Pias Skrivtips: Därför blir Allt jag fått lära mig av Tara Westover en bestseller
I april skrev en person i FaceBook-gruppen Författare på FB skrev att han läst en fantastisk bok: Allt jag fått lära mig av Tara Westover. Och omedelbart kände jag:
Den där boken kommer att bli en bestseller!
Jag håller på med min egen studie av bästsäljande böcker och har läst flera forskningsrapporter och studerat en mängd megabästsäljande böcker för att se vad de har gemensamt. Jag hade ännu inte läst Allt jag fått lära mig av Tara Westover - ändå kände jag starkt att boken skulle bli en bestseller.
Varför?
Jo, en megabestseller är en bok som säljer i mångmiljonupplagor världen över, som svävar upp på topplistorna från en dag till en annan och tar läsarna med storm. Det är en bok som de flesta hört talas om och som får så stor inverkan att de på ett eller annat sätt påverkar samhället.
För att en bok ska lyckas bli en sådan mega bestseller krävs att ett antal faktorer är uppfyllda.
- För det första måste boken vara välskriven, tilltala läsarna och få dem att vända blad. Jag förstod av den här killens upprymda beskrivning av boken att den uppfyllde detta kriterium.
- För det andra måste boken ligga rätt i tiden. Jag läste baksidestexten och boken är en självbiografi om att växa upp i en familj som förbereder sig för domedagen och prepperskulturen har vuxit sig allt starkare de senaste åren. Alltså låg den rätt i tiden.
- För det tredje måste boken snappas upp av de stora förlagen med muskler att marknadsföra den på rätt sätt. I sitt hemland USA är boken utgiven av Random House Publishing Group som är ett världens största förlag och boken hade redan seglat upp på bästsäljarlistorna i USA och sålts till 26 ländar, varav ett var Sverige. Här ges boken ut av Natur & Kultur som är ett de stora förlagen i Sverige.
- För det fjärde måste boken bli en snackis. Kort efter att jag uppmärksammat boken var det flera kända författare som började twittra om att de läst boken.
Och WOW! säger jag bara. Vilken bok.
Mer än bara om prepperskulturen
Om jag trodde att boken låg rätt i tiden för att den handlade om prepperskulturen så hade jag fel. Den handlar om så mycket MER än bara prepperskulturen. Boken berör många av de stora världsomvälvande frågor vi står inför just nu och gav mig oerhört mycket att tänka på.
Tara växer upp i en mormonfamilj Idaho med sina föräldrar och sex syskon. Fadern blir mer och mer fanatisk i sin övertygelse om att staten är satans verk och allt som är statligt är farligt. Han bygger upp förråd av mat, bensin och vapen så att familjen ska klara sig när den stora domedagen inträffar. Tara får inte gå i skolan, och mamman som har till uppgift att undervisa henne och syskonen lär barnen att läsa och skriva, men det är allt. I övrigt får barnen springa fria på berget, hjälpa mamman att plocka örter och blanda tinkturer och hjälpa fadern i hans livsfarliga skrotupplag.
Fadern är övertygad om att allt som sker är guds vilja och följer därför inga som helst säkerhetsrutiner. Det är både ett och annat finger som ryker i hans verksamhet och då är det modern som rycker ut med sina hemmabrygda dekokter. Sjukhus är inte att tänka på, inte ens när olyckorna är så allvarliga att det är närmast dödlig utgång.
Tara fruktar med rätta för sitt liv när hon tvingas jobba för sin far, men han är ingen man som man motsäger, Taras mor allra minst och hon lyfter inte många fingrar för att skydda sina barn.
Inte blir det bättre av att Taras äldre bror uppvisar ännu värre sidor än sin far och när familjen öppet blundar för broderns rätta jag finns det ingen som kan skydda Tara.
Som läsare förstod jag att det bara var en tidsfråga innan något skulle gå riktigt illa och jag bet av naglarna av skräck för vad som skulle hända på nästkommande sida, trots att jag visste att Tara överlevt länge nog för att skriva denna bok.
Tara är en kvinna med många gåvor. Hon har en gudasänd röst och ett intellekt som gör att hon utan att ha gått en enda dag i skolan tar sig in på college och så småningom doktorerar i idéhistoria vid arnrika Cambridge i England. Men hennes möte med den verkliga världen är inte utan problem och hon får kämpa hårt med att förstå sin plats i tillvaron.
Tara Westover beskriver sakligt sin uppväxt och utan att lägga några värderingar i det som sker. Det är upp till läsaren att själv ta ställning till allt som händer, att själv bilda sig en uppfattning om vad som är rätt och fel. Och oj, vad boken gav upphov till tankar.
Så många stora frågor i en och samma bok
Det är många stora frågor som ryms i denna bok.
Taras far är ett levande exempel på den radikalism som i dag sprider sig i samhället med allt fler människor som ifrågasätter statens objektivitet, som inte litar på statistiken från Statistiska Centralbyrån eller från forskningen som bedrivs på högskolor och universitet eller från rapporterna från FN, som inte vaccinerar sina barn, som förlitar sig mer på örter än på läkemdel och där man okritiskt sväljer den information som kommer från alternativa källor. Taras far är allt det här många gånger om och jag hoppas att de som läser boken ser faran med fanatismen och får sig en tankeställare.
Oron för domedagen är så stark hos Taras far att han tar prepperstanken till en ny nivå, vilket ställer frågan om när prepperkulturen går över styr och huruvida det är ett sjukligt eller vettigt beteende.
Den totala avsaknaden av klimat- och miljöfrågor är ett annat intressant spår. Fadern oroar sig för domedagen, men skövlar miljön runt sitt hus utan en tanke på att vi måste ha en livgivande jord för att överleva. Hur kan känslan för klimat- och miljöfrågor vara så icke existerande hos en familj som i mångt och mycket lever på vad naturen ger?
Den sektliknande mentalitet som råder i familjen där fadern är självutnämnd profet är ytterligare ett intressant spår. Tara som vuxit upp i denna familj vet inget annat än att hennes plats som kvinna är att gifta sig och skaffa barn. Den bilden stämmer inte med vem hon vill vara, men det tar henne många år att inse att hon inte behöver gifta sig och skaffa barn - att hon tvärt om har samma möjligheter som en man att göra något annat med sitt liv. Modern däremot utvecklas åt ett annat håll och blir mer och mer radikal i sin gudadyrkan av fadern. Ingenting han gör får henne att släppa taget om att är utsänd av gud.
Fadern är helt klart psykiskt sjuk och det väcker frågan om hur det är att växa upp i en familj med psykiska sjukdomar och varför det är så enkelt att bli medberoende.
Sedan har vi frågan om varför misshandlade kvinnor inte lämnar sina män. Aldrig har det varit så starkt som i denna bok. Här kämpar kvinnorna inte bara mot sin egen inre övertygelse utan mot hela samhällets övertygelse, för fadern får stora delar av familjen och de boende på den lilla orten att tro att Tara är besatt av satan när hon förklarar sin oro för att brodern ska slå ihjäl sin hustru. En efter en vänder de henne ryggen och hon står tillslut ensam kvar och kämpar med valet att ge upp sitt nya liv, erkänna allt pappan säger och återvända till sin familj, eller stanna där hon är och aldrig mer komma tillbaka.
Vad betyder det att tillhör en familj? frågar sig Tara. Den frågan går inte att svara på av någon som inte behövt göra det valet. Tara tvingas att välja.
Frågan om skolan gäckade mig ett långt tag. Tara och två av hennes bröder doktorerar trots att de inte fått någon utbildning alls. Tara själv hade aldrig satt en fot i skolan, köpte några matteböcker och lyckade så väl på USAs motsvarighet till högskoleprovet att hon kom in på college. Det fick mig att fundera på hur mycket vi lär oss i skolan eller om det är så att skolorna i USA håller extremt låg kvalitet. När hon sedan fick stipendium både till Harvard och Cambridge fick jag omvärdera mina tankar. Det måste vara så att Tara är extremt intelligent.
Jag tror dock att det är hennes udda uppväxt som gör hon lyckas så väl på universitetet. Hon ser världen med andra ögon, har en klarsynthet som är få förunnat och en nyfikenhet att förstå både den värld hennes pappa målat upp och världen såsom vi känner den. Naturligtvis fick hennes avhandling professorerna att tappa andan.
Jag förstår dem. Hon öppnade nämligen även mina ögon. Jag kommer aldrig se världen på samma sätt igen som efter att jag läst denna bok.
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
-
Birgitta Hallberg » Podd: Hur hanterar man kritik?: ”Tack för ett jättebra poddavsnitt! T. ex. Hopplöshetsfasen. Åh, vad jag känner ..”
-
Alfons viberg Bengtsson » Pias skrivtips: Hur skriver du andlöst spännande?: ”Harjaergvägen 46 23254 46 Åkarp ”
-
alfons viberg bengtsson » Pias skrivtips: Hur skriver du andlöst spännande?: ”Alfons200704@gmail.com”
-
alfons viberg bengtsson » Pias skrivtips: Hur skriver du andlöst spännande?: ”A”
-
Carl » Pias skrivtips: Har längden betydelse?: ”Vilken fantastiskt bra artikel! Tack för detta! Jag undrar hur du ser på lagom l..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
högtider filmrättigheter mina böcker komik susanne ahlenius flickan med silverhåret manuspitch permakultur extrovert socialt umgänge referera olga rönnberg show don't tell månpocket romantik bygg din egen word-mall bokformat tryck oraganiskt skrivande innehåll malva b. raeanne thayne kontrakt med läsaren dokument bokus kostnader faktabok skriv2016 titel mitt i trigger annika estassy hype flickvänskontraktet bonnier förlag bonnier carlsen nattlöpare biintrig loppet den normala världen style traditionellt förlag vinst george rr martin korrekturfel i havet finns så många fiskar ljudboksgalan ton hoi förlag michael gazzania motsättningar tillbaka till henne vilken typ är du? allvetande berättare alla bolag författarutbildning svåra ord national treasure sanning med modifikation godmorgon världen på denne grund flesch-kincaid eva ludvigsen skrivarkurs klarar du de svåra orden itunes twlightsagan save the cat erotisk roman klimatet vi for upp till mor pr romangestalter webbkurs ramhandling niklas modig berättelser öppningsscen ekosystem debutroman 100 första orden författarkväll justin timerlake föreläsning expert johan arvidsson james v smith jr direkt miljöbeskrivning olof röhlander lynda woodruff dödlig åtrå sandemo pitch ansatsen word-mallar tryckt bok distribution bob dylan författarkliniken susan wiggs litterära agenter lyrik skriva prissättning books & dreams språk lyckostunder god jul snackis anders nyman högläsning metaforer susanne collins marie-louise fritzén noveller word förlagsekonomi skatt game of thrones pseudonymer piratförlaget delilah marvell allvetande hybridförlag nacka vad gick fel? anna bågstam ryltenius logiska fel hjärtan av jazz hjärtats dårskap sanning antagen konkurs spegelneuroner fokus debutera antologi jenny dahlberg syfte författarkurs högskoleprovets orddel stitcher redigera bok så överlever du en refusering coach komedi jul fällor säljkurs richard dawkins kursportal lisa cron läsupplevelse tempväxling klimatriksdag vinter mittpunkt anders blomström story structure architect tvist ängelns coctail ylva, johan och siri arvidsson öka drivet med rätt pacing marknadsföring chic lit vändpunkt skrivfest katarina bivald nybörjarmisstag stökigt indirekt miljöbeskrivning förbeställ stand up fifty shades of gray sveriges bästa skrivblogg fanta ansats försaka refererande miljöbeskrivning eleine eksvärd stilistiska särdrag janice hardy skrivarhandböcker litterära agenturer poesi vuxenroman skriv enkelt omslag #skriv2016 litterärt undertext logik en oberoende kvinna skräcknoveller mall tema, idé, koncept, premiss och intrig manustävling roald dahl konsten att vara caroline drivkrafter ljusets väktare på denna grund head hopping egenutgivning skatteregler sagan om is och eld symbolik skriv klart författarträff att skriva under hot tonalitet adjektivsjuka stockholm elementary tempus udda julia london lögn helen ekeroth vi och dem flicka försvunnen spex midsommar uc harper collins högskoleprovet podcaster redigering henrik fürst anna bågestam ryltenius humor miljön läsbarhetsindex sofia fritzson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen peter magnusson vilseledning pär åhlström historieberättare camilla davidsson höst 100 ord hur en bok bör skrivas lennart guldbrandsen slutscen detta är lean scandalous desires siri arvidsson djävulsverk svenska skrivbloggpriset nobelpriset i litteratur stieg larsson vardagligt språk agenter ylva lee lindell längd avatar roller yttre resa tillbakablick författarskap lind & co testläsare de rotlösa lättläst berättare förväntningar skrivblogg strukturmodell stand up comedy birgitta bergin fängsla dina läsare outliner akademiskt språk agenturer miljöbeskrivningar överenskommelser eldbunden topic sekten på dimön skriva facklitteratur skriv dialog idé parallellhandling releasefest 4-aktsmodell långtidssjuk svenska skrivpoddpriset margit sandemo författarröst planerat skrivande miljö hitta början character arc svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset förlagsavtal boktugg lyckas med din gestaltning facebook intervju allvetande perspektiv bäraren release pacing katametoden tävling harpercollins mariette lindstein skriva böcker dramaturgi eurovision song contest blogg faktaböcker filmmanus simona ahrnstedt konsten att flirta som en gudinna peter barlach stil vanföreställning inre resa 17-stegsmodell takt recension förlag jodie archer kata skrivhandbok kärlek the circle bästsäljare berättarröst handling bihandling the bestseller code bokens handling pinch point ann ljungberg vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 corona karaktärer tema bestseller mål gestaltning bokrelease harlequin författartävling historisk kärleksroman harlequin johannes vivers struktur pia lerigon romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips bokrecension historical romance bok kärleksroman skrivtips pias strukturmodell dubbelspel harlequins författartävling döda poeters sällskap historisk roman roman fantasy vägen framåt falskspel covid-19 romanstruktur lektör lean författare erotik skrivpodd skönlitterärt anslag perspektiv marcus olausson redaktör början plot point film gestalta skrivarhandbok genre hinder konfliktupptrappning harpercollins författartävling tempo barnbok bli utgiven gestaltande bokmanus miljöer harlequins författartävling 2015 konflikter facklitteratur hungerspelen korrekturgranskare catrine tollström feel good divergent frida skybäck huvudhandling novellantologi screen writing dialog premiss ping pong-metoden skriva filmmanus hunger games whip media organic writer allt hopp är ute harlequin författartävling 2015 elisabeth akteus rex ordberoende förlag twist vågspel veronica roth story engineering hjärnan spänning synopsis bokens tema lektörsutlåtande mega-bestseller känslor john yorke vuxenlitteratur mathew l jockers finlitteratur the bestseller experiment antagonist valet ljudbok ewa åkerlind deckare öka drivet i din berättelse larry brooks skiftande perspektiv romantisk komedi målgrupp skräck ungdomsbok osynlig berättarröst skrivprocess mörkersdottir steven james novell research följebrev röst den antagonistiska kraften strukturera din roman klimax inledning skrivarpodden refusering mathew l tocker igenkänningsfaktorn skriv en bestseller instagram skröna kretslopp actionscener magkänsla pablo roberto skrivkurs hierarkier hemsida skrivregler sommar filmrecension relationsroman blake snyder gömd tajming brainstorming steven pinker sofia ymén fånga läsaren den inre positiva resan blir det någonsin för sent? tvister medveten författare rättigheter organiskt skrivande lucia tankevurpa analys dunbars tal mia bergenheim bokbeat det allvetande perspektivet lars wilderäng som eld the screen writer's workbook fackböcker känn dina karaktärer beskriva voice plot goal niklas engdahl buskap sex liknelser story trumps structure anna keiler buzz kapitel gröna fingrar sökes leona mitt i nacka revolt akter lucy dillon förlagssytem rutin kontrakt med läsarna brenda novak jenny rogneby oanständiga berättelser youtube svenska akademien rollup e-bok mallar dramatrugi författarplattform passiva meningar sexchock måns zelmerlöw kristina svensson pocket writers little helper ylva arvidsson hisspresentation erotisk deckare frans jeppsson wall anders hansen dagen f inramning kroppsspråk manus skrivglädje twitter lb förlag karin smirnoff begränsat perspektiv filmtips save the cat! the twilight saga planteringar tillbaka till bromma kurs sara dalengren lix objektivt perspektiv radio p1 sara lövenstam theres wittgren titanic gimmick neurologi catoblepas förlag kreditupplysning den inre resan test grejen med verb pod rabén & sjögren intrig synlig berättarröst pia stockholms körförbund huvudperson nordland filmanalys robin dunbar viberg förlag tone höstsol överraska dina läsare the definite guide to screen writing jan arnald arv adjektiv bokens premiss kill your darlings frida arwen roslund in media res rytm danny alegi personlighet adlibris skapa en mall sanna ivarsson tärningen är kastad begär sättning fal bygg din egen mall minnen av dig kriminalroman understanding show don't tell harry potter catharina ingelman-sundberg gestaltande miljöbeskrivning städning introvert permakultur! framtiden i din trädgård sveriges bästa skrivpodd filteruttryck gone girl bokskåpets hemlighet hjärnforskning tara westover årstider livet motorcyklar och andra omöjliga projekt elisabeth hoyt upplösning covid sociala media forum förlag förstärka pensionatet vid världens ände skrivmingel förläggare matthew l jocker så skapar du en bra tvist victoria lynn schmidt eldskytten slut vår specifik sören bondesson studie love actually kuleshov-effekten robert sapolsky frdia arwen rosesund författarförbundet påsk revy spökskrivare forskning libsyn theory if mind vingar av rök koncept k.m. weiland dagny carlsson dave eggers bones skrivartips storytel mariette linden sagan om isfolket syd field åsa böker sickla beskrivande bokens intrig perspektivbyte lust & löften ll-förlaget ämne arne dahl bakgrund lyckas ännu mer med din gestaltning bokens koncept word-mall stella cameron håll rollen fatta eld livet leker into the wood karaktärsdrag miljöbeskrivning enkelt scener dikter leona tärningen är kastad histrisk kärleksroman populärlitteratur anna jansson kuliss böcker aristoteles bibliografi the charm school petra mede litet förlag franskt band the writers little helper den viktiga ansatsen ett oemotståndligt förslag gestaltningsbibeln berättad prosa the girl on the train sarah dawn finer din hjärna allt jag fått lära mig
Översättningen är en katastrof, hur kan förlaget välja en så usel/slarvig översättare? Troligen tar man en som har tid; det gäller att vara snabbt ut för att hänga på en bästsäljare utomlands. Några exempel: "familj" när det uppenbart det är "släkt" som avses. "de lustar efter dem". Vad är "lustar" som verb? "förlösa min bror Shawn". Det är väl föderskan som blir förlöst, eller? "Can you hear me" , heter det på engelska men på svenska säger man "Hör du mig" i en liknande situation."Den där blicken i ögonen". På svenska heter det antingen "Blicken" eller "uttrycket i ögonen". Jag kommer nog att finna flera störande fel, inte alltid förstörande, som tur är.
Jag minns att jag läste om en författare som yttrade något som "först skriver jag texten, sen går jag igenom den och tar bort hälften av orden".Det skulle jag rekommendera Tara att göra också.
Men, som sagt, jag väntar med helhetsomdömet till jag har läst hela boken.
Kul att du tar dig tid att delge dina välformulerade tankar till oss andra bokläsare!
Hälsningar, Göte Gustavsson
Jag ska ärligen erkänna att jag inte reagerade på språket i boken för berättelsen svepte mig med sig, vilket i mitt tycke gör att språket uppfyllt det som den ska - nämligen att bära fram innehållet.
Naturligtvis är vi alla olika. Jag hoppas dock du kan se förbi den dåliga översättningen och uppskatta boken för dess innehåll. Kanske läsa den på originalspråk istället? Du verkar vara väldigt duktig på engelska.
Kram Pia
5 oktober 2019 13:18:11