Går det att förutspå vilken bok som blir nästa stora bestseller?
Går det att förutspå vilken bok som blir nästa stora bestseller? Den frågan brottas jag med just nu.
Många hävdar: Nej!
Som analytiker ger jag mig inte så lätt. Vi människor försöker förutspå det mesta och vi lyckas med varierande framgång.
Meteorologerna har inte alltid rätt om vädret men de blir allt bättre och om vi inte trodde på deras spådomar skulle vi inte lägga så mycket energi på att studera väderleksrapporterna.
Naturligtvis spelar det stor roll om de försöker spå morgondagens väder eller vädret om ett halvår. Vi är rätt övertygade om att de har rätt om vädret senare under dagen. Att en meteorolog redan nu i mars lyckas pricka in att vädet på midsommarafton blir strålande skulle få de flesta av oss att tvivlande skaka på huvudet, men samtidigt hoppfullt hålla tummarna.
Ju längre fram i tiden vi försöker sia, desto svårare blir det att pricka rätt - helt enkelt för att de olika alternativ som kan hända ökar exponentiellt ju längre tiden går. Om vi i dag har 2 möjliga alternativ, så har vi imorgon 4 möjliga alternativ, dagen efter det 16 möjliga alternativ och så vidare. Vår gissning om vilket alternativ som är det rätta blir alltså sämre ju längre framåt i tiden vi försöker spå.
Vad gäller då för böcker? Går det på förhand att pricka in vad som blir framtidens bestseller? Det ska jag prata om i detta blogginlägg.
Böcker skrivs inte över en natt
Böcker skrivs tyvärr inte över en natt - de publiceras inte över en natt heller för den delen. Det kan ta flera år från det att du får en bokidé tills boken ligger tryckt och färdig i bokhandelns skyltfönster.
Att försöka sig på att gissa vilken typ av berättelse som kommer sälja bra om ett par år är därför vanskligt - alternativen är ju så många. Därför är rådet att man aldrig ska bry sig om försäljningssiffror utan skriva om det man brinner för.
Jag håller helt och hållet med.
Samtidigt kan jag inte släppa tanken på att vi borde kunna förutspå vad som blir nästa stora hit. Som analytiker har det varit mitt jobb i många år att förutspå framtiden. Så klart man kan göra det även i bokbranschen ... eller?
Låt oss jämföra med Eurovision Song Contest.
En jämförelse med Eurovision Song Contest
Jämför vi 50- och 60-talens bidrag i Eurovision Song Contest med dagens bidrag är det stor skillnad. På 50- och 60-talen var det stora stråkorkestrar, kvinnor i vackra klänningar och män i frack. Och ja, sett såhär i efterhand var alla låtarna relativt lika varandra. År ut och år in vann samma bidrag. I dag är det en större bredd på låtarna och det är långt ifrån bara schlagermusik. I samma tävling kan vi ha opera och hårdrock, jazz, popp, dansband och etno.
Men går det att se några trender?
1995 vann Norges låt Nocturne - en finstämd låt med stråkar. Året efter fanns det många liknande bidrag och vinnaren blev Irland - en finstämd låt som också innehöll stråkar.
Betyder det att en ny trend hade påbörjats i Eurovision?
Nej, år 1997, var det slut på vinnarbidrag med stråkar. Då tog Katerina and the Wawes hem segern med sin lättrockiga låt Love shine a light och året efter det vann Dana International med låten Diva och året därpå vann Sveriges Charlotte Perelli med en dansbandslåt. Inga trender alls kan tyckas ...
Eller?
Vi hoppar fram några årtionden.
2016 vann Ukraina med en häftig etnolåt.
2017 vann Portugal med en mjuksjungande jazzartist.
2018 vann Israel med en galen kycklinglåt.
Vid första anblicken kan det tyckas som det finns noll korrelation mellan dessa låtar. Vi kan på inga vis titta tillbaka på vad som vann året innan och försöka gissa oss till vad som kommer vinna nästkommande år.
Men gräver vi djupare ser vi att Ukrainas låt var ett politiskt ställningstagande mot Rysslands annektering av Krim. Och Israels låt var ett ställningstagande mot sexuella övergrepp. Två ämnen som var högaktuella de år då låtarna vann.
Men är det så varje år? Nej, andra år finns inga sådana kopplingar alls.
Sverige har med sitt koncept av välproducerade poplåtar med sångstarka artister vunnit Eurovision Song Contest hela sex gånger och vi placerar oss generellt högt på prispallen år efter år. Det är svårt att säga att gyllene skor och stormvindar är politiska ställningstagande. Ändå går det bra för oss.
Varför då?
Jo, för vi har hittat det som är vår styrka - det vi gör riktigt bra.
Jag tror att detsamma gäller med böcker. Visst kan du försöka dig på att klura ut vad som blir nästa stora politiska ställningstagande och skriva en bok om det, men då det tar ett par år innan boken blir utgiven är det säkerligen rätt liten chans att du prickar rätt. Nog för att krig kan pågå i åratal, men få minns i dag annekteringen av Krim och vad det bråket handlade om.
Försök istället hitta det som är din styrka. Skriv om det som är viktigt för dig. Hitta ditt sätta att förmedla det och gör det riktigt bra.
Nej, din bok blir kanske inte det årets stora skräll som säljer i 50 miljoner ex och är på allas läppar. Men fortsätter du skriva bok efter bok inom det som är din stryka, hittar du förhoppningsvis en skara trogna läsare och en dag är de så många att du räknas som en bästsäljande författare.
Låt mig gå tillbaka till Eurovision Song Conest. Nej, jag kan inte i dag säga vilken typ av låt jag tror kommer vinna nästa års Eurovision Song Contest för det är över ett år fram i tiden. Men jag kan ge mig på en kvalificerad gissning att Sveriges bidrag Too late for love hamnar i topp tre i årets Eurovision Song Contest som går av stapeln om ett par månader. Det kan jag eftersom jag hört nästan alla bidrag i årets tävling och kunnat jämföra dem med varandra.
Samma sak är det med böcker. Nej, det är svårt att ett par år i förväg veta vilken bok som blir det årets stora snackis. Men när förläggaren sitter där med hundratals manus framför sig kan han/hon göra en kvalificerad gissning om vilket eller vilka manus som har störst chans att sälja bra. För det är ju i konkurrensen med allting annat vi ska ta ställning till vilken låt som vinner Eurovsion Song Contest eller vilken bok som toppar bästsäljarlistan.
Men så ibland händer det. År 2012 klev Loreen ut på Melodifestivalens scen och började sjunga sin låt Euphoria. Redan vid de första inledande tonerna visste jag att hon skulle vinna den svenska uttagningen. När refrängen kom rann mina tårar och jag visste att vi hade en Eurovision Song Contest-vinnare. Men det var först när jag hört alla andra länders bidrag som jag visste att Loreen skulle vinna STORT. Däremot kunde jag inte ett år i förväg säga att nästa år vinner en låt som heter Euphoria.
Och det kunde inte Danny Saucedo heller som var den som först erbjöds att sjunga Euphoria, men tackade nej. Det var inte samma låt som när Loreen gjorde om den till sin, har han berättat.
Därför blir även bestsellers refuserade
Så är det naturligtvis även med böcker. Ibland vet förlaget omedelbart att de har en vinnare i sin hand. Och ibland vet de det inte eftersom diamanten ännu inte är slipad.
Det är därför som förlag ratat Stieg Larsson Milleniumtriologi, J. K. Rowlings Harry Potter, Stephanie Meyers Twilight och jag kan rada upp hundratals fler stora författare som fick sina bästsäljande manus refuserade av förlagen.
Så deppa inte ihop om du får en refusering. Ditt manus kan likväl vara en av de där bästsäljande böckerna. Ta nya tag. Slipa diamanten.
Går det att förutspå en bestseller?
Ja och nej.
Så klart att det går, men det är svårt.
Forskningen visar att bestsellers upplevs som nya och fräscha av läsarna, men samtidigt knyter an till tidigare litteratur. Författaren bygger vidare på något som redan ligger i allas munnar men gör det på ett nytt sätt.
Mitt råd är att du skriver om det som ligger dig närmast om hjärtat.
Kram Pia
Kommentera gärna:
-
Jonas från BetaReader.io
•
25 mars 2019 20:19:56
Håller helt med! Svårt att veta vilken bok som kommer att slå innan den slår, och de starkaste böckerna föds när författaren verkligen brinner för berättelsen. Men man kan alltid se till att ens eget manus blir så bra det kan bli genom att testköra det med läsarna innan man publicerar för att ta reda på om det man vill säga når fram (fast jag är ju lite biased så klart ).
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
-
Birgitta Hallberg » Pias skrivtips: Hjärnforskningen visar hur du når fram till dina läsare: ”Tusen tack för detta inlägg! ”
-
Birgitta Hallberg » Podd: Karaktärer (Romanfigurer): ”Lärorikt! Underhållande! Intressant! ”
-
Birgitta Hallberg » Podd: Hur hanterar man kritik?: ”Tack för ett jättebra poddavsnitt! T. ex. Hopplöshetsfasen. Åh, vad jag känner ..”
-
Alfons viberg Bengtsson » Pias skrivtips: Hur skriver du andlöst spännande?: ”Harjaergvägen 46 23254 46 Åkarp ”
-
alfons viberg bengtsson » Pias skrivtips: Hur skriver du andlöst spännande?: ”Alfons200704@gmail.com”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
robert sapolsky kuleshov-effekten love actually studie sören bondesson specifik påsk författarförbundet frdia arwen rosesund romangestalter webbkurs ramhandling niklas modig berättelser öppningsscen ekosystem vi for upp till mor pr sociala media covid upplösning elisabeth hoyt livet motorcyklar och andra omöjliga projekt förstärka forum förlag hjärnforskning bokskåpets hemlighet gone girl filteruttryck sveriges bästa skrivpodd permakultur! framtiden i din trädgård årstider tara westover distribution bob dylan författarkliniken susan wiggs litterära agenter lyrik word-mallar tryckt bok books & dreams språk lyckostunder god jul skriva prissättning personlighet danny alegi rytm in media res frida arwen roslund skapa en mall adlibris game of thrones pseudonymer piratförlaget delilah marvell kill your darlings bokens premiss adjektiv arv vad gick fel? anna bågstam ryltenius logiska fel hjärtan av jazz hjärtats dårskap sanning tone viberg förlag spegelneuroner fokus debutera antologi synlig berättarröst intrig rabén & sjögren högskoleprovets orddel stitcher redigera bok så överlever du en refusering coach komedi jenny dahlberg syfte författarkurs tillbaka till bromma planteringar the twilight saga save the cat! filmtips begränsat perspektiv lix sara dalengren kurs story structure architect tvist ängelns coctail ylva, johan och siri arvidsson karin smirnoff lb förlag anders hansen frans jeppsson wall erotisk deckare hisspresentation ylva arvidsson öka drivet med rätt pacing marknadsföring förbeställ stand up fifty shades of gray sveriges bästa skrivblogg fanta ansats writers little helper pocket rollup svenska akademien youtube oanständiga berättelser jenny rogneby brenda novak kontrakt med läsarna försaka refererande miljöbeskrivning #skriv2016 litterärt undertext logik en oberoende kvinna skräcknoveller rutin förlagssytem manustävling roald dahl konsten att vara caroline drivkrafter ljusets väktare på denna grund mall tema, idé, koncept, premiss och intrig sagan om is och eld symbolik skriv klart författarträff att skriva under hot head hopping egenutgivning skatteregler dunbars tal analys tankevurpa lucia organiskt skrivande det allvetande perspektivet bokbeat mia bergenheim vi och dem flicka försvunnen spex rättigheter medveten författare högskoleprovet podcaster redigering henrik fürst anna bågestam ryltenius humor miljön fånga läsaren sofia ymén hierarkier skrivkurs pablo roberto magkänsla actionscener kretslopp läsbarhetsindex sofia fritzson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen hur en bok bör skrivas lennart guldbrandsen slutscen detta är lean scandalous desires siri arvidsson höst 100 ord mina böcker komik susanne ahlenius flickan med silverhåret manuspitch permakultur högtider filmrättigheter olga rönnberg show don't tell månpocket romantik extrovert socialt umgänge referera oraganiskt skrivande innehåll malva b. raeanne thayne kontrakt med läsaren böcker kuliss karaktärsdrag into the wood livet leker fatta eld håll rollen stella cameron scener enkelt miljöbeskrivning bonnier carlsen nattlöpare biintrig loppet word-mall bokens koncept lyckas ännu mer med din gestaltning bakgrund åsa böker syd field sagan om isfolket mariette linden perspektivbyte bokens intrig beskrivande sickla bones dave eggers dagny carlsson k.m. weiland storytel skrivartips svåra ord national treasure sanning med modifikation godmorgon världen på denne grund koncept vingar av rök de rotlösa larry brooks lättläst deckare ewa åkerlind stand up comedy birgitta bergin ljudbok fängsla dina läsare finlitteratur mathew l jockers the bestseller experiment överenskommelser eldbunden miljöbeskrivningar lektörsutlåtande mega-bestseller synopsis skriv dialog idé parallellhandling releasefest långtidssjuk svenska skrivpoddpriset 4-aktsmodell margit sandemo planerat skrivande författarröst organic writer miljö hunger games svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset förlagsavtal facebook intervju ping pong-metoden premiss allvetande perspektiv bäraren divergent klimax djävulsverk den antagonistiska kraften strukturera din roman följebrev röst ylva lee lindell steven james mörkersdottir roller yttre resa ungdomsbok skräck testläsare lind & co dramaturgi harlequins författartävling 2015 miljöer faktaböcker gestaltande barnbok konsten att flirta som en gudinna peter barlach stil vanföreställning inre resa 17-stegsmodell takt pacing catrine tollström tävling hungerspelen facklitteratur konflikter förlag början kata skrivhandbok kärlek the circle bästsäljare berättarröst recension erotik författare lean lektör handling falskspel vägen framåt fantasy roman ann ljungberg historisk roman gestaltning döda poeters sällskap harlequins författartävling harlequin författartävling skrivtips historisk kärleksroman kärleksroman struktur pia lerigon romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips bokrecension historical romance bok johannes vivers harlequin pias strukturmodell dubbelspel bokrelease mål bestseller covid-19 romanstruktur tema karaktärer corona vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 pinch point bokens handling the bestseller code bihandling gestalta skrivpodd skönlitterärt anslag perspektiv marcus olausson redaktör plot point jodie archer film skriva böcker mariette lindstein harpercollins korrekturgranskare katametoden feel good skrivarhandbok genre hinder konfliktupptrappning harpercollins författartävling tempo bli utgiven simona ahrnstedt filmmanus bokmanus blogg eurovision song contest målgrupp romantisk komedi osynlig berättarröst författarskap tillbakablick skrivprocess längd avatar novell research agenter vardagligt språk stieg larsson nobelpriset i litteratur svenska skrivbloggpriset frida skybäck release huvudhandling lyckas med din gestaltning boktugg novellantologi screen writing dialog skriva filmmanus whip media character arc hitta början harlequin författartävling 2015 allt hopp är ute elisabeth akteus rex vågspel ordberoende förlag twist veronica roth story engineering hjärnan spänning bokens tema skriva facklitteratur sekten på dimön topic vuxenlitteratur känslor john yorke agenturer akademiskt språk outliner antagonist strukturmodell valet öka drivet i din berättelse skrivblogg förväntningar berättare skiftande perspektiv författarutbildning alla bolag allvetande berättare revy spökskrivare forskning libsyn theory if mind hoi förlag ton vilken typ är du? tillbaka till henne motsättningar michael gazzania vinst traditionellt förlag style den normala världen ljudboksgalan i havet finns så många fiskar korrekturfel george rr martin bonnier förlag flickvänskontraktet hype lust & löften ll-förlaget ämne arne dahl kostnader bokus dokument annika estassy trigger mitt i titel skriv2016 faktabok tryck bokformat bygg din egen word-mall dikter leona tärningen är kastad histrisk kärleksroman populärlitteratur anna jansson franskt band the writers little helper aristoteles bibliografi the charm school petra mede litet förlag allt jag fått lära mig den viktiga ansatsen ett oemotståndligt förslag gestaltningsbibeln berättad prosa the girl on the train sarah dawn finer din hjärna skröna inledning skrivarpodden refusering mathew l tocker igenkänningsfaktorn skriv en bestseller instagram hemsida skrivregler sommar camilla davidsson historieberättare pär åhlström vilseledning peter magnusson harper collins uc midsommar filmrecension relationsroman blake snyder gömd tajming brainstorming steven pinker helen ekeroth den inre positiva resan blir det någonsin för sent? tvister stockholm adjektivsjuka tonalitet lögn julia london udda tempus elementary känn dina karaktärer beskriva voice plot goal lars wilderäng som eld the screen writer's workbook fackböcker anna keiler buzz kapitel niklas engdahl buskap sex liknelser story trumps structure omslag skriv enkelt vuxenroman gröna fingrar sökes leona mitt i nacka revolt akter lucy dillon e-bok mallar poesi litterära agenturer skrivarhandböcker janice hardy stilistiska särdrag eleine eksvärd indirekt miljöbeskrivning stökigt nybörjarmisstag dramatrugi författarplattform passiva meningar sexchock måns zelmerlöw kristina svensson dagen f inramning katarina bivald skrivfest vändpunkt chic lit anders blomström mittpunkt vinter kroppsspråk manus skrivglädje twitter säljkurs fällor jul klimatriksdag tempväxling läsupplevelse lisa cron kursportal richard dawkins catoblepas förlag kreditupplysning objektivt perspektiv radio p1 sara lövenstam theres wittgren titanic gimmick neurologi konkurs antagen den inre resan test grejen med verb pod nacka hybridförlag allvetande pia stockholms körförbund huvudperson nordland filmanalys robin dunbar skatt förlagsekonomi word höstsol överraska dina läsare the definite guide to screen writing jan arnald anders nyman snackis noveller marie-louise fritzén susanne collins metaforer högläsning sättning fal bygg din egen mall sanna ivarsson tärningen är kastad begär gestaltande miljöbeskrivning städning introvert minnen av dig kriminalroman understanding show don't tell harry potter catharina ingelman-sundberg direkt miljöbeskrivning james v smith jr ansatsen pitch sandemo dödlig åtrå lynda woodruff olof röhlander 100 första orden debutroman johan arvidsson expert föreläsning justin timerlake författarkväll eldskytten slut vår pensionatet vid världens ände skrivmingel förläggare matthew l jocker så skapar du en bra tvist victoria lynn schmidt skrivarkurs eva ludvigsen flesch-kincaid klimatet erotisk roman save the cat twlightsagan itunes klarar du de svåra orden