2016 > 05
Idag lade en författarkollega ut följande jättebra bild på FaceBook. Den visar olika typer av gestaltning. Jag hoppas det är okej att jag lånar den.
En av mina författarkollegor skrev följande tänkvärda ord som svar på bilden:
Problemet med gestaltning är att det är bara nivå 0 (berättarnivån) och nivå 1 som talar om att hon är ledsen i exemplet. För övriga nivåer börjar gissningsleken. Det kan ju finnas flera andra skäl till att en person måste torka sig i ögonen och t.o.m. att man måste torka sig om kinderna.
Ja, exakt. För det är det som är grejen med gestaltning.
Tanken med gestaltning är att låta läsarna bli delaktiga i berättelsen och dra sina egna slutsatser. Om dessa slutsatser är att tjejen fått grus i ögonen, så må det vara. Det viktiga med gestaltning är inte att förklara för läsarna att Anna är ledsen utan få dem att stiga in i berättelsen. Syftet är att göra läsarna så insyltade i berättelsen att de inte vill släppa boken ifrån sig.
Min kollega svarade:
Fantastiskt bra förklarat. Men om slutsatserna blir helt olika bland läsarna, har man lyckats som författare då?
Det är en högst berättigad fråga. Svaret beror på vad ditt syfte är med texten.
Är det viktigt att läsarna förstår att Anna är ledsen så har du misslyckats om de drar felaktiga slutsatser.
Men är ditt syfte att sälja massvis av böcker och din bok säljs i miljonupplaga över hela världen, då spelar det inte så stor roll om läsarna missuppfattat Annas känslor.
Så fundera på ditt syfte med texten och vem du skriver för.
Diskussionen gick också hög om vilken nivå av gestaltning som är bäst. Någon gillade nivå 0-1, någon annan nivå 2-3 och en tredje nivå 4.
Jag tycker inte att det går att säga att någon nivå är "bäst". Det beror nämligen på vilken berättelse man skriver, vad syftet är med texten och vilken målgrupp man har. Normalt blandar man olika nivåer för att få en levande text.
Fundera på hur långt du vill gå i din gestaltning och vad som är brukligt för den genre du skriver och för din målgrupp.
Vill du veta mer om gestaltning, syfte och målgrupp så läs gärna mina andra blogginlägg:
Glöm inte syfte och målgrupp
Lyckas med din gestaltning
Lyckas ännu mer med din gestaltning
Miljöbeskrivningar som funkar
Karaktärer som stannar i läsarnas sinnen
Skriv dialog
Kram Pia
Eurovision Song Contest 2016 bjöd på den bästa showen någonsin. Är det någon som inte håller med?
Petra Mede och Måns Zelmerlöw var fantastiska programledare. Petra, som jag normalt tycker överdriver när hon står på scen, hade hittat en bra balans. Att hon dessutom var en riktigt duktig sångerska var ett stort plus. Fantastiska nummer av både Petra och Måns.
Sarah Dawn Finers alter ego Lynda Woodruff är fullständigt underbar och jag hoppas hon blir ett stående inslag i alla Eurovisionsfestivaler framöver - oavsett vilket land som håller i arrangemanget.
Lägg därtill till världsstjärnan Justin Timberlake och de roliga klippen om Sverige som "The nerd nation".
Jag tvingade tre kompisar att se Eurovision med mig. Ingen av dem var schlagerbögar när eventet började, jag tror allihop kom ut ur schlagergarderoben när kvällen var över. Det var ord som "tyst, prata inte när de sjunger" och "visste ni att ..." och så kommer det ut att vederbörande vet en massa om Eurovision. Och vid omröstningen så skreks det högt i rummet: "Heja Australien! Va? Fick Polen sååååå många röster, nääää det är inte sant. Vann Ryssland? Det är ditt fel - du röstade på Ryssland. Puh, tur att Ukraina vann över Ryssland."
Omröstningen blev en riktig rysare och det var helt rätt av EBU att anamma det svenska sättet att dela ut poängen. Det förhöjde spänningen in i det sista.
Som sagt - det bästa Eurovision någonsin. Och det trots att jag inte hade många rätt i min tipplista i år och Australien - som borde ha vunnit - bara hamnade på en tredjeplats.
Och grattis Frans till femteplatsen. Min totalt ointresserade make lyckades faktiskt pricka in Sveriges placering i år. Något som jag själv misslyckades med.
Själv tyckte jag inte att Ukrainas låt var bäst, men jag förstår hur den kunde bli tvåa både hos juryn och hos tittarna. Den var nämligen suggestiv och cool, hade startfältets starkaste sångerska och en text med ett budskap. Hon sjöng även med stor inlevelse. Det var inte många bidrag som ens var i närheten av de referenserna.
Normalt är Eurovisions bidrag kommersiellt sönderavlade musikstycken. Det här kändes äkta hela vägen in i hjärtroten. Och då juryn och tittarna inte lyckades ena knep Ukraina förstaplatsen som en äkta kompromiss.
Ingen fick som de ville och idag är alla sura för att "fel" låt vann. Jag är i alla fall överlycklig över en fantastisk show.
Kram Pia
Igår var jag och såg Eurovision Song Contest live i Globen. En sådan häftig upplevelse och något jag velat göra sedan jag var liten. Här kommer min tipplista inför kvällens final.
Är du en organic writer eller en outliner? Och vad är bästa sättet om man vill skriva en bok?
Organic writers versus Outliners
Är du en outliner (även kallad plotters) i sin mest extrema form planerar du hela berättelsen i förväg och du har ett synopsis som är så detaljerat att du tänkt igenom varenda scen i förväg. Är du en outliner ut i fingerspetsarna håller du dig till din strikta planering och avviker inte det minsta från den förutbestämda vägen.
Känner du igen dig?
Nja, kanske inte. Jag är nämligen övertygad om att de allra flesta är någonstans mitt emellan dessa två extremer.
Skrivarhandböcker och författare må bråka om vilket sätt som är bäst, men båda varianterna har sina fördelar och nackdelar. Det finns inget rätt och inget fel. Det viktiga är att du hittar ett sätt som fungerar för dig.
Ni som följt min blogg med skrivtips kanske inte tror mig när jag säger att jag i grund och botten en organic writer. Att vidga sina vyer är dock aldrig fel och jag har lärt mig massvis av att titta på hur outliners jobbar. Även om du är extrem i någon form så kan du utvecklas som författare genom att kika på hur andra gör. Läs därför vidare så ska jag avslöja knepen för organiskt respektive planerat skrivande.
Vad är då för- och nackdelarna med att skriva organiskt versus planlagt? Och hur går man tillväga rent praktiskt när man skriver organiskt versus planlagt?
Det ska jag prata om idag.
Nyheter!
Hitta på bloggen
Senaste inlägg
- Jag startar kursportal!
- Äntligen är den här - hjälper du mig?
- Många berättar att covid-19 kändes som något annat än en vanlig förkylning
- Välkommen på bokrelease!
- Den är jätteintressant, mamma!
- Såhär fin blev boken!
- Idag går min bok Vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 till tryck!
- Frida Skybäcks releasefest för Bokskåpets hemlighet
- Nu kan du köpa min nya faktabok: Vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19
- Pia läser högt ur sin romantiska komedi Konsten att flirta som en gudinna
Senaste kommentarer
Arkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etiketter
allt jag fått lära mig din hjärna sarah dawn finer the girl on the train berättad prosa gestaltningsbibeln ett oemotståndligt förslag den viktiga ansatsen socialt umgänge referera olga rönnberg show don't tell månpocket romantik extrovert bokformat tryck oraganiskt skrivande innehåll malva b. raeanne thayne kontrakt med läsaren böcker miljöbeskrivning karaktärsdrag into the wood livet leker fatta eld håll rollen stella cameron scener enkelt lyckas ännu mer med din gestaltning bakgrund arne dahl ämne ll-förlaget lust & löften hype traditionellt förlag vinst george rr martin korrekturfel i havet finns så många fiskar ljudboksgalan den normala världen style storytel skrivartips bones dave eggers dagny carlsson k.m. weiland alla bolag författarutbildning svåra ord national treasure sanning med modifikation godmorgon världen på denne grund koncept eva ludvigsen skrivarkurs klarar du de svåra orden itunes twlightsagan save the cat erotisk roman klimatet flesch-kincaid slut eldskytten victoria lynn schmidt så skapar du en bra tvist matthew l jocker förläggare skrivmingel pensionatet vid världens ände vår forum förlag sociala media covid upplösning elisabeth hoyt livet motorcyklar och andra omöjliga projekt förstärka direkt miljöbeskrivning olof röhlander lynda woodruff dödlig åtrå sandemo pitch ansatsen james v smith jr gestaltande miljöbeskrivning catharina ingelman-sundberg harry potter understanding show don't tell kriminalroman minnen av dig introvert städning prissättning books & dreams språk lyckostunder god jul skriva anders nyman högläsning metaforer susanne collins marie-louise fritzén noveller snackis adjektiv arv jan arnald the definite guide to screen writing överraska dina läsare höstsol word hybridförlag nacka vad gick fel? anna bågstam ryltenius logiska fel hjärtan av jazz hjärtats dårskap sanning tone rabén & sjögren pod grejen med verb test den inre resan antagen kreditupplysning catoblepas förlag neurologi gimmick titanic theres wittgren sara lövenstam radio p1 objektivt perspektiv fällor säljkurs richard dawkins kursportal lisa cron läsupplevelse tempväxling klimatriksdag jul karin smirnoff lb förlag twitter skrivglädje manus kroppsspråk vinter marknadsföring chic lit vändpunkt skrivfest katarina bivald inramning stökigt indirekt miljöbeskrivning förbeställ stand up fifty shades of gray sveriges bästa skrivblogg fanta ansats writers little helper refererande miljöbeskrivning eleine eksvärd stilistiska särdrag janice hardy skrivarhandböcker litterära agenturer poesi mallar förlagssytem lucy dillon akter revolt mitt i nacka leona gröna fingrar sökes vuxenroman skriv enkelt manustävling roald dahl konsten att vara caroline drivkrafter ljusets väktare på denna grund mall tema, idé, koncept, premiss och intrig beskriva känn dina karaktärer fackböcker the screen writer's workbook som eld lars wilderäng plot goal voice adjektivsjuka stockholm elementary tempus udda julia london lögn tonalitet helen ekeroth vi och dem flicka försvunnen spex uc harper collins högskoleprovet podcaster redigering henrik fürst anna bågestam ryltenius humor miljön fånga läsaren sofia fritzson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen peter magnusson vilseledning pär åhlström historieberättare camilla davidsson sommar skröna instagram skriv en bestseller igenkänningsfaktorn mathew l tocker refusering skrivarpodden inledning djävulsverk svenska skrivbloggpriset nobelpriset i litteratur stieg larsson följebrev röst ylva lee lindell steven james mörkersdottir roller yttre resa ungdomsbok skräck målgrupp romantisk komedi de rotlösa larry brooks lättläst deckare ewa åkerlind strukturmodell stand up comedy birgitta bergin fängsla dina läsare finlitteratur mathew l jockers the bestseller experiment john yorke känslor vuxenlitteratur lektörsutlåtande mega-bestseller synopsis skriv dialog idé parallellhandling releasefest 4-aktsmodell långtidssjuk svenska skrivpoddpriset margit sandemo harlequin författartävling 2015 allt hopp är ute miljö hitta början character arc svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset förlagsavtal dialog screen writing novellantologi boktugg allvetande perspektiv bäraren release feel good katametoden tävling harpercollins mariette lindstein skriva böcker dramaturgi eurovision song contest blogg faktaböcker filmmanus simona ahrnstedt konsten att flirta som en gudinna peter barlach stil vanföreställning inre resa 17-stegsmodell takt recension förlag jodie archer kata skrivhandbok kärlek the circle bästsäljare berättarröst handling bihandling the bestseller code bokens handling pinch point ann ljungberg vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 corona karaktärer tema bestseller mål gestaltning bokrelease harlequin författartävling historisk kärleksroman harlequin johannes vivers struktur pia lerigon romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips bokrecension historical romance bok kärleksroman skrivtips pias strukturmodell dubbelspel harlequins författartävling döda poeters sällskap historisk roman roman fantasy vägen framåt falskspel covid-19 romanstruktur lektör lean författare erotik skrivpodd skönlitterärt anslag perspektiv marcus olausson redaktör början plot point film gestalta skrivarhandbok genre hinder konfliktupptrappning harpercollins författartävling tempo barnbok bli utgiven gestaltande bokmanus miljöer harlequins författartävling 2015 konflikter facklitteratur hungerspelen korrekturgranskare catrine tollström pacing divergent frida skybäck huvudhandling premiss ping pong-metoden intervju facebook lyckas med din gestaltning skriva filmmanus hunger games whip media organic writer författarröst planerat skrivande elisabeth akteus rex ordberoende förlag twist vågspel veronica roth story engineering hjärnan spänning bokens tema skriva facklitteratur sekten på dimön topic eldbunden överenskommelser miljöbeskrivningar agenturer akademiskt språk outliner antagonist valet ljudbok öka drivet i din berättelse skrivblogg förväntningar berättare skiftande perspektiv lind & co testläsare osynlig berättarröst författarskap tillbakablick skrivprocess längd avatar novell research agenter vardagligt språk den antagonistiska kraften strukturera din roman klimax höst siri arvidsson scandalous desires detta är lean slutscen lennart guldbrandsen hur en bok bör skrivas 100 ord läsbarhetsindex kretslopp actionscener magkänsla pablo roberto skrivkurs hierarkier hemsida skrivregler midsommar filmrecension relationsroman blake snyder gömd tajming brainstorming steven pinker sofia ymén den inre positiva resan blir det någonsin för sent? tvister medveten författare rättigheter det allvetande perspektivet organiskt skrivande lucia tankevurpa analys dunbars tal mia bergenheim bokbeat head hopping att skriva under hot författarträff skriv klart symbolik sagan om is och eld skatteregler egenutgivning buzz kapitel niklas engdahl buskap sex liknelser story trumps structure anna keiler rutin skräcknoveller en oberoende kvinna logik undertext litterärt #skriv2016 omslag försaka kontrakt med läsarna brenda novak jenny rogneby oanständiga berättelser youtube svenska akademien rollup e-bok nybörjarmisstag dramatrugi författarplattform passiva meningar sexchock måns zelmerlöw kristina svensson pocket öka drivet med rätt pacing ylva arvidsson hisspresentation erotisk deckare frans jeppsson wall anders hansen dagen f ylva, johan och siri arvidsson ängelns coctail tvist story structure architect anders blomström mittpunkt lix begränsat perspektiv filmtips save the cat! the twilight saga planteringar tillbaka till bromma kurs sara dalengren jenny dahlberg komedi coach så överlever du en refusering redigera bok stitcher högskoleprovets orddel författarkurs syfte intrig synlig berättarröst antologi debutera fokus spegelneuroner konkurs allvetande pia stockholms körförbund huvudperson nordland filmanalys robin dunbar viberg förlag bokens premiss kill your darlings delilah marvell piratförlaget pseudonymer game of thrones skatt förlagsekonomi skapa en mall frida arwen roslund in media res rytm danny alegi personlighet adlibris bygg din egen mall sanna ivarsson tärningen är kastad begär sättning fal word-mallar lyrik litterära agenter susan wiggs författarkliniken bob dylan distribution tryckt bok årstider permakultur! framtiden i din trädgård sveriges bästa skrivpodd filteruttryck gone girl bokskåpets hemlighet hjärnforskning tara westover johan arvidsson expert föreläsning justin timerlake författarkväll 100 första orden debutroman ekosystem öppningsscen berättelser niklas modig ramhandling webbkurs romangestalter pr vi for upp till mor påsk specifik sören bondesson studie love actually kuleshov-effekten robert sapolsky frdia arwen rosesund författarförbundet allvetande berättare revy spökskrivare forskning libsyn theory if mind vingar av rök ton vilken typ är du? tillbaka till henne motsättningar michael gazzania hoi förlag bokens intrig perspektivbyte mariette linden sagan om isfolket syd field åsa böker sickla beskrivande bokens koncept word-mall loppet biintrig nattlöpare bonnier carlsen bonnier förlag flickvänskontraktet dokument annika estassy trigger mitt i titel skriv2016 faktabok kostnader bokus bygg din egen word-mall dikter leona tärningen är kastad histrisk kärleksroman populärlitteratur anna jansson kuliss the writers little helper aristoteles bibliografi the charm school petra mede litet förlag franskt band högtider permakultur manuspitch flickan med silverhåret susanne ahlenius komik mina böcker filmrättigheter
0 kommentarer
Fiona Allen » Pias skrivtips: Konflikter!: ”Mitt liv har vänt till det bättre sedan jag började arbeta med Dr Ilekhojie. Sed..”
sarah » Pias skrivtips: Konflikter!: ”Jag läste några av Dr. Sunnys vittnesmål om en kärleksförmedlare som förklarade ..”
mary » Pias skrivtips: Den inre resan: ”Läs och kontakta även Dr. Sunny om du behöver en stark kärleksförtrollning för a..”
loveth » Den är jätteintressant, mamma!: ”Jag läste några av Dr. Sunnys vittnesmål om en kärleksförmedlare som förklarade ..”
Dora » Kan man skriva en hel bok bara med hjälp av mina 17 strukturpunkter?: ”Mitt namn är Dora. Av respekt för dig och dina trollformler måste jag göra detta..”