jätteintressant, mamma!: ”Jag läste några av Dr. Sunnys vittnesmål om en kärleksförmedlare som förklarade ..”
-
Dora » Kan man skriva en hel bok bara med hjälp av mina 17 strukturpunkter?: ”Mitt namn är Dora. Av respekt för dig och dina trollformler måste jag göra detta..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
huvudperson stockholms körförbund pia allvetande hybridförlag nacka vad gick fel? anna bågstam ryltenius logiska fel debutera antologi synlig berättarröst intrig rabén & sjögren pod så överlever du en refusering coach komedi jenny dahlberg syfte författarkurs högskoleprovets orddel stitcher redigera bok läsupplevelse tempväxling klimatriksdag jul fällor säljkurs richard dawkins kursportal lisa cron manus kroppsspråk vinter mittpunkt anders blomström story structure architect tvist katarina bivald inramning dagen f anders hansen frans jeppsson wall erotisk deckare sveriges bästa skrivblogg fanta ansats writers little helper pocket kristina svensson måns zelmerlöw sexchock passiva meningar jenny rogneby brenda novak kontrakt med läsarna försaka refererande miljöbeskrivning eleine eksvärd stilistiska särdrag janice hardy logik en oberoende kvinna skräcknoveller rutin förlagssytem lucy dillon akter revolt mitt i nacka buskap niklas engdahl kapitel buzz anna keiler story trumps structure liknelser sex som eld lars wilderäng plot goal voice beskriva känn dina karaktärer fackböcker the screen writer's workbook lucia organiskt skrivande det allvetande perspektivet bokbeat mia bergenheim dunbars tal analys tankevurpa blir det någonsin för sent? den inre positiva resan helen ekeroth vi och dem henrik fürst anna bågestam ryltenius humor miljön fånga läsaren sofia ymén steven pinker brainstorming tajming gömd historieberättare camilla davidsson sommar skrivregler hemsida hierarkier skrivkurs pablo roberto scandalous desires siri arvidsson höst 100 ord hur en bok bör skrivas lennart guldbrandsen slutscen detta är lean flickan med silverhåret manuspitch permakultur högtider filmrättigheter mina böcker komik susanne ahlenius månpocket romantik extrovert socialt umgänge referera olga rönnberg show don't tell leona tärningen är kastad dikter bygg din egen word-mall bokformat tryck oraganiskt skrivande innehåll malva b. trigger annika estassy dokument bokus kostnader faktabok skriv2016 titel mitt i ll-förlaget lust & löften hype flickvänskontraktet bonnier förlag bonnier carlsen nattlöpare i havet finns så många fiskar ljudboksgalan den normala världen style traditionellt förlag vinst george rr martin korrekturfel tillbaka till henne vilken typ är du? ton hoi förlag michael gazzania motsättningar forskning spökskrivare revy allvetande berättare alla bolag författarutbildning svåra ord national treasure save the cat erotisk roman klimatet flesch-kincaid eva ludvigsen skrivarkurs klarar du de svåra orden itunes twlightsagan berättelser öppningsscen ekosystem vi for upp till mor pr romangestalter webbkurs ramhandling niklas modig expert johan arvidsson debutroman 100 första orden författarkväll justin timerlake föreläsning sveriges bästa skrivpodd permakultur! framtiden i din trädgård årstider tara westover hjärnforskning bokskåpets hemlighet gone girl filteruttryck litterära agenter lyrik word-mallar tryckt bok distribution bob dylan författarkliniken susan wiggs tärningen är kastad sanna ivarsson bygg din egen mall fal sättning begär marie-louise fritzén noveller snackis anders nyman högläsning metaforer susanne collins överraska dina läsare höstsol word förlagsekonomi skatt game of thrones pseudonymer synopsis skriva facklitteratur spänning hjärnan releasefest parallellhandling ordberoende förlag vågspel twist elisabeth akteus rex harlequin författartävling 2015 allt hopp är ute miljö whip media hunger games förlagsavtal intervju ping pong-metoden premiss dialog screen writing bäraren release frida skybäck djävulsverk strukturera din roman den antagonistiska kraften agenter vardagligt språk ylva lee lindell research längd avatar yttre resa ungdomsbok skräck tillbakablick lind & co testläsare de rotlösa berättare skrivblogg öka drivet i din berättelse deckare birgitta bergin ljudbok fängsla dina läsare agenturer outliner akademiskt språk känslor vuxenlitteratur john yorke lektörsutlåtande mega-bestseller gestaltande barnbok simona ahrnstedt tempo harpercollins författartävling vanföreställning inre resa 17-stegsmodell skrivarhandbok pacing catrine tollström korrekturgranskare harpercollins hungerspelen skriva böcker dramaturgi eurovision song contest blogg faktaböcker skrivhandbok marcus olausson anslag bästsäljare berättarröst gestalta film början jodie archer författare lean lektör handling bihandling corona karaktärer tema romanstruktur covid-19 historisk roman gestaltning döda poeters sällskap harlequins författartävling pias strukturmodell harlequin skrivtips kärleksroman struktur pia lerigon romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips bokrecension historical romance bok johannes vivers historisk kärleksroman harlequin författartävling dubbelspel bokrelease mål bestseller vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 ann ljungberg roman fantasy vägen framåt falskspel erotik pinch point bokens handling the bestseller code kata plot point förlag recension skrivpodd skönlitterärt the circle perspektiv kärlek redaktör bokmanus miljöer harlequins författartävling 2015 konflikter facklitteratur mariette lindstein tävling katametoden feel good takt genre hinder konfliktupptrappning stil peter barlach konsten att flirta som en gudinna bli utgiven filmmanus topic sekten på dimön överenskommelser miljöbeskrivningar eldbunden mathew l jockers finlitteratur the bestseller experiment antagonist stand up comedy strukturmodell valet förväntningar ewa åkerlind lättläst larry brooks skiftande perspektiv målgrupp romantisk komedi osynlig berättarröst författarskap roller skrivprocess steven james mörkersdottir novell följebrev röst stieg larsson nobelpriset i litteratur klimax svenska skrivbloggpriset divergent huvudhandling allvetande perspektiv facebook lyckas med din gestaltning boktugg novellantologi skriva filmmanus svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset character arc organic writer hitta början planerat skrivande författarröst margit sandemo långtidssjuk 4-aktsmodell svenska skrivpoddpriset veronica roth story engineering idé skriv dialog bokens tema the definite guide to screen writing jan arnald arv adjektiv bokens premiss kill your darlings delilah marvell piratförlaget rytm danny alegi personlighet adlibris skapa en mall frida arwen roslund in media res books & dreams prissättning skriva god jul lyckostunder språk understanding show don't tell harry potter catharina ingelman-sundberg gestaltande miljöbeskrivning städning introvert minnen av dig kriminalroman dödlig åtrå lynda woodruff olof röhlander direkt miljöbeskrivning james v smith jr ansatsen pitch sandemo upplösning covid sociala media forum förlag förstärka livet motorcyklar och andra omöjliga projekt elisabeth hoyt matthew l jocker så skapar du en bra tvist victoria lynn schmidt eldskytten slut vår pensionatet vid världens ände skrivmingel förläggare love actually kuleshov-effekten robert sapolsky frdia arwen rosesund författarförbundet påsk specifik sören bondesson studie libsyn theory if mind vingar av rök koncept på denne grund godmorgon världen sanning med modifikation dave eggers bones skrivartips storytel k.m. weiland dagny carlsson syd field åsa böker sickla beskrivande bokens intrig perspektivbyte mariette linden sagan om isfolket ämne arne dahl bakgrund lyckas ännu mer med din gestaltning bokens koncept word-mall loppet biintrig fatta eld livet leker into the wood karaktärsdrag miljöbeskrivning enkelt scener stella cameron håll rollen histrisk kärleksroman populärlitteratur anna jansson kuliss böcker kontrakt med läsaren raeanne thayne the charm school petra mede litet förlag franskt band the writers little helper aristoteles bibliografi berättad prosa the girl on the train sarah dawn finer din hjärna allt jag fått lära mig den viktiga ansatsen ett oemotståndligt förslag gestaltningsbibeln refusering mathew l tocker igenkänningsfaktorn skriv en bestseller instagram skröna inledning skrivarpodden pär åhlström vilseledning peter magnusson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen sofia fritzson läsbarhetsindex kretslopp actionscener magkänsla redigering podcaster högskoleprovet harper collins uc midsommar filmrecension relationsroman blake snyder tvister medveten författare rättigheter spex flicka försvunnen tempus elementary stockholm adjektivsjuka tonalitet lögn julia london udda symbolik sagan om is och eld skatteregler egenutgivning head hopping att skriva under hot författarträff skriv klart konsten att vara caroline roald dahl manustävling tema, idé, koncept, premiss och intrig mall på denna grund ljusets väktare drivkrafter undertext litterärt #skriv2016 omslag skriv enkelt vuxenroman gröna fingrar sökes leona oanständiga berättelser youtube svenska akademien rollup e-bok mallar poesi litterära agenturer skrivarhandböcker fifty shades of gray stand up förbeställ indirekt miljöbeskrivning stökigt nybörjarmisstag dramatrugi författarplattform skrivfest vändpunkt chic lit marknadsföring öka drivet med rätt pacing ylva arvidsson hisspresentation skrivglädje twitter lb förlag karin smirnoff ylva, johan och siri arvidsson ängelns coctail the twilight saga planteringar tillbaka till bromma kurs sara dalengren lix begränsat perspektiv filmtips save the cat! theres wittgren titanic gimmick neurologi catoblepas förlag kreditupplysning objektivt perspektiv radio p1 sara lövenstam fokus spegelneuroner konkurs antagen den inre resan test grejen med verb nordland filmanalys robin dunbar viberg förlag tone sanning hjärtats dårskap hjärtan av jazz
Lektörsyrket har förändrats (är i förändring) och det är inte längre så att man bara kan vara lektör om man är anställd på förlag. Det känns som en parallell till diskussionen om vem som får kalla sig författare. Vem bestämmer?
4 september 2017 14:22:36